• RomaniusDranius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-01 11:26
Hi allemaal :)

Ik heb sinds kort recht op een lease auto en krijg hiervoor een mobiliteitsbudget a 700,-. Voor mij was dit geheel nieuw en aangezien corona nog gaande was/is heb ik ervoor gekozen om dit budget te laten uitkeren. Nu wil ik toch een auto nemen en vroeg mij nu af hoe dit budget en bijtelling straks wordt doorberekend op mijn salaris.. verlies ik straks die 700 en betaal ik ook nog extra belasting door de bijtelling of wordt dit mobiliteitsbudget gebruikt om de bijtelling te dekken?..

Uit de lijst met de lease auto's mag ik een auto in een bepaalde categorie kiezen waarbij er nog een extra eigen bijdrage wordt gevraagd voor een aantal autos.. is dit dan de correcte berekening: 700+bijtelling+eigen bijdrage?

Alle info is welkom, alvast bedankt!

R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
Als je een leaseauto neemt, dan gaat het leasebudget daarheen en betaal je de eigen bijdrage aan de werkgever. Als de eigen bijdrage bedoeld is als vergoeding voor prive-gebruik van de leasewagen, dan mag je die weer van de bijtelling aftrekken.

Als je de leasewagen niet neemt, dan krijg je die 700 euro bruto uitbetaald. Daar blijft dan netto ongeveer 500 van over, afhankelijk van hoeveel belasting je betaalt. Dus als je wilt uitrekenen wat de leaseauto je netto 'kost', dan is het 500+bijtelling+eigen bijdrage-eigen bijdrage. Zal, afhankelijk van wat voor model je uitkiest, rond de 600-650 euro uitkomen.

Als je veel kilometers maakt (zakelijk of prive) dan kan dit meestal wel uit. Rijd je niet zoveel, dan kun je beter zelf een goedkope auto kopen en het extra geld in je zak steken.

• RomaniusDranius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-01 11:26
Als je de leasewagen niet neemt, dan krijg je die 700 euro bruto uitbetaald. Daar blijft dan netto ongeveer 500 van over, afhankelijk van hoeveel belasting je betaalt. Dus als je wilt uitrekenen wat de leaseauto je netto 'kost', dan is het 500+bijtelling-eigen bijdrage. Zal, afhankelijk van wat voor model je uitkiest, rond de 600-650 euro uitkomen.
Das best wat geld wat je dan ineens kwijt bent.. ik verwacht niet meer dan 13-15k per jaar te rijden (zakelijk en prive). Is het dan niet beter om van dezelfde budget prive elektrisch te leasen zodat je tenminste bijtelling en de eigen bijdrage niet hoeft te betalen? Laden kun je op kantoor en alles daarbuiten uit eigen zak betalen..is dat logisch of mis ik nog iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
Een leasewagen is niet zo goedkoop als je denkt. Als je prive leaset, dan betaal je het van nettosalaris. Dat is ook duur, want dan gaat er eerst van die 700 euro een flink pak naar de belasting en bovendien moet je dan het opladen zelf betalen. Werkgevers hebben vaak een 19 cent per kilometer regeling voor als je je eigen auto gebruikt om zakelijk te rijden, maar ook dat kan meestal niet uit.

Je zou ook elektrisch kunnen leasen via de werkgever, als jouw werkgever je die optie biedt. Elektrische wagens hebben daardoor meestal een gunstige leaseprijs en een lagere bijtelling. Maar dan moet je waarschijnlijk nog steeds de eigen bijdrage betalen (mag je wel aftrekken van de bijtelling). Je kunt dan wel opladen op kosten van de baas. Maar of je elektrisch wilt rijden hangt helemaal af van je gebruik van de auto. Als je veel ritten maakt van 200km of minder, dan voldoen alle elektrische auto's wel. Maar als je gewend bent om lange ritten te maken op vakantie, dan gaat dat opladen je wel tegenvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

- Laden op kantoor is niet mogelijk met je privé elektrische wagen hè. Of toch in ieder geval niet gratis.

- Je zult het goed moeten uitrekenen. Ik had ook een leasebudget van 700. Daarmee reed ik een 14% Cactus, hield nog 200 over van het budget. En bijna geen bijtelling. Dat ging privé echt niet goedkoper.

- Elke leaseregeling is anders. Jij krijgt 700 mobiliteitsbudget, die wagens met “eigen bijdrage” is waarschijnlijk gewoon over budget (700). En dat kun je volgens mij niet aftrekken van de bijtelling. Het moet specifiek een EB zijn, maar gezien dat jij vertelt dat het verschillende bedragen zijn lijkt het me eerder “boven budget”.. is het uitzoeken waard overigens

- je krijgt waarschijnlijk Km vergoeding uit die 700 (gaat ervanaf) als je geen lease-auto neemt.

- van 700 bruto hou je natuurlijk geen 500 over, eerder 315. Of je moet wel een erg laag salaris hebben. Maar je zit al 10 jaar in de IT? Dan ga je toch wel richting de 60-70k op jaarbasis hoop ik?

- vuistregel is dat nieuwe auto privé duurder is dan zakelijke lease en dat een occasion goedkoper is dan zakelijke lease. Maar nogmaals, reken het uit.

- des te meer privé-KMs des te sneller is zakelijke lease gunstiger. Dat komt omdat we in Nederland dezelfde bijtelling betalen voor 600 privé KMS vs 6000 (of 60.000)…

Overigens kan ik je al wel vertellen dat privé een EV leasen sowieso duurder gaat zijn dan deze gewoon zakelijk leasen. Zelfs als je je EB niet kan aftrekken van de bijtelling.

Even een snelle berekening; Stel dat het om 10.000 zakelijke KMS per jaar gaat, dat zijn er 833 per maand. Dan krijgt je dus 158 netto uitgekeerd (833*0.19). Het restant van je mobiliteitsbudget is dan 542 (700-158) waarvan je 243 overhoud. 243+158 = 400 euro (grofweg) per maand. Daar moet je dan ALLES van doen. Daar rij je geen EV voor. Misschien een wat oudere occasion. Reken dan wel alles mee. Daar zijn prima sites voor. En ook topics hier. Mijn auto (gekocht in 2020 bouwjaar 2018) kost me 550/600 in de maand. Mensen die roepen dat ze voor 200 euro een auto rijden die nog geen 5 jaar oud is rekenen gewoon niet alles mee..

Ik zou altijd leasen, maar dat komt in mijn geval omdat ik niet in een barrel wil rijden maar in een auto van Max 6/7 jaar oud, daarna gaat hij weg. Dus dat betekent effectief dat ik auto’s koop van 2-3 jaar oud en daar 4 jaar mee rij. Ik heb het al tig keer uitgerekend maar het is (in mijn geval) ALTIJD gunstiger om te leasen.. Als mijn baas me morgen een leasebak aanbiedt zeg ik direct ja…

Tl/dr
Reken het uit!

Kijk wat een nette EV je kost zakelijk (HR kan dat zo voor je oplepelen, die kunnen een proforma salarisstrook maken en die kun je natuurlijk vergelijken met een salarisstrook van nu) en vergelijk dat met een private lease (waarbij je dus zelf nog moet tanken!) of occassion. In dat 2e geval zijn de kosten wat lastiger, maar via autoweek of anwb kun je een berekening maken.

[ Voor 55% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 06:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Dit kan je ook gewoon vragen bij je werkgever en kunnen ze in 10 seconden doorrekenen.

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 22:21
Ik heb zelf ook de keuze tussen een mobiliteitsbudget en leasert, om een goede afweging te maken heb ik alle scenario's in een Excel gezet. Zo kreeg ik een beter beeld bij de onkosten wanneer ik bv 1000km zakelijk en 500km prive rijd per maand. Met de zakelijke/prive verhouding kun je dan bv wat spelen om diverse scenario's te berekenen. Wat ik zelf wel belangrijk vond was dat ik een luxere en betrouwbare station zou hebben die niet ouder moet zijn dan 10 jaar, het moet wel een beetje in de buurt komen van een nieuwe leasert maar dat is voor ieder verschillend. Dit betekend dat ik in mijn geval zo rond de 13k - 20k moest zelf moest betalen indien ik voor het mobiliteitsbudget zou willen gaan.

Dit topic geeft ook aardig wat inzichten: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 11:36
Als je privé rijdt vraag ik of dat wel zo gunstig is met maar 19 cent /km met de huidige brandstofprijzen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:44
Tl/dr
Leasen doe je voor het gemak en comfort, prive auto doe je voor het geld

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

matty___ schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:40:
Als je privé rijdt vraag ik of dat wel zo gunstig is met maar 19 cent /km met de huidige brandstofprijzen.
Privé rijden heeft weinig met .19/km te maken. Of je nou .19/km krijgt of .31/km, prive is prive..

Nuance, als je .31/km krijgt, krijg je voor je zakelijke KMs meer waardoor er in theorie iets overblijft voor prive.. Maar een beetje auto doet al 40ct/km, dus je levert er altijd op in..
HhK1907 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:10:
Tl/dr
Dat is wel wat kort door de bocht.. Je moet het gewoon berekenen.. En da's echt niet zo lastig.. Vraag een proforma salarisstrook voor een mooie EV.. Stel dat je nu 3000 netto gestort krijgt elke maand, en met een EV is dat 2500, dan weet je dat die auto je 500 netto kost. (bijtelling + "verlies" mobiliteitsbudget).

Dan moet je gaan kijken of je voor 500 netto een auto kunt rijden (https://www.anwb.nl/auto/autokosten / https://www.autoweek.nl/kostenberekening/). Dat kan overigens prima, maar wel bij wat goedkopere auto's :)

Deze (bescheiden) Skoda doet ergens tussen de 381,- (autoweek) en 449,- (anwb) per maand op basis van een bezitsduur van 4 jaar met 15000km/jaar. Afschrijving is overigens bijna altijd de grootste kostenpost. En sowieso moet je voorzichtig zijn met een verwachte inruilprijs (deze bepaalt de hoogte van de afschrijving).. Als je die te hoog inschat heeft de auto je over de bezitsduur gewoon meer gekost dan verwacht (dan voor veel mensen zijn dat "onzichtbare" kosten)... Ik heb mijn eigen auto ook door deze tools gehaald, maar die gaat uit van een rest(inruil)-prijs die mij te hoog is, dus daar hou ik dan ook rekening mee in de maandelijkse kosten. De afschrijving gaat bij mij ook op een aparte rekening.

Heel veel mensen kopen een auto en schrijven dan niet af in de boeken.. De kosten lijken dan laag, maar ze vergeten even dat ze over 4-6-8 jaar weer een andere auto moeten kopen.. Overigens HOEF je dat geld niet op een aparte rekening te zetten (zoals ik doe) maar het blijven natuurlijk wel gewoon kosten.. Anders gezegd, koop je nu een auto van 15k en wil je die na 6 jaar verkopen/inruilen en je verwacht dat deze dan nog 5k opbrengt is je afschrijving 10k. Dat is 10.000/6/12=138 euro per maand.. Doe daar een beetje MRB bij en verzekering en je zit al op 240/250netto. En dan heb je nog geen kilometer gereden.

Je kunt deze kosten natuurlijk ver naar beneden brengen door een goedkopere auto te rijden (dus minder afschrijving), maar des te goedkoper de auto, des te minder is de betrouwbaarheid natuurlijk. Overigens ben ik er wel van overtuigd dat je betrouwbaar, veilig en recent kunt rijden voor 10k. Alles daarboven is luxe.

Overigens is die 500 netto die ik hierboven schets volledig dikke-vinger-werk. Misschien scheelt het wel meer of minder.. Dat moet je als eerste uitzoeken.

[ Voor 119% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 09:59 ]

• matty___
En als je pech hebt en 40k rijdt per jaar dan gaat het wel erg rap.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:37
Ik heb nu ook een leaseauto van de zaak. Netto ben ik zo'n 230 euro kwijt per maand. Ik heb geen super luxe auto met mega veel opties, maar dat vind ik prima.
Tegenwoordig maak ik alleen maar privékilometers vanwege het coronavirus.

Ik vind het een geweldige deal. Onbeperkt tanken met de tankpas. Geen omkijken naar onderhoud, verzekeringen en andere administratie lasten. Ik heb ook echt een auto nodig, want ik woon niet in de stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
FreakNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 05:54:
[...]
Even een snelle berekening; Stel dat het om 10.000 zakelijke KMS per jaar gaat, dat zijn er 833 per maand. Dan krijgt je dus 158 netto uitgekeerd (833*0.19). Het restant van je mobiliteitsbudget is dan 542 (700-158) waarvan je 243 overhoud. 243+158 = 400 euro (grofweg) per maand. Daar moet je dan ALLES van doen. Daar rij je geen EV voor. Misschien een wat oudere occasion. Reken dan wel alles mee. Daar zijn prima sites voor. En ook topics hier. Mijn auto (gekocht in 2020 bouwjaar 2018) kost me 550/600 in de maand. Mensen die roepen dat ze voor 200 euro een auto rijden die nog geen 5 jaar oud is rekenen gewoon niet alles mee..
Je ontvangt ongeveer 400 netto per maand, maar je spaart dan wel de bijtelling uit, dat kan ook zomaar 200 schelen, afhankelijk van welke auto je wilt. Maar zelfs voor 600 prive een auto rijden waarmee je ook zakelijk flink km's maakt, gaat je nog flink tegenvallen. Autorijden is erg duur, de meeste mensen rekenen inderdaad niet alle kosten mee. Voor 200 per maand een auto rijden is gewoon niet mogelijk. Bij mij zijn de verzekering en MRB samen al boven de 100. En dan heb ik 15 schadevrij jaren :)
Tl/dr
Reken het uit!
Precies. Je moet gewoon voor een aantal scenario's een berekening maken met verschillende auto's en verschillende aantallen kilometers. Ik heb dat ooit in Excel gedaan, maar er zijn vast ook sites waar dit goed kan. Anders blijft het gissen...

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PhilipsFan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
[...]
Je ontvangt ongeveer 400 netto per maand, maar je spaart dan wel de bijtelling uit, dat kan ook zomaar 200 schelen, afhankelijk van welke auto je wilt. Maar zelfs voor 600 prive een auto rijden waarmee je ook zakelijk flink km's maakt, gaat je nog flink tegenvallen. Autorijden is erg duur, de meeste mensen rekenen inderdaad niet alle kosten mee. Voor 200 per maand een auto rijden is gewoon niet mogelijk. Bij mij zijn de verzekering en MRB samen al boven de 100. En dan heb ik 15 schadevrij jaren :)

[...]
Over die 200 bijtelling uitsparen;
Dat zeg ik toch ook? De TS least nu niet en weet dus precies wat er op maandbasis binnenkomt netto (zeg: 3000). Hij kan een proforma salarisstrook opvragen bij HR op basis van een fictieve EV (of andere auto). Stel, dat komt op 2500 netto, dan weet hij dat de leaseauto hem 500 netto kost tov nu. Dan even bereken wat een potentiële eigen auto kost en je kunt een keuze maken. Als dat overigens miniem in het nadeel van lease uitvalt zou ik persoonlijk alsnog lease kiezen, gewoon vanwege (financiële) zekerheid. Ik had bijvoorbeeld pas geleden parkeerschade (door derden, uiteraard geen gegevens achtergelaten). Via verzekering spelen was niet gunstig, dus dat koste me 650 euro. Bij een leaseauto kost dat je ofwel niets of misschien een beetje eigen risico. Verder had ik problemen met mijn versnellingsbak vorig jaar: Auto maakt raar (kort) geluid in 4e versnelling(koude motor) ]

Dat is uiteindelijk wel allemaal opgelost maar dat kostte me wel wat tijd en moeite…

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Cheezborger schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:45:
Ik heb nu ook een leaseauto van de zaak. Netto ben ik zo'n 230 euro kwijt per maand. Ik heb geen super luxe auto met mega veel opties, maar dat vind ik prima.
Tegenwoordig maak ik alleen maar privékilometers vanwege het coronavirus.

Ik vind het een geweldige deal. Onbeperkt tanken met de tankpas. Geen omkijken naar onderhoud, verzekeringen en andere administratie lasten. Ik heb ook echt een auto nodig, want ik woon niet in de stad.
De vraag is wel hoeveel meer salaris had je gehad zonder leasewagen. Dat reken je volgens mij niet mee. Je kijkt alleen naar de belasting over de bijtelling.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien wel niks meer?

Als ik hier een leasebak “krijg” lever ik qua bruto salaris niks in. Ik lever alleen mijn KM/vergoeding in maar die is 25/maand (woon dichtbij). Nu rij ik ook weleens naar andere plekken, maar gemiddeld kom ik niet verder dan 150 maand Max aan netto KM vergoeding.. Dus een leasebak zou mij 150 per maand (reiskostenvergoeding) en bijtelling (zeg 250 netto?) kosten. Das dus 400 netto. Mijn privé auto kost me nu meer, dus ik zou zeker ja zeggen.

Maar elke situatie is anders, dus bereken het! :)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 13:32 ]

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
FreakNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:30:
Misschien wel niks meer?

Als ik hier een leasebak “krijg” lever ik qua bruto salaris niks in. Ik lever alleen mijn KM/vergoeding in maar die is 25/maand (woon dichtbij). Nu rij ik ook weleens naar andere plekken, maar gemiddeld kom ik niet verder dan 150 maand Max aan netto KM vergoeding.. Dus een leasebak zou mij 150 per maand (reiskostenvergoeding) en bijtelling (zeg 250 netto?) kosten. Das dus 400 netto. Mijn privé auto kost me nu meer, dus ik zou zeker ja zeggen.

Maar elke situatie is anders, dus bereken het! :)
Dan zou de leaseauto in jouw situatie dus gewoon een salaris verhoging zijn, maar in de TS zijn situatie niet want die levert zijn mobiliteitsvergoeding daarvoor in.

Maar inderdaad, even rekenen en je weet het. Maar in het algemeen is het wel zo dat het goedkoper is om zelf een tweedehands auto te rijden dan (zakelijk) te leasen. Het ligt er allemaal net aan wat je wil.

Ik wil graag een nieuwe auto rijden en geen gedoe hebben met mijn auto, dan is lease een goede keuze. Mijn vrouw rijd veel minder KM's en heeft een Fiat Panda van 8 jaar oud, in haar situatie was het goedkoper om een auto te kopen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:37
Heb je de auto op dit moment nodig en moet je op dit moment kiezen?
Ik werk al anderhalf jaar thuis en dat viel toen toevallig samen met het moment dat mijn leasecontract afliep.
Ik ging er bijna 800 netto per maand op vooruit (850 bruto leasebudget en 400 netto bijtelling).
Ik heb een Fiatje 500 gekocht voor weinig en die kost 25 in de wegenbelasting en 20 in de verzekering.
Met benzine en onkosten zit ik op 100 euro per maand en hou ik dus 700 netto per maand over.
Bovenstaand is gewoon even ter overweging; Jouw levensstijl kan natuurlijk heel anders zijn dan die van mij..

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

We zitten net al uit te rekenen dat je voor 100 in de maand niks rijdt. Hoe duur was die Fiat?

Maargoed, zelfs al is het 300-400 bij jou ga je er inderdaad alsnog dik op vooruit… Je komt ook van een dure auto natuurlijk, 400 netto bijtelling is fors. Dus dat is ook niet helemaal eerlijk vergelijken. Als ik die Skoda ga rijden die ik eerder poste ben ik ook goedkoper uit maar dat heeft weinig met lease te maken…. Als jij een Polo van 20k was gaan leasen was je ook goedkoper uit :)

Het blijft een rekensom :)

Een tweede kleinere auto zou hier ook non-lease zijn btw (niet van toepassing overigens) @Ozzie. De privé KMS maak je dan gewoon met de leasebak …

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 14:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En buiten de rekensom moet je nog even rekening houden met een aantal zaken, waarvan je alleen zelf kunt bepalen hoe belangrijk dat is:
1. Onverwachte hoge kosten (Dure defecten aan eigen auto) vs afgedekt door lease
2. Onderhoudskosten van auto die je doorgaans jaarlijks hebt.
3. Afhankelijkheid van auto: Kun je eenvoudig een aantal weken zonder? Zo nee: Wederom een voordeel van lease OF een reden een jong occassion te kopen (of zelfs nieuw) maar ben je al snel duurder uit dan lease via werkgever.

Het is niet alleen een rekensom van pure kosten maar dus ook het ontzorgen: Met lease weet je de kosten, met privebezit weet je het feitelijk nooit. En sneller een auto voor de deur bij problemen bij lease.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oh en neem de gouden kooi mee. Toen ik ging werken waar ik nu werk moest ik iets regelen voor mijn leasebak bij oude WG. Heb hem gewoon gekocht van de LM maar dat wil niet iedereen.

Soms kun je hem gewoon inleveren maar dat moet je wel Ff uitzoeken :)

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 14:17 ]

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

FreakNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:17:
Oh en neem de gouden kooi mee. Toen ik ging werken waar ik nu werk moest ik iets regelen voor mijn leasebak bij oude WG. Heb hem gewoon gekocht van de LM maar dat wil niet iedereen.

Soms kun je hem gewoon inleveren maar dat moet je wel Ff uitzoeken :)
Exact! Bij mijn vorige werkgever had ik een mobiliteitsbudget van circa EUR 1500 / maand, en ik heb bewust geen lease auto genomen. Los van het feit dat ik niets heb met moderne auto's (analoge klokken en minstens 5 cilinders hebben mijn voorkeur), wilde ik niet gebonden zijn aan een leasecontract als ik zou overstappen naar een andere werkgever. In specifiek mijn geval kwam dat ook goed uit, want daarna ben ik ergens gaan werken waar een lease auto niet de norm is (uiteraard wel het mobiliteitsbudget laten verdisconteren in de primaire arbeidsvw :9 ).

What's a cube to you?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Alles afwegen dus. Bij mijn vorige WG wist ik niet zeker of ik wilde blijven dus had een auto genomen die ik privé ook wel zou (kunnen) kopen. Bij mijn huidige WG kun je een leaseauto zo inleveren (ze hebben ze wel, alleen (nog) niet in mijn functie). Bovendien zie ik mezelf hier nog wel 20 jaar werken.

Anoniem: 57963

Wat ik altijd wel belangrijk vind is of je de auto daadwerkelijk nodig hebt omdat je veel zakelijke kilometers moet maken of is het 'slechts' een secundaire arbeidsvoorwaarde?

Bij dat laatste en niet al teveel privékilometers kies ik liever voor €500,- extra netto inkomen en dan lease ik privé wel iets voor €300,-. Daar komt dan wel nog wat brandstof bij, maar ik verstook geen €200,- aan brandstof per maand. Wil je echt een nieuwe auto privé aanschaffen wordt het een ander sommetje en zou ik liever voor zakelijke lease gaan.

Je moet alleen niet naast je schoenen gaan lopen als je voor private lease gaat. Ik zie zoveel collega's die qua zakelijke lease allemaal groot, groter, grootst en duur moeten. Als ik het ze dan vraag zouden ze privé nooit zoveel uitgeven aan een auto. Zal wel ter compensatie zijn ofzo. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 57963 op 02-09-2021 16:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Anoniem: 57963 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:10:
Wat ik altijd wel belangrijk vind is of je de auto daadwerkelijk nodig hebt omdat je veel zakelijke kilometers moet maken of is het 'slechts' een secundaire arbeidsvoorwaarde?

Bij dat laatste en niet al teveel privékilometers kies ik liever voor €500,- extra netto inkomen en dan lease ik privé wel iets voor €300,-. Daar komt dan wel nog wat brandstof bij, maar ik verstook geen €200,- aan brandstof per maand. Wil je echt een nieuwe auto privé aanschaffen wordt het een ander sommetje en zou ik liever voor zakelijke lease gaan.

Je moet alleen niet naast je schoenen gaan lopen als je voor private lease gaat. Ik zie zoveel collega's die qua zakelijke lease allemaal groot, groter, grootst en duur moeten. Als ik het ze dan vraag zouden ze privé nooit zoveel uitgeven aan een auto. Zal wel ter compensatie zijn ofzo. ;)
Voor zo ver ik heb begrepen, in deze situatie, gaat de lease van het loon af voor loonheffing? Een lease auto van 500 euro, kost dan 500 euro brutto en niet netto zoals je vanuit lijkt te gaan met je berekening. Natuurlijk moet daar ook nog bijtelling vanaf, dus die 500 bruto lease word snel meer dan dan 500 euro netto, maar goed, het punt blijft; reken het gewoon uit :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mja een leaseauto betaal je altijd bruto. Behalve als het private lease is :+

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:42
Cheezborger schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:45:
ik heb een aantal jaar geleden mijn leaseauto moeten inleveren (andere baan) en wat jij hierboven zegt, ervaar ik als grootste voordeel van een leaseauto. Ik rij nu voor 300 euro per maand (excl afschrijving, maar die is minimaal en excl. onderhoud) een vorstelijke Volvo V70 D5. Dat is wel wat anders dan een lease-astra. Maarrrrr:
vorige maand aircopomp: 690 euro
begin dit jaar APK en grote beurt: 400 euro
Eind vorig jaar: draagarmen voor: 350 euro
Zomer vorig jaar: Wervelklep: 280 euro (matsprijsje....)
Banden komen er aan: 4 * 100 euro.

dat is wel veel geld zeg.... en die tegenvallers, daar baal ik van. Ik dacht alleen airco afvullen, maar de pomp was kapot. Dat is zuur en bij een leaseauto heb je daar geen omkijken naar.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dan rij je dus ook niet voor 300 euro. Je DACHT voor 300 euro te rijden.

De calculators van de ANWB en Autoweek houden rekening met onderhoud. Alhoewel jij wel pech hebt. Maar ik zie dat die auto minimaal 15 jaar oud is? Dan zijn dit soort kosten heel normaal…

Haal je kenteken eens door zo’n calculator inclusief aanschafdatum en kilometrage….

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2021 20:35 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:42
nee, dat denk ik helemaal niet. Ik rij voor 300 euro aan vaste lasten. Ik geef aan dat het rijden in een leasebak vooral zorgenvrij is, omdat er geen onderhoud en afschrijving in zit. Dat bevestig ik vervolgens net de opsomming.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah, kwestie van interpretatie, excuus. Ik postte eerder dat mijn auto me 500-600 per maand kost, maar dat geld is niet allemaal weg. Dat zit in een afschrijvingspotje en onderhoudspotje. Puur aan vaste lasten rij ik voor ongeveer 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 15:48

MagicTempest

Fly pig!

Het is altijd heel erg afhankelijk van de regeling bij je werk. Ik had een mobiliteitsvergoeding van ongeveer 800 euro én kon per zakelijke kilometer 0.19 euro declareren. Dat was voor mij een fantastische regeling. Ik reed daarvoor een 8 jaar oude Ford Mondeo en hield geld over.

Ook als je geen 19 cent per kilometer krijgt kan een eigen auto goedkoper zijn dan een leaseauto. Maar je moet wel een beetje geluk hebben. Zo moeten de onderhoudskosten meevallen (en je geen ongelukken krijgen) en moet je inderdaad zoals eerder gezegd rekening houden met de afschrijving. Ik heb bewust gekozen voor een auto van ongeveer 8 jaar. Dat is volgens mij een goede balans tussen onderhoudskosten en afschrijving. Nieuwere auto's schrijven meer af, oudere auto's vergen meer onderhoud (gemiddeld genomen).

Private lease kan interessant zijn, maar wordt snel duur wanneer je meer dan 10K kilometers rijdt, of een wat grotere auto wil.

Zoals meer mensen hebben aangegeven moet je specifiek voor jouw situatie een berekening maken. Vergeet daar inderdaad niet de verborgen kosten zoals afschrijving mee te nemen.

Overigens ben ik twee jaar geleden toch overgestapt naar een leaseauto van de zaak, ondanks dat me dat behoorlijk veel kost in vergelijking met de eigen auto, is het gemak van een leaseauto ook wat waard

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
edit

[ Voor 99% gewijzigd door matty___ op 03-09-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
107mb schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:34:
nee, dat denk ik helemaal niet. Ik rij voor 300 euro aan vaste lasten. Ik geef aan dat het rijden in een leasebak vooral zorgenvrij is, omdat er geen onderhoud en afschrijving in zit. Dat bevestig ik vervolgens net de opsomming.
Niet als losse bedragen, maar uiteraard zitten onderhoud en afschrijving verwerkt in de leaseprijs. Dat levert inderdaad gemak op, maar het zit wel in. En je kunt dus jouw 300 euro dan ook niet vergelijken met de leaseprijs als je geen afschrijving en onderhoud meerekent. Als jij jouw opsomming optelt en deelt door het aantal maanden dat die kosten geweest zijn (liever nog over een aantal jaar gerekend, want je hebt als het goed is niet elk jaar een aircopomp bijvoorbeeld), dan kom je dichter bij jouw werkelijke kosten.

[ Voor 27% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 03-09-2021 16:17 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
HhK1907 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:10:
Tl/dr
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt rijden. Als je tevreden bent met een auto van 10 jaar oud, dan is kopen wellicht voordeliger (als je geluk hebt dat er geen gekke dingen defect raken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
PhilipsFan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:25:
Als je een leaseauto neemt, dan gaat het leasebudget daarheen en betaal je de eigen bijdrage aan de werkgever. Als de eigen bijdrage bedoeld is als vergoeding voor prive-gebruik van de leasewagen, dan mag je die weer van de bijtelling aftrekken.
Klopt maar je moet er wel rekening mee houden dat je de eigen bijdrage van de brutobijtelling moet aftrekken en weer optellen bij de netto bijtelling. Stel dat je 400 euro bruto bijtelling hebt en (extreem gesteld) 400 euro eigen bijdrage hebt, dan is je netto bijtelling 400 euro en niet nul omdat je de eigen bijdrage van de bruto bijtelling kon aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 07:58
PhilipsFan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:25:
Dat is niet altijd zo. Stel je neemt een auto van 800 euro, dan dekt je leasebudget 700 euro. Indien de werkgever een auto van 800 toestaat, heb je een eigen bijdrage van 100 euro.

Die mag je aftrekker van de bijtelling *mits* dit bij je werkgever met de belastingdienst geregeld is, je mag het niet zomaar doen.

Vraag je werkgever om een pro forma loonstrookje waarin de lease verwerkt is, dan zie je precies wat het gaat betekenen voor je netto salaris.

[ Voor 9% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-09-2021 17:50 ]

Pagina: 1