Geur nieuw bed: formaldehyde?

Pagina: 1
Acties:

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-05 14:20
Mijn zoon heeft sinds enkele weken een nieuw bed. Dit is gemaakt uit spaanplaat en dat ruik je ook. We laten overdag het raam en de deur van zijn slaapkamer open staan en 's nachts de deur en dan is het best ok. Maar als je een tijdje raam en deur dicht laat hangt er onmiddellijk weer die "spaanplaatgeur" in de kamer.

Nu is mijn vraag: is dit formaldehyde dat je ruikt? Ik kan nergens vinden hoe formaldehyde ruikt. Je vindt enkel dat het een "sterke, indringende" geur is. Maar dat zegt niet veel. De geur van het nieuwe bed is dezelfde die je in de bouwmarkt ruikt als je bij de houtplaten gaat staan: een geur van dennenhout, maar toch iets anders.

Vervolgvraag: moet het formaldehyde zijn, is er dan een manier om dit te meten? Je vindt online wel meettoestelletjes van 20 - 50€, maar daar heb ik geen vertrouwen in. Ik heb gezien dat er metertjes bestaan die je een dag in de kamer legt en dan naar een labo opstuurt, maar deze vind ik niet terug in België of Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05 13:59
Ik heb op mijn werk wel eens formaldehyde geroken maar dat is toch echt een andere geur dan spaanplaat geur...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
als je formaldehyde ooit geroken hebt dan weet je dat het niet op spaanplaat lijkt...

als je dieren / onderdelen van dieren / mensen op sterk water hebt: die geur.

voor rest: hoe omschrijf je de geur?

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een weekje een luchtreiniger neerzetten werkt uitstekend bij spaanplaatgeur. Formaldehyde ruikt meer chemisch/plastic en minder houtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12
Spaanplaat staat zeer bekend om de geur van de lijm die indroogt. En daar komt dan formaldehyde bij vrij. Het is al heel vaak gebeurd dat mensen in een huis last kregen van 'spaanplaat-gas'.

Het is zeer giftig en zeker op lange termijn schadelijk voor longen en vliezen. Sinds 2013 geloof ik ook een officieel kankerverwekkende stof.

De geur is inderdaad wat lastig te omschrijven, maar is wel indringend te noemen. Plastic, lijm, prikkelend.

Ik zou sterk aanraden om dit bed zo snel mogelijk uit huis te halen. Zoiets kun je niet riskeren met je eigen kind.

Je zou kunnen zeggen: wie koopt een bed van spaanplaat. Maar erger nog, wie verkoopt een bed van spaanplaat. Ik zou de verkoper inlichten over dit product. Heel misschien is het een onschuldig stofje, maar als je verhaal klopt, dan is de kans zeer groot dat het gewoon een groot lijmsnuif-bed is.

Je kunt het met de goedkope meters vast goed meten. Het zal reageren met iets, waarna er een resultaat getoond zal worden. Ik zou het alsnog niet riskeren en het geld besparen op die tests, want je kunt het beter voor een ander bed met metalen frame gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Playa del C. op 02-09-2021 23:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Formaldehyde was vooral een probleem van "kaal" spaanplaat en MDF, dus zonder afwerklaag. Zodra er een afwerklaag (melamine, verf, etc.) op zit kan er nog maar weinig formaldehyde vrijkomen uit spaanplaat meubels. Daarnaast zijn in Europa de eisen voor formaldehyde behoorlijk aangescherpt de laatste decennia.

Er zijn nog andere mogelijkheden voor de geur: verflucht van een eventuele laklaag op het meubel, gassen die uit de matras komen (al ruiken die meestal niet naar hout), ik zou daar ook naar kijken als je het niet vertrouwt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Playa del C. schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:09:
Spaanplaat staat zeer bekend om de geur van de lijm die indroogt. En daar komt dan formaldehyde bij vrij. Het is al heel vaak gebeurd dat mensen in een huis last kregen van 'spaanplaat-gas'.

Het is zeer giftig en zeker op lange termijn schadelijk voor longen en vliezen. Sinds 2013 geloof ik ook een officieel kankerverwekkende stof.

De geur is inderdaad wat lastig te omschrijven, maar is wel indringend te noemen. Plastic, lijm, prikkelend.

Ik zou sterk aanraden om dit bed zo snel mogelijk uit huis te halen. Zoiets kun je niet riskeren met je eigen kind.

Je zou kunnen zeggen: wie koopt een bed van spaanplaat. Maar erger nog, wie verkoopt een bed van spaanplaat. Ik zou de verkoper inlichten over dit product. Heel misschien is het een onschuldig stofje, maar als je verhaal klopt, dan is de kans zeer groot dat het gewoon een groot lijmsnuif-bed is.

Je kunt het met de goedkope meters vast goed meten. Het zal reageren met iets, waarna er een resultaat getoond zal worden. Ik zou het alsnog niet riskeren en het geld besparen op die tests, want je kunt het beter voor een ander bed met metalen frame gebruiken.
Overdrijven is ook een kunst.

Hoeveel meubels tegenwoordig niet van spaanplaat zijn. Vooral ook kasten, die ook heel veel op slaapkamers terecht komen. Zo slecht is dat niet hoor.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 15:14
Ik zou zelf niet hebben gekozen voor een MDF bed in een kinderkamer, maar goed, hij staat er dus al. Ja, daar komt formaldehyde uit de komende tijd, daar is niks aan te doen. Overdag goed luchten is denk ik de enige oplossing. Je kind zal er niet dood aan gaan, maar echt gezond is het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
psy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:10:
[...]

Overdrijven is ook een kunst.

Hoeveel meubels tegenwoordig niet van spaanplaat zijn. Vooral ook kasten, die ook heel veel op slaapkamers terecht komen. Zo slecht is dat niet hoor.
Als het daadwerkelijk formaldehyde is, en dat is op basis van het verhaal van TS zeer aannemelijk, dan is het serieus schadelijk.
Als dat dan ook nog in een slaapkamer is waar een kind slaapt, dan is het op twee punten nog een stuk erger qua schadelijkheid. Dat dit blijkbaar al weken dusdanig geroken wordt dat de kamer overdag flink gelucht wordt en tijdens de nacht ook nog wat ventilatie krijgt, betekent al helemaal dat het niet goed is.
Als je zoiets voor jezelf beslist, prima. Maar niet voor een ander en zeker niet bij een kind.

De stof zelf is de laatste decennia behoorlijk aangepakt. Het is kankerverwekkend, geeft pittige lichamelijke klachten rond longen en hersenen en KNO-gebied. Mag niet in grote hoeveelheden vrijkomen, maar er zijn nog altijd (vaak goedkope) producten waar de spaanplaat niet volledig is afgedekt en/of ingedroogd en waar er constant zeer hoge waardes van dit soort gif uitkomen. Ik zeg verder niet dat spaanplaat niet in een meubel kan. Het kan, mits het goed wordt gedaan. Maar met dit verhaal is het vrijwel zeker echt niet goed.

Op basis waarvan wil jij dan beweren dat het bed wel kan blijven staan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Playa del C. schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 06:52:
Op basis van het feit dat er niet wekelijks berichten zijn over gezondheidsschade door formaldehyde wat vrij komt uit meubels.....

Als dit echt een probleem zou zijn dan zouden we er minstens wekelijks over horen. Dat gebeurt niet. En met de volumes in de verkoop is dat een vrij zeker teken dat er niets aan de hand is.

In Nederland zijn dit soort dingen goed geregeld. En daarmee zijn dit soort meubels dus over het algemeen ook gewoon veilig. Het bewijs hiervoor is statistisch.

Belangrijker; op basis waarvan wil jij beweren dat het bed gevaarlijk is? Je hebt geen metingen, geen feiten, helemaal niets. Er is op zijn minst nog statistisch bewijs voor het tegendeel. Zodra je feiten hebt over de gevaren horen we het graag. Tot die tijd zeggen de feiten dat het wellicht irritant is (hoewel ik de geur waar TS over spreekt altijd gelijk stel aan 'nieuwe dingen!' en daar wordt ik altijd wel vrolijk van) maar niet gevaarlijk.

Om nog even wat statistieken er in te gooien: In Vlaanderen is onderzoek gedaan naar het gevaar van formaldehyde uit spaanplaat. Daarvoor heeft men metingen gedaan in woningen die verbouwd zijn waar een groot deel van de verbouwing bestond uit spaanplaat. Gelakt, ongelakt, gefineerd. Dan praten we dus over *veel* meer spaanplaat dan TS hier over spreekt. In geen enkele van de onderzochte woningen kwam de gemeten waarde uit boven de *helft* van de "notificatiewaarde", die grofweg een factor 10 onder de potentieel gevaarlijke waarde ligt.
Formaldehyde is in Nederland geen factor. Volgens alle vigerende onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Croga schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:14:
[...]

Op basis van het feit dat er niet wekelijks berichten zijn over gezondheidsschade door formaldehyde wat vrij komt uit meubels.....

Als dit echt een probleem zou zijn dan zouden we er minstens wekelijks over horen. Dat gebeurt niet. En met de volumes in de verkoop is dat een vrij zeker teken dat er niets aan de hand is.

In Nederland zijn dit soort dingen goed geregeld. En daarmee zijn dit soort meubels dus over het algemeen ook gewoon veilig. Het bewijs hiervoor is statistisch.

Belangrijker; op basis waarvan wil jij beweren dat het bed gevaarlijk is? Je hebt geen metingen, geen feiten, helemaal niets. Er is op zijn minst nog statistisch bewijs voor het tegendeel. Zodra je feiten hebt over de gevaren horen we het graag. Tot die tijd zeggen de feiten dat het wellicht irritant is (hoewel ik de geur waar TS over spreekt altijd gelijk stel aan 'nieuwe dingen!' en daar wordt ik altijd wel vrolijk van) maar niet gevaarlijk.

Om nog even wat statistieken er in te gooien: In Vlaanderen is onderzoek gedaan naar het gevaar van formaldehyde uit spaanplaat. Daarvoor heeft men metingen gedaan in woningen die verbouwd zijn waar een groot deel van de verbouwing bestond uit spaanplaat. Gelakt, ongelakt, gefineerd. Dan praten we dus over *veel* meer spaanplaat dan TS hier over spreekt. In geen enkele van de onderzochte woningen kwam de gemeten waarde uit boven de *helft* van de "notificatiewaarde", die grofweg een factor 10 onder de potentieel gevaarlijke waarde ligt.
Formaldehyde is in Nederland geen factor. Volgens alle vigerende onderzoeken.
Exact de kennis die ik ook heb. Inderdaad is formaldehyde normaal gesproken geen probleem. Zolang het onduidelijk is, ga ik uit van het ergste. Jij neemt aan dat het (statistisch) niet zo zal zijn, dus bed is prima.

De klachten zijn niet direct dodelijk of makkelijk te herleiden. Beetje hoofdpijn, beetje hoesten. Dan veel later eens longkanker. Punt dat formaldehyde decennia lang in veel te grote hoeveelheden in huizen aanwezig was, is juist het niet kunnen aantonen van de correlatie. Tegenwoordig zijn we een stuk verder en ja, er zijn zelden nog problemen met de stof.

Producten uit China en soms andere landen in het Oost-blok bijvoorbeeld bevatten nog met enige regelmaat veel te veel giftige stoffen, waaronder formaldehyde. Zoals kinderspeelgoed met erg foute verf. Vooral schadelijk omdat kinderen op de verf kunnen gaan bijten.
Als het een kastje in een geventileerde hoek van het huis was, dan zou ik nog kunnen accepteren dat het even niet anders is. Op een kinderkamer vind ik het heel raar als je met kennis van zaken nog gewoon denkt dat het altijd wel goed geregeld is.

Kijk, bij twijfel kan TS uiteraard gewoon een test doen. TS geeft aan die tests niet meteen te vertrouwen, enz. Dit is geen goed startpunt. Los van hoe schadelijk het is. TS loopt straks maanden de kamer te luchten en jaren nog zich af te vragen of hij zijn kind langdurig mogelijk in een giftig kamertje heeft laten slapen.
Gewoon stoppen met zoiets. Of onderzoeken als je het wil weten of gewoon bed eruit en iets zonder spaanplaat erin. Bed kan niet duur zijn geweest... paar honderd euro heb ik niet over voor een zeer rare geur (waarschijnlijk giftig) in de kamer van mijn kinderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Tegelijkertijd, je krijgt giga koppijn van formaldehyde, wat is de kans dat het kind niet klaagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@mathias82 Is er ook een nieuw matras? Zo ja, weet je zeker dat die geur daar niet uit komt? In mijn ervaring zijn het vooral de matrassen die een tijd stank kunnen afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
99ruud99 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:40:
Tegelijkertijd, je krijgt giga koppijn van formaldehyde, wat is de kans dat het kind niet klaagt?
TS is wat karig met informatie. Hoe groot is de kamer, hoe goed de ventilatie? Is er een nieuw matras (kunnen ook vreemd ruiken)? Hoe oud is de zoon? Een kind tot twee jaar kan nog niet echt klagen over hoofdpijn. Is de zoon 10 jaar of al 18+ zelfs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Playa del C. schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 06:52:
[...]

Als het daadwerkelijk formaldehyde is, en dat is op basis van het verhaal van TS zeer aannemelijk, dan is het serieus schadelijk.
Als dat dan ook nog in een slaapkamer is waar een kind slaapt, dan is het op twee punten nog een stuk erger qua schadelijkheid. Dat dit blijkbaar al weken dusdanig geroken wordt dat de kamer overdag flink gelucht wordt en tijdens de nacht ook nog wat ventilatie krijgt, betekent al helemaal dat het niet goed is.
Als je zoiets voor jezelf beslist, prima. Maar niet voor een ander en zeker niet bij een kind.

De stof zelf is de laatste decennia behoorlijk aangepakt. Het is kankerverwekkend, geeft pittige lichamelijke klachten rond longen en hersenen en KNO-gebied. Mag niet in grote hoeveelheden vrijkomen, maar er zijn nog altijd (vaak goedkope) producten waar de spaanplaat niet volledig is afgedekt en/of ingedroogd en waar er constant zeer hoge waardes van dit soort gif uitkomen. Ik zeg verder niet dat spaanplaat niet in een meubel kan. Het kan, mits het goed wordt gedaan. Maar met dit verhaal is het vrijwel zeker echt niet goed.

Er zijn gewoon normen waaraan zo'n meubel moet voldoen. Je doet het in feite voorkomen dat meubels gemaakt uit spaanplaat (al relativeer je nu wel) altijd slecht zijn. Dan was het al lang uitgekomen. Overigens zit het stofje ook in veel andere houtsoorten zoals MDF en massief hout.

Als het een meubel uit China is zou ik ook voorzichtiger zijn, al verwacht ik dat niet eigenlijk, volgens mij worden meubels nog steeds in Europa geproduceerd in verband met transportkosten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:23
psy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:48:
[...]

Er zijn gewoon normen waaraan zo'n meubel moet voldoen. Je doet het in feite voorkomen dat meubels gemaakt uit spaanplaat (al relativeer je nu wel) altijd slecht zijn. Dan was het al lang uitgekomen. Overigens zit het stofje ook in veel andere houtsoorten zoals MDF en massief hout.

Als het een meubel uit China is zou ik ook voorzichtiger zijn, al verwacht ik dat niet eigenlijk, volgens mij worden meubels nog steeds in Europa geproduceerd in verband met transportkosten.
Tenzij het een custom made bed is door een zelfstandig meubelmaker bv. Zijn er genoeg tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

En die gebruikt fatsoenlijk materiaal uit de regio. Mag ik hopen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
[...]

Dat klopt niet, heel veel goedkope meubels aan de onderkant van de markt komen nog uit China, dat was tot voor kort goedkoper dan in (Oost-) Europa te produceren. Of dat met de huidige transportprijzen nog zo is durf ik overigens niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
mgizmo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:06:
[...]

Tenzij het een custom made bed is door een zelfstandig meubelmaker bv. Zijn er genoeg tegenwoordig.
Ik ken geen producenten / leveranciers van plaatmateriaal in Europa waarbij gemelamineerd plaatmateriaal te krijgen is dat niet aan de E2-norm voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 18:17
[...]

Alsof compliance aan zulke regelgeving (dat heb ik nog niet over de bepaling ervan) niet een groot kat en muis spel is en er aan de lopende band spul op de verboden lijst gezet wordt dat daar al jaren had moeten staan maar wegens gelobby er steeds maar weer toevallig afbleef. Bovendien is het ontzettend makkelijk labels wit te wassen door gesplitste productie: een paneel in Finland persen met hout uit Rusland en in Polen verpakken tot een Billy levert je dan wel een certificaat op, je kun op je klompen aanvoelen dat dat geenszins betekent dat er bij de bron ook al aan alle voorwaarden (of meer!) wordt voldaan.

Het feit dat deze effecten pas over jaren optreden maakt dan dat de niet kritische consument denkt dat het allemaal wel in orde zit. Ziedaar het gat waar men inspringt.
Heel veel hout (producten) wordt ook buiten Europa (EU) geproduceerd. Kijk eens waar Ikea hout vandaan haalt, elk continent.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

offtopic:
ik heb laatst een tandenborstel gekocht, hij was gewoon in Duitsland geproduceerd. Ik kon mijn ogen niet geloven 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 16:44
psy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:22:
offtopic:
ik heb laatst een tandenborstel gekocht, hij was gewoon in Duitsland geproduceerd. Ik kon mijn ogen niet geloven 😀
Neen, hij was voor een deel in duitsland in elkaar geschroefd ;)
Spul komt wel gewoon uit China en aanverwanten, maar de onderdelen worden dan waarschijnlijk in Duitsland in elkaar gezet, c'est voila.. made in <mbr>zulke denigrerende benamingen mag je in 1980 achterlaten - en zelfs toen waren ze al niet 'grappig' meer. !

Zelfde bullshit kun je vinden bij veel ''zwitserse uurwerken''

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 03-09-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
psy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:22:
offtopic:
offtopic:
Maar dat zegt slechts dat daar de haren in de steel zijn gezet. Het betekent niet dat (materiaal voor) de steel of haren niet geïmporteerd kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Brent schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:21:
[...]

Alsof compliance aan zulke regelgeving (dat heb ik nog niet over de bepaling ervan) niet een groot kat en muis spel is en er aan de lopende band spul op de verboden lijst gezet wordt dat daar al jaren had moeten staan maar wegens gelobby er steeds maar weer toevallig afbleef. Bovendien is het ontzettend makkelijk labels wit te wassen door gesplitste productie: een paneel in Finland persen met hout uit Rusland en in Polen verpakken tot een Billy levert je dan wel een certificaat op, je kun op je klompen aanvoelen dat dat geenszins betekent dat er bij de bron ook al aan alle voorwaarden (of meer!) wordt voldaan.

Het feit dat deze effecten pas over jaren optreden maakt dan dat de niet kritische consument denkt dat het allemaal wel in orde zit. Ziedaar het gat waar men inspringt.

[...]

Heel veel hout (producten) wordt ook buiten Europa (EU) geproduceerd. Kijk eens waar Ikea hout vandaan haalt, elk continent.
Op die manier moet je alles gaan wantrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
psy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:25:
[...]

Als consument moet je kritisch zijn.

Je moet zorgvuldig zijn met 1. de betekenis van certificering en opgegeven land van herkomst (daarbinnen mag men gewoon deze ruimte nemen, dus als je dat soort luchtjes een probleem vind, heb je een reden hier nog eens goed naar te kijken) 2. hoe certificering precies tot stand komt.

Het staat je vrij hier niet over na te willen denken, maar dan kom je er dus nooit achter waar die vreemde luchtjes vandaan komen en of het misschien inderdaad formaldehyde is. Want ja, fabrikanten liegen toch nooit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05 18:40
psy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:25:
[...]

Dat moet je ook. Keurmerken zijn waardeloos, op misschien de TÜV na. Keuringsdiensten lopen áltijd achter de feiten aan. Wekelijks zijn er terugroepacties van supermarkten en andere winkels van producten die dus al gebruikt zijn door mensen. De NVWA heeft te weinig capaciteit om alles wat op de markt komt te testen. Ik durf te wedden dat minstens 75% van een gemiddelde Action/BigBazar/Kruidvat rommelhoek niet getest is. Het is allemaal dezelfde Chinese troep.
Moet je stoppen met leven? Nee. Moeten mensen weer hun eigen gezonde verstand gebruiken? Jazeker.

Wat ik alleen niet snap is wat @mathias82 wil bereiken met een meting? Bewijsmateriaal?
Als de geur inderdaad uit de lijm van het spaanplaat komt, ga ik er vanuit dat het hout onbehandeld/ongelakt is? Als het wel behandeld is, komt de geur eerder uit de lak zelf of het matras. Dat laatste is veel vanzelfsprekender en komt erg vaak voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 10:48
Even een ander verhaal.

Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn hoofdpijn en concentratieproblemen, waar doctoren geen oorzaak voor konden vinden, door mijn chemische matras komen.

Ik zou erg voorzichtig zijn met matrassen die sterk geuren.

Ik heb meer dan een jaar gezondheidsklachten gekregen van mijn matras met traagschuim en memory foam. Na een vakantie naar Frankrijk voelde ik me ineens topfit, ik slaap nu op de bank, zoekende naar een oplossing met de matrasleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

geekeep schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:49:
[...]

Dat moet je ook. Keurmerken zijn waardeloos, op misschien de TÜV na. Keuringsdiensten lopen áltijd achter de feiten aan. Wekelijks zijn er terugroepacties van supermarkten en andere winkels van producten die dus al gebruikt zijn door mensen. De NVWA heeft te weinig capaciteit om alles wat op de markt komt te testen. Ik durf te wedden dat minstens 75% van een gemiddelde Action/BigBazar/Kruidvat rommelhoek niet getest is. Het is allemaal dezelfde Chinese troep.
Moet je stoppen met leven? Nee. Moeten mensen weer hun eigen gezonde verstand gebruiken? Jazeker.
Dan moet je dus alle houten meubels gaan wantrouwen. Ook al vermijd je de cheapass leveranciers. Dat is niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
psy schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:59:
[...]

Dan moet je dus alle houten meubels gaan wantrouwen. Ook al vermijd je de cheapass leveranciers. Dat is niet te doen.
Tussen niets wantrouwen en alles wantrouwen zit heel veel ruimte. Gewoon je gezond verstand gebruiken.

Niet alle meubels zijn gemaakt van samengesteld hout of zonder deklaag bijv. Ga je dus minder dit probleem krijgen, maar misschien weer lak.

@Bert2000 In het matras topic komt die tip weer met enige regelmaat terug: laat die matras even een week of 2 ergens uitdampen. Is het dan nog niet weg, is hij waarschijnlijk uit China gekomen omdat die tijdens transport volgespoten worden met spul tegen ongedierte, spul dat meestal hier niet is toegestaan. (Weer zo'n mooi voorbeeld van wakker blijven: dat spul is geen onderdeel van de matras, dus hoeft niet op het label te staan. Toch zit het erop!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Brent schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:06:
[...]

Tussen niets wantrouwen en alles wantrouwen zit heel veel ruimte. Gewoon je gezond verstand gebruiken.

Niet alle meubels zijn gemaakt van samengesteld hout of zonder deklaag bijv. Ga je dus minder dit probleem krijgen, maar misschien weer lak.

@Bert2000 In het matras topic komt die tip weer met enige regelmaat terug: laat die matras even een week of 2 ergens uitdampen. Is het dan nog niet weg, is hij waarschijnlijk uit China gekomen omdat die tijdens transport volgespoten worden met spul tegen ongedierte, spul dat meestal hier niet is toegestaan. (Weer zo'n mooi voorbeeld van wakker blijven: dat spul is geen onderdeel van de matras, dus hoeft niet op het label te staan. Toch zit het erop!)
Bedankt voor de tip, ik ben hier later pas achter gekomen, het belang van luchten. Helaas helpt luchten in mijn geval niet echt. (we zijn al 1.5 jaar verder...)

Ik ben me nog aan het beraden over mn volgende stap op dit moment. Het matras is als beste getest door de consumentenbond, maar heeft mij bijna arbeidsongeschikt gemaakt. Dan denk je toch niet echt aan een giftig chinees matras.

gelukkig ben ik nu weer de oude nu ik op de bank slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 13:40

Kheos

FP ProMod
Bert2000 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:54:
Even een ander verhaal.

Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn hoofdpijn en concentratieproblemen, waar doctoren geen oorzaak voor konden vinden, door mijn chemische matras komen.

Ik zou erg voorzichtig zijn met matrassen die sterk geuren.

Ik heb meer dan een jaar gezondheidsklachten gekregen van mijn matras met traagschuim en memory foam. Na een vakantie naar Frankrijk voelde ik me ineens topfit, ik slaap nu op de bank, zoekende naar een oplossing met de matrasleverancier.
klinkt alsof hier iets anders gaande is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Kheos schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:56:
[...]

klinkt alsof hier iets anders gaande is
Klopt dat dachten de doctoren ook. Alleen heb ik je er niet bij verteld dat de vakantie naar frankrijk maar 1 weekend was, en dat ik na 1 nacht slapen in een ander bed genezen was.

Je hoeft het niet te geloven, ik ben allang al blij dat ik weer 100 ben.

Om het zeker te weten ben ik deze week weer 1 nacht in mn oude bed gaan slapen, en jahoor, de volgende dag weer ziek. Nee, ik weet vrij zeker dat het m'n matras is.

[ Voor 16% gewijzigd door Bert2000 op 03-09-2021 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57
Interessant topic.
In april heb ik 2 banken retour gestuurd omdat ze een zeer sterke penetrante geur afgaven. Ook met het vermoeden dat dit formaldehyde was.

3 weken geleden heb ik de Ikea Vallentuna bank gekocht. Een bank met veel opbergruimte. Ook deze bank gaf weer een geur af, maar wel een andere geur en veel minder, maar na 3 weken nog steeds aanwezig... De geur is vooral afkomstig uit de opbergvakken, als ik de zitting omhoog klap komt er direct een flinke walm vrij.

Ik baal hier behoorlijk van, kunnen fabrikanten niet gewoon een bank ontwikkelen zonder al die chemische rotzooi erin. Ik ga hiervoor contact opnemen met de Ikea, en ik ga denk ik actieve kool in de opbergbakken leggen, kijken of dat wat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/en/images/products/vallentuna-seat-module-with-storage-murum-white__0827203_pe690825_s5.jpg?f=xl

[ Voor 17% gewijzigd door Strider op 03-09-2021 13:01 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Strider schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:59:
Interessant topic.
In april heb ik 2 banken retour gestuurd omdat ze een zeer sterke penetrante geur afgaven. Ook met het vermoeden dat dit formaldehyde was.

3 weken geleden heb ik de Ikea Vallentuna bank gekocht. Een bank met veel opbergruimte. Ook deze bank gaf weer een geur af, maar wel een andere geur en veel minder. De geur is vooral afkomstig uit de opbergvakken, als ik de zitting omhoog klap komt er direct een flinke walm vrij.

[Afbeelding]
Het kan inderdaad ook altijd nog een ander wat gek stofje zijn. Ook in het geval van TS natuurlijk. Meten is weten, maar dat is aan TS.
In jouw geval zit er een wit kunstleer omheen, lijkt het? Kan mij voorstellen dat zoiets ook wel een "chemisch" (maar onschuldig) geurtje kan geven. Mooie bank met opbergmeubeltje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Playa del C. schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:03:
[...]

Het kan inderdaad ook altijd nog een ander wat gek stofje zijn. Ook in het geval van TS natuurlijk. Meten is weten, maar dat is aan TS.
In jouw geval zit er een wit kunstleer omheen, lijkt het? Kan mij voorstellen dat zoiets ook wel een "chemisch" (maar onschuldig) geurtje kan geven. Mooie bank met opbergmeubeltje verder.
Ik heb de stoffen variant. Van het stof zelf lijkt geen geur afkomstig te zijn, de bekleding moet je namelijk zelf bevestigen. De geur komt echt van het hout vandaan. De opberging is namelijk gemaakt van spaanplaat.
Wat de geur ook is, je kunt niet met zekerheid zeggen dat het onschuldig is, er moet gewoon geen geur vanaf komen.

De vraag is alleen met welke meter kun je nu aantonen welke geur er vrij komt.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Geur is op zijn minst een VOC, en daarom alleen al ongezond. Je kunt dus met een VOC meter eens kijken, die hoeven niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Bedankt voor alle reacties en interessante info!

Ik merk dat er nood is aan wat meer informatie. Het gaat om dit bed: https://3wolkjes.nl/produ...happy-superhelden-marvel/ met dit matras: https://www.emma-matras.be/emma-one/ Onze zoon is 7 jaar oud en heeft geen "klachten" sinds hij in het nieuwe bed slaapt.

Ik ben zeker dat de geur van het bed komt, niet van het matras. Het matras ruikt ook wel een beetje naar het "nieuw", maar de geur die vrijkomt is echt de typische spaanplaat / IKEA meubel geur: een soort houtgeur met een chemische ondertoon, net of men geprobeerd heeft houtgeur in een labo na ta maken.

@Playa del C. Ik ben het helemaal met je eens dat als het bed schadelijk is dat het dan weg moet. Echter lijken de meeste bedden van spaanplaat of MDF gemaakt te zijn. Een massief houten bed of metalen bed is niet zo courant.

@Playa del C. en @Brent Ik heb ook gezien dat er goedkope (meestal) Chinese toestelletjes bestaan die VOC's kunnen meten. De vraag is hoe betrouwbaar deze resultaten zijn. Waarschijnlijk niet erg. Als jullie mij een tester of testmethode kunnen aanbevelen die betrouwbaar is wil ik daar zeker in investeren. Maar anders bestaat de kans dat de tester een vals gevoel van veiligheid geeft.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
Ik ga even heel rechtoe rechtaan zijn, neem het niet te persoonlijk op.

Jij koopt een bed met lades met lattebodem met matras dat bovendien prachtige illustraties bevat die zwaar copyrighted zijn. Het bed heeft geen fabrikant, vermeld geen oorsprong waar het geproduceerd is en het word bij je thuis aan de deur afgeleverd voor het luttele bedrag van 155,00 euro.

Tevens heeft de website geen fysieke winkel maar enkel een loods.

Aan welke prijs denk je dat men dat bed moet inkopen als het nog getransporteerd moet worden en er winst op gemaakt moet worden? En dat men voor die prijs daadwerkelijk een bed, bodem, matras kan bouwen en nog eens een zak geld bij Marvel kan achterlaten?

Wat je gekocht hebt zou minstens 600 euro moeten kosten dus dan kan je toch zelf wel inschatten dat je rommel aan het kopen bent?

Stuur het bed gewoon terug onder 14 dagen koop op afstand en herevalueer je koopgedrag. Iets met als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
sprankel schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:42:
Ik ga even heel rechtoe rechtaan zijn, neem het niet te persoonlijk op.

Jij koopt een bed met lades met lattebodem met matras dat bovendien prachtige illustraties bevat die zwaar copyrighted zijn. Het bed heeft geen fabrikant, vermeld geen oorsprong waar het geproduceerd is en het word bij je thuis aan de deur afgeleverd voor het luttele bedrag van 155,00 euro.

Tevens heeft de website geen fysieke winkel maar enkel een loods.

Aan welke prijs denk je dat men dat bed moet inkopen als het nog getransporteerd moet worden en er winst op gemaakt moet worden? En dat men voor die prijs daadwerkelijk een bed, bodem, matras kan bouwen en nog eens een zak geld bij Marvel kan achterlaten?

Wat je gekocht hebt zou minstens 600 euro moeten kosten dus dan kan je toch zelf wel inschatten dat je rommel aan het kopen bent?

Stuur het bed gewoon terug onder 14 dagen koop op afstand en herevalueer je koopgedrag. Iets met als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook.
155 euro voor de kleinste maat met een standaard flutmatras zonder extra opties. Gewoon een stukje schuimrubber van amper 2 tientjes, 4 plankjes, 2 latten voor de lattenbodem, wat bouten, een goedkope lattenbodem en een printje waar waarschijnlijk geen copyright voor is afgedragen.

Pak je het bed in 90x200 wordt ie al 260.

Ik denk eerder dat het Emma One matras verantwoordelijk is voor de geur. Ik heb hier een paar jaar terug ook een Emma matras laten afleveren, de geur van dat ding was nogal chemisch. Ik vermoed dat degene hierboven met klachten van 1 nacht slapen op z'n matras ook naar dat matras staat te hinten...

Tip aan @mathias82: 's nachts ook minimaal een rooster open, liever een raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Die geur wat TS meld heb je toch niet bij in Nederland gekochte spullen? ik weet dat je met spullen uit china (aliexpres/wish etc) bij kleding en textiel vaak een hele rare vieze geur rook en die toch wel een week bleef ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
als het een Emma matras is staat duidelijk in het boekje (en de site) dat de matrassen vreemd kunnen geuren, maar dat moet met een weekje wel klaar zijn. er staat ook dat dit niet schadelijk is.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
_JGC_ schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:05:
[...]

155 euro voor de kleinste maat met een standaard flutmatras zonder extra opties. Gewoon een stukje schuimrubber van amper 2 tientjes, 4 plankjes, 2 latten voor de lattenbodem, wat bouten, een goedkope lattenbodem en een printje waar waarschijnlijk geen copyright voor is afgedragen.
Het bed is echt wel wat complexer dan 4 plankjes, je vergeet het verstelbaar hekje en de lades aan de onderkant. Vraag anders even aan een schrijnwerker wat dit zou kosten om na te maken, het is ook geen ikea meubel wat in massaproductie zit.

2 tientjes voor dat shuimrubber heb je niet, 50 euro krijgt de fabrikant hiervoor, max. Of denk je dat de verkoper leeft van 10 euro winst per bed en er zo 50 per dag verkoopt? En dat PostNL het levert voor 3 euro? En de vrachtwagen om het van ergens ver te brengen gratis rijd?

Daarnaast gaat geen enkele fabrikant met een greintje zelfrespect illegale copyright prints gebruiken want dan word je, terecht, gewoon aangeklaagd. En welke verkopende partij gaat zich bezig houden met dergelijke zaken te verkopen?

Daarnaast heeft Marvel een naam hoog te houden, die gaan niet willen dat hun copyright materiaal op het eerste het beste product word gezet dus dan stellen die ook wel eisen om te verhinderen dat hun naam schade zou oplopen.

Welke garanties heb je eigenlijk bij dit bed? Het is ergens onbekend gefabriceerd waarbij de fabrikant zeker niet gekend wilt worden, het bed is alleen al door de print per definitie illegaal, het is vermoedelijk langs geen kanten gekeurd of CE gekeurd maar de vekoper weet ons wel te vertellen dat "er ecologische verf is gebruikt wat zeker veilig is voor het kind welke beschermd word door een speciaal laminaat"

Elk stuk hout, goedkoop of duur, dat in onze huizen staat is chemisch behandeld, we staan er enkel niet bij stil waarbij we over de jaren in Europa al een hele lijst aan chemicaliën aan banden heben gelegd met extra bijkomende normen als het om goederen gaat die op kinderen gericht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
@sprankel Ik volg je betoog volledig, maar je kan net hetzelfde zeggen van Ikea. Zij bieden meubels aan dezelfde prijzen aan (vaak zelfs nog goedkoper). Ook bij andere grote jongens zoals Leen Bakker vind je meubels aan deze prijzen.

De fabrikant van het meubel is trouwens een Pools bedrijf genaamd Happy Babies (staat gewoon op de doos en de handleiding): https://happybabies.pl/

Van hun website:
Het bedrijf Happy Babies is een van de toonaangevende fabrikanten van kinderproducten. Bij het ontwikkelen van nieuwe producten laten we ons vooral leiden door de veiligheid en het comfort van uw kind. Onze producten hebben een modern design, interessante kleuren en ergonomische oplossingen. Ze zijn gemaakt van duurzame, gecertificeerde materialen en voldoen aan de Europese veiligheidsnormen.

Alle producten voldoen aan de Europese veiligheids- en kwaliteitsnormen.
Of ze rechten betaald hebben aan Disney voor de prints weet ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Visgek82 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:27:
als het een Emma matras is staat duidelijk in het boekje (en de site) dat de matrassen vreemd kunnen geuren, maar dat moet met een weekje wel klaar zijn. er staat ook dat dit niet schadelijk is.
Ik heb het matras al 1.5 jaar, ruikt nog steeds en ben er goed ziek van geworden. Helaas van het merk met de naam die jij hierboven noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
Bert2000 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:05:
[...]

Ik heb het matras al 1.5 jaar, ruikt nog steeds en ben er goed ziek van geworden. Helaas van het merk met de naam die jij hierboven noemt.
En je hebt geen contact met hun opgenomen? Het kan ook een fabrikage fout zijn natuurlijk he , bij mijn matras was de geur er (precies volgens instructies) na 3 dagen uit. Tevens, je kunt het emma matras na 180 dagen nog terugsturen. Waarom heb je dat niet gedaan? als het matras na 180 dagen nog vreemd ruikt zou ik er geen nacht op slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Visgek82 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:17:
[...]

En je hebt geen contact met hun opgenomen? Het kan ook een fabrikage fout zijn natuurlijk he , bij mijn matras was de geur er (precies volgens instructies) na 3 dagen uit. Tevens, je kunt het emma matras na 180 dagen nog terugsturen. Waarom heb je dat niet gedaan? als het matras na 180 dagen nog vreemd ruikt zou ik er geen nacht op slapen.
Ja ik heb contact met ze opgenomen. Na een tijdje rook ik de geur niet meer je raakt er helaas aan gewend. Ik slaap nu op de bank tot ik een oplossing met Emma gevonden heb, wat je zegt is wellicht mogelijk, een fabrikage fout.

De eerste 100 dagen was ik prima tevredenet het matras, de geur rook ik niet meer (aan gewend) en ik werd geleidelijk aan steeds zieker, maar pas na die 100 dagen. Daarnaast dacht geen haar aan m'n hoofd eraan dat ik ziek kon worden van een matras.

Maar goed dit topic gaat niet om mij, alleen wilde ik mijn verhaal delen om mensen bewust te maken van het gevaar van matrassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bert2000 op 04-09-2021 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Bert2000 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:03:
[...]

Ja ik heb contact met ze opgenomen. Na een tijdje rook ik de geur niet meer je raakt er helaas aan gewend. Ik slaap nu op de bank tot ik een oplossing met Emma gevonden heb, wat je zegt is wellicht mogelijk, een fabrikage fout.

De eerste 100 dagen was ik prima tevredenet het matras, de geur rook ik niet meer (aan gewend) en ik werd geleidelijk aan steeds zieker, maar pas na die 100 dagen. Daarnaast dacht geen haar aan m'n hoofd eraan dat ik ziek kon worden van een matras.

Maar goed dit topic gaat niet om mij, alleen wilde ik mijn verhaal delen om mensen bewust te maken van het gevaar van matrassen.
Ik zou nog eens goed op onderzoek en/of naar een dokter.

De Emma matrassen zijn het meest verkochte matras in Duitsland. Er is niks bekend van problemen, dus dat eerst maar even rechtgezet.

Het kan zijn dat jij specifiek een matras had met een foute fabricage. Maar dat zou je dan ook duidelijk in de eerste 100 of de 180 dagen merken. Je had het kosteloos terug kunnen sturen.

Je neus went trouwens niet aan geuren, zoals jij het beschrijft. Als je het eerst wel rook, maar nu niet meer, dan is de geur (en dus het stofje in de lucht) weg.

Kan best zijn dat je ziek bent geworden, maar dat is dan zeer waarschijnlijk niet van het matras. Serieus, ga dan naar een dokter en laat het uitzoeken i.p.v. op de bank slapen tot je een oplossing met het matras hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bert2000
Playa del C. schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:24:
[...]

Ik zou nog eens goed op onderzoek en/of naar een dokter.

De Emma matrassen zijn het meest verkochte matras in Duitsland. Er is niks bekend van problemen, dus dat eerst maar even rechtgezet.

Het kan zijn dat jij specifiek een matras had met een foute fabricage. Maar dat zou je dan ook duidelijk in de eerste 100 of de 180 dagen merken. Je had het kosteloos terug kunnen sturen.

Je neus went trouwens niet aan geuren, zoals jij het beschrijft. Als je het eerst wel rook, maar nu niet meer, dan is de geur (en dus het stofje in de lucht) weg.

Kan best zijn dat je ziek bent geworden, maar dat is dan zeer waarschijnlijk niet van het matras. Serieus, ga dan naar een dokter en laat het uitzoeken i.p.v. op de bank slapen tot je een oplossing met het matras hebt.
Ik begin me nu te irriteren.

Ik heb een bloedonderzoek gehad, MRI scan van hersenen. Heb migraine medicijnen gebruikt, en heb nu eindelijk na een jaar ziek te zijn de oorzaak gevonden, en nu wordt ik door wijsneuzen op een forum verteld dat het niet het matras is.

Ok prima man.

Dan toch niet?

Zoals ik hierboven al vermeldde, ik ben opnieuw op het Emma matras gaan slapen nadat ik een periode geen last meer had, en ja hoor werd weer duizelig wakker.

Ik wil niet zeggen dat iedereen last krijgt van een Emma matras, maar wil vooral meegeven dat men het niet moet uitsluiten. Om te voorkomen dat je een jaar met klachten rondloopt zoals ik heb gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Bert2000 op 04-09-2021 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Bert2000 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:46:
[...]

Ik heb een bloedonderzoek gehad, MRI scan van hersenen. Heb migraine medicijnen gebruikt, en heb nu eindelijk na een jaar ziek te zijn de oorzaak gevonden, en nu wordt ik door wijsneuzen op een forum verteld dat het niet het matras is.

Ok prima man.

Dan toch niet?

Zoals ik hierboven al vermeldde, ik ben opnieuw op het Emma matras gaan slapen nadat ik een periode geen last meer had, en ja hoor werd weer duizelig wakker.

Ik wil niet zeggen dat iedereen last krijgt van een Emma matras, maar wil vooral meegeven dat men het niet moet uitsluiten. Om te voorkomen dat je een jaar met klachten rondloopt zoals ik heb gedaan.
Waarom heb je, na al die onderzoeken en klachten, dat matras nog in je huis?

Je claimt de oorzaak gevonden te hebben, maar heb je dat zelf vastgesteld of heeft een professional dat vastgesteld?

Het kan bijvoorbeeld ook toeval zijn dat er iets in jouw gezondheid net de kop op steekt als je voor een tweede keer op een Emma-matras gaat slapen. Het kan daarnaast ook een placebo-effect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
[...]

Ok prima man.

Dan toch niet?

Deze "wijsneus" heeft nooit gezegd dat het wel/niet aan de matras ligt , maar dat een fabrikagefout een optie zou zijn.

Voor de rest sluit ik me aan bij Playa Del C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Formaldehyde is een vluchtige stof die gezondheidsklachten kan veroorzaken en zelfs kankerverwekkend is. Vooral gevoelige personen zoals kinderen kunnen sneller klachten ondervinden. Deze gevaarlijke stof kan je onder andere terug vinden in verschillende bouw- en decoratiematerialen maar ook in speelgoed. Vooral in nieuwbouwwoningen, woningen waar werkzaamheden verricht worden of werden en in nieuw gemeubelde woningen kan de concentratie aan formaldehyde oplopen. Daarnaast worden kleine kinderen heel vaak blootgesteld aan een grotere concentratie van formaldehyde. Om die redenen is het belangrijk inzicht te verwerven in het herkennen van formaldehyde-klachten. We geven aan in welke producten je het kan terug vinden en geven enkele tips om de formaldehyde-concentratie in de woning te vermijden. Tenslotte geven we extra aandacht aan formaldehyde die we in speelgoed kunnen terugvinden.

https://mens-en-gezondhei...ankoop-van-speelgoed.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
[...]

Ok prima man.

Dan toch niet?

Wat zegt Emma zelf eigenlijk? Ik herken de typische Emma geur wel. Ik heb zelf een kussen gehad en momenteel een Emma topper. Beide hadden dezelfde geur maar verdween na 2/3 weken. Ik heb de topper ook eerst 2 weken in de schuur laten uitdampen. Emma kan wel beweren dat de geur niet schadelijk is, maar ze kunnen niet exact aangeven waar de geur uit bestaat. Ik durf stellig te beweren dat het niet gezond is, maar waarschijnlijk wettelijk gezien wel kan.

Wat ik niet begrijp is dat je op de bank slaapt en het matras niet retourneert? Je kunt aangeven dat het matras een defect heeft, de Emma klantenservice is niet erg snel maar wel oke.

Feit blijft wel dat de meeste meubel fabrikanten goedkoop produceren, en dat kan alleen maar als ze chemisch bewerkte materialen gebruiken. De normale consument staat daar alleen niet bij stil. Ook verkopers in meubelzaken kijken mij vreemd aan als ik VOC vragen stel.
Ik vind het jammer dat er in Nederland eigenlijk geen meubelzaken zijn die non-toxic meubels verkopen zoals bijvoorbeeld Medley in de US. Ik heb daar best wel wat geld voor over.

[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 04-09-2021 12:58 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Strider schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:49:
[...]

Wat zegt Emma zelf eigenlijk? Ik herken de typische Emma geur wel. Ik heb zelf een kussen gehad en momenteel een Emma topper. Beide hadden dezelfde geur maar verdween na 2/3 weken. Ik heb de topper ook eerst 2 weken in de schuur laten uitdampen. Emma kan wel beweren dat de geur niet schadelijk is, maar ze kunnen niet exact aangeven waar de geur uit bestaat. Ik durf stellig te beweren dat het niet gezond is, maar waarschijnlijk wettelijk gezien wel kan.
Emma beweert dat het onschadelijk is. Zij weten als het goed is dan dus ook wat voor stof het is.
Als klant daarop zonder meer vertrouwen, is inderdaad niet verstandig. Maar omgekeerd kun je natuurlijk niet "stellig beweren" dat de stof die vrijkomt ongezond is. Er zijn miljoenen stoffen bekend. Zowel natuurlijk als kunstmatig. Op bepaalde manieren zijn ze allemaal giftig. Ook water is na genoeg inname een giftige stof. Maar een rare geur betekent niet per definitie dat iets niet gezond is. Zo ruiken spruitjes ook best raar. En er is een geurend en onschadelijk gas toegevoegd aan geurloos aardgas, zodat we de geur herkennen als aardgas.
[/quote]
Wat ik niet begrijp is dat je op de bank slaapt en het matras niet retourneert? Je kunt aangeven dat het matras een defect heeft, de Emma klantenservice is niet erg snel maar wel oke.
[/quote]
Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
@Playa del C. Zolang ze hier niet 100% transparant over zijn geef ik ze niet het voordeel van de twijfel.
Stel de stof is wel schadelijk maar niet op de korte termijn, ga dan over tig jaar maar eens een relatie proberen te trekken tussen Emma producten en gezondheidsklachten. Niet te bewijzen.

Het is veel te makkelijk om te zeggen dat het niet schadelijk is, want het is nog niet bewezen dat het wel schadelijk is... Maar bij chemische VOC's zou het andersom moeten zijn. Geef aan wat het is en waaruit blijkt dat het niet schadelijk is.

Wij als consument willen maar graag geloven dat het niet ongezond is :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Strider schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:49:
[...]

Feit blijft wel dat de meeste meubel fabrikanten goedkoop produceren, en dat kan alleen maar als ze chemisch bewerkte materialen gebruiken. De normale consument staat daar alleen niet bij stil. Ook verkopers in meubelzaken kijken mij vreemd aan als ik VOC vragen stel.
Ik vind het jammer dat er in Nederland eigenlijk geen meubelzaken zijn die non-toxic meubels verkopen zoals bijvoorbeeld Medley in de US. Ik heb daar best wel wat geld voor over.
Ik wacht nog op antwoord van de helpdesk van Emma.

Ik ben niet geïnteresseerd in een vervangend product namelijk. Als dat van dezelfde materialen gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Strider schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:06:
@Playa del C. Zolang ze hier niet 100% transparant over zijn geef ik ze niet het voordeel van de twijfel.
Stel de stof is wel schadelijk maar niet op de korte termijn, ga dan over tig jaar maar eens een relatie proberen te trekken tussen Emma producten en gezondheidsklachten. Niet te bewijzen.

Het is veel te makkelijk om te zeggen dat het niet schadelijk is, want het is nog niet bewezen dat het wel schadelijk is... Maar bij chemische VOC's zou het andersom moeten zijn. Geef aan wat het is en waaruit blijkt dat het niet schadelijk is.

Wij als consument willen maar graag geloven dat het niet ongezond is :)
Goed lezen, want dat is totaal niet wat ik zei.

Ik zei juist ook dat het prima is om statements over de veiligheid van gebruikte stoffen niet zonder meer te geloven.
Maar het omgekeerde, dus stellig beweren dat het schadelijk is, is net zo fout.

Het is in de praktijk trouwens niet te doen om allerlei stoffen als veilig te labelen en elk product volledig veilig te verklaren. Er zijn te veel verschillende mensen en situaties en onbekende zaken. Producten zouden jarenlang onderzocht moeten worden en enorm duur worden.
De ergste stoffen worden gereguleerd, voor zover die stoffen bekend zijn. Verder zijn er wat richtlijnen, maar uiteindelijk ontkom je niet aan giftige stoffen. Alle huizen en tuinen zitten er vol mee als je het letterlijk neemt.

Bij een matras als Emma of dergelijk moet je als consument de fabrikant vertrouwen. Als je dat niet wil, dan koop je een ander matras.

Maar specifiek de geur van een Emma matras, daar maak ik mij geen zorgen om. Ze weten welke stof het is, anders kunnen ze niet claimen dat het ongevaarlijk is. Dus ja, het kan over 30 jaar ineens toch fout zijn, maar dat geld voor allerlei zaken, van medicijnen tot schoonmaakmiddelen, tot verpakking, tot voedsel, tot kleding, tot gebouwen. Niet te paranoïde worden, zou ik zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Het probleem dat @Bert2000 heeft is dat hij inmiddels allergisch is geworden voor de kleinste hoeveelheid VOCs van het soort dat in een Emma matras zit.
Vergelijk het met die mensen in hun purhuizen destijds, ziek geworden en zodra ze weggaan knappen ze weer op, uurtje in dat huis en meteen klachten. Andere mensen hebben daar geen last van omdat ze niet langdurig blootgesteld zijn aan een te hoge concentratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
_JGC_ schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:36:
Het probleem dat @Bert2000 heeft is dat hij inmiddels allergisch is geworden voor de kleinste hoeveelheid VOCs van het soort dat in een Emma matras zit.
Vergelijk het met die mensen in hun purhuizen destijds, ziek geworden en zodra ze weggaan knappen ze weer op, uurtje in dat huis en meteen klachten. Andere mensen hebben daar geen last van omdat ze niet langdurig blootgesteld zijn aan een te hoge concentratie.
Dat hij allergisch zou zijn is een aanname. Ik heb daar nog niet echt iets van gelezen dat ik denk "ja, die is allergisch". de kans is net zo groot dar het een placebo is. het zou zelfs nog een hele andere oorzaak kunnen hebben. medisch, maar ook in de directe omgeving van , op of onder het matras.

[ Voor 10% gewijzigd door Visgek82 op 04-09-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er kan natuurlijk goed een 'batch' met minder kwaliteit koudschuim zijn gebruikt.(of lijm) Daar kan alleen de leverancier iets over zeggen, na eigen onderzoek van het betreffende matras.(of onafhankelijke partij)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Visgek82 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:18:
[...]

Dat hij allergisch zou zijn is een aanname. Ik heb daar nog niet echt iets van gelezen dat ik denk "ja, die is allergisch". de kans is net zo groot dar het een placebo is. het zou zelfs nog een hele andere oorzaak kunnen hebben. medisch, maar ook in de directe omgeving van , op of onder het matras.
Nou ik heb flink veel uitgesloten. Via bloedonderzoek en hersenscan. Heb zelfs geëxperimenteerd of ik opnieuw ziek zou worden na opnieuw slapen op het matras. Uiteraard het kan altijd iets anders zijn, maar voor mij is het aannemelijk genoeg dat ik ziek. Wordt van het matras, aangezien ik niet ziek ben als ik er niet op slaap, en wel als ik er wel op slaap.

Ik weet niet wat voor onderzoek ik nog moet doen om Jou te overtuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Bert2000 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:14:
[...]

Nou ik heb flink veel uitgesloten. Via bloedonderzoek en hersenscan. Heb zelfs geëxperimenteerd of ik opnieuw ziek zou worden na opnieuw slapen op het matras. Uiteraard het kan altijd iets anders zijn, maar voor mij is het aannemelijk genoeg dat ik ziek. Wordt van het matras, aangezien ik niet ziek ben als ik er niet op slaap, en wel als ik er wel op slaap.

Je hoeft mij nergens van te overtuigen. Het ging mij er alleen om dat er te snel geroepen wordt dat het aan het matras ligt. Emma is het meestverkochte matras zo'n beetje. als daar dit soort dingen mee zouden zijn, hadden we daar toch al lang iets van gelezen / gehoord? zeker in deze tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Bert2000 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:14:
[...]

Jij bent dan ook duidelijk geen onderzoeker. Er zijn heel wat haken, ogen en andere opties om te onderzoeken in dit geval.
Het kan ook de kamer zijn. Of wellicht een mijt die in dat specifieke bed terecht is gekomen. Het kan placebo zijn if pure toeval.

Opmerkingen als: ik rook het niet meer, dus ik ben er blijkbaar aan gewend geraakt, maar het is er nog wel. Zoiets klopt niet, dat is niet hoe je neus werkt. Je trekt veel te snel een conclusie en blokkeert allerlei andere richtingen. Een lastige patiënt lijkt me. De doktoren hebben zeker ook niet iets kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 16:44
Commentaar op moderatie mag via andere kanalen.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 04-09-2021 23:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bert2000
Playa del C. schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:36:
[...]

Jij bent dan ook duidelijk geen onderzoeker. Er zijn heel wat haken, ogen en andere opties om te onderzoeken in dit geval.
Het kan ook de kamer zijn. Of wellicht een mijt die in dat specifieke bed terecht is gekomen. Het kan placebo zijn if pure toeval.

Opmerkingen als: ik rook het niet meer, dus ik ben er blijkbaar aan gewend geraakt, maar het is er nog wel. Zoiets klopt niet, dat is niet hoe je neus werkt. Je trekt veel te snel een conclusie en blokkeert allerlei andere richtingen. Een lastige patiënt lijkt me. De doktoren hebben zeker ook niet iets kunnen vinden?
Deze discussie is zinloos. Dingen zoals het kan toeval zijn of placebo is totale onzin. Ik heb het idee dat je mij om wetenschappelijk bewijs vraagt, maar hoe wil je dat ik daarmee kom als neuroloog en bloedonderzoeken niets aantonen. Voor mij is het probleem opgelost, als je het echt wilt weten mag je het matras ophalen en onderzoeken door er een jaartje op te slapen.

Anyway ik ben blij dat ik m'n leven weer terug heb nu ik niet meer in het Emma matras slaap. Mijn post was behulpzaam bedoeld, en ik hoop er iemand mee te helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bert2000 op 04-09-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Bert2000 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:45:
[...]

Deze discussie is zinloos. Dingen zoals het kan toeval zijn of placebo is totale onzin. Ik heb het idee dat je mij om wetenschappelijk bewijs vraagt, maar hoe wil je dat ik daarmee kom als neuroloog en bloedonderzoeken niets aantonen. Voor mij is het probleem opgelost, als je het echt wilt weten mag je het matras ophalen en onderzoeken door er een jaartje op te slapen.

Anyway ik ben blij dat ik m'n leven weer terug heb nu ik niet meer in het Emma matras slaap. Mijn post was behulpzaam bedoeld, en ik hoop er iemand mee te helpen.
Vast en zeker was het goed bedoeld en ik ben blij dat je jouw probleem hebt opgelost.

Zonder de juiste onderbouwing is het gewoon niet goed om wat te roepen. Het valt in de categorie van opmerkingen dat 'de mens echt nooit op de maan is geweest' of 'het vaccin is niet goed voor je'. Zulke dingen mag ieder mens vinden, maar je kunt het gewoon niet gebruiken als argument in een (serieuze) discussie.
Een Emma matras is wetenschappelijk gezien veilig. Er kan eens iets afwijken van die norm, dus natuurlijk is het mogelijk dat jouw matras echt niet goed is. Als je dat echter beweert zonder bewijs en als er nog andere opties niet zijn uitgesloten, dan voegt het gewoon niks toe. Daar werd je op gewezen, maar toen werd het eigenlijk erger. Je kon het niet accepteren en was helemaal overtuigd van jezelf. Daar hebben anderen niks aan, het enige wat telt zijn harde feiten.

Het kan zo zijn dat dankzij jouw opmerking de TS het Emma matras weg gaat doen en de mogelijk giftige spaanplaatconstructie laat staan. Daar slaapt zijn kind nog een paar maand in en ontwikkelt allerlei klachten.

Prima dat je iets toevoegt. Er was al op het matras gewezen door anderen. Jij hebt ook zo'n ervaring prima. Het lag blijkbaar gevoelig, want je hebt je daarna volmedig vastgebeten in jouw stelling. Wellicht waren artsen ook niet overtuigd van je verhaal en is daar wat wrijving geweest.

Ik ben zelf wetenschapper. Ik heb zeker niet altijd gelijk, maar weet wel hoe je gedegen onderzoek doet en hoe je een stelling hoort te onderbouwen. Jouw claim is (nog) niet een feit. Het zou onderzocht moeten worden. Vandaar dat het jammer is, zoals meerderen zeiden, dat je njet meteen het Emma matras terug gestuurd hebt. Of zelfs na de probeer-periode. Emma-fabrikant had heel graag jouw matras onderzocht en ook jouw fysieke problemen in beeld willen houden. Het is geen slecht bedrijf en het product in principe is top. Het komt kortzichtig, stug en facebook-stijl over als je dan alleen maar je onderbuikgevoel op internet gaat volhouden.

Wat mij vooral stoorde was de zin: ik rook het na twee weken niet meer, maar het gas was er echt nog wel! Eigenlijk bewijs je daarmee dat het dus niet aan het gas lag. Je rook het eerst duidelijk en kort daarna was het weg. Op dat moment had je allerlei andere opties moeten onderzoeken. Is het toeval? Heb je gewoon een bepaalde ziekte opgelopen net na aankoop van een matras? Waren er andere wijzigingen, zoals nieuwe verf in huis, nieuwe slaapkamer, luchtkwaliteit, mentale problemen, voedingswijzigingen, spaanplaatmeubel in de buurt, enz.?
Of je had een bewijs moeten vinden met de doktoren dat jij last hebt van een gas. Is allemaal niet gebeurd, zover ik weet. Sterker nog, ik heb het idee dat de doktoren je matras uitgesloten hebben als oorzaak. Want anders hadden ze je zeker geadviseerd het matras weg te doen, terwijl jij aangaf lamge tijd op de bank te slapen tot het matrasprobleem zou zijn opgelost.

Ik vind het prima verder. TS doet verder wel wat hij verstandig vindt. Jammer voor jou dat je de ellende hebt gehad. Misschien heb je nog iets aan alle tips die je hebt gekregen, maar dan moet je daar wel voor openstaan. Meningen en feiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Playa del C. schreef op zondag 5 september 2021 @ 07:47:
[...]

Vast en zeker was het goed bedoeld en ik ben blij dat je jouw probleem hebt opgelost.

Zonder de juiste onderbouwing is het gewoon niet goed om wat te roepen. Het valt in de categorie van opmerkingen dat 'de mens echt nooit op de maan is geweest' of 'het vaccin is niet goed voor je'. Zulke dingen mag ieder mens vinden, maar je kunt het gewoon niet gebruiken als argument in een (serieuze) discussie.
Een Emma matras is wetenschappelijk gezien veilig. Er kan eens iets afwijken van die norm, dus natuurlijk is het mogelijk dat jouw matras echt niet goed is. Als je dat echter beweert zonder bewijs en als er nog andere opties niet zijn uitgesloten, dan voegt het gewoon niks toe. Daar werd je op gewezen, maar toen werd het eigenlijk erger. Je kon het niet accepteren en was helemaal overtuigd van jezelf. Daar hebben anderen niks aan, het enige wat telt zijn harde feiten.

Het kan zo zijn dat dankzij jouw opmerking de TS het Emma matras weg gaat doen en de mogelijk giftige spaanplaatconstructie laat staan. Daar slaapt zijn kind nog een paar maand in en ontwikkelt allerlei klachten.

Prima dat je iets toevoegt. Er was al op het matras gewezen door anderen. Jij hebt ook zo'n ervaring prima. Het lag blijkbaar gevoelig, want je hebt je daarna volmedig vastgebeten in jouw stelling. Wellicht waren artsen ook niet overtuigd van je verhaal en is daar wat wrijving geweest.

Ik ben zelf wetenschapper. Ik heb zeker niet altijd gelijk, maar weet wel hoe je gedegen onderzoek doet en hoe je een stelling hoort te onderbouwen. Jouw claim is (nog) niet een feit. Het zou onderzocht moeten worden. Vandaar dat het jammer is, zoals meerderen zeiden, dat je njet meteen het Emma matras terug gestuurd hebt. Of zelfs na de probeer-periode. Emma-fabrikant had heel graag jouw matras onderzocht en ook jouw fysieke problemen in beeld willen houden. Het is geen slecht bedrijf en het product in principe is top. Het komt kortzichtig, stug en facebook-stijl over als je dan alleen maar je onderbuikgevoel op internet gaat volhouden.

Wat mij vooral stoorde was de zin: ik rook het na twee weken niet meer, maar het gas was er echt nog wel! Eigenlijk bewijs je daarmee dat het dus niet aan het gas lag. Je rook het eerst duidelijk en kort daarna was het weg. Op dat moment had je allerlei andere opties moeten onderzoeken. Is het toeval? Heb je gewoon een bepaalde ziekte opgelopen net na aankoop van een matras? Waren er andere wijzigingen, zoals nieuwe verf in huis, nieuwe slaapkamer, luchtkwaliteit, mentale problemen, voedingswijzigingen, spaanplaatmeubel in de buurt, enz.?
Of je had een bewijs moeten vinden met de doktoren dat jij last hebt van een gas. Is allemaal niet gebeurd, zover ik weet. Sterker nog, ik heb het idee dat de doktoren je matras uitgesloten hebben als oorzaak. Want anders hadden ze je zeker geadviseerd het matras weg te doen, terwijl jij aangaf lamge tijd op de bank te slapen tot het matrasprobleem zou zijn opgelost.

Ik vind het prima verder. TS doet verder wel wat hij verstandig vindt. Jammer voor jou dat je de ellende hebt gehad. Misschien heb je nog iets aan alle tips die je hebt gekregen, maar dan moet je daar wel voor openstaan. Meningen en feiten...
Mijn doctoren zijn blij met mijn bevindingen en de neuroloog gaf aan voortaan te informeren bij patienten of ze onlangs een nieuw matras gekocht hebben. Dat er wrijving is is een aanname

Ik ben het met je eens dat er er wetenschappelijk onderzoek nodig om 100% uit te sluiten dat het matras en de stoffen de oorzaak zijn. Ik ben het echter oneens met je dat je geen conclusies mag posten op een forum zonder wetenschappelijk onderzoek. Dit is geen wetenschappelijk tijdschrift. Dit is een forum.

Zelf ga ik dat wetenschappelijk onderzoek niet uitvoeren. Voor mij is het probleem nu verholpen, en als ik iemand met mijn inzicht kan helpen doe ik dat. Je stelt dat harde feiten het enige zijn dat telt.

Ik weet niet of je een jaar ziek bent geweest in je leven, maar dan ga je op internet zoeken naar vergelijkbare verhalen, om zoveel mogelijk uit te sluiten. feiten komende uit deductief onderzoek loopt altijd achter op de realiteit. Die harde feiten van jou kunnen dan wel even duren als je ziek bent.

Wellicht had ik voorzichtiger kunnen zijn en minder stellig het causaal verband benoemen in mijn oorspronkelijke post, ik wist alleen niet dat elke bijdrage hier dermate kritisch beoordeeld wordt. Anyway laten we weer on topic gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Bert2000 op 05-09-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik begrijp niet hoe je kunt stellen dat "Een Emma matras is wetenschappelijk gezien veilig". Er is helemaal niets waaruit dat blijkt. Ik kan in hun FAQ ook niet meer terugvinden dat de chemische geur ongevaarlijk is, ik denk dat ze dat maar hebben weggehaald.

Emma maakt zijn producten van (goedkope) synthetisch materialen die simpelweg dampen. Door hun marketing komen ze over als de 'howly grail' voor goed slapen voor weinig geld, maar dat is niet zo.

Emma heeft een erg goede marketing afdeling. Bloggers schrijven lovende reviews en op hun website zie je ook vrijwel alleen 4 en 5 sterren reviews. Maar probeer maar eens een negatieve review achter te laten, die wordt gewoon niet geplaatst.

Ze hebben een 100 dagen retour policy, maar die werkt dan weer niet geolied. Je kunt niet zien of je retour is aangekomen, en de terugbetaling verloopt ook moeizaam. Voor beide heb ik regelmatig met Emma contact moeten opnemen. Uiteindelijk wordt het wel opgelost, maar het gaat niet vanzelf.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Strider schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:22:
Ik begrijp niet hoe je kunt stellen dat "Een Emma matras is wetenschappelijk gezien veilig". Er is helemaal niets waaruit dat blijkt. Ik kan in hun FAQ ook niet meer terugvinden dat de chemische geur ongevaarlijk is, ik denk dat ze dat maar hebben weggehaald.

Emma maakt zijn producten van (goedkope) synthetisch materialen die simpelweg dampen. Door hun marketing komen ze over als de 'howly grail' voor goed slapen voor weinig geld, maar dat is niet zo.

Emma heeft een erg goede marketing afdeling. Bloggers schrijven lovende reviews en op hun website zie je ook vrijwel alleen 4 en 5 sterren reviews. Maar probeer maar eens een negatieve review achter te laten, die wordt gewoon niet geplaatst.

Ze hebben een 100 dagen retour policy, maar die werkt dan weer niet geolied. Je kunt niet zien of je retour is aangekomen, en de terugbetaling verloopt ook moeizaam. Voor beide heb ik regelmatig met Emma contact moeten opnemen. Uiteindelijk wordt het wel opgelost, maar het gaat niet vanzelf.
Eens dat het een groot deel marketing is. Alsnog is het een Duits bedrijf die aan alle regels moet voldoen en dat tot zover ook doet. Daarnaast is het matras het meest verkocht en dus ook in de praktijk het meest getest.
In die zin is het wetenschappelijk gezien een ongevaarlijk matras. Ze moeten weten welk gas er vrij komt in de eerste dagen. Dat hebben ze onderzocht en de conclusie is dat het aan alle normen voldoet. Maar uiteraard kan er iets nieuws ontdekt worden. Punt is dat sommige mensen heel snel roepen dat iets fout is (giftig), maar daar alleen een onderbuikgevoel bij hebben te vermelden. Als je zo'n claim wil maken, moet je aantonen dat er iets mis is met het gas wat vrijkomt. Of het laten onderzoeken door de fabrikant of een derde partij.

Als onafhankelijke lezer van dit topic, hecht ik toch echt meer waarde aan de uitleg van de fabrikant, de controlerende instanties en duizenden positieve reviews, dan aan twee mensen die zonder gedegen onderzoek een claim eruit gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
Heel interessant die discussie over de Emma matras, maar misschien kunnen we dit afsplitsen naar een apart topic? Ik weet niet goed aan wie ik dit best vraag, @Outerspace misschien? Want nu heeft het topic niet veel meer met mijn oorspronelijke vraagstelling te maken.

Wat ik tot nu toe onthoud: de geur is mogelijk (waarschijnlijk?) formaldehyde. Om zeker te zijn zou ik dit moeten testen. Als iemand mij een goede tester of testmethode kan aanbevelen zou ik dankbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:54

Mrlten

Premium Deluxe Plus

mathias82 schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:11:
Wat ik tot nu toe onthoud: de geur is mogelijk (waarschijnlijk?) formaldehyde. Om zeker te zijn zou ik dit moeten testen. Als iemand mij een goede tester of testmethode kan aanbevelen zou ik dankbaar zijn.
Mocht je in het noorden van het land wonen; ik heb formaldehyde (formaline) in huis, mocht je er aan willen snuffelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
Mrlten schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:37:
[...]

Mocht je in het noorden van het land wonen; ik heb formaldehyde (formaline) in huis, mocht je er aan willen snuffelen :)
Bedankt voor het aanbod. Ik woon wel vrij noordelijk, maar waarschijnlijk van het verkeerde land (België) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Ik heb een Xiaomi 3H luchtreiniger met speciaal formaldehyde filter gekocht. In de slaapkamer gezet en heel de nacht op stand 1. Klaagt onze zoon deze ochtend over snot en jeukende ogen...

Ik heb nu een Eve Room besteld. Deze zal uiteraard niet even nauwkeurig zijn als een professionele meter, maar hopelijk geeft het toch een aanduiding of er iets mis is met de luchtkwaliteit of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
mathias82 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:35:
Ik heb een Xiaomi 3H luchtreiniger met speciaal formaldehyde filter gekocht. In de slaapkamer gezet en heel de nacht op stand 1. Klaagt onze zoon deze ochtend over snot en jeukende ogen...

Ik heb nu een Eve Room besteld. Deze zal uiteraard niet even nauwkeurig zijn als een professionele meter, maar hopelijk geeft het toch een aanduiding of er iets mis is met de luchtkwaliteit of niet.
Als je echt een VOC/formaldehyde probleem hebt, ga je dat niet oplossen met een luchtreiniger.

Ik heb een AEG ax91-404gy luchtreiniger in mijn huiskamer staan (3.5m x 6.5m), met 2 roosters boven mijn ramen open.
Mijn nieuwe Ikea vallentuna bank meurt zo erg dat deze luchtreiniger, terwijl hij aanstaat, VOC waardes laat zien van boven de 2000 ppb. Pas als ik deur + raam in tegenovergestelde richting open zet wil deze waarde pas echt richting < 100 dalen. Zonder de bank kwam de waarde nooit boven de 400 uit.

Ik hoopte dat dit dampen snel zou verdwijnen, maarja, als je pech hebt dampt het gewoon nog maandenlang door. Zelf wacht ik nog op reactie van de Ikea. Het probleem met een zit of slaap meubel is ook dat je er letterlijk met je neus boven hangt, inhaleren doe je het dan toch altijd wel wat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Iuo84iK.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Strider schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:46:
[...]

Als je echt een VOC/formaldehyde probleem hebt, ga je dat niet oplossen met een luchtreiniger.

Ik heb een AEG ax91-404gy luchtreiniger in mijn huiskamer staan (3.5m x 6.5m), met 2 roosters boven mijn ramen open.
Mijn nieuwe Ikea vallentuna bank meurt zo erg dat deze luchtreiniger, terwijl hij aanstaat, VOC waardes laat zien van boven de 2000 ppb. Pas als ik deur + raam in tegenovergestelde richting open zet wil deze waarde pas echt richting < 100 dalen. Zonder de bank kwam de waarde nooit boven de 400 uit.

Ik hoopte dat dit dampen snel zou verdwijnen, maarja, als je pech hebt dampt het gewoon nog maandenlang door. Zelf wacht ik nog op reactie van de Ikea. Het probleem met een zit of slaap meubel is ook dat je er letterlijk met je neus boven hangt, inhaleren doe je het dan toch altijd wel wat.

[Afbeelding]
Ik vrees dat het, als je al een antwoord krijgt, een heel generiek antwoord zal zijn, iets in deze trend: https://www.ikea.com/us/e...ikea_faq_formaldehyde.pdf

Daarnaast meten de meeste meters het TVOC gehalte. Het kunnen dus ook andere VOC's zijn die je ruikt, het hoeft geen formaldehyde te zijn. Ik stel mij ook vragen bij de nauwkeurigheid van zo'n meters, als je ziet dat een professionele meter 4.000€ kost.

PS: Als ik naar deze foto kijk: https://www.ikea.com/be/n...9398_pe732047_s5.jpg?f=xl dan lijkt het wel of de spaanplaat enkel bedekt is door een laagje schuim en textiel. Om goed te zijn zou het bedekt moeten zijn door lak/vernis die de VOC's tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37

--HYPER--392