Betrouwbare verbinding naar router (meterkast -> woonkamer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-09 21:32
Hi allemaal.
Ik heb een vraagje omtrent een netwerkverbinding van m'n meterkast naar de woonkamer(router).

Mijn huidige situatie is als volgt. Ik heb een Ziggo Connect Box in de meterkast staan die in Bridge modus staat. Deze is met één netwerkkabel verbonden naar mijn router. Dit is een TP-Link Archer C6.

De router heeft middels DHCP vaste LAN IP adressering naar Home Assistant(Pi 4), Smart Mirror(Pi 3), TV, Desktop etc. De router staat in de woonkamer en is verbonden met een UTP kabel.
Deze set up werkt goed en stabiel voor alle devices. Deze heeft ook één UTP kabel naar m'n desktop en HA lopen.

Nu heb ik recent een Slimme lezer toegevoegd. Deze leest de P1 poort in de meterkast uit, en de Home Assistant leest deze gegevens via een (lokale) webapplicatie uit. De Slimme lezer is een simpel ESP 8266 boardje met P1 kabel en mini USB voeding.

De kwestie:

De Slimme lezer heeft bizar slechte Wifi verbinding met de router. De webapplicatie is traag en is niet altijd bereikbaar. Het wifi signaal wat ik soms uitlees is -86 dBm tot -90 dBm.

ik heb dit geprobeerd op te lossen door een Wifi Extender te plaatsen in de meterkast. Deze had ik nog liggen, maar zelfs die kan het signaal niet oppikken en uitbreiden.

Het probleem ligt gewoon bij de extreem dikke muren tussen de meterkast en mijn woonkamer. Ik kan moeilijk nog één extra UTP kabel trekken, dit is door de verhuurder al gedaan naar één UTP wandcontactdoos in de muur"(deze is dus in gebruik voor m'n router).

Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik heb iets gelezen over het volgende:
- Eén switch plaatsen tussen Modem en Router, in de meterkast.
- De UTP aansluiting daartussen laten lopen
- De Wifi Extender met die switch aansluiten
- De adressering laten lopen via VLAN (?)

Ik heb echter geen ervaring met VLAN, ik kan ook niet vinden of mijn router hiervoor geschikt is. Ik neem aan van niet...

Ik hoop dat de situatie duidelijk is zonder een tekening erbij. Hoe zouden jullie dit oplossen met huidige hardware om een stabiele situatie te creëren met de Slimme lezer?

$ alias cd='rm -rf'

Beste antwoord (via dogtagz op 08-09-2021 14:10)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:42

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is dus optie3 bij mij..

Je bestaande router moet je dan als AP inrichten:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Maar ik kan me voorstellen dat modem in bridge voordelen heeft (ik heb bijvoorbeeld een VPN server op mijn router). In dat geval ga je voor optie1 in mijn eerdere post.

Je hoeft niet met VLANS aan de gang. En je hoeft zelfs niks te kopen als je genoegen neemt met je bestaande modem als router. Dat kunnen wij niet beoordelen. En anders moet je in het "ergste" geval een 2e router kopen (kan ook via Vraag/Aanbod) en die als AP inrichten.. Of misschien heb je nog wel een Gigabyte switch liggen, dan zou die in de woonkamer kunnen en dan volstaat de aanschaf van een goed accesspoint. (daar staat er ook zat van op VA)

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 08-09-2021 12:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Als stabiliteit belangrijk is, altijd bedrade verbinding. Jouw router naar de meterkast en op de plek van je router een switch en eventueel een los accesspoint (mag ook een combinatie (switch/ap) zijn. Dan je slimme-lezer bedraad aansluiten.

Heb je al eens gekeken met een android wifi-analyzer app? Ik gok dat je slimme-lezer op 2.4ghz werkt. Is het kanaal dat je nu gebruikt gewoon heel druk. Of is het echt het brakke bereik. Sowieso heb je op 2.4ghz makkelijker last van een magnetron of zo'n draadloze-tv-verlengset. 2.4ghz en stabiel gaan niet samen.

Als stabiliteit minder belangrijk is, dan gewoon blij zijn met de momenten dat je wel gegevens doorkrijgt.

Als het nu zo is dat er op de slimme-lezer een website draait waar je alleen de actuele stand op kan halen.. kijken of er alternatieve software is, waar je 1) een historie kan ophalen, bijvoorbeeld de laatste 10 opnames; 2) niet halen, maar laten brengen en werken met een soort cache die alles bewaart totdat het goed ontvangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Aangezien je modem in Bridge-mode draait moet je vanaf je modem RECHTSTREEKS naar je router (dat doe je nu al, dus prima). Je kan dus geen andere poorten op je modem gebruiken. Alleen de slimme lezer bevind zich ook in de meterkast, en zou je liefste bedraad aansluiten begrijp ik?

Dan heb je 3 oplossingen:

Optie1
Makkelijk (zonder VLANS):
Router naar de meterkast verplaatsen en WiFi daarvan uitzetten (eventueel). WAN poort router naar modem (zoals het nu ook is) en dan LAN1 van router = slimme lezer en LAN2 van router is richting de woonkamer en daar een switch neerzetten met een AccessPoint (of daar een 2e router neerzetten en als AccessPoint configureren)

Optie2
Minder makkelijk (met VLANS);
Switch1 in de meterkast die VLANs aankan
Switch2 in de woonkamer die VLANs aankan (ik denk dat je router het niet aankan?)
Internet vanaf modem via Switch1 middels een (transport)vlan naar Switch2 en dan naar de router in de woonkamer laten lopen
Internet achter router via een ander vlan terug naar de meterkast...

Optie3:
(wellicht doe je "speciale" dingen op je router? dan kan dit niet);

Modem uit bridge halen en in router mode zetten
LAN1 naar de slimme lezer
LAN2 naar switch in de woonkamer (en op die switch een AP), of je bestaande router in de woonkamer als AP inrichten

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 08-09-2021 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dogtagz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:42:
...
Het probleem ligt gewoon bij de extreem dikke muren tussen de meterkast en mijn woonkamer. Ik kan moeilijk nog één extra UTP kabel trekken, dit is door de verhuurder al gedaan naar één UTP wandcontactdoos in de muur"(deze is dus in gebruik voor m'n router)...
Je kunt vrij eenvoudig de wcd's aan weerszijden loshalen, trekveer aan de kabel vastmaken, de kabel er uit trekken en daarmee de trekveer er in. Dan twee nieuwe kabels vastmaken aan de trekveer en 'm er weer uit trekken. Dan eindig je dus met twee kabels in de buis. Aan beide kanten een dubbele wcd aansluiten, klaar voor pak 'm beet 5 tientjes. Een router + switch die VLAN's ondersteunt is minstens twee keer zo duur

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hij woont in een huurhuis en hij heeft al een kabel lopen.. Daar zou ik niet aan gaan lopen pielen, als het mis gaat heb je een zeikende huisbaas...

Als hij niks speciaals op zijn router doet kan hij toch gewoon optie3 pakken hierboven?

of optie2, dan moet hij wel iets aanschaffen.. Maar hij hoeft niet perse iets met VLANs te doen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag 1 Waarom je modem in bridge? Gebruik die gewoon als router en je probleem is opgelost eventueel wel met de wifi uit. Je huidige router gebruik je dan gewoon als AP en switch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is dus optie3 bij mij..

Je bestaande router moet je dan als AP inrichten:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Maar ik kan me voorstellen dat modem in bridge voordelen heeft (ik heb bijvoorbeeld een VPN server op mijn router). In dat geval ga je voor optie1 in mijn eerdere post.

Je hoeft niet met VLANS aan de gang. En je hoeft zelfs niks te kopen als je genoegen neemt met je bestaande modem als router. Dat kunnen wij niet beoordelen. En anders moet je in het "ergste" geval een 2e router kopen (kan ook via Vraag/Aanbod) en die als AP inrichten.. Of misschien heb je nog wel een Gigabyte switch liggen, dan zou die in de woonkamer kunnen en dan volstaat de aanschaf van een goed accesspoint. (daar staat er ook zat van op VA)

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 08-09-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FreakNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:42:
Hij woont in een huurhuis en hij heeft al een kabel lopen.. Daar zou ik niet aan gaan lopen pielen, als het mis gaat heb je een zeikende huisbaas...
De huisbaas moet dat toestaan. Hooguit kan hij, op het moment dat TS vertrekt, eisen dat de situatie in oorspronkelijke staat hersteld wordt. In de praktijk zal hij dat alleen doen als hij je wil naaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is dat Slimme Lezer geval WiFi-only?

Simpelste oplossing is variant op optie 3:
- modem in routermode
- C6 in AP-mode
- op modem alleen 2.4GHz radio aan, en met aparte SSID alleen voor de lezer.

Klaar.

Geen extra kabels nodig, geen andere apparatuur nodig en geen aanpassing van woonkamersituatie.

Gaat alleen mank als je inderdaad routerdingen doet op de C6 die niet op de Connectbox kunnen, maar ik lees daar niets van terug. In dat geval moet je inderdaad flink gaan hobbyen.

Overigens mbt die repeater ("WiFi extender"): die moet je ook niet plaatsen waar het signaal slecht is, maar halverwege het signaalverloop tussen die plek en de AP, in dit geval allicht buitenkant meterkast ipv erin. Daar valt misschien nog wat mee te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik die foto van die "slimme lezer" zie zit daar gewoon een UTP poort op...

/edit
Oeps, ik zie nu pas dat dat waarschijnlijk de power port is..

Mmmm, dan zijn mijn geboden oplossingen nog steeds valide, alleen moet je de WiFi aanzetten op ofwel de modem van de provider (optie3) ofwel de router (optie1) (als je die verplaatst naar de meterkast).. Wel afwijkende SSID gebruiken tov van je andere WiFi APs zodat je zeker weet dat de "slimme lezer" het juiste wifi netwerk pakt. Of het MAC van de "slimme lezer" blacklisten op de andere WiFi APs...

[ Voor 75% gewijzigd door FreakNL op 08-09-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-09 21:32
Hi allemaal.

Ik gebruik voornamelijk DHCP en QOS vanuit mijn C6. Opzich kan QOS wel uit, dat is niet heel belangrijk. Maar DHCP is voor Home Assistant en m'n Smart Mirror is wel belangrijk.

Die Ziggo Connect box...zucht... ik had liever iets anders in de plaats. Dat ding is zo traag als je überhaupt iets wilt configureren

Ik ga denk ik voor de optie om een andere router/AP op de plek in de woonkamer te zetten, en de Slimme Lezer dan op de router in de meterkast. Bedankt allemaal!

edit:
Om nog even antwoord te geven: Ja de Slimme Lezer is Wifi Only, en dat is een P1 Poort (geen ethernet:) )

[ Voor 10% gewijzigd door dogtagz op 08-09-2021 14:11 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap dat je je eigen router wilt houden. Dan die gewoon naar de meterkast met een apart WiFi netwerk waar je alleen de Slimme Lezer op aansluit en dan in je woonkamer inderdaad een andere oplossing :)

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dogtagz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:09:
Hi allemaal.

Ik gebruik voornamelijk DHCP en QOS vanuit mijn C6. Opzich kan QOS wel uit, dat is niet heel belangrijk. Maar DHCP is voor Home Assistant en m'n Smart Mirror is wel belangrijk.

Die Ziggo Connect box...zucht... ik had liever iets anders in de plaats. Dat ding is zo traag als je überhaupt iets wilt configureren

Ik ga denk ik voor de optie om een andere router/AP op de plek in de woonkamer te zetten, en de Slimme Lezer dan op de router in de meterkast. Bedankt allemaal!

edit:
Om nog even antwoord te geven: Ja de Slimme Lezer is Wifi Only, en dat is een P1 Poort (geen ethernet:) )
Voordat je je woonkamer overhoop gooit, toch even proberen met die repeater op een betere plek. Als dat lukt hoef je niets nieuws te kopen en de woonkamersituatie te veranderen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1