Nieuwe waterleiding rammelt bij dichtdoen kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Okee, ik zit dus een beetje met een issue. Voor mijn bad is een kraan geplaatst (zelf aangeschaft), keramisch binnenwerk, vrij normaal tegenwoordig voor zover ik weet. Mijn aannemer (waarmee ik helaas al meer issues gehad heb) heeft deze geinstalleerd, maar bij dichtdoen rammelden de leidingen nogal flink in de hele koof. Dit gemeld en zou opgelost worden. Echter was het hierna wel iets verbeterd maar nog steeds zeer irritant. Zelfs met rustig dichtdoen hoor je nog steeds iets van waterslag en ook voor zover ik het kan horen de leidingen tegen de Wedi plaat oid aan tikken.

De aannemer zegt nu dat ze het niet beter krijgen en dat het niet door de leidingen is maar door de kraan, en dat dit alleen te fixen (maar niet 100%) zou zijn door hem echt in een muur in te bouwen. Ikzelf vertrouw het voor geen meter meer en kan niet geloven dat een normaal type inbouwkraan van hansgrohe hiervoor zou zorgen. Op het plaatje hieronder is te zien hoe het nu zit, normaal zit er dus nog een plaat voor uiteraard.
Ikzelf zou verwachten dat ze het gewoon met beugels vast moeten zetten ofzo, maar klopt mijn idee hierin?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ex1zM44.jpg

Beste antwoord (via Bor op 25-09-2021 08:34)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:31

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Mijn eerste gedachte is ook gewoon een paar extra beugels.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 20:45
Misschien is het een idee om een waterslagdemper te plaatsen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
jugger naut schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:49:
Misschien is het een idee om een waterslagdemper te plaatsen?
Daar was ik inderdaad ook al over aan het denken, maar ik wil graag ook eerst weten of het verhaal uberhaupt klopt, plus in welke leiding zou die dan moeten komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
m-vw schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:51:
Idd, zeker aangezien PUR hun go-to montageproduct lijkt te zijn. WCD? PUR. Deurframe? PUR. Waterleiding? PUR.

Maar zou fijn zijn als er iemand met ervaring is die hier iets op kan zeggen voor me. Ik ben inmiddels ook het gedoe met de aannemer wel beu, zijn n jaar geleden gestart, heeft n half jaar stil gelegen door een conflict over geld (en wat andere issues), en nu weer dit gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even voor het beeld, de warm en koud water leidingen lopen die nu in een koof naar beneden/boven? Er zit gewoon werking(hangt los) in de leiding en hij heeft dus kans om slag te maken. Er zit gewoon te veel speling op de leiding, dan kan je wel een waterslagdemper plaatsen maar ik vraag mij af of dit gaan werken. Het lijkt er op of alles met wat tie-wrap bij elkaar gebonden is. Kan je is een foto naar boven en beneden maken met je telefoon met flitser(in de koof).. valt daar nog wat te zien of is alles inmiddels al afgewerkt?

Ik heb deze kraan al meerdere malen gemonteerd en nog nooit last van water slag gehad. Ik vind hem ook zwak gemonteerd.

Wat overigens ook niet handig is om de leiding contact te laten maken met het mv kanaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Aapie op 07-09-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Aapie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:01:
Even voor het beeld, de warm en koud water leidingen lopen die nu in een koof naar beneden/boven? Er zit gewoon werking(hangt los) in de leiding en hij heeft dus kans om slag te maken. Er zit gewoon te veel speling op de leiding, dan kan je wel een waterslagdemper plaatsen maar ik vraag mij af of dit gaan werken. Het lijkt er op of alles met wat tie-wrap bij elkaar gebonden is. Kan je is een foto naar boven en beneden maken met je telefoon met flitser(in de koof).. valt daar nog wat te zien of is alles inmiddels al afgewerkt?

Ik heb deze kraan al meerdere malen gemonteerd en nog nooit last van water slag gehad. Ik vind hem ook zwak gemonteerd.
Een nieuwe foto maken wordt even lastig, kom deze week niet meer in de buurt van het huis. (Huis is regio Eindhoven, ik zit zelf 80km verderop). Beide leidingen lopen iig van boven naar beneden (of andersom) door die koof, ketel staat op zolder. Voor deze kraan (en de rest vd badkamer) zijn aftakkingen gemaakt, maar volgens mij zitten die verder nergens vast nee, alleen dus met PUR.

In die koof zit verder: Mijn ventilatiebuis vanuit de WC beneden (die is te zien), de leidingen voor de vloerverwarming voor zowel de benedenverdieping als de badkamer, en een hoop elektraleidingen. Ik ga nog even zoeken of ik van eerder nog foto's heb van hoe de leidingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mark-k schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:09:
[...]

Een nieuwe foto maken wordt even lastig, kom deze week niet meer in de buurt van het huis. (Huis is regio Eindhoven, ik zit zelf 80km verderop). Beide leidingen lopen iig van boven naar beneden (of andersom) door die koof, ketel staat op zolder. Voor deze kraan (en de rest vd badkamer) zijn aftakkingen gemaakt, maar volgens mij zitten die verder nergens vast nee, alleen dus met PUR.

In die koof zit verder: Mijn ventilatiebuis vanuit de WC beneden (die is te zien), de leidingen voor de vloerverwarming voor zowel de benedenverdieping als de badkamer, en een hoop elektraleidingen. Ik ga nog even zoeken of ik van eerder nog foto's heb van hoe de leidingen zitten.
Als dit het geval is dan is er gewoon te weinig gebeugeld. Je kan prima een hele bos bij elkaar bundelen maar dan moet er wel gezorgd worden dat het om de 60cm goed vast zit. Dit lijkt nu iig niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Aapie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:11:
[...]

Als dit het geval is dan is er gewoon te weinig gebeugeld. Je kan prima een hele bos bij elkaar bundelen maar dan moet er wel gezorgd worden dat het om de 60cm goed vast zit. Dit lijkt nu iig niet het geval.
Ik heb nog even gezocht en heb niet echt een enorm nuttige foto, wat ik wel kan zien is dat de warme leiding die van boven naar onder gaat (en dus afgetakt wordt voor de badkamer) met van dit soort inslagbeugels vast zit, varierend tussen de 50cm en n meter tussen de beugels.

Afbeeldingslocatie: https://imagescdn.wasco.nl/5/001/576/231/3053560_15220_Flamco_Hoofdafbeelding_01.jpg

Vanaf de aftakking tot aan de kraan zit volgens mij alleen PUR en verder geen beugels, daar zit ook te weinig hout voor dat raamwerk voor om t goed vast te zetten denk ik.

Edit: Btw je zegt zelf die kraan al vaker gemonteerd te hebben en deze matig gemonteerd te vinden, wat zou beter kunnen volgens jou?

[ Voor 7% gewijzigd door mark-k op 07-09-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Paar extra beugels kunnen sowieso geen kwaad. Anders hangt straks al het gewicht aan één koppeling.

Ik zit normaal in de industriele leidingen en dan heb je gewoon normen mbt maximale overspanningen, glijdende schoenen, vaste punten etc. Zit zoiets niet inn het bouwbesluit?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

..

[ Voor 98% gewijzigd door m-vw op 07-09-2021 22:24 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
m-vw schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:20:
Paar extra beugels kunnen sowieso geen kwaad. Anders hangt straks al het gewicht aan één koppeling.

Ik zit normaal in de industriele leidingen en dan heb je gewoon normen mbt maximale overspanningen, glijdende schoenen, vaste punten etc. Zit zoiets niet inn het bouwbesluit?
Pfoe, dat zou ik zo niet weten, waar kan ik dat ergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

mark-k schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:36:
[...]

Pfoe, dat zou ik zo niet weten, waar kan ik dat ergens vinden?
Helaas zou ik dat ook niet zo snel weten.
Maar pur als bevestingsmiddel? Ik weet hoe clubs als Belisol ramen plaatsen, maar zelfs zij gebruiken in eerste instantie nog hout en schroeven om een kozijn op zijn plaats te houden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:50
Waterslagdemper gaat zeker helpen, helemaal met wasmachines en vaatwassers.

Echter is extra bevestiging materiaal zo te zien ook wel handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 19:28
Een paar vuren latjes in je frame erbij en die leiding fatsoenlijk vast zetten met een paar zadelklemmen.

Een aannemer die leidingwerk en elektra "bevestigd" met PUR ben ik nog nooit tegengekomen. En ik heb wat installaties gezien die meer normen overtraden dan dat ze er aan voldeden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 22:29

M2M

medicijnman

En purren is zo gemakkelijk. Alles in een koof rammen, hier en daar wat latjes en een paar spuitbussen pur erin. 8)7 |:(

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:00:
Een paar vuren latjes in je frame erbij en die leiding fatsoenlijk vast zetten met een paar zadelklemmen.

Een aannemer die leidingwerk en elektra "bevestigd" met PUR ben ik nog nooit tegengekomen. En ik heb wat installaties gezien die meer normen overtraden dan dat ze er aan voldeden.
Ja ik ben dan toch niet de enige die denkt dat dit een issue is van gebrek aan starre bevestiging ipv een probleem met mijn kraan.
M2M schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:05:
En purren is zo gemakkelijk. Alles in een koof rammen, hier en daar wat latjes en een paar spuitbussen pur erin. 8)7 |:(
Jep, lekker simpel, niet echt effectief helaas.

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Dit soort flexibele leiding hoort niet los te hangen maar is bedoeld om ingegoten en dus gefixeerd te worden. Paar klemmetjes of pur gaan niet echt helpen. Wat je hier ziet is gemakzucht en goedkoop voor de bouwer. Probleem is... je kunt deze stukjes wat nu loshangt wel wat beter fixeren, maar hoe lopen ze verder? Zitten ze echt in de vloeren en muren gegoten, of liggen ze ook daar los bijv. in een laagje isolatie/piepschuim onder/tussen een dekvloer oid, of hangen ze ook zo los in de gipsmuren? Anders heeft het geen nut... ook waterslagdempers gaan je dan niet helpen... als je echt pech hebt ga je zelfs waterslag van je buren horen via je leidingen.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
jowi schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:36:
Dit soort flexibele leiding hoort niet los te hangen maar is bedoeld om ingegoten en dus gefixeerd te worden. Paar klemmetjes of pur gaan niet echt helpen. Wat je hier ziet is gemakzucht en goedkoop voor de bouwer. Probleem is... je kunt deze stukjes wat nu loshangt wel wat beter fixeren, maar hoe lopen ze verder? Zitten ze echt in de vloeren en muren gegoten, of liggen ze ook daar los bijv. in een laagje isolatie/piepschuim onder/tussen een dekvloer oid, of hangen ze ook zo los in de gipsmuren? Anders heeft het geen nut... ook waterslagdempers gaan je dan niet helpen... als je echt pech hebt ga je zelfs waterslag van je buren horen via je leidingen.
Dat varieert een beetje, meeste zit niet ingegoten nee. Maar het zijn niet echt flexibele leidingen, maar gewoon uponor kunststof leidingen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00
In onze woning hoor je ook een slag wanneer onze inbouwkranen van Grohe (met een soort drukknop) en de wasmachine de watertoevoer afsluiten. De leidingen (gelijkaardig type) en kranen zitten bij ons in de muren en vloer gecementeerd. Dus volledig weg krijgen zal waarschijnlijk niet lukken met nog meer vast te zetten. Ik denk dat dit kan komen omdat dit type leiding eigenlijk nog steeds 'los' ligt in die blauwe of rode buis?

Ik denk niet dat je problemen zal krijgen zoals het nu is uitgevoerd. Ik ga er van uit dat het lager wel gefixeerd is. Maar netjes oogt het uiteraard niet.

Wel zou ik kijken om die buizen weg te halen van die ventilatiebuis. Iedere geluid die de waterleiding maakt , zal je horen in die buis. Verder ben ik er ook geen fan van om koppelstukken achter een wand te stoppen waar je niet meer bij kan (wordt een douche waarschijnlijk?)

Hoe zit plaat waar die kraan op zit vast tussen die twee balkjes?

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 11-09-2021 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
D-Three schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:07:
Dus volledig weg krijgen zal waarschijnlijk niet lukken met nog meer vast te zetten. Ik denk dat dit kan komen omdat dit type leiding eigenlijk nog steeds 'los' ligt in die blauwe of rode buis?
Ik vermoed ook dat dat het geval is ja. Overigens waterslagdempers werken alleen als je ze direct bij de kraan plaatst die de slag veroorzaakt. Dus echt zo dicht mogelijk bij de kraan. Keramische kranen ( ja ook de hele dure) veroorzaken juist waterslag, itt 'goedkope' kranen met rubbertjes. Geeft leuke discussies als je last hebt van waterslag via je buren "kan niet door ons komen, want wij hebben dure keramische kranen"... Ook wasmachines zijn meestal veroorzakers.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
@D-Three @jowi

Ik snap dat waterslag komt door het abrupt dichtgooien van de kraan wat veel sneller gaat bij keramisch, echter is de waterslag niet het enige probleem. Als de plaat gemonteerd is hoor je de leiding er ook gewoon tegenaan rammelen, dat moet hoe dan ook opgelost kunnen worden lijkt me.

Die plaat zit gewoon tegen die latjes geschroefd.

Kraan is voor het bad btw, vult via de overloop.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00
@jowi Geen idee wat een keramische kraan is :) Dat ga ik eens moeten opzoeken. Wij hebben ze gewoon gekozen op basis van kleur en prijs ;) Wel mee helpen installeren.

@mark-k Het is nu eenmaal hout, je zal die plaat wel blijven horen, vrees ik. Vraag aan jouw installateur of zo'n demper kan helpen, ik heb er geen ervaring mee. Zitten die leidingen vast aan de achterkant van die latten? Wat ik ook nog zou proberen, is die latjes bevestigen aan de muur met een ander stukje lat? Een 'T' als je begrijpt wat ik bedoel?

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
D-Three schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:05:
@jowi Geen idee wat een keramische kraan is :) Dat ga ik eens moeten opzoeken. Wij hebben ze gewoon gekozen op basis van kleur en prijs ;) Wel zelf geïnstalleerd.

@mark-k Het is nu eenmaal hout, je zal die plaat wel blijven horen, vrees ik. Vraag aan jouw installateur of zo'n demper kan helpen, ik heb er geen ervaring mee. Zitten die leidingen vast aan de achterkant van die latten? Wat ik ook nog zou proberen, is die latjes bevestigen aan de muur met een ander stukje lat? Een 'T' als je begrijpt wat ik bedoel?
Nee dat zitten ze dus niet, het is gewoon hangende leiding en dan wat PUR...

Je anker aan de muur snap ik idd, dat is maybe wel een optie ja.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom ga je koppelingen dicht purren ?
waterslagdemper

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dat je ze als je ze intaped als ze weggesmeerd worden (in de vloer / wand) okee... maar purren? :')

en gewoon niet goed genoeg vast gezet..

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/53507/files/23018419/600x600x2/rvs-leidingklem-met-epdm-binnenring-15mm-breed.jpg bv

[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 11-09-2021 11:22 ]

404 Signature not found

• jowi
mark-k schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:50:
@D-Three @jowi

Ik snap dat waterslag komt door het abrupt dichtgooien van de kraan wat veel sneller gaat bij keramisch, echter is de waterslag niet het enige probleem. Als de plaat gemonteerd is hoor je de leiding er ook gewoon tegenaan rammelen
Dat rammelen wordt dus veroorzaakt door de waterslag... dat is niet 'iets anders'. Los de waterslag op en je leidingen rammelen niet meer. Waterslag veroorzaakt een drukgolf in je leidingen, tegenovergesteld aan de stroomrichting, dus een drukgolf terug je leidingen in, die daardoor gaan bewegen als ze niet vast zitten. Water is niet samendrukbaar, dus die energie moet ergens heen...

Denk niet dat het vastzetten op deze plek alles oplost, de drukgolf zoekt de zwakste plek op, dus los je het hier op, dan hoor je het met wat pech verderop in je muur als het daar ook loshangt...

Bottom line, AL je leidingen moeten OVERAL bewegingsloos gefixeerd zijn, anders verplaats je het probleem alleen maar.

[ Voor 6% gewijzigd door jowi op 11-09-2021 12:27 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat @jowi al zegt hierboven:
Bottom line, AL je leidingen moeten OVERAL bewegingsloos gefixeerd zijn, anders verplaats je het probleem alleen maar.
Ga op Youtube maar eens kijken naar de vele filmpjes van water hammer of hydraulische ram pomp, dan zie je dat de leidingen inderdaad van voor tot achter vast moeten zitten.

Pas dan heeft een slagdemper nut.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit is gewoon prutswerk, leidingen horen iedere meter te zijn gebeugeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-04 14:03
De waterwerkbladen, waar wij ons als installateur aan dienen te houden, zeggen wel iets over de beugeling.
Om de meter voor een kunststof leiding is niet voldoende, ik zou eerder 0,5mtr aanhouden.
Overigens geldt bij mij het gezegde: "Waar het verstand ophoudt, daar begint pur." en dat zegt wel wat over de manier van 'vastzetten' van het leidingwerk.
Waterslag in de leidingen is alleen te voorkomen door goed te beugelen en te voorkomen dat het leidingwerk contact maakt met andere onderdelen, zoals hier de ventilatie.

Aan de andere kant is het ook mogelijk dat de aannemer gelijk heeft, namelijk bij het verbouwen van een woning.
Als het bestaande leidingwerk niet goed gebeugeld is, maar er was voorheen een kraan zonder keramische schijven gemonteerd, dan kan het best zo zijn dat er door de montage van een kraan met keramische schijven waterslag ontstaat, terwijl die er voorheen niet was...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waterslag kan ook komen omdat er te strak gebeugeld is bijvoorbeeld te kort op bochten.
Wasmachines en vaatwassers staan er om bekend omdat de toevoer snel en abrupt wordt afgesloten.
Bij kranen met keramische schijven (snelsluitend dus) zijn vaak de gebruikers de oorzaak, een klap op een hendel en dicht die kraan!
Rustig de kraan sluiten scheelt vaak al heel veel.
Een waterslagdemper kan ook nog helpen.

Ik vind overigens dat je een badkraan best met 20 mag voeden, in ieder geval de warme en de uitgang naar de baduitloop. Vaak zijn de aansluitingen op een inbouwkraan 3/4''.
Over het pur is al genoeg gezegd, die wedi platen snap ik ook niet helemaal, waarom niet gewoon groen gips / fermacell of iets dergelijks?

Please state the nature of the technical emergency

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-05 16:52
Ik zie dat er flexibele waterleiding is gebruikt, dan zal uiteraard wat meer bewegen als de druk veranderd. Een waterslagdemper kan wat helpen, het is de vraag of dat voldoende is. Een demper met meer inhoud zal wellicht de klappen nog wat beter opvangen. De vraag is of het voldoende zal zijn. Wellicht is dit wat: https://www.hornbach.nl/s...2-CC/6332294/artikel.html

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
SMSfreakie schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:20:
[...]

dat je ze als je ze intaped als ze weggesmeerd worden (in de vloer / wand) okee... maar purren? :')

[Afbeelding] bv
Bij de nieuwe koppelingen van uponor hoeft dat niet meer. Maar voor de zekerheid altijd een beetje tape er om als het met beton/cementdek/gips in aanraking komt. Das het werk en de kosten niet.

• Rofdof
mark-k schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:47:
Okee, ik zit dus een beetje met een issue. Voor mijn bad is een kraan geplaatst (zelf aangeschaft), keramisch binnenwerk, vrij normaal tegenwoordig voor zover ik weet. Mijn aannemer (waarmee ik helaas al meer issues gehad heb) heeft deze geinstalleerd, maar bij dichtdoen rammelden de leidingen nogal flink in de hele koof. Dit gemeld en zou opgelost worden. Echter was het hierna wel iets verbeterd maar nog steeds zeer irritant. Zelfs met rustig dichtdoen hoor je nog steeds iets van waterslag en ook voor zover ik het kan horen de leidingen tegen de Wedi plaat oid aan tikken.

De aannemer zegt nu dat ze het niet beter krijgen en dat het niet door de leidingen is maar door de kraan, en dat dit alleen te fixen (maar niet 100%) zou zijn door hem echt in een muur in te bouwen. Ikzelf vertrouw het voor geen meter meer en kan niet geloven dat een normaal type inbouwkraan van hansgrohe hiervoor zou zorgen. Op het plaatje hieronder is te zien hoe het nu zit, normaal zit er dus nog een plaat voor uiteraard.
Ikzelf zou verwachten dat ze het gewoon met beugels vast moeten zetten ofzo, maar klopt mijn idee hierin?

[Afbeelding]
Ik mag hopen dat ze later het regelwerk hebben aangepast. 5*7 balkjes. En liefst hoh 30 en dan zou ik nog 11 mm osb er op willen.

En die bende is niet voldoende gebeugeld. Dat moet veel meer en netter.
En je maakt een extra balkje om extra te beugelen als moet.

En dan de pur.

Dit is teundebeun werk.

Beugelen doe je om de 50 cm of minder als nodig is. Je laat het niet zweven of hangen aan de koppelingen.

Maar een doosje star quick zal wel weer te duur zijn geweest of beugels met rubber inlays.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18

BCC

Van de electra is ook helemaal niets gebeugeld 🤔 yolo

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Dit is een beunhaas geweest lmao, als ik dit vroeger op school (vmbo, huisinstallaties) had opgeleverd was alles door de docent eruit getrokken en begin maar opnieuw op de manier hoe het wel hoort....

• Rofdof
BCC schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:28:
Idd heel fijn als je later draad wil vervangen of een utp kabel wil trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:18
@mark-k Ik zie denk ik nog een ander "aandachtspunt". Ik heb het idee dat ook je vloerverwarmingsslangen door je koof loopt. Op zich niks mis mee, alleen zijn de leidingen niet geïsoleerd. Gevolg is dat je koof opwarmt en daarmee ook je koud waterleiding met een legionella risico tot gevolg. Ik zou ze de vloerverwarmingsslangen dus nog even laten isoleren!

Verder eens met de rest van de opmerkingen, een paar extra beugels zouden niet misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding] bv
Ja beugeltjes zouden niet zo lastig moeten zijn lijkt me, dit zal wel simpeler en goedkoper zijn ofzo (ze krijgen niks meer per uur dus incentive om zo weinig mogelijk werk te doen gok ik).
jowi schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:25:
[...]

Dat rammelen wordt dus veroorzaakt door de waterslag... dat is niet 'iets anders'. Los de waterslag op en je leidingen rammelen niet meer. Waterslag veroorzaakt een drukgolf in je leidingen, tegenovergesteld aan de stroomrichting, dus een drukgolf terug je leidingen in, die daardoor gaan bewegen als ze niet vast zitten. Water is niet samendrukbaar, dus die energie moet ergens heen...

Denk niet dat het vastzetten op deze plek alles oplost, de drukgolf zoekt de zwakste plek op, dus los je het hier op, dan hoor je het met wat pech verderop in je muur als het daar ook loshangt...

Ik snap dat het rammelen door de waterslag veroorzaakt wordt, echter kun je waterslag hebben zonder dat het rammelt, door het idd beter vast te zetten. Stel dat hij idd de waterslag niet kan oplossen omdat het door de kraan zou komen, dan nog hoort die leiding in mijn (en iedereen hier) optiek niet tegen die wedi plaat aan te komen.
Stoofie schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:47:
De waterwerkbladen, waar wij ons als installateur aan dienen te houden, zeggen wel iets over de beugeling.
Om de meter voor een kunststof leiding is niet voldoende, ik zou eerder 0,5mtr aanhouden.
Overigens geldt bij mij het gezegde: "Waar het verstand ophoudt, daar begint pur." en dat zegt wel wat over de manier van 'vastzetten' van het leidingwerk.
Waterslag in de leidingen is alleen te voorkomen door goed te beugelen en te voorkomen dat het leidingwerk contact maakt met andere onderdelen, zoals hier de ventilatie.

Aan de andere kant is het ook mogelijk dat de aannemer gelijk heeft, namelijk bij het verbouwen van een woning.
Als het bestaande leidingwerk niet goed gebeugeld is, maar er was voorheen een kraan zonder keramische schijven gemonteerd, dan kan het best zo zijn dat er door de montage van een kraan met keramische schijven waterslag ontstaat, terwijl die er voorheen niet was...
Die werkbladen moet ik eens doornemen dan, thanks voor de link.
Verder is er geen sprake van oud leidingwerk, alles is vanaf de meter opnieuw geplaatst door de aannemer.
edsandje schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:35:
Waterslag kan ook komen omdat er te strak gebeugeld is bijvoorbeeld te kort op bochten.
Wasmachines en vaatwassers staan er om bekend omdat de toevoer snel en abrupt wordt afgesloten.
Bij kranen met keramische schijven (snelsluitend dus) zijn vaak de gebruikers de oorzaak, een klap op een hendel en dicht die kraan!

Ik vind overigens dat je een badkraan best met 20 mag voeden, in ieder geval de warme en de uitgang naar de baduitloop. Vaak zijn de aansluitingen op een inbouwkraan 3/4''.
Over het pur is al genoeg gezegd, die wedi platen snap ik ook niet helemaal, waarom niet gewoon groen gips / fermacell of iets dergelijks?
Klopt, maar ook met rustig sluiten rammelt het helaas.
Verder is elke leiding in t huis deze diameter, er zijn voor zover ik weet geen andere diameters geplaatst. De leiding naar het huis toe is ook niet heel dik dus denk ook niet dat groter veel debiet zou opleveren.
En wedi, tja, omdat de aannemer 'wedi official partner' ofzoiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Rofdof schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:19:
[...]

Ik mag hopen dat ze later het regelwerk hebben aangepast. 5*7 balkjes. En liefst hoh 30 en dan zou ik nog 11 mm osb er op willen.

En die bende is niet voldoende gebeugeld. Dat moet veel meer en netter.
En je maakt een extra balkje om extra te beugelen als moet.

En dan de pur.

Dit is teundebeun werk.

Beugelen doe je om de 50 cm of minder als nodig is. Je laat het niet zweven of hangen aan de koppelingen.

Maar een doosje star quick zal wel weer te duur zijn geweest of beugels met rubber inlays.
Het regelwerk dat je nu ziet is wat er zat toen ze vertelden dat het niet beter kon volgens hun. Verder zal alles idd te duur zijn want ze krijgen al minder dan ze me afhandig hadden willen maken (altijd fijn als ze lekker laag berekenen op de offerte en dan proberen om je een hoop extra te laten betalen, heb je bij mij toch de verkeerde te pakken).
BCC schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:28:
Die zitten op zich wel gewoon aan elkaar vast, en de koppelstukken zitten gelijmd, dus zou me verbazen als dat los zou gaan.
lithoijen schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:11:
@mark-k Ik zie denk ik nog een ander "aandachtspunt". Ik heb het idee dat ook je vloerverwarmingsslangen door je koof loopt. Op zich niks mis mee, alleen zijn de leidingen niet geïsoleerd. Gevolg is dat je koof opwarmt en daarmee ook je koud waterleiding met een legionella risico tot gevolg. Ik zou ze de vloerverwarmingsslangen dus nog even laten isoleren!

Verder eens met de rest van de opmerkingen, een paar extra beugels zouden niet misstaan.
VVW loopt idd ook er doorheen, naar beneden is wel geisoleerd, naar de badkamervloer idd niet. Het is wel LTV met een kraan ervoor, hoe groot is dat risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Een douchewand of wand überhaupt maak je niet van latten maar van 5x7 of ytong. Dit zou ik eruit trappen. Leidingwerk moet je ook gewoon beugelen. Heb je al betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Rofdof schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:32:
Een douchewand of wand überhaupt maak je niet van latten maar van 5x7 of ytong. Dit zou ik eruit trappen. Leidingwerk moet je ook gewoon beugelen. Heb je al betaald?
Nee ik was wel zo slim om ervoor te zorgen dat ik van de huidige overeenkomst de helft pas achteraf betaal, dus dat gebeurt ook echt pas als het fatsoenlijk is. Maar het kost wel gvd veel tijd en energie al dit gekut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
mark-k schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:44:
[...]

Nee ik was wel zo slim om ervoor te zorgen dat ik van de huidige overeenkomst de helft pas achteraf betaal, dus dat gebeurt ook echt pas als het fatsoenlijk is. Maar het kost wel gvd veel tijd en energie al dit gekut...
Nadeel is dat jij er ws niet bij aanwezig bent. Dan weet je niet wat ze wegmoffelen. Op die ene foto is het al zo’n bende dat zou zelfs een hobby klusser niet doen.

Dit is gemakzucht en materiaal besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Rofdof schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:48:
[...]

Nadeel is dat jij er ws niet bij aanwezig bent. Dan weet je niet wat ze wegmoffelen. Op die ene foto is het al zo’n bende dat zou zelfs een hobby klusser niet doen.

Dit is gemakzucht en materiaal besparen.
Klopt, ik heb zelf ook al dingen hersteld die door hun gedaan waren op andere vlakken, en persoonlijk durf ik ook te stellen dat de eisen aan mijn eigen werk al een stuk hoger zouden liggen dan wat zij geleverd hebben.
Er zijn gelukkig ook dingen wel goed gedaan, maar een hoop dingen helaas toch ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@mark-k Het risico op legionella is op afstand moeilijk in te schatten, maar onderstaande punten zijn relevant:

Temperatuur water: De snelheid van de groei van legionella is oa temperatuur afhankelijk:
Stel dat door je vloer water van ca 30 a 35 graden gaat dan kan je drinkwaterleiding zo maar 25 a 30 graden worden. Bij je warmwaterleiding is het nog erger, bij omgevingstemperaturen rond de 30 graden in je koof duurt het eeuwig voordat de temperatuur uit de optimale zone is. Onderstaand plaatje is duidelijk genoeg lijkt me:
Afbeeldingslocatie: https://cdnmedia.c-mark.nl/cmark/media/72898/figuur-1leggroei-watertemp.jpg?width=500&height=301.1695906432749

Hoe warm is je heet water? Als je cv ketel water van 90 graden uitspuugt dan zal dit water je warmwaterleiding regelmatig ontdoen van legionella door het af te doden (zie wederom bovenstaande afbeelding), komt je water uit een boiler van 55 graden dan gebeurd dit niet. Overigens geld dit alleen bij je warm water, in je koud watertoevoer zal de legionella nooit door de temperatuur worden afgedood

Materiaal drinkwaterleiding: Legionella gedijt erg slecht op koper, op kunststof (zoals jou uponor leiding) groeit het helaas een stuk beter.

Doorstroming: Hoe meer je systeem wordt gebruikt hoe vaker het water wordt ververst. Hierdoor blijft de temperatuur lager en zal er bovendien minder legionella verzamelen. Het risico is dus groter na een vakantie, of na een weekendje weg.

Verneveling: Legionella is eigenlijk alleen gevaarlijk na inademen van een waternevel waar het in zit. Zit er alleen een wastafelkraan achter dan is er nog niet meteen iets aan de hand (al kan de legionella zich van hier wel verder door het leidingwerk verspreiden). Zit er een douchekop achter dan is het risico echt behoorlijk.

Volgens mij voldoet de installatie zo niet aan de geldende eisen omdat:

In deze link vond ik deze tekst:
Ook in woningen moet sterk worden gelet op het voorkomen van hotspots. Die ontstaan bijvoorbeeld als CV-leidingen te dicht in de buurt lopen van waterleidingen. Zorg dat in de woningen de installatie wordt ontworpen en aangelegd conform ISSO/SBR-publicatie 811 met hotspotvrije zones, ofwel koele zones voor de waterleidingen, waarin dus geen CV-leidingen mogen lopen.
Naar de ISSO/SBR-publicatie wordt volgens mij verwezen vanuit het bouwbesluit.

En volgens de nen1006:
Eisen watertemperaturen:
De temperatuur van het drinkwater (en huishoudwater) mag niet hoger zijn dan 25 °C. Nieuw in de norm is de opmerking dat er omstandigheden zijn waarin een overschrijding van de grens van 25 °C niet is te voorkomen, zoals bij een hittegolf. Een kortdurende overschrijding van die grens levert echter geen direct gevaar voor de gezondheid op. Het water in warmwateruittapleidingen moet – als er geen water wordt getapt – binnen 45 min. afkoelen tot een temperatuur gelijk aan of lager dan 25 °C.

Kortom ik zou de leidingen even laten isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
lithoijen schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:02:
@mark-k Het risico op legionella is op afstand moeilijk in te schatten, maar onderstaande punten zijn relevant:

Temperatuur water: De snelheid van de groei van legionella is oa temperatuur afhankelijk:
Stel dat door je vloer water van ca 30 a 35 graden gaat dan kan je drinkwaterleiding zo maar 25 a 30 graden worden. Bij je warmwaterleiding is het nog erger, bij omgevingstemperaturen rond de 30 graden in je koof duurt het eeuwig voordat de temperatuur uit de optimale zone is. Onderstaand plaatje is duidelijk genoeg lijkt me:
[Afbeelding]

Hoe warm is je heet water? Als je cv ketel water van 90 graden uitspuugt dan zal dit water je warmwaterleiding regelmatig ontdoen van legionella door het af te doden (zie wederom bovenstaande afbeelding), komt je water uit een boiler van 55 graden dan gebeurd dit niet. Overigens geld dit alleen bij je warm water, in je koud watertoevoer zal de legionella nooit door de temperatuur worden afgedood

Materiaal drinkwaterleiding: Legionella gedijt erg slecht op koper, op kunststof (zoals jou uponor leiding) groeit het helaas een stuk beter.

Doorstroming: Hoe meer je systeem wordt gebruikt hoe vaker het water wordt ververst. Hierdoor blijft de temperatuur lager en zal er bovendien minder legionella verzamelen. Het risico is dus groter na een vakantie, of na een weekendje weg.

Verneveling: Legionella is eigenlijk alleen gevaarlijk na inademen van een waternevel waar het in zit. Zit er alleen een wastafelkraan achter dan is er nog niet meteen iets aan de hand (al kan de legionella zich van hier wel verder door het leidingwerk verspreiden). Zit er een douchekop achter dan is het risico echt behoorlijk.

Ook in woningen moet sterk worden gelet op het voorkomen van hotspots. Die ontstaan bijvoorbeeld als CV-leidingen te dicht in de buurt lopen van waterleidingen. Zorg dat in de woningen de installatie wordt ontworpen en aangelegd conform ISSO/SBR-publicatie 811 met hotspotvrije zones, ofwel koele zones voor de waterleidingen, waarin dus geen CV-leidingen mogen lopen.

En volgens de nen1006:
Eisen watertemperaturen:
De temperatuur van het drinkwater (en huishoudwater) mag niet hoger zijn dan 25 °C. Nieuw in de norm is de opmerking dat er omstandigheden zijn waarin een overschrijding van de grens van 25 °C niet is te voorkomen, zoals bij een hittegolf. Een kortdurende overschrijding van die grens levert echter geen direct gevaar voor de gezondheid op. Het water in warmwateruittapleidingen moet – als er geen water wordt getapt – binnen 45 min. afkoelen tot een temperatuur gelijk aan of lager dan 25 °C.

Thanks, dit ga ik zeker even aankaarten. Momenteel heb ik nog gewoon een HR ketel dus warm water wordt tot zeker boven 70 opgewarmd. Maar het koude is dus inderdaad een issue. Die koof gaat zeker opwarmen zo.

Ik woon er nu niet dus het water staat ook lang stil (ik gebruik het dus ook niet, alleen om mn handen te wassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
lithoijen schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:02:

[Afbeelding]

En volgens de nen1006:
Eisen watertemperaturen:

Ik kreeg een passive aggressive berichtje terug op de eis dat de leidingen geisoleerd worden dus ik ben een beetje pissed momenteel. Ik vraag me nu ook af of een aannemer voor dit soort werk gecertificeerd moet zijn enzo, normaal ga je ervan uit dat alles wel klopt bij een bedrijf, maar als veiligheid als 'extra dingetje' gezien wordt word ik opeens wat minder vrolijk en vertrouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik heb geen idee hoe het zit met certificering eisen. Maar het lijkt me dat je als opdrachtgever minimaal er van uit mag gaan van dat een aannemer goed vakmanschap vertoont en bovendien regels uit het bouwbesluit volgt. Wel is het belangrijk hoe e.e.a. af is gesproken. Maakt hij e.e.a. volgens een aangeleverd plan met bijbehorende ontwerp en technische tekeningen dan ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de ontwerper. Als hij de complete verbouwing als pakket heeft aangenomen dan ligt er een veel zwaardere verantwoordelijkheid bij de bouwer.

Het klinkt alsof een bouwkundige aannemer het electra en het installatiewerk er even bij pakt zonder de ins en outs te kennen, dat lijkt me echt zijn risico te zijn. Het probleem is natuurlijk het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, ik kan me nog een topic hier op GOT herinneren over een schilder die er een bende van maakte, dat heeft volgens mij jaren geduurd voordat het helemaal afgehandeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
lithoijen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:16:
Ik heb geen idee hoe het zit met certificering eisen. Maar het lijkt me dat je als opdrachtgever minimaal er van uit mag gaan van dat een aannemer goed vakmanschap vertoont en bovendien regels uit het bouwbesluit volgt. Wel is het belangrijk hoe e.e.a. af is gesproken. Maakt hij e.e.a. volgens een aangeleverd plan met bijbehorende ontwerp en technische tekeningen dan ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de ontwerper. Als hij de complete verbouwing als pakket heeft aangenomen dan ligt er een veel zwaardere verantwoordelijkheid bij de bouwer.

Het klinkt alsof een bouwkundige aannemer het electra en het installatiewerk er even bij pakt zonder de ins en outs te kennen, dat lijkt me echt zijn risico te zijn. Het probleem is natuurlijk het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, ik kan me nog een topic hier op GOT herinneren over een schilder die er een bende van maakte, dat heeft volgens mij jaren geduurd voordat het helemaal afgehandeld was.
Ja er gaat meer mis dan goed lijkt het wel. Het meest gekke vind ik dat de vvw leidingen door een andere zijn aangelegd (wel door hun geregeld), toen de waterleidingen al zaten. Dus zou je A verwachten dat die kerel weet waar hij mee bezig is, en B dat de aannemer er geen issues mee heeft als die leidingen geisoleerd horen te zijn want hij kan dat gewoon afschuiven op degene die hij ingehuurd heeft.
Overigens hebben zij de hele zooi gewoon aangenomen zonder details van wat waar moet (meest gedetailleerde wat ik heb aangegeven was 'daar kan een koof komen als er leidingen van boven naar onder moeten' en 'daar moet de douche en daar de wastafel' etc).

Nu ik erover denk moet ik ook eens checken hoe de waterleiding naar de wastafel loopt, want die komt ook uit de vloer met vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Helaas nog niet de kans gehad om te gaan kijken hoe het allemaal zit, wel nog even zitten zoeken naar wat er nu eigenlijk om de leidingen zit.

De leidingen die allemaal door de koof lopen (zowel op de badkamer als de wc beneden, meter of 5 totaal dus in hoogte) hebben allemaal alleen zo'n mantel om zich heen als hieronder in de afbeelding (als er al mantel is, gedeeltes van de drinkwaterleidingen hebben dit niet, en de vvw voor de badkamer ook niks). Ook de leidingen voor de vvw beneden dus. Is dat isolerend genoeg? Of moet dat dus ook allemaal beter geisoleerd worden?

Afbeeldingslocatie: https://www.123installatieshop.nl/autoimg/262865/200x200/ffffff/img_262865.jpg
blauw voor koud, rood voor warm, zwart voor vvw.

Als er hier nog een fatsoenlijke gecertificeerde installateur is uit regio Eindhoven die het wil controleren (voor een vergoeding uiteraard) hou ik mij graag beschikbaar.

Edit @lithoijen toevallig enig idee wat adequate isolatie hiervoor is? ZIjn die buizen goed genoeg?

[ Voor 31% gewijzigd door mark-k op 23-09-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@mark-k Ik ben geen specialist, maar volgens mij zijn dergelijke ribbelbuizen meer als mantelbuis bedoeld om een leiding te beschermen tegen beschadigingen, dit pas je bijvoorbeeld toe bij een muurdoorvoer. De isolatiewaarde is maar heel beperkt.

Voor je warmwaterleiding is dit prima, je warmwaterleiding wil je niet isoleren zodat deze na gebruik vlot afkoelt. Je koud waterleiding isoleren is ook niet gebruikelijk, maar in dit specifieke geval misschien wel nuttig, maar dan zou je buisisolatie moeten toepassen. Beter is het om je vloerverwarmingsleiding gewoon goed te isoleren. Dat gaat met deze mantelbuizen niet lukken, de isolatiewaarde is daarvoor gewoon te beperkt. Iets zoals
Afbeeldingslocatie: https://easy-fitt.nl/images/ThermaSmart%20PRO%20isolatie%20per%20meter.jpg
of anders
Afbeeldingslocatie: https://easy-fitt.nl/images/ThermaCompact%20isolatie%202%20meter.jpg
lijkt me dan een betere keus. Wat er word toegepast maakt niet zoveel uit mits de isolatie maar:
- bestand is tegen de temperaturen (lijkt me met vloerverwarming helemaal geen issue)
- Voldoende isoleert, maar daarvoor heb je echt geen heel hoogwaardige isolatie nodig
- soepel genoeg is zodat hij nog goed aan te brengen is op deze bochtige vloerverwarmingsslang.

[ Voor 16% gewijzigd door lithoijen op 24-09-2021 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
lithoijen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:25:
@mark-k Ik ben geen specialist, maar volgens mij zijn dergelijke ribbelbuizen meer als mantelbuis bedoeld om een leiding te beschermen tegen beschadigingen, dit pas je bijvoorbeeld toe bij een muurdoorvoer. De isolatiewaarde is maar heel beperkt.

Voor je warmwaterleiding is dit prima, je warmwaterleiding wil je niet isoleren zodat deze na gebruik vlot afkoelt. Je koud waterleiding isoleren is ook niet gebruikelijk, maar in dit specifieke geval misschien wel nuttig, maar dan zou je buisisolatie moeten toepassen. Beter is het om je vloerverwarmingsleiding gewoon goed te isoleren. Dat gaat met deze mantelbuizen niet lukken, de isolatiewaarde is daarvoor gewoon te beperkt. Iets zoals
[Afbeelding]
of anders
[Afbeelding]
lijkt me dan een betere keus. Wat er word toegepast maakt niet zoveel uit mits de isolatie maar:
- bestand is tegen de temperaturen (lijkt me met vloerverwarming helemaal geen issue)
- Voldoende isoleert, maar daarvoor heb je echt geen heel hoogwaardige isolatie nodig
- soepel genoeg is zodat hij nog goed aan te brengen is op deze bochtige vloerverwarmingsslang.
Okee, zoiets dacht ik inderdaad wel al. Hopelijk lost mijn aannemer het op, maar ik ga er niet op vertrouwen. Ik heb ook maar een legionellapreventiebureau gecontacteerd die wel willen komen inspecteren. Kost n paar euro, maar dan weet ik het in elk geval wel zeker, ik heb al genoeg gezondheidsissues en wil er niet ook nog legionella bij.

Thanks voor de info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:37
edsandje schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:35:

Wat is er mis met wedi platen dan?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Makrolon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:09:
[...]

Wat is er mis met wedi platen dan?
Niks, om een badrand of douchebak dicht te zetten.
Maar om er een wand van te maken?
Daar zijn betere manieren voor, osb en gips bijvoorbeeld, kan je ook nog eens wat aan ophangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
edsandje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 01:03:
[...]

Niks, om een badrand of douchebak dicht te zetten.
Maar om er een wand van te maken?
Daar zijn betere manieren voor, osb en gips bijvoorbeeld, kan je ook nog eens wat aan ophangen.
Ik vind osb niet thuishoren in de badkamer. Heb liever een wandje van wedi dan. En wat wil je allemaal ophangen in een badkamer? De lichte dingen die je wil ophangen kan ook prima met normale pluggen in de tegels. Genoeg houvast.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Makrolon schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:14:
[...]

Ik vind osb niet thuishoren in de badkamer. Heb liever een wandje van wedi dan. En wat wil je allemaal ophangen in een badkamer? De lichte dingen die je wil ophangen kan ook prima met normale pluggen in de tegels. Genoeg houvast.
Wat hang je zoal op in een badkamer? Dat kan je zelf wel invullen.
Wat is er mis met osb en gips dan?

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
De wedi platen zijn voor de koof, daar komt verder niks meer aan te hangen.

• Makrolon
edsandje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:05:
[...]

Wat hang je zoal op in een badkamer? Dat kan je zelf wel invullen.
Wat is er mis met osb en gips dan?
Ja, lichte dingen..die blijven ook wel hangen aan een plug in een tegel. En achter bv een meubel zorg je toch voor extra hout.

Wat er mis is met osb, dat het 8x zo dik word als er vocht bij komt. Iets wat niet ondenkbaar is in een badkamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@mark-k Ik ben heel benieuwd wat de specialist gaat zeggen mbt het risico op legionella. Het zou fijn zijn als je dat hier nog even kunt laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
lithoijen schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:49:
@mark-k Ik ben heel benieuwd wat de specialist gaat zeggen mbt het risico op legionella. Het zou fijn zijn als je dat hier nog even kunt laten weten.
Dat zal ik doen ja, maar ik schakel hem pas in nadat de aannemer zijn kans gehad heeft het te fixen zodat hij dat kan controleren. Aangezien ze niet zo snel zijn duurt dat dus nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@mark-k Dag Mark, heb je nog een update voor ons, ik ben eigenlijk wel enorm nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
lithoijen schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:49:
@mark-k Dag Mark, heb je nog een update voor ons, ik ben eigenlijk wel enorm nieuwsgierig.
Helaas niet echt, de aannemer doet moeilijk, heb m 2x verteld wat ie moet doen (namelijk het bouwbesluit volgen, zorgen dat er geen legionellagevaar meer is, en de leidingen deugdelijk vastzetten), maar hij blijft maar reageren dat hij moet weten of het daarna klaar is en dat hij wil weten wat hij moet doen... Ook kreeg ik de opmerking dat de legionellapreventiespecialist maar van tevoren langs moest komen zodat die kon vertellen wat moest gebeuren en ze dat dan wel doen, niet snappende dat ik die specialist wil laten kijken om hun te controleren omdat ik ze niet vertrouw. Inmiddels 2 ingebrekestellingen verder maar nog geen kloot opgeschoten met het werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@mark-k Heel vervelend als het zo moeilijk moet. Heb je rechbijstand die je in het traject kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
lithoijen schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:43:
@mark-k Heel vervelend als het zo moeilijk moet. Heb je rechbijstand die je in het traject kan helpen?
Jep, die neemt t vanaf vandaag dus ook over. Dus ik ga het vanzelf merken.
Pagina: 1