Ongebruikte dakdoorvoer verwijderen: wat moet er gebeuren?

Pagina: 1
Acties:

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06:38
Hoi allemaal,

ik zit er aan te denken om een bestaande, ongebruikte doorvoer in mijn pannendak te verwijderen. Aan de binnenzijde zit er niets op en ik denk dat hij ooit geplaatst is om een condensdroger o.i.d. op aan te sluiten. Onze ventilatiebox voert in ieder geval ergens anders op af.
Is het gewoon een kwestie van de doorvoer losmaken en het ontstane gat afdekken met een nieuwe pan, of dient er meer te gebeuren? e.e.a. is nu niet erg toegankelijk, en de binnenzijde is nu netjes afgewerkt dus wil er niet rucksichtlos aan rommelen.
Het huis is van '98 en bedekt met RBB sneldekkers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_Pn4psG3x6mfbOVSaFTe6ePNkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8EAQTja9gr5hpBJSpPeLh0f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zaB1ZwnFgIOfOR-3XcMqK20E6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qn1zwaFpJndtEbt7eKQW20LE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sebmar schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:55:
e.e.a. is nu niet erg toegankelijk, en de binnenzijde is nu netjes afgewerkt dus wil er niet rucksichtlos aan rommelen.
Lekker laten zitten. Weghalen kost geld en kan gedoe opleveren. En voor jou of de volgende bewoner is het de perfecte plek om bijvoorbeeld wat draden van zonnepanelen mee naar binnen te halen.

Waarom weg halen als het niet nodig is?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:58
Hooglander1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Lekker laten zitten. Weghalen kost geld en kan gedoe opleveren. En voor jou of de volgende bewoner is het de perfecte plek om bijvoorbeeld wat draden van zonnepanelen mee naar binnen te halen.

Haha ja dat is bij mij ook het geval, ik heb zelfs 2 ongebruikte dakdoorvoeren, toen de zonnepanelen boer kwam kon hij er niks mee want zat op een onhandige plek dus werd een nieuwe gat, overigens het is maar een zeer klein gaatje wat binnen 5 minuten is gemaakt met een accuboormachine voor zonnepanelen bekabeling.

Zelf heb ik ze ook lekker laten zitten en daar dik isolatie ingedrukt.

Bij TS is het wel een stuk gemakkelijker om hem te verwijderen dan bij mij het geval was, even nieuwe pan en stuk hout/isolatie ophalen en meer is het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2021 15:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• sebmar
Hooglander1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Het idee is om hem weg te halen om plek te maken voor een extra zonnepaneel. Daar zit hij nu voor in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Je kunt de rechtopstaande pijp ook vervangen door een ventilatiepan. Dan kan de dakdoorvoer ooit nog weer eens een functie vervullen mocht die wens ontstaan.

Ik heb onlangs de onderstaande ventilatiepan gebruikt ónder de zonnepanelen. Dit zit achter de mechanische ventilatie van de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLH-YydclCwKurF8OCcbiVbWkSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fmtTw8iIkmIbcMaRUaQbooXG.jpg?f=user_large

• sebmar
ChillPascal schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:25:
Je kunt de rechtopstaande pijp ook vervangen door een ventilatiepan. Dan kan de dakdoorvoer ooit nog weer eens een functie vervullen mocht die wens ontstaan.

Ik heb onlangs de onderstaande ventilatiepan gebruikt ónder de zonnepanelen. Dit zit achter de mechanische ventilatie van de badkamer.

[Afbeelding]
dit is inderdaad wel een optie: is dit er één van Klober? als ik het goed heb sluit deze aan op de pijp welke door het dakbeschot gaat toch? Eventueel zou hier tevens de kabel van de panelen doorheen kunnen.
Het gewoon verwijderen van de doorvoer en vervangen dmv een normale dakpan is denk ik wel simpeler en goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door sebmar op 26-08-2021 15:55 ]

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

sebmar schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:51:
[...]

dit is inderdaad wel een optie: is dit er één van Klober? als ik het goed heb sluit deze aan op de pijp welke door het dakbeschot gaat toch? Eventueel zou hier tevens de kabel van de panelen doorheen kunnen.
Het gewoon verwijderen van de doorvoer en vervangen dmv een normale dakpan is denk ik wel simpeler en goedkoper.
Klopt, die is inderdaad van Klöber. Qua kosten zal het tientjes werk zijn. Voordeel dat je altijd nog een doorvoer voor kabels of ventilatie houdt met zo'n pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebmar
ChillPascal schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Klopt, die is inderdaad van Klöber. Qua kosten zal het tientjes werk zijn. Voordeel dat je altijd nog een doorvoer voor kabels of ventilatie houdt met zo'n pan.
waarschijnlijk wel, alleen weet ik niet zo goed of deze makkelijk op het huidige dak past. Volgens mij dient hij ook aan een pannenlat geschoefd te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Pijp weghalen, stukje rond hout zagen wat in het gat in het dakbeschot past, panlatje vastzetten, pan erop en klaar. Eventueel nog een stukje dampopen waterdichte folie maar dat is afhankelijk van wat er verder op het dak zit en of je dat hebt liggen :)
Als er panelen komen is een boortje van 8mm groot genoeg om een gaatje te maken, dat hoeft geen 110rond te zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
No Hands schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:38:
Pijp weghalen, stukje rond hout zagen wat in het gat in het dakbeschot past, panlatje vastzetten, pan erop en klaar. Eventueel nog een stukje dampopen waterdichte folie maar dat is afhankelijk van wat er verder op het dak zit en of je dat hebt liggen :)
Als er panelen komen is een boortje van 8mm groot genoeg om een gaatje te maken, dat hoeft geen 110rond te zijn.
Eerder vandaag een pan weggehaald en er is folie onder de tengellatten gespannen. De folie veert nogal dus er zit niet direct houten plaatwerk onder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5HXIhJsAbRQ-B5wXplh9jpClkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUXwSzkdj5pzdzHtJrUICkcS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
sebmar schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:24:
[...]

Eerder vandaag een pan weggehaald en er is folie onder de tengellatten gespannen. De folie veert nogal dus er zit niet direct houten plaatwerk onder. [Afbeelding]
Probeer het eens bij de onderste pan, bij de dakgoot, dan kun je makkelijker zien wat eronder zit. Wat is het bouwjaar van je huis?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
No Hands schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:51:
[...]

Probeer het eens bij de onderste pan, bij de dakgoot, dan kun je makkelijker zien wat eronder zit. Wat is het bouwjaar van je huis?
Daar kan ik nu niet bij. Heb geen ladder die lang genoeg is. Huis is gebouwd in ‘98
Pagina: 1