energielabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb nu een afspraak met energielabel inspecteur voor mijn huurwoning. Het komt erg raar over. Het is namelijk zo dat mijn woning een enegielabel D heeft wat geldig is tot 2028 (heb ik net nagekeken)..Het blijkt ook dat ze foto's gaan maken van verwarming, ventilatie enzo. Er zijn een aantal energie maatregelen in de planning voor deze huizen waaronder verbeteren isolatie huis en ook installeren van een ventilator dus nu een opname doen is wel erg slecht getimed en een beetje dom ook en ik heb dus ook al een officieel energielabel. Ik woon hier nu 15 jaar of zo en heb nooit mensen in huis gehad voor dit soort zaken. Ik dacht dat de enige soort mensen dat foto's maakt in je huis is politie bij zware problemen. Is dit allemaal wel nodig? Kan ik dit weigeren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:35
Vraag het aan de verhuurder (de opdrachtgever?) of je het mag weigeren. Behalve vragen denk ik namelijk niet dat je er wat tegen kan doen. Wel is een vooraankondiging verplicht, maar gezien je dit topic gemaakt hebt, ga ik ervan uit dat dus gebeurd is. Verder maken ook makelaars foto's in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:05
Voorheen kon je zelf een energielabel aanvragen via internet, moest je wat fotos uploaden als bewijs materiaal, en kreeg je het label via de mail toegestuurd. Sinds dit jaar of vorig jaar is dit veranderd, en moet er iemand komen kijken naar welke maatregelen er getroffen zijn. Zie ook: Het nieuwe energielabel voor woningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:45
Vanaf dit jaar is de methode om een energielabel bij een woning te bepalen veranderd. Eerder kon je deze online aanvragen op basis van zelf ingevulde informatie, maar nu komt er een adviseur in huis om zaken te bepalen. Mogelijk is dit dan ook hieraan gerelateerd.

https://www.rijksoverheid...bouwen-per-1-januari-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-06 22:03

ITsEZ

parttime all-rounder

Wie heeft het ingepland? Waarom hebben ze het ingepland? Moet je niet eerst even contact opnemen met de verhuurder om het voor te leggen? Ze zijn hier trouwens onlangs ook langs geweest en maakte toen voornamelijk detailfoto's, dus het is niet alsof ineens je hele huis op de foto staat.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:45

Rmg

8mile13 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:19:
Ik dacht dat de enige soort mensen dat foto's maakt in je huis is politie bij zware problemen.

Is dit allemaal wel nodig?

Kan ik dit weigeren?
Wat?

Ja, mogelijk voor een verbouwing en mogelijk lening daarvoor?

Totaal weigeren, nee, uitstellen, misschien.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 30-08-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:35
Ik zou in deze kwestie inderdaad contact opnemen met de verhuurder, zij hebben waarschijnlijk aanvraag gedaan om het energielabel te controleren. Wellicht om zo voor de toekomst maatregelen te kunnen nemen en daarna de huur te verhogen.
Afhouden denk ik niet dat je gaat lukken. Echter zou het fijn zijn geweest als de verhuurder je hierover zou hebben ingelicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
sjtienuh schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:42:
Ik zou in deze kwestie inderdaad contact opnemen met de verhuurder, zij hebben waarschijnlijk aanvraag gedaan om het energielabel te controleren. Wellicht om zo voor de toekomst maatregelen te kunnen nemen en daarna de huur te verhogen.
Afhouden denk ik niet dat je gaat lukken. Echter zou het fijn zijn geweest als de verhuurder je hierover zou hebben ingelicht
Ik heb een mail van de woningvereniging gehad* en daarna afspraak voor inspectie.
Er zitten energiemaatregelen aan te komen voor mijn flat, dat was al lang in de planning, is ook al meermaals aangekondigd, dus dat controle in dit geval tot maatregelen en huurverhoging zou leiden is niet waar. En je moet niet vergeten dat ze een boete kunnen krijgen als ze het energielabel niet in orde hebben.

*''Er is een opname van uw woning nodig voor het bepalen van het huidige energielabel De landelijke
regelgeving stelt het verplicht om de woning daartoe te inspecteren.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
ITsEZ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:39:
Wie heeft het ingepland? Waarom hebben ze het ingepland? Moet je niet eerst even contact opnemen met de verhuurder om het voor te leggen? Ze zijn hier trouwens onlangs ook langs geweest en maakte toen voornamelijk detailfoto's, dus het is niet alsof ineens je hele huis op de foto staat.
Het blijft gewoon binnendringen in iemands prive sfeer. Vreemden die in je huis staan rond te snuffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:49

Reptile209

- gers -

8mile13 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Ik heb een mail van de woningvereniging gehad* en daarna afspraak voor inspectie.
Er zitten energiemaatregelen aan te komen voor mijn flat, dat was al lang in de planning, is ook al meermaals aangekondigd, dus dat controle in dit geval tot maatregelen en huurverhoging zou leiden is niet waar. En je moet niet vergeten dat ze een boete kunnen krijgen als ze het energielabel niet in orde hebben.

*''Er is een opname van uw woning nodig voor het bepalen van het huidige energielabel De landelijke
regelgeving stelt het verplicht om de woning daartoe te inspecteren.''
Eerst vraag je of dit allemaal wel mag/nodig is, en dan geef je aan dat je al geïnformeerd bent en zo te zien de redenen die zijn opgegeven wel gelooft. Wat wil je dan met je topic bereiken?

Als het inderdaad allemaal verplicht is (ivm regelgeving, en ik heb geen idee of dat zo is), dan ontkom je er als huurder niet aan om - binnen het redelijke - je verhuurder dit soort dingen te laten opnemen. Ook met foto's e.d. Je kunt hooguit zorgen dat er op die foto's geen privé-spullen van jou zichtbaar zijn, door ze even uit beeld te halen (foto's, schilderij van Van Gogh, je kat).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Reptile209 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

Eerst vraag je of dit allemaal wel mag/nodig is, en dan geef je aan dat je al geïnformeerd bent en zo te zien de redenen die zijn opgegeven wel gelooft. Wat wil je dan met je topic bereiken?

Als het inderdaad allemaal verplicht is (ivm regelgeving, en ik heb geen idee of dat zo is), dan ontkom je er als huurder niet aan om - binnen het redelijke - je verhuurder dit soort dingen te laten opnemen. Ook met foto's e.d. Je kunt hooguit zorgen dat er op die foto's geen privé-spullen van jou zichtbaar zijn, door ze even uit beeld te halen (foto's, schilderij van Van Gogh, je kat).
Zelf heb ik even snel rondgekeken maar blijf het raar vinden en vind dit belangrijk genoeg om even wat vragen te stellen aan mensen die wat meer vertrouwd zijn met dit soort kwesties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:35
8mile13 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Het blijft gewoon binnendringen in iemands prive sfeer. Vreemden die in je huis staan rond te snuffelen.
Dan moet je een eigen huis kopen. En dan nog kunnen er vreemden langskomen (denk bv. aan iemand die de energie- / water opmeet, hulpdiensten, deurwaarder, etc). Soms is het binnen dringen van iemands privésfeer nou eenmaal gerechtvaardigd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

[...]

Het is niet jouw huis dus ze staan ook niet in jouw huis te snuffelen, maar in dat van de verhuurder. Wettelijk gezien moet een energielabel sinds dit jaar nou eenmaal met inspectie dus als de verhuurder dit wil/moet laten bepalen zul je daar gewoon aan mee moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:28
[...]

Ze snuffelen niet rond, ze bekijken de woning en niet al jouw privé dingen. Gevels, dak, vloer, beglazing, verwarmingssysteem. Dat soort dingen, dat is niet jouw privé, dat is allemaal eigendom van degene van wie je je woning huurt. En dat doen ze om te bepalen hoe de woning nu is en wat de verbeteringen kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 30-08-2021 17:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
No Hands schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Ze snuffelen niet rond, ze bekijken de woning en niet al jouw privé dingen. Gevels, dak, vloer, beglazing, verwarmingssysteem. Dat soort dingen, dat is niet jouw privé, dat is allemaal eigendom van degene van wie je je woning huurt. En dat doen ze om te bepalen hoe de woning nu is en wat de verbeteringen kunnen zijn.
Ik denk dat je niet goed snapt wat ''prive sfeer'' is. Beperkt binnendringen in de prive sfeer is nog daaraan toe..reparaties, onderhoud ed. Als iemand door heel mijn huis loopt en overal rondkijkt dan is dat van een andere orde. Dat was al het geval met waardebepaling huis en nu dus ook met het energielabel..er worden hier grenzen verlegd... Dat wordt gedaan bij koop huizen en huur huizen nu dus posters die het hier hebben over het is niet jou huis dat is niet echt een argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

Nee hoor. Ze maken foto’s van de inscriptie in glas (soort glas) ketel, afbuiging, etc. Tenzij jij een rare liefdesverhouding met je ketel hebt is er niks prices aan.

Stel dat je waterleiding knapt en alles stroomt over doe je dan ook zo moeilijk?

Verhuurder moet een afspraak met je maken en jij moet meewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:28
8mile13 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:31:
[...]

Ik denk dat je niet goed snapt wat ''prive sfeer'' is. Beperkt binnendringen in de prive sfeer is nog daaraan toe..reparaties, onderhoud ed. Als iemand door heel mijn huis loopt en overal rondkijkt dan is dat van een andere orde. Dat was al het geval met waardebepaling huis en nu dus ook met het energielabel..er worden hier grenzen verlegd... Dat wordt gedaan bij koop huizen en huur huizen nu dus posters die het hier hebben over het is niet jou huis dat is niet echt een argument.
Ik snap wel dat ze door je huis lopen en in je slaapkamer en badkamer rondwandelen en dat dat voelt als je privé sfeer, maar ik doe ongeveer hetzelfde voor mijn werk en tijdens een dergelijk bezoek kijk je niet naar de foto's op de nachtkastjes, wat er allemaal op het badkamerplankje ligt en of er geen vuile onderbroeken op de trap liggen. Je ben op zoek naar bouwkundige gegevens en installatie gegevens en die moet je in kaart brengen. Dat is het. Daar ben je druk genoeg mee om de rest allemaal te negeren/niet te registreren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Nee hoor. Ze maken foto’s van de inscriptie in glas (soort glas) ketel, afbuiging, etc. Tenzij jij een rare liefdesverhouding met je ketel hebt is er niks prices aan.

Stel dat je waterleiding knapt en alles stroomt over doe je dan ook zo moeilijk?

Verhuurder moet een afspraak met je maken en jij moet meewerken.
En het zal ze een rotzorg zijn hoe de rest van het huis er bijstaat en watvoor spullen je hebt. Dus ik zie ook het probleem niet.

TS heeft bericht gehad dat het nodig is (vooraankondiging die verplicht is), de afspraak wordt in overleg gemaakt.. ik vind het allemaal best wel netjes zo.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
8mile13 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:19:
Ik heb nu een afspraak met energielabel inspecteur voor mijn huurwoning. Het komt erg raar over. Het is namelijk zo dat mijn woning een enegielabel D heeft wat geldig is tot 2028 (heb ik net nagekeken)..Het blijkt ook dat ze foto's gaan maken van verwarming, ventilatie enzo. Er zijn een aantal energie maatregelen in de planning voor deze huizen waaronder verbeteren isolatie huis en ook installeren van een ventilator dus nu een opname doen is wel erg slecht getimed en een beetje dom ook en ik heb dus ook al een officieel energielabel. Ik woon hier nu 15 jaar of zo en heb nooit mensen in huis gehad voor dit soort zaken. Ik dacht dat de enige soort mensen dat foto's maakt in je huis is politie bij zware problemen. Is dit allemaal wel nodig? Kan ik dit weigeren?
Ik ben energie adviseur voor de labels en ja je bent verplicht medewerking te verlenen. Ik let echt niet op persoonlijke spullen, ben al druk genoeg met alles opmeten en opnemen qua installaties en isolatie.

En de timing hoeft niet slecht te zijn, je kan een (voorlopig)energielabel aanvragen en dan krijg je gelijk tips welke maatregelen je nog kan nemen om een of meerdere stappen hoger te komen. Bij toepassing van die isolatie(*!)maatregelen binnen twee jaar kan de inspecteur (zonder weer een huisbezoek) het betere label registeren zonder extra kosten.

*!= helaas alleen isolatiemaatregelen, het plaatsen van zonnepanelen bijvoorbeeld niet.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
SmurfLink schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:22:
[...]

En het zal ze een rotzorg zijn hoe de rest van het huis er bijstaat en watvoor spullen je hebt. Dus ik zie ook het probleem niet.

TS heeft bericht gehad dat het nodig is (vooraankondiging die verplicht is), de afspraak wordt in overleg gemaakt.. ik vind het allemaal best wel netjes zo.
Is toch ook netjes. Ik snap niet waarom mensen dan zo moeilijk doen.

Dit is dus een reden dat ik werk met kortlopende huurcontracten. In het eerste en eventueel 2e jaar weet je wat je aan de huurders hebt.

Iemand die zo moeilijk doet kan aan einde termijn op zoek naar nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26
Voor de personen die menen dat het verplicht hieraan medewerking te verlenen hoor graag op welke grond dat is, het is immers geen bouwkundig gebrek dat hersteld of onderhoud dat uitgevoerd moet worden. Als ik het besluit energieprestatie gebouw doorneem moet het energielabel aanwezig zijn als het gebouw wordt overgedragen aan de eigenaar, aan de koper of de nieuwe huurder van het gebouw, kortom zolang er geen mutatie plaatsvindt is het energielabel ook niet verplicht.

Vorig jaar wilde de woningbouw bij mn moeder zo'n inspectie gaan doen en dat ik heb namens mijn moeder aangegeven dat de inspecteur geen toegang tot de woning zou krijgen vanwege het feit dat mijn moeder in de risicogroep valt en van vaccinatie was toen nog geen sprake was. Toen kwam ook de discussie dat energielabel verplicht was en ik heb toen ook onderbouwing gevraagd, maar nooit gekregen. We hebben als compromis voorgesteld de noodzakelijke fotos aan te leveren, hier is niet op in gegaan en er is tot op heden geen nieuw verzoek gekomen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:32
squaddie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:03:
Voor de personen die menen dat het verplicht hieraan medewerking te verlenen hoor graag op welke grond dat is, het is immers geen bouwkundig gebrek dat hersteld of onderhoud dat uitgevoerd moet worden. Als ik het besluit energieprestatie gebouw doorneem moet het energielabel aanwezig zijn als het gebouw wordt overgedragen aan de eigenaar, aan de koper of de nieuwe huurder van het gebouw, kortom zolang er geen mutatie plaatsvindt is het energielabel ook niet verplicht.

Vorig jaar wilde de woningbouw bij mn moeder zo'n inspectie gaan doen en dat ik heb namens mijn moeder aangegeven dat de inspecteur geen toegang tot de woning zou krijgen vanwege het feit dat mijn moeder in de risicogroep valt en van vaccinatie was toen nog geen sprake was. Toen kwam ook de discussie dat energielabel verplicht was en ik heb toen ook onderbouwing gevraagd, maar nooit gekregen. We hebben als compromis voorgesteld de noodzakelijke fotos aan te leveren, hier is niet op in gegaan en er is tot op heden geen nieuw verzoek gekomen.
Geen idee waarom ze het nodig hebben, misschien om een subsidie voor verduurzaming aan te vragen? Om te controleren of de huidige huurprijs wel eerlijk is? Om per huis een goed advies te formuleren wat er verbeterde kan worden?

Een energie label inspectie lijkt mij verre van een onredelijk verzoek vanuit de verhuurder, geen idee dus waarom een huurder dan niet zou meewerken. Er is vast wel een manier om de inspectie te verrichten zonder dat TS thuis hoeft te zijn of vrij hoeft te nemen..

Dat gezeur om het gezeur van die huurders tegenwoordig, |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Zo'n inspectie stelt niks voor en als je het vervelend vindt, loop dan gewoon met die inspecteur mee. Vraag hem de foto's te laten zien die hij heeft gemaakt en laat hem er desnoods 1 opnieuw maken als het je niet aanstaat.

Snap ook niet goed waarom iedereen zo onnodig moeilijk doet. Tenzij je misschien een wietplantage verborgen hebt ofzo.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
De verhuurder / partij wil gewoon kijken wat handig is om jouw huis straks te isoleren, dit zijn zaken ter voorbereiding en budgetten vrij te maken, er is dus niks bijzonders aan de hand, en ja dan maken ze foto,s van de isolatie en andere bijzonderheden, foto,s van persoonlijke spullen wordt niet gedaan.
Je kan er veelal ook gewoon bij zijn en zien wat hij doet.

Als het in opdracht van de verhuurder is zou ik persoonlijk niet moeilijk gaan doen dan is het wel vertrouwd.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2021 21:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
De verhuurder heeft al energiemaatregelen in de planning. Daar zijn al mensen voor geweest. Twee keer al bij mij, waren ze ook in heel het huis. Heeft helemaal niks met Energielabel te maken. Slaat ook helemaal nergens op dat ze nu komen kijken. Er komt ventilatie, dubbele beglazing en isolatiemaatregelen voor heel de flat nog dit jaar dus dan is dat energielabel binnnen een tijd van niks weer gedateerd.

De verhuurder heeft mijn adres, telefoonnummer en emailadres doorgegeven aan energielabel zonder mij daarin te kennen .Energielabel heeft mij ook al twee keer gebeld en een keer gemaild gisteren. Wat ik zie als erg overdreven.

Zoals gezegd komen ze in heel het huis kijken en foto's maken wat ongeveer en half uur zal duren volgens verhuurder. Ook dit jaar de corona prik. Vroegen ze telefoonnummer en wilden ze gegevens doorgeven aan diverse instanties. Het houdt hier echt niet op. De staat rupsje nooit genoeg gaat ieder keer een stapje verder. Het is zo dat privacyoverwegingen de politiek ervan doet weerhouden om bepaalde zaken erdoor te drukken maar ergens dan hakken ze de knoop gewoon door en nemen je weer wat privacy af. Daarin gaan ze ieder keer een stap verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:30
8mile13 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:48:
De verhuurder heeft al energiemaatregelen in de planning. Daar zijn al mensen voor geweest. Twee keer al bij mij, waren ze ook in heel het huis. Heeft helemaal niks met Energielabel te maken. Slaat ook helemaal nergens op dat ze nu komen kijken. Er komt ventilatie, dubbele beglazing en isolatiemaatregelen voor heel de flat nog dit jaar dus dan is dat energielabel binnnen een tijd van niks weer gedateerd.

De verhuurder heeft mijn adres, telefoonnummer en emailadres doorgegeven aan energielabel zonder mij daarin te kennen .Energielabel heeft mij ook al twee keer gebeld en een keer gemaild gisteren. Wat ik zie als erg overdreven.

Zoals gezegd komen ze in heel het huis kijken en foto's maken wat ongeveer en half uur zal duren volgens verhuurder. Ook dit jaar de corona prik. Vroegen ze telefoonnummer en wilden ze gegevens doorgeven aan diverse instanties. Het houdt hier echt niet op. De staat rupsje nooit genoeg gaat ieder keer een stapje verder. Het is zo dat privacyoverwegingen de politiek ervan doet weerhouden om bepaalde zaken erdoor te drukken maar ergens dan hakken ze de knoop gewoon door en nemen je weer wat privacy af. Daarin gaan ze ieder keer een stap verder.
Waar is je aluminium hoedje? |:(

Corona en het energie label heeft hier niks met elkaar te maken.

Energie Label kon je voorheen gewoon krijgen, nu moet er iemand fysiek komen.
En ze moeten toch weten waar ze wat moeten doen en wat de huidige staat is? Hoe kunnen ze anders gaan verbouwen? Mogen ze straks ook niet naar binnen om de verbouwing te doen voordat je verdenkt dat ze microfoons en cameras ophangen?

[ Voor 6% gewijzigd door corporalnl op 31-08-2021 15:55 ]

Pagina: 1