Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jacoba1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-01-2024
Situatie nu:
meterkast 3x25A
al aanwezig zonnepanelen op dak huis(14x360) met Goodwe GW4200 omvormer
Nu plannen om op tuinhuis(plat dak) ook 14 panelen 360 met Goodwe GW4200 omvormer te plaatsen
Omvormer komt in tuinhuis(afgesloten berging). Afstand omvormer naar meterkast(in huis) is ca 25 meter.
Al geul gegraven naar huis ivm afvoerbuis regenwater.
Het is mij niet helemaal duidelijk welke AC kabel ik het beste kan nemen om van omvormer naar meterkast in huis te gaan. Zelf dacht ik om mantelbuis 50mm https://www.elektramat.nl...oppelstuk-diameter-50-mm/ te nemen en daar een YMvK 3x4mm2 kabel in te leggen, of moet het een YMVK-as kabel zijn.
UTP kabel https://www.elektramat.nl/utp-cat-5e-grondkabel-per-meter/ wil ik gewoon in grond leggen, zonder buis.
220V kabel(3x4mm2) van huis naar tuinhuis ook in mantelbuis. Welke soort kabel heeft voorkeur?
Aansluitingen van panelen op omvormer en aansluiten op meterkast laat ik de installateur doen.
Ik moet bekabeling al aanleggen want stratenmaker komt binnenkort en dan moet bekabeling er al in liggen

Verwijderd

De lengte van de kabel is nogal van belang om te kunnen bepalen hoe dik het koper moet zijn. 4mm2 is behoorlijk fors. Dat impliceert een forse lengte, anders heb je die dikte zeker niet nodig.

Waarom trouwens een mantelbuis? Zeker als die kabel onder bestrating komt te liggen, lijkt mij dat niet nodig voor een grondkabel. Die kan in principe gewoon kaal in de grond. Die mantelbuis heb je eigenlijk alleen nodig als je later nog meer kabels zou willen toevoegen. Maar dan zou je nu ook gewoon meer koper kunnen leggen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2021 10:03 ]

• Jacoba1
Sorry ik was afstand vergeten, inmiddels aangepast.
Mantelbuis, dat adviseerde installateur.
Extra bescherming kan nooit kwaad denk ik dan en dat voor die paar tientjes :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:28
De mantelbuis die je linkt, heb ik ook in de grond liggen. Ik vind het geen ideaal spul en het is slapper dan je denkt. Als je gaat graven ben je er met een schop zo door. Ook is-ie niet superglad aan de binnenkant waardoor bochten niet te krap moeten zijn als je daar een beetje stevige kabel doorheen wil halen. Ik heb er ook een UTP kabel in liggen en dat ging eigenlijk maar net (en de Wifi blijkt de afstand te kunnen overbruggen...).

Kortom: ik zou het nu niet meer doen. Gewoon een stevige grondkabel erin en pompen met de kWtjes!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:52

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een waarschuwingslint

https://lqkunststoffen.nl...uwingslint-elektriciteit/

er boven is dan wellicht gemakkelijker.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Ik de toekomst heb je geen krachtstroom nodig daar? Niet toevallig dichtbij waar een auto geparkeerd kan worden om op te laden?
Als je netvoltage hoog is zou je nog een maatje dikker kunnen overwegen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:21
14 x 360 = 5.040 Wp. Op een zonnige lentedag met koude wind kan dat zomaar een stuk hoger zijn en dan gaat 230 x 16 = 3.680 W afgezekerd vermogen het niet redden.

Oftewel, 3 fase aansluiten (+omvormer) en ik zou een 4 aderige (+litze) grondkabel (-as) gebruiken. Mantelbuis is nergens voor nodig en doet eigenlijk niks wat de kabel zelf niet kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 01-09-2021 12:10 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jacoba1
Ik heb op dak al 14x360 op zuid liggen en daar vanaf eind mei 2021 nog nooit boven4000 gekomen, helaas. Komt door helling(55gr) en soms schaduw van dak buurman.
3-fase niet nodig denk ik.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een mantelbuis is handig als je ooit nog eens een andere kabel naar het tuinhuis wil trekken. Zo te lezen heb je al plannen voor een utp-kabel. Als je toch gaat graven zou ik altijd even een mantelbuis leggen.

• Jacoba1
Maar nu? welke kabel van omvormer naar meterkast? 2x4mm2 met litse of 3x4m2 door mantelbuis?

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:17
voor 25m en dit vermogen is 2,5mm2 voldoende. ik zou wel een 3-fase kabel leggen, zoals @Señor Sjon aangeeft. Dan kun je later altijd nog het vermogen verder vergroten.
mijn schuur met 26 panelen staat ook 25m verder en is met een 5x2,5mm2 (in een mantelbuis) aangesloten.

• Señor Sjon
Jacoba1 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:19:
Ik heb op dak al 14x360 op zuid liggen en daar vanaf eind mei 2021 nog nooit boven4000 gekomen, helaas. Komt door helling(55gr) en soms schaduw van dak buurman.
3-fase niet nodig denk ik.
We hebben dan ook een relatief slecht jaar achter de rug. De grootse risico's liggen in het voorjaar wanneer de zon sterker wordt EN de panelen goed gekoeld worden. Dan is het warmteverlies lager.

Maar goed, waarom zou je het niet doen? I.c.m. je huis belast je 2 van de 3 fasen van je aansluiting erg ongelijkmatig.

• Jacoba1
Señor Sjon schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:19:
[...]

We hebben dan ook een relatief slecht jaar achter de rug. De grootse risico's liggen in het voorjaar wanneer de zon sterker wordt EN de panelen goed gekoeld worden. Dan is het warmteverlies lager.

Maar goed, waarom zou je het niet doen? I.c.m. je huis belast je 2 van de 3 fasen van je aansluiting erg ongelijkmatig.
Welk redelijk alternatief zou jij dan willen voorstellen?
Ik kan en zal in de toekomst niet meer panelen aanleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jacoba1 op 01-09-2021 13:49 ]

• Señor Sjon
Die heb ik al gegeven
4-aderig YMVK-as en eventueel een mantelbuis als je UTP die kant op wil brengen.

Ik zou bij die capaciteit uitgaan van 3 fasen. Is het nu niet, dan wellicht in de toekomst wel. Panelen worden beter en beter. Ik weet niet welke panelen je hebt? Je omvormer capped op 4200W en zit dan op 300W per paneel, 17% onder het Wp vermogen. Ik snap overdimensioneren van Wp bij minder ideale situaties, maar zoveel?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
@Señor Sjon
300 W omvormer per 370 Wp is prima. Gebeurt ook telkens bij Enphase micro's. Simuleer anders maar eens met Sunnydesign.

Aan de andere kant als je toch gaat graven zijn de meerkosten voor een 3 fase kabel beperkt. En een mantelbuis kan leuk zijn voor UTP.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jacoba1
Ik heb nu Longi 360 black op huisdak en installateur beweert dat met de Growatt Min 4200XE een opbrengst van 4925 mogelijk is.

• Señor Sjon
in Wp of kWh? Want dat is nogal een verschil. ;)

• Señor Sjon
Jup. Je snapt het concept van de aardlitze?

• Gramser
Señor Sjon schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:25:
Jup. Je snapt het concept van de aardlitze?
Ik was -leek als ik ben- altijd in de veronderstelling dat dat een extra beschermende mantel was, een soort harnas. Heeft het een andere functie?

• Señor Sjon
Mensen vergeten weleens dat je die ook als randaarde moet aansluiten bij het begin en einde en niet daarvoor één van de vier aders van de kabel moet gebruiken. :)

• Gramser
Señor Sjon schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:29:
Mensen vergeten weleens dat je die ook als randaarde moet aansluiten bij het begin en einde en niet daarvoor één van de vier aders van de kabel moet gebruiken. :)
Vooruit, dat had ik ook nog geweten. Volgens mij een beetje hetzelfde als (wat ik beschouw als de oude) COAX-kabels.

• Jacoba1
Bedankt voor de hulp jongens, ik heb de kabels besteld!
https://www.elektramat.nl...ondkabel-4x4-per-1-meter/
https://www.elektramat.nl/utp-cat-5e-grondkabel-per-meter/
mantelbuis voor alle zekerheid
en XVMK 3x2,5mm2(door mantelbuis)

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-11 19:35
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar 16 A door 50 meter circuit (2x25) geeft een spanningsval van 12,16 v. Met de oplopende netspanning door het aanbod van zonneenergie zal ik persoonlijk voor een dikkere kabel hebben gekozen. 4mm2 geeft 7,6 v spanningsval. 6mm2 5,1 v.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@IwanvA op 3fase met 4 mm² niet, zoals @Señor Sjon voorstelde en uiteindelijk besteld is.
Ik heb alleen niet duidelijk of er ook een driefase omvormer komt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• IwanvA
De link is inderdaad 4x4 as maar in de tekst geeft hij aan ymvk 3x2,5mm. Daar zit nog al verschil tussen.
Kan natuurlijk ook beide zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door IwanvA op 01-09-2021 18:50 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:38

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder mantelbuis kan je vaak wel meer vermogen kwijt omdat de grond meer warmte absorbeert.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• IwanvA
DukeBox schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:52:
Zonder mantelbuis kan je vaak wel meer vermogen kwijt omdat de grond meer warmte absorbeert.
Klopt zeker, maar als je omvormer 253v aan tikt gaat deze gewoon uit (of bouwt deze af) . Als je dus een spanningsval hebt van 12v mag de aangeboden netspanning nog maar 241v zijn. En dat haal je best wel als de buurt ook aardig wat zonnepanelen heeft.
En warmte afvoer is natuurlijk ook gewoon verlies.

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:17
IwanvA schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:49:
De link is inderdaad 4x4 as maar in de tekst geeft hij aan ymvk 3x2,5mm. Daar zit nog al verschil tussen.
Kan natuurlijk ook beide zijn :)
de 3x2,5 is stroomkabel van huis naar tuinoverkapping

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:38

DukeBox

loves wheat smoothies

IwanvA schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:56:
Klopt zeker, maar als je omvormer 253v aan tikt gaat deze gewoon uit...
Vermogen is niet het zelfde als spanning.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• IwanvA
Dat beweer ik ook niet, maar het vermogen is hier voor de kabel selectie minder belangrijk. De spanningsval is belangrijker om er voor te zorgen dat de omvormer niet afslaat/terugregeld bij een hogere netspanning van de netbeheerder.
Pagina: 1