Vraag

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:14
Mijn vraag
Hoe kan ik het beste mijn vaste pc's aansluiten op mijn docking station met display alt mode over usb-c?

Ik heb een docking station van I-tec. Hierop is mijn Samsung G9 monitor aangesloten, evenals RJ45 en wat usb-randapparatuur. Deze dock wordt gebruikt met meerdere computers, namelijk twee laptops en twee vaste computers. Al deze computers zijn aangesloten met een usb3 kabel. Op deze manier kan ik makkelijk wisselen tussen de computers die ik heb.

Het probleem is helaas dat niet alle computers beschikken over Displayport over USB-C (dp alt mode). Eén laptop wel, en dat gaat naadloos. Alle verbindingen zoals het hoort en de volledige resolutie van 5120x1440. Alle andere computers zijn afhankelijk van het dock als videokaart met als bottleneck de USB3.2 5Gbit verbinding (zonder dp alt mode). Het gevolg is dat de resolutie van het scherm wordt beperkt tot 3840x1080. Verder werkt alles.

Dat vind ik jammer. Ik zou graag alle vaste computers tenminste met 5120x1440 aansluiten. Als dat met maar 60Hz is, dan zij dat maar zo. Dat de beide verouderde laptops dat niet lukt, dat snap ik wel. Die zijn toch een keer aan vervanging toe: het is al een gelukje dat het uberhaupt werkt. Het gaat mij vooral om de vaste pc's.

De vaste pc's aansluiten op een dock komt niet veel voor. Maar aangezien ik ook laptops op hetzelfde scherm aansluit, wil ik dat toch graag proberen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Docking station: pricewatch: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in ieder geval een DeLock controller gevonden die lijkt te kunnen wat ik zoek: namelijk een DP-signaal combineren met gewoon USB3.2-signaal en dat via de usb met dp alt mode sturen naar mijn dock. pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

De vragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen:
Hebben jullie hier ervaring mee?
Gaat dit werken?
Zijn er nog alternatieven voor die DeLock controller?
Zou dit ook werken met meer dan 60Hz?
En: één van de beide vaste pc's heeft geen pci-e slot vrij. Kennen jullie adapters die dit voor elkaar krijgen?

Ik heb gemerkt dat als je probeert te zoeken naar dergelijke oplossingen Google steevast een usb-c naar DP dongel voorstelt. En daar zijn er een hele hoop van.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeshot
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Heeft u deze oplossing ondertussen geimplementeerd? Hoe bevalt de setup, en merk je enige grafische impact?

Vriendelijke groet,
Siete

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Hoi Siete,
Ja en nee. De I-tec dock gebruik ik nog steeds. Deze is een displaylink dock. En dat werkt universeel voor eigenlijk alle apparaten. Maar wel tot 60hz. Prima ding voor kantoor, maar niet om te gamen.

Ik heb ook een kvm switch geprobeerd, maar die kon niet meer dan 5120x1440@100hz. En de kvm switch is toch iets minder geschikt voor één usb naar een laptop. Daar zijn momenteel wel nieuwe mooiere oplossingen voor, maar ik weet zo niet precies welke.

Momenteel gebruik ik een thunderbolt4 dock. Mijn vaste pc heeft ook thunderbolt met dp alt mode, evenals mijn laptop. Ik kan dus nu mijn computers wisselen door één usb-c kabel te wisselen tussen laptop en pc. En deze verbinding is grafisch gelijkwaardig aan de displayport kabel rechtstreeks naar een scherm.

Mijn ervaringen heb ik gedeeld in het shocking station topic. Staat nuttige info, dus de moeite van het lezen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeshot
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Hartelijk dank voor je uitgebreide uiteenzetting en je tijd!

Ik hoop met deze kaart een beetje een game-waardige pc te behouden. ik speel nagenoeg geen shooters dus framerate is niet het allerbelangrijkste.

In het ergste geval doe ik de kabels voor het gamen gewoon rechtstreeks in de pc en kan ik in alle andere gevallen snel wisselen dankzij de usb-c met dp alt mode ondersteuning.

Bedankt ook voor de uitgebreide uiteenzetting in het andere artikel wat je geschreven hebt, heldert veel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of volgende keer kijken naar een graka met usb c uitgang op die ondersteund dan hopelijk ook dp alt anders is het maar gek dat ze er een usb c poort opzetten. categorie: Videokaarten blijkbaar toch 25 stuks :D

Er zijn ook mobo's met usb-c alt aansluitingen. ze zijn wel schaars maar ze zijn er. categorie: Moederborden

[ Voor 66% gewijzigd door Damic op 05-05-2023 22:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:39
Koop even een kaart van minimaal 800 euro voor de usb aansluiting. 8)7 En die moederborden ondersteunen allemaal dp-alt? Het zou me eigenlijk verbazen als er al 1 is die het ondersteunt. En als het bestaat, zou dat dan ook betekenen dat het de interne gpu gebruikt.

@Homeshot Wat bedoel je met gamebare ervaring? Je begrijpt dat het alleen maar een passtrough is? Die kaart geeft je geen beeld. Een passtrough heeft als het goed is geen invloed op prestaties.

[ Voor 102% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:59:
Koop even een kaart van minimaal 800 euro voor de usb aansluiting. 8)7 En die moederborden ondersteunen allemaal dp-alt? Het zou me eigenlijk verbazen als er al 1 is die het ondersteunt. En als het bestaat, zou dat dan ook betekenen dat het de interne gpu gebruikt.

@Homeshot Wat bedoel je met gamebare ervaring? Je begrijpt dat het alleen maar een passtrough is? Die kaart geeft je geen beeld. Een passtrough heeft als het goed is geen invloed op prestaties.
Moederborden met usb-c alt mode zijn er. Maar het is even zoeken en soms inderdaad alleen voor Integrated graphics.
Daarom heb ik deze in gebruik: uitvoering: ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3
Deze heeft dus ook displayport in, en niet alleen thunderbolt out. En dat kan dus ook met pcie adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:39
Fair enough, maar we kunnen het er denk ik ook wel over eens zijn dat dat nou ook niet echt een heel budget vriendelijke optie is. ;) Helemaal als je dan evt ook over moet stappen met je cpu etc.

Net even een andere klasse als een kaartje van 100 euro achterin stoppen. ;) Wat ik overigens ook best veel geld vind voor wat het is. Waarschijnlijk ook omdat er gewoon niet zo veel vraag naar is.

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:59:

Tja er zijn wegen he en was een filter vergeten te zetten. categorie: Moederborden nu zijn het nog 11 mobo's die DP-in hebben.

Een pass trough kan wel je game ervaring schaden door extra latency toe tevoegen.

Edit: heb even die Delock kaart bekeken en opgepast is maar DP1.2 dus zou kunnen dat zelfs 75Hz kan maar dan zonder HDR.

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 06-05-2023 01:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Dit wordt niet vaak toegepast omdat hiervoor KVM’s zijn uitgevonden. Hiermee kun je prima wisselen tussen een pc en een laptop. Sterker nog, je hoeft dan geen kabel om te steken waardoor dat nog makkelijker werkt, alleen op een knop drukken om te wisselen.

Je hebt dan geen last van vertraging of dat je pc geen dp-alt heeft op usb-c.

categorie: KVM-switches

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
DutchKel schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:28:
Dit wordt niet vaak toegepast omdat hiervoor KVM’s zijn uitgevonden. Hiermee kun je prima wisselen tussen een pc en een laptop. Sterker nog, je hoeft dan geen kabel om te steken waardoor dat nog makkelijker werkt, alleen op een knop drukken om te wisselen.

Je hebt dan geen last van vertraging of dat je pc geen dp-alt heeft op usb-c.

categorie: KVM-switches
Ja en nee. Houdt er rekening mee dat:
- de meeste kvms zijn maar dp1.2
- de delock (dp 1.4) ondersteunt géén dsc compressie, en haalt dus geen 5120x1440 op 240hz
- de meeste kvms hebben geen usb-c in. En zeker geen usb power delivery. Dus dat betekent dat je jouw laptop moet aansluiten met een displayport kabel en een aparte usb kabel. Niet echt de beoogde laagdrempelige plugin/plugout die de meesten voor ogen hebben.

De enige uitzondering die ik hierop ken is deze:
uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt KVM Docking station Dual Display + Power ...

En deze staat wel op het wensenlijstje om een keer te proberen. Er staat alleen nergens of de hostinterface usb4 of thunderbolt is. En ik heb wel de volledige dp1.4 bandbreedte nodig. Ik geloof dat ook dsc compressie niet wordt ondersteund, dus dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:05
ZatarraNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Ja en nee. Houdt er rekening mee dat:
- de meeste kvms zijn maar dp1.2
- de delock (dp 1.4) ondersteunt géén dsc compressie, en haalt dus geen 5120x1440 op 240hz
- de meeste kvms hebben geen usb-c in. En zeker geen usb power delivery. Dus dat betekent dat je jouw laptop moet aansluiten met een displayport kabel en een aparte usb kabel. Niet echt de beoogde laagdrempelige plugin/plugout die de meesten voor ogen hebben.

De enige uitzondering die ik hierop ken is deze:
uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt KVM Docking station Dual Display + Power ...

En deze staat wel op het wensenlijstje om een keer te proberen. Er staat alleen nergens of de hostinterface usb4 of thunderbolt is. En ik heb wel de volledige dp1.4 bandbreedte nodig. Ik geloof dat ook dsc compressie niet wordt ondersteund, dus dat is jammer.
Usb-c is toch ook niet nodig? Daar heb je de docking station al voor. Je dient het docking station aan te sluiten op de kvm switch, niet de laptop via usb-c.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Je geeft niet aan wat voor moederbord je hebt (of ik heb eroverheen gelezen), maar met dingen als de Asus ThunderboltEX 4 of de Gigabyte GC-Maple Ridge of GC-Titan Ridge kan je gewoon een passthrough van je videosignaal doen over de USB-C aansluiting. En dat is dan een volwaardige Thunderbolt 4 aansluiting. Die kaartjes kosten evengoed rond de 100 euro.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
DutchKel schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Usb-c is toch ook niet nodig? Daar heeft je de docking station al voor. Je dient het docking station aan te sluiten op de kvm switch, niet de laptop via usb-c.
Ah, je bedoelt een kvm samen met een dock. Ja, dat combineert de mogelijkheden. En ik heb het getest (het werkte bij mij). Maar je zit met dubbele kabels, dubbele overgangen, en daarmee dubbel zoveel kans op signaalverlies, latency en verstoringen. En dan heb ik het nog niet over twee van die lelijke kastjes op je bureau en dubbel de prijs. Ze zijn al niet goedkoop.

Dus dat zou ik niet snel aanbevelen. Liever één apparaat die beide combineert. En die ik eerder beschreef doet dat.
spone schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:55:
Je geeft niet aan wat voor moederbord je hebt (of ik heb eroverheen gelezen), maar met dingen als de Asus ThunderboltEX 4 of de Gigabyte GC-Maple Ridge of GC-Titan Ridge kan je gewoon een passthrough van je videosignaal doen over de USB-C aansluiting. En dat is dan een volwaardige Thunderbolt 4 aansluiting. Die kaartjes kosten evengoed rond de 100 euro.
Aan wie stel je deze vraag? Ik heb zelf namelijk een thunderbolt moederbord.
En wat betreft die thunderbolt pcie adapters, daar moet je moederbord inderdaad een header voor hebben. En ook die moederborden zijn dunbezaaid. Als je dan bij de koop selecteert op zo'n header kun je beter direct één met een thunderboltaansluiting kiezen. Dat is tenminste mijn conclusie geweest.

[ Voor 35% gewijzigd door ZatarraNL op 06-05-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
ZatarraNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:00:
[...]
Aan wie stel je deze vraag? Ik heb zelf namelijk een thunderbolt moederbord.
En wat betreft die thunderbolt pcie adapters, daar moet je moederbord inderdaad een header voor hebben. En ook die moederborden zijn dunbezaaid. Als je dan bij de koop selecteert op zo'n header kun je beter direct één met een thunderboltaansluiting kiezen. Dat is tenminste mijn conclusie geweest.
Stukje verwarring van mijn kant, maar effectief is het meer een reactie op de topickaping van Homeshot.

Niet volledig eens met de stelling dat je beter een moederbord met ingebouwde thunderbolt kan kopen. Die moederborden beginnen vaak pas bij 500+ euro en hebben soms alleen nog maar een doorverbinding van de iGPU. Als het je puur om de thunderbolt te doen is kan je imo beter een bord met een header voor <250 euro kopen en dan voor 100 euro meer de kaart erbij steken. Tenzij je ook interesse hebt in de andere functies van de duurdere borden natuurlijk :)

Dat dun bezaaid valt ook wel weer mee trouwens ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
spone schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Stukje verwarring van mijn kant, maar effectief is het meer een reactie op de topickaping van Homeshot.

Niet volledig eens met de stelling dat je beter een moederbord met ingebouwde thunderbolt kan kopen. Die moederborden beginnen vaak pas bij 500+ euro en hebben soms alleen nog maar een doorverbinding van de iGPU. Als het je puur om de thunderbolt te doen is kan je imo beter een bord met een header voor <250 euro kopen en dan voor 100 euro meer de kaart erbij steken. Tenzij je ook interesse hebt in de andere functies van de duurdere borden natuurlijk :)

Dat dun bezaaid valt ook wel weer mee trouwens ;)
Deze mening deel ik niet helemaal. Ik heb zelf een mini-ITX AM4 met thunderbolt. Deze koste zo'n 250 euro, maar is nu niet meer verkrijgbaar (staat op €640 8)7 ). De AM5 opvolger heb ik nog niet gezien, er zijn tenslotte nog maar 4 stuks AM5 mini-ITX borden op de pricewatch, maar de intel variant is inderdaad prijzig met €380. Dit is dan ook mini-ITX en daardoor altijd wat duurder.

Een mooi AM5 ATX moederbord met DP-in voor USB4 is uitvoering: ASUS ProArt B650-CREATOR. Deze kost €280.
Een mooie 1700 is de uitvoering: Gigabyte Z690 AERO G (rev. 1.0) voor € 350,-.
Beide dus geen €500.

Nou valt het mij wel op dat de 1700 en AM5 sockets veelal worden uitgevoerd met een thunderbolt header. Dat was bij de 1200 en AM4 nog niet zo. Daardoor is de keuze enorm toegenomen en zijn deze te verkrijgen vanaf zo'n €150, maar veelal toch wel €200,- (AM5). De intelvarianten zijn sowieso behoorlijk duurder vanaf zo'n €250.

Oftewel, als je zeker weet dat je thunderbolt gaat gebruiken is het echt wel goedkoper om een moederbord te kiezen die dat direct heeft, want €100 voor een thunderbolt uitbreidingskaart is meestal duurder.
Pagina: 1