Buitenlamp ophangen zonder doorvoer in muur boren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:58
Goedeavond,

Ik wil graag een Hue floodlight ophangen in de achtertuin. Ik heb een muur met een balkon en wil de floodlight onder dit balkon plaatsen (is ook niet bijzonder veel andere plekken mogelijk) omdat daar een lasdoos zit met de bedrading die later ook de rest van de tuin in moet.
Ik wil dan ook geen extra gat boren in de muur ten behoeve van een kabeldoorvoer maar wil dat dus vanuit de lasdoos doen (max 50 centimeter afstand) tussen lamp en doos).
Het aandachtspunt hierin zit dus dat de kabeldoorvoer van de floodlight aan de achterkant van de behuizing zit.

Nu is mijn idee het volgende:
Ik haal een tuinbalk van 3 bij 6 (geimpregneerd en rot niet door vochtigheid is de hoop). Zaag twee stukken af die aan beiden 10cm langer zijn dan de totale breedte van de lampbehuizing en ze monteer dit aan de muur en daarop plaast ik de lamp. Doordat er tussen de twee balken boven en onder ruimte is kan daar een kabel door om zo in de lamp te verdwijnen. De kabel gaat door een rubberen dop. Daarnaast zal de lamp onder een balkon hangen en niet direct in stromende regen hangen.

1) Is dit idee van montage acceptabel en kan ik hier kozijnpluggen voor gebruiken dan? Andere aanpak?

2) gezien het buiten hangt, moet ik dan de minder flexibele buitenkabel gebruiken tot in de lamp of is er flexibele (3 aderige) buitenkabel beschikbaar?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
Waarom zo'n dikke constructie erachter?
Je kan ook een hardhouten of kunststof (snijplank action?) plankje op maat zagen van de voet.
En dan een sleuf zagen van een zijkant naar het midden waar de kabel in komt.

Wat je ook wel ziet is dat mensen een klein stukje uit de voeg bikken voor de kabel, dan hoeft er niks achter je armatuur.

Je hebt xmvk kabel nodig, die is een stuk flexibeler dan grondkabel.

[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 10-09-2021 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 00:00
Misschien ken je iemand die 3d kan printen. Ik heb diverse 'voetje/mal/basis' op maat geprint gemaakt voor dit soort kabeldoorvoer. Je kan het dan dus op maat printen en ook precies zo hoog je nodig hebt. Als je in de buurt woont kan ik je er mee helpen (Alkmaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Waarom zou je niet gewoon een nieuw gat boren of knippen in de floodlight voet, maar ergens aan de zijkant? Dan het oude gat dichtmaken voor de zekerheid. Maakt niet echt uit waarmee of hoe netjes, zit straks immers strak tegen de muur dus zie e niks meer van.

Hoef je ook niks creatiefs te bedenken voor hoe je de kabel naar het gat krijgt. Dan is het enkel kwestie van nadenken hoe je de kabel wilt laten lopen, en eventueel afwerken/wegwerken.

Als je je zorgen maakt over vocht, gewoon gat boren gelijk aan wat er nu in zit zodat je het huidige rubber 'plug n play' kunt hergebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 10-09-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
Bedankt voor antwoorden zover...

de lamp is een Hue floodlight color ambiance. De voet behuizing is van metaal, hierin schuift een binnenbehuizing waarin aan de achterkant (de muur kant) een gat zit voor kabeldoorvoer. Er is een los rubberen dop die doorboord moet worden met de kabel (de kabel dikte kan hierdoor varieren neem ik aan als achterliggende gedachte hiervoor).
De behuizing aanpassen om een kabeldoorvoer te maken vind ik zonde en zal ook de garantie laten vervallen. Is dus nog geen optie :)

Op de plek waar ik de lamp ga hangen zal mogelijk binnen een jaar een schuur gebouwd worden tegen de muur aan. Dan moet de lamp weer verplaatsen. Daarnaast zit de lasdoos er naast in de buurt, dan boor ik liever 4 kleine gaatjes om balken op te schroeven dan een gat van ongeveer 30 centimer dat ook weer dicht moet.

@FRANQ 3cm is naar mijn idee niet zo heel dik :) Hierdoor krijgt de kabel de ruimte om aan de achterkant te komen van de lamp en te buigen denk ik.
Een stuk uit de voeg bikken is interresant als de xmvk kabel daarin past, ga ik nakijken.

@ArnieNFW helaas geen 3D printers in de buurt. Woon in Vlaardingen dus niet in de buurt. Bedankt voor je aanbod!

@Xanaroth zie mn toelichting hierboven. Als ik de lamp aanpas zal de garantie vervallen, daarnaast zal deze nog verplaatst gaan worden waarna de doorvoer wel via de achterkant zal kunnen verlopen. Daarnaast heb ik geen boor die meer dan 35 centimeter lang is :)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:19
Wat ik gedaan heb met mijn buitenlampen is het volgende:
  • Een stuk watervast verlijmd multiplex kopen en een stuk rubber kabel (geen idee of dat het xmvk kabel is en zorg dat het hout net iets dikker is als de kabel).
  • Heb de voet van de lamp afgetekend op het hout en voor de sier een extra randje toegevoegd
  • Met de decoupeerzaag de zaak uitgezaagd (en mocht je een bovenfrees hebben een netje randje er aan)
  • Op de plek waar de kabel wordt ingevoerd in de lamp, met een gatenboor een rondje uitgezaagd (kleiner dan de voet van de lamp en zodanig dat je voet nog wel op het hout kan bevestigen) en naar het rondje een sleuf waar de kabel doorheen loopt
  • De hele boel netjes in de (grond)verf gezet
  • Plaatje met twee schroeven netjes tegen de muur (schroeven achter de lamp laten wegvallen)
  • Voet van de lamp inclusief ingevoerde kabel op het plaatje
  • Als laatste lamp aansluiten en klaar is WPN :)
.

Zo heb ik rond mijn huis vijf lampen hangen waarvan sommige in weer en wind en het werkt als de brandweer. Jou oplossing werkt ook maar dit is iets subtieler denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:29
Ben je niet gewoon op zoek naar afstandbusjes?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tzW8GeEb8tU9ujzxzvF5cI7NsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BmSFtdqgBgkE9LnMYKeFh6UE.jpg?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door SalexSun op 10-09-2021 22:55 ]

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
WPN schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:09:

@FRANQ 3cm is naar mijn idee niet zo heel dik :) Hierdoor krijgt de kabel de ruimte om aan de achterkant te komen van de lamp en te buigen denk ik.
Een stuk uit de voeg bikken is interresant als de xmvk kabel daarin past, ga ik nakijken.
Ik werd getriggerd door balk.
3*6 is een lat. ;)

Afstand busjes (stapel carrosserie ringen, of een paar frisdrank fles doppen) is voor die korte periode ook wel een oplossing.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:21
Of een opbouw lasdoos erachter en de lamp aan de deksel monteren. Vooral als het toch maar voor een jaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 12-09-2021 11:19 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPN
Helemaal vergeten terug te komen hier....

UIteindelijk heb ik er voor gekozen om een stuk uit de voeg te slijpen. Dit ging zonder moeite in een paar minuten met de multitool. Kabel is nu goed verwerkt en de lamp hangt naar tevredenheid.

Bedankt voor alle suggesties en opties.

Pagina: 1