Advies netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-04 12:42
We zijn bezig met een verbouwing en kunnen nu UTP kabels laten lopen vanaf de (Ziggo) router/modem naar de rest van het huis. Daar eindigen deze in UTP walloutlets.

Ik zoek wat advies:

1. Wat voor switch zal ik beneden gebruiken om de kabels in te stoppen. Het past niet allemaal in de Ziggo router. Het zijn vier kabels naar diverse slaapkamers.
2. Boven wil ik ook Wifi-punten. Hoe dat slim te doen? Via een wall-outlet en access-points? Welke dan? Of rechtstreeks? Of een extra kabel aanleggen en daar iets mee doen?

Iemand slimme tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:47
Ik zou me eens inlezen in dit topic.

Qua terminologie kan het ook geen kwaad om wat huiswerk te doen. Als niet alle kabels in je Ziggo modem passen, dan kan je er 1 of meer switches bijplaatsen. Verder voor wifi op andere plekken in huis access points plaatsen, die bedraad zijn aangesloten. Of die via een switch of rechstreeks naar beneden lopen moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:58

lier

MikroTik nerd

Slimme tip:
Ga eens op zoek in dit forum naar vergelijkbare topics, daar worden al je vragen beantwoord.

Om toch ook inhoudelijk te reageren:

1. Voor meer poorten gebruik je een switch
2. Wifi-punten maak je met accesspoints

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
lier schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:29:
Slimme tip:
Ga eens op zoek in dit forum naar vergelijkbare topics, daar worden al je vragen beantwoord.

Om toch ook inhoudelijk te reageren:

1. Voor meer poorten gebruik je een switch
2. Wifi-punten maak je met accesspoints
Dat weet ik. Misschien ff te snel getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:47
Daan115 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:34:
[...]

Dat weet ik. Misschien ff te snel getypt.
Wat wil je nu nog weten dan? Icm Ziggo kan je hun Smartwifi pods gebruiken. Ben je in 1x klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
loeberce schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:41:
[...]

Wat wil je nu nog weten dan? Icm Ziggo kan je hun Smartwifi pods gebruiken. Ben je in 1x klaar.
Goede en goedkope merken switch waar goede ervaringen mee zijn.

En ik ben wat huiverig om Ziggo spul te gebruiken. Als hier glasvezel komt weet ik niet of ik nog bij Ziggo zit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:58

lier

MikroTik nerd

Daan115 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:44:
Goede en goedkope merken switch waar goede ervaringen mee zijn.
Ben je bekent met de Pricewatch?
https://tweakers.net/netwerk-switches/vergelijken/

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 13:46
Ik gebruik deze door het huis heen en leveren prima overal gigabit snelheid

pricewatch: TP-Link LS1005G

Voor een tientje bij de Action te krijgen :)

[ Voor 11% gewijzigd door batumulia op 08-09-2021 16:48 ]

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:03
Daan115 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:24:
We zijn bezig met een verbouwing en kunnen nu UTP kabels laten lopen vanaf de (Ziggo) router/modem naar de rest van het huis. Daar eindigen deze in UTP walloutlets.

Ik zoek wat advies:

1. Wat voor switch zal ik beneden gebruiken om de kabels in te stoppen. Het past niet allemaal in de Ziggo router. Het zijn vier kabels naar diverse slaapkamers.
2. Boven wil ik ook Wifi-punten. Hoe dat slim te doen? Via een wall-outlet en access-points? Welke dan? Of rechtstreeks? Of een extra kabel aanleggen en daar iets mee doen?

Iemand slimme tips?
Er zijn natuurlijk honderden mogelijkheden. De puristen hier zijn niet zo'n fan van Mesh systemen, maar het is simpel, door iedereen te installeren en werkt als een tierelier.

Zoals ik het heb:

Meterkast:

Ziggo modem in bridge > Deco M9 mesh systeem als router > Switch > Rest van het huis via utp

Woonkamer > WCD > Switch > Tv, spelcomputer etc.
1e etage: WCD > Switch > Deco #2 (en andere apparatuur)
zolder: WCD > Switch > Deco #3 (en andere apparatuur)

Pak voor gewoon huis-tuin-en-keuken netwerk gewoon een domme TP-Link switch, zoals de SG108 ( 8 ) of 16 poorts switch en op de etages afhankelijk van je behoefte een 5-poorts of 8-poorts. En een Deco M9 mesh systeem (of een ander merk) en je bent klaar.

5
8
16

Deco M9

[ Voor 37% gewijzigd door Hoepla33 op 08-09-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Zeker maar dan heb je er 120 en zie door het bomen het bos niet meer. Bij andere Tweakers fora geven vaak leden een advies/mening die je met een richting helpen. Dat vind ik nu zo fijn aan een Tweakers-forum over een onderwerp waar ik niet dagelijks mee te maken heb... maar ik kan het mis hebben voor dit forum?

Ik zie gelukkig al de tips verschijnen :) _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Daan115 op 08-09-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan115
Hoepla33 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
[...]

Er zijn natuurlijk honderden mogelijkheden. De puristen hier zijn niet zo'n fan van Mesh systemen, maar het is simpel, door iedereen te installeren en werkt als een tierelier.

Zoals ik het heb:

Meterkast:

Ziggo modem in bridge > Deco M9 mesh systeem als router > Switch > Rest van het huis via utp

Woonkamer > WCD > Switch > Tv, spelcomputer etc.
1e etage: WCD > Switch > Deco #2 (en andere apparatuur)
zolder: WCD > Switch > Deco #3 (en andere apparatuur)

Pak voor gewoon huis-tuin-en-keuken netwerk gewoon een domme TP-Link switch, zoals de SG108 ( 8 ) of 16 poorts switch en op de etages afhankelijk van je behoefte een 5-poorts of 8-poorts. En een Deco M9 mesh systeem (of een ander merk) en je bent klaar.

5
8
16

Deco M9
Thx. Klinkt als een zeer goed te overwegen optie! [Wacht die Ziggo dingen zijn Deco Mesh ;-) ] Affijn is dat ook duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Hoepla33 Mesh systeem zoals jij het hebt draaien niks mis mee. Mesh systeem met onderling draadloos verbonden repeaters is wat in de praktijk niet heel super werkt en hier dus ook keihard wordt afgeraden.
Dat laatste is wel lekker makkelijk, want je hoeft dan geen kabels te trekken. Zo wordt het verkocht en achteraf mag je alsnog kabels trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
Daan115 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:52:
[...]

Zeker maar dan heb je er 120 en zie door het bomen het bos niet meer. Bij andere Tweakers fora geven vaak leden een advies/mening die je met een richting helpen. Dat vind ik nu zo fijn aan een Tweakers-forum over een onderwerp waar ik niet dagelijks mee te maken heb... maar ik kan het mis hebben voor dit forum?

Ik zie gelukkig al de tips verschijnen :) _/-\o_
Om precies te zijn er staan nu bij schrijven 2948 switches dus ik snap het bomen/bos verhaal wel...
Maar je geeft ons ook vrij weinig info dus bij deze mijn advies koop de Cisco Nexus5548UP :+
Zoals @lier al aangaf je kan pricewatch gebruiken en gebruik de filter met wat je precies wil hebben.
Filter op je:

-budget
-aantal poorten
-poe ja/nee
-(un)managed
-etc

Of geef op ze minst ons wat meer info zodat het niet gissen wordt voor je medetweaker...

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:11
Een “domme switch” is niet zo spannend. Bekende merken zijn Netgear en TP-Link.

Je zou kunnen overwegen om toekomstbestendig vooruit te kijken. Je had het over glasvezel. Hoever vooruit heb je het dan over? Verre toekomstmuziek? Ligt er al een brief van KPN? Zijn ze aam het graven?

Als je nu al zeker weet over x maanden over te stappen kan je misschien naar een managed switch kijken die igmp snooping ondersteunt.
Dat gaat namelijk relevant worden bij het tv kijken via glasvezel.

Verder is een “domme” switch als een soort stekkerdoos. Kan je niet echt een miskoop aan begaan.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Even iets heel anders:
Je hebt het over WCDs bij de endpoints, heb je in de meterkast dan een patchpaneel? Of andersoortig LSA.

Want LSA aan de ene kant en een connector aan de andere kant is een recept voor ellende.

Snelheid 10Mbps via UTP > WCD

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 11-09-2021 04:50 ]

Pagina: 1