Toon posts:

Vloerverwarming verdeler kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• D3LTA
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-10 21:07
Beste mede tweakers,

Voor mijn nieuwe huis ben ik op zoek naar een nieuwe vloerverwarming verdeler.

Vloerverwarming beneden 6 groepen en radiatoren op bovenverdieping.

Ik wil er een nieuwe HR ketel plaatsen (Intergas) en ook de verdeler vervangen.

Nu vraag ik mij af of de onderstaande verdeler hiervoor geschikt is, deze lijkt me voor stadsverwarming omdat er een terugslagklep inzit?

Of kan deze ook gebruikt worden met een HR Intergas ketel?

• D3LTA
Als ik heel eerlijk ben kan ik je vraag niet beantwoorden omdat ik het niet weet. Ik zie een thermostaat kraan op de retour inderdaad en de thermostaat met de voeler (blauwe dop) mist inderdaad...(wel los te koop toch?)

Wat ik lees op internet is dat er voor een goede werking met een intergas ketel juist een terugslagklep nodig is, dit zou een buisje zijn die je kan kopen en die vervangt een stukje pijp onder de pomp.. al wordt het plaatsen van een 2 weg klep aangeraden..

Met mijn beperkte kennis dacht ik dus als er al een tweewegklep in de verdeler zit dan zal dat misschien ook goed zijn? Of denk ik dan te simpel?

Begrijp ik het goed dat je die ingebouwde terugslagklep eruit kan halen en kan afsluiten met die einddop uit de link?

Ja misschien is een nieuwe beter? Maar ik kan deze geschikt overnemen.. dus dacht is vragen/proberen waard mits het kan en niet voor problemen zorgt.

[Voor 19% gewijzigd door D3LTA op 29-08-2021 22:32]

• D3LTA
miciel schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:38:
ik heb je post maar even in 3 delen geknipt anders is het niet te volgen.
Bedankt voor het opdelen en de heldere uitleg, wordt zeer gewaardeerd
bij beter kijken zit de themostaat knop zit in het plastic zakje. onder het snoer van je pomp.
(ook is het voelerdraad zichtbaar.) die blauwe knop. is de aanvoer. een handwieltje gok ik.
die moet vervangen worden door een thermostaat kraan. waar die knop op past.
https://www.warmteservice...FUWTuAFZZACBoCyQgQAvD_BwE
(ik weet niet zeker of het de juiste schroefdraad is)
(maar mischien is het blauwe dopje enkel het afdek kapje. en kan de knop in het zakje er zo op)

de linkerkant is de retour. een inregelkraan en een rtl ventiel. beide kan je laten zitten.
een rtl ventiel is een begrenzer om te voorkomen dat er geen heet water je retour in stroomt.
dus die zou je kunnen laten zitten. maar je moet hem wel goed/volledig open zetten.
Heb inderdaad nog een extra foto ontvangen waar de thermostaat in een zakje te zien is, compleet nieuw en nooit gebruikt dus die zit er bij.

Dus wat betreft de retour kant is alles prima? de vraag is dus of die terugslagklep voor problemen gaat zorgen.....
welke terugslag klep doel je op ? kan je een link posten naar het artikel ?
ik moet even de context weten. om hier goed antwoordt op te kunnen geven.

theoretisch gezien kan een keerklep in je verdeler efficiënter zijn. je dwingt het warme water je vloer in.
alleen niet alle ketels kunnen die extra afstand goed overbruggen. er komt zeg maar 50 tot 100 meter
leiding bij. dan moet je de pomp van je cv voluit zetten en je radiatoren gaan knijpen. misschien gaat je cv dan ruisen etc. het inregelen wordt gewoon een stukje lastiger als je de klep laat zitten. en daarom
is het eigenlijk beter om hem te verwijderen. (en dat leidt tot de volgende vraag : (het kwam zo uit ;) )
Intergas geeft aan bij een HRE ketel icm met vloerverwarming Keerklep met retourleiding te gebruiken om thermosifonwerking tegen te gaan, echter wordt het gebruik van een 2-weg klep in de retourleiding aangeraden.

ook zou een mogelijk oplossing zijn om de pomp van de vloerverwarming aan te sluiten op pin7/8 van de X2 connector (CV-POMP)

Nu even terugkomend op waar het mij om ging, die 2-weg klep tussen de retourleiding, doet die klep dan hetzelfde als de 2-weg klep in de verdeler of niet?
ik kan niet met 100 procent zekerheid zeggen of het ook lukt. soms zitten ze in de loctite etc.
soms zit er binnen nog meer. wat er niet uit kan etc. (het is een beetje een gok zeg maar)
maar het lijkt erop dat je de messing klep er uit kan draaien. (voor eventueel onderhoud etc)
zie ook even het voorbeeld. zonder de klep. https://www.vloerverwarmi...qtv8SmL2M0uRoCLL4QAvD_BwE

ik gok dat de maat 1 duims is. maar het kan ook 5/4 zijn of 3/4. dan heb je een andere dop nodig.
https://witway.nl/messing-stop/ (kijk maar even welke je nodig hebt ze staan er allemaal.)
nu moet je wel weer een busje locttite 55 halen. https://www.warmteservice...dpakking-koker/p/80457605
(het is draad paking en geen lijm) ideaal spul voor schroefdraad verbinding. ook voor beginners.

je snapt welke kant ik op wil/ als het goed kan je terugslag klep verwijderen en afsluiten met die einddop uit de link.https://www.wildkamp.nl/p...ad-voor-s-verdeler/871495 of een van de andere.

zie deze post. thoeretisch gezien kan het met klep erin werken. maar het kan ook problemen opleveren.
en dan heb ik het over dat je vloer niet warm wordt. je radiatoren te warm worden etc. (inregelproblemen)
en dan adviseer ik hem te verwijderen. wat bij jouw verstandig is dat is een beetje koffiedik kijken.

meestal plaats ik de juiste verdeler en hou me niet zo bezig met ombouwen. de verdeler lijkt wel heel erg veel op dit voorbeelt https://www.vloerverwarmi...qtv8SmL2M0uRoCLL4QAvD_BwE en daarom verwacht ik dat ombouwen wel mogenlijk is. het is een op een hetzelfde.

technische problemen zoals een te hete vloer kunnen niet. mits je hem goed aansluit. in de aanvoer zit een temperatuur voeler. en themostaat kraan. welke het water mengt op ingestelde temperatuur. (40 graden)
en bij de pomp zit een extra beveiliging. maximaal thermostaat. van 45 graden of iets in die richting.
dus daar zitten 2 beveiligingen. dus dat loopt wel los.
Ik ga gewoon is even bij de fabrikant informeren, als ik op de foto kijk staat er VZ Systems, en lijkt exact op type waar je de link van stuurt, kijken wat die me kunnen vertellen.
mag ik je nog een tip geven wel een ontlucht plaatsen in de aanvoer en de retour leiding naar de verdeler.
mits dat nodig is/de leidingen van onder af komen. je zal niet de eerste zijn die hier terug komt omdat ze er niet inzitten.
Alle tips zijn welkom!

Ketel en verdeler zitten op nog geen meter van elkaar en de ketel hangt er schuin boven, zou het dan nodig zijn?

Wel werdt me aangeraden een Vuilafscheider te plaatsen? is dit aan te raden ?

• D3LTA
Even korte update

Heb de leverancier gesproken en die zegt dat de terugslagklep in de verdeler gewoon kan met een HR ketel combinatie.. heb hem vergeten te vragen of de klep eruit kan 😔

Is het eigenlijk alleen maar een intergas ketel die gevoeliger is met vloerverwarming en een 2 weg klep nodig heeft? Of allemaal wel ? Ik moet nog een ketel kopen namelijk..

• D3LTA
miciel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:33:
bij een zone regeling moet je ook een doorschakeling naar je cv ketel maken.

een losse zoneregeling zonder doorschakeling naar je cv is meestal niet veel meer dan een veredelde thermostaat kraan. waarbij de ruimte gewoon koud blijft. totdat de ruimte waar de kamerthemostaat hangt
het koud krijgt. dan pas gaat je cv branden. (maar een extra of nieuwe regeleing kan absoluut geen kwaad.)
om even over na te denken.
Ik doe niet anders dan nadenken haha, maar heb hiermee toch echt hulp nodig zoals je wel merkt..misschien moet ik je maar inhuren 🙂 aparte ruimte regeling is niet noodzakelijk, dacht zelf aan paar van die tado thermostaten op de radiatoren om ruimtes niet onnodig warm te laten worden en toch nog een beetje te kunnen sturen.

@miciel een regel ventiel zit toch op de verschillende groepen op deze verdeler toch? Omdat ik ook debiet meters zie die regel je toch dmv de knoppen op het retour deel of zie ik dat verkeerd?

[Voor 6% gewijzigd door D3LTA op 30-08-2021 18:45]

• D3LTA
Bedankt voor de duidelijkheid uitleg, heb nu meer vertrouwen dat het met deze verdeler gaat werken en zal hem dan ook overnemen.

Ik krijg pas in december de sleutel van de nieuwe woning en heb maar 3, niet hele duidelijke foto's van de huidige op setup.

Ketel is een atag blauwe engel geloof ik nu en de verdeler geen idee.. maar ziet er in mijn ogen uit dat het vervangen geen overbodige luxe is.

Wat betreft het tado systeem ga ik eerst voor optie 2 denk ik, alleen tado knoppen op de radiatoren boven, is kijken hoe dat bevalt icm home assistant en een slimme woonkamer thermostaat.

Mocht je na de foto's nog op of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Oh de woning heeft een oppervlakte van 177m2, inhoud weet ik niet precies, bedoeling is een intergas xtreme HR ketel, of zal deze teveel vermogen hebben??, woning is goed geïsoleerd en overal kunststof kozijnen.

• D3LTA
miciel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:19:
[...]

blauwe engel is tegenwoordig blauwe bengel. die mag je wel vervangen ja.
de verdeler die er nu zit. is oude meuk. die kan ook vervangen worden.
ik zou het gewoon proberen met die gene die je kan overnemen.
alle beveiligingen etc zitten erop. het bedrijf zegt dat het kan etc.
en eventueel ombouwen moet je later maar eens naar kijken. ​

wat betreft het tado verhaal doe je er gelijk een zone klep bij ?
en de ketel ontvanger, oftwel maak je hem gelijk compleet ?
of ga je in stappen werken en later de boel compleet maken ?
(gewoon puur uit interesse,)

de extrme 36 heeft een minimum waarde van ongeveer 8 kw. oftewel 8000 watt.
kijk even of je dat vermogen engizins kwijt kan in het huis aan radiatoren en vloerverwarming.
anders gaat hij de hele tijd staan pendelen. een ketel kan beter continu branden.

maar voor een exacte berekening moet je wel weten hoeveel m3 er in het huis zit. maar ik ben niet de expert in isolatie. en kan ook niet de juiste berekening maken. daar zijn andere goed in. er zit hier een hele club.
ik weet even niet zo gouw wie ik moet oproepen. of welk topic ik je naar moet verwijzen. (ik weet niet alles)

misschien moet je voor de vraag of de ketel geschikt is even in nieuw topic maken. dan heb wat meer de
isolatie experts. die mee kijken. en de input van anderen. (dit topic gaat vooral over vloerverwaming)
en alle verschillende verdelers. dat vindt lang niet iedereen interessant of heeft daar verstandt van.

hoe ik een berekening maak ​ik kijk altijd een beetje naar wat er in zit. kwa radiatoren en hoe groot de ruimte is die deze moeten verwarmen. ongeveer 75 watt per kub is de oude richtlijn. ook kijk ik naar wat zo,n online rekentool zegt. die twee met elkaar vergelijken. en dan komt er meestal 2 keer ongeveer hetzelfde uit. zo niet dan zit er meestal ergens een rekenfoutje. of niet de juiste radiator. of je systeem ook goed werkt hangt ook af van de radiatoren die er hangen het leidindingwerk etc. is alles ontlucht en noem maar op.
(laatst een heel topic. allemaal mankementen wat blijkt stondt de cv ketel te laag in zijn kw.)
Heb de verdeler inmiddels overgenomen en verwacht hem morgen met de post..

Wat betreft de tado setup, je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt dus ik ga me er is goed in verdiepen.. wat betreft zone klep en ruimte regeling aan ketel.. heb nu zo geen enkel idee hoe ik dat zou moeten realiseren. Mocht het me naar nader onderzoek te gek worden, dan hou ik het eerst maar is bij 4 tado radiator kranen voor de 4 slaapkamers of misschien voor badkamer ook nog 1, kijken of ik die dan kan aansturen met home assistant.

Wat betreft de ketel, als je wat anders zou aanraden dan bv de intergas extreme hoor ik het graag..

Voor de vuilafscheider heb ik de SpiroTrap MB3 gevonden, die voldoet??

2 weg klep achter de retour had ik niet nodig zei je, zo nog andere zaken waar ik rekening mee moet of kan houden of wat je eventueel nog zou aanraden?

Bedankt zover voor alle info wordt zeer gewaardeerd!

[Voor 55% gewijzigd door D3LTA op 31-08-2021 22:36]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee