Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 17:30
Heeft iemand ervaring met de Mercuria of deze vergeleken met de Elga Ace. Zoek een kleine en stille warmtepomp voor naast mijn Itho Klimax 2. Niet al te prijzig, wil installatie tot aanleggen (koud)leidingen zelf doen. Wil ook de WP temperatuur op 50 - 55 graden zetten, dat is voldoende voor mijn woning (getest met cv)
Hartelijk dank voor de reacties 👍

Alle reacties

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Ik zal dit topic graag volgen omdat ik met dezelfde issue zit.

Wat mij wel opvalt is dat Remeha meer stuurt naar de Elga dan de Mercuria. De Elga is volgens mij ook een eigen ontwikkeling (door de overname van Techneco) de Mercuria komt van een buitenlandse partner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Zowel Mercuria hybride (ook in all electric verkrijgbaar) als Elga ACE hybride zijn beide ontwikkeld binnen de BDR Thermea groep waar Remeha aan de basis van staat. Elga ACE is echter nog vanuit Techneco mede ontwikkeld en is pas sinds vorig jaar op de markt. De Mercuria is al wat langer verkrijgbaar.

De Elga ACE gebruikt R32 als koelmiddel, is een stuk compacter en heeft bluetooth direct ingebouwd, hij is gebruiksvriendelijker voor de consument (ivm nieuwe display en bluetooth) en stuurt de hydraulische ondersteuning (cv ketel) aan via open therm of aan/uit met alle type cv ketels. Wat hem uniek maakt in de markt. De Mercuria kan dit enkel met een aan/uit signaal. In theorie kan de Elga ACE iets efficienter regelen hierdoor.
De Mercuria (R410a) heeft echter nog een mogelijkheid voor het aansluiten van een tweede transportpomp en is zeer divers in installatiemogelijkheden. Niet perse nodig voor de gemiddelde consument.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:43

CeesKees

I rest my Kees

Maar welke is stiller?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Dat hangt af van de buitenunit. volgens mij is het nu nog een Toshiba en stappen ze binnenkort over naar Mitsubishi.
Ik heb een 6.8kw multisplit van Mitsubishi hangen welke zeer stil is. ik moet naar het blad van de struiken kijken of hij aan staat.
Airco is natuurlijk aan als de buren de ramen open hebben omdat het dan altijd warm is. de wp draait natuurlijk vaak als de ramen dicht zijn en er verwarming nodig is.
Om het geluid zou ik mij zowel bij Toshiba als Mitsubishi geen zorgen maken zolang de schoepen maar schoon zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 17:13

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb de Mercuria 6kw hangen, de all-electric versie maar die is behoorlijk gelijk aan de hybride versie.
Echt superklein vindt ik de binnen unit niet, vooral wat dieper dan de andere units die ik bekeken heb. Maar dat kan je natuurlijk gemakkelijk zelf checken.

De buitenunit van de Mercuria is een iets oudere Mitsubishi en niet de stiltste op de markt. Maar met een kabeltje wel in een silent mode te zetten. Ik heb hem oa. gekozen voor de compacte buitenunit maar compacte buiten units maken doorgaans nu eenmaal meer geluid.

Het grootste probeem dat ik heb met de Mercuria is dat er ontzettend veel variabelen zijn en kost het aardig wat tijd om hem te finetunen. Sommige tweakers zullen dit als voordeel zien maar zoals de installateur al zei: te veel knoppen om aan te draaien. Een aantal van deze zijn te veranderen via een app als je de eTwist thermostaat neemt maar voor vele andere moet je het menu van het appataat in. Hang hem dus maar ergens bereikbaar op ;)

50-55 graden is veel voor WP only. Ik draaide afgelopen winter noodgedwongen op 40-50 graden met nog alleen radiatoren en in kou heb je dan behoorlijk veel defrosts. Bij ons komt er nog overal vloerverwarming in en is dit dus tijdelijk maar als het voor altijd is, zou ik daar niet blij van worden. Bij een hybride oplossing speelt dit minder maar ik zou eens kijken hoe ver je komt met 40 graden.

Overigens is het wel een ding dat wel redelijk zelf is op te hangen. Ik heb alleen de koppeling tussen binnen en buiten unit laten doen (moet ook wel) en de aansluiting tussen binnen unit en vloerverwarming binnen. Dat laatste had ik ook zelf kunnen doen, er zitten gewoon bsp fittingen aan en het electra deel is goed gedocumenteerd.

Ik kan hem echter niet vergelijken met een Elga Ace.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 17:30
Thanxs voor jullie ervaringen en advies.
Begreep alleen niet:
- dat WP veel moet defrosten als je de watertemperatuur hoog zet
- en moet je ook een “kabetje” bij de Elga gebruiken voor silence mode?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:04
Goedemorgen, de mercuria gebruikt een mitsubishi electric buitenunit, namelijk de PUHZ-SW50 VKA.
De Elga gebruikt een toshiba buitendeel, welk type weet ik niet, dit staat helaas niet op de website van remeha.

Mercuria hybrid of all electric kan sww maken, ik weet niet of een elga dit ook kan,

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon_1984 op 15-09-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monstarr076
Silence mode bij de Elga ACE is te selecteren en te programmeren in het menu.
Kabeltje is niet nodig zoals bij huidige Mercuria wel het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monstarr076
royduf schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:58:
Thanxs voor jullie ervaringen en advies.
Begreep alleen niet:
- dat WP veel moet defrosten als je de watertemperatuur hoog zet
- en moet je ook een “kabetje” bij de Elga gebruiken voor silence mode?
Er zal bij koudere buitentemperaturen meer lucht, dmv sneller of langer draaien, door de buitenunit getrokken moeten worden om in de hogere energievraag te kunnen voldoen.
Hoe meer lucht dus door de buitenunit stroomt des te meer ijsafzet er zal ontstaan in bepaalde situaties op de warmtewisselaar platen. Speelt voornamelijk in kwakkelseizoen, zodra het goed gaat vriezen zit er geen vocht meer in de lucht wat kan bevriezen op de verdamper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Monstarr076 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:51:
[...]
Speelt voornamelijk in kwakkelseizoen, zodra het goed gaat vriezen zit er geen vocht meer in de lucht wat kan bevriezen op de verdamper.
Nou in 'de koude week' begin dit jaar ging deze Mercuria nog aardig te keer :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QCYz7V0.jpg
~2 defrosts per uur.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 15-09-2021 14:35 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Monstarr076
Wuursj schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:33:
[...]

Nou in 'de koude week' begin dit jaar ging deze Mercuria nog aardig te keer :X
[Afbeelding]
~2 defrosts per uur.
Ok, gek eigenlijk. Zodra lucht onder 0 graden gaat kan er in theorie geen waterdamp meer in zitten.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Monstarr076 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:31:
[...]

Ok, gek eigenlijk. Zodra lucht onder 0 graden gaat kan er in theorie geen waterdamp meer in zitten.
In theorie (en praktijk) zit er ook bij temperaturen onder 0 °C waterdamp in de lucht en zeker boven het ijs (ijs kan namelijk ook verdampen).
Natuurlijk neemt de partiaaldruk van de waterdamp onder de 0°C verder af.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Monstarr076
dunklefaser schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:13:
[...]

In theorie (en praktijk) zit er ook bij temperaturen onder 0 °C waterdamp in de lucht en zeker boven het ijs (ijs kan namelijk ook verdampen).
Natuurlijk neemt de partiaaldruk van de waterdamp onder de 0°C verder af.
Ok wist ik niet. Weer wat geleerd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 16:43
Inmiddels is heeft Remeha de Mercuria verbeterd. Niet alleen de ACE toevoeging maar ook een andere koelmiddel (R32) en is de buienunit wat stiller. Kortom, het lijkt mij dat de nieuwe Mercuria Ace R32
aantrekkelijker is dan de Elga Ace. Bovendien kun je de Mecuria ook nog eens als Hybride als volledig Elektrisch kopen en inzetten.

Ik overweeg de E-variant en laat mij oude gas ketel nog even hangen zodat ik die als aparte losse unit kan inschakelen (dus in de backup) en als doorstromer voor mijn SWW die dankzijn de DWTW nog maar weinig verbruikt. Op termijn zal die vervangen worden door een aparte WP voor SWW of een ander alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 18:04
een verschil lijkt dat de Mercuria kan worden aangesloten op warm water voorraadvaten. Of is er al iemand in geslaagt om de Elga Ace te laten draaien op een warmwater boiler, via 3 wegklep en temperatuurvoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-04 10:50
Ik ben er ook achter gekomen dat de website is geupdate. Nu nog erachter komen of de mercuria 'beter is' dan de Ace..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hribbink
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 13:10
Op basis van de cijfers van remeha is de mercuria H stiller, zowel binnen- als buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 10:07
hribbink schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:14:
Op basis van de cijfers van remeha is de mercuria H stiller, zowel binnen- als buitenunit.
Ik zit ook in een offerte traject en volg dit topic, maar volgens de prijslijst/specificaties van Remeha is de nieuwe Mercuria Ace binnen wel stiller maar de buitenunit 1 DB luider t.o.v. de elga Ace.

Aanvullend: de Mercuria H is idd stiller vwb het buitendeel, aanzienlijk verschil trouwens: 58 voor de Mercuria ace en 42,8 voor de Mercuria H.

[ Voor 17% gewijzigd door tescione op 01-03-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@tescione Heb je een beetje aanvaardbare prijs en ga je voor de H of de E?

Ik heb mijn zinnen gezet op de E en twijfel nog tussen de 6 en de 8.
Op papier blijken die dezelfde basis te hebben. Dus ik verwacht dat ze even ver kunnen terug moduleren. Dus dan is de 8kW alleen iets anders ingesteld om meer vermogen te kunnen leveren en daardoor iets minder efficiënt. Maar misschien weet iemand het beter...... dan lees ik dat graag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
royaljoop schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:28:

Op papier blijken die dezelfde basis te hebben. Dus ik verwacht dat ze even ver kunnen terug moduleren. Dus dan is de 8kW alleen iets anders ingesteld om meer vermogen te kunnen leveren en daardoor iets minder efficiënt. Maar misschien weet iemand het beter...... dan lees ik dat graag ;-)
Remeha gebruikt Mitsubishi electric buitendelen, de 6 en de 8 zijn twee verschillende machines.
Zover mijn informatie klopt , is de de 6 de suz swm 60va en de 8 is de suz swm80va.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
tescione schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Ik zit ook in een offerte traject en volg dit topic, maar volgens de prijslijst/specificaties van Remeha is de nieuwe Mercuria Ace binnen wel stiller maar de buitenunit 1 DB luider t.o.v. de elga Ace.

Aanvullend: de Mercuria H is idd stiller vwb het buitendeel, aanzienlijk verschil trouwens: 58 voor de Mercuria ace en 42,8 voor de Mercuria H.
Dat vind ik vreemd, het namelijk dezelfde machines .
Op de hybrid versie kan je een cv ketel aansluiten , en de E versie heeft een element.
Verder is de software identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione

Ik heb zojuist een offerte gekregen voor de Elga Ace Hybride. Dit betreft de 6kw uitvoering inclusief een buffervat van 50 liter en bypass voor de vloerverwarming en installatie.Totaal prijs 6250 euro.Voor de Mercuria Ace Hybride komt daar nog eens 400 euro bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Ramon_1984 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Op de hybrid versie kan je een cv ketel aansluiten , en de E versie heeft een element.
Ik zie ook door alle varianten het bos niet meer :). Maar ik keek blijkbaar bij de "oude" Mercuria H r410a. Deze buitenunits zijn volgens de specs veel stiller maar ik kan niet helemaal inschatten waar het verschil nou precies in zit.

Aanvullend ben ik nog wel benieuwd naar het volgende. De installateur werd heel "voorzichtig" met toezeggingen toen ik het ging hebben over een volledig electrische variant. Er moest eerst een transmissieberekening gemaakt worden voordat daar een uitspraak over gedaan kon worden. Daarnaast was de voornaamste bottleneck de leidiing dikte van de huidige cv-leidingen. Deze zijn nu 22 mm en dit is blijkbaar te weinig om voldoende flow te krijgen zonder leidingruis. Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 31% gewijzigd door tescione op 07-03-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
tescione schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:09:
[...]

[...]

Ik heb zojuist een offerte gekregen voor de Elga Ace Hybride. Dit betreft de 6kw uitvoering inclusief een buffervat van 50 liter en bypass voor de vloerverwarming en installatie.Totaal prijs 6250 euro.Voor de Mercuria Ace Hybride komt daar nog eens 400 euro bij.
Ik heb de oude mercuria 6 kw hybride, maar die is echt niet stil.

Misschien kan je wat meer informatie geven over je afgifte systeem , gas verbruik, woning jaartal , isolatie etc .
Je installateur heeft het gewoon te druk en dan hangen ze liever een hybride op, geen gezeur in 1 dagje klaar en op naar de volgende.

[ Voor 21% gewijzigd door Ramon_1984 op 07-03-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
@Ramon_1984 bedankt voor je reactie. Hierbij wat meer informatie.

Het betreft een 2-onder-1 kap woning uit 1965 waarbij (bijna) alles is vernieuwd. De benedenverdieping is volledig geisoleerd met vloerverwarming, de uitbouw aan de achterkant is voorzien van een zeer goed geisoleerde schuifpui. De voorkant van het huis heeft nog oude alumiunium kozijnen en ramen , maar deze worden dit jaar allemaal vervangen.
Op de eerste verdieping zijn er 3 slaapkamers en een badkamer met elk een radiator. Deze radiatoren staan weinig aan, vanaf november tot maart elke dag ca. 1 uur voor het slapen gaan. Ook hier geldt dat de achterkant allemaal nieuwe kozijnen heeft en de voorkant wordt dit jaar ook vervangen.
De zolder is volledig vernieuwd met een dakkapel aan de voor- en achterkant en geisoleerd volgens het bouwbesluit. Het resterende schuine dak heeft 20 cm glaswol isolatie.

Voor het hele huis geldt dat de muren zijn geisoleerd met EPS-parels, de spouw is ca. 7 cm. Er is in 2018 een nieuwe cv (remeha tzerra ace 39c) opgehangen en al het leidingwerk is nieuw aangelegd. De ketertemperatuur staat de hele winter al op 50 graden en dat werkt prima.

Het gasverbruik was afgelopen jaar 1400 m3, we zijn met 2 volwassen en 2 kinderen, het bad wordt ongeveer 2 keer per week gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door tescione op 07-03-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
tescione schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:42:
@Ramon_1984 bedankt voor je reactie. Hierbij wat meer informatie.

Het betreft een 2-onder-1 kap woning uit 1965 waarbij (bijna) alles is vernieuwd. De benedenverdieping is volledig geisoleerd met vloerverwarming, de uitbouw aan de achterkant is voorzien van een zeer goed geisoleerde schuifpui. De voorkant van het huis heeft nog oude alumiunium kozijnen en ramen , maar deze worden dit jaar allemaal vervangen.
Op de eerste verdieping zijn er 3 slaapkamers en een badkamer met elk een radiator. Deze radiatoren staan weinig aan, vanaf november tot maart elke dag ca. 1 uur voor het slapen gaan. Ook hier geldt dat de achterkant allemaal nieuwe kozijnen heeft en de voorkant wordt dit jaar ook vervangen.
De zolder is volledig vernieuwd met een dakkapel aan de voor- en achterkant en geisoleerd volgens het bouwbesluit. Het resterende schuine dak heeft 20 cm glaswol isolatie.

Voor het hele huis geldt dat de muren zijn geisoleerd met EPS-parels, de spouw is ca. 7 cm. Er is in 2018 een nieuwe cv (remeha tzerra ace 39c) opgehangen en al het leidingwerk is nieuw aangelegd.

Het gasverbruik was afgelopen jaar 1400 m3, we zijn met 2 volwassen en 2 kinderen, het bad wordt ongeveer 2 keer per week gebruikt.
toon volledige bericht
Klinkt ideaal om volledig elektrische te gaan, je bad word regelmatig gebruikt, dan is het raadzaam om een 300 liter boiler te nemen, het liefst een djg wps 300 , dit vat heeft een groter spiraal en is speciaal ontworpen voor een warmtepomp.

Aan de hand van je gasverbruik zou ik een Mitsubishi electric ecodan 8kw warmtepomp nemen ,of een Remeha Mercuria 8kw.

De radiatoren op de bovenste verdieping gewoon lekker laten hangen, de volgende winter ga je gewoon lekker spelen en merk je vanzelf wel of het voldoende is of niet .
Vloerverwarming / convectoren plaatsen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Ramon_1984 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Klinkt ideaal om volledig elektrische te gaan, je bad word regelmatig gebruikt, dan is het raadzaam om een 300 liter boiler te nemen, het liefst een djg wps 300 , dit vat heeft een groter spiraal en is speciaal ontworpen voor een warmtepomp.

Aan de hand van je gasverbruik zou ik een Mitsubishi electric ecodan 8kw warmtepomp nemen ,of een Remeha Mercuria 8kw.

De radiatoren op de bovenste verdieping gewoon lekker laten hangen, de volgende winter ga je gewoon lekker spelen en merk je vanzelf wel of het voldoende is of niet .
Vloerverwarming / convectoren plaatsen kan altijd nog.
Nou dat klinkt dan positief! :). Maar ondervindt ik dan geen problemen met de (te nauwe) cv-leidingen? Of is mijn installateur gewoon te voorzichtig?

En van de Mitsubishi Ecodan had ik nog nooit gehoord, staat die goed aangeschreven?

oh ja voordat ik het vergeet: ik wil de buitenunit op de dakkapel plaatsen. Nou weet ik dat dat wat resonatie kan opleveren. Dat is natuurlijk itrritant, vooral 's nachts, maar ik heb op Tweakers ook genoeg voorbeelden gezien van mensen die op een slimme manier de trillingen tot een minimum beperken. Of denk ik nou te rooskleurig? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door tescione op 07-03-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

tescione schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:23:
[...]
oh ja voordat ik het vergeet: ik wil de buitenunit op de dakkapel plaatsen. Nou weet ik dat dat wat resonatie kan opleveren. Dat is natuurlijk itrritant, vooral 's nachts, maar ik heb op Tweakers ook genoeg voorbeelden gezien van mensen die op een slimme manier de trillingen tot een minimum beperken. Of denk ik nou te rooskleurig? ;)
Dakkapel... Hoe ziet de constructie er onder uit? Ik zou niet zomaar aannnemen dat het zomaar kan. Voor sommige dakkapellen zijn zonnepanelen al te veel
Zo'n 8kw ding is al 75kg + een setje betonbandjes of andere massa ter demping op 1 vierkante meter is best wel wat.

Ik heb zelf een mercuria MR6 van ~40kg met 2x 25kg betondbandjes op een houten dak. Dat mag net volgens constructeur die een max belasting van 100kg/m2 heeft opgegeven.
Daar a) ga jij ruim overheen qua gewicht en b) heb ik een stuk zwaardere constructie (75x225mm balken, HoH 40cm) dan de gemiddelde dakkapel.

En stil heb ik het nog niet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 07-03-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Wuursj schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:04:
[...]

Dakkapel... Hoe ziet de constructie er onder uit? Ik zou niet zomaar aannnemen dat het zomaar kan. Voor sommige dakkapellen zijn zonnepanelen al te veel
Zo'n 8kw ding is al 75kg + een setje betonbandjes of andere massa ter demping op 1 vierkante meter is best wel wat.

Ik heb zelf een mercuria MR6 van ~40kg met 2x 25kg betondbandjes op een houten dak. Dat mag net volgens constructeur die een max belasting van 100kg/m2 heeft opgegeven.
Daar a) ga jij ruim overheen qua gewicht en b) heb ik een stuk zwaardere constructie (75x225mm balken) dan de gemiddelde dakkapel.

En stil heb ik het nog niet ;)
Hoi, terechte vraag. Bij het bestellen van de dakkapel heb ik aangegeven dat ik extra gewicht wilde kunnen plaatsen ivm zonnepanelen. Helaas is dit door een fout in de bestelling alleen op de kleinere dakkapel aan de voorkant gebeurd. Wel is er aan de binnenkant van de grote dakkapel versteviging aangebracht op ongeveer het midden door een muur op de spant te plaatsen die strak op de constructie van het dak is geplaatst. Hierop liggen nu al 4 zonnepanelen.
De kleine dakkapel heeft deze versteviging wel, balken om de 30 cm, ipv om de 60 en hier liggen nu wel 2 zonnepanelen op. Ik zat eraan te denken om 1 of 2 panelen inclusief ballast op te offeren voor de warmtepomp, maar ik moet toegeven dat ik dit alleen nog maar bekeken heb voor een kleinere buitenunit van een hybride WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
tescione schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Nou dat klinkt dan positief! :). Maar ondervindt ik dan geen problemen met de (te nauwe) cv-leidingen? Of is mijn installateur gewoon te voorzichtig?

En van de Mitsubishi Ecodan had ik nog nooit gehoord, staat die goed aangeschreven?

De Mitsubishi electric ecodan staan zeer goed aangeschreven, andere merken als Panasonic , valliant , nibe, lg , Atlanctic kan je ook naar kijken.

Een buitenunit op een dakkapel zou ik zeker niet doen, het geluid ga je zeker binnen horen .
Een mooi plekje in de voor / achtertuin is het mooiste

22mm CV leidingen zou moeten kunnen, jouw installateur kan dit zo voor je uitrekenen, eventueel met de zoek functie op het forum kan je er wel achter komen hoe je dit zelf kan uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-05 22:06
Zijn er inmiddels al meer ervaringen?

Op internet kom ik veel prijzen tegen. Nu ben ik op zoek naar een installateur die ook echt het systeem kan finetunen naar de omstandigheden en de wensen. (Waterzijdig, flow, vermogen etc)

Weten jullie iemand een installateur die dat kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royaljoop
Bij mij wordt binnenkort de Mercuria Ace R32 8kw E(elektric) geïnstalleerd inclusief 185 Liter boiler.

Ben ik de eerste met dit nieuwe model of zijn er al Tweakers mij voor gegaan.
Uiteraard nieuwsgierig naar ervaringen .. zodra bij mij geïnstalleerd zal in periodiek mijn ervaringen delen.

Overigens is het elektrisch element 3 kw of 3+3 kw. Ik sluit dat element gelijk aan op drie fase, maar hoop wel dat ik dat zelden ga gebruiken alleen voor legionella bestrijding vind ik het aanvaardbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daimion
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik heb zonet te horen gekregen dat mijn Mercuria Ace R32 Hybrid 6kW gereed staat om af te halen.

Dit weekend ben ik nog bezig met de zonnepanelen, maar vanaf komend weekend ga ik hem monteren en zal jullie op de hoogte houden.

Ik begrijp wel niet dat Remeha het nog niet groots op hun site aangekondigd heeft, terwijl ze dus al uitgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-04 22:13
Daimion schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:15:
Ik heb zonet te horen gekregen dat mijn Mercuria Ace R32 Hybrid 6kW gereed staat om af te halen.

Dit weekend ben ik nog bezig met de zonnepanelen, maar vanaf komend weekend ga ik hem monteren en zal jullie op de hoogte houden.

Ik begrijp wel niet dat Remeha het nog niet groots op hun site aangekondigd heeft, terwijl ze dus al uitgeleverd worden.
Wanneer heb je deze Mercuria Ace besteld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
Natuurlijk, vragen staat vrij.
Ik heb deze op 4-3-2022 besteld. Levertijd dus fijn kort. Dit komt echter omdat de Mercuria Ace officieel nog niet op de markt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfoKWOO5GPY0_3RmEoFNqroFKOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vD0UWbBVnCulVqSYv1xrUYwT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb helaas nog geen tijd gehad om aan de werkzaamheden te beginnen. De zonnepanelen op het schuine dak leggen neemt me meer tijd in beslag dan me lief is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-05 21:52
Daimion schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:25:
Natuurlijk, vragen staat vrij.
Ik heb deze op 4-3-2022 besteld. Levertijd dus fijn kort. Dit komt echter omdat de Mercuria Ace officieel nog niet op de markt is.
Waar heb je deze besteld? ;)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
Bij de Wasco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Bij mij is vandaag de Remeha Mercuria Ace E 8 kW geïnstalleerd incl een 180L boiler. Dus het nieuwe model met R32 als koudemiddel en met het ACE besturingssysteem. Ik zag op de doos dat de bluetooth nog ontbreek (komt hopelijk nu wel snel).

De meegeleverde documentatie is enorm en dat gaat mij de komende dagen wel bezig houden.
Vooralsnog werkt alles wel naar behoren, althans de boilers geeft warm water en voor aan warmte heb ik nu nog even geen behoefte. Maar dat komt van de week wel. Eerst maar eens alles begrijpen en op mijn gewenste situatie inregelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsChMon35w_Qtieyacs3pCc2lpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1jUqWyxf9RcKzZZsQIjoKiQY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
Hoe stond dat op de doos dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Sticker op de doos….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlaiKFZd7XMZP1uT-h6F1X4TWGM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vVPNhRzcssEhCZ2oltfziFw4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
Thanks. Die van mij heeft die sticker niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Weet iemand waar het minimum vermogen van bijvoorbeeld de mercuria all e 6kw staat? Dus tot welk vermogen de wp terug kan moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Ik schat dat het minimale stroomverbruik ergens rond de 400 Watt is. Heb zelf sinds kort een 8 kW maar die heeft alleen nog maar de boiler dagelijks warm gemaakt en is nog niet echt actief ingezet voor het huis te verwarmen. Bij de test zat hij te pendelen en gebruikte dan weer iets van 400 en de andere run 500 Watt.
Thermisch is dat natuurlijk (ook te hopen voor je) een factor 4 a 5 meer. Dus zeg tegen de 2000 Watt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Overigens Stationair verbruikt de WP circa 12 Watt (inclusief de eTwtist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
royaljoop schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:06:
Bij mij is vandaag de Remeha Mercuria Ace E 8 kW geïnstalleerd incl een 180L boiler. Dus het nieuwe model met R32 als koudemiddel en met het ACE besturingssysteem. Ik zag op de doos dat de bluetooth nog ontbreek (komt hopelijk nu wel snel).

De meegeleverde documentatie is enorm en dat gaat mij de komende dagen wel bezig houden.
Vooralsnog werkt alles wel naar behoren, althans de boilers geeft warm water en voor aan warmte heb ik nu nog even geen behoefte. Maar dat komt van de week wel. Eerst maar eens alles begrijpen en op mijn gewenste situatie inregelen.
[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd hoe de WP bevalt.
Kun je wat vertellen over je ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royaljoop
@jolandacb Hij bevalt prima. Geen onverwachte of gekke zaken tegen gekomen. Maar ik heb het huis ook nog niet hoeven verwarmen. Wel de 200Liter boiler. Die is meestal binnen 30 minuten al weer op temperatuur. geluid binnen unit is nihill. Hangt bij mij op zolder en als tie de boiler moet opwarmen hoor ik in de slaapkamers daaronder helemaal niets (ook nauwelijks hoorbaar als je op zolder ernaast staat). Overigens laat ik nu de boiler alleen overdag (als de PV installatie stroom levert) opwarmen.
De buitenunit is wel hoorbaar. Bij het opwarmen van de boiler staat de WP op max te draaien en dan is tie aanwezig. Bij mij staat tie op een platdak van de studie kamer en daaronder hoor ik hem een heel klein beetje. Maar dat is de resonantie. Als je de buitenunit een beetje slim kunt plaatsen hoef je daar geen geluidsoverlast van te hebben.
Tenslotte is het minimale verbruik circa 6 a 7 Watt (inclusief eTwist) ik dacht eerder dat het 12 was, maar er bleken nog een led lampje en een buitencamera op dezelfde groep te zitten.

Heb ook nog 2 L/L warmtepompen in huis dus het is niet een kwestie van veel lef).
Wat ook wel fijn is dat er een elektrische backup is van 2 maal 3kW. Die heb ik met 3 fase aangesloten en wordt ingezet voor het legionella programma en als de warmtepomp in de winter onvoldoende vermogen zou hebben.
Nog meer vragen? stel ze dan concreet.... ik ben dus tevreden en heb tot op heden geen spijt van dit merk en ook om volledig van het gas af te gaan. (

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
@royaljoop Dank voor je reactie.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben:
- wat voor verwarmingssysteem heb je? Ik vraag dat omdat je ook nog 2 airco’s hebt? Wij hebben door het hele huis vloerverwarming en het is de bedoeling met de WP zowel te verwarmen als ook te koelen op warme dagen.
- Heb je ook al gebruik gemaakt van het koelen? Zo ja, hoe bevalt dat?
- Je hebt een 200 liter boiler, met hoeveel personen ben je thuis? Alle SWW komt van de WP?
- Wat is een eTwist?
- Je hebt een backup van 2x 3kw, zit dat er standaard op? En waarom aangesloten met 3 fasen? Die begrijp ik niet helemaal.

Alvast dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
@jolandacb

- De gehele benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming. De badkamer boven ook. De overige (kamers boven hebben radiatoren, maar die gebruik ik nooit.
- ik maak geen gebruik van koelen. Dat gaat wel beter (sneller en voordeliger) met een Lucht/lucht Warmtepomp (airco dus).
- wij zijn hier met 2 personen en douchen dagelijks (normaal). In de keuken hebben we een cooker (en vaatwasser). de boiler loopt dan van 48 graden naar circa 42 graden terug na twee douche beurten. Als de WP een legionella run heeft gedaan (60 graden), dan kunnen we gemakkelijk vier keer tot vijf keer douchen voordat de WP weer normaal in actie komt. Legionella kun je uit zetten, maar dat doe ik liever niet. Ook de boiler temperatuur kan nog lager of hoger natuurlijk. Lager vind ik minder gezond (en soms hebben we logies en die krijgen geen koude douche van mij).
- Ja bij een elektrische zit dat er standaard op. Drie fasen kan en mag maar is niet noodzakelijk. Alleen handig als je in de toekomst je verschillende fasen maximaal wilt benutten.

PS ik heb dus wel het nieuwste model. Lees anders even de installatie en gebruikshandleiding door. Die vind je op de site van Remeha. Dan krijg je een vollediger beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
@royaljoop
Dank voor je reactie

Dit helpt ons zeker een juiste keuze te maken.
Mag ik vragen welke installateur je de WP hebt laten installeren? En heb je hem daar ook gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royaljoop
Warmland.nl, Ja alles laten doen.

PS inmiddels ben ik de badkamer aan het verbouwen en daar zit een WTW in van de douche. Dus daarmee wordt de aanvoer temperatuur van je koude water in je boiler verhoogd door je afvoerwater van je douche. Dat scheelt energie en zorgt er ook voor dat je boiler volume omlaag kan.

• jolandacb
  • Niet online
royaljoop schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:41:
Warmland.nl, Ja alles laten doen.

PS inmiddels ben ik de badkamer aan het verbouwen en daar zit een WTW in van de douche. Dus daarmee wordt de aanvoer temperatuur van je koude water in je boiler verhoogd door je afvoerwater van je douche. Dat scheelt energie en zorgt er ook voor dat je boiler volume omlaag kan.
Dat is zeker een slimme zet. Goed bezig!

Warmland.nl zit in Amsterdam zie ik wel.
Beetje te ver uit de buurt.
IK heb inmiddels via mail/website contact gelegd met enkele installateurs met het verzoek contact met mij op te nemen.
Ben benieuwd of en wanneer ze bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
Via via vernomen dat er problemen zijn met een aantal Remeha warmtepompen.
Het gaat om de modellen Mercuria Ace, Eria Tower Ace en Eria Ace Tower S.

Het blijkt dat de defrost cyclus niet juist werkt. Remeha werkt aan een oplossing hiervoor.
Ondertussen wordt de suggestie geboden om:
  • bij All Electric de Wp de warmtevraag weg te nemen. Dan handmatig te ontdooien met behulp van warm water en vervolgens de thermostaat weer op warmtevraag te zetten. EN de parameter HP030 op "1" in te stellen.
  • bij hybride installaties wordt geadviseerd om de ketel het te laten overnemen (dus aanpassen van AP001, AP098 en ook hier HP030 op "1" in te stellen.
Ben benieuwd wanneer de oplossing komt en of dat software of hardware matig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Ramon_1984 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:34:
[...]

volgens mij is de test onder andere condities....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-05 20:19
*crosspost* (NEOeo in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10")

Ik heb een Remeha Mercuria hybride warmtepomp en ben op zoek naar tips om de instellingen en daarmee het (gas)verbruik te optimaliseren. Het gasverbruik valt me namelijk best tegen; in december tot nu toe zo'n 8m3 en 23KWh gemiddeld per dag (totaal verbruik, niet alleen de warmtepomp). Ons huis (tussenwoning 1970) is nog niet top geïsoleerd (dat komt nog) en we verwarmen met radiatoren. Hebben jullie ervaringen en tips met de Remeha Mercuria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@NEOeo Dat lijken mij geen slechte cijfers hoor. Waarvoor heb je het gas verbruikt? Warmwater of verwarming? En hoeveel kW is je installatie? En je moet eigenlijk het stroomverbruik van de warmtepomp zelf meten. Dit getal zegt zo niets, wellicht heb je een waterbed of een aquarium of .. en ook of er een PV installatie aanwezig is. Dus het totale verbruik zegt niet veel over de inzet van je warmtepomp.

Maar meer in het algemeen hoe lager je de aanvoertemperatuur doet hoe hoger het rendement van je WP. Maar dan moet er natuurlijk wel genoeg water door de leidingen lopen (vloerverwarming e/o radiatoren). Bij voorkeur geen nachtverlaging. De TA kun je instellen via je eTwist (stooklijn) en anders op het toestel zelf.

Heb je trouwens een Mercuria met of zonder de toevoeging ACE? De Ace heeft oa R32 als koelmiddel en is wat efficiënter op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-05 20:19
Ik weet niet zeker hoeveel kW de installatie is, HP069 staat op 23 l/min dus ik denk dat het 8kW is? Geen andere grote stroomverbruikers, behalve de kookplaat, wel PV met 10 panelen.
Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren. Is het dan alsnog verstandig om de verwarming 24/7 op dezelfde temperatuur te houden? Kost dat niet juist veel gas en stroom?

We gebruiken gas alleen voor verwarming en warm water. We douchen kort dus dat kan niet veel zijn.

Ik zie er geen ACE op staan. Dus ik denk gewoon Mercuria?

Ook vroeg ik me af hoe de SWW settings staan, maar ik zie dat menu nergens in mijn Remeha, hoe kom ik daarin? In de handleiding staat: 'Installateurs\SWW ', maar ik zie onder Installateurs alleen CIRCA en EHC-04.

[ Voor 35% gewijzigd door NEOeo op 20-12-2022 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@NEOeo Volgens mij heb jij een oud (vorig) model Mercuria. Ik weet niet hoe je daar in het installateurs menu komt. Maar dat kun je vinden in de handleiding (anders even downloaden bij Remeha).

Ik daar WAR maar dat komt omdat ik de beneden verdieping ook nog met een L/L Wp verwarm. Naar ik begreep kun je het beste WAR met ruimte compensatie/thermostaat draaien.

Verder adviseer ik je de OP te lezen van de Warmtepomp installaties. Volg deze link maar ... Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empee1972
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-01-2023
Goedenavond, nieuw hier :)

Ben nog beginnend tweakerlid, maar heb gelijk wat vragen waarbij ik graag van mensen die al verder zijn in hun zoektocht hun mening hoor.

Eerst even de situatie:

2 onder 1 kapwoning van 1961, muur, dak, vloerisolatie. Dubbel glas, uitbouw met schuifpui. Geen vloerverwarming, gewone radiatoren én een houtkachel die op fit moment overuren draait.

Vanaf februari zonnepanelen, 14x410 pW.
Net ketel vervangen, remeha tzerra 39.

Nu in conclaaf met installateur om een remeha elca 6kW te plaatsen voor 4900 incl subsidie en btw.

Verbruik was vorig jaar 1100 kuub(warme winter) en 3000kW.

Ik lees hier veel verhalen over wat wel en niet kan, maar aangezien ik beginnend ben..

Wat is wijsheid?

Redden we het met 6kW Elca? Wat is de invloed van een houtkachel, met dien verstande dat we dit nog even mogen (stookdiscussie).

Andere adviezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Bij een hybride systeem red je het altijd, omdat als de warmtepomp het niet red de CV bij springt. Dus dan heb je de oude situatie. Maar in de meeste gevallen zal de WP het huis wel op temperatuur kunnen houden. Besef wel dat ik er vanuit ga dat je de CV nu ook al begrenst is tot 50 graden. Is de aanvoer hoger dan zou ik eerst maar eens meer gaan isoleren en vloerverwarming aanbrengen (of grotere radiatoren e/o JAGA's)

Een andere vraag is of het financieel rendabel is omdat de WP (je hebt geen vloerverwarming) het CV water op een hoge temperatuur moet brengen. Een WP is vooral rendabel als hij met lage aanvoer temperatuur kan werken. Denk dan eerder aan rond de 30 graden. Hoe lager hoe rendabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F10®!@n
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb in november een hybride opstelling met een Remeha Mercura Ace 6 kW en Remeha Tzerra laten installeren. Dat gaat op zich goed (hij houdt het huis warm, ook bij lage temperaturen).

Wel vind ik dat de buitenunit veel herrie maakt bij hoog vermogen.

Dit is inmiddels opgelost, de installateur had een bedrade aansluiting tussen de ketel en de warmtepomp niet goed gemaakt:

Nu het wat kouder is loop ik er tegenaan dat de backup CV-ketel niet aan gaat bij warmtevraag van de warmtepomp.

Je ziet op het display van de WP het vlammetje dat warmtevraag van de backup aangeeft. Op de CV-ketel gebeurt er echter niets. De CV geeft wel warm tapwater en in testmodus ook warm CV-water.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik wil het eerst zelf proberen, omdat de installateur vrij moeilijk bereikbaar en beschikbaar is helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door F10®!@n op 04-12-2023 21:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

NEOeo schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:54:
Ik weet niet zeker hoeveel kW de installatie is, HP069 staat op 23 l/min dus ik denk dat het 8kW is? Geen andere grote stroomverbruikers, behalve de kookplaat, wel PV met 10 panelen.
Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren. Is het dan alsnog verstandig om de verwarming 24/7 op dezelfde temperatuur te houden? Kost dat niet juist veel gas en stroom?

We gebruiken gas alleen voor verwarming en warm water. We douchen kort dus dat kan niet veel zijn.

Ik zie er geen ACE op staan. Dus ik denk gewoon Mercuria?

Ook vroeg ik me af hoe de SWW settings staan, maar ik zie dat menu nergens in mijn Remeha, hoe kom ik daarin? In de handleiding staat: 'Installateurs\SWW ', maar ik zie onder Installateurs alleen CIRCA en EHC-04.
Beetje late reactie maar 0012 is de code voor toegang.
Heb je een foto van de buitenunit? Dan is snel te zien welke versie je hebt. Staat ook op het typeplaatje meen ik. De binnenunit is gelijk voor de modellen dus daar mee kan je niet direct het vermogen herleiden.

Verder is de vorige Mercuria op zich een prima ding met (in mijn geval, 6kw) een prima doch ietswat ouderwetse en niet al te stille mitsubishi buitenunit.

De moeilijkheid is het afstellen, er zijn een hoop instelbare paramaters, te veel knoppen om aan te draaien. En soms onduidelijkheid wat effect van de ene paramater op de andere is. Sommige kun je via de app van de eTwist thermostaat instellen, de meeste alleen op het ding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F10®!@n
  • Niet online
royaljoop schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:49:
Via via vernomen dat er problemen zijn met een aantal Remeha warmtepompen.
Het gaat om de modellen Mercuria Ace, Eria Tower Ace en Eria Ace Tower S.

Het blijkt dat de defrost cyclus niet juist werkt. Remeha werkt aan een oplossing hiervoor.
Weet je hier misschien al meer over?
Ondertussen wordt de suggestie geboden om:
  • bij hybride installaties wordt geadviseerd om de ketel het te laten overnemen (dus aanpassen van AP001, AP098 en ook hier HP030 op "1" in te stellen.
Wat betekent dit precies bij hybride installaties?

Wanneer laat je het de ketel overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@F10®!@n Nee, geen idee of Remeha al een FIX heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 12:48
Al veel topics door gelezen maar aangezien installateurs tegenwoordig amper reageren hier maar de vraag stellen.

Hier een vrijstaand huis uit 2005. Huis is normaal geïsoleerd.
Een Remeha Avanta CW5 hangen uit 2021 die op 45 graden stookt.
Beneden in woonkamer en aanbouw Jaga DBE radiatoren hangen (2022 geïnstalleerd),
keuken, hal en badkamer vloerverwarming.
Boven op de slaapkamers en zolder nog normale radiatoren

Gemiddeld verbruiken we 1600m3 incl koken. Als ik kijk in de zomer zitten we op 30m3 gas/mnd. Dus voor stoken gebruiken we ongeveer 1250-1300m3 zeg maar.

We wekken ongeveer 6.000 kWh op met zonnepanelen maar omdat ik ook volledig elektrisch rij blijft daar niks van over. Er zouden nog wat panelen bij kunnen maar dat zijn er geen 10...

Wat is wijsheid?
- Gaan voor een hybride oplossing. Ik zat dan te denken aan de nieuwe Mercuria Ace - R32https://www.remeha.nl/product/mercuria-ace-r32 qua specs lijkt die iets beter dan de Elga en hij is uit te bereiden wat ik hierboven lees niet met de Elga te doen is.

- Gaan voor volledig elektrische warmtepomp en dan in stappen van het gas af..... waterboiler toevoegen, Keuken verbouwen zodat koken op gas eruit gaat.
En kies je dan voor een L/W warmtepomp of ga je voor W/W aangezien ik nu geen overschot heb op mijn zonnepanelen? W/W is zuiniger maar kost een stuk meer....

Ik hoop dat mijn mede tweakers hun mening willen geven zodat ik er weer wat van kan leren

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
Wijsheid? Stja ik zou proberen de keuze te bepalen op feiten :-)
Het verschil tussen Mercuria Hybride en All electric is alleen terug te vinden in het binnen deel. Bij de Hybride uitvoering lopen de CV leidingen door het binnen deel en kan zo de verwarmingstaak over nemen. Bij de all electric zit er in het binnen deel een (twee) elektrische elementen die kunnen bij springen.
Persoonlijk zou ik voor de full electric gaan (althans dat heb ik gedaan) en je CV als reserve backup en wellicht voor je SWW inzetten. Na een paar jaar ervaring en wellicht isolatie verbeteringen en meer PV's opbrengst en voldoende warmte in de winter je CV helemaal afkoppelen, zodat je het vastrecht bespaart.

Dus ik zou mijn CV systeem gewoon in takt houden en normaal gesproken uitgeschakeld houden voor verwarming van het huis. Dus standaard draait je Mercuria all electric.
In het geval je de CV aanzet moet wel de Mercuria uit gezet kunnen worden, maar dat kun je doen met een afsluiter in de aan en afvoer leiding tussen je warmtepomp en je CV systeem. Die zitten er normaal gesproken toch al in.

Maar je zult zelf moeten bepalen wat voor jou wijsheid is. Mijn voorkeur weet je nu. Succes.

• webster64
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-09-2023
Weet iemand als we voor de Hybrid mecuria gaan er op de vloerverwarming een andere verdeler moet?
Pomploze verdeler? We gaan niet koelen overigens Volgende week komt een installateur praten en ik wil vooraf al wat info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@webster64 Een pomp is niet nodig zolang de aanvoer temperatuur maar lager blijft da 50 graden. Bij de hybride oplossing hoeft dat niet het geval te zijn en in die gevallen is de pomp nodig om het uitgaande water van de vloerverwarming bij te mengen met de aanvoer.

MAAR, als je de CV kan instellen dat hij geen hogere aanvoer temperatuur geeft dan 50 graden dan kan je direct pomploos.

Nog een tip, probeer niet alleen de pomp te verwijderen/vervangen, maar zorg er ook voor dat je aan en afvoer leidingen een goede diameter krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F10®!@n
  • Niet online
Mijn Remeha Mercura Ace 6 kW en Remeha Tzerra combi heeft het met de huidige temperaturen erg moeilijk.

Hij regelt nu obv meest gunstige prijs tussen gas en elektriciteit, wat momenteel betekent dat hij het met de warmtepomp blijft proberen. Deze redt het echter niet, mogelijk door onvoldoende werkende defrost. Het patroon ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX2-a_MZJTi-O23QWbfwWE68QMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W0rz8hfyFBgAHu2kdLcfZ3iB.png?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik sinds de "upgrade" van de etwist app geen status informatie meer.

Als ik instel dat de ketel het moet overnemen redt de ketel het ook niet, hij komt de hele dag niet op de gewenste temperatuur van 19°C. Het vreemde is dat als ik de thermostaat op 25°C zet, de temperatuur wel oploopt tot de gewenste 19°C en verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5y8ZY9qsKD784i9hQO9g2u_ylY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBg4isMQQJDJCD8z5Tjl38eP.png?f=fotoalbum_large

Qua vermogen is het dus wel haalbaar maar het wordt niet goed geregeld.

Is er misschien iemand die een idee heeft wat hier aan de hand is en wat ik er aan zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

F10®!@n schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:18:

Helaas heb ik sinds de "upgrade" van de etwist app geen status informatie meer.
Ik kan je niet helpen met je probleem maar die app is ^R&&^%&%&$# achteruitgang waar ik best pissig over ben :( Ik heb daar nog contact over gehad met Remeha maar vonden dat die data en instellingen iets is voor louter installateurs :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 07:39
Kan het zijn dat je de CV water temperatuur van de Tzerra te laag hebt staan, waardoor de defrost niet goed verloopt?
En daardoor dus met de CV dus ook niet de woning op temperatuur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:46
Op basis van de ervaringen op dit forum en eigen onderzoek heb ik vandaag een Remeha Mercuria ACE 6 kW hybride warmtepomp besteld, montage 30 januari 2024.
Ik hou het de komende jaren bij een hybride systeem, met gebruik van mijn bestaande CV als back-up/defrosts en voor SWW.
De full-electric variant (dan 8 kW ipv 6 kW) was 3 a 4 kEuro duurder, dat verdien je ook niet 1,2,3 terug.

Wat meespeelde bij de keuze ( maar er zijn vast meer verschillen):
1) De Mercuria kan iets warmer water leveren, en levert ook meer vermogen bij lagere temperaturen.

2) Het is een wat grotere, zwaardere en daarmee stillere buitenunit (feitelijk een Mitsubishi SUZ-SWM60VA)

3) De Mercuria Ace kan iets verder terug moduleren volgens de gegevens van Remeha, dat is van belang bij hogere buitentemperaturen.

4) Een Nederlands fabricaat, met een duidelijke handleiding, en ik werd ook door Remeha zelf goed geholpen met mijn vragen.

Ik weet dat er warmtepompen zijn met een hoger rendement, maar ik wilde ook een installatiebedrijf waar ik vertrouwen in heb, en dit bedrijf had al meerdere gelijke warmtepompen gemonteerd en had op al mijn vragen een goed antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:46
Ik heb Remeha om geluidsgegevens gevraagd (en ontvangen), deze heb ik in het ELGA ACE topic toegevoegd Ik kan geen koppeling naar die post maken, misschien kan iemand anders dat doen?

Ook op andere vragen kreeg ik netjes antwoord:

1) Defrost:
Anderen in dit topic hebben de-frost problemen bij de Mercuria gemeld, deze zijn volgens Remeha inmiddels opgelost.

2) Aan/Uit of Open Therm:
De Mercuria hydride WP kan alleen "aan/uit" met de CV ketel worden aangesloten, de ketel moduleert dan nog wel gewoon, aldus Remeha.

3) Water circuit:
Het water circuleert tijdens WP-bedrijf niet over de CV.
Alleen als de CV door de Mercuria besturing wordt gestart circuleert het water over de CV.
Dit kan van belang zijn i.v.m. hydraulische restricties in dat systeem 9extra weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 14:23
Ik heb (ook) een Mercuria Ace besteld, wel een 8kw voor ook een hybride opstelling.

Voor de 8kw gekozen ivm een vrij grote vrijstaande woning uit 1989, die niet veel beter geïsoleerd meer kan worden. Deze wordt dan gekoppeld aan een bij de bouw aangelegd vloerverwarming met een eigen circuit ivm met de niet luchtdichte leidingen van de vloerverwarming. Een warmtewisselaar draagt de warmte over. Ben zeer benieuwd naar de prestaties van deze opstelling.

Bedankt voor de info @waldi62 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 14:23
waldi62 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:13:

2) Aan/Uit of Open Therm:
De Mercuria hydride WP kan alleen "aan/uit" met de CV ketel worden aangesloten, de ketel moduleert dan nog wel gewoon, aldus Remeha.
Ik vermoed dat de CV alleen een seintje van de warmtepomp krijgt dat ie mee moet gaan helpen. Denk dat de ketel dan hoogstens terug moduleert op basis van de temperatuur van de retourleiding. Of houden beide (warmtepomp en CV) een verbinding met de thermostaat?
Pagina: 1