Wasmachine centrifugeert niet meer goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 15:04
Misschien heeft de vermogensregelaar die je motor aanstuurt een klap te verduren gehad doordat de versleten koolborstels voor een rare belasting hebben gezorgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:54
Ik had dit ook ooit met een Miele. Op advies de ribbel slang van wasmiddelen bak naar pomp gedemonteerd en uitgespoeld. Deze zat propvol zeepvet.
Daarnaast ook de koolborstels vervangen, pomp gedemonteerd en schoongemaakt en nadien 2 wasbeurtjes op 90 graden met soda.
Sinds dien nog niet perfect,maar 9 van de 10 keer centrifugeert de wasmachine wel weer. In het enkele geval zet ik de wasmachine handmatig op 'centrifugeren' en dan lukt het ook.

Ps. op het Circuits Online forum zit ook veel kennis over deze materie.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Theo74 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:34:
...

Ps. op het Circuits Online forum zit ook veel kennis over deze materie.
Circuits Online is inderdaad een prima plek hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Wat Theo74 schrijft kan inderdaad ook, mogelijk zitten er zeepresten en rommel in de weg.

Voor zover ik weet is de vermogensregelaars in zulke apparaten doorgaans een chopper met die op basis van pulsbreedtemodulatie (PWM) het vermogen regelt. Doorgaans is het zo dat die het wel or niet doet. Maar misschien kan het gebeuren dat de transistor half versleten is? Geen idee eigenlijk of dat kan.

Het is ook mogelijk dat er wordt geschakeld met seriecondensatoren. Dat is wel ouderwets omdat die oplossing veel duurder is dan een transistor chopper. Als dat toch hetgeen is wat is toegepast dan is het mogelijk dat je een defecte condensator hebt. Dat is dus niet de aanloopcondensator van de motor. Maar die heb je volgens mij sowieso niet bij een koolborstelmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ja nieuwe koolborstels zijn in het begin rechthoekig en moeten inderdaad eerst een beetje inwerken voordat ze optimaal contact maken. Gelukkig heeft er geen onherstelbare sluiting plaatsgevonden op de PCB, dan zou het verhaal namelijk snel over zijn geweest. Goed om te horen dat alles weer probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:50 ]

Pagina: 1