Opdrachtnemer raakt huissleutel kwijt, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 22:02
Beste Tweakers,

Wij hebben recent zaken gedaan met een bedrijf aangaande het schilderen van de woning. Dit is naar tevredenheid afgerond (afgezien dat er een verkeerde RAL-kleur is gebruikt, uiteindelijk afgedaan met een tegemoetkoming). Nu is er een nieuw probleem ontstaan, te weten ze zijn de huissleutel kwijtgeraakt die wij in goed vertrouwen hebben afgegeven (wellicht naïef, maar het betrof een leegstaand huis ttv afgifte).

Nu heb ik ze de kans gegeven om de sleutel te vinden en derhalve de factuur nog niet voldaan. Echter blijkt nu dat de sleutel definitief weg is. Excuses zijn gemaakt maar of ik wel de factuur zou willen voldoen.

Ik ben uiteraard voornemens het werk te belonen, echter zou ik liever de kosten van het moeten vervangen van de cilinders op ze verhalen. Heb ik hier recht op? Of dien ik andere wegen te bewandelen.

M.v.g,

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan toch even kijken wat een soortgelijk cilinder setje kost en even mailen naar de schilder?

Jij wilde er niet bij zijn en hij is de sleutel kwijt geraakt.

Setje van 3 kost ongeveer 200 euro, 100 euro eigen risico en 100 euro van factuur af.

Zo niet, tja, je kan overal wel een probleem van maken. Had je maar bouw cilinders moeten gebruiken bijvoorbeeld of als je dit net gekocht hebt, überhaupt vervangen, misschien heeft de halve buurt je sleutels al.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
Je zegt een leeg huis, dus je hebt het onlangs gekocht? Ik zou dan sowieso de cilinders vervangen, ongeacht van het voorval wat nu heeft plaatsgevonden. Je hebt geen idee wie er nu allemaal nog een sleutel hebben.
Voor tips: Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

De schilder de kosten van nieuwe cilinders laten betalen is wellicht wat veel, misschien kun je elkaar tegemoet komen op de één of andere manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
de dienst is geleverd, die dient te worden voldaan volgens de factuur.
een schadevergoeding voor de sleutel is een aparte bon die je bij ze kan declaren. als daar geen gehoor aan wordt gegeven, dan is het een juridisch geschil geworden.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Als je het huis hebt overgenomen altijd de cilinders vervangen.
Wij hebben een vakantiehuis en van de oude cilinders waren heel veel sleutels in omloop.
Eerst tijdelijk goedkope cilinders en nu zitten er certificaat sleutel cilinders in.

Btw wat ook handig is is een sleutelkluisje aan de muur. Als een schoonmaker/schilder.etc komt kunnen je daar de sleutel in doen en kunnen zij hem direct naar werk terug leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rofdof
JJ Le Funk schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:01:
de dienst is geleverd, die dient te worden voldaan volgens de factuur.
een schadevergoeding voor de sleutel is een aparte bon die je bij ze kan declaren. als daar geen gehoor aan wordt gegeven, dan is het een juridisch geschil geworden.
dan zou ik het direct van de factuur aftrekken met als mededeling dat ik de factuur geheel voldoe als de sleutel terug is.
Je gaat hiervoor toch geen aparte factuur/zaak beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 14:21
Een beetje ondernemer is verzekerd voor aansprakelijkheid. Ik kan niet inschatten of dit onder die dekking valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:03:
[...]

dan zou ik het direct van de factuur aftrekken met als mededeling dat ik de factuur geheel voldoe als de sleutel terug is.
Je gaat hiervoor toch geen aparte factuur/zaak beginnen.
ik vermoed dat je daarmee het de ondernemer onmogelijk maakt om er samen uit te komen omdat de administratie zo niet meer klopt. aan de belastingdienst valt dit niet uit te leggen bijvoorbeeld.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
JJ Le Funk schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

ik vermoed dat je daarmee het de ondernemer onmogelijk maakt om er samen uit te komen omdat de administratie zo niet meer klopt. aan de belastingdienst valt dit niet uit te leggen bijvoorbeeld.
dan kun je als ondernemer een credit nota sturen. Dat gebeurd heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
PLAE schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:04:
Een beetje ondernemer is verzekerd voor aansprakelijkheid. Ik kan niet inschatten of dit onder die dekking valt.
vaak een "hoog" eigen risico en hoger dan een paar cilinders vaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:22
Geen enkele ondernemer gaat hiervoor zijn verzekering aanspreken.

Wel laat dit mooi zien waarom dit soort klussen altijd duurder zijn dan mensen denken.
Nadat je het huis geschilderd hebt blijkt er een onjuist RAL nummer te zijn gebruikt --> onverwachte kosten
Er raakt een sleutel kwijt --> onverwachte kosten.

Geen idee hoe groot de klus was, maar heeft deze man nu alleen maar als hobby het huis geschilderd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-06 10:45
Als hier aannemers bezig zijn hang ik er altijd een tijdelijke cilinder in (oude cilinders wat bij de woning zat) is de klus gekaart dan komen de dure certificaat cilinders er weer in.

Kosten van cilinders kan je op de aannemer verhalen, dat gaat via de verzekering van de aannemer.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2021 13:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
Dank allen.
Het betreft een nieuwbouwwoning
Het betreft een bedrijf die als tussenpersoon heeft gefungeerd. Prijs is hoog genoeg geweest dat er voldoende winst is gemaakt.
Tot nu heb ik de niet voldane factuur als stok achter de deur gebruikt.
Ik wilde even dit topic afwachten voordat ik hen een bericht stuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 14:21
MeTooPV schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:09:

Wel laat dit mooi zien waarom dit soort klussen altijd duurder zijn dan mensen denken.
Nadat je het huis geschilderd hebt blijkt er een onjuist RAL nummer te zijn gebruikt --> onverwachte kosten

Geen idee hoe groot de klus was, maar heeft deze man nu alleen maar als hobby het huis geschilderd?
Het maakt mij ook niet uit of hij zijn verzekering wel of niet aanspreekt. Maar hij raakt de sleutel kwijt en hij maakt een fout in de kleur zo te lezen. Ondernemersrisico toch? Je kunt eventueel coulant doen en er een gedeeld iets van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:22
Helemaal waar Plea, ging me er alleen maar om dat het potje ondernemersrisico ook gewoon gevuld moet worden, dus dat dat ook allemaal in de prijs komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
PHPResource schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:11:
Dank allen.
Het betreft een nieuwbouwwoning
Het betreft een bedrijf die als tussenpersoon heeft gefungeerd. Prijs is hoog genoeg geweest dat er voldoende winst is gemaakt.
Tot nu heb ik de niet voldane factuur als stok achter de deur gebruikt.
Ik wilde even dit topic afwachten voordat ik hen een bericht stuur
Ik had even terug gelezen in je andere berichten, maar ik snap best dat je er zo in staat.

Ik raadt je aan het gezegde "choose your battles wisely" te gaan gebruiken. Je wilt straks genieten van jullie nieuwe woning, dat kan niet als je nu voor elk dingetje (ook zou je er recht op hebben) conflicten gaat creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:48
Enigzins verbaasd dat je de enige sleutel weggegeven hebt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01
MeTooPV schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:09:

Dit zijn toch geen onverwachte kosten? Een goede schilder gebruikt de juiste kleur en raakt geen sleutels kwijt. Dit was overduidelijk een prutser die z'n procedures niet voor elkaar heeft. Helaas kun je dat vaak als klant niet vantevoren weten. Een schilder die mijn huis in de verkeerde kleur schildert, krijgt helemaal niks. Hij zorgt er maar voor dat het huis in de overeengekomen kleur raakt, dan pas betaal ik de factuur. Als ik had gewild dat m'n huis werd geschilderd door een prutser, dan zou ik het wel zelf doen.

Sleutels kwijtraken is ontzettend knullig. Het enige wat jij kunt doen is de cylinders vervangen en de kosten verhalen op de schilder. Stuur hem een brief, doe er een offerte van een slotenmaker bij, stel hem in gebreke en vraag hem het bedrag te verrekenen met de openstaande factuur. Hoe die schilder het oplost is niet jouw probleem. Als hij hiervoor verzekerd is, dan regelt hij het maar met z'n verzekering. Zo niet, dan betaalt hij het zelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PHPResource
Vorkie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Ik had even terug gelezen in je andere berichten, maar ik snap best dat je er zo in staat.

Ik raadt je aan het gezegde "choose your battles wisely" te gaan gebruiken. Je wilt straks genieten van jullie nieuwe woning, dat kan niet als je nu voor elk dingetje (ook zou je er recht op hebben) conflicten gaat creëren.
Normaal zou ik het laten gaan en het zien als een les voor de toekomst. Nu ben ik het gewoon zat. Bij die verkeerde kleurcode heb ik me af laten poeieren met een tegemoetkoming tweeledig omdat we de uiteindelijke kleur toch mooi vonden én ik verder geen zin had in meer gezeur. Nu komt dit erbij en weiger ik me af te laten wimpelen, hoe jammer het ook is met alle stress die erbij komt kijken.

@PhilipsFan Bedankt hier kan ik ook wat mee.

Het volgende is m'n idee nu:
- Ik reageer nog kalm en beschaafd dat ik de factuur zal voldoen mits we er samen uit komen dat de gemaakte cilinderkosten door 2en kan worden gedeeld.
- Zo niet, dan schakel ik rechtsbijstand in en stuur ik een aangetekende brief met ingebrekestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 19:57

lasharor

7 december 2004

PHPResource schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:22:
[...]

Normaal zou ik het laten gaan en het zien als een les voor de toekomst. Nu ben ik het gewoon zat. Bij die verkeerde kleurcode heb ik me af laten poeieren met een tegemoetkoming tweeledig omdat we de uiteindelijke kleur toch mooi vonden én ik verder geen zin had in meer gezeur. Nu komt dit erbij en weiger ik me af te laten wimpelen, hoe jammer het ook is met alle stress die erbij komt kijken.

- Ik reageer nog kalm en beschaafd dat ik de factuur zal voldoen mits we er samen uit komen dat de gemaakte cilinderkosten door 2en kan worden gedeeld.
- Zo niet, dan schakel ik rechtsbijstand in en stuur ik een aangetekende brief met ingebrekestelling
Want wat heeft het feit dat die sleutel weg is te maken met de overeenkomst om je huis te schilderen? Heb je daar vooraf afspraken over gemaakt?

Ik denk dat je sowieso wel de kosten kan verhalen maar dat dit niets heeft te maken met de factuur die je voor het schilderwerk krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kever678 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:16:
Enigzins verbaasd dat je de enige sleutel weggegeven hebt...
Het zal niet de enige sleutel zijn, maar dat hij niet weet wat er met de sleutel gebeurd is waardoor hij de cilinder moet vervangen. Hij moet maar geloven dat die sleutel kwijt is (dat zou niet zo erg zijn als degene die de sleutel vind niet weet van welke woning die is).

Wel een goede tip om als je iemand tijdelijk een sleutel moet geven een andere cilinder te gebruiken. Als ik hier het probleem had gaat het om 5 cilinders (gebruiken allemaal dezelfde sleutel).

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 27-08-2021 13:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 17:55
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, ook met een nieuwbouwwoning.

Uiteindelijk heb ik in gezamenlijk overleg met de schilder de cilinders laten vervangen door een sleutelmaker en de factuur naar de schilder gestuurd. Gelukkig kwamen we er dus onderling uit. Ik weet niet in hoeverre ik de schilder juridisch had kunnen dwingen om de kosten voor nieuwe cilinders te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:57
lasharor schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Want wat heeft het feit dat die sleutel weg is te maken met de overeenkomst om je huis te schilderen? Heb je daar vooraf afspraken over gemaakt?

Ik denk dat je sowieso wel de kosten kan verhalen maar dat dit niets heeft te maken met de factuur die je voor het schilderwerk krijgt.
Met de factuur an sich heeft het niets te maken, maar ook juridisch bestaat er gewoon zoiets als verrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-06 21:14
Nieuwbouw zou ik sowieso alles vervangen aan cilinders. Zijn vier of vijf sloten maar je weet heel zeker wat voor soort cilinders je hebt, wie er sleutels hebben enzovoort.

Hoort bij de aanschafkosten van een huis zeg ik zelf maar altijd.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

[...]

Gewoon doen. Wtf raakt pino jouw sleutel kwijt. bij mij deden ze hem toen ze klaar waren door de bus of gaven ze hem aan mij terug.
Voor hetzelfde geld wachten ze tot je allemaal nieuwe spullen hebt en je keer op vakantie bent, komt een andere ploeg met sleutel van je huis het gratis leeghalen.

Gewoon de factuur van de cilinderkosten sturen dus.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
lasharor schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Natuurlijk heeft het met elkaar te maken. Als die prutser z'n huis niet had geschilderd, dan had TS z'n sleutel niet afgegeven en was de prutser 'm niet kwijtgeraakt, toch?

Juridisch gezien werkt het helaas niet zo. Je mag officieel niet je betaling weigeren omdat de schilder iets in je huis heeft vernield, dat zijn juridisch gezien gescheiden zaken. Maar als TS de rekening gewoon betaalt, dan heeft de schilder geen enkele reden om nog op die sleutel terug te komen.

Ik heb zoiets gehad met een opdrachtnemer die een schutting neer heeft gezet. Het werk bestond uit 2 delen, de schutting en de deur (op een andere plek, niet in de schutting). De schutting heeft ie keurig neergezet, maar de deur vond ie bij nader inzien toch te ingewikkeld. Hij vroeg toen of ik 2/3 van de factuur alvast wilde betalen, dat heb ik gedaan en daarna heb ik 'm nooit weer gezien. Het klopt wel ongeveer, de schutting was 2/3 van het werk, dus hij heeft me niet opgelicht, maar ik had 'm de gehele opdracht gegeven en niet 2/3.

Volgens mij mag je legaal een percentage (ik meen 5 of 10%) van de factuur achterhouden als je niet tevreden bent over het werk. Dus dat zou ik doen. Je wacht met betalen tot de schilder je officieel in gebreke stelt. Dan betaal je 90% van het bedrag, met de opmerking dat je de resterende 10% betaalt als het geschil over de sleutel is opgelost. Dit was onjuist.

Je hebt kans dat hij geen zin heeft in de toestanden en het erbij laat zitten. Ik weet niet of je van die 10% je slotcylinders kunt vervangen, maar het is in ieder geval beter dan niks.

Ik denk overigens niet dat de schilder de sleutel met opzet heeft achtergehouden om later bevriende inbrekers langs te sturen. Dat is veel te opvallend. Als dit de bedoeling was, dan had hij wel snel een kopie laten maken, dat valt een stuk minder op dan aan de bewoners uitleggen dat hij de sleutel is 'kwijtgeraakt'.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 27-08-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
PhilipsFan schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:06:
...
Juridisch gezien werkt het helaas niet zo. Je mag officieel niet je betaling weigeren omdat de schilder iets in je huis heeft vernield, dat zijn juridisch gezien gescheiden zaken. Maar als TS de rekening gewoon betaalt, dan heeft de schilder geen enkele reden om nog op die sleutel terug te komen.

Ik heb zoiets gehad met een opdrachtnemer die een schutting neer heeft gezet. Het werk bestond uit 2 delen, de schutting en de deur (op een andere plek, niet in de schutting). De schutting heeft ie keurig neergezet, maar de deur vond ie bij nader inzien toch te ingewikkeld. Hij vroeg toen of ik 2/3 van de factuur alvast wilde betalen, dat heb ik gedaan en daarna heb ik 'm nooit weer gezien. Het klopt wel ongeveer, de schutting was 2/3 van het werk, dus hij heeft me niet opgelicht, maar ik had 'm de gehele opdracht gegeven en niet 2/3.

Volgens mij mag je legaal een percentage (ik meen 5 of 10%) van de factuur achterhouden als je niet tevreden bent over het werk. Dus dat zou ik doen. Je wacht met betalen tot de schilder je officieel in gebreke stelt. Dan betaal je 90% van het bedrag, met de opmerking dat je de resterende 10% betaalt als het geschil over de sleutel is opgelost.

Je hebt kans dat hij geen zin heeft in de toestanden en het erbij laat zitten. Ik weet niet of je van die 10% je slotcylinders kunt vervangen, maar het is in ieder geval beter dan niks.
Sorry, maar het is echt onzin. Juridisch kan dat prima, het heet "verrekening". Van die opdrachtnemer had je juridisch gewoon nakoming kunnen vorderen. En nee, er bestaat niet zoiets als "legaal X procent achterhouden"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Btw wat ook handig is is een sleutelkluisje aan de muur. Als een schoonmaker/schilder.etc komt kunnen je daar de sleutel in doen en kunnen zij hem direct naar werk terug leggen.
Ook met een sleutelkastje verschuif je het probleem natuurlijk. Er hoeft maar een kwaadwillende te zijn die de code van het sleutelkastje lekt en het huis is leeg. ;)
Er is ook geen sprake van een betaalweigering. Bij een weigering betaal je niet. TS wil best betalen, maar wil de schade verrekenen met de (nog openstaande) factuur. Lijkt me niets mis mee.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 27-08-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja gewoon nieuwe cilinders bestellen is zowiezo handig, je weet niet of er met de bouw kopieen zijn ontstaan

anoniem nieuwe cilinders kopen, ik ben voor de m&c condor gegaan

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 27-08-2021 14:23 ]

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

[...]

Natuurlijk heeft het met elkaar te maken. Als die prutser z'n huis niet had geschilderd, dan had TS z'n sleutel niet afgegeven en was de prutser 'm niet kwijtgeraakt, toch?

Volgens mij mag je legaal een percentage (ik meen 5 of 10%) van de factuur achterhouden als je niet tevreden bent over het werk. Dus dat zou ik doen. Je wacht met betalen tot de schilder je officieel in gebreke stelt. Dan betaal je 90% van het bedrag, met de opmerking dat je de resterende 10% betaalt als het geschil over de sleutel is opgelost.

Ik denk overigens niet dat de schilder de sleutel met opzet heeft achtergehouden om later bevriende inbrekers langs te sturen. Dat is veel te opvallend. Als dit de bedoeling was, dan had hij wel snel een kopie laten maken, dat valt een stuk minder op dan aan de bewoners uitleggen dat hij de sleutel is 'kwijtgeraakt'.
Ik heb nog nooit gehoord dat je 5% of 10% van een factuur mag achterhouden. Wat juridisch wel mogelijk is, is de betaling van de factuur opschorten. Daarvoor is nodig dat je een opeisbare vordering hebt, er voldoende samenhang is tussen de vordering en de verplichting en dat nakoming nog mogelijk is, alles naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid. In jouw geval had je de opdrachtnemer moeten vragen de resterende 1/3 van de werkzaamheden te verrichten. Pas daarna mag je eventueel de betaling opschorten en niet slechts 2/3 deel betalen (tenzij anders overeengekomen).

In het geval van @Anoniem: 37297 mag hij de betaling niet opschorten omdat er juridisch onvoldoende samenhang is tussen het schilderen van een huis en het kwijtraken van de sleutel (tenzij contractueel daar wel iets over is afgesproken, maar dat lijkt me zeer sterk). Wellicht dat verrekenen mogelijk is ex. art. 6:127 BW.

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Jullie hebben gelijk. Het inhouden van een percentage geldt juridisch alleen bij oplevering van een nieuwbouwwoning als er gebreken zijn en dan bedraagt het maximaal 5%. Het is niet van toepassing bij andere klussen. Je mag wel een gedeelte van de betaling inhouden als het werk nog niet geheel is opgeleverd, de inhouding moet dan evenredig zijn met het deel van het werk dat nog niet af is.

Toch zou ik een deel achterhouden, ook al klopt dat juridisch niet. Vermeld dit dan wel heel duidelijk bij de betaling en ook de reden. Als je volledig betaalt, dan hoor je nooit meer wat van die gast. Zolang jij niet geheel betaald hebt, ligt het probleem bij hem en niet bij jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 12:14
Wij hebben een vakantiehuis en van de oude cilinders waren heel veel sleutels in omloop.
Eerst tijdelijk goedkope cilinders en nu zitten er certificaat sleutel cilinders in.

Zeker nooit Lockpicklawyer op youtube gezien? Volgens mij moet het eerste veilige kluisje nog gemaakt worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BootVluchteling schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Zeker nooit Lockpicklawyer op youtube gezien? Volgens mij moet het eerste veilige kluisje nog gemaakt worden...
Het is maar tijdelijk heh, ik zou zelf zeggen gooi hem maar in de brievenbus.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Marzman schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Het is maar tijdelijk heh, ik zou zelf zeggen gooi hem maar in de brievenbus.
Je kan ook tijdelijk een oud cilinder erin hangen, geeft minder gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2021 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mr_evil08 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Je kan ook tijdelijk een oud cilinder erin hangen, geeft minder gedoe.
Dan wil je de sleutel nog terug hebben :)

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Tsja... Tenzij het een duur certificaatslot is, snap ik het probleem niet zo goed. "Je weet niet welke pipo de sleutel nu heeft en straks je huis komt leeghalen" lees ik. Wel, aangezien je geen zicht op de sleutel gehouden hebt, weet je ook niet of de sleutel gekopieerd is. Als je ze genoeg vertrouwd om die sleutel af te geven, waarom vertrouw je ze dan niet genoeg als ze zeggen dat hij kwijt is dat je denkt dat het vervangen van je cylinders nodig is?

Maar wellicht heb je dure certificaatsleutels en ga je er vanuit dat er dus geen kopie gemaakt kan zijn? Fair enough. Dan is het wellicht wat anders. Maar als dat niet het geval is, heb je geen verhaal denk ik. En anders is het nog steeds een risico dat je neemt als je wie dan ook een sleutel overhandigt. Wat mij betreft maak je ze daarmee nog niet verantwoordelijk voor het vervangen van al je cylinders als ze hem kwijtraken. Je had ook kunnen zorgen dat je er zelf aanwezig zou zijn om ze binnen te laten.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
[...]

Ik denk dat ik 80% van zijn filmpjes wel heb gezien.
Ik heb zelf voor ons vakantiehuis een masterlock select acces.
Die is ook niet veilig als je er een goede picker op los laat:
YouTube: (1630) Review: Master 5440D Bluetooth Key Safe (JUNK!)

het is wel ideaal om mensen tijdelijk toegang te geven.
en als ze willen inbreken komen ze toch wel binnen, daarvoor heb je een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01
3DDude schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Gewoon doen. Wtf raakt pino jouw sleutel kwijt. bij mij deden ze hem toen ze klaar waren door de bus of gaven ze hem aan mij terug.
Voor hetzelfde geld wachten ze tot je allemaal nieuwe spullen hebt en je keer op vakantie bent, komt een andere ploeg met sleutel van je huis het gratis leeghalen.

Gewoon de factuur van de cilinderkosten sturen dus.
Als dat de grootste zorg is dan zou ik nooit je sleutel afgeven aan iemand die komt werken in je huis.
Ook al is hij gecertificeerd, als ze in het criminele circuit zitten hebben ze vast wel een manier om deze ook bij te maken.
Als ze dan een jaar later langs zouden komen en zonder braakschade binnen komen valt dat veel minder op dan wanneer ze het doen onder het mom van "oeps, sleutel verloren".

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurma
ATS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:26:
Tsja... Tenzij het een duur certificaatslot is, snap ik het probleem niet zo goed. "Je weet niet welke pipo de sleutel nu heeft en straks je huis komt leeghalen" lees ik. Wel, aangezien je geen zicht op de sleutel gehouden hebt, weet je ook niet of de sleutel gekopieerd is. Als je ze genoeg vertrouwd om die sleutel af te geven, waarom vertrouw je ze dan niet genoeg als ze zeggen dat hij kwijt is dat je denkt dat het vervangen van je cylinders nodig is?

Maar wellicht heb je dure certificaatsleutels en ga je er vanuit dat er dus geen kopie gemaakt kan zijn? Fair enough. Dan is het wellicht wat anders. Maar als dat niet het geval is, heb je geen verhaal denk ik. En anders is het nog steeds een risico dat je neemt als je wie dan ook een sleutel overhandigt. Wat mij betreft maak je ze daarmee nog niet verantwoordelijk voor het vervangen van al je cylinders als ze hem kwijtraken. Je had ook kunnen zorgen dat je er zelf aanwezig zou zijn om ze binnen te laten.
Nee, dan had de schilder moeten zeggen "die sleutel neem ik niet aan, je zorgt maar dat er iemand thuis is". Aansprakelijkheid verdwijnt niet ineens met het argument "je had het ook zus of zo kunnen doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
ATS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:26:Wat mij betreft maak je ze daarmee nog niet verantwoordelijk voor het vervangen van al je cylinders als ze hem kwijtraken. Je had ook kunnen zorgen dat je er zelf aanwezig zou zijn om ze binnen te laten.
Dat is wel erg eenzijdig belicht, als de opdrachtnemer deze verantwoordelijkheid niet had willen dragen had hij niet moeten instemmen met deze werkwijze, nu hij dat wel gedaan en is daarmee deels verantwoordelijk voor de ontstane situatie door het kwijtraken van de sleutel.

Persoonlijk zou ik de cilinders vervangen, mocht er ingebroken worden en de verzekering krijgt lucht van het feit dat er een sleutel kwijt is loop je het risico een (langdurige) discussie met de verzekering over de ontbrekende sleutel en de uitbetaling.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
squaddie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:22:
[...]

Dat is wel erg eenzijdig belicht, als de opdrachtnemer deze verantwoordelijkheid niet had willen dragen had hij niet moeten instemmen met deze werkwijze, nu hij dat wel gedaan en is daarmee deels verantwoordelijk voor de ontstane situatie door het kwijtraken van de sleutel.
...
Ik zie de gedeelde aansprakelijkheid hier niet. De opdrachtgever is die sleutel kwijtgeraakt en daarmee gewoon aansprakelijk voor de schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kurma schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Ik zie de gedeelde aansprakelijkheid hier niet. De opdrachtgever is die sleutel kwijtgeraakt en daarmee gewoon aansprakelijk voor de schade.
Zijnde een vervangende sleutel wat mij betreft, niet een complete vervanging van al je cylinders.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
ATS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Zijnde een vervangende sleutel wat mij betreft, niet een complete vervanging van al je cylinders.
Hoezo niet? Dit is gewoon gevolgschade. Ik zou ook niet willen dat er een sleutel van mij ergens rondslingert. Zo'n opdrachtgever vertrouw ik misschien nog wel, maar diegene die zo'n sleutel vindt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
[...]

Op Reddit zie je ook comments van mensen die al maanden bezig zijn om zo'n slot open te peuteren onder het comfort van een stoel, werkbank, etc. En dan nog niet eens gehurkt bij je voordeur zwaaiend naar al je buren met omgevingsgeluid.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nieuwe cilinders er in... en de oude cilinders mag de schilder inc alle resterende sleutels mee nemen...
immers hij betaalt ook de nieuwe ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kurma schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Hoezo niet? Dit is gewoon gevolgschade. Ik zou ook niet willen dat er een sleutel van mij ergens rondslingert. Zo'n opdrachtgever vertrouw ik misschien nog wel, maar diegene die zo'n sleutel vindt niet.
Wat mij betreft dus niet, en als je dit echt gaat opspelen vraag ik me serieus af of een rechter dat redelijk zou vinden. Maar goed, IANAL. Zoals ik al eerder zei: je geeft die sleutel af, die kan ook gekopieerd zijn. Ik mag wel hopen dat je én de aannemer er geen labeltje aan gehangen hebt met het adres? Anders heb je inderdaad een punt dat je je cylinders zou willen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Marzman schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Dan wil je de sleutel nog terug hebben :)
Klopt maar altijd fors goedkoper dan alle cilinders met certificaat te moeten vervangen bijvoorbeeld, dan kun je gewoon een sleutel laten bijmaken op zijn kosten, dat geeft weinig weerstand aan beide kanten.

Hier liggen de "orginele" cilinders van het huis dus ook netjes opgeborgen in een klein doosje met bijbehorende sleutels, zodoende weet je ook altijd zeker mocht de overige eigenaar "vergeten" zijn om ook zijn bijgemaakte sleutel in te leveren.

Komt hier iemand om te klussen dan gaat er gewoon een (oude)tijdelijke cilinder in de deur.
Maar we gaan nogal offtopic hier.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Op Reddit zie je ook comments van mensen die al maanden bezig zijn om zo'n slot open te peuteren onder het comfort van een stoel, werkbank, etc. En dan nog niet eens gehurkt bij je voordeur zwaaiend naar al je buren met omgevingsgeluid.
ik heb ook zo'n pickset. Oefen er niet veel mee maar het is heel wat moeilijker dan wat LPL het doet laten lijken.

Zou wel mooi zijn als een nederlander een keer wat van onze "standaard" cilinders opstuurt. Van een simpele bij de bouwmarkt tot 3 ster skg. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
ATS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

Wat mij betreft dus niet, en als je dit echt gaat opspelen vraag ik me serieus af of een rechter dat redelijk zou vinden. Maar goed, IANAL. Zoals ik al eerder zei: je geeft die sleutel af, die kan ook gekopieerd zijn. Ik mag wel hopen dat je én de aannemer er geen labeltje aan gehangen hebt met het adres? Anders heb je inderdaad een punt dat je je cylinders zou willen wisselen.
Dat vind ik toch echt wat anders. Jij hebt die aannemer gezien en gesproken, daarvan heb je op z'n minst een idee wat voor figuur dat is. Dat is gewoon niet zo bij de willekeurige persoon die die sleutel op straat gevonden heeft. En het zou maar zo kunnen dat de aannemer die sleutel op de stoep precies voor jouw huis is verloren. Ik vind mijn mening, maar ik heb wel rechten gestudeerd, alleen de laatste keer dat ik aansprakelijkheidsrecht heb gevolgd is heel wat jaren geleden dat de omvang van de schade ook het vervangen van de cilinders behelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:52
Cylinders vervangen bij oplevering van nieuwbouw lijkt mij echt onzin. Pas drie weken voor oplevering zat de voordeur er in. Dat is waarschijnlijk ook het moment geweest dat de waardevolle spullen als de cv het huis in gaan. De kans dat er daarna nog sleutels gejat worden lijkt me echt uiterst klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:39
Altijd slotcilinders vervangen bij nieuwbouwhuis, huurhuis, etc. Ik ben te vaak in de praktijk slachtoffers tegengekomen waarbij de hele nieuwe huisraad weg is zonder inbraaksporen of kleine bijzondere spullen ineens kwijt.

Bij nieuwbouwhuizen is het een bekende truc waar van te voren stiekem een kopie van wordt gemaakt, vaak wordt er even gewacht (soms wel een jaar / twee jaar), tussendoor verkennen en dan ineens is het bingo. Vertrouw geen aannemer of huurbaas. De huurbaas kan van te voren ook even de sleutels hebben uitgeleend in "goed vertrouwen" aan een bedrijfje en daarna vrolijk de sleutels afgeven aan de nieuwe huurder.

Er zijn wel aannemers die tijdelijk (bouw)cilinders gebruikten en pas als het opgeleverd is wordt de afspraakt gemaakt met een sleutelbedrijf die alles komt vernieuwen

Voor nu, alle cilinders vervangen, ervan leren en proberen op een tegemoetkoming van de aannemer (vaak staan deze dingen ook in de algemene voorwaarden van het bedrijf bij verlies van een geleende sleutel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
[...]

Ook een normaal en goedgekeurd “politiekeurmerk” cilinderslot is binnen 1-2minuten open..

Zelf ooit een slotenmaker deur moeten laten openmaken. Dat was ook heeeel snel gedaan.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-06 19:15
Ingelogd schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:30:
Altijd slotcilinders vervangen bij nieuwbouwhuis, huurhuis, etc. Ik ben te vaak in de praktijk slachtoffers tegengekomen waarbij de hele nieuwe huisraad weg is zonder inbraaksporen of kleine bijzondere spullen ineens kwijt.

Bij nieuwbouwhuizen is het een bekende truc waar van te voren stiekem een kopie van wordt gemaakt, vaak wordt er even gewacht (soms wel een jaar / twee jaar), tussendoor verkennen en dan ineens is het bingo. Vertrouw geen aannemer of huurbaas. De huurbaas kan van te voren ook even de sleutels hebben uitgeleend in "goed vertrouwen" aan een bedrijfje en daarna vrolijk de sleutels afgeven aan de nieuwe huurder.

Er zijn wel aannemers die tijdelijk (bouw)cilinders gebruikten en pas als het opgeleverd is wordt de afspraakt gemaakt met een sleutelbedrijf die alles komt vernieuwen

Voor nu, alle cilinders vervangen, ervan leren en proberen op een tegemoetkoming van de aannemer (vaak staan deze dingen ook in de algemene voorwaarden van het bedrijf bij verlies van een geleende sleutel).
Goed verhaal, lekker sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Met een sleutelkastje kan iedereen die een YouTube video van 2 minuten kan kijken binnenkomen... Of je sleutel even lenen en bijmaken en daarna elke keer binnen komen zonder gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
mark-k schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:50:
[...]

Met een sleutelkastje kan iedereen die een YouTube video van 2 minuten kan kijken binnenkomen... Of je sleutel even lenen en bijmaken en daarna elke keer binnen komen zonder gepruts.
Met certificaatsloten word bijmaken al moeilijker al zullen er louche zakenman zijn die het doen.

Ja als je wil kom je in de sleutelkluis. Dan stal je al op diverse camera’s en de buurvrouw heeft je gezien.

En binnen kun je voor 600 euro aan tv’s mee nemen. Of je moet zo wanhopig zijn en servies, banken en bedden te willen mee nemen.

En dat word wel gedekt door de verzekering.
Ik heb trouwens liever dat ze in 2 minuten de sleutelkluis kraken dan met bot geweld een koevoet tussen deur en kozijn zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
D.deJong schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:35:
[...]

Goed verhaal, lekker sterk.
Dat van tijdelijke bouwcilinders klopt wel en dat daarna bij de echte sloten de sleutels en certificaat aan echte eigenaar worden gegeven.

Toen wij ons vakantiehuis kochten hadden wij ook vermoeden dat er soms iemand in was geweest. Maar dat was voor renovatie en als ze wat hadden gesloopt scheelde ons dat werk.

Maar rest is vertrouwen. Ik heb van een paar huurders de sleutel permanent. Als er iets is of gedaan moet worden kan ik erin. Dan is er trouwens gewoon eerst contact over werkzaamheden.

En wij hebben ook huurders die gewoon de sleutel afgeven als er iets gedaan moet worden.

Dat is wederzijds vertrouwen. Als een externe partij komt die ik niet ken dan is een van onze familie aanwezig of de huurder.
Verder werken wij met lokale mensen die gewoon goed te boek staan en die je rustig de sleutel kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

ATS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:26:

Omdat je niet weet waar de sleutel verloren is. Stel de sleutel licht bijna vlak naast de deur. Dan hoeft iemand die maar op te rapen, te proberen en deze persoon zit binnen in je woning.

Hoewel het correct is dat je niet kunt nagaan of er geen duplicaten zijn gemaakt van de sleutel heb ik zelf over het algemeen nog voldoende vertrouwen in mijn medemensen om er van uit te gaan dat dat niet gebeurd is. Maar van zodra iemand een sleutel verliest betekend dat dat ik alle cylinders in mijn huis mag gaan vervangen.

En een certificaatsleutel zegt trouwens niets. Geef mij 1 uur met zo een sleutel en ik sta terug bij je met een kopie. Moeilijk is dat niet hoor.

Als ik morgen je auto leen en ik breng hem niet terug. Ga jij dan ook zeggen: kan geen kwaad, dat was het risico van hem uit te lenen? Ik dacht het niet. Je hebt iets uitgeleend zodat de man zijn opdracht kan doen in goed vertrouwen. Dan moet dat uitgeleende ofwel terugkomen ofwel moeten alle gemaakte kosten om de situatie te herstellen vergoed worden. In dit geval betekend dat dus dat het slot, of de sloten indien er meerdere sloten met dezelfde sleutel zijn, vervangen dient te worden. En dat is een schadepost voor de schilder want hij is de oorzaak ervan dat de sloten nu vervangen moeten worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik neem aan dat deze woning nog niet de definitieve sloten/cilinders bezit.
Vaak gebruikt men in de bouw een loper bij nieuwbouw, en vaak zitten er nog niet eens definitieve cilinders in. Ik koop altijd de cilinders/sloten die ik wil, en niet van de serie die de hele straat gebruikt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:54:
[...]
En een certificaatsleutel zegt trouwens niets. Geef mij 1 uur met zo een sleutel en ik sta terug bij je met een kopie. Moeilijk is dat niet hoor.
Hoe werkt dat dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeroBandit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-03 09:14
Ik heb ook een dienstverlening aan huis waarbij we sleutels van klanten voor enkele dagen, tot jaren in bewaring hebben.

Zelf werken we met een sleutelkluis in de auto en een eigen codering per sleutel (zodat bij verlies er geen adresgegevens aan gekoppeld zijn). Ook thuis bij mij en de medewerkers is er een speciale kluis waar ze bewaard worden.

In het geval we er toch nog zouden verliezen, zou ik de eer aan mezelf houden om de klant ervan te verwittigen en per direct op mijn kosten een slotenmaker heen sturen om de cilinder te vervangen. Dit staat ook in de overeenkomst met de klant.

Als klant zijnde zou ik de factuur betalen maar wel op voorhand overeenkomen dat deze cilinder vervangen wordt door eenzelfde type. Ik zou wel direct alle cilinders vervangen door een met dezelfde sleutel. Eerste werkje bij betreden van een nieuwe woonst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Navi schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:02:
[...]

Bepaalde sleutels hebben een certificaat. Je mag ze dan (als winkel) niet bijmaken zonder het certificaat. Let wel ze kunnen het (vaak) wel, maar zouden daar op moeten controleren. Een wassen neus natuurlijk... Het zijn geen bankbiljetten, heel veel bedrijven hebben de apparatuur om het te doen. Mensen met foute intenties krijgen dat toch wel voor elkaar (bepaalde sleutels zijn door de vorm/structuur wel heel moeilijk te kopieren)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1271350 op 27-08-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:35:
[...]

Bepaalde sleutels hebben een certificaat. Je mag ze dan (als winkel) niet bijmaken zonder het certificaat. Let wel ze kunnen het (vaak) wel, maar zouden daar op moeten controleren. Een wassen neus natuurlijk... Het zijn geen bankbiljetten, heel veel bedrijven hebben de apparatuur om het te doen. Mensen met foute intenties krijgen dat toch wel voor elkaar (bepaalde sleutels zijn door de vorm/structuur wel heel moeilijk te kopieren)
Hmm ok, foute winkels dus. Wat zijn een beetje goeie cylinders met certificaat die heel lastig te kopiëren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

MaD_co schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Als dat de grootste zorg is dan zou ik nooit je sleutel afgeven aan iemand die komt werken in je huis.
Ook al is hij gecertificeerd, als ze in het criminele circuit zitten hebben ze vast wel een manier om deze ook bij te maken.
Als ze dan een jaar later langs zouden komen en zonder braakschade binnen komen valt dat veel minder op dan wanneer ze het doen onder het mom van "oeps, sleutel verloren".
Hoeft niet, kan altijd he :P als jij een duur nieuwbouw huis hebt gekocht valt er volgend jaar vast wat te halen.

Maar het gaat erom dat die club de sleutel is kwijt geraakt.
Dan gaan ze m maar zoeken of ze gaan betalen voor het vervangen van de sloten.
Heel moeilijk is het toch niet?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Navi schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Hmm ok, foute winkels dus. Wat zijn een beetje goeie cylinders met certificaat die heel lastig te kopiëren zijn?
Mwa winkels... Of een personeelslid, elke 17 jarige medewerker van de gamma kan sleutels bijmaken... Het is dus een illusie dat het soort certificaten idee dan werkt, dat gaat alleen als het om hele specifieke unieke dingen gaat, dat maar een heel select aantal bedrijven kan. Sommige sleutels (met gaatjes ed) kan niet elke sleutelmaker, maar ook daarin is het al lang niet meer zo uniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Navi schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:02:
[...]

I call bluf. Er zijn zeker sleutels die niet door je standaard sleutelmaker na te maken zijn. Je moet dan vaak door naar een specialist, en laat die nou net niet zo makkelijk beïnvloedbaar zijn ;)

Daarnaast ga ik die uitdaging wel aan, heb nog wat sleutels waarvan ik vrij zeker ben dat je niet binnen één uur weer voor mijn neus staat met een kopie :)

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Hoezo door 2en? Wat is jouw aandeel in het verlies van de sleutel?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:48
Het is wel een beetje een “probleempje” lijkt mij. Een MC Condor kost zo’n 6 tientjes, gelijksluitend ook. Dus wanneer je geen 8 buitendeuren hebt, nou niet een wereldbedrag .

Ik zou de rekening betalen, eventueel nog beetje korting bedingen en sowieso goede nieuwe cilinders kopen. De oude opbergen, gaan er weer in bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 16:56
Lastig verhaal.
Ik denk dat je het schilderen en het verlies van de sleutel los moet zien.

Vanwege het feit dat je al een overeenkomst hebt om de reden dat de onjuiste RAL kleur niet toegepast is, kan je daar niks meer mee.
Het tijdelijk in bezit hebben van de sleutel is dat ergens beschreven (bijvoorbeeld mail) of eerder overeengekomen als 'gemak'?
Geen idee wat je daar afgesproken hebt, maar ik zou m'n handen niet branden aan iets wat discutabel is als het niet beschreven staat.
Je kan proberen ergens nog overeen te komen met de geleden schade met de schilder maar zou het zeer zeker niet opzoeken.
Je kunt je tijd en energie (+geld) beter steken in de toekomst van je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
Out-of-the-box: is er niet nog een klein schilderklusje ergens dat de schilder kan doen als tegemoetkoming?

NIeuwe sloten zijn (gezien je verhaal) sowieso aan te raden. Hier een harde zaak van maken kost meer dan het je oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
SgtElPotato schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 01:36:
[...]

I call bluf. Er zijn zeker sleutels die niet door je standaard sleutelmaker na te maken zijn. Je moet dan vaak door naar een specialist, en laat die nou net niet zo makkelijk beïnvloedbaar zijn ;)

Daarnaast ga ik die uitdaging wel aan, heb nog wat sleutels waarvan ik vrij zeker ben dat je niet binnen één uur weer voor mijn neus staat met een kopie :)
Wij hebben thuis echte goede sloten, beslag, driepuntsluiting scharnier met beveiliging.

Ff slijpertje op accu of glassnijder of baksteen en je bent binnen.

Die goedgekeurde beveiliging werkt tegen gelegendheidsdieven maar vooral voor de verzekering.

En veel zie je het ook slecht gemonteerd.
Met een baco of een schroef met pullietrekker kom je ook bij veel naar binnen. Heb die methodes zelf al gebruikt bij eigen sloten maar vooral de brug breken als de cilinder gever uitsteekt is bizar eenvoudig.
Pagina: 1