Ik ben alleen een beetje goed ingevoerd in het Nikon ecosysteem, dus canon/fuji/sony laat ik aan anderen.
Gezien de zoektocht naar iets wat meer toekomstbestendig is zou ik niet meer voor een DSLR gaan, maar een mirrorless overwegen.
Voor 2000 euro zit je in de range waarbij je een instap full frame kunt kopen (Z5) met één goede lens erbij. Bijvoorbeeld de 24-70 F/4 wat een geweldige kitlens is. Met de IBIS kun je prima handheld foto's maken met een iets langere sluitertijd.
Echter voor een cattery, met katten die vaak moeite hebben om even stil te zitten voor een foto is dat ook weer niet handig. Dan zou ik eerder gaan voor een goede en moderne APS-C camera, waarmee de lenzen ook een stuk goedkoper zijn.
Dan zou je kunnen kiezen voor de Z50 of Z fc. Die laatste kun je in een
kit kopen met een 16-50 en 50-250 waarmee je een uitzonderlijk goede range hebt in je brandpuntsafstanden. Binnen je budget kun je die vervolgens nog aanvullen met een 28mm f2.8 of zelfs een fullframe 1.8 prime lens zoals de 50mm (reviews van deze lens zijn geweldig en ik kan het beamen) of 35mm zodat je een super lichtsterke lens erbij hebt voor die binnen shots met slecht licht.
Nogmaals alleen vanuit het Nikon ecosysteem bezien wat jullie wensen zijn, de overigen ecosystemen zijn mij te onbekend.