Plex Media server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-10 12:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk als Plex server, met daarnaast back-up voor persoonlijke bestanden. Hij komt in een kelder te staan, uiterlijk en geluid zijn geen issue.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een max, maar gevoel zegt rond de 3000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst, qua storage eerst naar rond de 100TB

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet qua storage later nog eens uit te breiden zijn.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Wat vinden jullie vinden onderstaande build? Iets meer bang for buck zou nice zijn. Echter heb ik voor hele grote files veel storage nodig en dan ga je toch al snel naar grote schijven. Energieverbruik het liefst ook zo groen mogelijk

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 132,50€ 132,50
1MoederbordenGigabyte W480 Vision W€ 218,43€ 218,43
6Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 324,-€ 1.944,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30240€ 108,90€ 108,90
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 84,46€ 84,46
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 52,-€ 52,-
Totaal€ 2.669,29

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45
Holy crap (sorry). Uit je TS komt niet echt naar voren (maar dat is aan jezelf natuurlijk) waarom je zoveel ruimte nodig hebt? Ga je RAID draaien en zo ja waarom?

Ikzelf heb een zelfde gebruik als wat jij aan geeft. Alleen dan met wat oudere hardware (i5-8400 en 8B ram).
Daarop W10 als server OS met Docker containers voor een aantal taken.
Plex is zeker hier ook in gebruik en wilde als mogelijkheid om 4k te transcoden in ieder geval naar 1 client wanneer nodig (mijn vrouw en ik en onze dochter is nog 7).

Zelf zit ik aan 12TB op dit moment en dat is nog niet vol. Staan best wel wat films en series op en ook zelf geschoten foto's en film van het gezin. Dit alles in zowel bewerkt als onbewerkt.

De reden dat ik dit neer zet, is om een beetje te begrijpen wat het doel voor de server is. ;)

Ik zie overigens dat je qua moederbord best een duur model hebt gekozen. Qua CPU vraag ik me ook af of die I3 wel de beste keuze zou zijn. Vind hem zelf duur, maar kan me daarin absoluut vergissen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 30-08-2021 22:13 ]

• MaxHardcore
Arunia schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:12:
Holy crap (sorry). Uit je TS komt niet echt naar voren (maar dat is aan jezelf natuurlijk) waarom je zoveel ruimte nodig hebt? Ga je RAID draaien en zo ja waarom?

Ikzelf heb een zelfde gebruik als wat jij aan geeft. Alleen dan met wat oudere hardware (i5-8400 en 8B ram).
Daarop W10 als server OS met Docker containers voor een aantal taken.
Plex is zeker hier ook in gebruik en wilde als mogelijkheid om 4k te transcoden in ieder geval naar 1 client wanneer nodig (mijn vrouw en ik en onze dochter is nog 7).

Zelf zit ik aan 12TB op dit moment en dat is nog niet vol. Staan best wel wat films en series op en ook zelf geschoten foto's en film van het gezin. Dit alles in zowel bewerkt als onbewerkt.

De reden dat ik dit neer zet, is om een beetje te begrijpen wat het doel voor de server is. ;)

Ik zie overigens dat je qua moederbord best een duur model hebt gekozen. Qua CPU vraag ik me ook af of die I3 wel de beste keuze zou zijn. Vind hem zelf duur, maar kan me daarin absoluut vergissen.
Moederbordkeuze is op basis van het aantal Sata aansluitingen.

Saving Private Ryan is rond de 90gig om maar een voorbeeld te noemen. Doe dat nog een paar keer en het staat zo maar vol. Dacht er zelf aan om in Raid 1 of 3 te draaien.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
Deze CPU ondersteunt geen ECC geheugen, als je dat wilt op dit moederbord neem dan een Xeon zoals de Intel Xeon W-1250 Tray met een niet te hoge koeler zoals de be quiet! Shadow Rock TF 2.

Alternatief is om een serverbord zoals de Supermicro X11SSM met een Intel Core i3-9100 Boxed te nemen, dan kun je ook ECC RAM gebruiken, als je te kort SATA poorten krijgt kan er altijd nog een Delock PCI Express Card > Hybrid 4 x internal SATA 6 Gb/s RAID - Low Profile Form Factor bij.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
En dit systeem gaat geen 850 Watt verbruiken, die disks komen aan 7,63 Watt per stuk volgens de specs. Totaal blijft het verbruik ruim onder de 300 Watt - neem wat marge, dan is bv. een be quiet! Pure Power 11 400W voldoende

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien is Unraid wel leuke software voor dit systeem. Hoef je maar 1 of 2 disk(s) aan capaciteit op te offeren voor je redundantie als parity drives. Kan je prima een plex docker op draaien en andere vm's/dockers. Verder zou ik ook een kleinere voeding nemen. Met een 500 watt voeding ofzo heb je ook genoeg reserve denk ik voor nog meer disk uitbreidingen lijkt mij. :)

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:57
Unraid is inderdaad een fijne optie.
Voor de disks, is shucken geen optie voor je? Hou je een dikke duit mee in de zak.

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-11 07:15
Als je een plex server wil draaien, is het dan niet makkelijker om een Nas te nemen? Dit zou ook vriendelijker voor het energieverbruik. Echter zou wel bekeken moeten worden of er transcoding plaats zal vinden of niet.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 11:33
Marcievg schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:30:
Als je een plex server wil draaien, is het dan niet makkelijker om een Nas te nemen? Dit zou ook vriendelijker voor het energieverbruik. Echter zou wel bekeken moeten worden of er transcoding plaats zal vinden of niet.
Ik snap je gedachtegang, om vergelijkbare performance te houden wordt het denk ik echter lastig, je noemt idd zelf al transcoding. Daarnaast lever je ook in op flexibiliteit als het gaat om het uitbreiden van storage. Een SATA controller is namelijk snel ingestoken.
Satch schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:39:
Misschien is Unraid wel leuke software voor dit systeem. Hoef je maar 1 of 2 disk(s) aan capaciteit op te offeren voor je redundantie als parity drives. Kan je prima een plex docker op draaien en andere vm's/dockers. Verder zou ik ook een kleinere voeding nemen. Met een 500 watt voeding ofzo heb je ook genoeg reserve denk ik voor nog meer disk uitbreidingen lijkt mij. :)
Zeker een interessante optie. Ik zat overigens zelf te denken aan truenas core/scale.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Als je 4K gaat transcoden moet je wel een stevige CPU en (ik denk) GPU kiezen. Ik denk dat je wel hardware transcoding nodig hebt als je 4K materiaal hebt. Daarvoor heb je dus wel weer plex pass nodig, mocht je daar niet van op de hoogte zijn :)

This too shall pass

• MaxHardcore
Beetje laten versloffen dit en nu staat het mobo niet meer leverbaar.

Hebben jullie een goede cpu / mobo suggestie?

Is ECC belangrijk als je geen die-hard server draait, maar eerder een veredelde film opslag?

Energie zuinigheid wel handig denk ik.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als uiterlijk en geluid niet uitmaken, zou ik eerder denken aan een dedicated server chassis.

Bvb een Dell T630 oid. Daar kun je 8 schijven in kwijt (dus voldoende ruimte voor uitbreiding), het ondersteund RAID en ECC wat ik met dit soort volumes wel kan aanraden.

Enorm zuinig zal het niet zijn, en je hebt nog wat budget over voor bvb een videokaart, waar je Plex heel erg blij mee maakt.

Heeft ook een computer!

• MaxHardcore
Had het er misschien bij moeten zeggen, maar gebruik een Shield voor het afspelen

• Bartjuhhh020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Vraagje: Ik heb een map met gedownloade series maar wanneer ik deze toevoeg in mn Map voor Plex dan wordt ie niet gepakt zeg maar terwijl andere films zonder problemen gelezen worden.

De bestanden zijn van MP4 formaat....maakt dat iets uit

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45
@Bartjuhhh020 Verkeerde topic.
Je kunt het beter hier vragen:
[Ervaringen] Plex - Deel 3

Maar het kan zijn dat je naam niet overeen komt met wat Plex herkent. Dan gebeurd er ook niet zoveel.
Voor series thetvdb.com proberen en daar copy paste van de naam doen inclusief tussen haakjes ( ) het jaartal. Vaak wordt het dan wel opgepakt.

• Bartjuhhh020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Arunia schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:27:
@Bartjuhhh020 Verkeerde topic.
Je kunt het beter hier vragen:
[Ervaringen] Plex - Deel 3

Maar het kan zijn dat je naam niet overeen komt met wat Plex herkent. Dan gebeurd er ook niet zoveel.
Voor series thetvdb.com proberen en daar copy paste van de naam doen inclusief tussen haakjes ( ) het jaartal. Vaak wordt het dan wel opgepakt.
Thanks ga het proberen

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-11 15:17
@MaxHardcore

Ik ben heel benieuwd wat je plex server build uiteindelijk is geworden. Ik ben een jaar geleden overgestapt van een zelfbouw nas met 6 western digital red 6TB schijven met raid 5 op het moederbord. Naar een nieuwe zelfbouw build. De oude build werd oud en 1x schijf had ik wegens defect moeten vervangen. Maar het belangrijkkste mijn opslag was bijna volledig vol.

Te weten Intel i9 9900k met asrock Z390 pro 4 moederbord met tweede hands lsi megaraid 9260 8i controller kaart met daarop aangesloten 8x stuks western digital red 15TB schijven. Als voeding ben ik gegaan voor een 750 watt be quiet straight power voeding deze kon genoeg 3 volt en 5 volt devices aansturen omdat ik ook 5x ssds erin heb zitten. Het moederbord kwam als een van de zuinigiste uit de allerlaatste batterij tests van hardware. info. De voeding was ook een van de zuinigste bij laag stroom verbruik.

Maar ik droom over een opslag sysgeem met ssds aangezien minder risico op hardware defecten en slijtage tijdens lees acties. Tevens stukken stroom vriendelijker tijdens idle tijden. Helaas voor mij nog onbetaatbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door victor1701 op 15-01-2024 16:14 ]

Pagina: 1