Al veel topics door gelezen maar aangezien installateurs tegenwoordig amper reageren hier maar de vraag stellen.
Hier een vrijstaand huis uit 2005. Huis is normaal geïsoleerd.
Een Remeha Avanta CW5 hangen uit 2021 die op 45 graden stookt.
Beneden in woonkamer en aanbouw Jaga DBE radiatoren hangen (2022 geïnstalleerd),
keuken, hal en badkamer vloerverwarming.
Boven op de slaapkamers en zolder nog normale radiatoren
Gemiddeld verbruiken we 1600m3 incl koken. Als ik kijk in de zomer zitten we op 30m3 gas/mnd. Dus voor stoken gebruiken we ongeveer 1250-1300m3 zeg maar.
We wekken ongeveer 6.000 kWh op met zonnepanelen maar omdat ik ook volledig elektrisch rij blijft daar niks van over. Er zouden nog wat panelen bij kunnen maar dat zijn er geen 10...
Wat is wijsheid?
- Gaan voor een hybride oplossing. Ik zat dan te denken aan de nieuwe Mercuria Ace - R32
https://www.remeha.nl/product/mercuria-ace-r32 qua specs lijkt die iets beter dan de Elga en hij is uit te bereiden wat ik hierboven lees niet met de Elga te doen is.
- Gaan voor volledig elektrische warmtepomp en dan in stappen van het gas af..... waterboiler toevoegen, Keuken verbouwen zodat koken op gas eruit gaat.
En kies je dan voor een L/W warmtepomp of ga je voor W/W aangezien ik nu geen overschot heb op mijn zonnepanelen? W/W is zuiniger maar kost een stuk meer....
Ik hoop dat mijn mede tweakers hun mening willen geven zodat ik er weer wat van kan leren
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision