Gasverbruik redelijk hoog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:41

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Een paar jaar geleden is mijn hoekwoning uit 1921 (145m² woonoppervlak) volledig verbouwen.

Uiteraard is overal de nodige isolatie in gegaan.
Benedenverdieping:
- vloer volledig vervangen: onderin de constructievloer, 70mm EPS isolatie met vloerverwarming, daarop de dekvloer en keramische tegels. Vloer randjes zijn netjes los gehouden van het buitenblad tegen koudebruggen.
- voor-, achter- en zijgevel geisoleerd: buitenblad is volsteens, daar tegenaan 40mm XPS, daar voor 100mm gasbeton.
- plafonds voorzien van 100mm glaswol.
- waar een dak zit bij de aanbouw: 200mm glaswol en 40mm EPS, houten plaat en dakpannen
- nieuw gemaakte bijkeuken (12m²) houtenskelet bouw met rondom 200mm glaswol.

Bovenverdieping:
- zadeldak met 120mm glaswol. Dak gaat nog verder worden geïsoleerd volgend jaar.

Het geheel wordt op gas gestookt met een Nefit Proline Nxt ketel en Nefit Easy thermostaat in de woonkamer. De ketel laten we zijn gang gaan, maar de watertemperatuur is begrensd op 45'c.

We wonen met 2 volwassenen en een kind.
Op de benedenverdieping is doorgaans de temperatuur ingesteld op 21'c en boven houden we de thermostaatknoppen op de (te kleine) radiatoren op standje 2.

De vloerverwarming heb ik zo ingeregeld dat overal de omgevingstemperatuur gelijk is per ruimte. Dat geeft wel verschillende temperaturen in de vloerzones (ene ruimte iets warmer dan de andere; 22-25'c variatie)

Nu weet ik dat we geen warm jaar hebben, maar we hebben nu (begin sep) al ca. 1100m³ gas verstookt.
In het warmere 2020 zaten we op dit moment (begin sep) 100m³ lager, totaal bijna 1600 m³.

Ter vergelijking in 2016, voor de hele verbouwing, zat alles op 1800 m³ en op dit moment (begin sep) tegen de 1300m³. Dat was nog zonder isolatie in vloer/wand/dak en zonder bijkeuken. Toen was er boven ook nog geen verwarming.

Voor warm water is het verbruik ca. 20 m³ per maand en stabiel door de tijd heen.

Ik heb het gevoel dat we meer verstoken dan nodig, maar ik kan er niet de vinger op leggen waar het in zit.
Heeft iemand nog een idee?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:51
70mm EPS onder de vloer is m.i. niet zoveel. Zeker als je vloerverwarming hebt zal je daar wat warmte verliezen de kruipruimte / bodem in.
Wellicht draait je ketel erg inefficiënt, je zou die eens kunnen laten nakijken en inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Meten is weten. Koop, als je dat nog niet hebt gedaan, voor 35euro een wifi dongle voor je slimme meter en ga gasverbruik per uur/dag/week/maand bijhouden.

https://www.homewizard.nl...homewizard-wi-fi-p1-meter

Ter vergelijking, ik zit op 10m3 gas per maand ww. 550m3 gas jan-aug.

Huis 1979 en na geïsoleerd dak 17cm steenwol en vloer 9cm pur en hr++ glas 1,1 rondom. Vloerverwarming bgg op 20,5. Ketel op 45gr (kan tot 42 zakken).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nu weet ik dat we geen warm jaar hebben, maar we hebben nu (begin sep) al ca. 1100m³ gas verstookt.

vanaf wanneer ?

btw; 21graden is best hoog(luxe,comfort) daar staat ook een hoog(hoger) verbruik tegenover

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 07-09-2021 12:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Onno ! schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:49:
70mm EPS onder de vloer is m.i. niet zoveel. Zeker als je vloerverwarming hebt zal je daar wat warmte verliezen de kruipruimte / bodem in.
Wellicht draait je ketel erg inefficiënt, je zou die eens kunnen laten nakijken en inregelen.
Volgens mij draait deze redelijk efficiënt. Lage temperatuur, delta T van ca. 10'c en modulerend (vaak dus ook een lagere temp dan de maximale 45'c)
Boeryepes schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:51:
Meten is weten. Koop, als je dat nog niet hebt gedaan, voor 35euro een wifi dongle voor je slimme meter en ga gasverbruik per uur/dag/week/maand bijhouden.
(...)
Zonder slimme meter is dat lastig... maar met de Nefit app kun je wel een reële schatting maken.
Hackus schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:56:

vanaf wanneer ?
Dit jaar, 1 januari dus.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waterbeesje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:00:
[...]

Volgens mij draait deze redelijk efficiënt. Lage temperatuur, delta T van ca. 10'c en modulerend (vaak dus ook een lagere temp dan de maximale 45'c)

[...]

Zonder slimme meter is dat lastig... maar met de Nefit app kun je wel een reële schatting maken.

[...]

Dit jaar, 1 januari dus.
Daar zitten dan 3-4 stookmaanden in. en net een koudere periode dan 2020

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:03:
[...]

Daar zitten dan 3-4 stookmaanden in. en net een koudere periode dan 2020
Om wat preciezer te zijn vertelt de Nefit app me dit (bij benadering, incl warm tapwater):
Januari: 320 m³
Februarri: 240 m³
Maart: 205 m³
April: 190 m³
Mei: 90 m³
jun-aug: enkel warm tapwater

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 14:36
21 graden is best een hoge temperatuur. Ik merk in mijn huis als ik de thermostaat van 19 naar 21 zet dat de gasrekening echt behoorlijk stijgt, ik laat hem nu eigenlijk altijd op 18,5 staan, scheelt echt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
!GN!T!ON schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:07:
21 graden is best een hoge temperatuur. Ik merk in mijn huis als ik de thermostaat van 19 naar 21 zet dat de gasrekening echt behoorlijk stijgt, ik laat hem nu eigenlijk altijd op 18,5 staan, scheelt echt enorm.
21'c vind ik al een overwinning! Mijn vrouw heeft graag 23'c (!)

Maar ik snap wel wat je bedoelt. Het verbruik gaat exponentieel omhoog met de temperatuur. Daar valt als het aan mij ligt nog een graadje te winnen. Lang leve de dikke trui :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Waterbeesje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:09:
[...]

21'c vind ik al een overwinning! Mijn vrouw heeft graag 23'c (!)

Maar ik snap wel wat je bedoelt. Het verbruik gaat exponentieel omhoog met de temperatuur. Daar valt als het aan mij ligt nog een graadje te winnen. Lang leve de dikke trui :P
Tip, de meeste thermostaten kan je "ijken" zet hem gewoon op maximaal, denkt de vrouw/vriendin dat het 21 is, terwijl je lekker op 18 stookt :). Jaren zo gedaan. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:13
Weet je zeker dat je niks hebt aangepast in het programma? Want je bent volgens mij vooral verbaasd dat het lijkt alsof de isolerende maatregelen amper effect hebben op je verbruik?

Heb je door die verbouwing misschien ook niet aanpassingen gemaakt in je programma? Dat je bijvoorbeeld nu ook in de nacht die temperatuur aanhoudt? Of vaker deuren en dergelijke laat open staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
mvrhrln schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:11:
[...]

Tip, de meeste thermostaten kan je "ijken" zet hem gewoon op maximaal, denkt de vrouw/vriendin dat het 21 is, terwijl je lekker op 18 stookt :). Jaren zo gedaan. >:)
Ik heb ook een mooie correctie op mijn toon ingevoerd, kom nu op 300 kuub gas uit want als die op 21 graden staat is het eigenlijk iets van 19,5 graden :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Puur over de ketel:

Ik heb ook een Nefit ProLine ketel en die heeft zo'n buffervaatje om extra snel warmwater te kunnen tappen. Dat kostte me makkelijk anderhalve kuub gas per dag om dat op temperatuur te houden. Dat heb ik dus ook heel snel uitgezet.

Daarnaast start zo'n ketel op vol vermogen en gaat daarna pas terugregelen. Ik had bij mij ook eerst de watertemperatuur begrenst maar dat bereikt 'ie zo. Dan gaat de ketel uit, om even later weer op vol vermogen aan te springen. Dat kost zeker met zo'n koude week als die we in februari hadden heel veel gas. Ik heb in plaats van de watertemperatuur flink te begrenzen juist het maximale vermogen heel erg teruggeschroefd. Dat resulteert in mooie lange runs ipv dat aan-uit-aan-uit pendelen.

Zie ook YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-... voor wat tips & tricks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
[...]

Jij verdient een pluim :') ik ga 'm doorvoeren!
President schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:11:
Weet je zeker dat je niks hebt aangepast in het programma? Want je bent volgens mij vooral verbaasd dat het lijkt alsof de isolerende maatregelen amper effect hebben op je verbruik?

Heb je door die verbouwing misschien ook niet aanpassingen gemaakt in je programma? Dat je bijvoorbeeld nu ook in de nacht die temperatuur aanhoudt? Of vaker deuren en dergelijke laat open staan?
Het programma heb ik zeker aangepast. Er zit nu geen nachtverlaging in het programma, want het verwarmen kost een paar uur per graad. Ik heb begrepen dat dit voor vloerverwarming ook totaal niet efficient is. Voor de verbouwing stookte ik met radiatoren, toen ging 's nachts de temperatuur wel naar 16'c.

De grootste fysieke verandering is wel dat ik nu boven (beperkt) stook en er beneden een bijkeuken bij is gekomen. Dat deze meewegen in het stookgedrag ben ik me wel degelijk van bewust. Maar dan nog vind ik 1600 m³ voor een 145m² woning aardig veel.
AtleX schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:16:
Puur over de ketel:

Ik heb ook een Nefit ProLine ketel en die heeft zo'n buffervaatje om extra snel warmwater te kunnen tappen. Dat kostte me makkelijk anderhalve kuub gas per dag om dat op temperatuur te houden. Dat heb ik dus ook heel snel uitgezet.

Daarnaast start zo'n ketel op vol vermogen en gaat daarna pas terugregelen. Ik had bij mij ook eerst de watertemperatuur begrenst maar dat bereikt 'ie zo. Dan gaat de ketel uit, om even later weer op vol vermogen aan te springen. Dat kost zeker met zo'n koude week als die we in februari hadden heel veel gas. Ik heb in plaats van de watertemperatuur flink te begrenzen juist het maximale vermogen heel erg teruggeschroefd. Dat resulteert in mooie lange runs ipv dat aan-uit-aan-uit pendelen.

Zie ook YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-... voor wat tips & tricks.
Pendelen heb ik gelukkig geen last van. Met echte kou moduleert de ketel mooi terug naar 30-35% en blijft langere tijd draaien. Met minder koud weer (15'c of zo) draait de ketel een uurtje achtereen op 25% voordat deze weer een uurtje uit gaat.
En het buffervat van het tapwater heb ik inderdaad ook uit gezet (standje 1 ipv 2 of 3). Heet water pakken we toch enkel voor een emmer dweilwater of voor douche/bad.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
[...]

Hoe doe je dit? Vraag het voor een vriend :X O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mbt wel/niet nachtverlaging: ik heb het uitgeprobeerd en max 2gr verlaging vind ik comfortabeler (warmere vloer) en zuiniger, het scheelde 1-2 kuub per dag.

Ik stook tussen 5am en 4pm. Mijn ketel kan laag moduleren maakt mooie lange runs.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieks
Waterbeesje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:32:
Een paar jaar geleden is mijn hoekwoning uit 1921 (145m² woonoppervlak) volledig verbouwen.

Uiteraard is overal de nodige isolatie in gegaan.
Benedenverdieping:
- vloer volledig vervangen: onderin de constructievloer, 70mm EPS isolatie met vloerverwarming, daarop de dekvloer en keramische tegels. Vloer randjes zijn netjes los gehouden van het buitenblad tegen koudebruggen.
- voor-, achter- en zijgevel geisoleerd: buitenblad is volsteens, daar tegenaan 40mm XPS, daar voor 100mm gasbeton.
- plafonds voorzien van 100mm glaswol.
- waar een dak zit bij de aanbouw: 200mm glaswol en 40mm EPS, houten plaat en dakpannen
- nieuw gemaakte bijkeuken (12m²) houtenskelet bouw met rondom 200mm glaswol.

Bovenverdieping:
- zadeldak met 120mm glaswol. Dak gaat nog verder worden geïsoleerd volgend jaar.

Het geheel wordt op gas gestookt met een Nefit Proline Nxt ketel en Nefit Easy thermostaat in de woonkamer. De ketel laten we zijn gang gaan, maar de watertemperatuur is begrensd op 45'c.

We wonen met 2 volwassenen en een kind.
Op de benedenverdieping is doorgaans de temperatuur ingesteld op 21'c en boven houden we de thermostaatknoppen op de (te kleine) radiatoren op standje 2.

De vloerverwarming heb ik zo ingeregeld dat overal de omgevingstemperatuur gelijk is per ruimte. Dat geeft wel verschillende temperaturen in de vloerzones (ene ruimte iets warmer dan de andere; 22-25'c variatie)

In het warmere 2020 zaten we op dit moment (begin sep) 100m³ lager, totaal bijna 1600 m³.

Ter vergelijking in 2016, voor de hele verbouwing, zat alles op 1800 m³ en op dit moment (begin sep) tegen de 1300m³. Dat was nog zonder isolatie in vloer/wand/dak en zonder bijkeuken. Toen was er boven ook nog geen verwarming.

Voor warm water is het verbruik ca. 20 m³ per maand en stabiel door de tijd heen.

Ik heb het gevoel dat we meer verstoken dan nodig, maar ik kan er niet de vinger op leggen waar het in zit.
Ben jij of je partner (meer) thuis gaan werken? Kind vaker thuis vanwege sluiting school? Vaker thuis 's weekend i.p.v. feestjes of activiteiten? Ik denk dat Corona een kanshebber is. Sinds mijn vriendin online les heeft, zie ik het maandverbruik omhoog schieten -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Frieks schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:24:
[...]

Ligt aan de thermostaat, maar bij de Nefit Easy kun je dat in de app instellen bij opties.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
Frieks schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:24:
[...]
Zoals al vermeld, ligt dit natuurlijk aan welke thermostaat je hebt, hoe en hoeveel.

voor de Remeha ISense:
https://static.webshopapp...23/installatie-isense.pdf
(7.4.1 Kalibreren)

en die kan je dan: +5/-5 in stappen van 0,5 laten afwijken.
(dus + moet je dan hebben!)

[ Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 07-09-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Frieks schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:29:
[...]

Ben jij of je partner (meer) thuis gaan werken? Kind vaker thuis vanwege sluiting school? Vaker thuis 's weekend i.p.v. feestjes of activiteiten? Ik denk dat Corona een kanshebber is. Sinds mijn vriendin online les heeft, zie ik het maandverbruik omhoog schieten -O-
Nee, m'n vrouw is altijd al 3 werkdagen thuis en de overige dagen verlagen we de temperatuur overdag ook niet (wegens wisselende dagen en een vast programma willen gebruiken). Voor veel mensen wel een punt, maar bij ons niet :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
!GN!T!ON schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:07:
vriendin van broertje houdt ook van warmte. die zet hem ook op 21/22.
Mijn vader woont bij mij in en die is op leeftijd en minder mobiel.
Dus in de woonkamer staat de temp tussen de 22 en 23....

Volgensmij stijgt het vebruik exponentieel als je boven de 20graden gaat.
Maar ja, is ff niks aan te doen.

(een ketel twee huishoudens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
@Waterbeesje
@mvrhrln

Kalibratie dus op 5 graden zetten (als je van 18, 23 wilt maken) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Hoe hebben jullie uberhaubt de afgelopen maanden gas gestookt voor verwarming? Ik zit in een huis van 1953 en heb letterlijk 0m3 verstookt vanaf half mei.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:58
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:17:
Hoe hebben jullie uberhaubt de afgelopen maanden gas gestookt voor verwarming? Ik zit in een huis van 1953 en heb letterlijk 0m3 verstookt vanaf half mei.
Je hebt een elektrische boiler voor de douche en de keukenkraan?

Edit: nvm, je schreef al "voor verwarming" :X

[ Voor 7% gewijzigd door Stalensnuitje op 07-09-2021 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

...en kookt elektrisch?
Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:22:

Hm, je kunt het ook prima anders lezen... en hoe weet jouw meter of jouw ketel voor warm water of voor de cv aan het stoken is trouwens?

[ Voor 108% gewijzigd door Icephase op 07-09-2021 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:22:
[...]

Je hebt een elektrische boiler voor de douche en de keukenkraan?

Dan nog, misschien kookt iemand op gas en douchen enzo.
Verder maken dat soort statements me nogal simpel. "Ik kan 0m3 gebruiken per maand dus moet iedereen dat maar kunnen". Erg kortzichtig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Misschien zijn er bij de renovatie wat nieuwe kieren en gaten gemaakt? Tocht 'vervangt' de opgewarmde lucht in je huis door koude lucht, die je weer opnieuw moet opwarmen.

Een neveneffect is dat het sneller koud 'voelt', waardoor je meer en warmer gaat stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Hier gaat het warm tapwater via de ketel. Netjes op 65'c tegen de legionella en zo. Met de douche, bad en water om te dweilen komen we zo op ca. 20 m³ per maand in de zomer. 3x per week douchen en de kleine nog een paar keer extra in bad, wekelijks groot dweilen en tussendoor 'bijhouden'.

De kokendwaterkraan gaat met een elektrische boiler, maar die gebruiken we uitsluitend voor thee en om water om te koken alvast op flinke temperatuur te pakken.

Koken doen we elektrisch, dus daar zit geen gasverbruik in :)
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:37:
[...]

Misschien zijn er bij de renovatie wat nieuwe kieren en gaten gemaakt? Tocht 'vervangt' de opgewarmde lucht in je huis door koude lucht, die je weer opnieuw moet opwarmen.

Een neveneffect is dat het sneller koud 'voelt', waardoor je meer en warmer gaat stoken.
Tocht hebben we ook niet veel, enkel bij de voordeur valt daar nog iets te winnen. Dat is inderdaad wel een dingetje.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
Frieks schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:12:
@Waterbeesje
@mvrhrln

Kalibratie dus op 5 graden zetten (als je van 18, 23 wilt maken) ?
Ligt aan je thermostaat, bij die van mij laat je bij positieve waarde dus de temperatuur hoger zien dan dat de thermostaat meet. (zal het vanavond ff checken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 15:13
Mooi idee, je wederhelft voor de gek houden :P Toch vermoed ik dat de mijne er niet in zal trappen! Die gaat zelfs aan vloerverwarming knop draaien "want dan krijg je zulke lekkere warme voeten". En ik maar weer dat ding terugdraaien ;( :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
MitchellHearth schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:58:
Mooi idee, je wederhelft voor de gek houden :P Toch vermoed ik dat de mijne er niet in zal trappen! Die gaat zelfs aan vloerverwarming knop draaien "want dan krijg je zulke lekkere warme voeten". En ik maar weer dat ding terugdraaien ;( :D
Gelukkig wilt mijn vrouw er geen verstand van hebben, dat zijn "mannendingen" :P
Ik hoop dat ze genoeg truien heeft 8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Waterbeesje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:43:
Hier gaat het warm tapwater via de ketel. Netjes op 65'c tegen de legionella en zo. Met de douche, bad en water om te dweilen komen we zo op ca. 20 m³ per maand in de zomer. 3x per week douchen en de kleine nog een paar keer extra in bad, wekelijks groot dweilen en tussendoor 'bijhouden'..
Ik kon op de toon 'tapwater voorverwarmen' uitzetten, scheelde ook iets van een halve kuub per dag. Moet nu wel iets langer op warm water wachten als ik begin met douchen en beneden hebben we een elektrische boiler wat ook scheelt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Die voorverwarmer staat bij mij ook uit :) maar dan op de ketel geregeld.

Misschien voor de duidelijkheid voor wie de Nefit Proline NxT niet kent: 0 = warm tapwater uitgeschakeld;1 = geen voorverwarmer; 2 = beperkt voorverwarmd; 3 = riant voorverwarmd.
Bij mij staat deze dus op 1, geen voorverwarming.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55
Allereerst klinkt 1600m³ per jaar (of 1100m³ vanaf jan t/m aug dit jaar) voor een bovengemiddeld ruime hoekwoning mij niet als 'bijzonder onzuinig' in de oren. Het is dit voorjaar flink wat frisser geweest dan in het voorjaar van 2020.

Je dakisolatie is redelijk op orde (al zou je daar anno nu toch liever richting 20cm glaswol of 12cm PIR of gelijkwaardig gaan), maar je vloer- en wandisolatie zijn naar hedendaagse begrippen gewoon matig. 4cm EPS heeft een Rd van ca 1,1 en 7cm komt op een Rd van ca 2.

Anno 2021 geldt voor het van binnenuit na-isoleren van wanden een richtlijn van minimaal Rc2,5 en voor een vloer met vloerverwarming wordt een Rc van 5 of hoger geadviseerd. Jij komt maar op de helft uit, waarmee we dus moeten spreken van matige isolatie. Zeker bij een hoekwoning (en vrijstaande woning) speelt matige gevelisolatie een belangrijke rol in de stookkosten. Simpelweg omdat je vele malen meer geveloppervlak hebt dan een tussenwoning.

Zoals hier al gezegd kan het aanzetten van de Eco-stand voor warm water ook flink verschil maken, net als het beperken van het maximum vermogen wat de ketel gebruikt in de verwamings-modus.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waterbeesje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:24:
[...]

Jij verdient een pluim :') ik ga 'm doorvoeren!
Ik ook , geen discussie en ze merkt dat toch niet :)
MitchellHearth schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:58:
Mijn vrouw zal ook gaan zoeken als ze denkt dat het niet klopt, maar een of twee graadjes gaat ze niet merken
Ivow85 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:45:
Allereerst klinkt 1600m³ per jaar (of 1100m³ vanaf jan t/m aug dit jaar) voor een bovengemiddeld ruime hoekwoning mij niet als 'bijzonder onzuinig' in de oren. Het is dit voorjaar flink wat frisser geweest dan in het voorjaar van 2020.
En de gasprijs is ook flink duurder, je gaat het wel merken denk ik op de factuur..

[ Voor 73% gewijzigd door Marzman op 07-09-2021 14:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
ik voorzie zo ergens in de winter een paar topics op viva:

"het is opeens deze winter veel kouder in huis dan vorig jaar"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bij de verbouwing is inderdaad de keuze gemaakt om de wanden niet overdadig dik te maken. Dat is misschien gelijk de grootste troef in het verhaal.

Al met al lees ik vooral over zaken die ik zelf al heb toegepast of zaken die al op de planning staan.

- de ketel staat al vrij aardig afgesteld
- de tapwatervoorziening heeft nu geen voorverwarmer aan staan
- Vloerverwarming (beneden) en radiatoren (boven) zijn afgesteld

Nog te doen:
- vrouw lief overtuigen dat 20,5'c ook voldoende is (en de thermostaat heb ik zojuist ""afgesteld"" met een halve graad marge)
- het dakbeschot is aan vervanging toe, dan gaat er gelijk een geïsoleerde plaat op. Extra isolatie dus.
- op een paar plaatsen is het dubbel glas ouder, moet nog worden vervangen door HR++
- nog eens goed de mogelijke kieren en naden langs gaan en deze waar nodig extra afdichten

Niet mogelijk, wellicht wenselijk:
- betere isolatie in de wanden en onder de vloer (geen kruipruimte)
Rofdof schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:17:
ik voorzie zo ergens in de winter een paar topics op viva:

"het is opeens deze winter veel kouder in huis dan vorig jaar"
Tenzij de technisch onderlegde vrouwen ook op Tweakers meelezen: dan zie je koppen als: "Hoe het in huis behagelijk wordt bij dezelfde temperatuur"

[ Voor 16% gewijzigd door Waterbeesje op 07-09-2021 15:38 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Icephase schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:26:
...en kookt elektrisch?

[...]

Hm, je kunt het ook prima anders lezen... en hoe weet jouw meter of jouw ketel voor warm water of voor de cv aan het stoken is trouwens?
Euh... ik kan het verbruik inzien per kwartier en ik weet wel wanneer ik gedoucht heb.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:27
21 graden is wel behoorlijk warm persoonlijk vind ik 19 graden al warm zat, en in mei gaat de verwarming op 9 graden.

Je schijnt je CV ketel professioneel kunt afregelen en zo op stookkosten kunt besparen.

[ Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-09-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:10

Agent47

I always close my contracts.

Bij mij gaat de verwarming niet boven de 20,5 in de winter. Altijd op 18,5 eigenlijk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:42

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Het verschil tussen 18 en 21 graden is best groot, voor je het weet staat de thermostaat op 24 graden _/-\o_
Ik heb het thuis ook altijd 23 graden, heerlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:01
MLLL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:05:
[...]

Het verschil tussen 18 en 21 graden is best groot, voor je het weet staat de thermostaat op 24 graden _/-\o_
23 graden lijkt me ook heerlijk, op blote voeten in je onderbroek door het huis banjeren midden in de winter.
Maar het kost vermoed ik ongeveer het dubbele aan energie vergeleken met 19 graden en dat heb ik er niet voor over.
Misschien wanneer ik nog eens in een supergeisoleerd huis kom te wonen dat zoiets haalbaar is zonder buitensporig verbruik maar nu niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:26:
...en kookt elektrisch?

[...]

Mijn meter weet dat niet. Mijn ketel wel. Verwarmen en warm water zijn gescheiden systemen en de app (Nefit) laat het onderscheid zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
2 dingen.

1 een nefit. heeft een hoge startwaarde deze moet je eigenlijk niet begrenzen in temperatuur maar in kw vermogen. is je ketel daar ook al in begrenst ? eigenlijk heb je dus niet de juiste insteling,
2 wat is je stook gedrag 24/7 dezelfde temperatuur is met zo,n geisosleerdt huis wel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:31
MLLL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:05:
[...]

Langzaam doorvoeren, een halve graad per maand ofzo, dan went het gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je gasverbruik van 2020 vs 2021 wil vergelijken moet je ff het aantal graaddagen voor jouw woonplaats opzoeken en dan ie gasverbruik per graaddag uitrekenen.
Dan pas kun je kijken of je meer of minder verbuikt tov voor de isolatie.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
Oogje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:12:
Als je gasverbruik van 2020 vs 2021 wil vergelijken moet je ff het aantal graaddagen voor jouw woonplaats opzoeken en dan ie gasverbruik per graaddag uitrekenen.
Dan pas kun je kijken of je meer of minder verbuikt tov voor de isolatie.
https://www.kwa.nl/diensten/graaddagen-en-koeldagen
(die zullen wel wat extra downloads krijgen vanaf vandaag 8) )

[ Voor 8% gewijzigd door mvrhrln op 08-09-2021 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 11:33
Dan adviseer ik er nog even een accountje op mindergas.nl bij.

Daarin kun je (evt. met terugwerkende kracht) je gasmeterstanden invullen en deze gelijk afzetten tegen graaddagen op basis van de dichtstbijzijnde locatie. Als je meerdere jaren data hebt, kun je zo mooi zien wat isolatiemaatregelen en ketelinstellingen voor invloed hebben op je verbruik.

Hier ook even de offset ingesteld met 1 graad. Kijken hoe dat gaat...

[ Voor 14% gewijzigd door TheIbex op 08-09-2021 09:34 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:28

Volgens mij zit je verlies in deze instellingen in combinatie met ‘s nachts alles aan laten staan. In de winter prima, als je van warmte houdt (maar dan is het prijskaartje er ook naar), maar in de zomer krijg je omgekeerd verbruik. Overdag verbruik je waarschijnlijk weinig, want 21 graden haal je doorgaans met gemak. Maar ‘s nachts zakt de temperatuur wel en dan gaat alles verwarmen. Vloeren 25 (?!), ruimtes waar je op dat moment niet komt. Mogelijk heb je ook ramen open, wat het effect nog versterkt. Vervolgens stopt het verwarmen ‘s ochtends, omdat de buitentemperatuur oploopt en het huis zo ook op warmte komt. Dus elke nacht stoken is wel echt zonde van geld en gas.
Ik zou beginnen met in de lente en zomer alles uit te zetten. Dan daalt het ‘s nachts tot maximaal 18 graden of zo, maar dat waren jullie gewend. Overdag zet je ‘m alleen aan als het buiten echt koud is. Ruimtes boven allemaal op 0.
Ik denk dat je geen verschil merkt, maar het scheelt een paar maanden stoken. Op jaarbasis telt het echt op.

Verder zou ik de vloerverwarming naar 19 zetten. 22-25 is echt erg hoog en je kunt dat zo makkelijk oplossen met sokken of sloffen aan. Maar eerlijk gezegd zou ik zo’n echt warme vloer in de zomer niet prettig vinden. Als het buiten warm is, is zo’n koele vloer juist prettig (maar ieder z’n voorkeuren).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Toke_gt schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:20:
[...]

Volgens mij zit je verlies in deze instellingen in combinatie met ‘s nachts alles aan laten staan. In de winter prima, als je van warmte houdt (maar dan is het prijskaartje er ook naar), maar in de zomer krijg je omgekeerd verbruik. Overdag verbruik je waarschijnlijk weinig, want 21 graden haal je doorgaans met gemak. Maar ‘s nachts zakt de temperatuur wel en dan gaat alles verwarmen. Vloeren 25 (?!), ruimtes waar je op dat moment niet komt. Mogelijk heb je ook ramen open, wat het effect nog versterkt. Vervolgens stopt het verwarmen ‘s ochtends, omdat de buitentemperatuur oploopt en het huis zo ook op warmte komt. Dus elke nacht stoken is wel echt zonde van geld en gas.
Ik zou beginnen met in de lente en zomer alles uit te zetten. Dan daalt het ‘s nachts tot maximaal 18 graden of zo, maar dat waren jullie gewend. Overdag zet je ‘m alleen aan als het buiten echt koud is. Ruimtes boven allemaal op 0.
Ik denk dat je geen verschil merkt, maar het scheelt een paar maanden stoken. Op jaarbasis telt het echt op.

Verder zou ik de vloerverwarming naar 19 zetten. 22-25 is echt erg hoog en je kunt dat zo makkelijk oplossen met sokken of sloffen aan. Maar eerlijk gezegd zou ik zo’n echt warme vloer in de zomer niet prettig vinden. Als het buiten warm is, is zo’n koele vloer juist prettig (maar ieder z’n voorkeuren).
Volgens mij zijn hier wel een paar dingetjes om wat kanttekeningen te plaatsen.

De vloerverwarming is een erg trage verwarming, in geen zin te vergelijken met radiatoren. Deze heeft hier een aanwarmtijd van 2 uur per 'c, dat is niet eens een overdreven trage verwarming. Niet te vergelijken met radiatoren. Een nachtverlaging van 3 'c resulteert dus in een opwarm tijd van 6 uur. Niet te doen, want in die tijd staat de ketel wel constant aan. Dat resulteert dan ook weer in een hoger gasverbruik, want de ketel staat ook op een hoger vermogen te draaien.

De vloer op 22-25 'c houden betekent dat de temperatuur van de vloer zelf deze temperatuur krijgt, gemeten met de IR thermometer. Met deze temperatuur (zorgvuldig ingeregeld) houden we deze temperaturen in de ruimten aan:
- woonkamer 21 'c (4 zones)
- keuken 20 'c (1 zone)
- bijkeuken 18 'c (1 zone)
- badkamer 22 'c (1 zone, ivm vochtigheid hoger)
- slaapkamer 19 'c (2 zones)

Dit vervangt de klassieke radiator aan de wand die je normaal tot 50-60 'c opstookt.

De vloer op 19 'c zetten betekent dat de omgevingstemperatuur in de ruimte niet meer boven de 17 'c komt, gekkenwerk dat anno 2021 enkel door Uncle Scrooge zou worden gedaan. Dat los je niet op met een paar sokken, maar met een winterjas en sneeuwlaarzen ;)

In de lente en zomer staat de CV inderdaad uit zodra de max buitentemperatuur hoger is dan 18 'c omdat het huis dan al warm genoeg blijft. Deze stel ik dan in op 16 'c maar die temperatuur bereiken we dan in de nacht bij lange na niet.

De bovenverdieping heeft thermostaatknoppen, dus daar wordt de verwarming vanzelf uit gezet bij de ingestelde temperatuur. Onafhankelijk of de ketel nu wel of niet draait. En ja, daar blijft het wel op temperatuur, want een kindje in de kou laten gaan slapen is ook niks.

Vooral de temperatuur in de woonkamer is hier wel een dingetje: een kantoorwerkplek voor het thuiswerken betekent veel stil zitten en dan is 19 'c wel een lage temperatuur: erg koude handjes en neusloop tot gevolg.

Oh ik heb voor mezelf nog even een staatje gemaakt voor de graaddagen per maand, en dan kom ik uit op 0,6-0,7 m³ / graaddag. Dat is zonder het warmwater er mee te verrekenen, dus de werkelijkheid ligt iets (marginaal) gunstiger.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
Je dak is goed geïsoleerd, de rest eigenlijk nog steeds vrij belabberd. 4 cm piepschuim, of 7 onder de vloer die verwarmd is, ik snap dat meer vast niet ging maar dat is eigenlijk beide lang niet genoeg. Verder noem je de ramen/kozijnen niet, maar als daar weinig aan gebeurd is zitten daar nog wel de allergrootste lekken, zowel door kieren als door het glas zelf dat warmte lekt als een zeef.

Wat je zou kunnen overwegen, is als het komende winter een keer -5 is ofzo, en de verwarming loopt zoals normaal, met een (FL)IR camera opnamen maken. Sommige gemeenten subsidiëren dat of hebben daar regelingen voor dat je die een half dagje goedkoop kunt huren o.i.d. Anders zal het wel een honderdje (of twee) kosten denk ik maar dan kun je exact bekijken waar de grootste lekken nou eigenlijk zitten. Dan kun je tenminste gericht aanpakken (of concluderen wat er kansloos is).

Met dit verbruik verwacht ik dat dit heel snel loont.

HR++ ramen ook, indien nog niet aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 09-09-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ramen en kozijnen zijn met de verbouwing ook vernieuwd op de benedenverdieping. Dat is HR++ geworden. Boven zitten er een paar nieuwe Velux ramen in, ook HR++.

Die camera is inderdaad nog een goede optie. Ik zal eens kijken wat het gaat doen :)

m.b.t. de wandisolatie was inderdaad het uitgangspunt dat er goed is nagedacht over de combinatie inpandig ruimteverlies icm de noodzaak tot isolatie. Het was enkel een volsteens muur, een drama qua isolatie. Nu zit er een isolatie in met een Rd van ca. 2,2 (4cm XPS = 1,2, 10cm cellenbeton = 1)

De vloer idem: hoeveel mocht het vloerpeil stijgen? Rd van 7cm EPS = 2,0 dus ook zeker niet de isolatiewaarde die in het bouwbesluit voor nieuwbouw wordt geadviseerd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@Waterbeesje zie link over hoe je een proline moet afstellen.
https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0

2 welke thermostaat heb je stook je mudoulerent of aan uit ?

3 wat voor een verdeler heb je hangen ?
(soms hangen ze een wat minder verdeler erin.)

4 heb je een bypas erin zitten en waarop staat deze ?

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 10-09-2021 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waterbeesje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:24:
[...]

Met minder koud weer (15'c of zo) draait de ketel een uurtje achtereen op 25% voordat deze weer een uurtje uit gaat.
Als je onder deze omstandigheden al zoveel warmteverlies hebt dan heb je duidelijk nog wat te doen als het op isoleren aan komt ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
ga ik zeker even bekijken :)
2 welke thermostaat heb je stook je mudoulerent of aan uit ?
Dit is een Nefit Easy, en deze is modulerend.
3 wat voor een verdeler heb je hangen ?
(soms hangen ze een wat minder verdeler erin.)
Dit zijn er 2, beiden Magnum Heating RVS Flow, 1x 5 groepen en 1x 6 groepen.
4 heb je een bypas erin zitten en waarop staat deze ?
Boven de verdeler zit een bypass, in de badkamer: een radiator voor de handdoeken en deze staat altijd open met een redelijk beperkte doorstroom. Wel voldoende doorstroom dat de pomp van de CV niet gaat jagen, maar ook niet meer dan dat.

Onder de verdeler staan enkele groepen volledig open (en is de pompsnelheid leidend voor de gewenste druk).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Waterbeesje schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:09:
[...]

ga ik zeker even bekijken :)

[...]

Dit is een Nefit Easy, en deze is modulerend.

[...]

Dit zijn er 2, beiden Magnum Heating RVS Flow, 1x 5 groepen en 1x 6 groepen.

[...]

Boven de verdeler zit een bypass, in de badkamer: een radiator voor de handdoeken en deze staat altijd open met een redelijk beperkte doorstroom. Wel voldoende doorstroom dat de pomp van de CV niet gaat jagen, maar ook niet meer dan dat.

Onder de verdeler staan enkele groepen volledig open (en is de pompsnelheid leidend voor de gewenste druk).
eigenlijk is dit allemaal wel in orde. nefit met een nefit easy. is een prima combinatie.
die rvs verdelers zijn ook wel goed. daar zit het hem niet in. hoewel er is wel iets wat mij te binnen schiet.
een verdeler met een thermostaat kraan wil wel warm water hebben. met 45 graden aanvoer temperatuur
ga je het in de winter mogelijk niet redden. een ketel werkt zuinig zolang de retour maar onder de 55 graden zit.( ​vaak probeer ik de aanvoer temp rondt de 55 graden. en de retour rondt de 45 graden te krijgen)
(dan stook je net ietsje zuiniger. hij condenseert dan wat meer. maar het is eigenlijk penuts)

kijk voor de grap maar eens op welke temperatuur je ketel draait als je hem op 75 graden zet.
het zal waarschijnlijk rondt de 55 graden zijn of nog lager. de modulerende thermostaat bepaalt namelijk de aanvoer temp. ik pas daarom ook zelden nog een cv ketel aan waar een modulerende thermostaat aan hangt. tenzij het echt te bont is. dan doe ik een aanpassing in kw of aanvoer temp.

een modulerende thermostaat zorgt er automatisch voor dat je ketel zuinig werkt.
de thermostaat laat je ketel op een laag pitje branden. want dat is zuiniger.
mocht de thermostaat toch meer warmte willen. laat hij de ketel harder branden.
(oftewel zonder al teveel kennis van hebt kan je een ketel zuinig laten branden)

kijk er valt allicht nog wat te behalen met de juiste instellingen etc. en goed inregelen.
maar je moet het niet in deze hoek niet de grote winst zoeken. die ligt ergens anders.
is je ketel schoon gemaakt de laatste keer ? want dat wil bij nefit wel een hoop elende geven.

edit stook je wel 24/7 dezelfde temperatuur ? vloer verwarming werkt dan het beste.
ik gok dat voor jouw 12 kw of 18 kw maximaal cv vermogen wel voldoende is.

de modulerende thermostaat. probeert zo laag mogenlijk te stoken. dus waarschijnlijk
brandt je ketel grootste gedeelte op 6 kw. dat zie je wel terug in je aanvoer temp.
is dan bijv 55 graden. het gros van de modulerende thermostaten en ketels stookt op
een vergelijkbare manier. maar je kan ook nog er een service montuer bij halen.
die er een laotop aan hangt. zoals john visser. (ik heb geen aandelen. bij hem)
hij gaat echt tot het uiterste. iedere ketel die naloopt brand zuinig.

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 10-09-2021 15:46 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Blijkbaar heb ik een en ander in het verleden anders geïnterpreteerd dan ik nu lees en in de video's terug zie.

De ketel heb ik juist op aanvoertemperatuur begrensd op 45'c en de brander staat "gewoon" op maximaal 75%. Ik ga dat voor komende winter eens veranderen. Ketel op max 40% (24*40%=9,6kw) en de temp op max 70'c. Ik gok dat die 40% voldoende zal zijn, omdat in de praktijk de ketel vooral rond de 25% "hangt".

De aanvang op maximaal vermogen lijkt mij hier een spil te kunnen zijn als ik zo lees.

Mbt de vloerverwarming: ik houd inderdaad de temperatuur in huis constant ivm aanwarmtijd. Anders staat de ketel uren te ploeteren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Waterbeesje schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:10:
Blijkbaar heb ik een en ander in het verleden anders geïnterpreteerd dan ik nu lees en in de video's terug zie.

De ketel heb ik juist op aanvoertemperatuur begrensd op 45'c en de brander staat "gewoon" op maximaal 75%. Ik ga dat voor komende winter eens veranderen. Ketel op max 40% (24*40%=9,6kw) en de temp op max 70'c. Ik gok dat die 40% voldoende zal zijn, omdat in de praktijk de ketel vooral rond de 25% "hangt".

De aanvang op maximaal vermogen lijkt mij hier een spil te kunnen zijn als ik zo lees.

Mbt de vloerverwarming: ik houd inderdaad de temperatuur in huis constant ivm aanwarmtijd. Anders staat de ketel uren te ploeteren.
ja als je ketel niet lekker staat afgestelt dat kan best wel eens wat gas kosten.
een nefit heeft nou eenmaal een hoge start temperauur. ik denk dat 70°C. prima is.
ik denk dat 40% capaittiet max wel pima is. je moet altijd een beetje overwaarde houden.
dan dat er echt nodig is. en je hebt toch een mudlerende thermostaat dus uiteindelijk
staat je ketel straks weer op 25 procent te draaien maar wel met iets beter rendement.
je ketel gaat nu niet meer aan het begin lopen pendelen. maar kan gewoon goed opstarten.
(heb je wel verdelers met een themrostaat kraan erop, even check voor de zekerheid ?)

ja vloerverwarming is altijd traag. zeker als je ketel wat te laag staat afgestelt.
als je een verdeler hebt met een mengpkraan moet minimaal 50 graden in komen.
dus je ketel staat eigenlijk gewoon te lang te draaien. en dat kost ook gas.

en ja wat betreft dat je dacht dat de aanvoer temp omlaag effictenter is kan ik wel snappen. er zijn
wel meer mensen die hun ketel verkeert afstellen. ook monteurs. de techniek is aan het veranderen.
(ik moet eigenlijk ook weer terug de schoolbanken in. na al die video,s gezien te hebben. )

je hebt wel een voordeel als je je ketel begrenst. mocht je ooit wat in temperatuur omhoog willen
gaat dat ook nog effeicent. een modulerende thermostaat probeert het wel efficent te doen maar
als hij niet redt. gaat ie gewoon naar de 75%. en dan heb je wel een hoog gas verbruik. dus het
is zowiezo een aanrader om hem te begrenzen ook al heb je al een modulerende thermostaat.

jij kan als bewoner. prima bedenken hoe laag je wilt gaan met je cv. 9.6 kw. liikt me voldoende.
meestal heb ik niet de tijd om alles te berekenen dus ik stel hem wat grover in. ik hou een
wat ruimere marge aan. maar dat is vooral omdat ik niet wil dat de mensen gaan zeuren later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik ga m komende week "herprogrammeren". Mocht het erg koud worden en ik merk dat de ketel nog niet voldoende doet, kan ik ook altijd het vermogen nog naast 50% (12kW) gooien :)

De verdelers zijn inderdaad ook volledig in te stellen. Thermostaat knop, per groep een draai knop om de doorvoer te regelen en per groep een meter om de doorstroomsnelheid af te lezen. En een afsluiter op de retour (die uiteraard volledig open staat).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:48
[...]

Hahaha geniaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Resultaatje.

Ik verbruik nu in januari fiks minder gas. 200m³ in vrij warme januari 2022 versus 320m³ in erg koude januari 2021 versus 280m³ in 2020. Nu is januari behoorlijk minder koud geweest, maar toch denk ik dat het wel verbeterd is. Zodra de graaddagen bekend zijn kan ik het echt berekenen.

Vrouw lief heeft het nu wel wat vaker koud, maar 'dat zijn vast de restjes van de zwangerschapshormonen' (Jaja, Waterbeesje is weer papa geworden! :D ) dus de vesten worden goed gedragen. De temperatuur staat dus ingesteld op de thermostaat op 21'c en is met 1'c 'gedownkalibreerd'.

Sidenote: haal geen mensen in huis met ingebouwde thermostaat... Kraamhulp kwam in huis, en de eerste vraag van mijn vrouw: "Is overal de temperatuur in orde?" Antwoord: "Ja, het is denk ik een graad of 20 dus dat is prima. Kruikje in bed/box de eerste tijd en het is prima zo." 8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
We zijn weer een jaartje verder en ik heb nu een completer overzicht over wat er gebeurt met mijn gasverbruik.
Eerlijk is eerlijk, ik heb méér bespaard dan ik had verwacht.

Gasverbruik is van ~1500 naar ~1100 kuub gedaald.

Iets specifieker heb ik met de gewogen graaddagen een tabelletje opgezet en kom op ongeveer dezelfde besparing uit.

- Waarden met een streepje heb ik geen verwarming gebruikt, dus niet reëel om iets te vermelden
- In Sep 2021 is de ketel opnieuw ingeregeld
- In Waarde hieronder berekend met: Getal = gasverbruik / graaddagen (maandbasis)
- voor gasverbruik heb ik overal 'standaard' 15m³ afgehaald voor warm water (douchen/bad)
- de thermostaat is "geijkt" en geeft een graad méér weer dan werkelijk (denkt de vrouw dat het gewoon 21'c is). Misschien geeft het een licht vertekend beeld, maar het helpt om de stookkosten omlaag te krijgen :)

Gas/graaddag 2021 - 2022:
jan: 0.68 / 0.50
feb: 0.62 / 0.55
mrt: 0.67 / 0.41
apr: 0.75 / 0.47
mei: 0.55 / -
jun: - / -
jul: - / -
aug:- / -
sep: - / -
okt: 0.41 / -
nov: 0.51 / ntb