Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV systeem voor 3 dakvlakken onder verschillende hoek

Pagina: 1
Acties:

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik zou graag advies/feedback willen op het voorstel van een installateur voor een zonnepanelen installatie.

Ik heb ruimte voor 18-19 zonnepanelen op ons dak wat een gebogen vorm heeft:
- Type AEG 370 Wp full black (JA Solar voor 30 euro minder per paneel)
- 9 panelen op plat dak van uitbouw
- 6 panelen onder een hoek van ±30 graden
- 3-4 panelen onder een hoek van 50-60 graden
Alle panelen zijn op het ZO gericht. Er is nergens schaduwwerking van bomen of schoorstenen. Dus alleen vervuiling of vogelpoep zou ik last van kunnen hebben waardoor panelen minder gaan presteren.

Voor de omvormer zijn er 3 opties aangeboden:
- GoodWe 8K-DT G2 met 2 MPPT trackers, wat betekent dat de panelen op het gebogen dak samen worden gevoegd tot 1 string. Dit lijkt me verlies opleveren, ik weet alleen niet goed hoe veel.
- SolarEdge P404 + SE7K 3-fase
- Enphase IQ7+

De meerprijs voor Solar edge ligt op de 950 euro voor de hele installatie
Voor Enphase komt daar nog eens 850 euro bovenop.

De installateur levert het liefst AEG panelen, daar kan hij naar eigen zeggen een goede deal voor leveren en zijn goede (Duitse) kwaliteit. JA Solar (of een ander merk) kan tegen minderprijs, maar daar is hij minder enthousiast over.

De installateur is daarnaast voorstander van minimaal SE, omdat daardoor troubleshooting eenvoudiger is als de hele keten niet naar behoren werkt. En hij kan de performance van zijn hele aangesloten park beter met elkaar vergelijken. Nu of over 10 jaar. Ook zit hier natuurlijk weer marge op voor hem.
Zelf vind ik het wel meerwaarde hebben dat je de performance per paneel uit kunt lezen.

Tenslotte biedt Enphase volgens momenteel betere uitbreidbaarheid of opties om je auto te laden, mocht je dat willen. En als je uitgaat van 25 jaar levensduur van Enphase, en een SE omvormer die je eens moet vervangen zijn de kosten ongeveer gelijk. V

Is de SE de meerprijs waard in mijn opstelling vanwege de verschillende dakhoeken? Hoeveel zou een stringomvormer hier minder presteren?
En is Enphase nog eens de meerprijs waard? Wat zijn voordelen/nadelen van dit systeem tov SE?

Bedankt voor het lezen en meedenken

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
AEG panelen is werkelijk niets Duits aan. Het is een handelaar doet het recht gekocht heeft om dat te mogen voeren.

Solaredge moet zorgvuldig doorgerekend worden. Grote kans op optimizer clipping en opbrengst verlies.

Waarschijnlijk minder kosten dan Solaredge is 2 Goodwe omvormers. 1 voor de 9 panelen, een voor de 6+3/4.

Aansluiten op de 2x enkele fasen met gunstigste (laagste spanning) op een zonnige middag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
AEG panelen zijn wat mij betreft niet meer waard dan JA solar panelen.

Heb je een foto van je gebogen dak? En misschien een luchtfoto?

SolarEdge optimiser/paneel compatibility:
Welk 60 cells / 120 half cells 370 Wp AEG paneel is compatibel met P404? Die ik tegenkom hebben een Isc (kortsluitstroom) groter dan 11 A, dus niet compatible.
Hetzelfde geldt voor moderne 370 Wp JA solar panelen.
Een dergelijke offerte met onderdelen die niet compatibel lijken wekt bij mij geen vertrouwen.

SolarEdge optimiser clipping:
P401 is compatible met deze panelen maar die kan slechts 60 V uitsturen. Een simulatie met SolarEdge designer moet uitwijzen in hoeverre dat een acceptabel resultaat geeft. De meeste installateurs doen die moeite niet.
Anders zijn P505 85 V optimisers de oplossing maar die kosten al snel 10-15 euro per stuk meer.

Ook ik vind de Goodwe 3 fase oplossing geen elegante oplossing.
Tenslotte biedt Enphase volgens momenteel betere uitbreidbaarheid of opties om je auto te laden, mocht je dat willen. En als je uitgaat van 25 jaar levensduur van Enphase, en een SE omvormer die je eens moet vervangen zijn de kosten ongeveer gelijk.
Leg de uitbreiding beter meteen. Dat bespaart je 2x installatiekosten.
Hoe kan Enphase je auto beter laden dan iets anders?
Is de SE de meerprijs waard in mijn opstelling vanwege de verschillende dakhoeken? Hoeveel zou een stringomvormer hier minder presteren?
Hoeveel het productieverschil is durf ik niet te zeggen. Een string omvormer met panelen in meerdere richtingen per string gaat het nooit optimaal doen.
En is Enphase nog eens de meerprijs waard? Wat zijn voordelen/nadelen van dit systeem tov SE?
Als uit de simulatie blijkt dat SE acceptabel werkt zou ik daar voor kiezen.

edit:
en Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
iedere instalateur die het broodje aap AEG probeerd te verkopen als duits lekker links laten liggen.. ze weten 100% zeker hoe het echt zit.

ik zou als instalateur ook liever SE plaatsen.. betaald worden door SE voor trouble shoten en vervangen van optimizers, lekker man nu al garantie voor inkomen voor in de toekomst.

Ik denk zegt dat de beste man zijn roeping als 2e handsauto verkoper heeft gemist.

• Ronald
Ik had op mijn telefoon even over het gebogen dak heen gelezen... Dat is exit alle string omvormers wat mij betreft.

Het positieve: met alles pal zuid op p401 optimizers simuleert SE Designer 0.02% clipping verlies op een SE6K. Dat is positief. Op een SE5K kan dit ook prima, slechts een handje kWh aftopping, en daarmee de kostenefficiëntere keuze.

Dat betekend bijna zeker dat het met p404 of p505 ook met gebogen dak goed gaat draaien.... afhankelijk van hoe groot de oriëntatie verschillen zijn.

Wat minder positief is dat de installateur niet alleen broodjes app zit te verkopen, maar ook dat hij niet de 45 seconden heeft gebruikt om dit in de software in te voeren. Mijn advies: zoek een ander. Een goed SolarEdge 3 fase systeem ontwerpen is boven de pet van een luie installateur.

Deze https://www.solar-outlet....black-jkm355n-6tl3-b.html kunnen op p404, hebben zeker voor de centen erg lage degradatie, hoge en lange productgarantie. (Al heb ik -bk geleverd gekregen, en die zit een fractie (0.02A) boven 11A 8)7)

Maar het is nuttig te kijken naar https://www.solar-outlet....-mono-lr4-72hph-455m.html
Deze zijn duidelijk langer, maar als ze passen krijg je domweg veel meer opbrengst. Dan zijn de hogere kosten van p505 ook weer niet zo'n probleem.

Als de grote panelen niet passen, en geen paneel beschikbaar is via gekozen installateur dat op p404 kan, dan is er ook nog de optie om SE5K-RWB 'voor korte strings' te gebruiken. Die omvormer is duurder, maar p401 is efficiënter en een hoop goedkoper dan p505

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
@Ronald
Moet 19 panelen bij de RWB versie niet in 2 strings? Indien dat het geval is 'optimiser voltage clipped' dat meer dan bij een gewone SE 3 fase.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
@busscherski Ik heb er 20 in 1 string, volgens ontwerp in designer.

Ook gekeken naar string splitsen, om zo lagere stroomsterkte te krijgen, maar dat kwam weer op lichte clipping te staan.

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 28-08-2021 18:35 ]

• Menn_o
Heb je een foto van je gebogen dak? En misschien een luchtfoto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnYrtkaCHisa4kGaXqibA4HEG0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WnbjbIk5O8uJ8Xj1GoTi2eFN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP7obiCWm5ZfLCqfxFOnAsWYz1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUf5IlyNnoL7tJMf5EGzOtB2.png?f=fotoalbum_large

De panelen komen op de uitbouw, net boven het dakkapel links en vlak onder de nok.
SolarEdge optimiser/paneel compatibility:
Welk 60 cells / 120 half cells 370 Wp AEG paneel is compatibel met P404? Die ik tegenkom hebben een Isc (kortsluitstroom) groter dan 11 A, dus niet compatible.
Hetzelfde geldt voor moderne 370 Wp JA solar panelen.
Een dergelijke offerte met onderdelen die niet compatibel lijken wekt bij mij geen vertrouwen.
De P404 hebben een upgrade gehad vorig jaar van 10,1 naar 11A kortsluitstroom. Maar in de praktijk komt de kortsluitstroom toch nooit uit een paneel? Zijn er ueberhaupt 370-400Wp panelen met een Isc lager dan 11A?

Ik heb overigens van meerdere partijen een offerte ontvangen en allemaal stellen ze de P404 voor. Deze installateur is samen met een andere aanbieder een locale aanbieder met goede reviews die vrij eerlijk overkwamen. Ik heb aanbiedingen gehad van wat grotere partijen (Sungevity or Svea) die een waardeloos voorstel deden qua aantallen panelen etc.
Ook ik vind de Goodwe 3 fase oplossing geen elegante oplossing.
Waarom niet, kun je het toelichten? (het aanbod met Goodwe werd gedaan nadat ik vroeg wat het zou kosten met een stringomvormer ipv Solar Edge of Enphase. Ik wilde het prijsverschil weten.

• Menn_o
Het positieve: met alles pal zuid op p401 optimizers simuleert SE Designer 0.02% clipping verlies op een SE6K. Dat is positief. Op een SE5K kan dit ook prima, slechts een handje kWh aftopping, en daarmee de kostenefficiëntere keuze.

Dat betekend bijna zeker dat het met p404 of p505 ook met gebogen dak goed gaat draaien.... afhankelijk van hoe groot de oriëntatie verschillen zijn.

Wat minder positief is dat de installateur niet alleen broodjes app zit te verkopen, maar ook dat hij niet de 45 seconden heeft gebruikt om dit in de software in te voeren. Mijn advies: zoek een ander. Een goed SolarEdge 3 fase systeem ontwerpen is boven de pet van een luie installateur.
Bedoel je dat een SE7K een overkill is qua omvormer? Is het veel duurder dan een SE6K?

Maar voor de P401 heb je minimaal 16 panelen nodig in een string. Dat is wel weer tegen de grens aan met 18-19 panelen.

Komt het echt zo kritisch met SolarEdge omvormers? Mag de Isc van een paneel niet (net) boven de Isc van de omvormer liggen? Ik heb proberen te zoeken, maar vind hier verder geen bronnen of documentatie over op het Internet.

• busscherski
Ronald schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:34:
@busscherski Ik heb er 20 in 1 string, volgens ontwerp in designer.

Ook gekeken naar string splitsen, om zo lagere stroomsterkte te krijgen, maar dat kwam weer op lichte clipping te staan.
Dan moet het wel lukken. TS heeft evenveel Wp.
De P404 hebben een upgrade gehad vorig jaar van 10,1 naar 11A kortsluitstroom. Maar in de praktijk komt de kortsluitstroom toch nooit uit een paneel? Zijn er ueberhaupt 370-400Wp panelen met een Isc lager dan 11A?
Als je in volle zon de omvormer uit en weer aan zet zou er denk ik wel max Isc kunnen ontstaan.
Als er een optimiser kapot gaat wil je wel graag garantie denk ik. En als je installateur niet meer bestaat weet ik niet of je beroep op garantie wel zo soepel verloopt met onderdelen die niet compatibel zijn.
72 cells / 144 half cells panelen tot 405 Wp hebben een Isc lager dan 11A. (panelen van 2 x 1 meter)
In de praktijk zitten vrijwel alle panelen van 1 meter breed onder de 11 A. 1.05 meter breed zit rond 11 A en vaak net iets hoger. 350 of 355 Wp 60 cells panelen komen nog net onder 11 A Isc uit. Volgens mij heeft @Ronald die van hem daar op uitgezocht.

Kun je je favoriete legplan eens in de luchtfoto tekenen?
Waarom niet, kun je het toelichten? (het aanbod met Goodwe werd gedaan nadat ik vroeg wat het zou kosten met een stringomvormer ipv Solar Edge of Enphase. Ik wilde het prijsverschil weten.
Om goed te werken moeten alle panelen in een string van een string omvormer dezelfde kant op kijken. Dat red je hier niet en dan zal de string omvormer niet optimaal werken. Ik durf niet te zeggen hoeveel het verlies is, maar een nette oplossing is het in ieder geval niet.
Bedoel je dat een SE7K een overkill is qua omvormer? Is het veel duurder dan een SE6K?
Je panelen liggen niet allemaal precies in dezelfde richting. De 6 kW variant haalt op jaarbasis evenveel kWh van je dak dan de 7 kW variant. De meerprijs van 6 naar 7 kW zal overigens niet veel zijn, maar je hebt er ook niets aan. Houdt dat geld liever in je zak.
Zelfs 5 kW is niet gek. Dat haalt op jaarbasis wel een klein beetje minder kWh van je dak maar dat is denk ik minder dan de meerprijs van het 6 kW model.
Maar voor de P401 heb je minimaal 16 panelen nodig in een string. Dat is wel weer tegen de grens aan met 18-19 panelen.
Moet eigenlijk even netjes gesimuleerd worden met SE designer. De steilste 3-4 panelen zullen iets 'voltage optimiser clipping' krijgen in de ochtend.
Komt het echt zo kritisch met SolarEdge omvormers? Mag de Isc van een paneel niet (net) boven de Isc van de omvormer optimiser liggen? Ik heb proberen te zoeken, maar vind hier verder geen bronnen of documentatie over op het Internet.
Wat er gebeurt als je de verkeerde optimiser kiest weet ik niet precies. Het is wel iets dat je hopelijk nog 25 jaar op je dak hebt, dan heb ik het liever netjes.

• Menn_o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OejEUzCh5uXLrD7Yfs08wnhbyqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eM9aHJF7Q35eKktbO5tQo4Lv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opVYKFcnk6lygYDxW7OcyLJwQnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oGBsQsIU6ot9UTErAMTfPH1c.png?f=user_large

Dit zijn de 2 mogelijke legplannen. Het rustigste is alles portrait. Echter, de buren hebben ook panelen en de panelen bij de nok liggen daar ook landscape, vandaar dat ik dacht het beste daarbij aan te kunnen sluiten. In het middelste deel liggen ze bij de buren portrait. Hij kan er 5 op een rij kwijt vanwege een kleiner zolderraam. Dat past bij mij niet. Dus of ik behoud landscape orientatie en dan passen er 3. Of ik kies voor portrait om zoveel mogelijk aan te sluiten. Ik kan dan ook 3 doen, of 4 met nog eentje landscape leggen onder het grote zolderraam. Lijkt me wel een gedoe als ik ooit een dakraam moet vervangen of daklekkage verhelpen, maar goed...
Welke optie we precies kiezen zal worden bepaald met een monteur/electricien als ik het aanbod goedkeur.

Overigens kan de installateur ook Trina, JA Solar, Canadian Solar of nog andere merken leveren. Echter met AEG hebben ze goede ervaringen, kunnen ze een goede inkoopdeal krijgen en deze komen ook goed naar voren in de zonnepanelen test https://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/. Het is ook eenvoudig voor hen omdat het aantal types beperkt is. Dus niet 5 varianten op elke sterkte en in alle kleuren. En ze zijn niet de enige die goede sier willen maken met German quality. BongoSolar doet dat ook. Ik heb daar geen moeite mee, ze willen natuurlijk verkopen, dat is hun business en waar ze geld mee verdienen. Als ik de specs van alle panelen bekijk, dan ligt het allemaal reuz dicht bij elkaar. Ik zou niet weten hoe ik moet beoordelen welk merk panelen het beste is of het beste presteert op lange termijn. De prestaties van de panelen van 10 jaar gelden zijn moeilijk te vergelijken met die van nu. Sommige grote aanbieders van nu waren toen hier nog niet eens op de markt in NL.

Ik heb inmiddels ook het aanbod van een ander binnen die JA Solar 365Wp levert (uitsluitend JA Solar). Deze is toch nog een stukje duurder (250 euro) dan dit aanbod. Ondanks dat zij 18-19 panelen met een SE6K omvormer willen leveren.

Overigens nog een vraag: iedere aanbieder die ik gesproken heb monteert panelen op een plat dak onder een hoek van 15 graden. Dat is de ideale hoek als je meerdere rijen doet, omdat de de schaduw van een voorliggende rij minder is en je dus de meeste panelen per m2 kunt plaatsen bij een groot vlak. Dus de veelgebruikte Valk systemen bieden ook deze 15 graden aan. Maar voor een enkele rij is de ideale hoek toch ±30-35 graden (bij Zuid orientatie)? Als ik daarmee aankom dan krijg ik nooit een goede respons. Ben ik hier verkeerd door een hogere plaatsingshoek te vragen of maakt het weinig uit tussen 15-35 graden?

[ Voor 11% gewijzigd door Menn_o op 28-08-2021 20:00 ]

• Ronald
Mooie woning hoor. Vanuit esthetisch oogpunt zou ik alles op het gebogen dak landscape houden... Dan doe je denk ik het meeste recht aan deze ongewone dakvorm.

Ik zal hem vanavond of morgen eens simuleren... Als iemand anders me niet voor is.

Als je de panelen op het platte dak stijler wil, dan wordt het hard zoeken naar legmateriaal. Zeker in portrait. Windgevoeligheid is een factor om rekening mee te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 28-08-2021 20:05 ]

• busscherski
Iets steiler plat dak montage zal op jaarbasis iets van 3% extra opbrengst opleveren. Met name in de winter bij helder weer (gebeurt niet vaak) zou je dat in theorie moeten merken.
Dit steilere montage materiaal is volgens mij nergens meer standaard te koop. Vandaar dat het niet aangeboden wordt.
Als je het zelf wilt knutselen is het een prima idee. Maar goed, je wilt het uitbesteden. Dan accepteren wat leverbaar is.

• Ronald
Ik heb hem nu zo ingetekend met 370Wp panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYTLv0yp1IOEwQgGyNJATxsdezc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WwHEakHWfUHeBzS0CYeNg6KM.png?f=user_large

Dit geeft met p401 0.2% clipping verlies. Geen met p505.
Deze configuratie kan met een SE5K zonder aftop in de simulatie: 6.27MWh

Kan dit met 455Wp panelen uitgevoerd worden?
Dan SE6K, 6kWh aftop in de simulatie, en 7.78MWh. SE7K zal vanuit financieel oogpunt niet voldoende winst geven.

Passen de 455Wp panelen alleen op het platte dak? Dan 7MWh op SE6K zonder aftop.

Mijn vermoeden is dat SE designer clipping problemen onderschat; dus om zeker te zijn is werken met 85V serie optimizers (p404/p505) aan te raden.

De 2 simulaties met 455Wp panelen hebben teveel vermogen voor SE5K, dus zeker SE6K nodig. SE6K is niet beschikbaar als korte string uitvoering (met lage string spanning)

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 28-08-2021 22:42 ]

• busscherski
@Ronald
Die 0.2% optimiser voltage clipping verlies lijkt me nog niet zo onverwacht, omdat het vooral gebeurt met de steilste 3 panelen in de eerste paar uur van de ochtend. (dan is de zon toch nog niet zo fel) De rest van de dag zijn er geen problemen.

Enphase IQ7+ zal een klein beetje opbrengst aftoppen (vanwege 295 W microomvormer bij 370 Wp panelen). Dat zal ook rond 0.2% van de jaaropbrengst zitten.

85 V optimisers zal zeker beter zijn maar lijkt me nog niet eens noodzakelijk om een hogere jaaropbrengst te behalen dan met Enphase.

• Ronald
Dat, en Enphase kost nog eens €500 meer...

Deze Hyundai's zijn Isc 10.89A: https://www.solar-outlet....ie-s390vg-full-black.html
Kunnen dus mooi op p404. Ongeveer even lang als de AEGs, maar wel heel breed: 114cm. Als die op het ronde dak passen is dat een erg mooie keuze.

Indien full-black gewenst: combineren met https://www.solar-outlet....full-black-ps390m-24.html met p404 op plat dak kan net op SE5K met een haar aftop.

Of als het past combineren met https://www.solar-outlet....-mono-lr4-72hph-455m.html met p505. Dan moet het op SE6K anders mag de string lengte niet.

p404 en p505 zouden in 1 string moeten kunnen volgens de optimizer compatibility sheet, maar ik kan het niet simuleren.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vanwege de ronding van het dak is een zo smal mogelijk paneel het mooiste om te zien, misschien naar speciaaltjes kijken ipv standaard panelen, of is looks niet heel belangrijk?
https://www.solinso.nl/producten

Wat ligt er voor pan op? En hoe vast, ik denk niet dat je het red met een standaard dakhaak en railtje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Menn_o
Bedankt voor het meedenken en alle simulaties. Wordt erg gewaardeerd.

Ik heb nog even lopen zoeken naar het belang van kortsluitstroom van PV tov Optimizer max input. Ik vond daarbij hetvolgende in een whitepaper van SE. Zie laatste paragraaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6ywpfSZ-XVNX_p_JlwEI6oKeX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0AZYC1vsYWzquNAusDVpdeF.png?f=fotoalbum_large

https://www.solaredge.com...system_design_and_cec.pdf

Dat lijkt dus gewoon mogelijk te zijn. Aftopping zal in de praktijk minimaal zijn lijkt me. Geen paneel presteert in de praktijk onder STC omstandigheden.

Ik heb ook nog even naar de afmetingen gekeken van de andere voorgestelde panelen. Panelen van 2 meter passen niet lekker op het platte dak. Het zou heel erg krap worden met de dakopstelling en de standaard Valk montage rails past niet. Ook is mijn dak maximaal 5.7-5.8 meter breed. Dus daar passen geen 3 in de breedte. Dat gaan de buren niet leuk vinden. Ik denk dus dat ik gewoon bij ' standaard' 1,7m x 1m panelen moet kijken. Is de test van https://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/ iets om naar te kijken?

Er liggen gewonen dakpannen op, maar ze zijn per stuk gehaakt. De landscape zonnepanelen in de nok liggen bij de buren onder een hoek op 1 rails. Dus 2 boven elkaar op 1 montagerails. Dus het hele pakket van 6 panelen zou daar onder de zelfde hoek van ±30 graden liggen.

Toen ik me 6 jaar geleden op panelen orienteerde, durfde de helft van de installateurs het niet aan met het ronde dak. Ze waren ook bang voor vleugeleffect van wind onder de panelen. Daarom heb ik het toen laten zitten omdat ik niet het proefkonijn wilde zijn. In de loop van de tijd zijn toch al flink wat daken in de buurt bedekt met panelen en het lijkt gewoon goed te gaan. Ik heb nog geen afgewaaide dakvlakken of zonnepanelen in de buurt gezien.

Ik zou ook nog kunnen overwegen om op het platte dak nog 3 panelen extra te plaatsen als twee rij (helemaal rechts). Deze gaan op een bepaald moment wel schaduw van de ronde kap pakken, zeker in de herfst en wintermanden wanneer de zon lager staat. Maar bij dagen met diffuus licht is het minder erg. Vraag is of het de extra investering waard is. Hoeveel gaan deze panelen realistisch opleveren?

[ Voor 8% gewijzigd door Menn_o op 29-08-2021 09:41 ]

• Menn_o
Dit is het front aanzicht waar het estetisch bij aan mag sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTDg9VZ_0S660btP2m_e7JU18ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYRzPD5graa5SgkNOu1Zi07w.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
Interessante white paper. Hier maak ik inderdaad uit op dat het toegestaan is om niet op de Isc te letten.

SolarEdge designer laat je er niet mee simuleren, maar dat kan een tekortkoming zijn in de software.

Ik heb er verder geen onderzoek naar gedaan.

Aftoppen is het probleem niet.

Wat betreft die 3 schaduw panelen. Ik heb soortgelijke gelegd. Ik denk dat ze de helft van de opbrengst missen. Als ze gelegd worden voor de materiaal prijs plus 50 euro per stuk zijn ze wel terugverdienbaar.
3 panelen boven op het ronde dak richting NW is op zich gunstiger maar dat werkt niet goed met SolarEdge 3 fase.

• Ronald
@Menn_o Best een oud document / model optimizer. Ben erg benieuwd naar Section 8-104... Nog niet gevonden. Als dat nog steeds klopt moeten de 11.02Astc van mijn panelen in elk geval geen probleem vormen ;-)

Meer dan STC komt zeker voor, al duurt het meestal niet lang. Ik heb 387W uit een van mijn 350W panelen gekregen en 11.4A gerapporteerd door de (p404!) optimizer.

De Hyundais zijn 170x115; en zouden dus landscape moeten passen op ronde dak... mits die extra hoogte ook past.

Voor het platte dak: 8 stuks zijn minder breed dan 9 AEGs

Met de Hyundai's:
6@30°+3@60° (gebogen dak) en 8@10° (plat dak): 6,47MWh op SE5K
6@30°+3@60° (gebogen dak) en 8+3@10° (plat dak): 7,41MWh op SE6K

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xM-x0oCCDiOm4EOy8bFyyGGTIbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MrRsLCY2Of0L1UnAPb20Yu3S.png?f=user_large

Simulatie van schaduwverlies is vrij beperkt in Designer... maar niet geheel 0.

• Rol-Co

Rol-Co

@Menn_o

Vind je het mooi bij de buren :?

Ik vindt het niet snel lelijk maar dit is echt zonde, kan vast beter, niet zo idioot hoog boven de pannen en ik zou elke landscape rij op eigen rail zetten, nu hebben ze er een verticale rail op gemonteerd en daar panelen op, ziet er idioot uit. En dan heb ik het nog niet eens over de tetris.

"Wat ik zou doen"
Platte dak focussen met zo groot mogelijke panelen in klein formaat op betonvoeten, ronde dak misschien 3 rijen landschap in alle 3 een andere hoek wat er dan nog een beetje uit ziet.

Ronde dak met tigo's op een goodwe ns
Platte dak op een andere string omvormer, of 1 grote met 2mppt maar ben daar niet zo'n voorstander van ivm loggen, defect risico en lekker uitkomen met beide, vaak 1 een compromis.

• busscherski
@Rol-Co
Ik vind jouw legplan op zich veel mooier. Maar als de buren deze keuzes al gemaakt hebben kun je er ook wel bij aansluiten. 2 verschillende legplannen vind ik ook niet zo aantrekkelijk.

De Tigo oplossing is op zich goed maar 10x lastiger uit te besteden dan SolarEdge.

• Ronald
De buren hebben een oplossing die weinig respectvol is voor het huis.... Laten we het simpel stellen. Dus ja, ik had ze ook als @Rol-Co willen leggen.

De Tigo oplossing is technisch weliswaar okay, maar we hebben onderhand meer techniek in huis dan bij SolarEdge, blijft er weinig van het kostenvoordeel over (Want er moeten wel 9 Tigo's bij... Welke van de 3 series de beste prestaties geeft wisselt toch echt afhankelijk van tijd en hoogte zon)...

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 29-08-2021 13:19 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou hier aps omvormers toepassen, heb je alle vrijheid, verder doen wat @Rol-Co en @Ronald zeggen, dat zijn intelligente personen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Menn_o
@Menn_o Best een oud document / model optimizer. Ben erg benieuwd naar Section 8-104... Nog niet gevonden. Als dat nog steeds klopt moeten de 11.02Astc van mijn panelen in elk geval geen probleem vormen ;-)
@Ronald Het whitepaper gaat over het voldoen aan de voorschriften van Canadese voorschriften. Die sectieverwijzing is dus naar de voorschriften, die verder niet beschreven worden. Vandaar ook die voorbeeldberekening met hele koude temperaturen.
Ronald schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:17:
De buren hebben een oplossing die weinig respectvol is voor het huis.... Laten we het simpel stellen. Dus ja, ik had ze ook als @Rol-Co willen leggen.

De Tigo oplossing is technisch weliswaar okay, maar we hebben onderhand meer techniek in huis dan bij SolarEdge, blijft er weinig van het kostenvoordeel over (Want er moeten wel 9 Tigo's bij... Welke van de 3 series de beste prestaties geeft wisselt toch echt afhankelijk van tijd en hoogte zon)...
De buren wilde 2 x portrait rijen en dat was hem ook beloofd. Maar dat bleek uiteindelijk niet te passen bij installatie en toen hebben ze het zo gelegd. Tsja.. kan ik weinig van zeggen en weinig aan doen. Ik had dan tenminste de portrait in de nok nog landscape op hoogste rij laten leggen. Hij heeft nu kans dat vanwege schaduw dat ene paneel weinig meedoet (hij heeft 2 strings).

Ik zie elders ook wel dat het naar mijn idee strakker tegen het dak aan wordt gelegd. Heb ook geen idee hoe ze het precies bij bij willen gaan leggen. Dat zal besproken worden bij de exacte uitwerking. Ik zal het wel meenemen als ik het ga bespreken met de aanbieder.

Is er een reden dat je de Hyundai panelen aanbeveelt ipv JA Solar, Trina, AEG of Canadian Solar?

• Menn_o
Rol-Co schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:03:
@Menn_o

Vind je het mooi bij de buren :?

Ik vindt het niet snel lelijk maar dit is echt zonde, kan vast beter, niet zo idioot hoog boven de pannen en ik zou elke landscape rij op eigen rail zetten, nu hebben ze er een verticale rail op gemonteerd en daar panelen op, ziet er idioot uit. En dan heb ik het nog niet eens over de tetris.
Ik zeg niks.

• Ronald
@Menn_o De Hyundai is het paneel met hoogste vermogen dat betaalbaar is (169 euro, 30 minder dan de AEGs) en gebruikt kan worden met p404 optimizers. Hiermee is het voor SolarEdge systemen een erg goede prijs-prestatie.

• Menn_o
Ronald schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:37:
@Menn_o De Hyundai is het paneel met hoogste vermogen dat betaalbaar is (169 euro, 30 minder dan de AEGs) en gebruikt kan worden met p404 optimizers. Hiermee is het voor SolarEdge systemen een erg goede prijs-prestatie.
Ik zal de installateur eens vragen of hij dat levert.

• Rol-Co

Rol-Co

Lardman schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:22:
Ik zou hier aps omvormers toepassen, heb je alle vrijheid, verder doen wat @Rol-Co en @Ronald zeggen, dat zijn intelligente personen
Nou nou, even die veer uit mijn reet trekken hoor. >:)

Aps zou mooi zijn maar gezien de hoog vermogen panelen top je wel aardig af op dat ronde dak, ondanks dat de hoek van de 3 rijen dan niet gelijk zijn. Of kan je 3 panelen aan een Qs1 hangen waardoor je 400Wp per mppt krijgt? Weinig of geen ervaring met aps.

Tigo kan je de 9 panelen gewoon in 1 string gooien en kunnen 400+ panelen aan zonder problemen.

• Menn_o
Ik heb nog even gevraagd welke andere zonnepanelen ook geleverd kunnen worden.
Bekijk de datasheets van deze twee eens:
AEG AS-M1202B-H https://www.vdh-solar.nl/...-mono-full-black-half-cel
DMEGC DM375M6-60HBB https://www.vdh-solar.nl/...-mono-full-black-half-cel

De specs van de 365 en 370 watt van AEG en DEMGC zijn EXACT gelijk. Komen de AEG panelen bij DMEGC vandaan??

(De DMEGC 375 Watt is niet full black, dus daarom wordt die niet door AEG geleverd.)

• tomc0112
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-04-2024

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

Pagina: 1