Foto's
Onze woning ligt met de achterzijde op het oosten en voorzijde op het westen. Een gewoon rijtjeshuis, die we graag willen voorzien van zonnepanelen. Dakhelling is 35 graden, onderstaand twee foto's voorzijde en achterzijde woning.![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Aan de voorzijde komt nog een dakkapel van ongeveer 3.50m breed. Aan de achterzijde zit er al een over de volledige breedte. Aan de voorzijde zitten ook enkele pijpen, waardoor er drie panelen boven en twee onder de dakkapel kunnen. Aan de achterzijde kunnen er drie boven en drie onder de dakkapel. Op beide dakkapellen wil ik geen panelen geïnstalleerd hebben. Hier twee tekeningen om de gewenste plaatsing te tonen van voorzijde en achterzijde![]() | ![]() |
Schaduw
Schaduw is er een deel van de dag van de schoorsteen op het zuiden en later op de dag van de dakkapel en het dak op de oostzijde. Er zijn geen grote bomen of gebouwen in de buurt. Optimizers dus sowieso, waarbij ik uiteraard geen apparatuur/installatie wil die storingen veroorzaakt voor zendamateurs in de buurt of noodsystemen.Jaarverbruik
Ons jaarverbruik bedraagt ongeveer 4850 kWh en zal niet verder slinken, eerder iets toenemen met opgroeiende kinderen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Ah aansluiting. Geen accu's of planning voor elektrische autolader aan huis. Doorvoer voor kabels van zolder naar meterkast is reeds aanwezig.Budget en doel
Budget hangt mede af van de terugverdientijd, maar laten we zeggen rond de 6k excl. BTW. Voorkeur gaat uit naat panelen met maximaal opbrenst gezien we er maar 11 kwijt kunnen/willen.Wie gaat het project uitvoeren
Een professioneel bedrijf. Daarbij heb ik voorkeur voor lokale bedrijven met goede service/reviews. Lees best wat negatieve reviews over grote bedrijven die via grosinkoop/verkoop goedkoper zijn maar de installatiekwaliteit te wensen overlaat. Bovendien spreekt de verkoopstijl van de grotere organisatie mij niet aan. (lees: veel verschillende mensen, e-mail spam om contract te tekenen en in oorspronkelijke offerte één paneel teveel aan voorzijde die vanwege pijpjes niet past.)Bijhouden van data
Niet relevant, dat vind ik de eerste week leuk en daarna kijk ik er niet meer naar.Reeds verkregen offertes
Momenteel twee totaal verschillende offertes, waarbij de eerste qua prijs het meest aanspreekt maar nummer twee vooral op kwaliteit en opbrengst hoger scoort. Vind de prijs per kWh wel hoog, maar ik vermoed dat door de huidige markt dit gewoon hoger ligt dan ‘vroegah’. Op zich geen bezwaar om nog een of twee offertes op te vragen, ben vooral benieuwd of de tweede offerte een beetje redelijk geprijsd is. Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie advies(en) mede-tweakers!Offerte 1:
Leverancier: via samen inkoopPanelen: 11x JA Solar 325W Full Black
Omvormers: SolarEdge SE 3000 HD Wave + 11x P370 power optimizer
Totaalprijs excl. BTW: 4.021,49
Opwek per jaar: 2.583 kWh
1.12 per Wattpiek
Offerte 2:
Leverancier: lokale clubPanelen: 11x Solarwatt Panel Classic 360
Omvormers: 4x APS QS1, APS YC600y, APS ECU-R Residential Monitoring
Totaalprijs excl. BTW: 6.021,39 (eventueel Solarwatt glas-glas panelen voor +/- 500 euro excl. meer)
Opwek per jaar: 3.338 kWh
1.52 per Wattpiek
Offerte 3 (dankzij link van AUijtdehaag)
Leverancier: Aarde.nlPanelen: 11x Sunpower Maxeon 3 395 (plaatsing middels Roofsave, pannen zijn vrij oud dus voorzichtig ermee)
Omvormers: Fronius Primo 5.0-1 en
Totaalprijs excl. BTW: 6.524,-
Opwek per jaar: 3.663 kWh (bij benadering)
1.52 per Wattpiek
Regio
Zuid-Holland – Bollenstreek[ Voor 3% gewijzigd door XeNoBiTe op 09-09-2021 16:11 . Reden: offerte toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/3YUc0pA93gPKclB36HAYsCqs.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/88IwhOxskcDmAsLIesqmXeEI.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/iMRRnqUbcWnNtrDidFqRQBe4.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/BJOcpJfI6Kt7osJgXV8pvgzD.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/e48lwnrvGpht01VYOB7AMSQw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kWEMK2aA5wI11ChMoyw2ST1a.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IFuzythsiFCQAyP3MuY6Amsj.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/AjAFsvCyiuyXpcF5J8zxTzr4.png?f=user_large)
/f/image/5zx0JKcz3j3gUeuNlaxspyXi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8FDuukSnaPFNbQB9wrg8PF86.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Krv1EGofmgqVAV7Mq8KMb5mY.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZIfrrey8eqYcKVUMBDMg4pgV.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/QTgMpdCICBPCkII3cfRRXhek.png?f=user_large)
/f/image/NnEiPVyJqbILJoAYxPvjgXzZ.png?f=fotoalbum_large)