Er gaan zonnepanelen geplaatst worden op mijn woning. Aangezien mijn elektro kennis zeer beperkt is ben ik benieuwd naar jullie inzichten in het navolgende.
Vraag:
Welke AC kabeldikte volstaat vanuit het oogpunt van:
- Veiligheid
- Efficiëntie/verliezen
- 253 volt probleem.
Situatie:
- 3 fasen meterkast
- SMA Sunny Tripower 8.0 omvormer 3-fase (STP8.0-3AV-40)
- 8x Trina Solar Vertex 390Wp full black op het zuiden
- 15x Trina Solar Vertex 390Wp full black op het oosten.
Op de zolder heb ik 2 aparte groepen voor de wasmachine+droger en airco.
Er zijn verder geen (loze) leidingen die in aanmerking komen.
De installateur stelt voor om de twee groepen 'op te offeren' en hier vervolgens op de zolder een mini-groepenkast aan te sluiten (door gebruik van de 2 leidingen van de opgeofferde groepen)
Hierop worden 4 nieuwe groepen gemonteerd (wasmachine, droger, airco, omvormer).
Volgens de installateur is de bestaande bekabeling (2,5mm2) van de meterkast naar de zolder voldoende.
Eventueel is het mogelijk om 4mm2 kabels te gaan trekken.
Nu begrijp ik dat 4mm2 waarschijnlijk beter is, ik ben alleen benieuwd of het ook nodig is?
(Wegen de voordelen op tegen de kosten?)
Hieronder nog een screenshot van mijn Sunny Design berekeningen. (mocht dit relevant zijn)
Vraag:
Welke AC kabeldikte volstaat vanuit het oogpunt van:
- Veiligheid
- Efficiëntie/verliezen
- 253 volt probleem.
Situatie:
- 3 fasen meterkast
- SMA Sunny Tripower 8.0 omvormer 3-fase (STP8.0-3AV-40)
- 8x Trina Solar Vertex 390Wp full black op het zuiden
- 15x Trina Solar Vertex 390Wp full black op het oosten.
Op de zolder heb ik 2 aparte groepen voor de wasmachine+droger en airco.
Er zijn verder geen (loze) leidingen die in aanmerking komen.
De installateur stelt voor om de twee groepen 'op te offeren' en hier vervolgens op de zolder een mini-groepenkast aan te sluiten (door gebruik van de 2 leidingen van de opgeofferde groepen)
Hierop worden 4 nieuwe groepen gemonteerd (wasmachine, droger, airco, omvormer).
Volgens de installateur is de bestaande bekabeling (2,5mm2) van de meterkast naar de zolder voldoende.
Eventueel is het mogelijk om 4mm2 kabels te gaan trekken.
Nu begrijp ik dat 4mm2 waarschijnlijk beter is, ik ben alleen benieuwd of het ook nodig is?
(Wegen de voordelen op tegen de kosten?)
Hieronder nog een screenshot van mijn Sunny Design berekeningen. (mocht dit relevant zijn)
/f/image/Jsvpkok3wiRXfrVPRGeGIblP.png?f=fotoalbum_large)