Bert2000 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:45:
[...]
Deze discussie is zinloos. Dingen zoals het kan toeval zijn of placebo is totale onzin. Ik heb het idee dat je mij om wetenschappelijk bewijs vraagt, maar hoe wil je dat ik daarmee kom als neuroloog en bloedonderzoeken niets aantonen. Voor mij is het probleem opgelost, als je het echt wilt weten mag je het matras ophalen en onderzoeken door er een jaartje op te slapen.
Anyway ik ben blij dat ik m'n leven weer terug heb nu ik niet meer in het Emma matras slaap. Mijn post was behulpzaam bedoeld, en ik hoop er iemand mee te helpen.
Vast en zeker was het goed bedoeld en ik ben blij dat je jouw probleem hebt opgelost.
Zonder de juiste onderbouwing is het gewoon niet goed om wat te roepen. Het valt in de categorie van opmerkingen dat 'de mens echt nooit op de maan is geweest' of 'het vaccin is niet goed voor je'. Zulke dingen mag ieder mens vinden, maar je kunt het gewoon niet gebruiken als argument in een (serieuze) discussie.
Een Emma matras is wetenschappelijk gezien veilig. Er kan eens iets afwijken van die norm, dus natuurlijk is het mogelijk dat jouw matras echt niet goed is. Als je dat echter beweert zonder bewijs en als er nog andere opties niet zijn uitgesloten, dan voegt het gewoon niks toe. Daar werd je op gewezen, maar toen werd het eigenlijk erger. Je kon het niet accepteren en was helemaal overtuigd van jezelf. Daar hebben anderen niks aan, het enige wat telt zijn harde feiten.
Het kan zo zijn dat dankzij jouw opmerking de TS het Emma matras weg gaat doen en de mogelijk giftige spaanplaatconstructie laat staan. Daar slaapt zijn kind nog een paar maand in en ontwikkelt allerlei klachten.
Prima dat je iets toevoegt. Er was al op het matras gewezen door anderen. Jij hebt ook zo'n ervaring prima. Het lag blijkbaar gevoelig, want je hebt je daarna volmedig vastgebeten in jouw stelling. Wellicht waren artsen ook niet overtuigd van je verhaal en is daar wat wrijving geweest.
Ik ben zelf wetenschapper. Ik heb zeker niet altijd gelijk, maar weet wel hoe je gedegen onderzoek doet en hoe je een stelling hoort te onderbouwen. Jouw claim is (nog) niet een feit. Het zou onderzocht moeten worden. Vandaar dat het jammer is, zoals meerderen zeiden, dat je njet meteen het Emma matras terug gestuurd hebt. Of zelfs na de probeer-periode. Emma-fabrikant had heel graag jouw matras onderzocht en ook jouw fysieke problemen in beeld willen houden. Het is geen slecht bedrijf en het product in principe is top. Het komt kortzichtig, stug en facebook-stijl over als je dan alleen maar je onderbuikgevoel op internet gaat volhouden.
Wat mij vooral stoorde was de zin: ik rook het na twee weken niet meer, maar het gas was er echt nog wel! Eigenlijk bewijs je daarmee dat het dus niet aan het gas lag. Je rook het eerst duidelijk en kort daarna was het weg. Op dat moment had je allerlei andere opties moeten onderzoeken. Is het toeval? Heb je gewoon een bepaalde ziekte opgelopen net na aankoop van een matras? Waren er andere wijzigingen, zoals nieuwe verf in huis, nieuwe slaapkamer, luchtkwaliteit, mentale problemen, voedingswijzigingen, spaanplaatmeubel in de buurt, enz.?
Of je had een bewijs moeten vinden met de doktoren dat jij last hebt van een gas. Is allemaal niet gebeurd, zover ik weet. Sterker nog, ik heb het idee dat de doktoren je matras uitgesloten hebben als oorzaak. Want anders hadden ze je zeker geadviseerd het matras weg te doen, terwijl jij aangaf lamge tijd op de bank te slapen tot het matrasprobleem zou zijn opgelost.
Ik vind het prima verder. TS doet verder wel wat hij verstandig vindt. Jammer voor jou dat je de ellende hebt gehad. Misschien heb je nog iets aan alle tips die je hebt gekregen, maar dan moet je daar wel voor openstaan. Meningen en feiten...