Toon posts:

Hotelgeschakelde (?) lamp verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RuuddieBoy
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 07:43
Ik ben bezig om op mijn zolder een muur te maken, om zo een afgesloten kantoor te krijgen. Op de zolder hangt nu ÊÊn lamp, die na het plaatsen van de muur effectief binnen mijn kantoorruimte hangt. Deze lamp is te bedienen middels een schakelaar bovenaan de trap, in de nieuwe 'overloop' op de zolder, dus buiten mijn kantoor. Tevens is dezelfde lamp te schakelen door een schakelaar op de eerste etage. Volgens mij heet dit dan een hotelschakeling, maar correct me if I'm wrong :-)

Nu zou ik graag hebben dat de schakelaar in de 'overloop' op zolder en in de gang op de eerste etage, een lamp op de overloop op zolder zou bedienen, en vooral niet een lamp in mijn nieuwe kantoortje. Als mijn vrouw of kind nu dadelijk per ongeluk op de verkeerde schakelaar drukt op de eerste etage, gaat in mijn kantoor de lamp aan of uit. Dat is natuurlijk onhandig ;-)

Het is een woning uit 2014 dus de elektra zal wel allemaal in orde zijn. Alleen weet ik niet hoe ik dit moet oplossen. Het is denk ik echt een hels karwei om de kabels in de muur naar de lamp om te trekken en op de nieuwe overloop uit te laten komen. Ik was dus aan het denken of er niet een soort KlikAanKlikUit schakelaar is die ik in de muur kan inbouwen waar nu de lamp zit, die dan 'voelt' of de lamp aan is gezet en die dan een andere lamp, met een eigen KAKU schakelaar, op de overloop aanzet. Dan kan ik effectief de bestaande twee schakelaars blijven gebruiken. Bestaat zoiets?

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Kan je dan niet heel simpel de kabels die naar de lamp gaan vervangen? Vanwaar denk je dat het een hels karwei is?

• ArcticTiger
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Normaal gesproken loopt er vanaf de hotelschakeling gewoon een zwarte schakeldraad naar de lamp.
Als je die nu verplaatst van de lamp op kantoor naar de overloop dan is je probleem opgelost.
Moet je nog wel een schakelaar maken voor de lamp op je kantoor natuurlijk :+

Bron

[Voor 23% gewijzigd door ArcticTiger op 08-09-2021 15:51]

• RuuddieBoy
Het gaat helaas niet netjes mogelijk zijn om de bestaande kabel door te trekken naar de overloop, zie onderstaande foto. Ik zou dan met een kabelgootje over de muur moeten, langs de airco af.

En het lijkt me een flinke klus om die kabels eruit te halen en ergens anders heen te laten lopen. Dan moet ik denk ik de centrale verdeeldoos in de ruimte vinden o.i.d. en dan de kabels volledig anders leggen.

[Voor 4% gewijzigd door RuuddieBoy op 08-09-2021 16:10]

• ArcticTiger
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden.
Wil je het netjes doen dan haal je de bestaande kabel weg, en trek je een nieuwe kabel naar de lamp op de overloop, desnoods via 1 of 2 centraaldozen?

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:38

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Waarom zo moeilijk doen? Gewoon een smart knop en slimme lamp.

[Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 08-09-2021 17:27]

Usenet handleidingen

• RuuddieBoy
TheDudez schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:20:
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon een smart knop en slimme lamp.
Zoiets hoopte ik inderdaad ook te doen. Daarom de vraag; is er een soort inbouwdoos die ik op de plek van de lamp zelf kan doen, die dan detecteert of de switch boven of beneden is omgezet? Dan hoef ik niet zowel op de eerste etage als de zolder iets te installeren en vervangen.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:18
KaKu heeft zenders op batterijen die je achter een bestaande schakelaar in een inbouwdoos kan doen. Schakelaars loshalen van het lichtnet, zo'n zender er op aansluiten en bestaande bedrading doorlussen zodat er altijd spanning op de lichtpunten staat. En dan daar een KaKu ontvanger.

• fritsp
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:08
Ik gebruik een shelly om dat te detecteren. Die zit op de plek van de lamp, achter een blindplaat, en geeft een event door aan Home-Assistant dat 1 van de knoppen omgezet is. Hass besluit dan wat te doen, bijv een lamp schakelen.

In mijn geval:
* als de huelamp op de overloop aan is: ga uit.
* als de huelamp op de overloop uit is: snachts de ene scene, overdag de andere scene

Die shelly vereist wel veel DIY, en bijv iets als domoticz of homeassistant

• m-vw
  • Laatst online: 19-09 19:21

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wellicht mis ik een stukje, maar...

Je overloop zit voor je kantoor? Kan je dan niet gewoon je draden een stuk terugtrekken en inkorten?
Voor je nieuwe kantoor lamp haal je dan je stroom van een andere doos in je kantoor.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:45
Even terzijde: het is verwarrend dat veel mensen en websites dit een hotelschakeling noemen. Het is echter een wisselschakeling.

Ik ben toevallig met een zelfde project bezig. Alleen vanachter het knieschot pak ik eenvoudig elektra op voor in de nieuwe wand en de bestaande lamp in de nok kan ik inkorten zodat deze in de hal hangt.

Je hebt geen L (bruin) in je lampdoosje? Dan wordt het sowieso draden trekken denk ik. Misschien gaan de zwarte schakeldraden via een centraaldoos? Dan zou je daar e.e.a. kunnen omzetten, maar eigenlijk mag je ook niet permanent stroom op een schakeldraad zetten.

🅟đŸ…Ĩ 🅞🅤đŸ…Ŗ🅟🅤đŸ…Ŗ

• TheDudez
  • Laatst online: 21:38

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb zelf een Aqara Smart Wall Switch Zigbee zonder nuldraad. Maar wel met zigbee2mqtt en openhab. Ik heb geen ervaring met hun app.
RuuddieBoy schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:50:
[...]

Zoiets hoopte ik inderdaad ook te doen. Daarom de vraag; is er een soort inbouwdoos die ik op de plek van de lamp zelf kan doen, die dan detecteert of de switch boven of beneden is omgezet? Dan hoef ik niet zowel op de eerste etage als de zolder iets te installeren en vervangen.

Usenet handleidingen

• Jfwiet
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-09 12:53
Zoals eerdere opmerkingen met goedkope inbouw modules misschien ook kijken naar een Z-Wave oplossing. Als je op alle plekken (waar een schakelaar moet komen en de lamp zit) permanent stroom kan regelen (dus een fase en nuldraad) kan je daar bijvoorbeeld FIBARO Single Switch inbouwen.

Door middel van associaties kan je deze aan elkaar koppelen, dat heeft als voordeel dat ook al valt je smarthome hub weg, dat alles nog steeds werkt. (en je verbruikt dus geen resources van je hub). Maar je hebt wel een hub nodig om deze associaties te maken, dus beetje tegenstrijdig.

Naar mijn mening wel de netste oplossing als je nog niet 100% wil inzetten op smart home.

• djluc
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 08:10
Zit de centraaldoos in je kantoor of in de nieuwe overloop? Kan je daar een foto van plaatsen?

• RuuddieBoy
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik zal die shelly, Aqara en Fibaro switches eens researchen.

Helaas weet ik niet waar de centraaldoos van de zolder zit. Dat zou het inderdaad een stuk makkelijker maken denk ik. Ik zal eens kijken of ik iets op bouwtekeningen kan vinden, het huis is pas 6 jaar oud dus het zou wel redelijk goed gedocumenteerd moeten zijn.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee