Ik zou graag advies/feedback willen op het voorstel van een installateur voor een zonnepanelen installatie.
Ik heb ruimte voor 18-19 zonnepanelen op ons dak wat een gebogen vorm heeft:
- Type AEG 370 Wp full black (JA Solar voor 30 euro minder per paneel)
- 9 panelen op plat dak van uitbouw
- 6 panelen onder een hoek van ±30 graden
- 3-4 panelen onder een hoek van 50-60 graden
Alle panelen zijn op het ZO gericht. Er is nergens schaduwwerking van bomen of schoorstenen. Dus alleen vervuiling of vogelpoep zou ik last van kunnen hebben waardoor panelen minder gaan presteren.
Voor de omvormer zijn er 3 opties aangeboden:
- GoodWe 8K-DT G2 met 2 MPPT trackers, wat betekent dat de panelen op het gebogen dak samen worden gevoegd tot 1 string. Dit lijkt me verlies opleveren, ik weet alleen niet goed hoe veel.
- SolarEdge P404 + SE7K 3-fase
- Enphase IQ7+
De meerprijs voor Solar edge ligt op de 950 euro voor de hele installatie
Voor Enphase komt daar nog eens 850 euro bovenop.
De installateur levert het liefst AEG panelen, daar kan hij naar eigen zeggen een goede deal voor leveren en zijn goede (Duitse) kwaliteit. JA Solar (of een ander merk) kan tegen minderprijs, maar daar is hij minder enthousiast over.
De installateur is daarnaast voorstander van minimaal SE, omdat daardoor troubleshooting eenvoudiger is als de hele keten niet naar behoren werkt. En hij kan de performance van zijn hele aangesloten park beter met elkaar vergelijken. Nu of over 10 jaar. Ook zit hier natuurlijk weer marge op voor hem.
Zelf vind ik het wel meerwaarde hebben dat je de performance per paneel uit kunt lezen.
Tenslotte biedt Enphase volgens momenteel betere uitbreidbaarheid of opties om je auto te laden, mocht je dat willen. En als je uitgaat van 25 jaar levensduur van Enphase, en een SE omvormer die je eens moet vervangen zijn de kosten ongeveer gelijk. V
Is de SE de meerprijs waard in mijn opstelling vanwege de verschillende dakhoeken? Hoeveel zou een stringomvormer hier minder presteren?
En is Enphase nog eens de meerprijs waard? Wat zijn voordelen/nadelen van dit systeem tov SE?
Bedankt voor het lezen en meedenken
Ik heb ruimte voor 18-19 zonnepanelen op ons dak wat een gebogen vorm heeft:
- Type AEG 370 Wp full black (JA Solar voor 30 euro minder per paneel)
- 9 panelen op plat dak van uitbouw
- 6 panelen onder een hoek van ±30 graden
- 3-4 panelen onder een hoek van 50-60 graden
Alle panelen zijn op het ZO gericht. Er is nergens schaduwwerking van bomen of schoorstenen. Dus alleen vervuiling of vogelpoep zou ik last van kunnen hebben waardoor panelen minder gaan presteren.
Voor de omvormer zijn er 3 opties aangeboden:
- GoodWe 8K-DT G2 met 2 MPPT trackers, wat betekent dat de panelen op het gebogen dak samen worden gevoegd tot 1 string. Dit lijkt me verlies opleveren, ik weet alleen niet goed hoe veel.
- SolarEdge P404 + SE7K 3-fase
- Enphase IQ7+
De meerprijs voor Solar edge ligt op de 950 euro voor de hele installatie
Voor Enphase komt daar nog eens 850 euro bovenop.
De installateur levert het liefst AEG panelen, daar kan hij naar eigen zeggen een goede deal voor leveren en zijn goede (Duitse) kwaliteit. JA Solar (of een ander merk) kan tegen minderprijs, maar daar is hij minder enthousiast over.
De installateur is daarnaast voorstander van minimaal SE, omdat daardoor troubleshooting eenvoudiger is als de hele keten niet naar behoren werkt. En hij kan de performance van zijn hele aangesloten park beter met elkaar vergelijken. Nu of over 10 jaar. Ook zit hier natuurlijk weer marge op voor hem.
Zelf vind ik het wel meerwaarde hebben dat je de performance per paneel uit kunt lezen.
Tenslotte biedt Enphase volgens momenteel betere uitbreidbaarheid of opties om je auto te laden, mocht je dat willen. En als je uitgaat van 25 jaar levensduur van Enphase, en een SE omvormer die je eens moet vervangen zijn de kosten ongeveer gelijk. V
Is de SE de meerprijs waard in mijn opstelling vanwege de verschillende dakhoeken? Hoeveel zou een stringomvormer hier minder presteren?
En is Enphase nog eens de meerprijs waard? Wat zijn voordelen/nadelen van dit systeem tov SE?
Bedankt voor het lezen en meedenken
:fill(white):strip_exif()/f/image/WnbjbIk5O8uJ8Xj1GoTi2eFN.png?f=user_large)
/f/image/lUf5IlyNnoL7tJMf5EGzOtB2.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/eM9aHJF7Q35eKktbO5tQo4Lv.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/oGBsQsIU6ot9UTErAMTfPH1c.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/WwHEakHWfUHeBzS0CYeNg6KM.png?f=user_large)
/f/image/Z0AZYC1vsYWzquNAusDVpdeF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KYRzPD5graa5SgkNOu1Zi07w.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MrRsLCY2Of0L1UnAPb20Yu3S.png?f=user_large)