Vloerverwarming verdeler kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 11:11
Beste mede tweakers,

Voor mijn nieuwe huis ben ik op zoek naar een nieuwe vloerverwarming verdeler.

Vloerverwarming beneden 6 groepen en radiatoren op bovenverdieping.

Ik wil er een nieuwe HR ketel plaatsen (Intergas) en ook de verdeler vervangen.

Nu vraag ik mij af of de onderstaande verdeler hiervoor geschikt is, deze lijkt me voor stadsverwarming omdat er een terugslagklep inzit?

Of kan deze ook gebruikt worden met een HR Intergas ketel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjdqYAWx3O0kmSeRWBDAn9E8Mak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Veki7ZA6aE8rIxHoRto0avMM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:17
e ik heb een vraag voor je. ik zie links een rtl ventiel en inregelventiel ?
ik zie rechts een blauwe knop. waar is me themostaat knop en voeler ?
https://www.warmteservice...-5-45-%7C-tl001-11109-45-

de vraag of bovenstaant voorbeeldt gebruik kan worden voor een cv ketel ik zet er mijn vraagtekens bij.
een normaale cv vloerverwarming kan kort ciculeren. oftelwel het aanvoer water stroomt na een korte uitwisseling de cv retour in. omdat stadsverwerming anders is moet er een klep tussen.
waardoor je niet meer kort kan ciculeren. en je alleen nog maar lang kan circuelren.
voor stadsverwamirng is dat wat je wilt/nodig hebt. maar bij een cv wil het weleens problemen geven.

eigenlijk zou je die klep boven rechts moeten vervangen voor een blindplaat. en de sticker moeten verwijderen. https://www.wildkamp.nl/p...ad-voor-s-verdeler/871495

kijk ook even dit filmpje voor het ophangen van je vloerverwarming
https://www.youtube.com/watch?v=Q0NAFlF4RxY

en je moet dus een voeler en een thermostaat knop toevoegen. (en die blauwe knop moet weg. )
ik zou het liefst zeggen pak gewoon een nieuwe. dan zit je zeker goed. ipv deze proberen te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
Als ik heel eerlijk ben kan ik je vraag niet beantwoorden omdat ik het niet weet. Ik zie een thermostaat kraan op de retour inderdaad en de thermostaat met de voeler (blauwe dop) mist inderdaad...(wel los te koop toch?)

Wat ik lees op internet is dat er voor een goede werking met een intergas ketel juist een terugslagklep nodig is, dit zou een buisje zijn die je kan kopen en die vervangt een stukje pijp onder de pomp.. al wordt het plaatsen van een 2 weg klep aangeraden..

Met mijn beperkte kennis dacht ik dus als er al een tweewegklep in de verdeler zit dan zal dat misschien ook goed zijn? Of denk ik dan te simpel?

Begrijp ik het goed dat je die ingebouwde terugslagklep eruit kan halen en kan afsluiten met die einddop uit de link?

Ja misschien is een nieuwe beter? Maar ik kan deze geschikt overnemen.. dus dacht is vragen/proberen waard mits het kan en niet voor problemen zorgt.

[ Voor 19% gewijzigd door D3LTA op 29-08-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
ik heb je post maar even in 3 delen geknipt anders is het niet te volgen.
D3LTA schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:25:
Als ik heel eerlijk ben kan ik je vraag niet beantwoorden omdat ik het niet weet. Ik zie een thermostaat kraan op de retour inderdaad en de thermostaat met de voeler (blauwe dop) mist inderdaad...(wel los te koop toch?)
bij beter kijken zit de themostaat knop zit in het plastic zakje. onder het snoer van je pomp.
(ook is het voelerdraad zichtbaar.) die blauwe knop. is de aanvoer. een handwieltje gok ik.
die moet vervangen worden door een thermostaat kraan. waar die knop op past.
https://www.warmteservice...FUWTuAFZZACBoCyQgQAvD_BwE
(ik weet niet zeker of het de juiste schroefdraad is)
(maar mischien is het blauwe dopje enkel het afdek kapje. en kan de knop in het zakje er zo op)

de linkerkant is de retour. een inregelkraan en een rtl ventiel. beide kan je laten zitten.
een rtl ventiel is een begrenzer om te voorkomen dat er geen heet water je retour in stroomt.
dus die zou je kunnen laten zitten. maar je moet hem wel goed/volledig open zetten.
Wat ik lees op internet is dat er voor een goede werking met een intergas ketel juist een terugslagklep nodig is, dit zou een buisje zijn die je kan kopen en die vervangt een stukje pijp onder de pomp.. al wordt het plaatsen van een 2 weg klep aangeraden..

Met mijn beperkte kennis dacht ik dus als er al een tweewegklep in de verdeler zit dan zal dat misschien ook goed zijn? Of denk ik dan te simpel?
welke terugslag klep doel je op ? kan je een link posten naar het artikel ?
ik moet even de context weten. om hier goed antwoordt op te kunnen geven.

theoretisch gezien kan een keerklep in je verdeler efficiënter zijn. je dwingt het warme water je vloer in.
alleen niet alle ketels kunnen die extra afstand goed overbruggen. er komt zeg maar 50 tot 100 meter
leiding bij. dan moet je de pomp van je cv voluit zetten en je radiatoren gaan knijpen. misschien gaat je cv dan ruisen etc. het inregelen wordt gewoon een stukje lastiger als je de klep laat zitten. en daarom
is het eigenlijk beter om hem te verwijderen. (en dat leidt tot de volgende vraag : (het kwam zo uit ;) )
Begrijp ik het goed dat je die ingebouwde terugslagklep eruit kan halen en kan afsluiten met die einddop uit de link?
ik kan niet met 100 procent zekerheid zeggen of het ook lukt. soms zitten ze in de loctite etc.
soms zit er binnen nog meer. wat er niet uit kan etc. (het is een beetje een gok zeg maar)
maar het lijkt erop dat je de messing klep er uit kan draaien. (voor eventueel onderhoud etc)
zie ook even het voorbeeld. zonder de klep. https://www.vloerverwarmi...qtv8SmL2M0uRoCLL4QAvD_BwE

ik gok dat de maat 1 duims is. maar het kan ook 5/4 zijn of 3/4. dan heb je een andere dop nodig.
https://witway.nl/messing-stop/ (kijk maar even welke je nodig hebt ze staan er allemaal.)
nu moet je wel weer een busje locttite 55 halen. https://www.warmteservice...dpakking-koker/p/80457605
(het is draad paking en geen lijm) ideaal spul voor schroefdraad verbinding. ook voor beginners.

je snapt welke kant ik op wil/ als het goed kan je terugslag klep verwijderen en afsluiten met die einddop uit de link.https://www.wildkamp.nl/p...ad-voor-s-verdeler/871495 of een van de andere.
Ja misschien is een nieuwe beter? Maar ik kan deze geschikt overnemen.. dus dacht is vragen/proberen waard mits het kan en niet voor problemen zorgt.
zie deze post. thoeretisch gezien kan het met klep erin werken. maar het kan ook problemen opleveren.
en dan heb ik het over dat je vloer niet warm wordt. je radiatoren te warm worden etc. (inregelproblemen)
en dan adviseer ik hem te verwijderen. wat bij jouw verstandig is dat is een beetje koffiedik kijken.

meestal plaats ik de juiste verdeler en hou me niet zo bezig met ombouwen. de verdeler lijkt wel heel erg veel op dit voorbeelt https://www.vloerverwarmi...qtv8SmL2M0uRoCLL4QAvD_BwE en daarom verwacht ik dat ombouwen wel mogenlijk is. het is een op een hetzelfde.

technische problemen zoals een te hete vloer kunnen niet. mits je hem goed aansluit. in de aanvoer zit een temperatuur voeler. en themostaat kraan. welke het water mengt op ingestelde temperatuur. (40 graden)
en bij de pomp zit een extra beveiliging. maximaal thermostaat. van 45 graden of iets in die richting.
dus daar zitten 2 beveiligingen. dus dat loopt wel los.

mag ik je nog een tip geven wel een ontlucht plaatsen in de aanvoer en de retour leiding naar de verdeler.
mits dat nodig is/de leidingen van onder af komen. je zal niet de eerste zijn die hier terug komt omdat ze er niet inzitten.

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 30-08-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
even het artikel van intergas erbij gepakt. Kan ik een Intergas Kombi Kompakt HR(E) combineren met vloerverwarming?

Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.

een verdeler zonder keerklep is hydraulisch neutraal. dus oftewel je kan de klep verwijderen. zonder
dat er problemen ontstaan. (evervuitgaande dat het dezelfde verdeler wordt als die ik heb gepost. https://www.vloerverwarmi...qtv8SmL2M0uRoCLL4QAvD_BwE

een verdeler met keerklep ? is volgens mijn ook hydraulisch neutraal cv zoekt altijd de kortse weg.
de vloerwarmings pomp pompt het water door die keerklep heen. de kans dat je vloer verwarmings
pomp je cv aanslingert. is zeer klein. mocht het wel gebeuren heb je een elektronisch afsluiter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
miciel schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:38:
ik heb je post maar even in 3 delen geknipt anders is het niet te volgen.
Bedankt voor het opdelen en de heldere uitleg, wordt zeer gewaardeerd
bij beter kijken zit de themostaat knop zit in het plastic zakje. onder het snoer van je pomp.
(ook is het voelerdraad zichtbaar.) die blauwe knop. is de aanvoer. een handwieltje gok ik.
die moet vervangen worden door een thermostaat kraan. waar die knop op past.
https://www.warmteservice...FUWTuAFZZACBoCyQgQAvD_BwE
(ik weet niet zeker of het de juiste schroefdraad is)
(maar mischien is het blauwe dopje enkel het afdek kapje. en kan de knop in het zakje er zo op)

de linkerkant is de retour. een inregelkraan en een rtl ventiel. beide kan je laten zitten.
een rtl ventiel is een begrenzer om te voorkomen dat er geen heet water je retour in stroomt.
dus die zou je kunnen laten zitten. maar je moet hem wel goed/volledig open zetten.
Heb inderdaad nog een extra foto ontvangen waar de thermostaat in een zakje te zien is, compleet nieuw en nooit gebruikt dus die zit er bij.

Dus wat betreft de retour kant is alles prima? de vraag is dus of die terugslagklep voor problemen gaat zorgen.....
welke terugslag klep doel je op ? kan je een link posten naar het artikel ?
ik moet even de context weten. om hier goed antwoordt op te kunnen geven.

theoretisch gezien kan een keerklep in je verdeler efficiënter zijn. je dwingt het warme water je vloer in.
alleen niet alle ketels kunnen die extra afstand goed overbruggen. er komt zeg maar 50 tot 100 meter
leiding bij. dan moet je de pomp van je cv voluit zetten en je radiatoren gaan knijpen. misschien gaat je cv dan ruisen etc. het inregelen wordt gewoon een stukje lastiger als je de klep laat zitten. en daarom
is het eigenlijk beter om hem te verwijderen. (en dat leidt tot de volgende vraag : (het kwam zo uit ;) )
Intergas geeft aan bij een HRE ketel icm met vloerverwarming Keerklep met retourleiding te gebruiken om thermosifonwerking tegen te gaan, echter wordt het gebruik van een 2-weg klep in de retourleiding aangeraden.

ook zou een mogelijk oplossing zijn om de pomp van de vloerverwarming aan te sluiten op pin7/8 van de X2 connector (CV-POMP)

Nu even terugkomend op waar het mij om ging, die 2-weg klep tussen de retourleiding, doet die klep dan hetzelfde als de 2-weg klep in de verdeler of niet?
ik kan niet met 100 procent zekerheid zeggen of het ook lukt. soms zitten ze in de loctite etc.
soms zit er binnen nog meer. wat er niet uit kan etc. (het is een beetje een gok zeg maar)
maar het lijkt erop dat je de messing klep er uit kan draaien. (voor eventueel onderhoud etc)
zie ook even het voorbeeld. zonder de klep. https://www.vloerverwarmi...qtv8SmL2M0uRoCLL4QAvD_BwE

ik gok dat de maat 1 duims is. maar het kan ook 5/4 zijn of 3/4. dan heb je een andere dop nodig.
https://witway.nl/messing-stop/ (kijk maar even welke je nodig hebt ze staan er allemaal.)
nu moet je wel weer een busje locttite 55 halen. https://www.warmteservice...dpakking-koker/p/80457605
(het is draad paking en geen lijm) ideaal spul voor schroefdraad verbinding. ook voor beginners.

je snapt welke kant ik op wil/ als het goed kan je terugslag klep verwijderen en afsluiten met die einddop uit de link.https://www.wildkamp.nl/p...ad-voor-s-verdeler/871495 of een van de andere.

zie deze post. thoeretisch gezien kan het met klep erin werken. maar het kan ook problemen opleveren.
en dan heb ik het over dat je vloer niet warm wordt. je radiatoren te warm worden etc. (inregelproblemen)
en dan adviseer ik hem te verwijderen. wat bij jouw verstandig is dat is een beetje koffiedik kijken.

meestal plaats ik de juiste verdeler en hou me niet zo bezig met ombouwen. de verdeler lijkt wel heel erg veel op dit voorbeelt https://www.vloerverwarmi...qtv8SmL2M0uRoCLL4QAvD_BwE en daarom verwacht ik dat ombouwen wel mogenlijk is. het is een op een hetzelfde.

technische problemen zoals een te hete vloer kunnen niet. mits je hem goed aansluit. in de aanvoer zit een temperatuur voeler. en themostaat kraan. welke het water mengt op ingestelde temperatuur. (40 graden)
en bij de pomp zit een extra beveiliging. maximaal thermostaat. van 45 graden of iets in die richting.
dus daar zitten 2 beveiligingen. dus dat loopt wel los.
Ik ga gewoon is even bij de fabrikant informeren, als ik op de foto kijk staat er VZ Systems, en lijkt exact op type waar je de link van stuurt, kijken wat die me kunnen vertellen.
mag ik je nog een tip geven wel een ontlucht plaatsen in de aanvoer en de retour leiding naar de verdeler.
mits dat nodig is/de leidingen van onder af komen. je zal niet de eerste zijn die hier terug komt omdat ze er niet inzitten.
Alle tips zijn welkom!

Ketel en verdeler zitten op nog geen meter van elkaar en de ketel hangt er schuin boven, zou het dan nodig zijn?

Wel werdt me aangeraden een Vuilafscheider te plaatsen? is dit aan te raden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00
Ik ben geen expert, maar als je toch bezig bent: als je zones wil creëren met de vloerverwarming en/of de boel beter inregelen is het handig om op elke lus ook nog een regel ventiel te plaatsen (kwam ik pas geleden ook achter toen ik dacht de boel met smart home producten slimmer te maken).

Je hebt links onder de themostaat kraan denk ik een regel ventiel zodat je de hele installatie kan knijpen en dan heb je onder de witte doppen waarschijnlijk ventielen zitten. Daar kan je bijvoorbeeld deze op zetten:

https://www.amazon.de/-/n...+nc&qid=1630317579&sr=8-1

Je kan dan per groep open/dicht doen. In onze situatie hebben we bijvoorbeeld een koude entree die ik eigenlijk als losse zone wil regelen. Om dat goed voor elkaar te krijgen mis ik (denk ik) een regel ventiel per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
D3LTA schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:27:

Dus wat betreft de retour kant is alles prima? de vraag is dus of die terugslagklep voor problemen gaat zorgen.....

[...]

Intergas geeft aan bij een HRE ketel icm met vloerverwarming Keerklep met retourleiding te gebruiken om thermosifonwerking tegen te gaan, echter wordt het gebruik van een 2-weg klep in de retourleiding aangeraden.

ook zou een mogelijk oplossing zijn om de pomp van de vloerverwarming aan te sluiten op pin7/8 van de X2 connector (CV-POMP)

Nu even terugkomend op waar het mij om ging, die 2-weg klep tussen de retourleiding, doet die klep dan hetzelfde als de 2-weg klep in de verdeler of niet?
de door jouw gelinkte terugslag klep is bedoelt voor het volgende probleem:

• Een terugslagklep, als er op korte afstand van het toestel leidingen naar boven
lopen. Hiermee wordt voorkomen dat er tijdens tapwaterbedrijf van het toestel
thermosifonwerking optreedt (een niet veerbediende terugslagklep, dient verticaal gemonteerd te worden).

de door jouw gelinkte twee weg klep is voor het volgende probleem :

de elektrische twee weg klep en terug slag klep worden gebruikt bij een verdeler die niet haudraulisch neutraal is, zie 5.1.2 in de intergas handleiding. maar je hebt een verdeler die wel hydraulisch neutraal is.
dus in theorie heb je geen terugslagklep of twee weg klep nodig. (maar soms moet er wel wat tussen)

even terug koment de vraag waar het jouw om gaat of dat de terugslag klep in de verdeler hetzelfde doet als hij in de retour van de ketel. nee, de klep heeft wel een zelfde werking. maar ze doen niet hetzelfde. omdat ze op een hele andere plek in het systeem zitten.

de klep die in je vloerverwarmings verdeler zit. is om te voorkomen dat het aanvoer water gelijk je retour in kan lopen. de terug slag klep voor onder je ketel is tegen een thermische sifon werking. (begin van de post)
de terugslagklep in de retour van de verdeler is om ongewenste circulatie tegen te gaan. maar dat geld
vooral bij een verdeler die niet hydraulisch neutraal is. je hebt een verdeler die wel hydraulisch neutraal is.
en daardoor heb je niet zoveel kleppen of onderdelen nodig. enkel als er verwarmings/tapwater problemen optreden.

maar als je heel bang bent voor problemen dan kan je wel alvast een keerklep er in bouwen.
en welke postite nou het beste daarvoor is dan moet ik eerst weten hoe je systeem in elkaar zit.
is er kans op een thermosifon werking door leidingen boven de ketel of loopt er niks naar boven ?

je pomp aansluiten op de normale pompuitgang gaat geen verschil maken. (pin7/8)
je pomp staat dan ook te draaien tijdens warm water tappen. en dat moet eigenlijk niet.
Ik ga gewoon is even bij de fabrikant informeren, als ik op de foto kijk staat er VZ Systems,
en lijkt exact op type waar je de link van stuurt, kijken wat die me kunnen vertellen.
een prima idee. zij zullen wel kunnen zeggen of die klep eruit kan.
Ketel en verdeler zitten op nog geen meter van elkaar en de ketel hangt er schuin boven, zou het dan nodig zijn?
zolang alle lucht naar je ketel kan lopen is er niks aan de handt.
maar zit er in je leidingwerk kans op een luchtbel. dan moet je wel een onluchter plaatsen.
(eigenlijk kan ik dat enkel beoordelen op basis van tekening of foto.)
Wel werdt me aangeraden een Vuilafscheider te plaatsen? is dit aan te raden ?
ja het is beter van wel voor allebei je pompen. die willen weleens vervuilen doordat er kleine staal
deeltjes in blijven kleven het zijn soort magneten. ook blijven je kijk glaasjes er door mooi schoon.
nutuurlijk haal je niet alles eruit met een magneet filter. maar het scheelt zeker een hoop ellende.
1 vuilfilter is in jouw geval voldoende. die kan dan onder je cv ketel bijv. in de retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
bij een zone regeling moet je ook een doorschakeling naar je cv ketel maken.

een losse zoneregeling zonder doorschakeling naar je cv is meestal niet veel meer dan een veredelde thermostaat kraan. waarbij de ruimte gewoon koud blijft. totdat de ruimte waar de kamerthemostaat hangt
het koud krijgt. dan pas gaat je cv branden. (maar een extra of nieuwe regeleing kan absoluut geen kwaad.)
om even over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
Even korte update

Heb de leverancier gesproken en die zegt dat de terugslagklep in de verdeler gewoon kan met een HR ketel combinatie.. heb hem vergeten te vragen of de klep eruit kan 😔

Is het eigenlijk alleen maar een intergas ketel die gevoeliger is met vloerverwarming en een 2 weg klep nodig heeft? Of allemaal wel ? Ik moet nog een ketel kopen namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
miciel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:33:
bij een zone regeling moet je ook een doorschakeling naar je cv ketel maken.

een losse zoneregeling zonder doorschakeling naar je cv is meestal niet veel meer dan een veredelde thermostaat kraan. waarbij de ruimte gewoon koud blijft. totdat de ruimte waar de kamerthemostaat hangt
het koud krijgt. dan pas gaat je cv branden. (maar een extra of nieuwe regeleing kan absoluut geen kwaad.)
om even over na te denken.
Ik doe niet anders dan nadenken haha, maar heb hiermee toch echt hulp nodig zoals je wel merkt..misschien moet ik je maar inhuren 🙂 aparte ruimte regeling is niet noodzakelijk, dacht zelf aan paar van die tado thermostaten op de radiatoren om ruimtes niet onnodig warm te laten worden en toch nog een beetje te kunnen sturen.

@miciel een regel ventiel zit toch op de verschillende groepen op deze verdeler toch? Omdat ik ook debiet meters zie die regel je toch dmv de knoppen op het retour deel of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door D3LTA op 30-08-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
D3LTA schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:34:
Even korte update

Heb de leverancier gesproken en die zegt dat de terugslagklep in de verdeler gewoon kan met een HR ketel combinatie.. heb hem vergeten te vragen of de klep eruit kan 😔

Is het eigenlijk alleen maar een intergas ketel die gevoeliger is met vloerverwarming en een 2 weg klep nodig heeft? Of allemaal wel ? Ik moet nog een ketel kopen namelijk..
https://www.vloerverwarmi...e/regelunit-verdeler.html
er zijn verdelers die je cv als het ware aanzuigen. en niet alle ketels kunnen
daar mee overweg. er zijn ook verdelers. die via de retour warmte kunnen onttrekken. perongeluk.
(zie handleiding intergas ketel artikel 5.1.2 ) dit betreft een verdeler welke hydralisch niet neutraal is.

jij heb een hydraulisch neutrale verdeler. die oefent geen werking uit op je cv ketel.
anders hadden ze wel gezegdt van die klep moet eruit. het kan niet etc. maar zei zeggen het kan.
(ik twijfel, vanwege de slang lengte die je toevoegt. maar vaak kom je er wel mee weg. )
en anders trek je de keerklep er later als nog uit. bij een hydraulische neutrale verdeler zijn
geen kleppen nodig. (uitzondering daar gelaten. heel soms 1 op 100 die wel een klep nodig)

intergas hamert alleen op dat er kleppen in moeten als de verdeler niet hydraulisch neutraal is.
om ongewenste stroming via de retour te voorkomen. zie handeling intergas 5.1.2

eigenlijk houd geen enkele ketel van ongewenst stroming via de retour, ook via de aanvoer
kunnen sommige ketels niet mee overweg/ze slaan in storing. dan moet er wel een twee weg klep in.
deze moet dan in de aanvoer leiding van de vloerverwarmings verdeler geplaatst worden.

D3LTA schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:43:

[...]

Ik doe niet anders dan nadenken haha, maar heb hiermee toch echt hulp nodig zoals je wel merkt..misschien moet ik je maar inhuren 🙂 aparte ruimte regeling is niet noodzakelijk, dacht zelf aan paar van die tado thermostaten op de radiatoren om ruimtes niet onnodig warm te laten worden en toch nog een beetje te kunnen sturen.
eigenlijk moet je er dan wel een ketel regeling voor je tado knoppen erbij doen.
dan heb je een goed werkendt systeem voor je radiatoren. je vloerverwming
kan je voorzien van een afsluiter in de aanvoer met kamer thermostaat (een roundje)
voor je vloerverming heb je dan geen doorschakeling naar je ketel. (dat kan helaas niet)
benden kan dan wat achter lopen kouder worden etc.

een compleet systeem bestaat natuurlijk ook klik op de link. ook van tado.
https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf
dan heb je voor je vloerverwarming en je radiatoren een doorschakeling naar je cv ketel.
(ik zou lekker gaan voor optie twee uit deze handleiding. die is vrij simpel)

je kan natuurlijk ook benden een kamer thermosstaat doen.
en boven tado knoppen zonder doorschakeling naar de cv ketel.
dan loopt boven wel wat achter. het kan daar koud worden etc.
@miciel een regel ventiel zit toch op de verschillende groepen op deze verdeler toch? Omdat ik ook debiet meters zie die regel je toch dmv de knoppen op het retour deel of zie ik dat verkeerd?
in je retour zit een inregel ventiel voor de hele verdeler. onder het zeskanten dopje.
de debiet meters zijn instelbaar tussen de 1 en de 5 liter.
en dan heb je ook nog de knoppen op je retour waarmee je kan knijpen/inregelen.
(eigenlijk is dat bedoelt voor thermische moteren. te kunnen plaatsen.
deze gaan alleen maar open of dicht. inregelen doe je in dat geval met je debiet meters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
Bedankt voor de duidelijkheid uitleg, heb nu meer vertrouwen dat het met deze verdeler gaat werken en zal hem dan ook overnemen.

Ik krijg pas in december de sleutel van de nieuwe woning en heb maar 3, niet hele duidelijke foto's van de huidige op setup.

Ketel is een atag blauwe engel geloof ik nu en de verdeler geen idee.. maar ziet er in mijn ogen uit dat het vervangen geen overbodige luxe is.

Wat betreft het tado systeem ga ik eerst voor optie 2 denk ik, alleen tado knoppen op de radiatoren boven, is kijken hoe dat bevalt icm home assistant en een slimme woonkamer thermostaat.

Mocht je na de foto's nog op of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Oh de woning heeft een oppervlakte van 177m2, inhoud weet ik niet precies, bedoeling is een intergas xtreme HR ketel, of zal deze teveel vermogen hebben??, woning is goed geïsoleerd en overal kunststof kozijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFvwihv0oUwJVET2U94A6G4bdEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5oNJRYPSP7v9bmZS3xFip69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV1d4Y4bgWRiiwj7z7zqDhrclTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQwh09Fk2mO63LPOtonEnmuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_KkG3iHEDOV6JTkfHZqoTLOovc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGIZ280hDj9b89tkCBkeGpGt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
D3LTA schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:43:
Bedankt voor de duidelijkheid uitleg, heb nu meer vertrouwen dat het met deze verdeler gaat werken en zal hem dan ook overnemen.

Ik krijg pas in december de sleutel van de nieuwe woning en heb maar 3, niet hele duidelijke foto's van de huidige op setup.

Ketel is een atag blauwe engel geloof ik nu en de verdeler geen idee.. maar ziet er in mijn ogen uit dat het vervangen geen overbodige luxe is.

Wat betreft het tado systeem ga ik eerst voor optie 2 denk ik, alleen tado knoppen op de radiatoren boven, is kijken hoe dat bevalt icm home assistant en een slimme woonkamer thermostaat.

Mocht je na de foto's nog op of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Oh de woning heeft een oppervlakte van 177m2, inhoud weet ik niet precies, bedoeling is een intergas xtreme HR ketel, of zal deze teveel vermogen hebben??, woning is goed geïsoleerd en overal kunststof kozijnen.
blauwe engel is tegenwoordig blauwe bengel. die mag je wel vervangen ja.
de verdeler die er nu zit. is oude meuk. die kan ook vervangen worden.
ik zou het gewoon proberen met die gene die je kan overnemen.
alle beveiligingen etc zitten erop. het bedrijf zegt dat het kan etc.
en eventueel ombouwen moet je later maar eens naar kijken. ​

wat betreft het tado verhaal doe je er gelijk een zone klep bij ?
en de ketel ontvanger, oftwel maak je hem gelijk compleet ?
of ga je in stappen werken en later de boel compleet maken ?
(gewoon puur uit interesse,)

de extrme 36 heeft een minimum waarde van ongeveer 8 kw. oftewel 8000 watt.
kijk even of je dat vermogen engizins kwijt kan in het huis aan radiatoren en vloerverwarming.
anders gaat hij de hele tijd staan pendelen. een ketel kan beter continu branden.

maar voor een exacte berekening moet je wel weten hoeveel m3 er in het huis zit. maar ik ben niet de expert in isolatie. en kan ook niet de juiste berekening maken. daar zijn andere goed in. er zit hier een hele club.
ik weet even niet zo gouw wie ik moet oproepen. of welk topic ik je naar moet verwijzen. (ik weet niet alles)

misschien moet je voor de vraag of de ketel geschikt is even in nieuw topic maken. dan heb wat meer de
isolatie experts. die mee kijken. en de input van anderen. (dit topic gaat vooral over vloerverwaming)
en alle verschillende verdelers. dat vindt lang niet iedereen interessant of heeft daar verstandt van.

hoe ik een berekening maak ​ik kijk altijd een beetje naar wat er in zit. kwa radiatoren en hoe groot de ruimte is die deze moeten verwarmen. ongeveer 75 watt per kub is de oude richtlijn. ook kijk ik naar wat zo,n online rekentool zegt. die twee met elkaar vergelijken. en dan komt er meestal 2 keer ongeveer hetzelfde uit. zo niet dan zit er meestal ergens een rekenfoutje. of niet de juiste radiator. of je systeem ook goed werkt hangt ook af van de radiatoren die er hangen het leidindingwerk etc. is alles ontlucht en noem maar op.
(laatst een heel topic. allemaal mankementen wat blijkt stondt de cv ketel te laag in zijn kw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
miciel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:19:
[...]

blauwe engel is tegenwoordig blauwe bengel. die mag je wel vervangen ja.
de verdeler die er nu zit. is oude meuk. die kan ook vervangen worden.
ik zou het gewoon proberen met die gene die je kan overnemen.
alle beveiligingen etc zitten erop. het bedrijf zegt dat het kan etc.
en eventueel ombouwen moet je later maar eens naar kijken. ​

wat betreft het tado verhaal doe je er gelijk een zone klep bij ?
en de ketel ontvanger, oftwel maak je hem gelijk compleet ?
of ga je in stappen werken en later de boel compleet maken ?
(gewoon puur uit interesse,)

de extrme 36 heeft een minimum waarde van ongeveer 8 kw. oftewel 8000 watt.
kijk even of je dat vermogen engizins kwijt kan in het huis aan radiatoren en vloerverwarming.
anders gaat hij de hele tijd staan pendelen. een ketel kan beter continu branden.

maar voor een exacte berekening moet je wel weten hoeveel m3 er in het huis zit. maar ik ben niet de expert in isolatie. en kan ook niet de juiste berekening maken. daar zijn andere goed in. er zit hier een hele club.
ik weet even niet zo gouw wie ik moet oproepen. of welk topic ik je naar moet verwijzen. (ik weet niet alles)

misschien moet je voor de vraag of de ketel geschikt is even in nieuw topic maken. dan heb wat meer de
isolatie experts. die mee kijken. en de input van anderen. (dit topic gaat vooral over vloerverwaming)
en alle verschillende verdelers. dat vindt lang niet iedereen interessant of heeft daar verstandt van.

hoe ik een berekening maak ​ik kijk altijd een beetje naar wat er in zit. kwa radiatoren en hoe groot de ruimte is die deze moeten verwarmen. ongeveer 75 watt per kub is de oude richtlijn. ook kijk ik naar wat zo,n online rekentool zegt. die twee met elkaar vergelijken. en dan komt er meestal 2 keer ongeveer hetzelfde uit. zo niet dan zit er meestal ergens een rekenfoutje. of niet de juiste radiator. of je systeem ook goed werkt hangt ook af van de radiatoren die er hangen het leidindingwerk etc. is alles ontlucht en noem maar op.
(laatst een heel topic. allemaal mankementen wat blijkt stondt de cv ketel te laag in zijn kw.)
Heb de verdeler inmiddels overgenomen en verwacht hem morgen met de post..

Wat betreft de tado setup, je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt dus ik ga me er is goed in verdiepen.. wat betreft zone klep en ruimte regeling aan ketel.. heb nu zo geen enkel idee hoe ik dat zou moeten realiseren. Mocht het me naar nader onderzoek te gek worden, dan hou ik het eerst maar is bij 4 tado radiator kranen voor de 4 slaapkamers of misschien voor badkamer ook nog 1, kijken of ik die dan kan aansturen met home assistant.

Wat betreft de ketel, als je wat anders zou aanraden dan bv de intergas extreme hoor ik het graag..

Voor de vuilafscheider heb ik de SpiroTrap MB3 gevonden, die voldoet??

2 weg klep achter de retour had ik niet nodig zei je, zo nog andere zaken waar ik rekening mee moet of kan houden of wat je eventueel nog zou aanraden?

Bedankt zover voor alle info wordt zeer gewaardeerd!

[ Voor 55% gewijzigd door D3LTA op 31-08-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
D3LTA schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:34:
[...]

Heb de verdeler inmiddels overgenomen en verwacht hem morgen met de post..
gaaf. ook al is het pas voor later wel leuk om alles voor te bereiden.
Wat betreft de tado setup, je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt dus ik ga me er is goed in verdiepen.. wat betreft zone klep en ruimte regeling aan ketel.. heb nu zo geen enkel idee hoe ik dat zou moeten realiseren. Mocht het me naar nader onderzoek te gek worden, dan hou ik het eerst maar is bij 4 tado radiator kranen voor de 4 slaapkamers of misschien voor badkamer ook nog 1, kijken of ik die dan kan aansturen met home assistant.
ja dat kan je ook doen. ​eest 4 knoppen boven en dan beneden gewoon een normale kamer thermostaat om je cv ketel aan te sturen. er hangt heus wel ergens een kamer thermostaat aan die atag. die moet je als de ketel gaat vervangen ook vervangen voor een normaal roundje modulerend kan je in ieder geval voorlopig stoken. en is het een lekker simpel systeem. (en dan loopt boven maar een klein beetje achter)

en voor de rest zou ik er inderdaad je er een keertje erin verdiepen. de handeleiding doorlezen etc.
op een later tijdstip moet je een afsluiter voor je verdeler plaatsen. waarschijlijk een tweeweg klep.
waaraan je de slime kamerthermostaat hangt. en module aan je cv ketel. (het roundje kan dan weg.)
eventueel open je tegen die tijd even een nieuw topic. er zijn veel tado gebruikers hier op tweakers.

als je je verveelt we hebben ook nog evohome. maar dan ben je wel meer geldt kwijt.
hce 80 dan kan je de hele benden verdieping in zones gaan opdelen.
2 x een draadloze ontvanger 1 voor de hce 80 en 1 voor de cv ketel
boel kamer thermostaten voor de benden verdeiping. 2 stuks ofzo.
en paar hce 92 knoppen voor boven. pak weg gouw 1000 euro ofzo.
(ja ik weet wel hoe evo home werkt is een simpeler systeem)
Wat betreft de ketel, als je wat anders zou aanraden dan bv de intergas extreme hoor ik het graag..
een maatje kleiner. de xtreme 30. heeft een wat lagere onderwaarde.
maar eigenlijk moet je daar echt even een ander topic voor aanmaken.
waar geen enorme lappen tekst in staan. over vloerwarming etc.
sommige tweakers balen een beetje dat de extreme 36 een grote onderwaarde heeft.
de ketel gaat lopen pendelen veel start en stops heeft etc. kan zijn warmte niet goed kwijt.

maar ja het is of veel warm water en cv ketel die dus gaat pendelen zijn warmte niet kwijt kan.
of je hebt wat minder warm water en hij brandt wel netjes. maar ik weet niet hoe groot je huis is.
wat je verbruik is etc. voor hetzeflde geldt. kan je ketel die 8 kw onderwaarde wel kwijt in je cv systeem.
Voor de vuilafscheider heb ik de SpiroTrap MB3 gevonden, die voldoet??
ja is prima.
2 weg klep achter de retour had ik niet nodig zei je, zo nog andere zaken waar ik rekening mee moet of kan houden of wat je eventueel nog zou aanraden?

Bedankt zover voor alle info wordt zeer gewaardeerd!
er zijn 2 verschillende dingen hier gaande, ik wil wel even een slag om de arm houden.

1 kwa keerklep in de retour van je cv ketel vaak is deze is niet nodig. maar soms moet hij er wel in.
bijv ​als er leidingen boven de cv ketel zitten. welke een thermosifon werking kunnen veroorzaken.
hangt de ketel op de begane grondt en zit er nog 1 verdieping boven ?
dan moet de keerklep wel in de retour van je cv ketel. (staat in de handleiding)

2 de een keerklep in de retour van je vloer verwarming. 90 % van de gevallen is het niet nodig.
maar soms moet hij er wel in als er storingen optreden. als het een zelf gebouwde verdeler is etc.
(het gros van de vloerverdelers draait zonder keerklep/zijn hydraulisch neutraal/is ooit zo bedacht)

ja een microbellen ontluchter. maar dat moet je echt even zelf overwegen.
ik heb nog nooit iemand gehad die erom vroeg. het is wel beter. zeker als
je de boel helemaal gaat fijn tunnen maar 80% draait prima zonder. microbellen ontluchter.
(oja en zo,n onluchtings sleuteltje. voor je cv ketel/ er zit geen automaat op)

hoe moet je beide apparten plaatsen vraagt u zich af ?
https://www.youtube.com/watch?v=DLVZux3nAcY&t
https://www.youtube.com/watch?v=vHNPNS5S9K0
je leidingen goed ontbramen. en voor de rest is het gewoon heel veel oefenen.
de inregelkraan uit het filmpjes is niet nodig jij hebt een instelbare pomp. (menu van cv ketel)

hoe de roest verwijderen ? https://www.youtube.com/watch?v=pZZYV_MYosU

oja er moet een nieuwe rookgas bij. recyclen mag niet meer. kijk je even goed uit.
het stickt van de mensen die geen verstand hebben van rookgassen.
https://www.installatie.n...odig-gedraai-in-de-vinex/
https://www.installatie.n.../bevestigingspen-te-kort/
of laat je ketel instalaren door een bedrijf en doe je de rest cv zijdig zelf ?
is mischien wel beter. kunnen ze hem gelijk afstellen controleren etc.

(laat alleen wel feenstra buiten de deur. wat zij doen is heel raar werken. )
de rookgas is in orde. maar het leidingwerk ragellen ze helaas af.
normaal bedrijf werkt wel wat netter. levert gewoon een 8 af kwa leidingwerk.

(en ik zal heus nog wel wat zijn vergeten. er is zoveel dat ik niet alles kan benomen.)

ik laat meestal de vloerverwarming wat meer water verpompen. dus die pomp in zijn 3
en een klein beetje inregelen waar nodig. reden consumenten willen graag een snelle feedback.
het moet binnen 2 uur warm zijn. (dit geldt voor na het opstook protecol.)
eventueel met een warmte camera. voor het echt goed te doen.

oja nog een ding een pompschakelaar. maar bij een zuinige pomp maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 01-09-2021 12:57 ]

Pagina: 1