Welke center bij tannoy xt6f speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janus_freggel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 16:16
Sinds kort ben ik in bezit van tannoy revolution xt6f speakers als vervanging van de revolution signature dc4t. Deze laatste heb ik nu in gebruik als surround speakers.
Ik ga d nog een wat oudere subwoofer staan, die inmiddels afgekoppeld is, want de xt6f gaat hier met gemak overheen. Ik heb ook nog een oude kleine Onkyo center die ooit uit een surround set kwam. En je raad het al, deze past totaal niet meer bij de centers, dus deze inmiddels ook uitgezet en de centers laat ik het werk doen. Dus van een 5.1 naar een 4.0 set gegaan maar met heel veel beter geluid :)

Oja dit alles staat aangesloten op een Yamaha rxv675, ook al wat ouder, maar voldoet nog prima.
Qua muziek is mijn smaak heel breed (van metal tot techno en voor de kids ook top40) en maak ik veel gebruik van tidal vanwege de lossless kwaliteit.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een bijpassende center speaker, maar dat blijkt lastig. De tannoys zelf zijn niet meer te koop en de tweedehands markt is erg dun op dit gebied. Ik weet dat de beste optie is om er een uit dezelfde serie te krijgen, maar dat lijkt vooralsnog niet te lukken. Mis ik de center? Niet bij tv kijken en sowieso niet bij muziek, maar bij een goede film voegt het wel een dimensie toe.

Inmiddels even als test een Dali spektor vocal (6 ohm terwijl de rest 8ohm is, maar dat mag niet uitmaken volgens mij? ) besteld om eens te luisteren of dit past, beide merken blinken wel uit in het hoog vind ik en ik vind ze aangenaam klinken. Als dit niets is stuur ik hem terug.
Luisteren in een winkel is wat lastig want dan moet ik m'n eigen boxen meenemen (in het OV....)

Vandaar de vraag of iemand weet welke klankkleur/merk of type goed matcht met de tannoys en mijn overige componenten?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt een luidspreker die qua tonaliteit aansluit. Dit zijn de metingen van de Tannoy:
https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

Je wil in feite dan een luidspreker met een treble boost van 3 á 5dB vanaf 2Khz. Dat is vrij veel, dus misschien een Klipsch? Die hebben vaak ook een enorme treble boost.

De Dali's die je noemt komen mogelijk ook in de buurt, de Spektor serie heeft ook een flinke treble boost.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2021 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 13:52
Ah, altijd wel fan geweest van Tannoy. Je speakers hebben droog genomen deze frequency response hieronder. Je luisterruimte kan echter bepaalde frequencties versterken danwel uitdoven, het is aan te raden daar sterk rekening mee te houden.

Afbeeldingslocatie: https://www.stereophile.com/images/620Tan6fig4.jpg

Vanaf 100hz daalt het al snel 3~5dB en vanaf 40Hz gaat het steil naar beneden. Misschien wil je graag 30~40Hz beter horen, maar daar vind je eigenlijk alleen maar diepe subs of de absolute low end van geluidseffecten.

Daarnaast is het zoals Koeitje zegt fijn als deze center ook nog licht piekt waar de Tannoys dippen, op de graph bekeken zit dat tussen de 250 en 2500Hz, maar het kan ook zijn dat dit niet wenselijk is, het is tenslotte een hifi speaker.

Dat ze bij Tannoy geen koekebakkers zijn, kunnen we wel over eens zijn en ze zullen dus vrij bewust die speaker zo ontworpen hebben.Veel consumenten hebben nl de voorkeur voor deze disco smile (veel low en high end en wat zuiniger in het midden).

Ook handig is om je budget te weten, subs varieren van een paar tientjes tot enkele duizenden euros.

Ik raad aan om verstelbare subs te halen, zodoende valt er nog wat naar smaak aan te passen. Als ik snel kijk naar karakteristieken, dan raad ik aan deze modellen eens te proberen:

Prijs grofweg van hoog naar laag:
  • Neumann KH 750 DSP D G
  • Sub10 Mk2 van ADAM
  • Genelec 7050/7360 sub
  • Eve TS108 of TS110
  • T10 van Adam (wat budgetvriendelijkere variant)
  • Yamaha HS8S
  • Mackie MRS10
Je kan ook even in het subwoofer topic rondsnuffelen, al moet ik daarbij wel vermelden dat daar verkopers actief zijn die zich vooral bezigen met consumentenspul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:04:

[Afbeelding]

Vanaf 100hz daalt het al snel 3~5dB en vanaf 40Hz gaat het steil naar beneden. Misschien wil je graag 30~40Hz beter horen, maar daar vind je eigenlijk alleen maar diepe subs of de absolute low end van geluidseffecten.
Die piek bij 100hz moet je negeren bij Stereophile, die komt door de manier van meten (staat ook in de tekst geloof ik).

Blijkbaar heeft ASR hem ook gemeten, dit is 100% accuraat:
https://www.audiosciencer...t-6-speaker-review.14662/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjjEe_Oil6laOc_AhdvTTzu_s2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhEO2vKn1lHgJLSPoH61IWKW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janus_freggel
vlaaing peerd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:04:

Ik raad aan om verstelbare subs te halen, zodoende valt er nog wat naar smaak aan te passen. Als ik snel kijk naar karakteristieken, dan raad ik aan deze modellen eens te proberen:

Prijs grofweg van hoog naar laag:
  • Neumann KH 750 DSP D G
  • Sub10 Mk2 van ADAM
  • Genelec 7050/7360 sub
  • Eve TS108 of TS110
  • T10 van Adam (wat budgetvriendelijkere variant)
  • Yamaha HS8S
  • Mackie MRS10
Je kan ook even in het subwoofer topic rondsnuffelen, al moet ik daarbij wel vermelden dat daar verkopers actief zijn die zich vooral bezigen met consumentenspul.
Dank voor je advies over een sub, wellicht haal ik die er ook nog eens bij en dan komt dit zeker van pas.
Maar voor nu ben ik echt op zoek naar een center, omdat ik die toch wel een klein beetje mis, in mijn kleine huiskamer wordt een sub niet gemist :)

Ik heb een Dali Spektor Vokal in bestelling staan, maar die kan makkelijk teruggestuurd worden als dat hem niet is. Budget ligt ergens tussen de 150-400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janus_freggel
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Die piek bij 100hz moet je negeren bij Stereophile, die komt door de manier van meten (staat ook in de tekst geloof ik).

Blijkbaar heeft ASR hem ook gemeten, dit is 100% accuraat:
https://www.audiosciencer...t-6-speaker-review.14662/
[Afbeelding]
Thanks, er zal nog wel iets verschil zitten in deze bookshelf en de vloerstaander, met name in het laag denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 13:52
janus_freggel schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Dank voor je advies over een sub, wellicht haal ik die er ook nog eens bij en dan komt dit zeker van pas.
Maar voor nu ben ik echt op zoek naar een center, omdat ik die toch wel een klein beetje mis, in mijn kleine huiskamer wordt een sub niet gemist :)
mijn excuses, ik zat foutief alleen maar naar subs te kijken en wat gefocust om je frequency reponse plat te krijgen. Doorgaans hoef je vloerstaanders ook meestal niet uit te breiden. alhoewel de Tannoys altijd wat helder klinken.

Doorgaans zou ook het stereobeeld wel in orde moeten zijn, kan het zijn dat andere plaatsing het niet al oplost? Soms scheelt 30cm dichter of verder van de muur al een enorm stuk.
Ik heb een Dali Spektor Vokal in bestelling staan, maar die kan makkelijk teruggestuurd worden als dat hem niet is. Budget ligt ergens tussen de 150-400
Om te blijven bij een center die juist opduikt in waar de Tannoy wat minder is, lijken deze de piek op 1Khz te mijden en rond 600hz en 2Khz iets aan te vullen:

- Q-Acoustics 3090C
- Kef Q250c /Q650c
- Focal CC900

Probleem is een beetje dat als je specifiek zoekt, je helaas iets boven je budget uitkomt. Misschien dat je met merken als Monitor-Audio, Klipsch of Polk wat betere prijzen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janus_freggel schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Thanks, er zal nog wel iets verschil zitten in deze bookshelf en de vloerstaander, met name in het laag denk ik?
Oh sorry zat te suffen en had niet door dat je een bookshelf en vloerstander variant hebt, er kan best wel wat verschil zitten tussen de twee en niet alleen in het laag. Mijn post was voornamelijk bedoelt om aan te geven dat de 100hz bump bij Stereophile genegeerd kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2021 13:44 ]

Pagina: 1