Een paar reacties nog op een aantal bijdragen. Het uiteindelijke antwoord op mijn vraag zal tzt van mijn hypotheekadviseur moeten komen, daar kan nog wel wat tijd overheen gaan.
jongetje schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:43:
@
Phony De geldverstrekker heeft een contract met je voor X jaar voor Y procent rente. Dan zou iedereen geld kunnen lenen bij een geldverstrekker voor 1 week en daarmee de hypotheek aflossen en 1 dagen later weer afsluiten tegen lagere rente en het geleende geld kunnen terugstorten.
Nee dat zou niet iedereen kunnen, omdat de meeste hypotheekverstrekkers je maar tot x% (b.v 10%) boetevrij laten aflossen. Dus je kunt niet zonder een boete te betalen het hele bedrag ergens anders lenen om je eerste hypotheek ermee af te lossen. Dat zou boetevrij oversluiten betekenen en dat is juist waar iedereen tegenaan loopt die overweegt om over te sluiten.
Mijn hypotheek heeft een extra bepaling die zegt dat ik onbeperkt boetevrij mag aflossen zolang het uit eigen middelen is. Eigen middelen moet je dan zien als geld waar je niet elders een schuld tegenover hebt moeten aangaan. Geen lening dus, maar geld wat je eigenlijk gewoon op je spaarrekening hebt staan. Zodra ik mijn beleging verkoop heb ik zo een grote som eigen geld om mijn bankrekening staan, schuldvrij, en er is helemaal niks wat mij er dan van kan weerhouden om daarmee een groot deel van mijn hypotheek af te lossen zonder dat ik de verstrekker daarna een boete verschuldigd ben.
Arator schreef op maandag 6 september 2021 @ 02:06:
Een stomme vraag waarschijnlijk, omdat ik het Nederlandse leensysteem niet ken, maar kan je een hypotheeklening op je woning nemen en dat geld dan ergens dan je woning voor gebruiken?
Gaat in Nederland een bank akkoord dat je met geld uit een hypotheeklening gaat beleggen/gokken?
Toen ik, in België, een hypotheeklening aanging, bleef dit geld dus op een rekening bij de bank staan. Elke betaling die van die rekening kwam, moest ik dus staven met facturen van aannemer/bouwmarkt/architect/...
Dit raakt eigenlijk aan stap 2 van het plan, het geld na aflossen weer teruglenen, tegen lagere rente, om zo effectief de hypoteek te hebben overgesloten maar toch de beschikking te houden over ons eigen geld om daar b.v. mee te gaan beleggen.
Kijk, een hypotheek is natuurlijk gewoon een lening, maar dan eentje met een woning als onderpand (en nog wat andere speciale voorwaarden). De reden dat je het geld dat bij een hypotheek ter beschikking komt typisch aanwend om een woning te kopen of te verbouwen, is dat dat in de meeste gevallen noodzakelijk is om een onderpand te creeren met voldoende waarde om de lening te dekken.
Maar zodra er overwaarde in je woning zit wordt het een ander verhaal. Die overwaarde kun je in principe bij je hypotheekverstrekker lenen, zonder dat je iets hoeft te doen om voldoende onderpand te garanderen. Dat stelt je dan in staat om iets anders met dat geld te doen. Dit is b.v. precies wat je bij een "verzilver-hypotheek" ziet: Veelal senioren mensen, in een woning met veel overwaarde, misschien zelfs wel hypotheekvrij, die een hypotheek op de overwaarde nemen om vervolgens met het geld te gaan leven. Dat kan reizen zijn, of de kinderen een jubbelton schenken of op een andere manier beleggen voor het pensioen.
Als ik flink aflos op onze hypotheek, wat ik boetevrij mag doen van mijn eigen geld, zet ik dat geld eigenlijk om in overwaarde in de woning. En ik wil een andere hypotheekverstrekker (of dezelfde, dat scheelt veel kosten) benaderen om me voor de overwaarde een hypotheek te verstrekken. Het onderpand blijft hetzelfde en heeft ten alle tijde voldoende waarde om de hypotheek te dekken.
De stappen zijn dus:
- Zoveel mogelijk aflossen op bestaande hypotheek, boetevrij uit eigen middelen
- Klassieke oversluiting van resterende hypotheek. Dit zal gepaard gaan met een oversluitboete, maar die is beperkt door het relatief lage hypotheekbedrag.
- Nieuwe hypotheek verstrekker benaderen voor het verhogen van de hypotheek op basis van overwaarde in de woning.
Het is interessant om te concluderen dat voor stap 3 waarschijnlijk geen stap naar de notaris nodig is, als de hypotheek maar voldoende hoog is ingeschreven. Alleen voor stap 2 ga je naar de notaris, en die zal niks bijzonders vinden van een eenvoudige oversluiting.
De bestaande hypotheekverstrekker kan me in stap 1 & 2 niet tegenhouden, dat loopt volgens hun eigen voorwaarden. Als zij niet de partij zijn die vervolgens mee willen werken aan stap 3, dan zoek ik al bij stap 2 een andere hypotheekverstrekker die dat wel wil en dan is mijn huidige hypotheekverstrekker mij kwijt als klant.
Dus, wie/wat houdt me tegen?? Ik ga het bij de verstrekker voorleggen, maar bij mij gaan dat soort dingen langzaam, dus niet f5-en voor een antwoord
[
Voor 6% gewijzigd door
RickN op 06-09-2021 12:03
]
He who knows only his own side of the case knows little of that.