Toon posts:

energielabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12-10 18:33
Ik heb nu een afspraak met energielabel inspecteur voor mijn huurwoning. Het komt erg raar over. Het is namelijk zo dat mijn woning een enegielabel D heeft wat geldig is tot 2028 (heb ik net nagekeken)..Het blijkt ook dat ze foto's gaan maken van verwarming, ventilatie enzo. Er zijn een aantal energie maatregelen in de planning voor deze huizen waaronder verbeteren isolatie huis en ook installeren van een ventilator dus nu een opname doen is wel erg slecht getimed en een beetje dom ook en ik heb dus ook al een officieel energielabel. Ik woon hier nu 15 jaar of zo en heb nooit mensen in huis gehad voor dit soort zaken. Ik dacht dat de enige soort mensen dat foto's maakt in je huis is politie bij zware problemen. Is dit allemaal wel nodig? Kan ik dit weigeren?

Alle reacties

• 8mile13
sjtienuh schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:42:
Ik zou in deze kwestie inderdaad contact opnemen met de verhuurder, zij hebben waarschijnlijk aanvraag gedaan om het energielabel te controleren. Wellicht om zo voor de toekomst maatregelen te kunnen nemen en daarna de huur te verhogen.
Afhouden denk ik niet dat je gaat lukken. Echter zou het fijn zijn geweest als de verhuurder je hierover zou hebben ingelicht
Ik heb een mail van de woningvereniging gehad* en daarna afspraak voor inspectie.
Er zitten energiemaatregelen aan te komen voor mijn flat, dat was al lang in de planning, is ook al meermaals aangekondigd, dus dat controle in dit geval tot maatregelen en huurverhoging zou leiden is niet waar. En je moet niet vergeten dat ze een boete kunnen krijgen als ze het energielabel niet in orde hebben.

*''Er is een opname van uw woning nodig voor het bepalen van het huidige energielabel De landelijke
regelgeving stelt het verplicht om de woning daartoe te inspecteren.''

• 8mile13
ITsEZ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:39:
Wie heeft het ingepland? Waarom hebben ze het ingepland? Moet je niet eerst even contact opnemen met de verhuurder om het voor te leggen? Ze zijn hier trouwens onlangs ook langs geweest en maakte toen voornamelijk detailfoto's, dus het is niet alsof ineens je hele huis op de foto staat.
Het blijft gewoon binnendringen in iemands prive sfeer. Vreemden die in je huis staan rond te snuffelen.

• 8mile13
Reptile209 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

Eerst vraag je of dit allemaal wel mag/nodig is, en dan geef je aan dat je al geïnformeerd bent en zo te zien de redenen die zijn opgegeven wel gelooft. Wat wil je dan met je topic bereiken?

Als het inderdaad allemaal verplicht is (ivm regelgeving, en ik heb geen idee of dat zo is), dan ontkom je er als huurder niet aan om - binnen het redelijke - je verhuurder dit soort dingen te laten opnemen. Ook met foto's e.d. Je kunt hooguit zorgen dat er op die foto's geen privé-spullen van jou zichtbaar zijn, door ze even uit beeld te halen (foto's, schilderij van Van Gogh, je kat).
Zelf heb ik even snel rondgekeken maar blijf het raar vinden en vind dit belangrijk genoeg om even wat vragen te stellen aan mensen die wat meer vertrouwd zijn met dit soort kwesties.

• 8mile13
No Hands schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Ze snuffelen niet rond, ze bekijken de woning en niet al jouw privé dingen. Gevels, dak, vloer, beglazing, verwarmingssysteem. Dat soort dingen, dat is niet jouw privé, dat is allemaal eigendom van degene van wie je je woning huurt. En dat doen ze om te bepalen hoe de woning nu is en wat de verbeteringen kunnen zijn.
Ik denk dat je niet goed snapt wat ''prive sfeer'' is. Beperkt binnendringen in de prive sfeer is nog daaraan toe..reparaties, onderhoud ed. Als iemand door heel mijn huis loopt en overal rondkijkt dan is dat van een andere orde. Dat was al het geval met waardebepaling huis en nu dus ook met het energielabel..er worden hier grenzen verlegd... Dat wordt gedaan bij koop huizen en huur huizen nu dus posters die het hier hebben over het is niet jou huis dat is niet echt een argument.

• 8mile13
De verhuurder heeft al energiemaatregelen in de planning. Daar zijn al mensen voor geweest. Twee keer al bij mij, waren ze ook in heel het huis. Heeft helemaal niks met Energielabel te maken. Slaat ook helemaal nergens op dat ze nu komen kijken. Er komt ventilatie, dubbele beglazing en isolatiemaatregelen voor heel de flat nog dit jaar dus dan is dat energielabel binnnen een tijd van niks weer gedateerd.

De verhuurder heeft mijn adres, telefoonnummer en emailadres doorgegeven aan energielabel zonder mij daarin te kennen .Energielabel heeft mij ook al twee keer gebeld en een keer gemaild gisteren. Wat ik zie als erg overdreven.

Zoals gezegd komen ze in heel het huis kijken en foto's maken wat ongeveer en half uur zal duren volgens verhuurder. Ook dit jaar de corona prik. Vroegen ze telefoonnummer en wilden ze gegevens doorgeven aan diverse instanties. Het houdt hier echt niet op. De staat rupsje nooit genoeg gaat ieder keer een stapje verder. Het is zo dat privacyoverwegingen de politiek ervan doet weerhouden om bepaalde zaken erdoor te drukken maar ergens dan hakken ze de knoop gewoon door en nemen je weer wat privacy af. Daarin gaan ze ieder keer een stap verder.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee