Hoe nieuwbouw netwerk aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:39
Ik heb een vraag over het correct aansluiten

Ik krijg
- glasvezel kpn box 12
- 3x deco (m4 of M5)
- in elke kamer een loze leiding naar de meterkast waarvan in een kamer een extra switch komt

Alle utp leidingen gemonteerd in een patchkast

Ik wilde de nodes oorspronkelijk aansluiten op de poorten van de KPN box maar ik zag ook dit.
Wellis waar van de ziggo site maar bracht toch twijfel bij mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN8qMJnuT2A0fyE2cXq3P-Qv8no=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OlCIvSn1XBiEnD8PxpRw4YuL.jpg?f=user_large

Wat is de beste manier op dit aan te sluiten zeker aangezien ik nog twijfel om de node van BG evt niet in de meterkast maar de trapkast te plaatsen (midden ik woonkamer)

[ Voor 9% gewijzigd door wd200 op 04-09-2021 17:07 ]

Beste antwoord (via wd200 op 04-09-2021 19:46)

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:41
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:56:
Ik verwacht geen wonderen maar wifi ;-). Maar snap wat jullie bedoelen.

Deco M5 /m9 zijn volgens mij de best verkochte ..

Daarbij als 1 deco in router modus in de meterkast met de rest via een switch er achter sta ik daar ook voor open.

Misschien maar gewoon proberen 🙈
Het werkt echt plug 'n play. Het is voor huis tuin en keukengebruik echt heel eenvoudig.

Meterkast:

Modem (bridge) > deco 1 als router > switch > loze leidingen naar wcd's

Etages:

Wcd > deco 2 of 3 (bijv. 1e etage en zolder)
Òf wcd > switch > deco/pc/xbox/tv etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HXBzL7iIeOZC9fvNQby6p-ihI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gYmBgwcp6YkE8pCjSLbdxzo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
Ik heb het als onderste plaatje met de deco m9 3 pack.

Ziggo modem in bridge, main deco in de meterkast erbij die fungeert als router en daarachter een switch waarvandaan alles via loze leidingen naar de verschillende vertrekken gaat. Op de werkkamer en bij de tv staat ook nog een kleine 5 poorts switch omdat daar wat meer apparatuur staat die een netwerkaansluiting nodig heeft.

Alle deco's staan bij mij bekabeld aangesloten. Je kunt er overigens in de Deco app voor kiezen om ze te laten fungeren als router of als AP.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoepla33 op 04-09-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die switch in de meterkast neerzetten en naar iedere kamer utp trekken. Daar waar je meer poorten nodig hebt een extra switch neer zetten.

En verwacht niet teveel van de experiabox. Als ik jou was knalde ik dat ding in bridge mode, losse router, losse switch en een stel AP's.
Je hebt nu de kans om het goed te doen. Dan is overal een kabel verreweg de beste optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Elke node gaat bedraad aangesloten worden plus de tv ed ook bedraad.

Maar advies is dus in ieder geval extra switch in de meterkast te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou een paar 2de hands Enterprise AP's zoeken. Mooie Enterprise switch en een leuke router, ubiquiti ofzo. Edgerouter werkt goed.

elf had ik geluk en heb ik alleen de 2 juniper 48p + Poe aangeschaft voor 120 euro. De rest heb ik grotendeels gratis.

4 x ruckus r510
2 x juniper ex4800 48 poorten (ja 24 poorten waren niet genoeg)
1 x edgerouter 3 lite welke 600mbit doet.

Daarbij heb ik ook nog 3 ubiquiti AC lites voor de fun. Alles Poe en rechtstreeks op de juniper switch.

Modem staat in bridge mode en netwerk is nog nooit zo responsive geweest als nu, stabieler etc.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
Ik ben een huis tuin en keuken gebruiker en wil gewoon in hele huis YouTube kunnen kijken 🤣 maar ben er ook van overtuigd dat bedrade nodes en een bedrade werkplek altijd beter werkt.

Dus niet te extreem 🙈 moet gewoon werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Voor Enterprise spul moet je wel ervaring en kennis hebben hoe je deze moet instellen.

Unifi spul is wat toegankelijker maar ook wat kennis voor netwerken wel noodzakelijk.

TS vraag zich al af hoe hij decos kan instellen en plaatsen. Dan is het misschien niet handig om Enterprise spul aan te bevelen.

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 04-09-2021 16:44 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Ik ben van mening dat het met de genoemde apparatuur evt uitgebreid met een switch toch zou moeten werken, vraag is in welke aansluitvolgorde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:06:
Ik ben van mening dat het met de genoemde apparatuur evt uitgebreid met een switch toch zou moeten werken, vraag is in welke aansluitvolgorde
Voor normaal gebruikt maakt het niet veel uit.

Bij de eerste (daisy chain) moet het verkeer van de laatste Deco door de andere Decos heen. Je kunt je voorstellen dat met hoge load op alle Decos dat vertraging oplevert (lagere snelheden, hogere ping).

In de tweede situatie hoeft het verkeer alleen door de switch heen. Als je daar een goede switch neerzet merk je bij hoge load dat je hogere snelheden haalt.

Als je alleen een beetje Youtube, Netflix en dat soort dingen gebruikt kan je gewoon doen wat het meest eenvoudige is in de situatie. Waarschijnlijk is de internetverbinding eerder een bottleneck dan de Decos.

[ Voor 4% gewijzigd door xh3adshotx op 04-09-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het hele internet hangt aan elkaar met switches. Twee extra (in de vorm van een deco doorgelust) gaat niets uit maken voor merkbare latency of doorvoer. Wanneer je de deco in AP modus gebruikt maakt het ook weinig uit in welke volgorde je de hele handel aan sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Ok dank voor alle tips maar ik wil het deco setje wel als mesh setup gebruiken en niet enkel als AP.

Wat is dan de juiste manier ?

Kpn -> Hoofd node -> switch -> andere nodes en bekabeld netwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Note to myself.. beter zoeken hier staat dezelfde vraag.

[TP-Link Deco M5] Ethernet Backhaul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:26:
Ok dank voor alle tips maar ik wil het deco setje wel als mesh setup gebruiken en niet enkel als AP.

Wat is dan de juiste manier ?

Kpn -> Hoofd node -> switch -> andere bodes en bekabeld netwerk ?
Mesh set-up is alleen relevant als je de nodes niet bekabeld kan aansluiten. In feite is "mesh" een marketing term voor de draadloze verbinding tussen de nodes zelf. Het wisselen van jouw smartphone tussen de nodes is niet afhankelijk van de mesh set-up.

Beide set-ups kunnen nog steeds en volgens mij ook door elkaar gebruikt worden. Voor normaal gebruik maakt het niet uit welke set-up je neemt. Ik zou alleen een mesh set-up (draadloze up-link) afraden als je bekabeld kunt - maar zelfs dat is bij normaal gebruik geen ramp als het niet anders kan.
jadjong schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:33:
Het hele internet hangt aan elkaar met switches. Twee extra (in de vorm van een deco doorgelust) gaat niets uit maken voor merkbare latency of doorvoer. Wanneer je de deco in AP modus gebruikt maakt het ook weinig uit in welke volgorde je de hele handel aan sluit.
Klopt.

Enige kanttekening is wel dat als je op de eerste node een zware NAS zet en die vanuit de laatste node zwaar gebruikt overig (wi-fi) verkeer naar het internet toe mogelijk vertraging oploopt. Alleen dat is al geen normaal gebruik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:26:
Ook als de hoofdunit enkel een AP is kan het geheel toch als mesh setup werken zoals de marketing die bedacht heeft.

offtopic:
Mesh is eigenlijk een techniek waarmee draadloze apparaten elkaar gebruiken om hun bereik te vergroten. Elk apparaat is dan een draadloos doorgeefluik voor alle andere apparaten en zo praten ze met elkaar, een beetje zoals kippengaas gemaakt is. Elk punt waar de draadjes van kippengaas elkaar kruisen is dan een mesh node. Mesh is dan ook een Engels woord voor gaas. :+
Wat jij wilt is 1 draadloos netwerkje met seamless roaming zodat je vrij door het huis kan wandelen zonder dat de iPad verbinding verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
xh3adshotx schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:42:
Enige kanttekening is wel dat als je op de eerste node een zware NAS zet en die vanuit de laatste node zwaar gebruikt overig (wi-fi) verkeer naar het internet toe mogelijk vertraging oploopt. Alleen dat is al geen normaal gebruik meer.
Tja, die vier mbit van een Youtube filmpje komt echt nog wel langs de kopieer-actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
jadjong schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:42:
[...]

Wat jij wilt is 1 draadloos netwerkje met seamless roaming zodat je vrij door het huis kan wandelen zonder dat de iPad verbinding verliest.
Dat klopt :) en ook de tv / werkplek bedraad en gewoon 1x aansluiten en werken..
Eerder las ik dat de kpn box + 2 AP minder goed werkt dan het deco setje.

Maar ook op dat punt sta ik open voor advies.
Voordeel van tp link is dat je die met een draadloze set kan uitbreiden als het niet genoeg is en relatief goedkoop voor 160 euro (voor 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:46:
[...]

Dat klopt :) en ook de tv / werkplek bedraad en gewoon 1x aansluiten en werken..
Eerder las ik dat de kpn box + 2 AP minder goed werkt dan het deco setje.

Maar ook op dat punt sta ik open voor advies.
Voordeel van tp link is dat je die met een draadloze set kan uitbreiden als het niet genoeg is en relatief goedkoop voor 160 euro (voor 3)
Nee, voor het gemak zet je wifi van de KPN box uit en plaats je overal waar je wilt een M5. Door ze enkel als AP te gebruiken en niet als router maakt het weinig meer uit hoe je de boel aan sluit.
Verwacht overigens geen wonderen van iets dat 55 euro per stuk kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200

Daarbij als 1 deco in router modus in de meterkast met de rest via een switch er achter sta ik daar ook voor open.

[ Voor 62% gewijzigd door wd200 op 04-09-2021 18:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:56:

Het werkt echt plug 'n play. Het is voor huis tuin en keukengebruik echt heel eenvoudig.

Meterkast:

Modem (bridge) > deco 1 als router > switch > loze leidingen naar wcd's

Etages:

Wcd > deco 2 of 3 (bijv. 1e etage en zolder)
Òf wcd > switch > deco/pc/xbox/tv etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HXBzL7iIeOZC9fvNQby6p-ihI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gYmBgwcp6YkE8pCjSLbdxzo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Rest nog een tweede vraag.
Wat is de beste plek voor de node met router modus ?
1. Meterkast
2. IN tv meubel (dubbele utp kabel)
3. Trapkast (zou met en extra utp kabel moeten kunnen )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgZydCu9c_Bvwap7HrTg1VQgf3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/791ENGy7QPtUci07TCO9wyTT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:14
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:33:
Rest nog een tweede vraag.
Wat is de beste plek voor de node met router modus ?
1. Meterkast
2. IN tv meubel (dubbele utp kabel)
3. Trapkast (zou met en extra utp kabel moeten kunnen )[Afbeelding]
Ik zou de V12 (kan volgens mij niet in bridge) maar die in ieder geval gewoon als modem en router gebruiken.

Vanaf de v12 naar de switch en vanaf daar naar iedere node die ingesteld staat als AP. dan kan je met enkele kabels af.

En ga dan eens met een losse kabel evt testen wat voor jou (vermoedelijk) de beste plaats is. Let wel even op het afstraal gedrag van je ap's

Edit:
Eventueel kan je overwegen om de deco aan de muur te plaatsen in je woonkamer, daar waar het dik zwart is gekleurd naast je trapkast of aan de andere kant (waar nu ref staat).
Klein gaatje (8mm) door je muur voor de kabel en je deco ophangen daar

[ Voor 20% gewijzigd door Annuk op 04-09-2021 21:09 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Annuk schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:04:
[...]

Ik zou de V12 (kan volgens mij niet in bridge) maar die in ieder geval gewoon als modem en router gebruiken.

Vanaf de v12 naar de switch en vanaf daar naar iedere node die ingesteld staat als AP. dan kan je met enkele kabels af.
Goed punt, ga ik uitzoeken want dan kan in ieder geval ook De 4 poorten bande v12 gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:14
wd200 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:45:
[...]

Goed punt, ga ik uitzoeken want dan kan in ieder geval ook De 4 poorten bande v12 gebruiken
Is opzich weinig aan uit te zoeken hoor ;)
De v12 moet je "hoe dan ook" gebruiken, dus tenzij je expliciet bepaalde opties/functies wilt die de v12 niet bied maar de deco wel moet je de deco aansluiten als router.
Ben je er niets van nodig kan je gewoon je v12 gebruiken (wifi uit evt) als router en de deco's instellen als AP's.

Ben trouwens niet helemaal thuis in de deco-lijn maar die ondersteunen geen POE toch? Dus je moet altijd een gewoon stopcontact in de buurt hebben..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1