• Gench
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 00:46
Hallo,

Mijn hoekwoning (135m2, Amstelveen) uit 1950 ga ik volledig renoveren met nieuwe ramen, vloer-, wand- en plafondisolatie, vloerverwarming etc.

Ik heb geen zonnepanelen (monument) maar ik kan er wel een paar op het garagedak krijgen.

Ik wil een warmtepomp installeren, mechanische ventilatie voor verse lucht en koeling voor de zomer.

Wat zou volgens u de meest redelijke en voordelige optie zijn? Ik ben geïnteresseerd in DucoBox Eco ventilatie warmtepomp, maar deze lijkt erg klein (2,5 kW). Kunt u hier advies over geven?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05
Kun je berekenen hoeveel je warmtevraag gaat zijn?

Op tweakers.net hangen veel mensen een Panasonic L/W.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ventilatie WP snel weer vergeten, de warmte onttrekt hij aan je woning en je zal met de basisstand van 100m3/hr maar een gedeelte van dat vermogen hebben.
WP Boiler is dan een betere keus, maar de juiste manier is gewoon een L/W warmtepomp met een boiler voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@bbbrumbrum
Deze mengt ook buitenlucht bij. Als de warmtevraag echt rond 2.5 kW ligt zie ik het wel als een optie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
@busscherski sure, maar de warmtevraag met een pand uit 1950 met 135m2 gaat nooit 2,5 kW zijn. Afhankelijk van hoe ver je dit isoleert/renoveert kom je eerder op waardes rond de 7 - 9 kW uit (toevallig heb ik zelf zo'n huis ;-)

Dus voor @Anoniem: 37297 :

1. begin met bepalen hoeveel isolatie / besparing qua warmtevraag en koudevraag je kunt en wilt doen. Dit geeft je dan een indicatie van de benodigde energievraag (vergeet ook niet een douche-WTW bijvoorbeeld als je toch met badkamer aan de slag gaat.

2. kijk daarna naar manieren om dit in te vullen met installaties:
*. afgifte-systeem (vloerverwarming of niet, radiatoren etc.)
* type warmtebron: lucht-lucht WP (airco), lucht-water WP (bijv. die panasonics die al genoemd zijn) of zelfs een water-water WP (als je van geld uitgeven houdt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Fr33z
Ja 2.5 kW zal in de praktijk niet te doen zijn.

Als je ook overal dikke voorzetwanden en wtw neemt kom je wellicht wel onder de 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
@busscherski @bbbrumbrum @Fr33z Bedankt voor alle reacties. Ik heb met 2 bedrijven gesproken en een van hen zei dat we 4kW nodig hebben en de andere zei 10kW. We kunnen waarschijnlijk beter voor iets van 7kW gaan. Vorig jaar gebruikten we 800 m3 gas, maar dat was een kleiner huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je gasverbruik in het vorige huis doet er niet toe.
Op basis van de info die je geeft kan ik geen oordeel vellen. Het zal wel ergens tussen de 4 en 10 kW uitkomen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:47

timovd

Voorsprong door techniek

Is het het idee om de DucoBox Eco ventilatie aan te sluiten op een SWW-tank? 2,5kW is vrij weinig en het duurt lang voordat een groot vat weer is opgewarmd, maar als je de warmptepomp niet hoeft aan te sluiten op de tank (met 3-wegklep), is het wellicht geen probleem. Een tank met twee spiralen is dan wel aan te raden zodat je er een tweede warmtebron in kunt stoppen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
Dat was geen goed idee, dus besloot ik om WTW apart van de warmtepomp te gebruiken.
Pagina: 1