Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:23
Mijn vriendin gebruikt al jaren een Canon 1300D met een 18-55 STM en een 50MM STM om voornamelijk katten op de foto te zetten (eigen cattery) en daarnaast wat random foto’s op vakantie.

Nu is het tijd voor een upgrade en denken wij aan de Canon 90D. Maar is dit de juiste keuze?

Ondertussen zijn er ook verschillende EOS R camera’s en ik zie door de bomen het bos niet meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

schumi1986 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:50:
Mijn vriendin gebruikt al jaren een Canon 1300D met een 18-55 STM en een 50MM STM om voornamelijk katten op de foto te zetten (eigen cattery) en daarnaast wat random foto’s op vakantie.

Nu is het tijd voor een upgrade en denken wij aan de Canon 90D.

Maar is dit de juiste keuze?
IMHO moet zij dat bepalen en kunnen wij er weinig over zeggen, want :
- Welke lens gebruikt ze meestal ?
- Heeft ze daar genoeg aan ?
- Wat mist ze aan de huidige camera ?
- Beseft ze dat de lenzen weinig bijzonders zijn en dus in principe makkelijk vervangbaar zijn ?!
- De batterijen van een 1300D passen ook niet in een 90D als het goed is dus die zal je ook moeten vervangen!
- En in principe ben je dus helemaal niet aan Canon gebonden als je wat anders zoekt! :o :*) :+

Flauw... ik weet het... maar wel iets om over na te denken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vraag 1: waarom wil je upgraden?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:01
@schumi1986 Hier heb ik even een apart topic van gemaakt, gezien het Canontopic niet voor advies bedoeld is :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Wormaap schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:31:
@schumi1986 Hier heb ik even een apart topic van gemaakt, gezien het Canontopic niet voor advies bedoeld is :)
Excuus niet op gelet :/

Grootste klachten over de 1300D

- Snel donkere foto’s in huis
- Soms net geen scherpe foto’s
- het scherm zit vast en heeft geen touchscreen

De 1300d is aangekocht als camera om overal mee naar toe te nemen en net wat betere foto’s te maken dan een smartphone. In de afgelopen jaren is mijn vriendin de camera dagelijks gaan gebruiken om haar grootste hobby op foto te zetten, omdat haar cattery steeds bekender wordt gebruikt ze de foto’s voor social media en drukken wij de foto’s af met een Canon 8750 om deze in te lijsten en te geven aan de nieuwe eigenaar van het kitten.

Mijn vriendin wil in de toekomst haar foto vaardigheden steeds meer gaan ontwikkelen.

Nu zoeken wij dus een goede vervanging wellicht met features die ze nu nog niet direct zal gebruiken maar in de toekomst wel zal missen.

Edit: hoeft idd niet perse een Canon te zijn en Max prijs 2000 euro

[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 14-09-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

schumi1986 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:06:
Grootste klachten over de 1300D

- Soms net geen scherpe foto’s
Dat heet User Error :)
- het scherm zit vast en heeft geen touchscreen
De 90D klinkt dan wel interessant, maar andere toestellen kunnen ook een optie zijn :)
Edit: hoeft idd niet perse een Canon te zijn en Max prijs 2000 euro
Ik zou zeggen ga eens Reviews lezen en als je dan een selectie hebt gemaakt ook effe naar een winkel toe om te kijken welke camera je het fijnst vindt! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07 14:41

MM99

That is the way I am!

schumi1986 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:06:
[...]

Ligt dat niet aan dat een lens te hoge diafragma heeft? Een betere lens kan hier wonderen in doen.

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:39
Ik ben alleen een beetje goed ingevoerd in het Nikon ecosysteem, dus canon/fuji/sony laat ik aan anderen.
Gezien de zoektocht naar iets wat meer toekomstbestendig is zou ik niet meer voor een DSLR gaan, maar een mirrorless overwegen.

Voor 2000 euro zit je in de range waarbij je een instap full frame kunt kopen (Z5) met één goede lens erbij. Bijvoorbeeld de 24-70 F/4 wat een geweldige kitlens is. Met de IBIS kun je prima handheld foto's maken met een iets langere sluitertijd.

Echter voor een cattery, met katten die vaak moeite hebben om even stil te zitten voor een foto is dat ook weer niet handig. Dan zou ik eerder gaan voor een goede en moderne APS-C camera, waarmee de lenzen ook een stuk goedkoper zijn.

Dan zou je kunnen kiezen voor de Z50 of Z fc. Die laatste kun je in een kit kopen met een 16-50 en 50-250 waarmee je een uitzonderlijk goede range hebt in je brandpuntsafstanden. Binnen je budget kun je die vervolgens nog aanvullen met een 28mm f2.8 of zelfs een fullframe 1.8 prime lens zoals de 50mm (reviews van deze lens zijn geweldig en ik kan het beamen) of 35mm zodat je een super lichtsterke lens erbij hebt voor die binnen shots met slecht licht.

Nogmaals alleen vanuit het Nikon ecosysteem bezien wat jullie wensen zijn, de overigen ecosystemen zijn mij te onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede lichtsterke standaard lens minimaal 2.8. Vervolgens naar een modernere body eventueel ook 2e hands kijken. Switch naar systeem camera kan nu ook nog een optie zijn. Je bent nog aan het opbouwen en gooit weinig weg. Kijk vooral naar wat je vriendin prettig vindt verwacht fijn vindt in bediening etc. Alle moderne camera's zijn goed voor je doel, het verschil is de lens koop een hele goede, want die maakt het verschil.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
De lens! Die laat het licht door.

Vertel eens, hoe bevalt die 50mm lens en gebruikt ze die op f1.8? Als je foto's dan nog te donker worden heb je misschien gewoon een lampje nodig.
Te vaak denken mensen dat een moderne camera op magische wijze licht tevoorschijn tovert, als je er maar genoeg geld aan uitgeeft.

Een modernere camera kan wel een touchscreen en goede autofocus hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 22:06

AvV

Als je veel binnen fotografeert met weinig licht, zou je misschien ook kunnen overwegen om te investeren in een flitser (bv een 430EX). Niet direct flitsen uiteraard, dat vinden katten niet prettig ;)

[ Voor 19% gewijzigd door AvV op 16-09-2021 13:34 . Reden: toevoeging ]

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 15:51
De 90D is een geweldige camera, maar waarschijnlijk een beetje overkill voor het beoogde doel. Je zou ook bijvoorbeeld een M50 kunnen overwegen, of als je niet perse aan Canon vast wilt houden bv. een tweedehands Sony A7II samen met de 50mm 1.8. Dan heb je gelijk full frame en ingebouwde beeldstabilisatie.

Weinig licht los je echter veel beter op met meer licht, in plaats van een betere camera. Je zou een flitser kunnen overwegen, al kunnen die inderdaad katten afschrikken, zoals @AvV al aan gaf. Ik zou dan eerder investeren in een goede LED lichtbron (Godox heeft goede opties voor weinig geld), in combinatie met een lichtstatief en een softbox. Je kan dan zelf mooi licht creeren voor veel beter foto's.

"Lighting is key"

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-07 15:33
Kijk eens naar Fuji, je hebt een hoop keuzes.

Maar die keuzes worden beïnvloed door budget.
Hoeveel wil je uitgeven aan body en lens? Wil je per de bij canon blijven? Dat kan ook omdat je dat systeem fijner vind.

De objecten die je fotograaft de katten, bewegen die veel of niet? Want dan is een snelle lens/camera weer handig qua focus.

De omgeving is donker, heb je al gekeken naar studiolampen die makkelijk kunt opzetten en inklappen of een flitser?

Ga langs een kamera expres en ga een hele middag camera’s vasthouden, foto’s maken, lenzen uittesten en denk er dan een paar daagjes over na.

Schrijf je plus en minpunten op. Dus wat moet de camera kunnen en wat is Nice to have.

Hoe beter je dat weet, hoe beter het advies zal worden wat je krijgt.

Ik zelf schiet foto’s van honden en racewagens met een Nikon D500 omdat die camera daarvoor gemaakt is en fijn aanvoelt. Ik had voor dat geld een fullframe kunnen kopen. Heb ik niet gedaan. Dit in combinatie met een lichtsterkte en snelle autofocus lens maakt die super foto’s.

Maar qua ruimte een beetje groot om makkelijk mee te nemen op weekendjes weg of wandelen. Dus daarnaast een Fuji XT-20 met een 35mm 2.0 lens die ik makkelijk in tas kan stoppen en ook in het donker prima doet. Autofocussysteem veelste langzaam voor de honden en het racen.

Dit om aan te geven dat ik voor mij doeleinden dus keuzes heb gemaakt en ik heb het geluk dat ik destijds het geld had om deze extreme dure keuze te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
Bedankt iedereen voor de uitgebreide reacties, wij hebben besloten om een een middagje naar kamera express te gaan en ons daar te laten adviseren :)
Pagina: 1