Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:55
Ik ben voornemens om vanuit mijn hobby wat staal producten aan de man te brengen tegen een prijs van enkele tientjes per item.

Omdat ik niet weet of dit ook een serieuze handel gaat worden vindt ik direct een kvk registratie/bv oprichten nogal ver gaan. Laat staan dat ik er ooit mee te maken heb gehad en het daarom eerst “onofficieel” wil proberen.

Het liefst laat ik de mensen dan ook contant betalen, maar overboekingen gaat vast gevraagd worden.

Ik zit nu eigenlijk met mijn eigen interne discussie wanneer het omslag punt is naar “officieel” en of ik het stadium daarvoor geen gezeik krijg als er op mijn betaal rekening betalingen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-09 19:15
Dit kun je toch ook prima aan de kvk vragen?

Volgens mij is er trouwens een regeling mbt je eerste jaar als nieuwe ondernemer. Waardoor het sowieso wat minder spannend is qua belastingen, dus kun je het 1 jaar aankijken.

[ Voor 67% gewijzigd door Torac op 01-09-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12
Gewoon naar de KVK en uiteindelijk ook belasting betalen. “Onofficieel” is illegaal en dat lijkt me niet de bedoeling om hier te bespreken.

Als het niks wordt, schrijf je je weer uit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Dak kan ook gewoon zonder kvk, je kan ook onkosten e.d. verrekenen. Alleen geen BTW terug vragen.
https://www.belastingdien...sten_uit_overig_werk.html

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 01-09-2021 21:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
DukeBox schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:46:
Dak kan ook gewoon zonder kvk, je kan ook onkosten e.d. verrekenen. Alleen geen BTW terug vragen.
https://www.belastingdien...sten_uit_overig_werk.html
Dit.

• barry86
Bedankt voor de adviezen/meningen.
Dukebox plaatst een handige link wat ik goed kan gebruiken als startpunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Laat je niet verleiden om je te snel in te schrijven bij de KvK. Voor startende ondernemers gelden de eerste jaren allerlei belastingvoordelen, het is daarom beter voor je als die teller pas begint te lopen als je hebt uitgevonden hoe je echt geld gaat verdienen met je bedrijf.
Door een vroege inschrijving in de KvK komt jouw privé woonadres direct op internet en zal je overlast krijgen van spam en er zijn inbrekersbendes die specifiek ondernemers bezoeken. Nadeel is dat Nederlandse groothandels in het algemeen alleen verkopen aan bedrijven die ingeschreven zijn bij de KvK.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso is het voor kleine bijverdiensten verstandig om gewoon te doen wat @DukeBox voorstelt.

Maar als je er wat serieuzer geld aan gaat verdienen is het inschrijven bij de KvK maar een kleine moeite ( een keer een uurtje daar langs is alles ). Daar kun je dan ook wat extra fiscale voordelen uit halen, vooral als je aan de uren criterium voldoet ( minimaal 1225 uur aan je onderneming besteden ). Je hoeft dan echt niet meteen een BV op te richten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik houd mij nooit bezig met administratieve zaken zoals belastingdienst, laat staan een BV of kvk.
Zodra dit om de hoek komt kijken vindt ik het direct "lastig" en ben ik bang "'slapende honden wakker te maken". Waarschijnlijk onterrecht....

Dat betekent niet dat ik wegloop voor mijn verplichtingen. Maar om direct de administratie tot in de puntjes te regelen vind ik wat ver gaan als ik niet eens weet of het serieuze vormen aanneemt.
Uiteraard komt er een kantelpunt dat ik wel alles moet aanmelden.

Vandaar mijn vraagstelling, en nogmaals bedankt voor jullie input.
Ik heb nog geen tijd gehad om mij goed in te lezen op b.v. de link van DukeBox. Maar ik ben een richting op gewezen waarin ik mij ga verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25

Herman

FP ProMod
@barry86 Kun je aangeven hoeveel je op jaarbasis verwacht te verdienen aan deze activiteiten? Dat kan namelijk een goede indicatie geven of de Belastingdienst dit als inkomen of hobby zal zien.

De Belastingdienst zal sowieso vanuit twee invalshoeken bekijken of je ondernemer bent, namelijk voor de omzetbelasting én voor de inkomstenbelasting. Dit staat overigens helemaal los van de vraag of je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel.

1) Omzetbelasting
De vraag is of je als ondernemer voor de omzetbelasting gezien moet worden. In dat geval ben je 21% omzetbelasting verschuldigd over je omzet. Keerzijde is dat je van je inkopen de voordruk mag terugvorderen. Aangifteplicht houdt in dat je ieder kwartaal een aangifte omzetbelasting moet doen, en het saldo van de aangifte moet afdragen. Kleine ondernemers (minder dan EUR 20.000 omzet op jaarbasis) kunnen de Belastingdienst vragen om vrijgesteld te worden van BTW en dus ook van de aangifteplicht.
Zie hier een handig linkje over de vraag of je ondernemer bent voor de omzetbelasting:
- https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer

2) Inkomstenbelasting
Wanneer je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent, zul je in je aangifte inkomstenbelasting het resultaat van je activiteiten van de onderneming moeten aangeven. Hierover ben je dan (afhankelijk van het resultaat) inkomstenbelasting en bijdrage ZVW verschuldigd. Het is dan vereist om enige vorm van administratie bij te houden. Je zult je resultaten aan de Belastingdienst moeten kunnen onderbouwen. Wanneer je (aantoonbaar) meer dan 1.225 uren aan je onderneming besteed (het zgn. urencriterium), dan mag je allerlei ondernemersaftrek toepassen zoals de zelfstandigenaftrek. Hierdoor ben je minder belasting verschuldigd.
Zie hier een handig linkje over de vraag of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting:
- https://www.belastingdien..._content=ondernemerscheck

Verder:
- Overweeg of een eventuele bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering noodzakelijk is voor de activiteiten. Loop je risico om aangesproken te worden?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nope, je kan een btw-nummer krijgen zonder kvk.

Anyway, ik zou het gewoon even aankijken. Je mag best wel bijverdienen zonder btw/kvk, ook legaal, gewoon onder overige inkomsten, dus als het serieus begint te worden kan je je alsnog inschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 06-09-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:15
Je hoeft in elk geval niet gelijk een BV op te richten om ondernemer te zijn. Een BV is iets waar je pas mee in aanraking komt als je heel veel winst haalt of als de (financiële) risico's dusdanig groot worden.

Je kunt, en ik zou inderdaad even afwachten tot het echt gaat lopen, jezelf elke werkdag zo inschrijven bij de Kamer van Koophandel als ondernemer met een eenmanszaak. Je krijgt dan van de fiscus automatisch een BTW nummer toegewezen.

Als je moeite met dit soort dingen hebt, kun je het beste eens langsgaan bij een boekhoud/administratiekantoor. Zij hebben ervaring met startende ondernemers en kunnen je wegwijs maken met alle regels. Meestal is het eerste gesprek gratis en het hoeft niet super duur te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door TheIbex op 06-09-2021 09:30 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Je bent al vrij snel ondernemer voor de BTW. Dat is het geval als je werkzaamheden (a) een structureel of herhalend karakter hebben en (b) naar verwachting winstgevend zijn. In dat geval inschrijven bij KvK en aanmelden bij de belastingdienst. Zo'n hoge administratieve last is dat niet.
Pagina: 1