Particuliere CAR verzekering, tegen welk bedrag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 13:42
Hoi,

Ik ben ik het verleden op tweakgebied al goed geholpen hier op tweakers, en ook tweakers verbouwen hun huizen dus denk, laat ik deze vraag hier ook proberen.

Ik ga binnenkort een oud huis volledig laten renoveren. Alleen de buitenmuren en het dak blijft staan. Komt een flinke uitbouw e.d. Al het leidingwerk wordt vervangen.

Nu heeft de aannemer mij geadviseerd een particuliere CAR verzekering af te sluiten om een stukje zekerheid te hebben mocht er iets mis gaan bij het slopen of de bouw. Ik ben nogal van zekerheid, maar oververzekeren is ook weer een dingetje. De aannemer had het over een premie van 250 tot 400 euro voor het renovatietraject (3mnd). Maar nu ik ga informeren bij een particuliere verzekeraar krijg ik al snel de indicatie tussen 400 en 800 euro premie voor het hele project op basis van de verbouwingsspecificatie. Maar ik vraag mij dus af, moet je je wel verzekeren voor het gehele bedrag? Of verzeker je je voor een lager bedrag?

Iemand tips?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:29
Stel dat het slopen misgaat er er toch meer omgaat dan verwacht, kan je dan de extra kosten dragen die herbouw met zich mee brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33
Mijn ervaring is dat praktisch iedere aannemer die bij bouwend Nederland is aangesloten een eigen CAR heeft. Is dat geen optie? Vaak is een CAR opgedeeld in 3 delen, schade aan het werk, aansprakelijkheid en schade aan eigendommen opdrachtgever (huidige bouwwerk). Deze hebben allemaal aparte waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
D-dark schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:23:
Stel dat het slopen misgaat er er toch meer omgaat dan verwacht, kan je dan de extra kosten dragen die herbouw met zich mee brengen?
Simpel antwoord, nee. En daarom snap ik het nut van die verzekering ook. Maar mijn vraag was, is het realistisch om mij te verzekeren voor de gehele verbouwkosten, dus tot en met het afkitten van de badkamer, of verzeker je je voor een deel van de verbouwkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
In beginsel verzeker je heel het werk. Dit verwacht een verzekeraar vaak ook. Je kan eventueel nog opgeven dat bepaalde werkzaamheden niet bij het werk vallen maar onder regulier onderhoud, maar plaatsen badkuip wel maar het afkitten niet verzekeren zal in de praktijk niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Fedde schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:31:
In beginsel verzeker je heel het werk. Dit verwacht een verzekeraar vaak ook. Je kan eventueel nog opgeven dat bepaalde werkzaamheden niet bij het werk vallen maar onder regulier onderhoud, maar plaatsen badkuip wel maar het afkitten niet verzekeren zal in de praktijk niet werken.
Ik heb nu de kosten van de gehele verbouwingsspecificatie opgegeven, dat is ook inclusief het plaatsen van de keuken. Dat doet de aannemer dan weer niet. De verzekeringsagent zegt dat ik alle kosten (dus van alle 'aannemers') moet opgeven zoals jij hierboven beschrijft, maar die verzekeringsagent heeft natuurlijk een bepaalde 'pet' op, daarom dat ik het hier vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Je kan betwisten dat de definitie van het werk zich beperkt tot bouwkundige werkzaamheden en het vervangen van je keuken (mits je niet met afvoeren etc. gaat spelen) niet onderdeel is van het werk. Het houdt ook een beetje van de periode af. Stel je Aannemer doet activiteit A, dan plaats je je keuken en daar moet de aannemer vervolgens weer activiteit B doen, dan is het wel onderdeel van. Stel je Aannemer/Bouwkundige werkzaamheden zijn klaar en dan plaats je je keuken zou ik het wel eruit durven te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Laatst online: 18-05 06:28
Ik neem aan dat de aannemer een CAR verzekering heeft. Lijkt me overbodig om dat zelf af te sluiten als opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 22:23
Heel vreemd dat jouw aannemer je vraagt om de polis uit te nemen. Ik zou hem als eerste vragen waarom zijn polis niet van toepassing is op het werk wat hij voor jou gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
De aannemer heeft zelf een aansprakelijkheidsverzekering. En "doet dit voor grotere klussen altijd zo." Ik ben niet meer in een positie om nu nog van aannemer te wisselen. Is überhaupt ook niet meer te doen in deze tijd overigens. Aannemer heeft veel aantoonbare goede reviews en soortgelijke projecten gedaan hiervoor dus en was voor mij een doorslaggevende factor. Dat er, omdat ik niet eerder zoveel heb laten verbouwen, een klein addertje onder het gras zit in de vorm van een CAR verzekering heb ik helaas niet voorzien. Nu is het voor mij belangrijk dat het verder goed geregeld is. Dus zal genoegen moeten nemen met een pittige premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
Maar als er tijdens de verbouwing iets mis gaat dan is dat toch zijn probleem? Jij bent met hem overeengekomen dat hij een mooi huisje aan jou oplevert. Zo lang het niet is opgeleverd, ligt het risico bij de aannemer. Neem jij dan die polis uit, zodat hij erop kan claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Dengra schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:12:
Neem jij dan die polis uit, zodat hij erop kan claimen?
Nee de aannemer zei dat het puur voor mijn zekerheid is. Mijn vraag aan hem was, hoe zit het als jij ineens iets laat instorten (er zelf onder beland) of met de noorderzon vertrekt. Welke zekerheid heb ik dan. Of als de buren ineens na een paar maanden komen claimen dat er bij hun een lekkage is ontstaan naar aanleiding van de werkzaamheden.

Waarop hij antwoordde:
"In dat geval wil ik je adviseren een particuliere CAR verzekering af te sluiten dan ben je voor al die zaken gedekt en heb je meer zekerheid. Ook in geval van diefstal e.d."

Als ik de polis bij NN ook lees staat er:
Met de bouwverzekering voor particulieren ben je verzekerd voor schade die ontstaat tijdens bouwwerkzaamheden. Bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden van je woning, garage of schuur. Denk aan schade door storm, brand, instorting, vandalisme of diefstal. Maar ook aan schade door een uitvoeringsfout. Een standaard opstal- of aansprakelijkheidsverzekering dekt schade door bouwwerkzaamheden vaak niet.

De dekking geldt voor alle partijen
Voor jezelf, voor de aannemer, de onderaannemers en de installateurs. Ook de werkzaamheden die een vriend of kennis uitvoert zijn verzekerd. Kortom, voor alle betrokken partijen.

Wat verzekeren we...
Materiële schade aan het bouwwerk tijdens de bouwperiode.
Schade aan het bouwwerk door bijvoorbeeld storm, brand, instorting, vandalisme of waterschade.
Schade aan anderen veroorzaakt door jouw eigen bouwwerkzaamheden.
Diefstal van bouwmaterialen vanaf het bouwterrein.
De aansprakelijkheid voor jou als opdrachtgever voor schade aan anderen tijdens de bouwperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
De bedragen die jij noemt voor een car kloppen wel zo uit de losse pols. Heb dat ook een keer gedaan bij een bouw waar ik de uitvoerder was en tevens eigenaar.

Maar normaliter heb je als iemand in de bouw zelf een car verzekering.
Toen ik nog installatietechniek/verbouw deed had ik een car die tot dacht ik een ton ging en een verzekering dat een passant zeg een dakpan op zijn kop zou krijgen en zou overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:59
Ik ken dit type verzekering niet, maar bij andere verzekeringen is het zo, dat als je je onderverzekerd (dus door een lagere waarde op te geven dan de daadwerkelijke), je ook maar een percentage van de schade vergoed krijgt. Dus 50% waarde opgeven, betekent bij schade ook maar 50% van de schade vergoed krijgen.

Je denkt natuurlijk: "hoe groot is de kans dat alles beschadigd raakt". Maar daar kijkt de verzekeringsmaatschappij natuurlijk ook naar en baseert de premie op het risico. En om dat risico goed in te schatten, moet men dus het geheel kunnen overzien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Je kan niet meer wisselen, maar elke beetje aannemer heeft een car-verzekering. En uiteraard een aansprakelijkheidsverzekering. Die verzekeringen sluiten ze bij voorkeur bij dezelfde partij af, dan vullen ze elkaar goed aan en is er geen grijs gebied.

Dit klinkt als niveau beunhaas, dat kan jaren goed gaan maar gaat een keer mis, wat voor reviews hij ook heeft. Zulke klussen doe je simpelweg niet zonder car.

Maar je hebt geen keus, ik zou hoe dan ook de car afsluiten en eigenlijk van zijn rekening aftrekken, je mag er blind van uitgaan dat hij zijn werk fatsoenlijk verzekerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@cobalt60 Hoe check ik of mijn aannemer wel goed verzekerd is?

De Construction All Risk (CAR) verzekering particulier biedt een speciale dekking voor particulieren, die in eigen beheer een woonhuis bouwen of verbouwen. De Construction All Risk (CAR) verzekering particulier is de oplossing voor de verzekering van de aanbouw van een garage, het plaatsen van een dakkapel, de uitbreiding met een serre of de zelfbouw van uw woning.
Meer info

[ Voor 64% gewijzigd door Hackus op 31-08-2021 21:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobalt60
In mijn woonplaats (niet de kleinste) zijn er 4 aangesloten bij bouwgarant. Ik heb voor deze klus 17 aannemers benaderd. 3 wilde er komen kijken waarvan er 2 pas over een jaar tijd hadden. Zie het maar eens gedaan te krijgen in deze tijd. Allemaal zaken waar je pas achter komt als je de koopovereenkomst hebt getekend en je verbouwplannen klaar zijn om uit te besteden. Naïef, ja best wel. Maar achteraf is alles duidelijker met de juiste kennis. Zou ik het de volgende keer anders doen, ja.

Ik ga maar snel die CAR afsluiten, al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust...

[ Voor 5% gewijzigd door cobalt60 op 31-08-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Overigens, een CAR verzekering zal ook eerst kijken of er een schuldige aan te wijzen is. Dus als je aannemer zijn werk verkeerd doet en dat door direct verwijtbare schade lijdt, zal dat op zijn aansprakelijkheid verzekering worden verhaald. CAR is echt voor algehele bouwschades of ketenschaden welke al dan niet door 1 partij aan te rekenen zijn.

Ik vind nog steeds dat je aannemer als opdrachtnemer hier een verantwoordelijkheid in heeft zichzelf en haar werkzaamheden goed te verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobalt60
Fedde schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:19:
Overigens, een CAR verzekering zal ook eerst kijken of er een schuldige aan te wijzen is. Dus als je aannemer zijn werk verkeerd doet en dat door direct verwijtbare schade lijdt, zal dat op zijn aansprakelijkheid verzekering worden verhaald. CAR is echt voor algehele bouwschades of ketenschaden welke al dan niet door 1 partij aan te rekenen zijn.

Ik vind nog steeds dat je aannemer als opdrachtnemer hier een verantwoordelijkheid in heeft zichzelf en haar werkzaamheden goed te verzekeren.
Ik begrijp je mening hierin, en deel die ook. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, er is geen weg meer terug. Enige wat mij nog rest is de particuliere CAR verzekering af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
Fedde schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:19:

Dit is niet waar. Ook domme fouten met een materiële schade tot gevolg zijn gewoon gedekt voor alle bij de bouw betrokken partijen.

Je hebt uiteraard een hele rits aan uitsluitingen en in geval van opzet. Maar domme uitvoeringsfouten vallen juist onder de dekking.

@TS, je gaf eerder aan dat je zekerheid wil voor als je aannemer failliet gaat. Daar biedt die polis geen dekking voor. Materiële schade tijdens de bouw, alles waar je aannemer verantwoordelijk voor is totdat hij heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Dengra schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

Dit is niet waar. Ook domme fouten met een materiële schade tot gevolg zijn gewoon gedekt voor alle bij de bouw betrokken partijen.

Je hebt uiteraard een hele rits aan uitsluitingen en in geval van opzet. Maar domme uitvoeringsfouten vallen juist onder de dekking.

@TS, je gaf eerder aan dat je zekerheid wil voor als je aannemer failliet gaat. Daar biedt die polis geen dekking voor. Materiële schade tijdens de bouw, alles waar je aannemer verantwoordelijk voor is totdat hij heeft opgeleverd.
Nee had het niet over faillissement, maar in het geval dat ik de aannemer niet meer aansprakelijk kan stellen nadat hij onder een instortend pand is komen te liggen of na een blunder met schade tot gevolg ineens is vertrokken (in de zin van verhuizen en niet meer laten weten waar ie uithangt, wat ik niet geloof). Dan kan ik schade wel op mijn verzekering verhalen.

P.s. Ik heb inmiddels voor een godsvermogen aan materialen ingekocht en gestald staan. Moet er sowieso niet aan denken dat dat gejat wordt of schade oploopt. Al heb ik al wel een inboedelverzekering lopen op dat adres, ik heb geen idee of al dat materiaal daar onder valt. Onder de CAR verzekering wel lees ik.

[ Voor 14% gewijzigd door cobalt60 op 31-08-2021 22:32 ]

Pagina: 1