Is Mesh soft- of hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 08:23
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over Mesh routers: Is Mesh een software/firmware iets of is het echt hardware?

Ik vraag dit omdat ik twee oude routers heb waar verschillende open source firmware op kan.

Indien het om firmware gaat is er een open source firmware die dit ondersteund? Ik heb wel al gelezen dat DD-WRT dit kan maar het is voor mij allemaal te technisch en in het Engels dat ik er niet uit kom of dit werkt voor elke router. Ben zover gekomen dat het bij DD-WRT 'OLSR' heet.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Software.
Maar het is geen standaard, dus werkt alleen als alle devices van dezelfde leveranciers is en dan ook niet altijd soms moeten ze van dezelfde model serie zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien stap terug: wat denk je dat "mesh" inhoudt en waarom denk je het nodig te hebben?

Mesh is bovenal een hippe rebranding van 'repeater'. Ja, onder de motorkap gebeurt iets meer, maar bottom line is dat het een manier is om geen draadje te hoeven trekken waarbij je performance opoffert voor dekking. Waarom wil je dat in je router ondersteunen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik heb in mijn huis een rare dode hoek.

Ik heb al verschillende normale access points of een router als access point geprobeerd maar het is moeilijk om in die ruimte goede, stabiele wifi te krijgen. Ik heb verschillende ssid's gebruikt, deze ssid als de hoofd router, verschillende kanalen, dezelfde kanalen maar niets helpt.

Als ik nou 1 router met mesh mijn huidige wifi laat repeater en de 2de router in de 'dode' ruimte zet misschien dat het dan wel werkt.

Het zou gaan om om 2 TP-Link routers, een Archer C7 en een TL-WDR3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:45
dion_b schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:16:
Misschien stap terug: wat denk je dat "mesh" inhoudt en waarom denk je het nodig te hebben?

Mesh is bovenal een hippe rebranding van 'repeater'. Ja, onder de motorkap gebeurt iets meer, maar bottom line is dat het een manier is om geen draadje te hoeven trekken waarbij je performance opoffert voor dekking. Waarom wil je dat in je router ondersteunen?
Het "mesh" gedeelte is uiteraard een stukje gemak, het configureert zich vrijwel automatisch... haal je een goede set in huis dan is het beheren en uitbreiden van een mesh-netwerk ontzettend eenvoudig, plug & play. Het is bij wijze van spreken iets wat ik mijn moeder zelfs kan laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17

dragonhaertt

@_'.'

Begin even met duidelijk het probleem opschrijven, en wat je als mogelijke oplossing ziet.

Wat jij hier beschrijft heeft volgens mij weinig met Mesh te maken. Kijk eens naar Roaming (er zijn al tig topics over mesh/roaming opstellingen te vinden.)

Zoals dit
Of dit

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Tazzios

..

nossie63 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:41:
Ik heb in mijn huis een rare dode hoek.

Ik heb al verschillende normale access points of een router als access point geprobeerd maar het is moeilijk om in die ruimte goede, stabiele wifi te krijgen. Ik heb verschillende ssid's gebruikt, deze ssid als de hoofd router, verschillende kanalen, dezelfde kanalen maar niets helpt.
aanname maar; Indien je de apparatuur telkens op dezelfde slechte lokatie zal je weinig verbetering zien. Zeker omdat wifi 2 weg is, het wifi punt moet communicatie van de computer wel kunnen ontvangen.
Zorg dat de het wifi punt op een centralere plek komt te staan zonder opstakels.
Als ik nou 1 router met mesh mijn huidige wifi laat repeater en de 2de router in de 'dode' ruimte zet misschien dat het dan wel werkt.

Het zou gaan om om 2 TP-Link routers, een Archer C7 en een TL-WDR3600.
Een repeater in een ruimte zetten waar je geen/slecht bereik hebt schiet niet echt op, want welk signaal valt er dan te repeaten? Repeater moet je altijd plaatsen waar het signaal nog wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@Tazzios

Ik heb het denk ik niet goed omschreven.

Ik heb mijn hoofd router, die dekt voor het grootste gedeelte. Daarnaast heb ik nog 2 oude routers van TP-Link, hier zou ik dan mesh firmware op willen zetten, eentje binnen voldoende bereik van mijn hoofd router en de tweede in de 'dode' ruimte.

Met wat metingen ben ik er achter gekomen dat het bereik een meter of 2 voor de 'dode' ruimte het signaal helemaal zakt.

Dus als ik 1 router voor die 2m plaats neem ik aan dat ik in de 'dode' zone wel het signaal van de eerste mesh router ontvang.

Nu ik het zo opschrijf bedenk ik me dat het niet persé mesh hoeft te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 12:13
Het hoeft inderdaad niet 'mesh' te zijn, je wilt gewoon het wifi signaal repeaten maar lees ik het goed dat je het 2x wilt repeaten? Weet dat bij elke hub de snelheid /2 gaat dus wat heb je op het einde nog over in zo'n geval?

En de dode zone kan ook liggen aan het gebruikte bouwmateriaal, heb zo'n setting gezien waar ik goed bereik had en een meter verder .. zelfs de SSID niet meer zag, op dat punt stak ook een speciale soort stalen balk en die deed het signaal gewoon teniet, niet veel dat je daaraan kan doen buiten kabel trekken en in de 'dode' zone een AP via kabel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MicGlou schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:49:
[...]

Het "mesh" gedeelte is uiteraard een stukje gemak, het configureert zich vrijwel automatisch...

haal je een goede set in huis dan is het beheren en uitbreiden van een mesh-netwerk ontzettend eenvoudig, plug & play. Het is bij wijze van spreken iets wat ik mijn moeder zelfs kan laten doen :)
Heeft niets met mesh te maken. Dat is gewoon een gelikte onboardingproces dat los staat van wat er op layer 1/2 gebeurt. Neemt niet weg dat veel mesh sets het hebben, maar het is geen kenmerk van mesh en ook niet iets wat je krijgt als je mesh support in je homebrew routerfirmware stopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nossie63 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:19:
@Tazzios

Ik heb het denk ik niet goed omschreven.

Ik heb mijn hoofd router, die dekt voor het grootste gedeelte. Daarnaast heb ik nog 2 oude routers van TP-Link, hier zou ik dan mesh firmware op willen zetten, eentje binnen voldoende bereik van mijn hoofd router en de tweede in de 'dode' ruimte.

Met wat metingen ben ik er achter gekomen dat het bereik een meter of 2 voor de 'dode' ruimte het signaal helemaal zakt.

Dus als ik 1 router voor die 2m plaats neem ik aan dat ik in de 'dode' zone wel het signaal van de eerste mesh router ontvang.

Nu ik het zo opschrijf bedenk ik me dat het niet persé mesh hoeft te zijn....
Hoeft zeker geen mesh te zijn.

'Bereik' is binnenhuis niet zo relevant, WiFi reikt altijd wel >300m ver. Daarom is afstand in meter ook niet echt belangrijkste maat. Probleem is de obstakels. Wat zit er in die "meter of 2" voor de dode zone? Bedenk dat WiFi niet door zware obstakels (beton, metaal etc) gaat maar er omheen. Kan zijn dat de route naar die dode zone niet een rechte lijn is.

Vervolgens moet je nooit een repeater op de plek zetten waar je signaal het slechtst is, maar verdeel ze over het pad erheen (niet hemelsbreed, maar zoals de WiFi gaat, wat meestal neerkomt op route zoals je erheen loopt). Dus bij twee repeaters eentje op 1/3 van het signaalverloop (meten=weten), tweede op 2/3.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ben afwezig geweest ivm een ziekenhuis opname.

Ik denk dat ik voldoende informatie heb om één en ander op te lossen.

Kom ik er niet uit dan laat ik van me horen met een nog gedetailleerdere uitleg met plattegrond enz.

Nogmaals bedankt.
Pagina: 1