Starten met Mining

Pagina: 1
Acties:
  • 1.558 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKiiwii
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-09-2021
Dag iedereen,

Ik heb interesse in het minen van crypto, maar heb daar 0% ervaring in.

Ik zag dat er verschillende mogelijkheden waren, zoals het aankopen van een volledig PC die daarvoor gemaakt is, zoals de Antminer, iPollo, Innosilicon, ...
Of het configureren van Grafische kaarten.

Ik heb meerdere vragen.

1.. wat is het beste? Een pc of grafische kaarten? (Ik hoorde dat een pre-build 10x beter is, maar dat deze zich niet kan aanpassen als de crypto-transactie zou veranderen van algorythm ofzo iets? Dus weg te gooien is?)

2 Hoe begin ik er eigenlijk aan?

3 Zijn er plaatsen waar je z'n rig/setup kan huren ofzo? Of waar je een plek kan huren om uw setup te installeren? Want is zeer luid heb ik me laten zeggen.

4 Eens alles geconfigureerd is, is alles automatisch? Moet er iets in het oog gehouden worden?

5 Op asicminervalue.com geven ze estimaties van hoeveel een setup opbrengt. Is deze betrouwbaar?

Bedankt iedereen!! :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:22
Er is een heel forumdeel over crypto, lees je vooral even in: Cryptocurrencies :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKiiwii
Ah nee ma Crypto dat ken ik enzo.
Maar het is het mijnen dat ik niet ken :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
TheKiiwii schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:06:
Dag iedereen,

Ik zag dat er verschillende mogelijkheden waren, zoals het aankopen van een volledig PC die daarvoor gemaakt is, zoals de Antminer, iPollo, Innosilicon, ...

Ik heb meerdere vragen.

1.. wat is het beste? Een pc of grafische kaarten? (Ik hoorde dat een pre-build 10x beter is, maar dat deze zich niet kan aanpassen als de crypto-transactie zou veranderen van algorythm ofzo iets? Dus weg te gooien is?)

3 Zijn er plaatsen waar je z'n rig/setup kan huren ofzo? Of waar je een plek kan huren om uw setup te installeren? Want is zeer luid heb ik me laten zeggen.

4 Eens alles geconfigureerd is, is alles automatisch? Moet er iets in het oog gehouden worden?

5 Op asicminervalue.com geven ze estimaties van hoeveel een setup opbrengt. Is deze betrouwbaar?

Bedankt iedereen!! :D
Niet lullig bedoeld, maar laat het varen.....

De vragen die je nu stelt zou je eigenlijk zelf al uitgezocht moeten hebben. Het internet staat hier namlijk hardstikke vol mee. Als je dat niet lukt, dan kan je afvragen of winstgevend minen wel gaat lukken.

De tijden van makkelijk geld verdienen met mining zijn al voorbij..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKiiwii
Hello @ChojinZ

Die vragen .. ben ik juist als het uitzoeken zoals je zegt. Vandaar dat ik hier post.
Zou ik geen vragen hebben, zou ik hier ook niet zitten.

Ik probeer meer gestructureerde en juiste, gerichte antwoorden te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 14:30

lasharor

7 december 2004

Hoi @TheKiiwii

Tweakers is geen helpdesk. Deze vragen kan je ook gewoon op google vinden.

Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:16
Heb je ook nagedacht over de impact op het milieu (doormiddel van het enorme stroomgebruik) tov van de (minimale) winst die je maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44
Basekid schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:29:
Heb je ook nagedacht over de impact op het milieu (doormiddel van het enorme stroomgebruik) tov van de (minimale) winst kosten die je maakt?
There I fixed it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:59
TheKiiwii schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:21:
Hello @ChojinZ

Die vragen .. ben ik juist als het uitzoeken zoals je zegt. Vandaar dat ik hier post.

Dan moet je beginnen met meer gestructureerde, juiste en gerichte vragen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 01:02
TheKiiwii schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:06:
Dag iedereen,

Ik heb meerdere vragen.

Een PC of een rig is sowieso een PC (moederbord, RAM, CPU, GPU).
Een "normale" pc bevat over het algemeen 1 GPU.
Een miningrig heeft meestal 4 - 6 GPU's.

Ik denk dat je bedoelt het minenen met een CPU of GPU.

Een ASIC miner kan vaak maar 1 algoritme minen, waar een GPU meerdere algoritmes ondersteunt, waardoor je makkelijker kunt switchen en je opbrengst gelijk blijft. Er zijn genoeg YT filmpjes te vinden over het geluid en met name het stroomverbruik. In NL kan dat niet uit. Niet voor niets dat veel van die dingen in USA of China staan, omdat de stroomprijs daar vaak maar een derde is t.o.v NL

Vervolgens, wat wil je gaan doen met je coins? HODL of verkoop?
Snelste manier, wat heb je nu aan hardware thuis (met name welke GPU heb je)?. Eigenlijk alles ouder dan een 2080 is al niet echt meer rendabel.
Ik mine al jaren gewoon op mijn PC met een GTX1070. Ding staat toch altijd aan, omdat ik er ook op werk. Ik heb nooit een rig gewild. ik doe het alleen omdat ik het leuk vind en de techniek wilde uitpluizen. met mijn PC "verdien" ik er niet veel mee. Hooguit een 20 - 30 USD per maand hou ik over na aftrek van stroomkosten. Afhankelijk of je je coins gelijk verkoopt of wacht op een juist moment.

Aantal tips om informatie over te zoeken:
Miningpools (nanopool, ethermine, etc), miningsoftware voor je GPU (t-rex, lolminer, etc). Tweaken van je GPU (MSI Aferburner), wil je 1 GPU gaan kopen of meerdere (denk dan aan hiveOS https://hiveos.farm/)

Welke coin ga je minen. (https://whattomine.com), wil je je coins gaan HODL-en, of direct verkopen op een exchange?

https://whattomine.com vul die maar eens in, incl de juiste stroomprijzen, dan heb je een idee wat je bruto opbrengst is. ( je moet namelijk je coins ook nog zien te verkopen op het juiste moment, of je HODL ze), onderhoud van je miningrig/GPU's. etc.
Ja, maar ik zou er niet aan beginnen. De voorspellingen zijn altijd te rooskleurig.
Nee, je miningsoftware kan vastlopen, je moet je GPU tweaken met software als MSI afterburner. Bij een stroomuitval moet je je miner weer opstarten. Regelmatig je miner output checken. Je wil er niet na 2 dagen achterkomen dat je rig staat te minen zonder een werkende internetverbinding.
ASIC miners zijn alleen geschikt voor o.a. BTC. Is het betrouwbaar. Nee. Zijn ze te leveren, vaak meer dan 3 mnd leveringtermijn of ze worden helemaal niet geleverd. Zeker als beginneling, hier niet aan beginnen. Je zal niet de eerste zijn die een paar duizend euro uitgeeft en vervolgens kan fluiten naar zijn centen.

Er is een miningtopic op tweakers.
Coin mining - hardware, software en instellingen - deel 2

Genoeg leesvoer dus. Probeer je in te lezen, dan kun je ook wat gerichter vragen stellen, zonder dat je door iedereen er op gewezen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:59
NLMaca schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:47:
[...]

Een PC of een rig is sowieso een PC (moederbord, RAM, CPU, GPU).
Een "normale" pc bevat over het algemeen 1 GPU.
Een miningrig heeft meestal 4 - 6 GPU's.

Ik denk dat je bedoelt het minenen met een CPU of GPU.

Een ASIC miner kan vaak maar 1 algoritme minen, waar een GPU meerdere algoritmes ondersteunt, waardoor je makkelijker kunt switchen en je opbrengst gelijk blijft. Er zijn genoeg YT filmpjes te vinden over het geluid en met name het stroomverbruik. In NL kan dat niet uit. Niet voor niets dat veel van die dingen in USA of China staan, omdat de stroomprijs daar vaak maar een derde is t.o.v NL

Vervolgens, wat wil je gaan doen met je coins? HODL of verkoop?

[...]

Snelste manier, wat heb je nu aan hardware thuis (met name welke GPU heb je)?. Eigenlijk alles ouder dan een 2080 is al niet echt meer rendabel.
Ik mine al jaren gewoon op mijn PC met een GTX1070. Ding staat toch altijd aan, omdat ik er ook op werk. Ik heb nooit een rig gewild. ik doe het alleen omdat ik het leuk vind en de techniek wilde uitpluizen. met mijn PC "verdien" ik er niet veel mee. Hooguit een 20 - 30 USD per maand hou ik over na aftrek van stroomkosten. Afhankelijk of je je coins gelijk verkoopt of wacht op een juist moment.

Aantal tips om informatie over te zoeken:
Miningpools (nanopool, ethermine, etc), miningsoftware voor je GPU (t-rex, lolminer, etc). Tweaken van je GPU (MSI Aferburner), wil je 1 GPU gaan kopen of meerdere (denk dan aan hiveOS https://hiveos.farm/)

Welke coin ga je minen. (https://whattomine.com), wil je je coins gaan HODL-en, of direct verkopen op een exchange?

https://whattomine.com vul die maar eens in, incl de juiste stroomprijzen, dan heb je een idee wat je bruto opbrengst is. ( je moet namelijk je coins ook nog zien te verkopen op het juiste moment, of je HODL ze), onderhoud van je miningrig/GPU's. etc.

[...]

Ja, maar ik zou er niet aan beginnen. De voorspellingen zijn altijd te rooskleurig.

[...]

Nee, je miningsoftware kan vastlopen, je moet je GPU tweaken met software als MSI afterburner. Bij een stroomuitval moet je je miner weer opstarten. Regelmatig je miner output checken. Je wil er niet na 2 dagen achterkomen dat je rig staat te minen zonder een werkende internetverbinding.

[...]

ASIC miners zijn alleen geschikt voor o.a. BTC. Is het betrouwbaar. Nee. Zijn ze te leveren, vaak meer dan 3 mnd leveringtermijn of ze worden helemaal niet geleverd. Zeker als beginneling, hier niet aan beginnen. Je zal niet de eerste zijn die een paar duizend euro uitgeeft en vervolgens kan fluiten naar zijn centen.

Er is een miningtopic op tweakers.
Coin mining - hardware, software en instellingen - deel 2

Genoeg leesvoer dus. Probeer je in te lezen, dan kun je ook wat gerichter vragen stellen, zonder dat je door iedereen er op gewezen wordt
Waarom doe je dit?

TS wil gratis geld in een cryptowereld waar juist ook verliezers zijn en dat zijn met name de mensen die snel en simpel te werk gaan.

Nobel om te willen helpen, maar TS help je juist door zijn vragen (nog) niet te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
TheKiiwii schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:21:
Hello @ChojinZ

Ik zal je vragen beantwoorden maar.... dit zijn hele basale vragen. Als je daar het antwoord niet op weet te vinden dmv google, hoe ga je dan ooit je mining rig draaiende houden en optimaliseren?
Antwoorden vinden op je vragen is niet zo lastig. Wat veel lastiger is (en waar jij dus ook eventueel tegenaan gaat lopen) is je mining rig winstgevend maken.

Maargoed, je vragen:

1) Is lastig te bepalen. Soms zijn gpu's meer winstgevend, soms dedicated systemen zoals Antminer. Eea is afhankijk van je opbrengst, de koersen en je investering. Je zal een investering moeten doen en vervolgens kijken welke coins het meest winstgevend zijn. Als je pech hebt is er op dat moment niets winstgevend en ben je je investering kwijt. Maar dat kan ook zo omslaan.

2) Door miner software te downloaden? Daarnaast zal je lid moeten worden van een mining pool. Ook heb je een wallet nodig om de coins op te laten storten. Mining software is vollop te krijgen en gratis. Je zal wel het eea moeten aanpassen in config files.

3) weet ik niet

4)In princiepe is alles dan automatisch. Het draait en blijft draaien. Je zal af en toe een reboot moeten doen maar in princiepe heb je er weinig onderhoud aan. PC monitoren is natuurlijk wel van belang. Hardware kan kapot gaan en je wil niet dat je huis affikt als jij op het werk zit. Daarnaast wil je ook niet dat je miner niets doet. Of aan het minen is maar niets genereert.

5) Niet mee bekend maar mijn ervaring is dat al die calculators het erg rooskleurig weergeven maar dat je in de praktijk vaker niet dan wel de snelheden haalt die ze opgeven.

Vraag aan jou: Hoeveel wil je investeren en heb je al berekend hoeveel omzet je moet genereren om je investering er, zeg binnen 6 maanden, eruit te halen?

En wat ga je straks doen als de voor thuisgebruikers meest winstgevende coin van dit moment (ETH) straks over gaat naar PoS?
Playa del C. schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:55:
[...]

Nobel om te willen helpen, maar TS help je juist door zijn vragen (nog) niet te beantwoorden.
Je hebt gelijk hoor.... Maar dit gaat toch nooit van de grond komen. Dat zie je al aan de eigen inzet. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ChojinZ op 08-09-2021 13:11 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 01:02
Iemand maakt zijn eerste post op Tweakers en wordt afgewimpeld met ga maar naar google, Tweakers is geen helpdesk. Dat kan ook wel wat vriendelijker toch?
TS wil gratis geld in een cryptowereld waar juist ook verliezers zijn en dat zijn met name de mensen die snel en simpel te werk gaan.
Als TS een ASIC miner had gekocht zonder onderzoek zou ik je gelijk geven. Volgens mij ben ik kritisch genoeg in mijn antwoord dat er meer zaken zijn om rekening mee te houden.
Ik moet eerlijk zijn, daar heb je wel een punt. Ik ben misschien wat te enthousiast geweest bij nader inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 15:58
Kortom het kan als je videokaarten hebt.
Een antminer als je er aan kan komen kost je 9K en lever 8 euro per dag op maar dat kan heel snel veranderen afhankelijk van de koers

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cryptocurrencies is toch echt waar je op GoT moet zijn voor deze materie, maar een topic van "ik weet niet waar te beginnen" is ook daar niet welkom dus gaat deze dicht.

Er is al meer dan genoeg geschreven op GoT en elders. Lees je in. Als je detailvragen hebt kun je die rustig in Cryptocurrencies stellen - maar zo ongericht als dit willen we nergens op GoT.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.