Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 23:18
Mijn vraag
...

Ik ben opzoek naar een deftige mesh voor ons huis.(170m2, begane grond plus 1 verdieping) Ik heb nu de netgear orbi pro srr60 en 1 satelliet srs60.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Deze set wil niet verbonden blijven. De srr en srs. Zo nu en dan valt gewoon de verbinding tussen de 2 weg. Router al op verschillende plaatsen gezet, evenals de satelliet. Zelf al op dezelfde plaats met enkel een verdieping tussen. Signaalsterkte dat deze 2 communiceren (kanaal 108) is tussen de 64-51dBm. De webinterface van orbi geeft een goede signaalsterkte aan. Ik haal ook mijn max downloadsnelheid. Maar doordat deze set constant hun verbinding verliezen met elkaar wil ik iets anders en stuur ik deze set retour. Ik heb al andere firmwares geprobeerd enzo. Niets helpt.

Dus welke sets raden jullie aan. Het probleem thuis zijn de verdiepingen. Dus ik hoop dat er een goede PowerLine mesh oplossing bestaat? Of gewoon een betrouwbaar mesh systeem over WiFi alleen.

Mvg.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37

dragonhaertt

@_'.'

Bedrade APs met roaming functionaliteit is niet mogelijk?
Powerline is sowieso meestal niet aan te raden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Utp kabel naar accesspoints op de verdieping

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
dragonhaertt schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:24:
Bedrade APs met roaming functionaliteit is niet mogelijk?
Powerline is sowieso meestal niet aan te raden.
Wij hebben op de andere verdieping geen mogelijkheid voor utp. 😔

Nu werk ik met 1 PowerLine waar mijn pc aanhangt.deze zend ook een ssid uit. Maar dit draait dubbel en geeft wifi gerelateerd veel problemen op. Gsm's weten niet met wat connecteren. Met de mesh die er nu net is, is dit probleem weg.

Maar de PowerLine haalt de max snelheid niet. 100Mb.

Ik hoop een beetje dat bv de devolo magic 2 deze snelheden wel aankan. Nieuwer en lees goeie reviews.

Maar voor ik weer overga op een aankoop wil ik toch even komen informeren nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
c4coupe schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:30:
[...]

Wij hebben op de andere verdieping geen mogelijkheid voor utp. 😔
Je hebt altijd een mogelijkheid om direct utp naar verdiepingen te trekken.
Of via bestaande leidingen of via nieuwe leidingen.
Door koofjes en langs plinten..

De vraag is hoeveel moeite wil je doen...

In mij vorige huis heb ik in het trapgat een schuine wand gemaakt.. van 15 cm. Hier alle leidingen met utp in verwerkt.. 1 dag werk. 100% resultaat

Mesh en powerline is en blijft troep. . Want wanneer je het koopt, kan jou volgende topic zijn "mijn mesh router is traag" of " mijn powerline heeft veel storing".

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 12-04-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
jack zomer schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:34:
[...]

In mij vorige huis heb ik in het trapgat een schuine wand gemaakt.. van 15 cm. Hier alle leidingen met utp in verwerkt.. 1 dag werk. 100% resultaat

Mesh en powerline is en blijft troep. . Want wanneer je het koopt, kan jou volgende topic zijn "mijn mesh router is traag" of " mijn powerline heeft veel storing".
Ik heb geen zin om te boren in de vloeren. Ook opbouw moeten wij niks van weten.

Een gat is snel geboord. Iets achteraf deftig afwerken zodat je het niet ziet niet. Een gat van de garage naar de badkamer is het beste. Moest de badkamer niet nieuw zijn en daar hoort geen AP en of router thuis. Dus we zoeken een andere oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:45
Het liefst trek je kabels. Wil je dat niet: Overweeg dan MOCA of een goede Wifi mesh set:

De netgear orbi is de ferrari onder de wifi mesh sets. Als je daar geen fatsoenlijke verbinding mee kunt krijgen dan gaat een andere mesh set niet helpen.

Powerline kun je proberen maar mijn ervaring is dat het zo instabiel als wat is.

Beste optie blijft MOCA dan nog, heb je ergens COAX liggen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
c4coupe schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:42:
[...]

Ik heb geen zin om te boren in de vloeren. Ook opbouw moeten wij niks van weten.

Een gat is snel geboord. Iets achteraf deftig afwerken zodat je het niet ziet niet. Een gat van de garage naar de badkamer is het beste. Moest de badkamer niet nieuw zijn en daar hoort geen AP en of router thuis. Dus we zoeken een andere oplossing.
Geef gewoon die paar 100 uit en laat iemand het allemaal deftig installeren met kabels. Die Orbi's zijn de beste, als je die niet stabiel krijgt, wordt het tijd voor kabels.

Je kan toch niet 1000den euro's uitgeven aan een badkamer, maar moeilijk doen om iets waar je bijna 24/7 gebruik van maakt en als het instabiel werkt je geïrriteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 04-07 08:49

OmeJoyo

This is me

c4coupe schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:42:
[...]

170 vierkante meter, dus mag ikzo vrij zijn aan te nemen dat er 3 fase in zit? Powerline is al meuk, maar bij een 3-fase installatie moet je ook nog de hoop hebben dat het op de juiste groep zit.

Ik zou persoonlijk dan kijken naar een mesh oplossing met 4 units, om zeker te weten dat er altijd wel een verbinding beschikbaar is. Het zal altijd trager en instabieler zijn als met een kabel, want door de wisselende velden op 2,4 en 5 Ghz al de snelheid iig veel variatie hebben.

Ik heb zelf met een simpele TP-Link M5 gedraaid, 3 stuks op 95 vierkante meter.

Heb dit nu ook werkend op 170 vierkante meter, echter hebben die nu wel allemaal een wired backbone omdat ze hun eigen netwerkkabel hebben, wat het feitelijk dus meer een AP oplossing maakt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
OmeJoyo schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:38:
[...]

170 vierkante meter, dus mag ikzo vrij zijn aan te nemen dat er 3 fase in zit? Powerline is al meuk, maar bij een 3-fase installatie moet je ook nog de hoop hebben dat het op de juiste groep zit.

Ik zou persoonlijk dan kijken naar een mesh oplossing met 4 units, om zeker te weten dat er altijd wel een verbinding beschikbaar is. Het zal altijd trager en instabieler zijn als met een kabel, want door de wisselende velden op 2,4 en 5 Ghz al de snelheid iig veel variatie hebben.

Ik heb zelf met een simpele TP-Link M5 gedraaid, 3 stuks op 95 vierkante meter.

Heb dit nu ook werkend op 170 vierkante meter, echter hebben die nu wel allemaal een wired backbone omdat ze hun eigen netwerkkabel hebben, wat het feitelijk dus meer een AP oplossing maakt.
Ja sowieso met aarding, ik heb nu een oude PowerLine van Telenet. Werkt al jaren. Nooit ellende met gehad. Als pc aan de kabel hangt dan. De wifi moet ik anders instellen omdat anders de toestellen niet meer weten wat wat is, en dan gebeurt er niks. Dus wil ik iets met mesh technologie.de orbis deden dit perfect. Maar door de disconnects is dit geen oplossing. Ik ben 100% zeker dat dit firmware is. Maar ik ga niet blijven prullen met iets dat 4 dagen oud is. Stuur ik het liever terug en zoek ik verder.

Ik zag de Deco p9 set als PowerLine en mesh.

Onze PowerLine nu haalt in speedtest 75 van de 100 die ik bij de provider heb. Bij spellen als cod, hun updates komen wel binnen tegen 10.. ( het max denk ik, maar dan MB, MB verschillend, ben er niet zo'n krak in) de updates komen vlot binnen.

Heb gewoon het idee dat de PowerLine er iets langer over doet om full speed te gaan dan bij de orbi. Die was instant 96.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 16:37

dragonhaertt

@_'.'

c4coupe schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:17:
[...]

Ja sowieso met aarding, ik heb nu een oude PowerLine van Telenet. Werkt al jaren. Nooit ellende met gehad. Als pc aan de kabel hangt dan. De wifi moet ik anders instellen omdat anders de toestellen niet meer weten wat wat is, en dan gebeurt er niks. Dus wil ik iets met mesh technologie.de orbis deden dit perfect. Maar door de disconnects is dit geen oplossing. Ik ben 100% zeker dat dit firmware is. Maar ik ga niet blijven prullen met iets dat 4 dagen oud is. Stuur ik het liever terug en zoek ik verder.

Ik zag de Deco p9 set als PowerLine en mesh.

Onze PowerLine nu haalt in speedtest 75 van de 100 die ik bij de provider heb. Bij spellen als cod, hun updates komen wel binnen tegen 10.. ( het max denk ik, maar dan MB, MB verschillend, ben er niet zo'n krak in) de updates komen vlot binnen.

Heb gewoon het idee dat de PowerLine er iets langer over doet om full speed te gaan dan bij de orbi. Die was instant 96.
Je haalt nu de termen Mesh en Roaming door elkaar.
Mesh netwerk is een netwerk met overlappende WIFI accespoints, die elkaars signaal oppakken en doorsturen.
Roaming is de technologie die er voor zorgt dat een apparaat van één naar een ander accespoint schakelt zodra dit signaal beter is. (IEEE 802.11r)

Er zijn heel veel topics met vragen over roaming aparatuur, zowel officiele ondersteuning van IEEE 802.11r en eigen protocollen zoals Ubiquiti die gebruikt.
Misschien moet je even een zoekje doen op 'roaming' binnen de fora.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
als een netgear orbi pro het niet red, en je wil geen bekabeling aanleggen dan is het volgende advies verhuizen...

dit is zeggen "ik heb een BMW M5 , maar ik kan nooit is lekker doorrijden"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
ijske schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:50:
als een netgear orbi pro het niet red, en je wil geen bekabeling aanleggen dan is het volgende advies verhuizen...

dit is zeggen "ik heb een BMW M5 , maar ik kan nooit is lekker doorrijden"....
Niet red, de verbinding in huis is top. Maar de satelliet en de router blijven niet verbonden. Ook al zegt de app/webinterface dat de verbinding goed is. Dan is er toch iets mis lijkt me? Deze set is retour gestuurd. Het kan goed zijn dat ik gewoon een nieuwe bestel later en het nog eens probeer. Ik wou eens komen polsen wat de opties zijn/waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 15:49
een huis van een dergelijk formaat heeft meestal meerdere bestaande aansluitingen voor telefonie en kabel tv op de bovenverdieping. Vooral de telefonie aansluiting heb je vandaag de dag niet nodig. Soms heb je de kabel oplossing ook niet nodig, dan kun je die ook vervangen. Beide kun je er eenvoudig uit laten trekken en vervangen door dubbel UTP naar boven. Dat maakt je Mesh oplossing in 1x een stuk sjieker.

Ik heb dit in mijn eigen huis gedaan, 200 m2 en 1 verdieping en alles is van beton en geïsoleerd. Ik heb nu 4 AP's Google Wifi. Hier zijn er 3 bedraad aangesloten. Dit werkt super. De vierde is niet bedraad en dit werkt minder sjiek. Het haalt 50mbps, wat voor mij als netwerk nerd pijn doet. Op de rest haal ik 500mbit/s ruim als ik met mijn laptop op een meter of wat in dezelfde kamer zit. Muren zijn vervelend en zorgen voor een gigantische daling in performance.

maar goed, wat je ook doet.. je hebt meer APs nodig en als je echt geen kabels kunt en wilt trekken, dan zul je waarschijnlijk in het trapgat iets moeten bouwen dat er voor zorgt dat er een zo krachtig mogelijk signaal van beneden naar boven kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:45

DataGhost

iPL dev

Raindeer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:15:
[...]
dan zul je waarschijnlijk in het trapgat iets moeten bouwen dat er voor zorgt dat er een zo krachtig mogelijk signaal van beneden naar boven kan.
Kanttekening dat een veelgemaakte naïeve fout is om het zendstation een zo krachtig mogelijk signaal uit te laten zenden zodat "het bereik beter wordt". Je ziet misschien meer streepjes maar als de ontvangende apparaten gewoon telefoons, laptops e.d. zijn kunnen die niks terugsturen wat hetzelfde bereik haalt. Heel misschien dat het lukt met 2 APs waar dit bij beide ingesteld kan maar optimaal is het zeker niet en de buren zullen er misschien ook niet heel enthousiast over zijn omdat dat hun netwerken net zo hard kan storen. Maar ja, dat is sowieso iets wat je voor lief moet nemen met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DataGhost schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:32:
[...]

Kanttekening dat een veelgemaakte naïeve fout is om het zendstation een zo krachtig mogelijk signaal uit te laten zenden zodat "het bereik beter wordt". Je ziet misschien meer streepjes maar als de ontvangende apparaten gewoon telefoons, laptops e.d. zijn kunnen die niks terugsturen wat hetzelfde bereik haalt. Heel misschien dat het lukt met 2 APs waar dit bij beide ingesteld kan maar optimaal is het zeker niet en de buren zullen er misschien ook niet heel enthousiast over zijn omdat dat hun netwerken net zo hard kan storen. Maar ja, dat is sowieso iets wat je voor lief moet nemen met wifi.
Over het algemeen heb je gelijk maar mijn ervaring is dat als 2 mesh nodes met goede antennes (en power) met elkaar praten dat een significant strakkere verbinding geeft dan als ik op die plek zou staan met bv laptop

Want:
- Chipset op elkaar afgestemd
- Verzenden/ontvangen is vanaf beide kanten in balans
- Het accesspoints niet beweegt/Antenne dezelfde orientatie heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
ok,

ik had bij ibood mijn kit aangeboden als DOA, ze hebben mij vandaag een nieuwe toegestuurd.
Tijdens de setup vroeg deze voor nieuwe firmware, dus gelijk de nieuwste erop. Maar ook hier weer de connectieproblemen.

Ik denk dit probleem gevonden te hebben, een oplossing ervoor niet.

De verbinding tussen de satelliet en de router verspringt van 2.4Ghz naar 5Ghz en andersom. Soms na 1 minuut, soms na half uur. Als deze op 2.4Ghz gaat merk ik ook onmiddellijk een drop in mijn downloadsnelheid.

Is er een manier om deze backhaul ( als ik het goed gelezen heb ) vast te zetten op 5Ghz. band ? want het is deze omschakeling van Ghz. die ervoor zorgt dat mijn verbinding wegvalt en opnieuw tot stand gebracht moet worden.

Mvg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:45

DataGhost

iPL dev

Hoogstwaarschijnlijk haal je oorzaak en gevolg door elkaar. 5GHz draagt minder ver, zeker door muren, dus het kan best zo zijn dat de apparaten de verbinding te slecht vinden en daarom terugswitchen naar 2.4GHz, welke verder reikt. Het is dus waarschijnlijk het wegvallen of instabiel zijn van je verbinding die ervoor zorgt dat er omgeschakeld wordt naar 2.4GHz, en dat zal inderdaad ook een korte onderbreking kunnen veroorzaken. Dat je downloadsnelheid dan omlaag gaat is ook niet heel gek omdat er in principe minder bandbreedte beschikbaar is in de 2.4GHz-band.

Misschien dat die set zeer uitgebreide logging kan doen zodat je precies kan zien wat er waarom gebeurt, of dat je live gegevens over het signaal kan zien (en die hier kan delen met ons). Maar als de set die je hebt zoals hierboven gezegd al het beste in z'n klasse is, blijft er weinig anders over dan je verlies nemen en netjes wat kabels wegwerken. Of je zal er nog meer moeten ophangen op kleinere afstand van elkaar, maar goed, het is mesh dus dat is alsnog niet erg bevorderlijk voor je uiteindelijke verbindingssnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 18:34

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

c4coupe schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:25:
Is er een manier om deze backhaul ( als ik het goed gelezen heb ) vast te zetten op 5Ghz. band?
Nee, is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
OK bedankt. Dan gaat deze ook retour.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Als je wilt dat mensen hier verder met je meedenken, geef dan eens een helder overzicht van wat je nu precies probeert te bereiken. Hoe ziet je huis er uit? Hoe is je netwerk exact ingericht? Uit welke componenten bestaat het netwerk (merken, types)? Wat heb je exact al geprobeerd?

Ik lees nu een verhaal over Netgear Orbis die niet verbonden blijven, (niet bij naam genoemde) powerline units die je al een keer retour hebt gestuurd, en telefoons die niet goed verbinden met WiFi... Er speelt hier van alles, en waarschijnlijk kunnen mensen je hier best helpen, als je ze de juiste informatie geeft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HamuNaptra
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De oorzaak is waarschijnlijk te zoeken in 1 van de apparaten op je netwerk. Zet je netwerk opnieuw op en ga dan 1 voor 1 je apparaten connecteren. Wanneer het probleem zich voordoet doe je het omgekeerde tot het netwerk opnieuw stabiel wordt.

Ik had hetzelfde probleem en werd veroorzaakt door een chromecast, na reset van die chromecast is het opgelost.

Dit was met mijn oude setup (wifi router + extra bedrade ap), nu met de SRK60 nog nooit dit probleem gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Cpt.Morgan schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:33:
Als je wilt dat mensen hier verder met je meedenken, geef dan eens een helder overzicht van wat je nu precies probeert te bereiken. Hoe ziet je huis er uit? Hoe is je netwerk exact ingericht? Uit welke componenten bestaat het netwerk (merken, types)? Wat heb je exact al geprobeerd?

Ik lees nu een verhaal over Netgear Orbis die niet verbonden blijven, (niet bij naam genoemde) powerline units die je al een keer retour hebt gestuurd, en telefoons die niet goed verbinden met WiFi... Er speelt hier van alles, en waarschijnlijk kunnen mensen je hier best helpen, als je ze de juiste informatie geeft ;).
Netgear orbi srr60 + srs60, de router is aangesloten aan de modem van orange. De orbi is ingesteld als acces point. En ik laat gewoon onze orange modem de ip adressen uitdelen. Deze srr60 hangt in de garage naast de deur, op ongeveer 180cm. De satelliet srs60 staat een verdieping hoger, bevestigd op 40 cm van de grond. De afstand tussen de 2 is max 5 meter. De ene moment zegt orbi software verbonden met 5Ghz backhaul, en een signaalsterkte van 60-70dBm. Geeft die zelf aan als groen/oranje. Zelf bij de oranje kleur haal ik mijn volledige snelheid aan de pc. Dus als de backhaul verbonden is op de 5Ghz band en de signaalsterkte 60-70dBm is. Toch wil die orbi om God weet welke reden naar 2.4 gaan om dan na 2 minuten terug naar 5 te gaan. En zo beland ik van de ene onderbreking in de andere. Totaal onhandelbaar. En zoals men hier aangeeft. Als dit de ferrari is onder deze systemen... Ik houd het op een fiat.

De 2 dingen staan max 5 meter uit elkaar en kunnen geen 20 uur een verbinding tot stand houden. Zelf al zet ik de 2 kastjes boven elkaar. En de signaalsterkte is 40-50dBm, gaat die nog liggen switchen.

Dusja. Met dit ben ik niks en stuur ik het gewon retour en ben ook vrij zeker dat dit niet met elk merk zo gaat zijn.

Ik ben nu aan het kijken voor devolo magic 2 PowerLine. Of ik ga gewoon bij orange voor de kit "wifi mesh"
Ik wil hier in huis en tuin 1 ding. Internet zonder gezeik en constant zelf te moeten switchen zonder ook maar 1 extra kabel te leggen of te boren. Want dat gaan we gewoonweg niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je zou nog een ander mesh setje kunnen proberen?
Misschien blijft deze wel netje op de 5 ghz

Is niet de ferrari maar wel een patserige lambo, miss trekt die het wel

https://www.coolblue.nl/p...snHC4DhQnVw4aAsX2EALw_wcB

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 18-04-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:09:
Je zou nog een ander mesh setje kunnen proberen?
Misschien blijft deze wel netje op de 5 ghz

Is niet de ferrari maar wel een patserige lambo, miss trekt die het wel

https://www.coolblue.nl/p...snHC4DhQnVw4aAsX2EALw_wcB
Ik wil trouwens helemaal niet negatief overkomen naar jullie toe, ik apprecieer de meningen. Maar extra kabels trekken zit er niet in door verschillende omstandigheden. Ook zou het met zo'n orbi kinderspel moeten zijn. Echter ben ik weer die uitzondering waar het niet deftig werkt.

ik ga jou link is bekijken. thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:02:
[...]

Ik wil trouwens helemaal niet negatief overkomen naar jullie toe, ik apprecieer de meningen. Maar extra kabels trekken zit er niet in door verschillende omstandigheden. Ook zou het met zo'n orbi kinderspel moeten zijn. Echter ben ik weer die uitzondering waar het niet deftig werkt.

ik ga jou link is bekijken. thx
Nah je bent schijnbaar niet de enige, tenminste kwam dit topic tegen
https://community.netgear...-4G-backhaul/td-p/1836424

Moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit de orbi gehad heb, heb alleen vanuit veel reviews/ervaringen positieve signalen gelezen. Van die asus ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik snap niet waarom de meeste naar al die eigen huis en tuin meuk kijken. Kijk eens 2de hands naar b.v. Ruckus of Cisco (er is nog wel meer goed spul)

Gebruik nu een jaar of 3 de Ruckus R510 en heb er 4 draaien. Ik heb ze dan gratis maar 2de hands zijn ze wel te vinden rond de 70-90 euro. Even omflashen naar unleashed firmware en je hebt 1 van de makkelijkst op te zetten wifi spullen.

1 aanmelden/instellen in de app/webinterface en de rest hoef je alleen maar aan te zetten en alles wordt automatisch gevonden.

Kunnen zowel poe als 12V aangesloten worden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:12:
[...]

Nah je bent schijnbaar niet de enige, tenminste kwam dit topic tegen
https://community.netgear...-4G-backhaul/td-p/1836424

Moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit de orbi gehad heb, heb alleen vanuit veel reviews/ervaringen positieve signalen gelezen. Van die asus ook
Door de vele positieve reacties had ik deze gekocht. Vol goede moed! Echter na half uur was het al duidelijk dat er iets niet klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:16:
[...]

Door de vele positieve reacties had ik deze gekocht. Vol goede moed! Echter na half uur was het al duidelijk dat er iets niet klopte.
Het kan trouwens ook zo zijn dat je in gebied met radarsignalen woont en de dfs hiervoor zorgt? Kanaal 108 is dfs kanaal dacht ik

Zou het wellicht verklaren waarom sommige mensen er wel/niet last van hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30
jack zomer schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:34:
[...]

Wat een onzin. Mesh is een gewoon een netwerk van accespoints die vaak via wifi en of bedraad met elkaar verbonden zijn.
Zijn genoeg mensen meer dan tevreden met hun Mesh netwerk. (waaronder ik zelf)

Ja bedraad is het stabielste, maar mesh zonder bedrade backhaul is voor veel mensen goed genoeg. Deco M4 werkt hier prima voor lag vrij FPS gamen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Cyriel85 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:27:
[...]

Wat een onzin. Mesh is een gewoon een netwerk van accespoints die vaak via wifi en of bedraad met elkaar verbonden zijn.
Zijn genoeg mensen meer dan tevreden met hun Mesh netwerk. (waaronder ik zelf)

Ja bedraad is het stabielste, maar mesh zonder bedrade backhaul is voor veel mensen goed genoeg. Deco M4 werkt hier prima voor lag vrij FPS gamen.
Zelf al aan het kijken geweest naar de Deco p9 hybride.( kan ook backhaul via powerline zie ik? ) ik gebruik nu powerline aan men vaste pc. maar de wifi boven is nog steeds ruks. dus powerline met mesh lijkt me ook wel wat...

de powerline dat ik nu heb is een standaard ding van telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Cyriel85
Sorry ik zal mezelf even rectificeren.

"Ik vind alle mesh en powerline troep"
En dient alleen gebruikt te worden wanneer er echt echt echt echt echt echt echt geen kabels gebruikt kunnen worden.

Mesh aan een kabel=accesspoint=prima
Mesh die via 12 of 3 andere mesh troep dingen verbinding maakt vind ik troep...Powerline idem VIND ik troep. Tuurlijk kan wat ik troep vind prima bij jou werken, maar ik vind het troep., Welke je liever niet, maar anders als laatste mogelijkheid gebruikt...
Dat is mijn mening, en daar moet je het mee doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:53:
[...]

Zelf al aan het kijken geweest naar de Deco p9 hybride.( kan ook backhaul via powerline zie ik? ) ik gebruik nu powerline aan men vaste pc. maar de wifi boven is nog steeds ruks. dus powerline met mesh lijkt me ook wel wat...

de powerline dat ik nu heb is een standaard ding van telenet.
Ja, dit kan ook via Powerline backhaule. Echter zijn mijn ervaringen met Powerline dat het niet heel stabiel blijft, moest zelf regelmatig een van de 2 stekkers er uit trekken om verbinding weer te herstellen. Of random opeens hoge ping/lag spikes. (powerline: klik aan klik uit, tplink en Dlink gebruikt in het verleden, tplink was de nieuwste en het stabielste, maar nog steeds af en toe verlies van verbinding).

Bij mij werkte WiFi backhaule beter dan Powerline. Echter, als je nu wel goede ervaring met je Powerline hebt, kan je die prima gebruiken ipv kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyriel85 op 18-04-2021 20:26 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Met @Cyriel85. Ik zou powerline ook skippen en een andere mesh set proberen

@jack zomer ik vind het lastig uit je post te halen maar het gevoel bekruipt mij dat je mesh troep vindt, klopt dat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:44:

@jack zomer ik vind het lastig uit je post te halen maar het gevoel bekruipt mij dat je mesh troep vindt, klopt dat? :+
Een beetje... (Not) Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:44:
Met @Cyriel85. Ik zou powerline ook skippen en een andere mesh set proberen

Als ik het zowat goed lees doet die p9 toch beide? Via wifi met elkaar praten en via PowerLine als de wifi te slecht is? Of begrijp ik iets niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:16
Cyriel85 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:27:
[...]

Mesh is van origine een technologie waarbij (in dit geval)accespoints draadloos met elkaar verbinding maken als een soort rooster. Pleur 30 accespoints in een grote fabriekshalen en ze zullen onderling de kortste weg naar buiten proberen te vinden. Als je ze met kabels aan gaat sluiten is het automatisch geen mesh meer omdat je er dan een ster netwerk van maakt. :+
Philips Hue/Zigbee is een mooi voorbeeld van een mesh netwerk, iedere unit zend het signaal weer door zodat je met een bereik van slechts vijf met toch, via via, het hele huis door kan komen.

Neemt niet weg dat in dit geval de TS inderdaad iets met mesh wilt kopen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:07:
[...]

Als ik het zowat goed lees doet die p9 toch beide? Via wifi met elkaar praten en via PowerLine als de wifi te slecht is? Of begrijp ik iets niet goed?
Heeft het zin om te zeggen dat je beter geen powerline kunt kopen? Ook geen p9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:16
c4coupe schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:27:
[...]

Niet red, de verbinding in huis is top. Maar de satelliet en de router blijven niet verbonden. Ook al zegt de app/webinterface dat de verbinding goed is. Dan is er toch iets mis lijkt me? Deze set is retour gestuurd. Het kan goed zijn dat ik gewoon een nieuwe bestel later en het nog eens probeer. Ik wou eens komen polsen wat de opties zijn/waren.
Open eens meerdere ping schermpjes tegelijk en ping alle adressen tegelijk:
www.tweakers.net
ip router
ip eerste accespoint
ip tweede accespoint

Dan weet je zo waar de verbinding weg valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nou dan neem ik aan dat je uberhaupt geen wifi gebruikt?
Als je van laptop naar ap gaat en dat ap gaat, via ander kanaal, naar volgend ap en dan het internet op

Dan heb je dus 2x het “onbetrouwbare wifi”. Het beste is 0x (alles kabel) maar als je 1x kunt accepteren, waarom dan niet 2x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18
Het verschil tussen bedrade backbone (ethernet over netwerkkabel) aan de ene kant en backbone middels WiFi of powerline adapters is dat enkel bij een bedrade backbone performance gegarandeerd is. Je hebt altijd de geadverteerde verbindingssnelheid (van 1Gb/s of 100 Mb/s) en een lage ping.

Bij Wifi en powerline adapters kunnen verbindingssnelheid en ping varieren. Die variatie kan zowel momentaan varieren als over tijd. Een verbinding die het een half jaar geleden probleemloos deed kan dan ineens problemen gaan geven en gehaalde performance niet meer halen. Hier zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst zoals bij ethernet. Als bij de laatste issue optreden is het een kwestie van de keten nalopen om de fout te vinden. Bij de andere media zijn het bijna altijd de gedeelde signalen die de crux zijn en die zijn vaak niet beinvloedbaar.

Bij WiFi en powerline adapters is er sprake van een gedeeld medium. Bij ethernet over netwerkkabel is het medium niet gedeeld en ontworpen op specificaties. Dat noemen we ook wel een transmissie medium.

Omdat bij Wifie en powerline adapters de de Elektromagnetische situatie anders is kun je er niet van uitgaan dat als iets in de ene situatie werkt het ook in een andere situatie zal werken.

[ Voor 22% gewijzigd door EricJH op 18-04-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:22:
[...]

Heeft het zin om te zeggen dat je beter geen powerline kunt kopen? Ook geen p9?
Ik wil deftige wifi thuis. Met 1 signaal kom ik er niet. Dus moet er 2 of 3 zetten. Daar een kabel geen oplossing is. Moet ik toch wel draadloos gaan zoeken. Dus of meerdere punten die elkaar via wifi overlappen. Of een PowerLine. Maar daar moet die wifi ook overlappen. Een dead spot is ook maar niets. En net om die deadspot reden en constant van het ene kanaal naar het andere te switchen zoals nu het geval is, zoek ik iets dat wel werkt. Anno 2021 blijkbaar toch nog steeds moeilijk om deftig wifi te hebben als je geen kabels wil leggen of gaten boren.

Ik ga echt geen halve vloer uitbreken om dan een kabel kunnen weg te werken. Een coax vervangen door een utp is een leuk idee. Maar ook daar weer de coax hangt op 180 cm hoog. Ook daar ga ik in die kamer geen router/AP plaatsen. Evenals de kabels verleggen en alles opnieuw behangen in tijden dat er massa's wifi mogelijkheden zijn. Tis niet dat ik de eerste ben die gewoon ff wifi wil op 2 verdiepingen zonder telkens te moeten switchen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:03

Illusion

(the art of)

c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:31:
[...]

Ik wil deftige wifi thuis. Met 1 signaal kom ik er niet. Dus moet er 2 of 3 zetten. Daar een kabel geen oplossing is. Moet ik toch wel draadloos gaan zoeken. Dus of meerdere punten die elkaar via wifi overlappen. Of een PowerLine. Maar daar moet die wifi ook overlappen. Een dead spot is ook maar niets. En net om die deadspot reden en constant van het ene kanaal naar het andere te switchen zoals nu het geval is, zoek ik iets dat wel werkt. Anno 2021 blijkbaar toch nog steeds moeilijk om deftig wifi te hebben als je geen kabels wil leggen of gaten boren.

Ik ga echt geen halve vloer uitbreken om dan een kabel kunnen weg te werken. Een coax vervangen door een utp is een leuk idee. Maar ook daar weer de coax hangt op 180 cm hoog. Ook daar ga ik in die kamer geen router/AP plaatsen. Evenals de kabels verleggen en alles opnieuw behangen in tijden dat er massa's wifi mogelijkheden zijn. Tis niet dat ik de eerste ben die gewoon ff wifi wil op 2 verdiepingen zonder telkens te moeten switchen.
Je bent zeker niet de eerste nee. Er zijn hier honderden topics van mensen die zogenaamd geen kabel kunnen/willen trekken.
En na een paar weken blijkt die kabel altijd toch wél te kunnen, en zijn ze superblij met hun stabiele verbinding.
Dus spartel gerust nog een tijdje tegen :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:31:
[...]

Verder ben je totaal niet lastig :+
Waarom probeer je die asus mesh wifi niet?
Of denk je zelf dat powerline beter gaat werken?
Dan koop je een powerline setje als de p7. Ik zou het niet doen maar ik heb niet het idee dat wat wij vinden iets boeit

Je kiest zelf voor dit gedonder, wil je dat niet dan trek je een kabel

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 18-04-2021 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 14:09
Voordeel van een mesh netwerk is dat je meerdere satellieten kan daisy chainen.
Ik heb zwaar het vermoeden dat de router en sat gewoon te ver uit elkaar staan of juist te dichtbij (in het laatste geval moet je de power wat terug schroeven). Echter, bij daisy chain verlies je wel snelheid.

Ik heb ook een orbi mesh (rbk53). De verbinding was niet super, maar na het plaatsen van een extra satelliet werkt het allemaal als een trein.

De plaatsing van de sats en de router luisteren vrij nauw voor een goede verbinding. Soms moet je de router iets draaien zodat de antennes beter staan. Uiteindelijk moest ik alles plaatsen in het trappenhuis (met de extra sat), omdat het beton tussen twee woonlagen de boel te veel verstoorden.

Overigens ben ik later overgeschakeld naar moca. Er lag een coax verbinding van de meterkast naar de eerste verdieping. Daar de sat van de orbi aan gehangen. Daardoor kon ik een extra sat weghalen. Als je coax hebt liggen naar verschillende plekken, zou ik dat zeker overwegen. Stabieler, hogere snelheden (1 gbit), en in 5 minuten geïnstalleerd. Digitale tv blijft er gewoon overheen werken.

[ Voor 24% gewijzigd door SunnieNL op 18-04-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:40:
[...]

Verder ben je totaal niet lastig :+
Waarom probeer je die asus mesh wifi niet?
Of denk je zelf dat powerline beter gaat werken?
Dan koop je een powerline setje als de p7. Ik zou het niet doen maar ik heb niet het idee dat wat wij vinden iets boeit

Je kiest zelf voor dit gedonder, wil je dat niet dan trek je een kabel
Die asus mesh zoek ik morgen eens op. Voorlopig switch ik nog handmatig tussen de netwerken. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:52:
[...]

Die asus mesh zoek ik morgen eens op. Voorlopig switch ik nog handmatig tussen de netwerken. 😂
Waarom trek je niet de:
Ssid
Wachtwoord
Enrcyptie (dit komt nauw!

Gelijk? Dan krijg je iig al roamend netwerk en hoef je niets te wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:54:
[...]

Waarom trek je niet de:
Ssid
Wachtwoord
Enrcyptie (dit komt nauw!

Gelijk? Dan krijg je iig al roamend netwerk en hoef je niets te wisselen
Als ik deze gelijk zet blijft men gsm gewoon verbonden met de router onder. Ook al sta ik pal naast de andere die vol ontvangst geeft. Ik heb me hier 2 jaar geleden suf achter gezocht. En van ellende Ssid aangepast met een b erachter. Als ik nu boven kom en internet is me te traag schakel ik zelf over. Want ook dit doet mijn gsm niet. Hij blijft hangen op het netwerk van onder als ik van onder naar boven ga. Mijn vorige gsm's deden trouwens net hetzelfde. Geen enkele schakelt zelf over. Om deze reden wil ik mesh of free roaming in huis. Ik ken de namen allemaal niet zo goed. Maar op mijn werk kan ik 300 meter wandelen van de ene gang naar de andere zonder te switchen.wel, dat wil ik thuis ook. Maar dan 1 verdiep je hoger ipv 300 meter ver. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:59:
[...]

Als ik deze gelijk zet blijft men gsm gewoon verbonden met de router onder. Ook al sta ik pal naast de andere die vol ontvangst geeft. Ik heb me hier 2 jaar geleden suf achter gezocht. En van ellende Ssid aangepast met een b erachter. Als ik nu boven kom en internet is me te traag schakel ik zelf over. Want ook dit doet mijn gsm niet. Hij blijft hangen op het netwerk van onder als ik van onder naar boven ga. Mijn vorige gsm's deden trouwens net hetzelfde. Geen enkele schakelt zelf over. Om deze reden wil ik mesh of free roaming in huis. Ik ken de namen allemaal niet zo goed. Maar op mijn werk kan ik 300 meter wandelen van de ene gang naar de andere zonder te switchen.wel, dat wil ik thuis ook. Maar dan 1 verdiep je hoger ipv 300 meter ver. 😊
Aah de good old “ik moet een mesh hebben voor roamend netwerk” gedachte

Je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste

Maar goed nieuws: mesh heeft nagenoeg geen fluit te maken of je mobiel wel of niet roamt. 99% zeker stond je encryptie niet goed waardoor je gsm bleef plakken. Als je dat goed zet gaat t waarsch gewoon lekker roamen :)

Met een tooltje als ssid scanner op android kan je de encryptie type per ssid zien

Waarom krijg je dan wel een roamend netwek met mesh? Nou omdat die er dus voor zorgen dat ieder ap correct staat ingesteld. Dat is voor consumenten/non-tweakers wel zo makkelijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 18-04-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:05:
[...]

Aah de good old “ik moet een mesh hebben voor roamend netwerk” gedachte

Je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste

Maar goed nieuws: mesh heeft nagenoeg geen fluit te maken of je mobiel wel of niet roamt. 99% zeker stond je encryptie niet goed waardoor je gsm bleef plakken. Als je dat goed zet gaat t waarsch gewoon lekker roamen :)

Met een tooltje als ssid scanner op android kan je de encryptie type per ssid zien

Waarom krijg je dan wel een roamend netwek met mesh? Nou omdat die er dus voor zorgen dat ieder ap correct staat ingesteld. Dat is voor consumenten/non-tweakers wel zo makkelijk :)
Hier begin ik je te verliezen...

Encryptie als wpa2 psk?

Ik heb wifi man op men Android staan.

Netwerk onderaan is wpa2 psk en kanaal 1, netwerk boven is wpa2 psk en kanaal 13.

Enkel boven is de Ssid uitgebreid met een b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:23:
[...]

Hier begin ik je te verliezen...

Encryptie als wpa2 psk?

Ik heb wifi man op men Android staan.

Netwerk onderaan is wpa2 psk en kanaal 1, netwerk boven is wpa2 psk en kanaal 13.

Enkel boven is de Ssid uitgebreid met een b.
Ssid moet op de letter hetzelfde
Wachtwoord moet hetzelfde
Kanaal anders
Encryptie hetzelfde: bv beide wpa2 only aes. Dus niet de ene wpa/wpa2 en de andere wpa/tkip oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:26:
[...]

Ssid moet op de letter hetzelfde
Wachtwoord moet hetzelfde
Kanaal anders
Encryptie hetzelfde: bv beide wpa2 only aes. Dus niet de ene wpa/wpa2 en de andere wpa/tkip oid
Morgen eens achter kijken. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
toch maar even uit men bed gekropen, ik geraak voorlopig niet in de powerline van telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Ben na wat zoeken in de config van de powerline gekomen.

Deze geeft.

WPA-PSK+WPA2-PSK ( hier staat die nu op )
WPA-PSK
WPA2-PSK

de Orange router
WPA2/AES ( hier staat orange op )
WPA+WPA2/TKIP+AES

welke zijn hier de gelijke van ?

EDIT:

na nog wat prullen, zegt wifiman ( android ) dit.

SSID > mijn netwerknaam ( ik heb de 2 gelijk gezet )
kanalen > 1, 13 ( 1 onder, 13 boven )
Beveiliging > WPA2-PSK
Signalen > 2
en dan de merken van de router/modem en de powerline met elk hun mac adres.

[ Voor 40% gewijzigd door c4coupe op 19-04-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Powerline op wpa2-psk zetten
Orange op wpa2/aes Zetten

Ga ik er even vanuit dat de powerline ook aes doet maar dat kun je evt met een wifi scanner valideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
laurens0619 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:29:
Powerline op wpa2-psk zetten
Orange op wpa2/aes Zetten

Ga ik er even vanuit dat de powerline ook aes doet maar dat kun je evt met een wifi scanner valideren.
Dit lukt, al had ik deze nacht wel ineens maar 3Mbit meer terwijl ik vol ontvangst had. Ook via pc bekabeld in de powerline was er amper nog iets uit te krijgen. Dus alles gezet naar wpa/wpa2.... In de wifi scan app zie ik nu ook staan dat beide dezelfde beveiliging gebruiken. Paar dagen alles in het oog houden. Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
c4coupe schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:34:
[...]

Dit lukt, al had ik deze nacht wel ineens maar 3Mbit meer terwijl ik vol ontvangst had. Ook via pc bekabeld in de powerline was er amper nog iets uit te krijgen. Dus alles gezet naar wpa/wpa2.... In de wifi scan app zie ik nu ook staan dat beide dezelfde beveiliging gebruiken. Paar dagen alles in het oog houden. Thx
De encryptie standaard op Wifi heeft geen drol te maken met de snelheid die je haalt. Helemaal niet als je bekabeld op de powerline ook opeens 3mbit haalt.

Wat wellicht is gebeurd is dat je powerline opnieuw opgestart is na het instellen van je wpa settings en daarna lager ingetraind is.
Dat komt dan niet door de wpa, maar door de herstart

hence de bevestiging dat powerline een nog minder betrouwbaar platform is

Ik zou hem echt lekker op wpa2 only/AES laten. Heb je het roamen nu getest of het beter gaat?
Het is wat lastig te meten, sommige apps laten de bssid zien en dan weet je met welk ap je verbonden bent

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 19-04-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Update.

Na 1 keer de srr60 retour gestuurd te hebben wegens constante uitval doordat de backhaul wisselde van band. Had ik gekozen voor een tp link Deco p9. Deze hield het 6 dagen vol. Maar de snelheid was net wat minder dan de orbi srr60. Opeens doet de p9 stom en valt de verbinding weg tot 30Mbit. Dus gelijk de doos in en ook deze retour.

Dan terug gekozen voor orbi, dit keer rbk53, deze draait nu 3 dagen zonder 1 uitval hebben meegemaakt en ook overal in huis full speed internet. Zelfs tot achter in de tuin waar dit vroeger kantje boordje bereik was. Kan ik nu een snelheid halen van 50Mbit.

Voorlopig dus heel tevreden van de rbk53.
Pagina: 1