Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mechanische ventilatie, welke stand is nou de juiste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:07
Ik heb een mechanisch ventilatiesysteem in mijn appartement, met roosters boven de ramen. 2 jaar geleden heb ik het systeem schoon laten maken en in laten regelen (de afvoer punten). Beste man gaf toen aan dat de ventilatiebox aan vervanging toe was. In plaats van het door hun te laten doen voor 385 euro heb ik het binnenwerk los, gereviseerd, gekocht en geplaatst. Fluitje van een cent en scheelde me veel geld. Verder heb ik geen veranderingen aangebracht.

Alleen niemand heeft mij uit kunnen leggen wat nou de goede standaard stand van de ventilatieschakelaar is. Ik lees daar meerdere verhalen over. Ik heb er een met 3 standen. Hij staat altijd op stand 1 maar naar het schijnt is stand 2 de "standaard" voor thuis zijn? Helemaal met het moderne thuiswerken is het voor mij van belang dat de lucht goed is. Maar stook ik mijzelf op stand 2 in de winter niet helemaal arm?

Kan iemand het definitieve antwoord geven? :)

Alle reacties

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik had er voorheen ook eentje met drie standen. Volgens mij deed ik altijd 's nachts en niet thuis op 1, wel thuis op 2 en tijdens het douchen op 3.

PS: ik weet niet wat voor MV box je hebt, maar het klinkt duur. Ik heb vorig jaar voor minder dan 200 euro een hele nieuwe box (Itho) gekocht...

• FrankoNL
Stalensnuitje schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:24:
Ik had er voorheen ook eentje met drie standen. Volgens mij deed ik altijd 's nachts en niet thuis op 1, wel thuis op 2 en tijdens het douchen op 3.

PS: ik weet niet wat voor MV box je hebt, maar het klinkt duur. Ik heb vorig jaar voor minder dan 200 euro een hele nieuwe box (Itho) gekocht...
Helder! Dank voor je antwoord. Weet iemand ook wat de "standaard" instelling voor de dipswitches is die op de print-plaat zitten?

Dit was dan inclusief plaatsen, maar dat is fluitje van een cent. Hij was dus uiteindelijk niet zo duur. Sterker nog, de gereviseerde was iets van 100 euro.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:14
De juiste stand is degene die de CO2 waarde onder de 800(-1000) houdt.

Als vuistregel kun je hanteren:
Stand 1 bij 0 mensen aanwezig
Stand 2 bij 1 mens aanwezig
Stand 3 bij meerdere mensen aanwezig / douchen / koken

Ik heb mijn Itho geautomatiseerd door zelf een goedkope CO2 sensor te maken. Idem voor een module om mijn Itho aan te sturen. Voorbeelden op dit forum.

In de winter heeft de stand invloed op temperatuur, gasverbruik en comfort. Dat is echter geen goede reden om van de vuistregel af te wijken. Dat kan slechts als je actief gaat meten en sturen.

Overigens zijn er wel wat trucjes mogelijk, bijvoorbeeld de ruimte vergroten door een deur open te zetten, maar wederom: alleen als je ook meet.

• FrankoNL
Rukapul schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:14:
De juiste stand is degene die de CO2 waarde onder de 800(-1000) houdt.

Als vuistregel kun je hanteren:
Stand 1 bij 0 mensen aanwezig
Stand 2 bij 1 mens aanwezig
Stand 3 bij meerdere mensen aanwezig / douchen / koken

Ik heb mijn Itho geautomatiseerd door zelf een goedkope CO2 sensor te maken. Idem voor een module om mijn Itho aan te sturen. Voorbeelden op dit forum.

In de winter heeft de stand invloed op temperatuur, gasverbruik en comfort. Dat is echter geen goede reden om van de vuistregel af te wijken. Dat kan slechts als je actief gaat meten en sturen.

Overigens zijn er wel wat trucjes mogelijk, bijvoorbeeld de ruimte vergroten door een deur open te zetten, maar wederom: alleen als je ook meet.
Helder. Wat zijn goede co2 meters? Heb momenteel enkel een luchtvochtigheidmeter, die zit rond de 48 % maar dat zegt dus niet zoveel?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FrankoNL schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:19:
[...]

Helder. Wat zijn goede co2 meters? Heb momenteel enkel een luchtvochtigheidmeter, die zit rond de 48 % maar dat zegt dus niet zoveel?
Nope...

CO2-meters voor in huis

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:51
Rukapul schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:14:
Ik heb mijn Itho geautomatiseerd door zelf een goedkope CO2 sensor te maken.
Uit nieuwsgierigheid, omdat ik hier een beetje zo'n bomen/bos probleem mee heb, hoe heb je dit gedaan? Misschien heb je een linkje naar een post o.i.d.?

Ik heb al de aansturingsmodule van Arjen Hiemstra, nu dus basically nog een CO2 (of voor mijn part VOC als dat goed genoeg is) sensor met wifi en een API (MQTT liefst, maar zolang het te scrapen is krijg ik het wel voor elkaar). En, bij sterke voorkeur zonder "cloud" meuk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:14
Wilke schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, omdat ik hier een beetje zo'n bomen/bos probleem mee heb, hoe heb je dit gedaan? Misschien heb je een linkje naar een post o.i.d.?

Ik heb al de aansturingsmodule van Arjen Hiemstra, nu dus basically nog een CO2 (of voor mijn part VOC als dat goed genoeg is) sensor met wifi en een API (MQTT liefst, maar zolang het te scrapen is krijg ik het wel voor elkaar). En, bij sterke voorkeur zonder "cloud" meuk.
Zie het topic hierboven. In mijn geval: MH-Z19B CO2 sensor met NodeMCU en EasyESP. Via MQTT publiceren en dan ergens een stukje logica om de Itho met MQTT aan te sturen. Ik gebruik daar (nog) niet de module voor van Arjen maar een NodeMCU +CC????? met een EasyESP built van SVollebrecht (bekend van zelfde Itho topic).

• FrankoNL
Gisteren meteen een co2 meter besteld. De netatmo home coach. Mooi ding! Geeft als co2 300 ppm aan. Dat lijkt me wel wat laag?

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
De ventilatie automatisch laten opspinnen aan de hand van CO2 is inderdaad de meest efficiënte methode, maar voor zover ik weet is er niet echt een '''standaard' voor de standen. Die van ons staat in de automatische stand op 1 en gaat tijdens het douchen op 2 dankzij de luchtvochtigheidssensor. Als er veel bezoek is zou deze op 3 moeten, ware het niet dat ik altijd te horen krijg dat de extra tochtval toch écht wel ongastvrij is.

Er zijn wel adviezen m.b.t. de hoeveelheid ventilatie. Onze woonkamer van 50m2 adviseert men geloof ik zeker 30m3 / uur voor 2 gezonde personen. (meer voor kwetsbaren en ouderen)

Voor wat ouder, maar niet minder interressant leesvoer: Rapport

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FrankoNL schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Gisteren meteen een co2 meter besteld. De netatmo home coach. Mooi ding! Geeft als co2 300 ppm aan. Dat lijkt me wel wat laag?
Dit is ook veel te laag en onrealistisch. Vaak kan je de CO2-meters "hercalibreren".
De zgn. doelwaarde is meestal 400 ppm. De procedure staat dan in de handleiding beschreven.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• FrankoNL
dunklefaser schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Dit is ook veel te laag en onrealistisch. Vaak kan je de CO2-meters "hercalibreren".
De zgn. doelwaarde is meestal 400 ppm. De procedure staat dan in de handleiding beschreven.
Hij zit nu inderdaad in het kalibratieproces. Nu is het gestegen tot 419 ppm en dat is met het raam open.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FrankoNL Dit lijkt me als basiswaarde voor huis- tuin en keukengebruik voldoende.
Waarschijnlijk ligt de echte waarde nog wat hoger, maar dit is eigenlijk onbelangrijk.

P.S.: Wat de aanbevolen waardes voor woon/werk situaties betreft is er voldoende en "diverse" informatie op Internet te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door dunklefaser op 28-08-2021 18:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• FrankoNL
dunklefaser schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:52:
@FrankoNL Dit lijkt me als basiswaarde voor huis- tuin en keukengebruik voldoende.
Waarschijnlijk ligt de echte waarde nog wat hoger, maar dit is eigenlijk onbelangrijk.
Ja zou kunnen. Er zit een marge in van 50 tot 100 ppm.

Ik en mijn vriendin gaan samenwonen en we werken allebei thuis. In dat kader is dit meer ter indicatie voor de winter, wanneer je automatisch je ramen meer sluit :)
Pagina: 1