Nieuwe vloer: 10dB norm - hoe & wat

Pagina: 1
Acties:

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-11 16:51
Hallo,

Ik ga eerdaags verhuizen naar een nieuwbouwappartement. Daar wil ik een houten vloer gaan laten neerleggen. Die kun je ofwel verlijmen ofwel zwevend leggen.

Ongeacht legwijze moet zo'n vloer voldoen aan een geluidsnorm van 10dB. De dempende werking zit dan in de ondervloer. Echter,

- een patroonvloer (bijv. visgraat) wordt het best verlijmd omdat de plankjes anders kunnen gaan schuiven.
- met een plankenvloer maakt de legwijze niet veel uit.

Geen ondervloer betekent dat de dempende werking in de lijm moet zitten i.c.m. de dekvloer vanuit de bouw. Hoe zeker weet ik als consument dat dit gaat voldoen?

Met PVC-click is er geen probleem omdat de dempende laag al in de plank zit. Met PVC dry-back a.k.a. verlijmen, loop je praktisch gezien direct op de ondervloer gezien de PVC stroken + lijm slechts 2-3mm dik zijn. Er is dan nauwelijks demping en dus zal dit niet mogelijk zijn in een appartement. (Zover ik begrijp).

Ook maakt het niet veel uit of je op de begane grond zit. Daar lijkt geen onderscheid in te worden gemaakt, lijkt het. Zoals blijkt in deze uitzending van de Rijdende Rechter.

Ik ben benieuwd of anderen al met dit bijltje hebben gehakt en wellicht hun ervaring kunnen delen.

Let me share my screen...

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:08
Hier (geen appartement overigens) hebben ze de (houten) vloer geëgaliseerd met OSB platen, en daarop het parket verlijmt. In theorie zou je dus acoustische isolatie kunnen leggen, dan OSB erop, en daarop verlijmen.

Echter, hier is de OSB stevig in de onderste vloer vastgeschroefd zodat deze stabiel blijft en niet gaat dansen. Of dat noodzaak is bij beton zou ik echt niet weten...

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Is het huur of koop. Want in het eerste geval zou ik nog eens goed nadenken om een dure houten vloer te verlijmen.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-12 23:45

Wish

ingwell

https://www.elastilon.com...forum_nr.36_juni-2005.pdf
Wanneer we parket gaan lijmen of
nagelen op de “tussenvloer” of nagelen én lijmen (tapis methode) belanden we automatisch bij de houtachtige ondervloeren. Hiervoor komen enkele soorten 'plaatmateriaal' in aanmerking maar uiteraard ook de befaamde mozaïek onderparket.

No drama

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12 13:17
Meestal heeft nieuwbouw een zwevende dekvloer waardoor je wel kan verlijmen, zolang je niet tegen de wanden aanlegt. Dit kan staan in de splitsingsakte of technische omschrijving.

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-12 02:00
Kijk inderdaad de splitsingsakte even na en vraag de regels van de VVE even op. Contactgeluid gaat om de geluiden naar andere appartementen en om geluiden binnen je eigen appartement. De dempende factor gaat dus niet altijd om de geluiden naar beneden, maar ook om het dempen van je eigen loopgeluiden binnen je appartement. En de geluiden gaan inderdaad ook naar je zijburen.

Ik heb Fermacell Estrich platen met een zachte laag daaronder en erop ligt ondervloer met laminaat. Toch horen de onderburen mij lopen, dus helemaal weg krijg je de geluiden niet (hoeft ook niet). Kijk wel even uit als je verschillende dempende lagen door elkaar gaat gebruiken, die kunnen elkaar opheffen. Als je het laat leggen dan zou ik de leggende partij vragen om de beste oplossing binnen het budget en de regels en bewaar dan even de beschrijvingen van wat er onder ligt als bewijs dat je aan de regels voldoet.

[ Voor 8% gewijzigd door TacoTaco op 11-09-2021 09:49 ]

• BrendSmits
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-12 18:58
Kijk eens naar het Topic "PVC Vloer, evaringen mee?"
Hier heb ik ook een reactie geplaatst voor de nieuwe vloer die ik recent heb gekocht.

Ik heb ook een nieuwbouw appartement gekocht die met zelfde eisen te maken heeft. Wij hebben een anhydriet ondervloer.
PVC Lijm was ook een optie, maar kosten technisch duurder aangezien je nog aparte 10db ondervloer moet aanschaffen.

Hopelijk heb je er iets aan, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:33
Benieuwd waar TS voor gekozen heeft.

Zit met een soortgelijke vraagstelling. Zou graag visgraat PVC aanbrengen in mijn appartement (jaren 70) met vloerverwarming. Dat moet gelijmd worden maar om aan 10db te komen heb ik een ondervloer nodig en die zijn meestal alleen geschikt voor klik pvc.

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-11 16:51
rockerpoet schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:57:
Benieuwd waar TS voor gekozen heeft.

Zit met een soortgelijke vraagstelling. Zou graag visgraat PVC aanbrengen in mijn appartement (jaren 70) met vloerverwarming. Dat moet gelijmd worden maar om aan 10db te komen heb ik een ondervloer nodig en die zijn meestal alleen geschikt voor klik pvc.
Ik heb uiteindelijk gewoon de houten vloer laten verlijmen met lijm die ook dempt. Het is geen wet maar de norm is max 10dB. Mocht het dus ooit zover komen kan een rechter zal vragen wat je hebt gedaan om aan die norm te voldoen, dan zal alleen lijm denk niet afdoende zijn.

PVC is natuurlijk vele malen dunner dan hout, dus daar zou ik het niet mee gokken.

Echter, nieuwbouwwoningen hebben bijna altijd een zwevende dekvloer, er is dus vanuit de bouw al rekening gehouden met geluidsoverlast van stapgeluiden. De bouwer geeft hier echter geen "certificaat" af ofzo, dat jouw vloer aan de 10dB norm voldoet. Dus dat is juridisch niet aan te halen.

In de praktijk is het natuurlijk allemaal minder zwart-wit, dankzij de zwevende dekvloer, de lijm en mijn houten vloer van 14mm dik, zal er niet gauw wat te horen zijn en mijn buren horen dus ook nauwelijks iets. Daarnaast loopt men ook niet met hakken op een houten vloer, tenzij je allemaal putten in je vloer wil.

Maar een jaren 70 woning zonder zwevende dekvloer, zonder ondervloer en met een dun strookje PVC verlijmd, dan is het een andere situatie :9

Let me share my screen...

Pagina: 1