Chemische geur bij nieuwe bank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
Aangezien ik mijn Ikea bank beu was en ik geen zin had om 3 a 4 maanden op een nieuwe bank te wachten, heb ik deze week een nieuwe bank bij de Wehkamp gekocht.

Bij het uitpakken van deze bank viel mij een flinke penetrante chemische geur op. Daar heb ik bij mijn Ikea bank nooit last van gehad.

De bank staat nu een dag, flink geventileerd maar de geur is er niet echt minder op geworden. Ik verwacht dat de chemische geur die ik waarneem formaldehyde is. Ik ben daar nu meer mee bezig dan hoe hij eruit ziet of zit.

Ondanks ventilatie merk ik toch een lichte irritatie in mijn keel, eigenlijk ben ik daardoor ook niet blij meer met mijn aankoop. Ik geef veel om mijn gezondheid en daar past geen formaldehyde bij.

Wat denken jullie, is deze bank binnen 1 a 2 weken 'uitgedampt', of gaat dit nog maanden duren?
En hebben 'alle' nieuwe banken hier last van? Wat is jullie ervaring?

Anders ga ik deze week maar eens kijken hoe ik deze bank weer terug in zijn verpakking kan krijgen. :X

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 15:35
Woon je alleen? Zijn er meer mensen die het ruiken?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Cobb schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:40:
Woon je alleen? Zijn er meer mensen die het ruiken?
Mijn vriendin ervaart hetzelfde.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
Ik zou contact leggen met de zaak en vragen wat je opties zijn. Accepteren ze het als je zegt ik probeer het nog twee weken en stuur hem terug als het blijft. Als dat een nee is, dan gelijk retour.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zou er niet vanuit gaan dat ie na 1 of 2 weken uitgedampt is. Aangezien ie uit voorraad geleverd is mag je aannemen dat ie al sinds de productie formaldehyde “lekt”. Dat kan nog wel een tijdje doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Strider Wie zegt dat het formaldehyde is? ;)

Kan net zo goed een ander kwalijk riekend goedje zijn, of een complete cocktail van troep. :-(

Is het een (kunst)lederen bankstel of is het stof?

Het kunnen weekmakers zijn, ontsmettingsmiddelen, coatings, brandvertragers, oplossmiddelen uit de gebruikte verfstoffen, uitdampende lijm, uitwasemde spaanplaat, etc. Het zou zelfs nog het verpakkingsmateriaal kunnen zijn (wat er lang omheen gezeten) heeft.

Maar ik dacht dat anno nu, dit soort kwalijke stofjes al lang verboden waren om te gebruiken voor huishoudelijke producten?

Het komt trouwens veel vaker voor.
https://www.kijkopmeubele...maldehyde-gas-en-meubels/
https://nl.preparer-les-c...e-meubel-een-nare-geur-af

Als je er op googled, schrik je er van hoeveel mensen last hebben van de geurtjes van nieuwe spullen... :|

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 25-04-2021 13:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Misschien is het een brandwerend middel wat je ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit klinkt als het spul wat er op gesprayed wordt om bijv vlekken tegen te gaan. Een soort van laagje vochtafstotend spul.

Ik zou morgen gewoon bellen, ik denk dat ik er niet gek ver vanaf zit :)

Edit: ik heb de titel aangepast :)

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 25-04-2021 13:03 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
ehtweak schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:58:
@Strider Wie zegt dat het formaldehyde is? ;)

Kan net zo goed een ander kwalijk riekend goedje zijn, of een complete cocktail van troep. :-(

Is het een (kunst)lederen bankstel of is het stof?

Het kunnen weekmakers zijn, oplossmiddelen uit de gebruikte verfstoffen, uitdampende lijm, uitwasemde spaanplaat, etc. Het zou zelfs nog het verpakkingsmateriaal kunnen zijn (wat er lang omheen gezeten) heeft.

Maar ik dacht dat anno nu, dit soort kwalijke stofjes al lang verboden worden om te gebruiken voor huishoudelijke producten?

Het komt trouwens veel vaker voor.
https://www.kijkopmeubele...maldehyde-gas-en-meubels/

Als je er op googled, schrik je er van hoeveel mensen last hebben van de geurtjes van nieuwe spullen... :|
Dat is wat ik denk, het zou inderdaad ook best iets anders kunnen zijn, wel iig in de categorie: vluchtige stoffen.
Het is overigens een stoffen bank.
Cobb schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:42:
Ik zou contact leggen met de zaak en vragen wat je opties zijn. Accepteren ze het als je zegt ik probeer het nog twee weken en stuur hem terug als het blijft. Als dat een nee is, dan gelijk retour.
Het is gewoon de Wehkamp, dus 30 dagen retourbeleid, mits in originele verpakking.
Het is uiteindelijk een online bestelling, dus als ik op tijd netjes retourneer moet er niets aan de hand zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 25-04-2021 13:05 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is natuurlijk wel de vraag of een ander nieuw meubel niet net zo hard hetzelfde probleem heeft...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
ehtweak schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:10:
't Is natuurlijk wel de vraag of een ander nieuw meubel niet net zo hard hetzelfde probleem heeft...
Vandaar dit topic ook :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 09:57
Ik heb iets soortgelijks wel eens met schoenen gehad. Die hebben echt maanden zo'n sterke chemische geur gehad dat ik er hoofd- en keelpijn van kreeg als ik ze aan had. Na een jaar in de kast en niet gebruiken was het wel over, maar dat is voor een bank natuurlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDxxRave
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 15:43
Zet een tijdje een emmer met water en azijn naast, dat wil nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
MDxxRave schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:33:
Zet een tijdje een emmer met water en azijn naast, dat wil nog wel eens helpen.
Dan houdt je alleen je neus voor de gek... Het vervelende van uitdampende producten is dat het sneller gaat als het warmer wordt, dus de bank gebruiken door er op te zitten of midden in de zon zetten versnelt het uitdampen, maar dan heb je er dus ook eerst veel meer last van. Het enige wat je kan doen is vragen of het normaal is en goed ventileren zolang je merkt dat het uitdampen nog niet over is.
Het hangt van de gebruikte middelen af of je reukvermogen de geur na een tijdje niet meer opmerkt, maar als het op je keel slaat of je krijgt er hoofdpijn van helpt eigenlijk alleen terugsturen of de bank mijden totdat het over is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 20:55
Hmm wij hebben dit ook gehad bij onze vorige bank. We dachten dit trekt wel weg na een tijdje, na een paar maanden was het minder maar het is nooit helemaal weggegaan. Uiteindelijk gingen we verhuizen en besloten we maar om toch ook gelijk maar een nieuwe bank te kopen. Wij hadden destijds een eco- lederen bank, had waarschijnlijk iets met de verlijming te maken. Nu met onze nieuwe leren bank gelukkig vanaf dag 1 nergens last van.

Misschien kun je het vast aangeven en het dan een week of 2 nog aankijken en anders terugsturen.
Inderdaad veel luchten/ ventileren in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Is de bank niet gewoon geïmpregneerd? Dat ruik je ook, maar is na een paar dagen luchten ook weer weg.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 25-04-2021 21:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:38
Laatst een nieuw matras gekocht bij Ikea. Daar las ik in de handleiding een tip om het matras te stofzuigen om zo van het "nieuwe" geurtje af te komen. Niet geprobeerd maar misschien helpt het :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:39
Wij hebben het gehad met gordijnen. Na een week was het nog niet weg. Terug gebracht en nieuwe besteld. Die waren wel goed.

Het is met 2 weken echt niet opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

alwind schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:03:
Het is met 2 weken echt niet opgelost.
Dit is als algemene regel natuurlijk lariekoek. Ik heb toevallig ook nieuwe banken die een geurtje hadden na de bezorging, dat was na één of twee dagen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bwerg schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:08:
[...]

Dit is als algemene regel natuurlijk lariekoek. Ik heb toevallig ook nieuwe banken die een geurtje hadden na de bezorging, dat was na één of twee dagen weg.
Vandaag de bank gedemonteerd en in de schuur gezet, ik was echt helemaal klaar met de chemische lucht. Als ik in de ochtend de woonkamer deur open deed rook ik het zelfs in de slaapkamer.

Ik ga het t/m zaterdag aankijken, als er dan geen sterke verbetering is ga ik hem inpakken en retourneren.

[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 27-04-2021 22:23 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Strider schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:21:
[...]
Vandaag de bank gedemonteerd en in de schuur gezet, ik was echt helemaal klaar met de chemische lucht. Als ik in de ochtend de woonkamer deur open deed rook ik het zelfs in de slaapkamer.

Ik ga het t/m zaterdag aankijken, als er dan geen sterke verbetering is ga ik hem inpakken en retourneren.
Heb je nog feedback gehad van de verkoper over de mogelijke oorzaak van/oplossing voor de nare geur?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22
Formaldehyde kan je opzich meten. Zou wel interessant zijn.
Of een VOC meter die laat zien dat je luchtkwaliteit belabberd is.
Maar had je liever voor meting willen hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
YakuzA schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:41:
[...]

Heb je nog feedback gehad van de verkoper over de mogelijke oorzaak van/oplossing voor de nare geur?
Nee maar ook niet naar gevraagd.

Sinds de bank niet meer in onze woonkamer staat begint mijn keel irritatie ook te verdwijnen.
Ik wacht het tot zaterdag af, als de schuur dan ook nog zo blijft stinken gaat deze gifbank terug.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:47
Strider schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:08:
[...]

Nee maar ook niet naar gevraagd.

Sinds de bank niet meer in onze woonkamer staat begint mijn keel irritatie ook te verdwijnen.
Ik wacht het tot zaterdag af, als de schuur dan ook nog zo blijft stinken gaat deze gifbank terug.
Met goed (lees: droog) weer kun je de bank buiten laten luchten. Zolang ie in de schuur staat (lees: met weinig luchtverplaatsing) zal de lucht er niet zo snel uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:39
bwerg schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:08:
[...]

Sloeg dat ook zo op je keel en kreeg je instant hoofdpijn. Want dat is wel waar ik het over heb en waar het hier ook over gaat. Niet een luchtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Strider schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:08:
Let wel op: afhankelijk van wat Wehkamp in zijn voorwaarden heeft staan, kan je wel opdraaien voor de retourkosten als je dit doet via standaard retourrecht. Mochten de voorwaarden en/of kosten meevallen, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar als dat een beetje slecht geregeld is kunnen die kosten bij een bank natuurlijk wel hoog uitvallen.

Dus je zou dit anders ook nog kunnen afschuiven op een niet-conforme bank, waarbij je gratis terugzending/ophalen kunt eisen: een dagje moeten luchten is niet gek, maar een week lang hoofdpijn gaat wel ver dus dan is het product gewoon slecht. Al is de grens voor niet-conform daarin wel erg vaag: is dat bij twee dagen luchten, of bij twee weken? Je zit dan wel met wat meer getouwtrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Nu 2 weken later staat de bank nog steeds in de schuur. Mijn vriendin wilde de bank toch nog een weekje langer laten luchten.

Het is wel flink minder geworden, maar nog steeds niet weg, vooral op een warme dag ruik je het toch nog wel.

Vandaag de kussens in de woonkamer gelegd en ondanks dat ik eigenlijk niets bijzonders rook, had ik na een half uur wel weer last van mijn keel :/

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Na het laten ophalen van de Wehkamp bank vorig jaar hebben we in augustus maar snel een Ikea Vallentuna modulaire bank gekocht.
Deze bank had zeer sterk de typische Ikea lucht, ik kon het eigenlijk al in de showroom een beetje ruiken toen ik de bank open klapte (er zit namelijk opbergruimte onder de zitting). Maar ik dacht dat gaat wel binnen een paar weken weg.

Bank neergezet, dag erna 2 weken op vakantie, en bij terugkomst stonk het hele huis naar die Ikea bank, onwijs sterk. Goed gelucht, 2 dagen op gezeten, allebei weer last van onze keel gekregen en toen maar besloten om de bank tijdelijk te verplaatsen op een niet gebruikte slaapkamer.
Vervolgens een klacht bij de Ikea ingediend, externe partij kwam kijken en wilde er als oplossing een luchtverfrisser op gaan spuiten. Niet laten doen, en besloten om de bank maar te laten uitdampen.

Nu 9 maanden later is de geur minder geworden, maar nog iedere keer sterk aanwezig als wij de slaapkamer waar deze bank nu staat binnenlopen, en dat terwijl daar ook een raam op een grote kier staat.

Ik begin me soms echt af te vragen of Ikea wel voldoet aan hun eigen formaldehyde policy, ik denk dat het sterk per product wisselt. Gelukkig kun je bij de Ikea binnen 365 dagen retourneren....

BlaBlaBla

Pagina: 1