Toon posts:

Aardlek slaat uit nieuw aangelegde groep

Pagina: 1
Acties:

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 16:44
Beste Mede tweakers,

Al een tijdje aan het verbouwen en alles gaat behoorlijk goed, totdat ik vandaag de groep van woon en werkkamer in bedrijf wil nemen.

Bij het inschakelen van deze groep slaat de aardlek direct uit.

Ook bij het eerst uitschakelen van de rest van de groepen in deze aardlek gaat deze direct uit bij inschakelen van de woon/werkkamer.

Op een andere aardlek hetzelfde probleem.

Bij een bestaande installatie zou ik op zoek gaan naar welk apparaat dit veroorzaakt, echter is er geen enkele verbruiker aangesloten (ook nog geen lamp).

Volgende idee is dat er dus ergens kortsluiting ontstaat. Dan zou voor mijn gevoel de groep uit moeten gaan en niet de aardlek. Echter heb ik de hendel van de groep vast, dus wellicht dat daarom de aardlek uitgaat.

Plan van aanpak:
Idee is nu de centraal dozen loskoppelen en zo centraal doos met probleem en vervolgens stopcontact/schakelaar te isoleren.

Mijn vragen:
Wat is nu de handigste aanpak?
Moet ik inderdaad op zoek naar kortsluiting of kan er wat anders zijn?

Kan ik met een multimeter wellicht iets handigs doormeten?

Iemand nog een goede tip?

Bijvoorbaat dank!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Cyriel85
Het is een oude installatie, die ik grotendeels heb vernieuwd.

Alle plafonds lagen eruit dus voor 90% idee hoe het zit. Echter wat reeds ingefreesd was in muren kan men iets geks mee hebben gedaan.

Heb verder geen groepen gesplits of iets dergelijks.

Deze groep betreft 3 centraaldozen, 4 schakelaars en een 19 stopcontacten.

Ik ga morgen kijken of ik iets kan meten tussen de 3 draden (fase, 0, aarde) en vervolgens loskoppelen.

Bedankt voor het meedenken!

• Cyriel85
Bedankt voor alle reacties!

Had met multimeter een ohmse waarde tussen de fase en aardlek, dus ergens contact tussen die 2.

Heb uiteindelijk de middelste centraaldoos eerst losgemaakt. Aardlek bleef aan. Probleem zat dus daar of in 3e centraal doos.

Bleek na 1 voor 1 aansluiten een gebruiker van de 3e centraaldoos te zijn: een stopcontact met mantelschade op aarde en fase draad.
Heeft me een kleine 2 uur gekost om op te sporen en daar de mantel schade op te lossen. (Draden ingekort: beschadigde deel afgeknipt).

[Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 13-09-2021 22:27]

• Cyriel85
ybos schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:18:
[...]

Goed gedaan.
En dan die euforie als de aardlek in blijft! Voldoening of niet? 8)
Ja dat is wel lekker inderdaad. Tot die tijd blijf je een beetje houden "als ik maar geen draden opnieuw moet trekken" of 't plafond open moet dwars door t nieuwe stuc- en schilderwerk.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee