Miele wasmachine check detergent - slechte centrifugeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-08 06:48
Betreft: Miele wasmachine, model W5801, 1600 toeren centrifugering; 8 jaar oud, gebruik 3x/week.

Probleem: bijna bij elke wasbeurt toont het display 'check detergent'; centrifugering op 1600 toeren werkt niet, ofwel gereduceerd, ofwel niet. Na de wasbeurt wat kleren eruit halen en apart centrifugeren op 1600 toeren werkt wel. De hoeveelheid kleding is echt beperkt, geen overbelasting. Vroeger werkte het wel

Al geprobeerd: filter onderaan meermaals gereinigd, maar is niet echt vuil; meermaals reiniging van wasmachine om eventuele zeepresten te verwijderen (90graden programma zonder lading, met reinigingsmiddel en azijn); Miele technicus langs geweest die diagnose-computer aansloot en constateerde dat we teveel of verkeerd detergent gebruiken (chk detergent, dat wisten we) en verder niets kon diagnostiseren. We gebruiken echt weinig detergent, ook verschillende soorten geprobeerd.

Ook hier gekeken, maar helpt niet echt: Wasmachine centrifugeert niet meer goed.
Sommigen op internet beweren dat een ontluchtingsslangetje kan dichtzitten.

Voordat ik verder iets doe wil meer info inwinnen. Terug een Miele technicus roepen doe ik niet zonder te weten wat er aan de hand is (de voorrijkosten lopen op, een paar keer + reparatie komt in de beurt van een nieuwe machine).

Alvast bedankt voor concrete ideeën.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
D100 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:10:
Ook hier gekeken, maar helpt niet echt: Wasmachine centrifugeert niet meer goed.
Sommigen op internet beweren dat een ontluchtingsslangetje kan dichtzitten.
Heb je de suggesties die hier worden gegeven allemaal al uitgevoerd?
Eentje is om de printplaat te reinigen van stof van de koolborstels. Heb je dat al geprobeerd?

Staat de machine erg te schudden als hij probeert te centrifugeren en het opgeeft, tot je er wat was uit haalt?

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 22-09-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D100
@TBTL: sorry voor late reactie, krijg geen notificatie. Bedankt voor uw reactie.

De meest waarschijnlijke oorzaak is nu gevonden: de slangen die verbonden zijn met het zeep/detergent bakje en ter ontluchting dienen zijn waarschijnlijk verstopt. Daardoor 'denkt' de machine verkeerdelijk dat er teveel detergent achterblijft in de machine na spoelen, en de centrifugering werkt niet.

Dit gevonden door meerdere fora te bekijken, en is blijkbaar een gekend probleem. Ook Duitse fora schrijven hierover. De oplossing is vrij eenvoudig: voorkant en linkerzijkant demonteren en betreffende slangen reinigen.

Heb dat nog niet gedaan omdat de machine is ingebouwd en zoek een manier om die uit de niche te krijgen (zal hulp nodig hebben, wasmachines zijn zwaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
D100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:20:

Heb dat nog niet gedaan omdat de machine is ingebouwd en zoek een manier om die uit de niche te krijgen (zal hulp nodig hebben, wasmachines zijn zwaar).
Even bij de buren aanbellen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D100
Eindelijk de reparatie uitgevoerd.
Zoals reeds vermoed: de ontluchtingsslangen zaten dichtgepropt met oude zeepsmurrie. Bovenkant, voorkant en linkerzijde verwijderen, slangen loskoppelen en schoonmaken.
Ik had een Miele technicus op bezoek voor een garantiegeval van een inductiekookplaat. Hij stelde voor onmiddellijk de wasmachine te maken voor 30 minuten werktijd (te betalen, geen andere kosten). Hij kende het probleem zeer goed. Nu draait de machine en de eerste wasbeurt ging goed.
Voor details zie: https://forum.teamhack.de/filebase/download/61/ Gemakkelijk zelf te doen.

Hoe een loodzware wasmachine uit een niche halen: De reden dat dit aansleepte was dat de machine in een niche staat. Die Miele man toonde me hoe alleen de machine eruit te halen: arm in de trommel steken, iets naar boven heffen (een millimeter is genoeg afhankelijk van de gladheid v.d. ondergrond) en trekken. Hij zei dat die trommels dat aan kunnen.
Over de inductiekookplaat: de rechterhelft viel regelmatig uit. Een vorige Miele technicus had de stuureenheid vervangen (garantie), niet geholpen. Deze persoon heeft eerst een klein half uur de plaat doormeten en concludeerde dat ofwel een inductiespoel, ofwel de rechter bedieningsmodule fout was. Deze laatste had hij bij, vervangen, en bingo. Spoelen gaan volgens hem 'nooit' stuk. Bedieningsmodules gaan wel stuk, meestal de centrale (er is een linkse, midden en rechtse op een 4-zone kookplaat).

Ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben, en dank aan allen.

[ Voor 13% gewijzigd door D100 op 19-10-2021 21:39 ]