Toon posts:

Inbouwkast passend maken voor schuifdeuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PeacekeeperNL
  • Registratie: augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Mijn vraag
Recentelijk heb ik de inbouwkast van mijn woning verbouwd (gestript wat erin zat en volledig nieuw opgebouwd).

Nu had ik bijna alles keurig uitgemeten maar gaandeweg liep ik her en der tegen wat uitdagingen aan... Het huis bleek namelijk schots en scheef te zijn, dus een en ander paste niet.

Zoals gezegd had ik bijna alles keurig uitgemeten... Blijkbaar had ik namelijk geen rekening gehouden met de schuifdeuren en de rails hiervan.

Ik heb van de originele kast de hoogte van de binnenzijde overgenomen, maar dit is 1 tot 2 millimeter korter uitgevallen tijdens de bouw, waardoor de schuifdeuren nu niet meer kunnen rollen (het zit echt té strak).

Nu ben ik benieuwd of jullie nog een manier weten waarop ik over de gehele breedte van de kast (circa 2.5 meter) het beste 2 tot 3 millimeter weg kan halen, zodat de schuifdeuren weer kunnen rollen.

Het frame van de kast is van MDF gemaakt (zijwanden 18mm dik, bodem en top 9mm dik).

De voorkeur geniet een optie waarbij niet te veel stof ontstaat. Zo heb ik bijvoorbeeld de optie om te frezen al overwogen, maar de stofafzuiging is matig en de hoeken moet ik dan beitelen. Aangezien het de slaapkamer betreft geniet dit niet de voorkeur. Ik hoop dat ik andere opties wellicht over het hoofd zie/niet aan heb gedacht.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een redelijk groot assortiment elektrisch gereedschap, maar anders huur ik desnoods iets.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
(Kleine toevoeging) : inkorten van de deuren is geen optie, enerzijds vanwege een grote spiegeldeur, anderzijds doordat alle bevestigde elementen op een manier vast zitten die ik niet weet en niet wil slopen (ik vermoed verlijmd).

Ik heb de deuren middels de stelschroeven zo laag mogelijk gezet, hierdoor kom ik nu dus nog net een millimeter ongeveer te kort, maar ivm schroefkoppen voor de bevestiging van de bovenrails wil ik graag nog wat meer speling hebben.

Zoals gezegd, frezen is een optie, maar gezien de stofproductie hiervan in combinatie met MDF geniet dit voor mij niet de voorkeur.

Schaven wellicht, alleen ik weet niet hoe makkelijk (gelakt) MDF schaaft. Ditzelfde geldt voor beitelen.

Alvast bedankt voor het meedenken en de ideeën _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door PeacekeeperNL op 14-09-2021 19:08]

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:07
Kun je de schuifdeuren niet iets korter maken?

Meedenken gaat denk ik makkelijker met foto's. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:06:
Kun je de schuifdeuren niet iets korter maken?

Meedenken gaat denk ik makkelijker met foto's. ;)
Goed punt, vergeten toe te voegen.

De deuren inkorten is geen optie. Foto's zal ik zo toevoegen.

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter

Oude situatie

Nieuwe binnenwerk in aanbouw

Deur aan de linker zijde proef geplaatst, hier kwam ik erachter dat ik zeer waarschijnlijk een uitdaging ga hebben.

Linksonder ter beeldvorming. De blokjes onder de kast weghalen is geen optie, enerzijds omdat hierdoor de kast in het slechtste geval niet meer waterpas zal staan en anderzijds doordat dit als het goed is geen verschil in hoogte gaat geven, omdat de kast ook aan de muren en plafond vast staat.

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:04
de onderste rail iets infrezen?

Tijd van werken, tijd van rusten

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Infrezen heb ik inderdaad als een optie staan, alleen geniet vooralsnog niet mijn voorkeur ivm de stofontwikkeling. Bij het infrezen van de legplanken leverde dat al een enorme zooi op in de berging.

Als het echt niet anders kan, ga ik dat wel doen zodra de nieuwe vloer is geplaatst (of nog net voordat die wordt geplaatst, maar wel na het egaliseren, omdat ik dan uiteraard de kamer leeg heb).

Ergens hoop ik dat ik een methode over het hoofd zie/niet aan heb gedacht, die minder stof oplevert dan frezen.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Loopt de deur zelf vast, of lopen de wieltjes op de geleider vast? Indien dat laatste die misschien een fractie lager monteren?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Ugchel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:26:
Loopt de deur zelf vast, of lopen de wieltjes op de geleider vast? Indien dat laatste die misschien een fractie lager monteren?
De deur, zodra in de onderrails geplaatst (en dan met de bovenrails erop leggend en deur dan op zijn plek plaatsen (om de juiste positie voor de bovenrails te bepalen) zit de boel muurvast/loopt alles aan. Er is dan geen beweging in de deur te krijgen. De deur zonder bovenrails past echt precies, en dan loopt ie als een zonnetje.

De wieletjes heb ik precies zo afgesteld dat ie net van de rails gelift wordt, zonder problemen kan rollen. Dit, zodat ik aan de bovenzijde zoveel als mogelijk ruimte heb (nagenoeg niks, ik denk net geen A4 dikte).

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:54
Bovenkant laten zakken, deuren inkorten (of nieuwe bestellen) of rail boven omhoog laten komen.

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

Bastien

I don't mind

Ik heb mijn schuifdeuren aan de onderkant in een rail zitten en aan de bovenkant in een W profiel zeg maar (maar dan uiteraard met allemaal 90 graden hoeken). Zo is ie geleverd en dat gaat prima. Is dat bij jou geen optie? Neem tenminste aan dat je aan de onderkant wieltjes hebt zitten.

OF heb je dat al... lastig te zien op de foto met een mobiel. :P

[Voor 10% gewijzigd door Bastien op 14-09-2021 21:37]

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Bastien schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:36:
Ik heb mijn schuifdeuren aan de onderkant in een rail zitten en aan de bovenkant in een W profiel zeg maar (maar dan uiteraard met allemaal 90 graden hoeken). Zo is ie geleverd en dat gaat prima. Is dat bij jou geen optie? Neem tenminste aan dat je aan de onderkant wieltjes hebt zitten.
Heb inderdaad aan de onderzijde een rail en bovenzijde een W-profiel. Zo is de boel in het verleden inderdaad geleverd (schat ik zo), maar ik heb dus het binnenwerk gesloopt en opnieuw opgebouwd.

Ter beeldvorming, de deuren zijn dus in drieën, het oude binnenwerk was in vieren, en ik vond het er niet uitzien. Recentelijk heb ik dus de boel eruit gesloopt en een nieuw binnenwerk gemaakt. Alleen doordat dit uiteindelijk een millimeter of 2 lager is geworden passen de deuren nu niet meer.
BCC schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:35:
Bovenkant laten zakken, deuren inkorten (of nieuwe bestellen) of rail boven omhoog laten komen.
Onderkant laten zakken dan denk ik ;)
Deuren inkorten is geen optie, en nieuwe bestellen uiterst onwenselijk gezien de prijs ;)
Ik frees dat ik de onderrails moet infrezen see what I did there?

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Als de deur zelf echt klemt zit er weinig anders op dan meer ruimte creëeren…

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Ugchel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:28:
Als de deur zelf echt klemt zit er weinig anders op dan meer ruimte creëeren…
Klopt, en een van de manieren is de onderrails infrezen, maar had de hoop dat ik manieren waarop nog niet allemaal had (frezen, beitelen, schaven, waarvan de laatste 2 denk ik best lastig zijn met MDF)

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Doorgaans zit in de bevestiging van de wielen wat stelruimte.
Is dat allemaal al opgenomen en heb je daar geen rekening mee gehouden bij het opnieuw inmeten?

Soms ben ik bijna gelukkig

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

PeacekeeperNL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:34:
[...]

Klopt, en een van de manieren is de onderrails infrezen, maar had de hoop dat ik manieren waarop nog niet allemaal had (frezen, beitelen, schaven, waarvan de laatste 2 denk ik best lastig zijn met MDF)
Maar... ik begrijp je antwoord niet. Je zegt dat de deur zelf klemt, dan heeft het infrezen van de rail toch geen zin omdat niet de wieltjes/geleider klemt, maar het MDF zelf?

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Ugchel schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:34:
[...]

Maar... ik begrijp je antwoord niet. Je zegt dat de deur zelf klemt, dan heeft het infrezen van de rail toch geen zin omdat niet de wieltjes/geleider klemt, maar het MDF zelf?
De deur klemt, doordat de ruimte tussen de onderzijde en bovenzijde van de kast 1-2 mm minder is dan de vorige kast. Dus als ik de onderrail 2mm infrees zou het moeten passen, omdat dan de ruimte tussen de boven en onderzijde weer gelijk is aan hoe het was.

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

bonzz.netninja

Product Manager

Ander rail systeem zonder onderrails en alleen een boven (hang) rails. Heb ik hier ook, werkt prima.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
JukeboxBill schreef op woensdag 15 september 2021 @ 01:08:
Doorgaans zit in de bevestiging van de wielen wat stelruimte.
Is dat allemaal al opgenomen en heb je daar geen rekening mee gehouden bij het opnieuw inmeten?
Ik heb de originele maatvoering van de kast aangehouden (binnenmaten) alleen bij het eindproduct blijk ik dus 1-2 mm te kort te komen in de hoogte. Dit blijkt nu dus cruciaal te zijn voor de deuren. Enerzijds had ik er geen rekening mee gehouden dat de deuren in de initiële opstelling geen speling hadden en anderzijds had ik er geen rekening mee gehouden dat ik bij mijn eindproduct 2mm te kort ging komen. Dit laatste zal een meetfout zijn tijdens het zagen, schat ik zo.

• RickN
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:29
Je hebt al meer tijd aan dit topic besteed dan beetje stofzuigen zou kosten na het infrezen van die rail...

Vrouwtje er langs met de zuigmond (van de stofzuiger) tijdens het freezen en het meeste komt de kamer niet eens in.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:07:
Ander rail systeem zonder onderrails en alleen een boven (hang) rails. Heb ik hier ook, werkt prima.
Thanks. Get vervelende is dat ik dan compleet nieuwe deuren moet bestellen, en dat heeft dan weer niet de voorkeur.

Maar ik ben er inmiddels uit, er zal geen andere mogelijkheid zijn dan infrezen (of beitelen, of schaven), dus zodra de kamer binnenkort leeg is ga ik de 2 benodigde millimeters aan de onderzijde eruit frezen, zodat ze rails iets verzonken komt te liggen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

bonzz.netninja

Product Manager

PeacekeeperNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:11:
[...]

Thanks. Get vervelende is dat ik dan compleet nieuwe deuren moet bestellen, en dat heeft dan weer niet de voorkeur.

Maar ik ben er inmiddels uit, er zal geen andere mogelijkheid zijn dan infrezen (of beitelen, of schaven), dus zodra de kamer binnenkort leeg is ga ik de 2 benodigde millimeters aan de onderzijde eruit frezen, zodat ze rails iets verzonken komt te liggen.
Ah ja :) Succes. Komt goed.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

PeacekeeperNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:11:
[...]

Maar... als ik het dus goed begrijp loopt niet de deur zelf vast, maar zitten de wieltjes te strak in de rail? Het is niet mogelijk om de wieltjes (2 centimeter opgeschoven) iets lager/hoger te bevestigen (al naar gelang waar je de ingreep doet)?

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Ugchel schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:24:
[...]

Maar... als ik het dus goed begrijp loopt niet de deur zelf vast, maar zitten de wieltjes te strak in de rail? Het is niet mogelijk om de wieltjes (2 centimeter opgeschoven) iets lager/hoger te bevestigen (al naar gelang waar je de ingreep doet)?
De deur met wieltjes zit als het ware geklemd tussen de twee rails. Als ik de wieletjes nog lager stel, schuift de deur over de onderrail, en rijdt hij dus niet meer.

De fysieke ruimte tussen de twee rails is dus te krap voor de wieltjes aan de onderzijde van de deur en de wieltjes aan de bovenzijde van de deur.

De wieltjes op de deuren zelf verplaatsen kan niet, enerzijds doordat ik niet weet hoe ze precies op de deur vast zitten (ik vermoed verlijmd) anderzijds omdat dit het probleem niet op zal lossen, omdat ik dan ook de deuren moet inkorten alvorens de boel terug te plaatsen. En een spiegeldeur kan ik zeker niet zagen.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20:46
En met een goede stofzuiger op de frees heb je weinig stof

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Topicstarter
Sethro schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:21:
En met een goede stofzuiger op de frees heb je weinig stof
Stofafzuiging (ontwerp) van de frees moet dan ook wel goed zijn. Mijn frees is daarin matig.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee