Toon posts:

Aardlek slaat uit nieuw aangelegde groep

Pagina: 1
Acties:

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:19
Beste Mede tweakers,

Al een tijdje aan het verbouwen en alles gaat behoorlijk goed, totdat ik vandaag de groep van woon en werkkamer in bedrijf wil nemen.

Bij het inschakelen van deze groep slaat de aardlek direct uit.

Ook bij het eerst uitschakelen van de rest van de groepen in deze aardlek gaat deze direct uit bij inschakelen van de woon/werkkamer.

Op een andere aardlek hetzelfde probleem.

Bij een bestaande installatie zou ik op zoek gaan naar welk apparaat dit veroorzaakt, echter is er geen enkele verbruiker aangesloten (ook nog geen lamp).

Volgende idee is dat er dus ergens kortsluiting ontstaat. Dan zou voor mijn gevoel de groep uit moeten gaan en niet de aardlek. Echter heb ik de hendel van de groep vast, dus wellicht dat daarom de aardlek uitgaat.

Plan van aanpak:
Idee is nu de centraal dozen loskoppelen en zo centraal doos met probleem en vervolgens stopcontact/schakelaar te isoleren.

Mijn vragen:
Wat is nu de handigste aanpak?
Moet ik inderdaad op zoek naar kortsluiting of kan er wat anders zijn?

Kan ik met een multimeter wellicht iets handigs doormeten?

Iemand nog een goede tip?

Bijvoorbaat dank!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:07
Je zou eens kunnen proberen om met een multimeter tussen fase en aarde, en tussen nul en aarde weerstand te meten. Deze meting zou oneindig hoog moeten zijn.

Eigenlijk is een multimeter hiervoor geen geschikt instrument, je zou een isolatieweerstandsmeter moeten hebben, deze meet met een veel hogere spanning. Maar als je met een multimeter sluiting meet, dan blijkt het in deze situatie toch een bruikbaar instrument. ;)

Verder is je methode wel juist: koppel een deel van de installatie af en opnieuw meten / opnieuw proberen.

De kans dat het in een centraaldoos verkeerd gaat is niet zo groot als je zorgvuldig werkt, ik verwacht eerder dat er achter een contactdoos iets verkeerd zit. Bijvoorbeeld een draad tussen het frame van een contactdoos en de muur terecht gekomen en beschadigd. Maar door een centraaldoos los te koppelen kom je ook zoiets natuurlijk op het spoor.

Ik verwacht dat er sluiting is tussen nul en aarde, bij sluiting tussen fase en nul of tussen fase en aarde zou je inderdaad verwachten dat (ook) de automaat uitschakelt. De hendel vasthouden zou niet uit mogen maken.

[Voor 5% gewijzigd door Xander op 12-09-2021 22:20]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:09
Een fasedraad of nuldraad raakt ergens iets dat geaard is. Dus ligt ergens bloot/is beschadigd, losgeschoten of verkeerd aangesloten.

Als je het zelf hebt aangelegd, zou ik eerst eens de voedingen (fasedraden) in de centraaldozen loshalen. Gebeurt het dan nog, dan gaat het al mis voor dat punt, dus tussen meterkast en een centraaldoos. Ik denk dat de kans echter groter is dat het na een centraaldoos mis gaat. Bijvoorbeeld bij een WCD de fase losgeschoten en maakt contact met het stalen omhulsel o.i.d. of hetzelfde bij een schakelaar. Met bovenstaande methode kun je dan 1 voor 1 weer centraaldraden vastmaken en als 'ie er uit klapt, hoef je alleen alles langs wat daar achter zit.

Bij elke stap oppassen dat de automaat uit staat als je met draden rommelt!

Overal hopelijk de correcte kleuren draad gebruikt?

Edit: Xander tikt sneller..

[Voor 3% gewijzigd door Wilke op 12-09-2021 22:21]

PV

• Xander
Wilke schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:19:
Als je het zelf hebt aangelegd, zou ik eerst eens de voedingen (fasedraden) in de centraaldozen loshalen. Gebeurt het dan nog, dan gaat het al mis voor dat punt, dus tussen meterkast en een centraaldoos.
Ook de nuldraden loshalen. Tussen nul en aarde is meestal ook een klein spanningsverschil en dat is meer dan genoeg om een aardlekschakelaar te doen trippen.

Ik weet niet hoe groot de installatie is, maar je zou natuurlijk kunnen beginnen met alleen de middelste centraaldoos oid los te koppelen. Als het dan goed gaat is alles daarvoor ineens niet meer verdacht, mocht het dan nog fout gaan hoef je in alles daarna waarschijnlijk niet te zoeken (of er moeten meerdere fouten in de groep zitten...).

• Point.Flare
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19-09 13:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Dit is potentieel een flinke puzzel. Een elektricien is geen verkeerde keuze en kan jou een hoop hoofdpijn besparen (de electricien neemt deze hoofdpijn gegarandeerd van je over)

Zijn je groepen opnieuw ingedeeld? En is het huis oud?

Ik heb hetzelfde recent gehad na het aanleggen van mijn PV systeem. De oude eigenaar was duidelijk geen electricien en voedde vanaf 2 kanten. Toen alles nog op 1 groep zat was het geen issue. Maar met het splitsen van de groepen zat de hele kelder aangesloten op 2 groepen. Fase van de ene groep liep naar 0 van de ander. Zodra ik een schakelaar omhaalde. *Bats* alles uit. Maar voor ik daar achter was, was ik een anderhalve dag verder.

Wat het bij mij weg gaf: 120v op de stopcontacten, ondanks de aardlek uit.

• Xander
Ik kreeg de indruk dat alles nieuw was. Dan zou de puzzel mee moeten vallen, toch zeker als je zelf de leidingen hebt gelegd en weet hoe het zit.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Xander schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:45:
Ik kreeg de indruk dat alles nieuw was. Dan zou de puzzel mee moeten vallen, toch zeker als je zelf de leidingen hebt gelegd en weet hoe het zit.
Ik geloof niet dat het zo straightforward is. Dit is altijd een spelletje van uitsluiten. Als alles volgens NEN is aangesloten, dan loopt het per ruimte naar 1 centrale verdeeldoos. In dat geval zou ik gewoon alles los trekken en één voor één aansluiten. Als het een draadfout is, gaat hij er vanzelf uit.

• Cyriel85
Het is een oude installatie, die ik grotendeels heb vernieuwd.

Alle plafonds lagen eruit dus voor 90% idee hoe het zit. Echter wat reeds ingefreesd was in muren kan men iets geks mee hebben gedaan.

Heb verder geen groepen gesplits of iets dergelijks.

Deze groep betreft 3 centraaldozen, 4 schakelaars en een 19 stopcontacten.

Ik ga morgen kijken of ik iets kan meten tussen de 3 draden (fase, 0, aarde) en vervolgens loskoppelen.

Bedankt voor het meedenken!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:33
Dit soort dingen zijn altijd een kwestie van uitsluiten. Je hebt 3 centraaldozen. Zijn die doorgelust? Dan is het makkelijk. Trek de doorlus van doos 1 naar doos 2 los en zet de stroom aan. Als de aardlek niet tript, dan zit het probleem niet in doos 1. Hetzelfde voor doos 2 en 3.

Heb je eenmaal de doos gevonden waar het probleem zit, dan trek je daar alle bruine en blauwe draden uit de lasdoppen behalve de aanvoer. Druk vervolgens 1 voor 1 de blauwe en bruine draden weer in de lasdop (als het kan doe je bij elkaar behorende paren los van elkaar, dus bv van stopcontact 1: eerst de blauwe en dan de bruine) (wel een beetje opletten hier, je werkt met live draden nu, gebruik een tang of isolerende handschoenen). Zodra de aardlek tript heb je de foute draad gevonden.

• Xander
PhilipsFan schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:39:
Druk vervolgens 1 voor 1 de blauwe en bruine draden weer in de lasdop (als het kan doe je bij elkaar behorende paren los van elkaar, dus bv van stopcontact 1: eerst de blauwe en dan de bruine) (wel een beetje opletten hier, je werkt met live draden nu, gebruik een tang of isolerende handschoenen).
Of werk als leek gewoon spanningsloos zoals het hoort... :?

Hij ging kijken of de sluiting met zijn multimeter te meten is, mocht dat zo zijn dan is dat natuurlijk veel mooier.

- Zoek eerst op in welke centraaldoos het probleem zit
- Schakel de groep uit
- Trek alle lasklemmen los behalve groen/geel
- Steek een kort draadje in de lasklem met groen/gele draden erbij en verbindt dit met 1 pen van de multimeter
- Ga met de andere pen van de multimeter alle losse draden langs totdat je de boosdoener gevonden hebt
- Sluit alles wat wel goed meet terug aan
- Zet de groep aan
- Kijk wat er nu niet werkt...

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:37

BazzH

Kei-goed...

Kan het niet zijn dat er gewoon een fase of nul losgekomen is bij het monteren van een stopcontact en dat die nu dus verbinding maakt met het frame en dus de aarde?

Think smart........ Act stupid........

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:31
Cyriel85 schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:59:
..
Volgende idee is dat er dus ergens kortsluiting ontstaat. Dan zou voor mijn gevoel de groep uit moeten gaan en niet de aardlek. Echter heb ik de hendel van de groep vast, dus wellicht dat daarom de aardlek uitgaat.
..
Een aardlek tript niet op sluiting, maar op lekstroom: een verschil in stroom tussen fase (aanvoer) en nul (retour).

Twee mogelijkheden dus:
- Er loopt dus ergens stroom weg via een aardedraad (of een nul achter een andere aardlek!).
- Of er komt stroom binnen via een fase achter een andere aardlek die via de nul van deze aardlek terug komt.

[Voor 2% gewijzigd door Vloris op 13-09-2021 09:32. Reden: andere groep -> andere aardlek]

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:49
Meestal is er dan ergens een draadje losgechoten die een behuizing raakt of een andere draad. Een andere optie is dat er ergens 2 groepen door elkaar zijn gehaald.

Een aardlek meet simpelweg of de heengaande stroom van een fase gelijk is aan de teruggaande. Gaat er dus een gedeelte van de stroom naar aarde slaat ie af, maar ook als een gedeelte van de stroom via een andere groep terugkomt.

Dus wat @PhilipsFan werkt meestal het beste, per centraaldoos de aanvoer even loshalen en kijken waar het probleem precies zit. Daarna kun je per aftakking kijken en kom je uiteindelijk wel uit bij het probleem.

[removed]

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Cyriel85 schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:21:
Het is een oude installatie, die ik grotendeels heb vernieuwd.

Alle plafonds lagen eruit dus voor 90% idee hoe het zit. Echter wat reeds ingefreesd was in muren kan men iets geks mee hebben gedaan.

Heb verder geen groepen gesplits of iets dergelijks.

Deze groep betreft 3 centraaldozen, 4 schakelaars en een 19 stopcontacten.

Ik ga morgen kijken of ik iets kan meten tussen de 3 draden (fase, 0, aarde) en vervolgens loskoppelen.

Bedankt voor het meedenken!
Ok. Dan is de kans aanwezig dat er inderdaad iets los is.

Meet inderdaad even of er iets van spanning op de groep staat als die ene schakelaar naar beneden staat (niet dat je nu anders kan). Dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.

Kan je zeker weten dat er geen wandschakelaar toevallig ingeschakeld staat?

En allicht overbodig. Je hebt geen verkeerde draden aan elkaar aangesloten? Foutje is zo gemaakt. Maatje van me heeft ooit eens een WAGO gebruikt, omdat hij even geen kroonsteentjes voorhanden had. Het hele blok zat zonder stroom..

• Cyriel85
Bedankt voor alle reacties!

Had met multimeter een ohmse waarde tussen de fase en aardlek, dus ergens contact tussen die 2.

Heb uiteindelijk de middelste centraaldoos eerst losgemaakt. Aardlek bleef aan. Probleem zat dus daar of in 3e centraal doos.

Bleek na 1 voor 1 aansluiten een gebruiker van de 3e centraaldoos te zijn: een stopcontact met mantelschade op aarde en fase draad.
Heeft me een kleine 2 uur gekost om op te sporen en daar de mantel schade op te lossen. (Draden ingekort: beschadigde deel afgeknipt).

[Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 13-09-2021 22:27]

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:03
Cyriel85 schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:54:
Bedankt voor alle reacties!

Had met multimeter een ohmse waarde tussen de fase en aardlek, dus ergens contact tussen die 2.

Heb uiteindelijk de middelste centraaldoos eerst losgemaakt. Aardlek bleef aan. Probleem zat dus daar of in 3e centraal doos.

Bleek na 1 voor 1 aansluiten een gebruiker van de 3e centraaldoos te zijn: een stopcontact met mantelschade op aarde en fase draad.
Heeft me een kleine 2 uur gekost om op te sporen en daar de mantel schade op te lossen. (Draden ingekort: beschadigde deel afgeknipt).
Goed gedaan.
En dan die euforie als de aardlek in blijft! Voldoening of niet? 8)

• Cyriel85
ybos schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:18:
[...]

Goed gedaan.
En dan die euforie als de aardlek in blijft! Voldoening of niet? 8)
Ja dat is wel lekker inderdaad. Tot die tijd blijf je een beetje houden "als ik maar geen draden opnieuw moet trekken" of 't plafond open moet dwars door t nieuwe stuc- en schilderwerk.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee