Vraag

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-04 22:01
Mijn vraag:

Ik was vandaag bezig met het plannen van de herinrichting van mijn meterkast, oa het inbouwen van de raspberry in een nette DIN behuizing en het overzetten van het breadboard naar een nette print. Op dat moment raakte ik de USB poort van de Raspberry aan en voelde iets of wat spanning.

Dat is niet best dus ik ben naar de oorzaak opzoek gegaan en wat blijkt, de aarde van de USB P1 adapter staat onder spanning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVx5G2SI_TT4iLXOgi0VxwZVjH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ku5TYFRUyqSySw41WVdn8wJK.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Multimeter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
een andere USB P1 adapter.

Nu is de vraag: 50v tussen USB aarde en de aardpen (in de kruipruimte) lijkt mij niet in orde? Wat kan hier aan de hand zijn?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-04 22:29
Ik snap niet precies wat je schema nu is. Hoe voed je die raspberry pi? En als je de p1 poort loskoppelt is de 50v er dan ook?

Het interessante is namelijk dat die p1 helemaal galvanisch gescheiden zou moeten zijn om dit soort gedoe te voorkomen:
https://images.app.goo.gl/fjp9R2DgT6ihAwHf6

Ik zou gokken op je voeding van je pi, maar met meer info kunnen we die gok alllicht beter maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44
je meet een spanningsverschil tussen aarde en je usb, je pi is niet geaard.

Meet eens tussen je aarde en iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
sunib schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:42:
Ik snap niet precies wat je schema nu is. Hoe voed je die raspberry pi? En als je de p1 poort loskoppelt is de 50v er dan ook?

Het interessante is namelijk dat die p1 helemaal galvanisch gescheiden zou moeten zijn om dit soort gedoe te voorkomen:
https://images.app.goo.gl/fjp9R2DgT6ihAwHf6

Ik zou gokken op je voeding van je pi, maar met meer info kunnen we die gok alllicht beter maken.
Op de foto zit de rj11 (4 vd 6 bedraad) in de P1, de USB adapter heb ik in mijn hand en houd de ene meetpen tegen de aarde USB en de andere meetpen zit in het aardeverdeelpunt wat tegen de muur van de meterkast zit.

Aardeverdeelpunt van de meterkast, zit via een aardedraad aan de waterleiding + een aardpen in de grond in de kruipruimte.

Dus de USB P1 adapter zit nu niet in de Raspberry. (Welke door een usb-c ongeaarde adapter wordt gevoed)

Dat schema is wel interessant, het zou dus galvanisch gescheiden moeten zijn. Morgen eens meten of ik met alleen een rj11/12 ook vreemde spanningen meet.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-04 22:29
Als je maar 4 polig bent aangesloten gebruik je dus alleen de optocouplers. Ben benieuwd naar je meting zonder aangesloten P1.

Dit lijkt relevant:
USB oplader potentiaalverschil (Gevaarlijk?)

• maarten_NL
Ik ga het topic zo eens doorlezen.

Zonder de USB P1 adapter, tussen pi USB massa en aarde. 6v AC
Zonder de breadboard voeding (gezamenlijke gnd), 6v AC
230v fase naar aarde: 228v AC
Nul naar aarde: 0v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weQCxzCJh_zc1jxCwEFuEE6TDvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOgCgAXSm2MfVXkad183cLmg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNMTbCVVMMSwU6gbvAWMoZfImcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uDadYKjavK8gWr2wvtEaPnSl.png?f=fotoalbum_large

Met een stuk rj11 in de P1 poort, op pin 2/3/5: 53v
Pin 4, 0v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk dat je last hebt van een 'normaal' potentiaal verschil.
Wellicht kun je die vereffenen door de GND van de P1 met een (ik noem maar wat) 1kOhm weerstand aan aarde te hangen.
Of dat écht de juiste manier is weet ik niet, maar daar hebben anderen wellicht een visie op.

Je kan dan, voor alle zekerheid, ook even meten of er stroom gaat lopen. In prinicipe zou dat 0A of nagenoeg 0A moeten zijn. (Als in: de spanning die je meet over de weerstand moet dan eveneens zo goed als 0V zijn)
Gaat er wel stroom lopen, dan is er echt iets mis.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 11-09-2021 12:29 ]

Alles kan stuk.

• maarten_NL
remco_k schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:28:
Ik denk dat je last hebt van een 'normaal' potentiaal verschil.
Wellicht kun je die vereffenen door de GND van de P1 met een (ik noem maar wat) 1kOhm weerstand aan aarde te hangen.
Of dat écht de juiste manier is weet ik niet, maar daar hebben anderen wellicht een visie op.

Je kan dan, voor alle zekerheid, ook even meten of er stroom gaat lopen. In prinicipe zou dat 0A of nagenoeg 0A moeten zijn. (Als in: de spanning die je meet over de weerstand moet dan eveneens zo goed als 0V zijn)
Gaat er wel stroom lopen, dan is er echt iets mis.
Ik denk ook dat het daar op lijkt ja. Nagenoeg, zou kleiner dat 30mA moeten zijn naar mijn idee? Dit zit voor mijn aardlekschakelaars dus daar kan ik het niet aan merken.

Morgen de netbeheerder maar eens bellen en horen wat hun er van denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48

4POX

Everybody is wired

Doe je wel voorzichtig. Deze voltage kan dodelijk zijn.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 22:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In het Nederlands heb je „aarde”, „massa” en „nul” voor iets dat hetzelfde kan zijn, maar dat niet noodzakelijkerwijs is. Als je in het Engels het woord „ground” gebruikt, dan zou daar eigenlijk bij moeten zetten of het „protective ground” of „signal ground” is, om vergissingen te voorkomen.

In het voorbeeld meet je op de USB kabel de massa, die zou nergens mee verbonden moeten zijn. Maar het kan altijd gebeuren dat een fabrikant een foutje maakt. In de meter verbonden met de aarde (PG)? In de USB plug verbonden met de nul (SG)? In de adapter van de Pi verbonden (via een class Y condensator) met de aarde van het stopcontact? In de adapter van de Pi verbonden (via een class X condensator) met de netspanning? Het kan allemaal gebeuren..!

Als je gaat meten met een hoogohmige meter dan kan je interessante spanningen meten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Maandag heb Enexis met het bovenstaande verhaal gebeld en daaropvolgend stond er vandaag om 8u een monteur aan de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcHdUo25-WGJOX421B0mjBZOA_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOWI7wmugYJ8HJG6bAYaJr1q.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn meting herhaald, alles aangesloten, 53v op de USB van de Raspberry. Toen de P1 USB los, 53v op de massa USB P1 adapter.

De monteur had een nieuwe meter meegenomen en dezelfde meting herhaald, met resultaat 12v. De reden van de 53v waren ze wel benieuwd naar dus was het plan eigenlijk nu om de meter te vervangen. Maar gezien ik over een paar weken de aansluiting ga verzwaren naar 3 fasen hebben ze de huidige meter nog laten hangen. Na de verzwaring gaan ze de meter opsturen naar de leverancier, die was wel geïnteresseerd in de oorzaak

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:21

iMars

Full time prutser

akatar schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:51:
je meet een spanningsverschil tussen aarde en je usb, je pi is niet geaard.

Meet eens tussen je aarde en iets anders
Ik zie de meter op de aarde en op de usb plug uit de meter komen, zit niet aan de RPi aangesloten.
maarten_NL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:45:
Maandag heb Enexis met het bovenstaande verhaal gebeld en daaropvolgend stond er vandaag om 8u een monteur aan de deur.

[Afbeelding]

Mijn meting herhaald, alles aangesloten, 53v op de USB van de Raspberry. Toen de P1 USB los, 53v op de massa USB P1 adapter.

De monteur had een nieuwe meter meegenomen en dezelfde meting herhaald, met resultaat 12v. De reden van de 53v waren ze wel benieuwd naar dus was het plan eigenlijk nu om de meter te vervangen. Maar gezien ik over een paar weken de aansluiting ga verzwaren naar 3 fasen hebben ze de huidige meter nog laten hangen. Na de verzwaring gaan ze de meter opsturen naar de leverancier, die was wel geïnteresseerd is de oorzaak
Zo te horen dus de meter...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-04 23:48
Dit is een oud topic maar kan je mij vertellen hoe dit nu uiteindelijk afgelopen is?
Ik zit met een gelijkaardig probleem waarbij ik 220V meet tussen de USB-GND en aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 22:52
De USB-GND kan natuurlijk nooit geaard zijn in de meter. Deze heeft namelijk geen aarde.
Waarschijnlijk afhankelijk van welke meter je pakt meet je verschillende spanningen maar geen 0V.
Voor de afloop kun je hem beter taggen: @maarten_NL

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
De meter is vervangen door een 3 fase, daarna heb ik er niks meer over gehoord.

Dus, je netbeheerder bellen en een monteur laten komen.

Wat meet je tussen N (blauw) en aarde (groen-geel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-04 23:48
230V tussen N en aarde.

Ik meet ook een stroom van 19mA tussen USB-GND en aarde.
Dat er stroom loopt kon ik voelen toen ik de USB kabel aanraakte, vandaar dat ik de spanning gaan meten ben :)

[ Voor 42% gewijzigd door MUN0X op 30-01-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
230v tussen N en aarde klopt (aangenomen dat je in Nederland woont) ook niet dus ik zou er even naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:20
Stekker van je pi voeding omdraaien?
Pagina: 1