Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies offertes zonnepanelen oost west plaatsing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Foto's
Onze woning ligt met de achterzijde op het oosten en voorzijde op het westen. Een gewoon rijtjeshuis, die we graag willen voorzien van zonnepanelen. Dakhelling is 35 graden, onderstaand twee foto's voorzijde en achterzijde woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOIR-B7SVTZpLeiIbbAJQedL_yc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YUc0pA93gPKclB36HAYsCqs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwHlfa8OJXo5RMDvaBKra7iVL68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88IwhOxskcDmAsLIesqmXeEI.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Aan de voorzijde komt nog een dakkapel van ongeveer 3.50m breed. Aan de achterzijde zit er al een over de volledige breedte. Aan de voorzijde zitten ook enkele pijpen, waardoor er drie panelen boven en twee onder de dakkapel kunnen. Aan de achterzijde kunnen er drie boven en drie onder de dakkapel. Op beide dakkapellen wil ik geen panelen geïnstalleerd hebben. Hier twee tekeningen om de gewenste plaatsing te tonen van voorzijde en achterzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zqFLjMtmYjMDjpDKst04ETa-mo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iMRRnqUbcWnNtrDidFqRQBe4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfxnhav0tmui3xfGzDovhqE1y4c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BJOcpJfI6Kt7osJgXV8pvgzD.png?f=fotoalbum_tile
Schaduw
Schaduw is er een deel van de dag van de schoorsteen op het zuiden en later op de dag van de dakkapel en het dak op de oostzijde. Er zijn geen grote bomen of gebouwen in de buurt. Optimizers dus sowieso, waarbij ik uiteraard geen apparatuur/installatie wil die storingen veroorzaakt voor zendamateurs in de buurt of noodsystemen.
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik bedraagt ongeveer 4850 kWh en zal niet verder slinken, eerder iets toenemen met opgroeiende kinderen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Ah aansluiting. Geen accu's of planning voor elektrische autolader aan huis. Doorvoer voor kabels van zolder naar meterkast is reeds aanwezig.
Budget en doel
Budget hangt mede af van de terugverdientijd, maar laten we zeggen rond de 6k excl. BTW. Voorkeur gaat uit naat panelen met maximaal opbrenst gezien we er maar 11 kwijt kunnen/willen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een professioneel bedrijf. Daarbij heb ik voorkeur voor lokale bedrijven met goede service/reviews. Lees best wat negatieve reviews over grote bedrijven die via grosinkoop/verkoop goedkoper zijn maar de installatiekwaliteit te wensen overlaat. Bovendien spreekt de verkoopstijl van de grotere organisatie mij niet aan. (lees: veel verschillende mensen, e-mail spam om contract te tekenen en in oorspronkelijke offerte één paneel teveel aan voorzijde die vanwege pijpjes niet past.)
Bijhouden van data
Niet relevant, dat vind ik de eerste week leuk en daarna kijk ik er niet meer naar.
Reeds verkregen offertes
Momenteel twee totaal verschillende offertes, waarbij de eerste qua prijs het meest aanspreekt maar nummer twee vooral op kwaliteit en opbrengst hoger scoort. Vind de prijs per kWh wel hoog, maar ik vermoed dat door de huidige markt dit gewoon hoger ligt dan ‘vroegah’. Op zich geen bezwaar om nog een of twee offertes op te vragen, ben vooral benieuwd of de tweede offerte een beetje redelijk geprijsd is. Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie advies(en) mede-tweakers!
Offerte 1:
Leverancier: via samen inkoop
Panelen: 11x JA Solar 325W Full Black
Omvormers: SolarEdge SE 3000 HD Wave + 11x P370 power optimizer
Totaalprijs excl. BTW: 4.021,49
Opwek per jaar: 2.583 kWh
1.12 per Wattpiek
Offerte 2:
Leverancier: lokale club
Panelen: 11x Solarwatt Panel Classic 360
Omvormers: 4x APS QS1, APS YC600y, APS ECU-R Residential Monitoring
Totaalprijs excl. BTW: 6.021,39 (eventueel Solarwatt glas-glas panelen voor +/- 500 euro excl. meer)
Opwek per jaar: 3.338 kWh
1.52 per Wattpiek
Offerte 3 (dankzij link van AUijtdehaag)
Leverancier: Aarde.nl
Panelen: 11x Sunpower Maxeon 3 395 (plaatsing middels Roofsave, pannen zijn vrij oud dus voorzichtig ermee)
Omvormers: Fronius Primo 5.0-1 en
Totaalprijs excl. BTW: 6.524,-
Opwek per jaar: 3.663 kWh (bij benadering)
1.52 per Wattpiek
Regio
Zuid-Holland – Bollenstreek

[ Voor 3% gewijzigd door XeNoBiTe op 09-09-2021 16:11 . Reden: offerte toegevoegd ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er word nogal geheimzinnig over gedaan, maar beide fabrikanten voldoen niet aan je eisen
https://solarmagazine.nl/...nepanelen-van-markt-weren

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2021 14:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• XeNoBiTe
  • Niet online
Van SolarEdge had ik inderdaad meerdere verhalen gelezen, vandaar ook mijn opmerking hierover. Wat ik daarbij wel vaak lees is dat niet de apparatuur, maar de wijze van installatie als reden aan te wijzen is. Zal mij ook eens verdiepen in APS. Beide leverancier verklaarden overigens (uiteraard) dat hun installaties geen storigen veroorzaken. Mocht er tóch een klacht komen die aantoonbaar is, dan zorgen ze voor her-installatie/vervanging. Bij offerte 1 heb ik dus sowieso al mijn twijfels of ik dit risico wel wil nemen...

[ Voor 10% gewijzigd door XeNoBiTe op 09-09-2021 14:45 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:18
Te weinig panelen voor Solaredge. of je moet het verlies nemen dat beide zijdes goed licht moeten hebben voordat het opstart. Normaal is minimaal 6 panelen voor Solaredge nodig, bij voorkeur 6 panelen aan 1 zijde of iig 6 panelen die redelijk zonlicht krijgen.

Even onduidelijk welke de achterzijde is, die met de 6 of 5 panelen?
hoe dan ook, je zal sochtends of savonds wat verlies hebben ivm met de lage aantal panelen die in het licht liggen

[ Voor 26% gewijzigd door (RSH) op 09-09-2021 14:48 ]

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Ik zou, om prijs te vergelijken, niet rekenen met euro / kWh, aangezien je niet weet wat je opwek gaat zijn. Gebruikelijker is kosten per Wp (wattpiek).

dus in jouw geval:
1. 4021 / (11*325) = 1.12
2. 6021 / (11*360) = 1.52

Beiden zijn niet heel goedkoop. Houd er ook rekening mee, dat je niet alle BTW terugkrijgt.

Oh ja, ik neem aan dat je bedoelt dat je aansluiting 3x25A is (en niet dat je 3 accu's hebt oid).
(RSH) schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:45:
Te weinig panelen voor Solaredge. of je moet het verlies nemen dat beide zijdes goed licht moeten hebben voordat het opstart. Normaal is minimaal 6 panelen voor Solaredge nodig, bij voorkeur 6 panelen aan 1 zijde of iig 6 panelen die redelijk zonlicht krijgen.
Voor een stringomvormer is 5 ook wel zo'n beetje het minimum denk ik, en als er dan nog wat schaduw is, ben je zuur! Misschien dat Coolblue iets voor je kan betekenen, die installeren ook Enphase volgens mij. Zijn niet de goedkoopste, maar met relatief weinig panelen en ook nog schaduw wordt het snel iets duurder.

[ Voor 76% gewijzigd door borft op 09-09-2021 14:50 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:18
borft schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:45:

Voor een stringomvormer is 5 ook wel zo'n beetje het minimum denk ik, en als er dan nog wat schaduw is, ben je zuur!
ja dat dus

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• XeNoBiTe
  • Niet online
(RSH) schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:45:
Even onduidelijk welke de achterzijde is, die met de 6 of 5 panelen?
hoe dan ook, je zal sochtends of savonds wat verlies hebben ivm met de lage aantal panelen die in het licht liggen
Voorzijde op de westkant vijf panelen en achterzijde op het oosten zes panelen volgens de huidige planning.

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://aarde.nl/shop/pro...nelen-pakket-met-omvormer

Maxeon 3 paneel heeft een Vmpp van 65,8
https://aarde.nl/media/cp...er-maxeon-3-395-serie.pdf

Kan gewoon op een 2mppt stringomvormer. 2 onafhankelijke stringen.
(ik zou dan de fronius kiezen)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2021 15:03 ]

• XeNoBiTe
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:56:
https://aarde.nl/shop/pro...nelen-pakket-met-omvormer

Maxeon 3 paneel heeft een Vmpp van 65,8
https://aarde.nl/media/cp...er-maxeon-3-395-serie.pdf

Kan gewoon op een 2mppt stringomvormer. 2 onafhankelijke stringen.
(ik zou dan de fronius kiezen)
Thanks! Interessant, weer totaal andere componenten dan de eerdere twee offertes. Hoge kwaliteit ook zo te lezen, gezien de afgegeven garantie. Heb deze toegevoegd als offerte #3. Opbrengst ook weer stuk hoger idd, geen echt lokale club maar wel kleinere organisatie zo te lezen en dat heeft mijn voorkeur.

[ Voor 6% gewijzigd door XeNoBiTe op 09-09-2021 16:14 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan zelf ook wat samenstellen

Sunpower is eigenlijk te duur.
Maar dat is enphase en solaredge ook.

Je moet het in de juiste context zien.
Lastig dak met schaduw op bepaalde tijden (wanneer de zon er niet echt lekker op staat), weinig panelen, dan ben je duurder uit dan op een zuiddak zonder schaduw.
Er vallen gewoon veel (minder verstandige, maar wel goedkopere) keuzes af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQr2sxNPuJ8Mg213HwmySm-X4vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e48lwnrvGpht01VYOB7AMSQw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je aan een 3 kW of 3.6 kW 1-fase omvormer meer dan genoeg hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2021 16:38 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Laagste risico met betrekking to zendamateurs is een string omvormer... APS/Enphase/SolarEdge gooien allemaal data over de kabels... en als dan componenten niet helemaal voldoende afgeschermd zijn... en bekabeling niet helemaal goed licht...
Ik heb geen specificaties van de ferrietkernen kunnen vinden die het probleem bij een Zendamateur afdoende oploste... (Niet via het rapport, niet via het topic wat @AUijtdehaag noemt).

Waarom dit legplan niet met goedkope panelen op een Fronius Primo 3.0-1 hangen? Min MPPT 80V zou goed moeten gaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een 5 kW omvormer uit Offerte 3 lijkt me wat overkill inderdaad. Veel meer dan 3 kW zal er niet lopen oost/west.

Was het al besproken om pijpjes te vervangen door ventilatiepannen?
Met 6 en 6 panelen zou je polystring kunnen overwegen op een 2,5 kW omvormer. Maar niet ideaal gezien de schaduw.

Jammer dat je de dakkapel niet wilt of kan gebruiken voor panelen. Ligt het aan mij of zie ik maar 1 dakkapel op de foto's.

@Ronald @(RSH)
11× P404 SE lijkt me toch wel geschikt. Ik adviseer niet snel SE, maar bij dit dak lijkt het me een goeie keuze. Alleen wel een zendmast op het dak :P (maar wellicht dat het meevalt met wat extra ferrietkernen.)
Waarom zou 11× P404 niet kunnen? Je hebt toch voldoende licht op alle panelen om niet te laten begrenzen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 09-09-2021 18:26 ]

• Ronald
@Dre ik denk dat dat goed gaat, maar had eerder geen tijd om Designer er op los te laten... Gezien de terughoudendheid van @XeNoBiTe over Zendmastpotentieel wil ik dan wel even horen of hij het evengoed serieus zou overwegen.

Ferrietkernen lossen het op volgens het document van de zendamateur, maar de ene kern is de andere niet, en ik heb de kennis niet om de juiste te kiezen.... En heb helaas geen reactie gekregen in dat topic ;-( Anders hadden ze er bij mij ook tussen gezeten... kleine moeite, niet teveel kosten...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• XeNoBiTe
  • Niet online
@Ronald Kijk, het zendmast/storing onderwerp is iets dat ik uit de nieuwsbronnen via GoT heb gehaald. Als dit in de praktijk reuze mee blijkt te vallen (zendamatateur woont hier een blok vandaan), ambulancemedewerker aan overkant van de straat), dan heb ik daar uiteraard vrede mee. Wil enkel voorzichtig zijn dat ik niemand tot last ben. Laat ik voorop stellen dat de installateur 'gewoon' rekening moet houden met mijn wensen daarin. Dus als ferrietkernen nodig zijn, dan mogen ze dit meenemen in de installatie.

@Dre Pijpjes vervangen zou idd een optie zijn. In ieder geval de middelste zeg maar, die is van de badkamerventilator. Dan kunnen er misschien nog wel een of twee panelen bij! Ga ik onderzoeken.
Panelen op de dakkapelen blijft een no-go. Op zich is het ook niet mijn doelstelling om alle energie op te wekken via solar, maar zoveel mogelijk terwijl het van de straat estetisch aantrekkelijk blijft (lees: geen tetris).

@AUijtdehaag die offerte ziet er ook goed uit. Mogelijk nog meer opbrengst.

Edit, zoiets als dit vind ik er qua prijs en estetisch gezien met Full Black panelen wel erg interessant uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENe9WKj_sH_jy_CTTKDI_zhWnR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWEMK2aA5wI11ChMoyw2ST1a.png?f=fotoalbum_large

Edit 2, JA Solar panelen zijn nog stuk voordeliger. Dan kom ik nog nog geen 3.6k exclusief BTW en zit het kwalitatief en installatietechnisch alsnog goed in elkaar als ik me niet vergis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amhnZxKAV3jhZaPfDmeooz6Z0b8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFuzythsiFCQAyP3MuY6Amsj.png?f=fotoalbum_large

Edit 3: Ben nu in ieder geval wel overtuigd dat ik sowieso Full Black panelen wil, dan zonder zilveren randjes tussenin de cellen of een grijs/zilveren behuizing.

[ Voor 36% gewijzigd door XeNoBiTe op 10-09-2021 14:33 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@XeNoBiTe
De Fronius kende ik niet en ik heb me nu ingelezen. Die omvormer heeft een optimale spanning van 710 Volt. Lijkt op de oudere Kostal Piko omvormers qua specificaties. Eigenlijk gebruiken ze het ontwerp van een 3-fase omvormer in een 1-fase apparaat. Ik zou dat niet kopen.

Ik adviseer om een GoodWe GW3000D-NS te nemen. EU-efficiency is dan 97,5% in plaats van 96,1 %. En bij jou lage spanning zal het verschil nog groter zijn. Daarbij kost de GoodWe € 534,- in plaats van € 971,-
GoodWe heeft een goeie schaduw managment.

De fronius heeft ook nog een ventilator, net als Kostal Piko. Ik hou daar niet van, geef mij maar geluidloze passieve koeling.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Zo diep was ik de specs nog niet ingedoken @Dre. Een ventilator is idd niet ideaal, die GoodWe klinkt als een goed/beter alternatief. Ga de specs ook even doorlezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De sunpower Maxeon 3 was de keuze, niet omdat ze zo duur zijn, maar omdat ze met gemak 65 Vdc leveren.
Een omvormer met schaduwmanagement zal dan in ieder geval beter kunnen werken omdat het voltage per paneel een stuk hoger ligt.

Ik weet niet in hoeverre dit nog opgaat voor de nieuwe modellen
jacovn in "Flinke verschillen in offertes zonnepanelen. Keuzestress."

Ga je voor elk ander paneel, dan zou ik enphase micro omvormers nemen en is het voordeel van de hogere Vmpp met een stringomvormer weg en niet meer nodig.

Heb je trouwens ook maten van het dak?
Met name de breedte.
Misschien valt er dan nog meer keuze af.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2021 18:12 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
Ook met sunpower Maxeon 3 begrijp ik de keuze voor Fronius niet.

Enphase heeft een EU-efficiency van 96,5%. Dat is minder dan GoodWe, maar meer dan Fronius, en dat zegt wat over Fronius :P.

Enphase doet maar 290 Watt per paneel. En kost wel 1500 euro, en dan heb je nog geen monitoring. Daarbij weer een potentiële zendmast op het dak. Een leverancier verkoopt ferrietkralen van € 0,50 voor € 10,50 omdat WiFi signalen de omvormers zouden storen op de AC-kant...

Ik vraag me af of je die extra 1000 euro gaat terugverdienen door een betere omgang met schaduw.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 10-09-2021 18:52 ]

• Ronald
Simulatie uit SolarEdge designer op basis van 11 stuks Hyundai HiE-S395VG, p404 optimizers en SE3000H omvormer.
Waarom dit paneel? Relatief Betaalbaar (169 euro inc) bij relatief hoog vermogen 395Wp. Dit paneel heeft een iets hogere Vmpp / lagere Impp+Isc waardoor deze op p404 optimizers kan. Ik ga er van uit dat het past, maar het is een erg breed paneel: ruim 110cm. Goede garantie, en net zoals de veel duurdere Sunpower Maxeon een shingled gebouwd paneel.

De simulatie geeft geen verlies door optimizer clipping zoals @Dre en ik al vermoedde.

SolarEdge is nooit de goedkoopste optie, maar bijna altijd voordeliger dan Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdnKRrZw3g4YpTiJsiai3MBvsc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AjAFsvCyiuyXpcF5J8zxTzr4.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUiLiQx4i8686c8ghH4ekDmv3xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zx0JKcz3j3gUeuNlaxspyXi.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXmEgiMVfCRhdtJu6-FTkmeObSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FDuukSnaPFNbQB9wrg8PF86.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqfHlIs4-E3wEJlcAzUL_3gm6iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Krv1EGofmgqVAV7Mq8KMb5mY.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:43:
@AUijtdehaag
Ook met sunpower Maxeon 3 begrijp ik de keuze voor Fronius niet.
Ik zie hier geen Fronius (meer) staan.
AUijtdehaag in "Advies offertes zonnepanelen oost west plaatsing"
Die Fronius werd "even" aangehaald omdat die installateur dat aanbood en de betere keuze was, tov de rest.
Enphase heeft een EU-efficiency van 96,5%. Dat is minder dan GoodWe, maar meer dan Fronius, en dat zegt wat over Fronius :P.
De efficiency bij string omvormers is sterk afhankelijk van de stringspanning.
Ook goodwe heeft een waardeloos rendement met maar 5 a 6 standaard panelen van 33 Vmpp.
Dat is nog niet de helft aan Vmpp van wat er nodig is voor een optimaal rendement.
Enphase doet maar 290 Watt per paneel. En kost wel 1500 euro, en dan heb je nog geen monitoring. Daarbij weer een potentiële zendmast op het dak. Een leverancier verkoopt ferrietkralen van € 0,50 voor € 10,50 omdat WiFi signalen de omvormers zouden storen op de AC-kant...
Voor een oost west situatie is 290 watt meer dan voldoende bij de meest recente panelen van 360 Wp.
En anders neem je een IQ7A, die gaan tot 349 watt. Maar nodig zal het niet zijn. Het is oost/west
Ik vraag me af of je die extra 1000 euro gaat terugverdienen door een betere omgang met schaduw.
Ik vraag me af of je zonder die 1000 euro, wel een fatsoenlijk werkende installatie krijgt.

@Ronald Kan die simulator geen schoorstenen tekenen?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2021 08:02 ]

• Ronald
@AUijtdehaag jawel, maar het effect op de simulatie is nogal minimaal.

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
Hoeveel effect heeft een lagere spanning in procentpunt. Ik kon daar niks van vinden op internet van GoodWe. Helaas publiceren fabrikanten dergelijke rendementsgrafieken niet vaak meer, ook de SMA 3.6 kon ik het niet van vinden :/

De door jou voorgestelde SMA Sunny Boy 3.6 heeft een EU-rendement van 96,5% versus 97,5% van GoodWe Goodwe GW3000D-NS. Ik neem aan dat bij een lage spanning de SMA nog steeds een slechter rendement heeft dan de GoodWe.

En heb je toevallig ook nog rendementsgrafieken van de XS serie van GoodWe. Ik zit regelmatig op 40 Volt MPP, en ben wel benieuwd of ik beter een Soladin 600 kan ophangen, want die heeft een HF-transformator.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
Ken je deze al?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/

Daar wordt het precies aangegeven.

Van Goodwe heb ik niks. Komt er hier ook niet in.
Waar die goed in zijn is kopieeren. Daarom publiceren ze ook niks.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2021 09:54 ]

• Ronald
De discussie over dat ene procentpunt lijdt nogal af waar het om gaat. De beste oplossing voor TS.

Net als het verhaal over een paar kWh aftop gaat dit ook over <40kWh per jaar... Niet voldoende om een primaire factor in keuzes te zijn, hooguit secundair.

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:52:
@Dre
Ken je deze al?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/

Daar wordt het precies aangegeven.

Van Goodwe heb ik niks. Komt er hier ook niet in.
Als ik je reactie goed begrijp heb je van GoodWe eigenlijk helemaal geen gegevens om het rendement waardeloos te noemen.

Ik zie het bij SMA nu staan bij "Performance". Erg vervelend dat er niet gewoon een grafiek van is.

Rendementsverlies lijkt beperkt tot niet veel meer dan 1%. zoals Ronald aangeeft.

SunnyDesign blijft op een 3 kW omvormer hangen tot 6+6 panelen 400 Wp SunPower. Pas bij 6+7 × 400 Wp gaat ie naar 3.6 kW. Een 3 kW omvormer lijkt me dus zwaar zat voor 6+5 400 Wp.

[Edit]
Toch nog een rendementsgrafiek van SMA gevonden. Helaas loopt de grafiek niet tot een voldoende lage spanning....
https://tweakers.net/i/qF...rMhi3hgl.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Dre op 11-09-2021 10:20 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:58:
De discussie over dat ene procentpunt lijdt nogal af waar het om gaat. De beste oplossing voor TS.

Net als het verhaal over een paar kWh aftop gaat dit ook over <40kWh per jaar... Niet voldoende om een primaire factor in keuzes te zijn, hooguit secundair.
Dre blijft zeuren over rendement.

Ik vind dat onbelangrijk in deze discussie
Belangrijker is dat het niet werkt met 4 panelen schaduw van de 6 als je standaard panelen gebruikt.
En shadefix ® heeft voldoende Vmpp nodig om in werking te treden.

TS wil zwarte panelen, dan houd het met de stringomvormer op.
Geen enkel paneel is zwart en levert 65 Vmpp. Jammer dat panasonic is gestopt.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2021 16:32 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik gebruik zelf een stringomvormer met extreme schaduw. GoodWe XS heeft aan 1 + 1/3 paneel al voldoende. Maar op dagen zoals vandaag met veel bewolking doet schaduw managment van GoodWe niks. Hij vind dat 3 panelen in de schaduw meer opleveren dan 1 + 1/3 panelen in de bewolkte zon.

Op een vrijwel onbewolkte dag ziet het er zo uit: (blauw met schaduwmanagment aan, oranje uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrtH-REX21sBFppBYkxE_c79rfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIfrrey8eqYcKVUMBDMg4pgV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeJ6xA6pjHkmOs6t4qywghdWIAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTgMpdCICBPCkII3cfRRXhek.png?f=user_large
De XS serie zakt tot 40 Volt op een vrijwel blauwe hemel dag :)

Ik ben erg benieuwd naar de keiharde kWh getallen wat een 80V stringomvormer doet op jaarbasis en versus een individueel systeem zoals SolarEdge, Enphase, Tigo, Huawei.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 11-09-2021 18:20 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wel grappig om te zien dat hij maar 1x per uur een scan doet.
Dan heeft SMA wel wat vloeiendere lijnen met iedere 6 minuten (instelbaar).

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2021 18:41 ]

• Ronald
@Dre je weet best dat niemand die heeft... WC eend doet alleen onderzoek naar WC eend. En WC eend die andere merken bij naam noemt zou überhaupt niet worden geloofd.

Ernstig jammer.

Er is geen Goodwe XS 40V min Vmpp van 3kW met 2 trackers. Dan zou TS er 2 moeten kopen...
De Goodwe NS gaat naar 80V min Vmpp. Dat zou voor dit systeem ook gewoon moeten voldoen, immers de 3 panelen boven de dakkapellen gaan niet erg veel schaduw zien.

Dat is de voordeligste optie, en zal kortste terugverdientijd hebben, ondanks de minder frequente scans en daardoor fractie lagere opbrengst...

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:38:
Wel grappig om te zien dat hij maar 1x per uur een scan doet.
Dan heeft SMA wel wat vloeiendere lijnen met iedere 6 minuten (instelbaar).
Ik denk dat je je daarin vergist wat je ziet. Die trappetjes die je ziet omhoog zijn niet 1x per uur. Het hangt een af van hoe snel de zon om het huis heen draait:
  1. 10:20u 104,9V
  2. 10:25u 48,0V
  3. 10:30u 41,9V
  4. 11:35u naar 52 V (65 minuten)
  5. 12:45u naar 63 V (70 minuten)
  6. 13:40u naar 70 V (55 minuten)
  7. 14:25u naar 82 V (45 minuten)
  8. 15:10u naar 90 V (45 minuten)
Mijn gevoel is de schaduw management alleen nodig is om een werkpunt onder de huidige MPP te zoeken. Naar een hogere spanning gaat automatisch goed door de standaard tracker. De Soladin 600 had op dit dak moeite om naar de 40 a 45 Volt te gaan, maar omhoog gaat ie gewoon hartstikke goed met de zon mee.

Het is me trouwens een raadsel wat de spanning nu is in de GoodWe portal. 1x per 5 minuten wordt 1 spanning weergeven. Dat zijn 300 seconden. Uiteraard kan je GoodWe net als SMA vaker uitlezen lokaal en dan zou je bijvoorbeeld elke seconde de spanning kunnen loggen.

Al met al ben ik tevreden over de GoodWe. Probeer er zelf eens 1 :)

• XeNoBiTe
  • Niet online
Thanks wederom voor alle input, was gisteren offline dus genoeg te lezen vandaag :-)

@AUijtdehaag vroeg de afmetingen van het dak. De breedte is in ieder geval 600cm, qua hoogte zitten er boven én onder de huidige en toekomstige dappakel 4 dakpannen.

Ik hoop dan ook dat de genoemde Hyundai panelen van @Ronald passen! Want een snelle terugverdientijd heeft uiteraard de voorkeur en mijn budget hoeft ook niet op ;-).
Heb even een offerte in elkaar gedraaid met de nieuwe input en dan kom ik hierop uit bij Solar Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NNIq2kPCsFZBzJZzs576wR4y2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnEiPVyJqbILJoAYxPvjgXzZ.png?f=fotoalbum_large

• Dre
  • Niet online

Dre

6 meter gaat goed passen. Hoogte moet je echt zelf even opmeten, want ik weet niet wat de afstand tussen de panlatten is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald Koos jij niet hyundai icm solaredge en de kortsluitstromen?
Ik ben niet overtuigd van een stringomvormer op dit dak.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 11:51 ]

• Ronald
De Hyundai's zijn met name in combinatie met SE een hele goede keuze ja, en dat is puur omdat het paneel als een van de weinige boven 330-340W op p404 kan. Op andere omvormer kun je prima met smallere panelen van vergelijkbaar vermogen onder de 2 meter lang werken.

De SMA 3.0 is inderdaad niet ideaal voor dit dak; min Vmpp is wat hoog.

De Goodwe, ook de -NS serie met min Vmpp 80V zou wel okay moeten zijn omdat er 3 panelen per string schaduwvrij zou moeten zijn; en er dus geen noodzaak zou moeten zijn om lager dan een ruime 90V te gaan.

• XeNoBiTe
  • Niet online
@Ronald, dus jij zou zeggen de setup zoals ik hierboven heb geoffreerd en dan nog aangevuld met 11xSE p404?

• Ronald
@XeNoBiTe Dat is als je voor een SolarEdge omvormer wil gaan. Maar dat is (duidelijk) duurder dan de oplossing met een Goodwe, ook duurder dan de (matig geschikte) SMA.

Solaredge levert meer op - in jouw geval iets meer dan gemiddeld, maar niet de ongeveer 20% die het systeem in jouw geval meer zou kosten.

Ik kan het voor mijn systeem min of meer (op gevoel) kwantificeren... ergens tussen 5 en 10%. Meer dan dat zou het bij jouw ook niet worden; dus financieel / terugverdientechnisch is het antwoord de GoodWe oplossing.

Op de GoodWe kun je dit paneel nog overwegen: https://www.solar-bouwmar...wp-perc-silver-frame.html
Kost minder, meer vermogen, minder breed, wel langer... kans dat het past.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Helder @Ronald! De alternatieve Canadian panelen vind ik niet zo fraai (zeggen ze zelf ook, beter voor op platte dak ;-)).
Goede constatering dat de meerprijs van andere setups niet opweegt tegen de terugverdientijd, dus de GoodWe icm Hyundai klinkt als een erg mooie setup. Vrij weinig leveranciers vind ik via Google van Hyundai, maar zo te lezen zijn Solar Bouwmarkt en Solaroutlet prima leveranciers/installateurs.

• Ronald
@XeNoBiTe De meeste lokale installateurs kopen een pallet of wat aan panelen in, en dat willen ze dan heel graag gebruiken want zo kopen ze ze voordeliger in. Ze hebben domweg het volume niet om veel keuze aan te bieden. De kans dat je een lokale gaat vinden precies met het paneel wat je wil is dus niet zo groot.

Er zijn nog wel wat andere panelen mogelijk... maar de Hyundai is uiteindelijk wel een fraai paneel. En op het prijsniveau heel vooruitstrevend - ze zijn volgens hetzelfde idee gebouwd als de Sunpower Maxeons... maar ongetwijfeld met veel voordeligere componenten en afwerking ;-)

Ze pastten bij mij heel erg niet vanwege de afmetingen... de Jinko's met 103cm waren al gruwelijk op het randje op dak 1, en de 169.2cm lengte op het randje op dak 2...

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 14-09-2021 12:28 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Waar haal je die info vandaan dat de hyundai, hetzelfde gebouwd zijn dan de maxeons?

Hyundai: 340 cell shingled, bypass diodes?
https://cdn.webshopapp.co...yuandai-hie-s390-s405.pdf

Maxeon 3: 104 cell, 3 bypass diodes
https://solarpartners.nl/.../Sunpower-Max3-400-Wp.pdf

Ik dacht eigenlijk dat die hyundai's niet lekker werkten onder een dakkapel
JWT in "Offerte Check zonnepanelen"

• Ronald
@AUijtdehaag Er zijn heel veel panelen waar diodes niet in de specsheet staan.
Die diodes zijn er echter niet voor schaduwmanagement... Die zijn er om het paneel heel te houden bij ongelijke belichting. Schaduwmanagement mogelijk maken is uiteindelijk de bijvangst. Dus ga er maar vanuit dat ze er gebruik van maken.

De opmerking van JWT is leuk en aardig... Hij heeft Enphase (min Vmpp 16V) Ik heb SolarEdge, en mijn zwaar beschaduwde half-cell panelen gaan ook nooit (deels) in bypass. Dat de Hyundais niet in bypass gaan op Enphase verbaast me niets.

En verder: Shingled haal ik inderdaad gewoon uit de specsheet... 340 stukjes cel op een paneel,

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 14-09-2021 13:07 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Conclusie is dus:

1. hyundai is niet hetzelfde opgebouwd dan sunpower maxeon
2. bypass diodes zijn wellicht om te voorkomen dat het paneel defect raakt, maar zoals de naam al zegt, worden ze prima gebypassed met een omvormer die schaduwmanagement heeft. Niks mis mee toch.

Ik blijf erbij: geen stringomvormer op dit dak.
Bijkomend: Een hyundai die de boel blokkeert is dan helemaal een slecht idee.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2021 13:10 ]

• Ronald

• Dre
  • Niet online

Dre

Plaatje:
https://www.acsolarwareho...ng-comparison-Solaria.png
Bron:
https://www.acsolarwareho...re-shingled-solar-panels/

Het is mij niet duidelijk of elk shingled paneel hetzelfde is. In Landscape lijkt schaduw niet gunstig te zijn. Is dat ook voor Hyundai? Volgens mij is een ander niet-shingled paneel ook een geschikte optie? Met 3 panelen haal je altijd 80 Volt.

Stringomvormer kan best in mijn ogen, maar het is zeker te overwegen om de 3 panelen onder elke dakkapel nu, of bij tegenvallende opbrengst, te voorzien van een optimizer zoals de Huawei of Tigo.

• Ronald
Uiteindelijk is het natuurlijk een interessante discussie.... Precies waarom installateurs zo vaak SE gebruiken: het biedt uiteindelijk - mits goed ontworpen - zekerheid ;-)

Ik heb gezocht naar gedrag van Shingled onder schaduw... maar alleen een research document achter paywall...

Dus als TS toch bij deze panelen en string blijft: Stel de vragen bij de leverancier.

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat vinden jullie van het gekke (?) voorstel om 3+3 polystring aan te sluiten. En dan bedoel ik West_Hoog + Oost_laag. Dan blijft Isc lekker laag. Dus 4 strings naar binnen in het huis. De panelen onder de dakkapel leveren dan altijd en gaan niet in bypass.

Zelf heb ik goeie ervaring met oost/west polystring en zuid/noord polystring.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 14-09-2021 13:31 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
Dat is het zelfde zoals ik over je kookgroep denk.

7,4 kW op 2x 5 mm2+aarde op 16A kan, maar de klassieke manier van 4x 2,5mm2 +aarde op 2x gekoppelde 16A is beter.

Ik hou van out of the box denken, maar niet bij anderen.

Als je dan toch allemaal optimizers gaat toepassen, neem dan gewoon solaredge of enphase.
Ben je net wat duurder uit, maar dan werkt het tenminste

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2021 13:37 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze heeft wat schaduw zo te zien:
gelukkig zit er enphase op die hyundai's
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=83568&dt=20210908

• Ronald
@Dre Creatief, maar het is 3+3+3+2 panelen, dus wil sowieso niet ;-)

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 11:28
Ik kan een mini duit in het zakje doen, voornamelijk klein omdat ik bij lange na niet zoveel ervaring heb als de rest van de heren en dames die hier met oplossingen komen, maar ik heb sinds vorige week een oost-west opstelling (ook een rijtjeshuis) en dan wel wat meer panelen vanwege geen dakkapel, maar heb uiteindelijk voor Enphase gekozen ipv solaredge of een andere oplossing, ik kan moeilijk vergelijken natuurlijk maar tot op heden bevalt dit prima.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=97577

[ Voor 0% gewijzigd door YaNightmare op 14-09-2021 14:37 . Reden: niet alleen heren zijn hier actief natuurlijk ]

• Ronald
@YaNightmare Ik heb geen twijfel dat een Enphase oplossing goed werkt; in zekere zin is het 'gold standard' in dat het altijd werkt. Maar met dito prijskaartje. Een SE systeem wat voldoende rekening houdt met schaduw bij lage paneelaantallen zou ongeveer even goed moeten werken, en kost over algemeen minder dan Enphase.

Ik ben binnen het forum iets minder terughoudend over SolarEdge dan gemiddeld... Als dit mijn dak was zou ik hier zelf SolarEdge toepassen; Ik heb het persoonlijk niet heel erg met apparatuur wat lang mee moet gaan en erg direct van een Chinese fabrikant af komt. @Dre is echter heeeeeel tevreden met Goodwe. Bij @AUijtdehaag komen die er onder geen beding in en gaat alles als het even kan op SMA, maar zelfs hij erkent dat die hier maar beperkt geschikt is.

Uiteindelijk gaat dit over het dak van @XeNoBiTe en is hij degene die het geld moet neerleggen: het is dus zijn beslissing. We horen het wel als hij nog vragen heeft ;-)

• Dre
  • Niet online

Dre

Lastig dak met verschillende meningen ;) Ik stel voor 1 jaar string GoodWe, daarna een jaar optimizers onder 6 panelen, en daarna een jaar de SE of Enphase oplossing. Dan weten we zeker wat de verschillen zijn ;) >:)

SE / Enphase gaat vast het meest opleveren qua kWh, maar duur en zendmast potentieel. Qua opbrengst verwacht ik wel dezelfde opbrengst als de GoodWe + 6 optimizer oplossing. Persoonlijk heb ik liever 1 inverter op een bereikbare plek dan 11 optimizers / inverters waar je lastig bijkomt.

@Ronald
Ik had me vergist in die 2 panelen. Parallel zetten is dan niet geschikt inderdaad.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Dank wederom voor alle input, erg waardevol. Komende weekend ga ik er even goed voor zitten om de diverse scenario's nog eens langs elkaar te leggen en dan een keuze te maken. @YaNightmare , als je mij (via DM of hier) wilt sturen welke onderdelen jouw setup bevat dan ben ik je erg dankbaar!

• YaNightmare
Ronald schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:41:
@YaNightmare Ik heb geen twijfel dat een Enphase oplossing goed werkt; in zekere zin is het 'gold standard' in dat het altijd werkt. Maar met dito prijskaartje. Een SE systeem wat voldoende rekening houdt met schaduw bij lage paneelaantallen zou ongeveer even goed moeten werken, en kost over algemeen minder dan Enphase.
Het is inderdaad wat duurder, nu moet ik zeggen dat ik volgens mij een goede deal heb en ongeveer 1 Euro per Wp heb betaald (ex btw, incl installatie).

Nu ben ik ook wel een gek die het leuk vind hoe het systeem werkt, graag alle stats wil zien per paneel etc, dus de geek factor heeft ook meegeholpen, ik ben er zeker van dat een SE op mijn dak ook prima zou werken.
XeNoBiTe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:16:
Dank wederom voor alle input, erg waardevol. Komende weekend ga ik er even goed voor zitten om de diverse scenario's nog eens langs elkaar te leggen en dan een keuze te maken. @YaNightmare , als je mij (via DM of hier) wilt sturen welke onderdelen jouw setup bevat dan ben ik je erg dankbaar!
Zit in je inbox!

• Ronald
@YaNightmare Dat is echt netjes voor een Enphase systeem. Het is al 'zoeken*' naar een installateur die GoodWe doet onder €1/Wp

Mijn zelf geïnstalleerde SE systeem zit rond €0,80/Wp ex btw.

* De online jongens redden dat

• YaNightmare
@Ronald Dat is het zeker want ik heb offertes gezien (meerdere) die ~2000 euro boven mijn huidige installatie zitten. Ik heb het overigens laten doen bij een lokaal bedrijf dat voornamelijk projecten en grote installaties doet, ik gok dat ze een betere inkoop hebben misschien. Geen flauw idee eigenlijk hoe ze het voor elkaar krijgen. Bedrijf heet BestBuySolar overigens.
Pagina: 1