Toon posts:

Tuin omspitten zonder rugpijn?

Pagina: 1
Acties:

• Videokeizer
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 09:14
Hallo,
ik wil mijn voortuin, hier gezien vanuit mijn woonkamer (foto gemaakt door het raam) omspitten. Ik ben nu met het kleine stukje bezig geweest om het om te spitten, de wortels, (grote) stenen en hout uit de grond te halen die best vol zit met kleine troep. onder deze eerste 15 cm grond zit een hardere kleigrond. Ik wil graag gras ipv stenen zoals ik dat nu heb. Ik wil dus de bovenste stenen verwijderen (dat gaat eenvoudig) en dan alles omploegen, troep uit de grond halen, nieuwe bovenlaag met frisse tuinaarde en dan gras zaaien.

Vraag: hoe spit ik de tuin om zonder dat ik (zoals nu) last krijg van mijn rug? Is er een machine die mij daarbij kan helpen wat ik kan huren? (oh ja, die perenboom wil ik ook weg hebben...;-)

(Ook offerte aangevraagd bij een hovenier maar die kwamen op €1700, da's mij veel te veel. Tuin is 20 m2.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:09
Perenboom weghalen :'( Zon oude boom geeft een tuin wat karakter. Zielloze tuinen zijn er al genoeg.

Voor de rest zou ik een klein gravertje huren.

[Voor 34% gewijzigd door Sethro op 15-09-2021 11:28]

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:59
Minikraantje huren als er veel zooi in ligt, als de zooi mee valt kun je een freesmachine huren.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• EdwinC
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16:04
Ja hoor, je kunt een tuinfrees huren bij Boels of iedere andere verhuurder.
https://www.boels.nl/hure...n/tuinfrees-benzine-55-pk.

Boom zul je wel al weg moeten hebben voordat je begint met de frees.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Huur een freesmachine, kan je bij de toegankelijke jongens makkelijk vinden. Ik heb zelf ~30m2 met een steekwagen vrij gemaakt van stoeptegels, je moet wel een beetje robuust model hebben (bigwheels, ~50kg minimaal), maar dat was zoveel makkelijker om gewoon tegel op te scheppen en op een hoop gooien.

Die perenboom, dat wordt denk ik een uitdaging afhankelijk van de wortels. Ik heb een oude kettingzaag gebruikt rondom de grond in om de wortels af te zagen, qua levensduur van de kettingzaag geen straks plan, maar werkte wel stuk makkelijker :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Please, laat die oude perenboom staan. Woon je er net? Zo ja, ga je spijt krijgen.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:25
Om laten spitten door iemand met een minigraver en meteen aan laten vullen (indien nodig). Is hooguit een halve dag werk, hoeft niet meer dan 300 euro te kosten.

En ja, die perenboom eruit is zonde.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frees huren en boom lekker laten staan, wel oppassen met de wortels van je boom. je tuin van 20m2 is te klein voor graver

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Videokeizer
Ik wil gewoon een strak grasveldje, die perenboom zorgt alleen maar voor peren op de grond die dan gaan rotten, ik ben niet zo een tuinder. Als het nou een echt mooie boom was (mmoie sierkers ofzo). Ja we wonen er sinds een half jaar. Waarom zou je die boom persé moeten laten staan, een grasveldje zonder boom is toch veel strakker? Is toch gewoon een kwestie van smaak?

Kan ik ook een frees gebruiken als er troep in de grond ligt? En komt een frees wel diep genoeg? Groeit het gras dan wel goed?

@Joris748 €300 voor een halve dag omspitten? Wie gaat dat doen? Mijn eerste offerte was €1700!

[Voor 10% gewijzigd door Videokeizer op 15-09-2021 11:39]

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:03

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

Je zult de boom eerst moeten uitgraven en weghalen voordat je aan de gang kunt met een frees.
Boom omzagen, stam uitgraven, afvoeren. Afhankelijk van de wortels kan dat nogal een karwei zijn.
Daarna even een frees huren, tuin omspitten en (ik neem aan) graszoden uitrollen.

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16:35
Als je die peer echt weg wil, zou ik een klusje op werkspot zetten.
Tuin spitten en boom weghalen. Kan niet zoveel mis aan gaan verder.

Zorgen dat de wortels van de boom goed vermalen zijn, en dat ze met een frees de stomp van de stam goed verhakselen. Daarna kan je zelf het grasveldje aan (laten) leggen.

• Vinzz
  • Nu online
Ok, in dat geval wacht met omzagen. Verplaats dit gebeuren naar november/december tot het blad van de boom is, zodat de boom verpoot kan worden, en zet deze op Marktplaats gratis ophalen wel zelf uitgraven.

Mensen betalen 300 euro voor zo'n boom.

Spijt ga je wel krijgen hoor :)

• Sethro
Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:37:
Waarom zou je die boom persé moeten laten staan, een grasveldje zonder boom is toch veel strakker? Is toch gewoon een kwestie van smaak?
Strakker zou niet mijn woord zijn, 13 in dozijn, vinex, ongezellig of zielloos past beter :>

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Elke dag een klein stukje doen, als je klaar bent is je rug sterk genoeg en kan je de achtertuin aanpakken :D

Of gewoon bij de Boels een klein kraantje huren, beetje met zo'n ding in de weer gaan is best leuk voor een keertje en die boom trek je er dan ook zo uit.

[Voor 7% gewijzigd door Fable op 15-09-2021 11:45]

Hier is iedereen welkom

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:34

Rukapul

Moderator General Chat
Zoveel is 20m2 ook weer niet. Je kunt het ook uitsmeren in tijd. Aan de andere kant is een graver wel handig bij zo'n kleilaag.

De perenboom zou ik laten staan: geeft karakter aan de tuin, schaduw, etc. Desnoods snoei je hem terug. Rottend fruit op de grond voorkom je door in het plukseizoen de rijpe peren te plukken. Klusje van niets.

* Rukapul heeft ook een boom in het midden van zijn (kunst)grasveldje staan.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 15-09-2021 11:44]

• Videokeizer
@vinzz ik lees overal dat gras zaaien (geen zoden dus) het beste kan in september/oktober... (boom staat al op mp)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:20

CurlyMo

www.pilight.org

Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:45:
@vinzz ik lees overal dat gras zaaien (geen zoden dus) het beste kan in september/oktober... (boom staat al op mp)
Je bent geen hobby hovenier, maar gras is een van de meest onderhoudsintensieve beplanting die er is ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Vinzz
  • Nu online
Ah top, anders is het zo zonde van die boom. Maar eruit halen kan nog niet hoor, pas na oktober. Blad moet van de boom zijn. Gras zaaien kan vanaf nu t/m oktober en in maart/april. Het moet niet te droog wezen en geen winter.

[Voor 3% gewijzigd door Vinzz op 15-09-2021 11:48]

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:12
Ik wil gewoon een strak grasveldje, die perenboom zorgt alleen maar voor peren op de grond die dan gaan rotten,
Het is de bedoeling dat je peren plukt voor ze vallen en ze dan opeet. Wat je hier beschrijft is eigenlijk zonde en voedselverspilling.

Als je echt besluit dat een biljartlaken grasveld mooier is dan een boom dan zou ik het idd in het najaar door iemand laten opgraven. Heb jij er geen werk aan en maak je aan ander erg blij en kan die boom Co2 verwerken en peren maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Vinzz
  • Nu online
CurlyMo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:47:
[...]

Je bent geen hobby tuinier, maar gras is een van de meest onderhoudsintensieve beplanting die er is ;)
Sowieso.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:12
[...]

Je bent geen hobby hovenier, maar gras is een van de meest onderhoudsintensieve beplanting die er is ;)
Er is toch een maairobot topic :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

No Hands schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:48:
[...]

Dan nog domotica voor je bewatering.

• Videokeizer
Ik heb net een handgrasmaaier gekocht...

• Vinzz
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:48:
[...]

Die voorkomen ook mos klaver en onkruid?

Wil in de buurt niet iemand zo'n mooie perenboom?

[Voor 11% gewijzigd door Vinzz op 15-09-2021 11:49]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:48:
Ik heb net een handgrasmaaier gekocht...
Maar realiseer je je wel hoeveel onderhoud gras nodig heeft ten opzichte zo nu en dan wat peren oprapen en weggooien?

• Videokeizer
Nou ik dacht alleen een keer per week gras maaien?

• Vinzz
  • Nu online
Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:51:
Bij normaal weer wel, als het warm is en vochtig in juni juli vaak 2x.

• degrashopper
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10:22
Haha ik heb net een 25 jaar oude perenboom in m'n voortuin gezet. Zo'n boom kost nog 250 euro ook!

Zou er nog eens over nadenken voordat je hem verwijderd. Wellicht wat snoeien.

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 17:35
[...]

Dat ligt er ook aan hoe ver je gaat.... lawn rebel is een beetje doorgedraait.

Maar als je sproeisysteem met computer hebt, een robot maaier en beetje mest erover doet en paar maal verticuteren dan is het goed te doen.

• Joris748
  • Laatst online: 16:25
Ik wil gewoon een strak grasveldje, die perenboom zorgt alleen maar voor peren op de grond die dan gaan rotten, ik ben niet zo een tuinder. Als het nou een echt mooie boom was (mmoie sierkers ofzo). Ja we wonen er sinds een half jaar. Waarom zou je die boom persé moeten laten staan, een grasveldje zonder boom is toch veel strakker? Is toch gewoon een kwestie van smaak?

Kan ik ook een frees gebruiken als er troep in de grond ligt? En komt een frees wel diep genoeg? Groeit het gras dan wel goed?

@Joris748 €300 voor een halve dag omspitten? Wie gaat dat doen? Mijn eerste offerte was €1700!
Minigraver 800kg 80 cm breed met machinist € 38,00 /uur (ex BTW)
http://www.janvansantengrondwerken.nl/Prijslijst

4 uur kost je dus 200 euro, plus een paar bakken koffie voor de machinist.

Minigraver: 200 euro
Leveren en leggen graszoden (inclusief egaliseren): < 10 EUR/m2 --> 20x10 = 200 EUR
Blijft er 1300 euro over voor aanvoeren en afvoeren van grond, lijkt me voldoende ruim :)

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dus je gaat de klavertjes, het mos, de paardenbloemen, etc lekker hun gang laten gaan? Dat zal een mooi gazonnetje worden dan! :/

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Sethro
Het plukken van het fruit is ongeveer net zoveel werk per jaar als 1x maaien. En dat moet 1-2x per week.

[Voor 9% gewijzigd door Sethro op 15-09-2021 11:58]

• Videokeizer
Dit is onze tuin vanuit een andere kant:wij hebben het hier over onze voortuin, achter hebben we ook nog een tuin waar we dan ook echt zitten...

En dit is hoe de buren het nu hebben, en hoe ik het graag wil:

• Vinzz
  • Nu online
Aan de schaduw zie ik volgens mij dat je tuin op het noorden ligt? Is voor gras niet ideaal, dat ver"most" enorm snel.

Ga er van uit de vorige eigenaar er ook over nagedacht heeft. Wil niet zeggen dat jij hetzelfde moet doen, maar de natuur bepaalt wat waar wil groeien, niet jij. Gras is onderhoudsintensief. Tenzij je er weinig aan doet natuurlijk.

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:27

DropjesLover

Dit dus ->

De eerste 2 jaar. Daarna komt er de hele tijd mos, paardenbloemen, distels en weet ik wat meer in :/
Dus behalve 1x per week maaien in het seizoen, ook kalk strooien, verticuteren, onkruid verwijderen en elk jaar bij zaaien :/

Is het geen optie om de boom te laten staan, stenen en zand er uit, tuinaarde terug en gewoon gras er omheen leggen?

Die paar peren kan je bij het maaien ff oprapen.

Dat je nog een handmaaier gekocht hebt :o
Een elektrische maaier was de helft goedkoper dan een handmaaier, kwam ik 3 jaar geleden achter :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• marcop23
  • Laatst online: 13:34
Ik zou de vraagprijs dus geen €300 maken. Het scheelt jou een dag of meer zware fysieke arbeid en/of geld. Ik zou hem dus gratis of voor een prikkie op MP zetten, dan is de kans dat iemand het werk voor je doet een stuk groter.

@Vinzz Eens, maar de OP lijkt hem voor €300 én uitgraven op MP te hebben gezet.

[Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 15-09-2021 12:06]

• Vinzz
  • Nu online
marcop23 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:02:
[...]

Ik zou de vraagprijs dus geen €300 maken. Het scheelt jou een dag of meer zware fysieke arbeid en/of geld. Ik zou hem dus gratis of voor een prikkie op MP zetten, dan is de kans dat iemand het werk voor je doet een stuk groter.
Dat zei ik.

• Videokeizer
Ja mijn gras maaier was €30, 2e hands. En ja de boom laten staan en gras eromheen vind ik ook nog een optie.

Dus het is stenen eruit, freser huren en fresen, egaliseren en graszaad erin.
of
minigraver huren, en dan zelf egaliseren en graszaad erin.

Het hoeft echt geen biljartlaken te worden, maar gewoon een leuk grasveldje. Voor het aanzicht.

• Vinzz
  • Nu online
marcop23 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:02:
[...]

@Vinzz Eens, maar de OP lijkt hem voor €300 én uitgraven op MP te hebben gezet.
Oh echt, ja dat kan je vergeten.

Dus de de keus is omzagen, of wachten tot iemand hem ophaalt en uitgraaft voor 300 euro..

Kijk die boom kan altijd nog we hè. Ik zeg dit omdat ik zo vaak zie dat nieuwe bewoners meteen als een gek alles gaan kappen in de tuin, en later wel een beetje spijt hebben. Je kijkt er nu met de blik naar van nieuwe eigenaar. Wacht 1 of 2 seizoenen, kijk hoe het bevalt.

[Voor 29% gewijzigd door Vinzz op 15-09-2021 12:12]

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:56
Vinzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:01:
Aan de schaduw zie ik volgens mij dat je tuin op het noorden ligt? Is voor gras niet ideaal, dat ver"most" enorm snel.

Ga er van uit de vorige eigenaar er ook over nagedacht heeft. Wil niet zeggen dat jij hetzelfde moet doen, maar de natuur bepaalt wat waar wil groeien, niet jij. Gras is onderhoudsintensief. Tenzij je er weinig aan doet natuurlijk.
Valt mee. Mijn grasveld achter is ook op het Noorden. Staat meer paardebloem in dan mos. En waar die paardebloemen vandaan komen? Het weiland achter mijn huis heeft er geenéén staan. :?
Ik maai 1 keer per week. That’s it. Ik mulch dan met de grasmaaier, dus er komt ook niks af.
Makkelijker kan niet.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:51

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:06:
Ja mijn gras maaier was €30, 2e hands. En ja de boom laten staan en gras eromheen vind ik ook nog een optie.

of

Het hoeft echt geen biljartlaken te worden, maar gewoon een leuk grasveldje. Voor het aanzicht.
ik zou echt voor die optie gaan. Een boom met gras eromheen geeft een stuk meer karakter, al is het kunstgras. Dat klein plukje kost niet eens zoveel en is goedkoper dan alle apparaten en werk van een grasveld. Gras mooi houden is bewerkelijker en duurder dan je denkt met voeding, kalk, verticuteren, onkruid eruit halen, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Wil je die boom écht weg hebben? Lijkt me de grootste zonde, en je verliest een flink stuk privacy als mensen ineens recht je woonkamer in kijken, dus ik zou 'm gewoon terugsnoeien voor zover mogelijk en laten staan.

Maar buiten dat, je kan ook goed met handgereedschap vooruit, mits je het goede gereedschap hebt. Met een fatsoenlijke landhak hoef je helemaal niet zoveel moeite te doen om je tuin open te krijgen, dus dan ben je voor een goeie 100 euro al klaar.

Lijkt me onzin om hiervoor een graafmachine te laten komen..

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:56
Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:06:

of

Ken je niet iemand via via die hovenier is of bij de gemeente in het groen werkt het op een zaterdagje wil doen? Dan ben je voor een paar honderd euro klaar.

O trouwens, een perenboom heb ik ook. Het ene jaar zit ie vol. Het jaar erop zit er 1 peer aan.
Zijn heerlijke peren. De familie eet er ook van mee. Ik zou die boom niet kwijt willen.

[Voor 12% gewijzigd door rimave op 15-09-2021 12:16]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18:11
Mbt omspitten, het is al eerder gezegd, doe het gewoon zelf en spreid het uit over meerdere dagen, of doe elke dag een stukje tijdens de lunch bij het thuiswerken.

Ik heb mijn tuin ook zelf omgespit over meerdere dagen verspreid. Gewoon een beetje opbouwen elke dag.
En als je het zelf doet, dan kan je netjes de wortels sparen, door er omheen te werken.

Zelf doen geeft ook erg veel voldoening.

De boom laat staan levert je straks waarschijnlijk meer complimenten van bezoek op dan een anoniem en kaal grasveldje.

[Voor 13% gewijzigd door Skynett op 15-09-2021 12:31]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Vinzz
  • Nu online
rimave schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:13:
[...]
Staat meer paardebloem in dan mos. En waar die paardebloemen vandaan komen?
Bestrijdingsmiddelen.

• Vinzz
  • Nu online
rimave schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:15:
[...]

O trouwens, een perenboom heb ik ook. Het ene jaar zit ie vol. Het jaar erop zit er 1 peer aan.
Zijn heerlijke peren. De familie eet er ook van mee. Ik zou die boom niet kwijt willen.
Herkenbaar, of alle bloesem in april bevroren en dan zijn het er 0. Conference, prima handpeer.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 18:28

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DropjesLover schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:02:
[...]

De eerste 2 jaar. Daarna komt er de hele tijd mos, paardenbloemen, distels en weet ik wat meer in :/
Dus behalve 1x per week maaien in het seizoen, ook kalk strooien, verticuteren, onkruid verwijderen en elk jaar bij zaaien :/

Is het geen optie om de boom te laten staan, stenen en zand er uit, tuinaarde terug en gewoon gras er omheen leggen?

Die paar peren kan je bij het maaien ff oprapen.

Dat je nog een handmaaier gekocht hebt :o
Een elektrische maaier was de helft goedkoper dan een handmaaier, kwam ik 3 jaar geleden achter :')
Of je accepteert dat je een wild grasveld hebt, in plaats van een nauwkeurig gemillimeterd grasveld zonder leven. Dan is het daadwerkelijk een paar keer per maand even maaien, en klaar.
Overigens wel grappig, bij particulieren moet de klaver eruit, boeren willen juist graag wat klaver ertussen omdat het gezondere grond oplevert.

(En mijn god, al die buren met elektrische maaiers voor het postzegel tuintje. Je kunt niet meer buiten zitten of iemand zet de machine aan...)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:09

Punkrocker

Mostly harmless

Jeroenneman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:43:
[...]

Of je accepteert dat je een wild grasveld hebt, in plaats van een nauwkeurig gemillimeterd grasveld zonder leven. Dan is het daadwerkelijk een paar keer per maand even maaien, en klaar.
Overigens wel grappig, bij particulieren moet de klaver eruit, boeren willen juist graag wat klaver ertussen omdat het gezondere grond oplevert.

(En mijn god, al die buren met elektrische maaiers voor het postzegel tuintje. Je kunt niet meer buiten zitten of iemand zet de machine aan...)
De hommels in mijn tuin zijn blij met de klaver in mijn grasveld(je). (y)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:33

Theo

moederbord

Maak een advertentie op Marktplaats zodat iemand de perenboom bij je komt ophalen en uitgraven. Grote kans dat ze je er zelfs voor betalen! (jij krijgt betaald zodat anderen die perenboom weghalen!) het is echt heel zonde om zo'n boom gewoon om te leggen.

Mijn Japanse esdoorn in de tuin heb ik ook voor een paar tientjes ergens uit mogen graven. Het alternatief was om bij een kweker een soortgelijke boom te kopen voor honderden euro's. Met jouw perenboom hetzelfde; mensen willen graag de boom uitgraven en meenemen, en betalen je er gerust voor.

7400 Wp op het dak

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

sOid

Doet ook maar wat.

Weet je echt zeker dat je 'm niet nog even wilt laten staan? Hij is nu behoorlijk verwilderd. Als je 'm binnenkort voor een paar tientjes laat snoeien is het al een heel ander gezicht. Eventueel een bankje omheen bouwen of een perkje oid. Ook leuk in de donkere dagen met lampjes erin. Veel meer sfeer dan zo'n suf grasveld. Qua onderhoud ook echt een stuk gemakkelijker en minder werk.

• mmniet
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
als het kan de boom bewaren. Eeuwigzonde al die zielloze voortuintjes. Als je iets als je buren doet, dan ziet het er nog wel aardig uit en is het niet puur een biljartlaken. Dus dat is dan al een plus. Zelf zou ik in jou geval kiezen voor veel vaste planten die winterhard zijn. Veel planten kan je zonder onderhoud jaren laten groeien. Gras is wekelijks plezier met de maaier en moet je niet vergissen dat het soms extra aandacht nodig heeft (mest, kalk).

Ik snap overigens wel dat je de tuin wilt aanpakken, die ziet er troosteloos uit. Bovenste laag weghalen, frees gebruiken inderdaad en dan domweg scheppen en afvoeren. Daarna een berg schoon zand laten brengen.

1700 vind ik overigens er veel geld. andere mensen gevraagd? Bijvoorbeeld stratenmakers? Die kunnen het ook prima.

als je trouwens last hebt van rottende peren, kan je ook een bordje neerzetten: Gratis peren, zelf plukken. Allicht liefhebbers die er op af komen.

Vergeet overigens het ecologische voordeel niet van een tuin met andere zaken dan gras. Rottende peren is goed voor insecten, die zijn weer goed voor vogels. Insecten zijn goed voor je grond en water afvoer. Vogels goed voor van alles, bomen en struiken zijn goed voor de luchtkwaliteit, etc.

It's me Mario

• Erwin_83
  • Laatst online: 18:25
LET OP, als je machinaal gaat graven dat je een klic melding doet. In de voortuin liggen vrijwel altijd leidingen in de grond. Plus je moet dan handmatig proefsleuven graven ter controle, met 20 vierkante meter blijft er weinig machine werk over dan. Dus kan je net zo goed met de hand gaan spitten.

Weet niet welke regio je zit, maar hier in de regio hebben de hoveniers werk zat, plus het risico van graafschade zal de prijs wel wat opdrijven van je offerte.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:33
Als het puur gaat om rugpijn en niet om weerzin tegen het werk zou ik het simpelweg rustig opbouwen en/of controleren of je houding wel goed zit. Ik snap het best als je er geen zin in hebt maar tenzij je fysieke beperkingen hebt zou het fysiek wel te doen moeten zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MobiDroid©
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-09 13:36
Deze perenboom is de ziel van je tuin ;)
even laten bij knippen en juist van de peren genieten of weg geven als die zelf niet lust.

Tuin omspitten zou niet meer dan 300 hoeven te kosten, even marktplaats afgaan naar tuin klussers.
(Een goede stevige professionele grote grond hark en geduld, kost nog minder).

[Voor 14% gewijzigd door MobiDroid© op 15-09-2021 13:36]

• Alex53
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-09 17:48
Een bankrover zat in de gevangenis, maar zijn buit was niet gevonden. Zijn vader vertelde hem dat hij zo graag zijn tuin omgespit wilde hebben, maar te oud en zwak was. De zoon (het is een oud verhaal) schreef hem een brief waarin hij onthulde waar de buit v.d. roof lag: in de tuin van zijn vader.
De politie onderschepte de brief, rukte uit met groot materieel, en haalde heel de tuin overhoop. De zoon belde daarna z'n vader: is het goed gedaan pa ? Pa blij !

Mogelijk heb je iets aan deze tip.

• Videokeizer
Okay okay, die boom blijft staan. Ik luister naar goede tips Hartelijk dank. Dan inderdaad zelf beetje graven. Ik wil dat zand schoonmaken en hergebruiken en dan "alleen" een toplaag met frisse tuinaarde eroverheen. Dan gras inzaaien, sproeien etc.

Overigens heb ik in de achtertuin een vijver weggehaald en daar lag wat beton onder. Het is maar een klein beetje. Is dat gewoon een kwestie van bikken? Ik heb een foto bijgevoegd.
Rood = beton wegbikken
Blauw = wegsijpen tegels, daar wil ik dan gras
Geel = hier wil(de) ik ook gras.
Iemand tips?

• Skynett
Ik heb ook de grond door een grondzeef gehaald tijdens het spitten, met name om de wortels van het onkruid uit de grond te krijgen. Is wel bewerkelijk, maar veel minder werk dan alles afvoeren en weer nieuwe grond aanvoeren. Mijn grond was gewoon goed, alleen veel (wortels van) onkruid er in. Nu ziet de grond er brandschoon uit, en blijft redelijk vrij van onkruid. Ik haal elke 2 weken wat weg, en dat is bijna niks. Ben nog steeds erg blij met het resultaat.

• Videokeizer
@Skynett
wat voor zeef gebruik je dan, kan je die ook huren? Ik heb geen idee hoe zoiets eruit ziet.

• AllesKan
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19-09 12:19
Ligt er een beetje aan wat ze precies gedaan hebben (wapening erin?) en hoe diep dat doorloopt maar iets zegt me dat je beter een 4 x grotere tuin met de hand (voet) kan omspitten dan dat beton er met de hand uitbikken.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-09 19:30
Sethro schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:24:
Perenboom weghalen :'( Zon oude boom geeft een tuin wat karakter. Zielloze tuinen zijn er al genoeg.

Voor de rest zou ik een klein gravertje huren.
Eens, super mooie bomen met flink veel karakter.

Maar heb je zelf al eens een flinken perenboom gehad?
De mijne, wat echt een joekel was, heb ik deze zomer afgezaagd. Was er helemaal klaar mee.

De hele zomer last van mega veel wespen. Meer dan appelbomen, continu aangevreten peren op de grond. Klote met maaien. De peren zijn niet te eten totdat dat ene moment dat maar 2 weken duurt en dan zijn ze over rijp.

Nee voor mij nooit meer een (grote)perenboom. Je hebt er meer werk mee/last van dan plezier.

• Orac
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:45

Orac

Ik mis je papa.

(offtopic) Perenboom. Dan moet ik meteen hier aan denken:
YouTube: Harrie Jekkers Een huis zoeken :)

Tolerantie is niet hetzelfde als onverschilligheid.

• mmniet
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:
Okay okay, die boom blijft staan. Ik luister naar goede tips Hartelijk dank. Dan inderdaad zelf beetje graven. Ik wil dat zand schoonmaken en hergebruiken en dan "alleen" een toplaag met frisse tuinaarde eroverheen. Dan gras inzaaien, sproeien etc.

Overigens heb ik in de achtertuin een vijver weggehaald en daar lag wat beton onder. Het is maar een klein beetje. Is dat gewoon een kwestie van bikken? Ik heb een foto bijgevoegd.
Rood = beton wegbikken
Iemand tips?
[Afbeelding]
Ja, dat beton gewoon met een fatsoenlijke drillboor, boorhamer, hilti (net hoe je het wil noemen) weg halen. Gewoon zo eentje die je kan huren, ga je er vaak doorheen als boter. Als het bewapend is een slijptol/haakse slijper erbij houden.

Verder een mooi plan met het gras.

Heel fijn dat je de boom bewaard :). Als je zelf geen verstand van snoeien hebben kijken of je iemand kan vragen die je daar bij kan helpen. Soms heb je lokaal wel tuinliefhebbers (groei en bloei heeft bijvoorbeeld in veel plaatsen een lokale afdeling) die je graag willen helpen met advies zodat je het zelf kan de volgende keer.

It's me Mario

• DeMolT.
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:44
Ik kwam het volgende onlangs tegen, lijkt mij ideaal:
YouTube: Graszaad op de rol | Gazon | Tuinmanieren

Schijnt erg snel te werken en helpt ook het bestaande onkruid tegen te gaan. Tevens makkelijk om een boompje te leggen.
Geen idee wat de kosten zijn, maar wellicht het onderzoeken waard; iets wat je heel makkelijk zelf kunt :)

• AvV
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:56
Het lijkt wel een schaduwrijke tuin, dit is altijd lastig om een mooi gazon van te maken.

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Wellicht is dit is voor het omploegen zonder rugklachten?
https://www.bol.com/nl/nl...depypere/9200000127558050

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:46
Je rug trainen, rustig aan doen, en niet teveel hooi op je vork nemen. Daarnaast ook opwarmen.

Tja, als iemand met heel veel rugklachten de afgelopen jaren is dit het enige dat werkt.

En als je niet bereid bent te betalen voor een hovenier, ik kan je vertellen dat ik liever 1700 euro betaal dan ooit nog eens zo heftig door mijn rug te gaan als ik ooit heb gehad.

[Voor 12% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-09-2021 16:07]

• Skynett
Dit is geen omspitten, maar de grond een beetje loswoelen en dat is echt wat anders.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@Videokeizer Je wil een mooie tuin, als het geen gras is is het geen gezicht, en je wil er geen werk aan? Men heeft je al uitvoerig verteld dat gras véél werk is (40 keer maaien per jaar, verticuteren, bemesten, bekalken, onkruid weghalen, ...)
Onze voortuin staat vol met allerhande planten in groepjes, alles zo bij- en vlindervriendelijk mogelijk. Er staan 2 wilde appelbomen in (de 'appels' zijn zo groot als een kers, is voedsel in de winter voor de vogels, pas na vorst kunnen ze die eten) die meerstammig zijn om wat hoogte te creëren, rest is tussen de 15 en 50cm hoog. Er kruipen reukerwten en rozen over het lage muurtje naar de straat toe. Ik had wel de luxe dat mijn vrouw best wat plantkennis heeft, en haar broer (die tuinaanlegger is) een handje heeft geholpen met de plantkeuze.
Ik kan je 2 ervaringen meegeven over dit soort voortuin:
- De eerste 2 jaar ben je wat bezig met onkruid uithalen (om de maand een kwartiertje ofzo), dan staat het zo vol dat je er nauwelijks omkijken naar hebt (jaarlijks een uurtje, even wat plantjes waar je teveel van hebt weg en degene die je mooi vind wat ruimte teruggeven, en weer jaar laten doen).
- Ongeveer 99% van de voorbijgangers passeert, vertraagt even en geniet. Sommige mensen keren op hun stappen terug om nog eens goed te kijken. Een enkele buurtbewoner heeft er problemen mee dat er een blaadje over het muurtje piept en trekt het af; maar dat is dan ook de enige die er niet positief op reageert. En om de hoek is er een huis waar nieuwe mensen wonen, die hun voortuin (weliswaar wat strakker) met dezelfde planten hebben voorzien, die hebben zich vast laten inspireren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

sOid

Doet ook maar wat.

Complimenten @Videokeizer :) Mensen die open staan om zich te laten overtuigen door anderen is sowieso altijd +1. Ik meld me hierbij vast aan voor een potje perencompote volgend jaar ;)

Mocht je iets met verlichting willen in de tuin, dan is dit ook meteen een goed moment om over na te denken. Let wel op het juiste materiaal! Een druppelsysteem om de tuin (al dan niet automatisch) te bewateren is ook handig om in dit stadium aan te leggen.

Edit: ik heb trouwens veel wintergroene planten in de voortuin. Deels tegen inkijk, deels omdat ik het mooier vind dan planten die kaal zijn in de winter. Portugese laurier, Glansmispel en Camelia bijvoorbeeld.

[Voor 19% gewijzigd door sOid op 15-09-2021 17:00]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

sOid schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:58:
Mocht je iets met verlichting willen in de tuin, dan is dit ook meteen een goed moment om over na te denken.
En let erop dat het niet naar boven schijnt wegens lichtvervuiling. Vinden vleermuizen ook niet leuk.

• multynoob
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:18

multynoob

Steam: ThePunkPantherNL

Videokeizer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:

Rood = beton wegbikken
Iemand tips?
[Afbeelding]
Ik heb wel een tip. Kies voor koperknoopje i.p.v gras, daar heb je geen onderhoud aan, en is gewoon te belopen.

Steam: ThePunkPantherNL

• pronkje
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-09 12:24
koperknoopje daar komt evengoed onkruid tussen.

• bangkirai
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-09 20:49
Ik zou ook karretje champost halen en deze door de tuinaarde heen te verwerken/onderspitten.
Nooit verkeerd om een tuin is nieuwe voeding te geven.

Mn ouders hebben trouwens nog een speciale omkeer(omspitten) schop staan, waar onderaan beugel zit, je steekt hem in de grond, gedeelte van beugel rust dan op de grond en die gebruik je dan als hefboom om de schop met aarde om te keren. Je moet dan later wel wat aarde verplaatsen omdat je spoor wat breder is.
Ik heb alleen deze schoppen nooit meer gezien in tuincentra of winkels en geen idee wat de naam er voor is.
Was stuk relaxter dan een ouderwetse schop, als je dat gaat doen, zorg dan dat je een lange stok eraan hebt.

Ah gevonden: een veerspade

https://www.mot.be/resource/Tool/veerspade?lang=nl

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:36

Piper

No guts, no glory

Omspitten is zonde van je rug en je bodemleven. Een woelvork maak je de grond ook perfect los, daarna een hark erdoorheen en het is vlak genoeg. Die perenboom weghalen is inderdaad eeuwig zonde..

• Jeroenneman

Jeroenneman

naftebakje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:54:
@Videokeizer Je wil een mooie tuin, als het geen gras is is het geen gezicht, en je wil er geen werk aan? Men heeft je al uitvoerig verteld dat gras véél werk is (40 keer maaien per jaar, verticuteren, bemesten, bekalken, onkruid weghalen, ...)
Onze voortuin staat vol met allerhande planten in groepjes, alles zo bij- en vlindervriendelijk mogelijk. Er staan 2 wilde appelbomen in (de 'appels' zijn zo groot als een kers, is voedsel in de winter voor de vogels, pas na vorst kunnen ze die eten) die meerstammig zijn om wat hoogte te creëren, rest is tussen de 15 en 50cm hoog. Er kruipen reukerwten en rozen over het lage muurtje naar de straat toe. Ik had wel de luxe dat mijn vrouw best wat plantkennis heeft, en haar broer (die tuinaanlegger is) een handje heeft geholpen met de plantkeuze.
Ik kan je 2 ervaringen meegeven over dit soort voortuin:
- De eerste 2 jaar ben je wat bezig met onkruid uithalen (om de maand een kwartiertje ofzo), dan staat het zo vol dat je er nauwelijks omkijken naar hebt (jaarlijks een uurtje, even wat plantjes waar je teveel van hebt weg en degene die je mooi vind wat ruimte teruggeven, en weer jaar laten doen).
- Ongeveer 99% van de voorbijgangers passeert, vertraagt even en geniet. Sommige mensen keren op hun stappen terug om nog eens goed te kijken. Een enkele buurtbewoner heeft er problemen mee dat er een blaadje over het muurtje piept en trekt het af; maar dat is dan ook de enige die er niet positief op reageert. En om de hoek is er een huis waar nieuwe mensen wonen, die hun voortuin (weliswaar wat strakker) met dezelfde planten hebben voorzien, die hebben zich vast laten inspireren.
Gras is net zoveel werk als je er aan wil besteden. Wil je een groene klinische mat, die meer op kunstgras lijkt dan op wild gras, dan ben je er veel tijd aan kwijt. Anders is eens in de twee, drie weken de maaier eroverheen genoeg. En dan profiteer je ook gelijk van wat klaver in het gras, wat insecten fantastisch vinden.
Men roept hier wel dingen over ""groene tuinen", maar ik vraag me af wat er nog natuurlijk is als je een gazon op een dergelijke manier dwingt te groeien.

Overigens zou ik niet gaan kloten met zelf zaaien, maar gewoon graszoden halen. Gaat een stuk sneller, zonder kale plekken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Vinzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:42:
Ok, in dat geval wacht met omzagen. Verplaats dit gebeuren naar november/december tot het blad van de boom is, zodat de boom verpoot kan worden, en zet deze op Marktplaats gratis ophalen wel zelf uitgraven.

Mensen betalen 300 euro voor zo'n boom.

Spijt ga je wel krijgen hoor :)
Ik had een oude fruitboom in mijn tuin staan tot een paar jaar terug. Enorme overlast van schijtende duiven, rottend hangend fruit, ander ongedierte dat daar weer op af komt. Uiteindelijk veel te lang gewacht om er heerlijk de kettingzaag in te knallen, wat een verademing. Geen seconde spijt, behalve van het lange wachten.

Er staan prachtige leibomen voor terug, een kornoelje, wat lavendel en een paar struikrozen. Mijn pad is vogelpoepvrij. Wat een plezier.

Wat betreft het Vinex-gezanik: zijn tuin, zijn smaak. Een wildvreemde de les lezen over vermeende tuinesthetiek, dat is pas vreugdeloos.

• Jeroenneman

Jeroenneman

The Killer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:01:
[...]

Ik had een oude fruitboom in mijn tuin staan tot een paar jaar terug. Enorme overlast van schijtende duiven, rottend hangend fruit, ander ongedierte dat daar weer op af komt. Uiteindelijk veel te lang gewacht om er heerlijk de kettingzaag in te knallen, wat een verademing. Geen seconde spijt, behalve van het lange wachten.

Er staan prachtige leibomen voor terug, een kornoelje, wat lavendel en een paar struikrozen. Mijn pad is vogelpoepvrij. Wat een plezier.

Wat betreft het Vinex-gezanik: zijn tuin, zijn smaak. Een wildvreemde de les lezen over vermeende tuinesthetiek, dat is pas vreugdeloos.
Klinkt alsof je het fruit ook aan de boom liet rotten. En als jij leibomen leuk vindt, dan ook prima.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:39:
[...]

Klinkt alsof je het fruit ook aan de boom liet rotten. En als jij leibomen leuk vindt, dan ook prima.
Het kan rotten in de boom omdat het wordt aangevreten in de boom. Bijhouden zonder kans daarop was wel een dagelijks klusje van minimaal een uur in het seizoen, gezeur met een ladder en een garagedak, vogelpoep wegvegen/spuiten. Dankjedekoekoek, dat uur besteed ik liever aan mijn gezin.

• Michel8
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Ik maai alleen het grasveld. De vorige bewoner heeft dit zover ik kan zien ook gedaan. Het resultaat?

Een veld waar een mix in staat van gras, onkruid en mos. Heel veel mos. Voor nu vind ik het prima, maar bezint voordat je begint (ofzoiets).

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Nu online
barry86 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:04:
De hele zomer last van mega veel wespen. Meer dan appelbomen, continu aangevreten peren op de grond. Klote met maaien. De peren zijn niet te eten totdat dat ene moment dat maar 2 weken duurt en dan zijn ze over rijp.

Nee voor mij nooit meer een (grote)perenboom. Je hebt er meer werk mee/last van dan plezier.
Ik dacht al dat ik de enige was met veel spijt van een perenboom. Precies om wat je zegt: heel veel werk/gedoe/overlast (ook voor de buren) en weinig plezier, want niet te eten.
Reden om toch nog paar jaar langer te houden was de bloesem. Die is echt prachtig, gedurende ongeveer 8 dagen. :?

Wat je kunt doen om de overlast tegen te gaan, is de peren plukken ver voor ze rijp zijn. Dan komt er nog geen vogel of wesp op af. Helaas kun je er dan zelf ook weinig mee.

Ik kan het op je foto niet goed beoordelen, maar ik zou ook de beperking van lichtinval in overweging nemen. Het kan veel licht in huis schelen. Ik las hierboven dat je tuin op het noorden is, dan is dat echt relevant. Dus flink snoeien (elk jaar) lijkt me sowieso aan de orde.

• _JGC_
  • Laatst online: 17:38
[...]

Valt mee, elke week maaien op relatief hoge stand, 1-2x per jaar kalk erover en 3x per jaar organische mest. Verticuteren moet je overlaten aan de wormen. Kalk niet teveel ineens strooien, vinden de wormen niet fijn.

Als dat teveel werk is kan je beter beton storten.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

_JGC_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 02:17:
[...]

Als dat teveel werk is kan je beter beton storten.
@Videokeizer Vond zo nu en dan peren rapen al teveel werk ;)

• Vinzz
  • Nu online
The Killer schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:01:
[...]

Ik probeerde aan te geven dat hij misschien spijt krijgt, en dat je dan de keuze hebt uit of even 1 of 2 jaar kan wachten en aankijken, of de boom laat uitgraven en niet omzaagt, en doneert aan iemand.

Ik denk zo te horen dat jij een hoogstam had, met een veel grotere productie? Met zo'n boom werkt uitgraven niet meer en heb je het zo te horen tevens ook al aangekeken. Dan houdt het op.

Zo'n laagstam als deze is veel overzichtelijker qua snoeien en productie. Ook nog in de voortuin, dus qua insecten weinig last denk ik.

[Voor 5% gewijzigd door Vinzz op 16-09-2021 08:39]

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:29

-tom-562

Oliesjeik

Als je gras gaat zaaien, hou het goed bij (dus idd netjes elk jaar 1 of 2 keer verticuteren en kalk/mest strooien). Dan heb je er uiteindelijk nauwelijks werk aan.
Toen wij ons huis kochten had de vorige bewoner het gras redelijk verwaarloosd, in de achtertuin was het denk ik 50/50 gras/mos. Ik heb het na 3 jaar aardig netjes gekregen, op wat mos in het meest schaduwrijke gedeelte na. Dit jaar was 1x verticuteren genoeg, en is er eigenlijk nauwelijks nog mos zichtbaar. Ik strooi 2x per jaar kalk, en 3x per jaar mest (voorjaar, zomer, najaar).
Daarnaast natuurlijk iedere week maaien (als ik net mest heb gestrooid, en het goed is ingewerkt, is het zelfs nodig om 3x per 2 weken te maaien)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Videokeizer
  • Wij wonen hier max nog 3 jaar gok ik.
  • Perenboom mag blijven.
  • Omspitten toch maar zelf doen.
  • MOET ik de grond wel schoonmaken? Onkruid en wortels moeten toch weg of kan ik er gewoon gras overheen laten groeien?
  • Gras zaaien of graszoden? Wat is minder werk en blijft het langste mooi?

• _JGC_
  • Laatst online: 17:38
Grond schoonmaken niet vereist, sowieso krijg je niet alles eruit en als er zaden achterblijven komt het toch wel weer. Hoe meer je de grond omwoelt, hoe meer je het bodemleven verstoort.

Graszoden leggen is vooral direct resultaat.

Ik heb 6 jaar terug de hele tuin over de kop gehaald, stuk grond opgehoogd en daarna een paar meter graszoden gelegd die de buren over hadden. Rest heb ik een jaar later ingezaaid, niet nogmaals omgespit maar gewoon geharkt en vlak getrokken.
Voor heb ik 3 jaar terug de hele zooi schoongemaakt, alle wortels eruit gehaald, vlak getrokken en graszoden gelegd. Als ik kijk hoe het er nu uit ziet had ik me die moeite kunnen besparen, achter is mooier dan voor. Onkruid krijg je toch wel weer, zeker met buren die niks aan hun tuin doen (achter ingroei van hondsdraft, voor inzaai van rietgras)

@-tom-562 Verticuteren kan je beter overlaten aan de wormen. Gewoon kalk en mest strooien zoals je al doet, de rest komt vanzelf. Als ik hier een paar stengels hondsdraft tussen het gras uit trek komt de een na de andere worm naar boven. Ik heb wel mos, maar dat is omdat ik al meer dan een jaar geen kalk had gestooid.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:29

-tom-562

Oliesjeik

Videokeizer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:24:
  • Wij wonen hier max nog 3 jaar gok ik.
  • Perenboom mag blijven.
  • Omspitten toch maar zelf doen.
  • MOET ik de grond wel schoonmaken? Onkruid en wortels moeten toch weg of kan ik er gewoon gras overheen laten groeien?
  • [b]
  • Gras zaaien of graszoden? Wat is minder werk en blijft het langste mooi?
  • [/b]
Met graszoden ben je wel in 1x klaar. Het is wel prijziger. Ik zou misschien eerder voor graszaad-op-rol kiezen, zoals hier vermeld in dit topic. Lijkt mij een prima middenweg. Met normaal graszaad heb ik al eens meegemaakt dat de vogels hier alles op aten (ondanks dat ze zogenaamd gecoat waren zodat vogels de zaden niet op zouden eten :()

@_JGC_ Ik heb ook steeds minder mos (gelukkig). Dat zal dan ook wel komen door de kalk :P Ik doe het nu voornamelijk om het dode gras weg te halen.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:37
Mijn tuin is een jaar lang opslag van de bouwmaterialen van de uitbouw geweest. Met veel pijn en moeite krijg ik het gras weer enigszins terug. Verder aan de tuin nog niet zo veel gedaan, behalve een stoepbandje geplaatst, het terra wat groter gemaakt en het paadje op afschot gelegd, in plaats van met afstapje. Er staat een slanke naaldboom/struik achtig geval, die blijft mooi staan..

Door mijn terras had ik een hoop schone zwarte grond over. Dat heb ik aansluitend aan mijn verhoogde terras gelegd. Daaroverheen weer gezaaid. Ja, een deel is opgevreten door de vogels, een deel niet en dat is aangeslagen. Grappige nu is, het nieuwe gras groeit stukken harder dan het oude. :+

Mijn ouders kochten een jaar of wat geleden een huis waar de tuin zeg maar in 2en was gedeeld. Daar is inderdaad goed hard de snoeischaar in gegaan, parasolden is eruit gegaan. Die gaf alleen maar overlast en hing vooral boven de parkeerplaatsen. Echter, de grote, redelijk jonge berken zijn blijven staan. In de het achterste stuk stond een verwilderde, weggedrukte beuk. De hovenier van mijn ouders heeft die berk goed gesnoeid en de beuk wat liefde gegeven. Dat wordt nu echt een prachtige, mooie boom. Het achterste deel van hun tuin, tegen de openbare weg aan, stond vol met bomen en struiken en noemde mijn moeder gekscherend haar eigen bos. Dat is dan ook gebleven. Ja, de coniferen zijn getopt om 's avonds meer zon te houden en er is een tuinhuisje tussen geplaatst, maar verder? Dat geeft enorm veel vogels. Datzelfde merk ik bij mij, ik heb ook veel vogels in mijn tuin. Nu alleen nog van die ellendige buurtkatten af komen, maar das een ander verhaal.
Via een buurtgenoot konden mijn ouders aan een oud lokaal appelboomras komen. Daarvan staat er dus eentje bij mijn ouders in de tuin. Appels zijn niet echt vol van smaak, maar de boom doet het prima, de vogels eten er wel van en het is daarmee een authentiek boompje in zijn originele omgeving geworden.

De berken van mijn ouders hebben verlichting gekregen van onder. In de vroege lente, als ie nog dun in zijn blad zit, zijn ze, vind ik, het mooist. Dan is iedere boom echt tot in de kruin verlicht en kan je ze van behoorlijke afstand zien.

Jouw peer heeft wat liefde nodig. Die is duidelijk tijden niet behandeld. Wat takken eruit snoeien en er een mooie boom van maken. En ja, dat teruggroeien tot een mooie boom kan meerdere seizoenen duren. Een goede boomspecialist, die er echt plezier en voldoening uit haalt een mooie boom te maken, kan je daar goed bij helpen. De hovenier van mijn ouders wilde de berken echt zelf doen. Zijn personeel mocht alles doen, maar die berken, daar kwamen ze niet in de buurt. En zo'n figuur zoek jij nu ook.

[Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-09-2021 15:21]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee