AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I
Vraag
Beste antwoord (via Richo999 op 01-09-2021 17:11)
Mijn vrouw gebruikt alleen maar het HomeAssistant Dashboard, die heb ik gemaakt op haar verzoek zodat zij precies kan doen wat ze wilt.
Naast het Dashboard heb ik overal schakelaars, remotes of sensoren zodat de afhankelijkheid van de iPhone/ Watch er niet is. Denk daar eerst over na, hoe ga ik het bedienen, hoe ga ik automatiseren. Als je dat duidelijk hebt komen de keuzes voor protocollen en systemen wel.
En oh ja, een hobby kost geld. Wil je dus iets goed doen, investeer dan in goede producten. De enige keer dat mijn domotica niet werkt is als ik zelf iets veranderd heb en dat is erg fijn.
Alle reacties
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Z-wave kabouters
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Zigbee is trouwens niet per definitie betrouwbaarder, van mijn 80 (ofzo) zwave modules en een 25 zigbee modules heb ik vaker dat er een zigbee (batterij) module niet meer reageert dan dat ik dit met zwave heb, zigbee modules zijn wel de goedkope aqara modules.
Dat heb ik reeds een tijdje gedaan, al de grootste irritaties gehad om de slimme meter te koppelen aan HA. Wil het ook graag eenvoudig out of the box laten werken, lees mijn vriendin moet het ook kunnen bedienen/troubleshooten.Septillion schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:21:
Als je toch al HA draait, waarom niet eerst daar eens mee spelen?
ZigBee is niet altijd even makkelijk qua compatibiliteit, HUE heb ik ook voor gebruikersgemak gekocht. ZigBee zou met 3.0 beter moeten werken maar voor de rest ben ik er ook niet bekend mee.Gizz schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:13:
Waarom Z-wave? Je bent al met Zigbee bezig (Hue) en zaken als schakelaars en shutters zijn er ook als zigbee. Zigbee is goedkoper en vaak betrouwbaarder.
Z-wave kabouters
Wat is geschikte keuze in mijn situatie waar ik niet uren hoef te prutsen om iets in HA te configureren en bij de volgende update hopen dat het nog werkt.Grozno schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:05:
En wat is nu concreet je vraag?
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je op zoek bent naar specifiek een controller met alleen z-wave. Waarom wil je niet in één systeem ook je verlichting kunnen bedienen? Dat gaat je niet lukken met een z-wave controller en zigbee lampen. Ook beperk je jezelf gigantisch richting de toekomst: wil je later iets op basis van wifi (denk bijvoorbeeld aan Shelly), dan kun je daar ook niets mee met je z-wave controller. En dan kijken we nog niet eens naar wat eraan zit te komen in de vorm van Thread en Matter.
Dat je een controller voor je domotica zoekt, zoals een Homey, snap ik. Maar dat je je focust op een controller die alleen z-wave is, terwijl je nog geen enkel z-wave apparaat hebt, lijkt me niet logisch.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 30-08-2021 09:43 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Sinds kort ben ik ook bezig met Home Assistant en het is zeer eenvoudig om de Vera controller te integreren in HA. Het aansturen vanuit HA werkt erg snel.
Het voordeel van de Vera controller is dat ze erg goedkoop zijn en je dus gemakkelijk kunt proberen of het goed werkt in jouw situatie. De controllers van Fibaro zijn een stuk duurder.
ben niet specifiek op zoek naar alleen Z-wave controller, kwam Fibaro tegen en ze hebben een aantrekkelijk eco-systeem vandaar ook mijn interesse daarin, maar homey is ook een optie gezien een vriend van me en enkele andere hier ook al homey aan halen. Zal eens wat verder kijken naar homeyGizz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:40:
@Richo999 Je lijkt dus op zoek naar een alles in één apparaat. Goed om te weten, want bij een Z-wave controller denk ik aan zoiets.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je op zoek bent naar specifiek een controller met alleen z-wave. Waarom wil je niet in één systeem ook je verlichting kunnen bedienen? Dat gaat je niet lukken met een z-wave controller en zigbee lampen. Ook beperk je jezelf gigantisch richting de toekomst: wil je later iets op basis van wifi (denk bijvoorbeeld aan Shelly), dan kun je daar ook niets mee met je z-wave controller. En dan kijken we nog niet eens naar wat eraan zit te komen in de vorm van Thread en Matter.
Dat je een controller voor je domotica zoekt, zoals een Homey, snap ik. Maar dat je je focust op een controller die alleen z-wave is, terwijl je nog geen enkel z-wave apparaat hebt, lijkt me niet logisch.
De usb antenna heb ik ook al gezien maar wil ik die gaan gebruiken icm met mijn VM server loop ik denk ik al snel tegen problemen qua verbindingen op gezien deze bij mij in de patchkast staat in de kelder, dan lijkt me een homey die ik idd in de woonkamer over wifi laat draaien wel een betere optie. Shelly zal ik eens bekijken (nog nooit van gehoord) tnx.
Dit omdat de updates van de apparaten voor zover ik weet alleen via een home center (lite) uit te voeren zijn. De update bestanden heb ik nog niet los op internet gevonden.
Ik heb zelf gemerkt dat veel Fibaro apparaten met oudere firmware wordt verkocht, dus direct na de aankoop zijn er al updates beschikbaar.
Voor de WAF kun je beter fysieke schakelaars erbij gebruiken. Hier worden de fysieke schakelaars overal voor de WAF goed geaccepteerd. Het hele huis hangt daarom ook vol met Fibaro Walli schakelaars en dimmers.
Zelfs voor de Philips Hue lampen waarvan we er maar een paar hebben is een fysieke schakelaar aan de muur opgehangen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Volgens mij is de hc3l behoorlijk beperkt qua aantal modules en scenes? iets van 20 modules max? of zit ik ernaast.DutchKel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:35:
Als je voornamelijk voor Fibaro gaat dan kan ik je aanraden om een Fibaro home center (lite) te nemen.
Dit omdat de updates van de apparaten voor zover ik weet alleen via een home center (lite) uit te voeren zijn. De update bestanden heb ik nog niet los op internet gevonden.
Ik heb zelf gemerkt dat veel Fibaro apparaten met oudere firmware wordt verkocht, dus direct na de aankoop zijn er al updates beschikbaar.
Voor de WAF kun je beter fysieke schakelaars erbij gebruiken. Hier worden de fysieke schakelaars overal voor de WAF goed geaccepteerd. Het hele huis hangt daarom ook vol met Fibaro Walli schakelaars en dimmers.
Zelfs voor de Philips Hue lampen waarvan we er maar een paar hebben is een fysieke schakelaar aan de muur opgehangen.
Mijn vrouw gebruikt alleen maar het HomeAssistant Dashboard, die heb ik gemaakt op haar verzoek zodat zij precies kan doen wat ze wilt.
Naast het Dashboard heb ik overal schakelaars, remotes of sensoren zodat de afhankelijkheid van de iPhone/ Watch er niet is. Denk daar eerst over na, hoe ga ik het bedienen, hoe ga ik automatiseren. Als je dat duidelijk hebt komen de keuzes voor protocollen en systemen wel.
En oh ja, een hobby kost geld. Wil je dus iets goed doen, investeer dan in goede producten. De enige keer dat mijn domotica niet werkt is als ik zelf iets veranderd heb en dat is erg fijn.
De lite is inderdaad beperkt, maar je hebt ook een uitgebreidere waar je zelfs plugins voor kunt maken als je je een beetje verdiept in de LUA programmeertaal.akatar schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:23:
[...]
Volgens mij is de hc3l behoorlijk beperkt qua aantal modules en scenes? iets van 20 modules max? of zit ik ernaast.
Ik heb bijvoorbeeld een koppeling gemaakt dat als het licht op de badkamer of de wc aan gaat dat de ventilatie dan tijdelijk op max gaat. De ventilatie kan ik weer bedienen met een REST API.
Maar alleen met een home center kun je voor zover ik weet de fibaro Z-Wave modules mee updaten omdat de update bestanden zo niet vrijgegeven zijn.
Ik heb daarnaast ook nog een philips hue en home assistant draaien. Mijn vriendin gebruikt voornamelijk google home om de lampen aan te zetten of de fysieke schakelaars.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Heb ik geen moeite mee, spul moet werken en gezien smarthome vooral makkelijker maken niet moeilijker met een hoop troubleshooting na elke update of aan de praat krijgen.Archie_T schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:31:
Ik heb een Fibaro, Homey en HomeAssistant en gebruik alle drie (en ook HomeKit), qua tweaking en leuke dingen HomeAssistant. Qua stabiliteit Fibaro en qua eenvoud en mogeijkheden Homey.
Schakelaars is voor mij nu grotendeels HUE en dat blijft ook wel zo. De rest kijk ik gewoon voor zodra ik een keuze maak, maar homey lijkt me dan wel het makkelijkst.
Dan lijkt mij Homey inderdaad een prima keuze! Fibaro gebruik ik echt alleen als ZWave controller tegenwoordig juist vanwege de beperkte integraties, moet wel zeggen dat ik een HC2 heb en de HC3 nog niet aangeschaft. Homey is lekker simpel en kan je toch best goede dingen mee.Richo999 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:18:
[...]
Heb ik geen moeite mee, spul moet werken en gezien smarthome vooral makkelijker maken niet moeilijker met een hoop troubleshooting na elke update of aan de praat krijgen.
Schakelaars is voor mij nu grotendeels HUE en dat blijft ook wel zo. De rest kijk ik gewoon voor zodra ik een keuze maak, maar homey lijkt me dan wel het makkelijkst.