Beste Tweakers,
Ook ik ben opzoek naar advies voor het plaatsen van zonnepanelen. Het is echter niet voor mijzelf, maar namens mijn moeder. Daarom is het idee dat de plaatsing binnen een afzienbare tijd rendabel moet zijn. Het voornaamste doel is daarom ongeveer evenveel stoom optewekken als het gebruik. Maar laten we maar beginnen met wat foto's.:strip_exif()/f/image/mdgoTnYKVghMQgLBlFMNiDTe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mlTTfoSIVCGeBD0QE0GrLwgF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kprkA6RZWsCLGlKqE5ML4eTM.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij nog een foto waarop de invloed van de boom te zien is. Het dak heeft een helling van ongeveer 45 graden en staat georienteerd op het zuid-westen, ongeveer 30 graden van het zuiden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lO7CBLUk7EwtHPc5yK9ZUvZ7.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/kJysoe2x0Riy37bpCFnc0eke.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien is de stoppenkast redelijk verouderd. De aansluiting is 3x25A. De garage/carport zit op een aparte groep. Ik kan echter niet zien wat de dikte is van de kabel in de meterkast zelf, de kabels in de carport zijn allemaal 3x2.5 (YMVK), dus ga ervanuit dat dat ook door de grond ligt.
Deze zou ik willen combineren met drie van deze micro omvormers. Alhoewel deze slechts tot 1200 watt gaan, zal het tot een marginaal verlies leiden(in het voorbeeld, gemaakt door een vriend, werd de 3.6kW sma omvormer gebruikt):
:strip_exif()/f/image/PlhAF8oYLTuG2S3Og5nlXWdO.jpg?f=fotoalbum_large)
Tenslotte zou dit ongeveer 4000 kWh per jaar moeten opbrengen (zonder schaduw uiteraard):
/f/image/12GthXa2sxzoHBDDrP1rCpyt.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast willen we evt. de stoppenkast updaten en ik ben benieuwd of mensen misschien een idee hebben over hoeveel iets dergelijks zou kosten.
En ook was ik benieuwd of mensen ervaring hebben met deze panelen, de datasheet is namelijk nogal cryptisch over de lengte van de kabels. Vooral om in te schatten of ik wat verleng kabels nodig heb voor de aansluiting aan een dergelijke 4 panelen omvormer.
Alle commentaar en tips zijn van harte welkom
Ook ik ben opzoek naar advies voor het plaatsen van zonnepanelen. Het is echter niet voor mijzelf, maar namens mijn moeder. Daarom is het idee dat de plaatsing binnen een afzienbare tijd rendabel moet zijn. Het voornaamste doel is daarom ongeveer evenveel stoom optewekken als het gebruik. Maar laten we maar beginnen met wat foto's.
Foto's
:strip_exif()/f/image/mdgoTnYKVghMQgLBlFMNiDTe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mlTTfoSIVCGeBD0QE0GrLwgF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kprkA6RZWsCLGlKqE5ML4eTM.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte en Schaduw
Zoals in de laatste foto te zien is heeft het dak een lengte van 10.3 meter tussen de windveren en breedte van 3.65 meter tussen de onderkant van de nokpan en de rand van de laagste dakpan. Echter in de tweede foto is ook de boom goed te zien. De panelen mogen er komen op de voorwaarde dat de boom niet weg hoeft, iets snoeien mag echter wel. Het plan is dan ook om alleen de rechterkant van het dak vol te leggen.Hierbij nog een foto waarop de invloed van de boom te zien is. Het dak heeft een helling van ongeveer 45 graden en staat georienteerd op het zuid-westen, ongeveer 30 graden van het zuiden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lO7CBLUk7EwtHPc5yK9ZUvZ7.png?f=user_large)
Jaarverbruik
Het totale jaar verbruik ligt rond de 4000 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb hier niet zoveel verstand dus laat ik maar gewoon beginnen met een foto::strip_exif()/f/image/kJysoe2x0Riy37bpCFnc0eke.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien is de stoppenkast redelijk verouderd. De aansluiting is 3x25A. De garage/carport zit op een aparte groep. Ik kan echter niet zien wat de dikte is van de kabel in de meterkast zelf, de kabels in de carport zijn allemaal 3x2.5 (YMVK), dus ga ervanuit dat dat ook door de grond ligt.
Budget en doel
Zoals eerder genoemd is het doel om een installatie te hebben van rond de 4000kWh per jaar. Daarnaast is het idee om de kosten te beperken. Dus willen we extra kosten vermijden zoals een nieuwe kabel leggen naar de schuur e.d..Wie gaat het project uitvoeren
Het plaatsen was ik van plan zelf te doen. Ik heb wat vrienden die er ervaring mee hebben en daarnaast heb ik toegang tot dingen zoals steigers etc.Bijhouden van data
Alhoewel ik het zelf interessant vind, betwijfel ik dat mijn moeder er in is geinteresseerd.Regio
LochemHuidig plan
Voorals nog is mijn plan om 12 panelen in portrait in een 2x6 grid te leggen op de rechterkant van de carport. De panelen waar ik momenteel naar keek zijn de volgende: panelen.Deze zou ik willen combineren met drie van deze micro omvormers. Alhoewel deze slechts tot 1200 watt gaan, zal het tot een marginaal verlies leiden(in het voorbeeld, gemaakt door een vriend, werd de 3.6kW sma omvormer gebruikt):
:strip_exif()/f/image/PlhAF8oYLTuG2S3Og5nlXWdO.jpg?f=fotoalbum_large)
Tenslotte zou dit ongeveer 4000 kWh per jaar moeten opbrengen (zonder schaduw uiteraard):
/f/image/12GthXa2sxzoHBDDrP1rCpyt.png?f=fotoalbum_large)
Advies
Ik ben vooral benieuwd wat andere mensen hier van vinden.Daarnaast willen we evt. de stoppenkast updaten en ik ben benieuwd of mensen misschien een idee hebben over hoeveel iets dergelijks zou kosten.
En ook was ik benieuwd of mensen ervaring hebben met deze panelen, de datasheet is namelijk nogal cryptisch over de lengte van de kabels. Vooral om in te schatten of ik wat verleng kabels nodig heb voor de aansluiting aan een dergelijke 4 panelen omvormer.
Alle commentaar en tips zijn van harte welkom
:strip_exif()/f/image/nK7Swe45USPceQ7UWdq8hki1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QuS7afBg9j0acPC78gjp1vsq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Gi2NyKqyu78NrklRZxCkvM4y.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile)