Toon posts:

Schakeling met extra automaat klapt er direct vanaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PutsMartijn
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-09 03:23
Wie kan mij helpen bij het volgende:

Wij hadden in het verleden een aantal keer kortsluiting in de buitenverlichting. Uiteindelijk het probleem gevonden; een kabelbreuk, waarbij de fase kabel een stukje open lag. Oftewel; na iedere fatsoenlijke regenbui klapte de stroom eraf. Ik heb de kabel vervangen en daarmee dit probleem opgelost.
Omdat ik vaak meerdere dagen aansluitend van huis ben ivm werk en mijn vriendin niet wederom wil belasten met zo’n mogelijke situatie dacht ik slim te zijn en de buitenverlichting apart te zekeren.
Mocht er in de toekomst nogmaals een kabelbreuk of om andere reden een kortsluiting komen in de buitenverlichting wil ik dat enkel de verlichting wordt uitgeschakeld, niet het gehele huis.
Ter info: de tuinverlichting staat gekoppeld aan een lichtsensor, waardoor deze bij zonsondergang/opkomst automatisch in/uitschakelt.

Voor de duidelijkheid: zolang ik dus geen extra alamat gebruik kan ik mijn tuinverlichting dus gewoon (in combinatie met & zonder de KAKU) met een reguliere stekker op het stroomnet gebruiken zonder enig probleem.

Als ik een extra schakelaar zoals een alamat (zie uitleg hieronder) tussen deze stekker van de verlichting en de verlichting zelf plaats, dan tript die alamat direct. Voor mij is het 100% onverklaarbaar waarom een extra alamat direct tript, maar eenzelfde soort automaat / alamat in de meterkast er gewoon op blijft staan 8)7

Schematische tekening

Hieronder een foto van de meterkast.

1: hoofdschakelaar

2: 4 polige aardlekschakelaar

3: specifiek de automaat Hager C16 30ma. Op deze automaat zit onder andere de fase + neutraal die naar de garage loopt, waar op de garage zolder dus uiteindelijk een stekker zit aangesloten waar de tuinverlichting op zijn beurt zit.

Als ik nummer 1, nummer 2 of nummer 3 uitschakel, dan zal de tuinverlichting ook uitschakelen.

Dit is wat ik reeds heb geïnstalleerd:

1: Een geaarde stekker op de buitenverlichting, waardoor deze dus volledig los te koppelen is van het netwerk

2: Omdat de automaat er diverse keren was afgeklapt en steeds moeilijker online bleef, heb ik de automaat vervangen in de meterkast voor een nieuwe (eenzelfde Hager C16)

3: Omdat onze aardlek uit 1982 was en er ook diverse keren was afgevlogen bij kortsluiting + bij diverse blikseminslagen, heb de aardlek vervangen in de meterkast voor een nieuwe Hager. We hebben krachtstroom, dus vandaar deze variant met dezelfde hoeveelheid aansluitingen die de oude ook had, 3x IN 3x OUT + N in + N out. Zover ik heb gelezen is dit een Duitse, maar veilig te gebruiken goedkopere versie dan de Nederlandse.

Nu bedacht ik mij een andere oplossing: ik sluit deze stekker niet direct op het net aan, maar ik zet hier een extra zekering tussen (soort automaat stekker)

Probleem: de ingebouwde automaat klapt er gewoon direct van af als ik de stekker insteek. Haal ik de stekker er tussen uit en steek ik deze gewoon in een stopcontact, blijft de stroom er gewoon op! :(

Oplossing: Ik koop een fatsoenlijke B16 aardlek automaat om te proberen of het gewoon aan deze Sygonix stekker lag:

Probleem: zelfde probleem als met de Sygonix stekker, deze aardlekautomaat klapt er gewoon vrolijk direct af als ik deze aanzet. Oke ik heb een C16 automaat in de meterkast hangen, dus ik een C16 aardlekautomaat gekocht om te kijken of deze wel erop blijft > Negatief; probleem precies hetzelfde met de C16 aardlekautomaat.
Ik heb zowel bij de Sygonix als beiden alamats ook geprobeerd de stekker te draaien zodat de Fase + Neutraal sowieso op 1 van beide manieren direct met elkaar verbonden zijn, helaas zonder succes.

Al met al: ik word gek! :P

Oplossing: Onze buitenverlichting bestaat niet uit 1 lampje, maar 24 x 3W LED spotjes (nee geen kermis, maar een grote woning / tuin :P ). Ik las op internet dat automaten er door sommige lichtbronnen (LED in veelvoud) soms snel af kunnen slaan bij het inschakelen van deze lichtbundel ivm de ingebouwde LED drivers in deze spotjes. Hier bestaan opstart begrenzers voor:

Nu lijkt mij dit hoogst ongebruikelijk, volledig onnodig en overbodig, maar ik heb er maar 1tje besteld (nog niet in huis - nog niet kunnen testen).
Ik vraag mij echter dus af of dit wel een oplossing gaat vormen. Ik meen ook dat als ik wil dat een automaat voor de verlichting er eerder af moet slaan dan die in de meterkast, ik vooral een automaat moet installeren met een lagere A waarde + snellere afschakeling / lagere ma waarde dan de geprobeerde B16 of C16 aardlekautomaat met 30ma aardlek. Als deze B + C16 deze schakeling al niet doorstaan, dan slaat een lichtere en sneller schakelende variant dus sowieso af lijkt mij.

Weet iemand mij AUB een oplossing aan te bieden die wel werkt? Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de extra automaat en aardlekautomaten er gewoon direct afklappen, maar zonder deze de stroom gewoon online blijft.

[Voor 17% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 02:55]

Beste antwoord (via PutsMartijn op 26-08-2021 13:31)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
Misschien is er gerommeld met hoe de verlichting aangesloten zit en komt de fase van de ene groep (zeg groep 1) en de nul van een andere groep (zeg groep 2). Als die groepen achter dezelfde aardlekschakelaar staan, dan gaat het goed (maar is het niet ok natuurlijk).

Als je dan een aardlelautomaat (of stekker) plaatst na groep 1, dan schakelt die inderdaad direct af. De stroom loopt dan terug via een andere nul.

Je zou dat makkelijk kunnen controleren: als dat het geval is kun je de buiten verlichting af schakelen met twee verschillende groepen. De ene groep schakelt de fase af en de andere de nul. In beide gevallen loopt er dan geen stroom meer.

[Voor 22% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-08-2021 12:02]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Alle reacties

• Xander
  • Laatst online: 00:07
Het meest bijzondere aan dit verhaal vind ik inderdaad dat die PRCD tussenstekker en beide aardlekautomaten direct trippen, maar de automaat of aardlekschakelaar in de groepenkast niet. Je zou haast aan de correcte werking van deze componenten gaan twijfelen.

Is de aardlekschakelaar in de groepenkast inderdaad een 30mA exemplaar zoals op de afbeelding?

Ik ben niet zo bekend met de Eaton aardlekautomaten, maar kun je aan dit component zien of hij is uitgeschakeld door kortsluiting/overbelasting of een aardfout? Is dat rechter driehoekje niet stiekem een verklikker ofzo?

Hoe ziet je aansluiting er nu uit met een stekker en vervolgens een DIN-rail aardlekautomaat? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PutsMartijn
De aardlekschakelaar die ik heb afgebeeld is identiek aan die ik besteld & geïnstalleerd heb.

Ik kan niet aan de Eaton zien waardoor hij uitschakelt zover ik weet.

Ik heb het enigszins oke aangesloten, maar nog niet 100 % netjes afgewerkt. Op de rails van de Hager mini kast die ik heb geïnstalleerd is nog een dubbele ruimte beschikbaar voor de opstart begrenzer die ik hopelijk snel in huis heb. De witte ronde tussenstekker is een KlikAanKlikUit schakelaar, waardoor ik de lampen s nachts rond 0100u automatisch uit laat schakelen, omdat wij daarna 90% van de tijd geen vrienden / familie meer over de vloer hebben.
Ik heb alle hierboven genoemde testen uiteraard allemaal zonder deze KAKU schakelaar geprobeerd (zonder succes). Daarnaast werkt het verder dus gewoon perfect met deze KAKU stekker ertussen, zolang ik die extra automaat / alamatten gewoon er tussen uitlaat.

Bij deze een foto:

[Voor 34% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 04:22]

• Rowwan
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:40
Heb je deze componenten (tussenstekker en automaat) ook al eens op een andere groep geprobeerd?

• Justin013
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-09 17:04
Heb je de boel al eens doorgemeten met een isolatieweerstandsmeter? Je kunt nog 30 automaten kopen maar die dingen schakelen af met een reden.

• trippelb
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17:20
Volgens mij gaat het achter elkaar plaatsen van 2 identieke alamaten sowieso je probleem niet oplossen (los dat het een gek probleem is dat ze nu aanspreken) als ze beiden 30mA zijn zullen volgens mij bij een sluiting in je tuin beide automaten aanspreken?

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 23:31
Kun je een detail foto maken van de aansluitingen op de Eaton aardlekautomaat (onder en bovenzijde)?
Op de laatste foto lijkt het of de aarde ook is aangesloten, maar die moet buiten de aardlekautomaat om gekoppeld worden met de afgaande leiding.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Op de foto's lijkt het of je een aangegoten stekker gerecycled hebt.

Nou kan het gebeuren dat die intern de verkeerde kleurcodering voor de aders gebruiken. Dus die moet je zeker even apart doormeten en als de kleurcodering niet klopt dan z.s.m. weggooien.

Verder inderdaad wat @mauricej zegt: op de foto lijkt het sowieso dat je de verkeerde aders hebt aangesloten.
In jouw installatie kan er blijkbaar stroom lopen tussen de nul en de aarde.

[Voor 12% gewijzigd door aawe mwan op 26-08-2021 07:59]

老厮是麂

• Eddie001
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20-09 04:51
Weet je zeker dat je je buitenverlichting alleen via deze stekker voedt? Misschien was dit alleen het punt om te schakelen en komt de voeding vanuit een ander punt vanuit de bestaande groep. Dan heb je de fase wel 100% afgezekerd op de nieuwe zekering van je verlichting maar je nul niet. Dan tript hij ook.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:09
Even afgezien van de rest, helpt de extra installatie je niet, omdat hij niet selectief is ten opzichte van de vorige automaat, een de kans dus groot is dat ze er alsnog beide precies tegelijk uit klappen als er werkelijk een kortsluitstroom gaat lopen.

Overigens horen er in een NL huisinstallatie B-karakteristiek automaten te zitten, geen C.

PV

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:09
Oh, en 1-fase groepen achter een 3-fase ALS mag sinds juli 2016 ook niet meer geïnstalleerd worden; is niet conform NEN1010: https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

PV

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:37

BazzH

Kei-goed...

Wilke schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:41:
Oh, en 1-fase groepen achter een 3-fase ALS mag sinds juli 2016 ook niet meer geïnstalleerd worden; is niet conform NEN1010: https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling
En in 2017 hebben ze dat weer teruggedraaid en ervan aangegeven dat het niet meer dan "onwenselijk" is. De standaard is nu inderdaad 1 fase ALS, maar 3 fase ALS is dus niet verboden.

Think smart........ Act stupid........

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
In dat kastje: zit de vaste installatie aan de bovenkant of aan de onderkant van die automaat aangesloten? In het geval de vaste installatie aan de bovenkant zit en je apparaten aan de onderkant heb je een mooie widowmaker gemaakt. In het andere geval, dat de vaste installatie aan de onderkant zit en je verbruiker aan de bovenkant heb ik niks gezegd.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:03
Zit er niet gewoon een deel van de meterkast zonder aarde dat daardoor die aardlekschakelaars niet (goed) werken :? :o

Oftewel, pak eens een haspel, en test eens op diverse locaties met die tussenstekker. Valt die tussenstekker niet meer uit, wellicht heb je dan een ander probleem gevonden (of je hebt een rot haspel ;) )

• tijs000
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-09 12:20
Ik ben geen electricien maar heb er eerlijk wat kaas van gegeten.

Daarom vallen mij een paar dingen op.

1 waarom een c16 en niet een b16. Dit kan namelijk echt gevaarlijk zijn als er niet een hele goede reden voor een c automaat is.

2 als je automaten achter elkaar gaat plaatsen moet je omlaag in je amperage anders knallen ze er alsnog allebij uit. Volgens mij noemen ze dit de selectiviteit van automaten waarborgen.

Hoe lang zijn de kabels in je tuin. Als deze echt lang zijn kan het gebeuren dat de weerstand te groot wordt waardoor je meterkast volle kortsluiting niet waarneemt maar de extra automaat die 20 meter dichter bij het laatste punt zit dit wel waarneemt. Dit kan je controleren door bijvoorbeeld de kabel te meggeren. Dan wordt er. Bijvoorbeeld 1000 of 5000 volt door de kabel gestuurd om beter te zien of je ergens doorslag naar aarde hebt. Je moet dan wel alle verbruikers los koppelen want die kunnen allemaal kapot gaan met die voltages.

En hoe heb je de extra automaat aangesloten je sluit ze namelijk altijd met ingaande stroom onder en uitgaande boven, ik kan het niet heel goed zien maar op de foto lijkt dit andersom te zijn. Weet niet of dit voor de werking iets uitmaakt maar daar kan iemand zich lelijk in vergissen.

[Voor 12% gewijzigd door tijs000 op 26-08-2021 09:55]

• M.l.
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-09 17:27
Automaten uitzetten en even weerstand meten tussen aarde,nul en fase,aarde. Dit moet ergens in de megaOhms uitkomen, als dit enkele kiloOhms of lager is heb je een aardlek.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:57
tijs000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:50:
Hoe lang zijn de kabels in je tuin. Als deze echt lang zijn kan het gebeuren dat de weerstand te groot wordt waardoor je meterkast volle kortsluiting niet waarneemt maar de extra automaat die 20 meter dichter bij het laatste punt zit dit wel waarneemt.
Zo werkt het niet. De stroom in de hele kring is hetzelfde. Dus ook als je de automaat 20 meter dichterbij zet verandert er niks.
Te lange/dunne kabels kunnen inderdaad wel het uitschakelgedrag van automaten beïnvloeden, maar daarbij maakt de locatie van de automaat niet uit.
Dit kan je controleren door bijvoorbeeld de kabel te meggeren. Dan wordt er. Bijvoorbeeld 1000 of 5000 volt door de kabel gestuurd om beter te zien of je ergens doorslag naar aarde hebt. Je moet dan wel alle verbruikers los koppelen want die kunnen allemaal kapot gaan met die voltages.
Meggeren is (zoals je al zegt) voor isolatieweerstand metingen. Heeft niks te maken met kortsluitstromen.

@PutsMartijn
Op zich kan het dat de tweede aardlek er uit gaat en de eerste niet. Ze horen aan te spreken tussen de (uit mijn hoofd) 11 en 30mA. Dus als de "tweede" exemplaren een stukje gevoeliger waren dan die eerste kun je dit krijgen. Al is het wel heel toevallig dan.

• tijs000
M.l. schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:09:
Automaten uitzetten en even weerstand meten tussen aarde,nul en fase,aarde. Dit moet ergens in de megaOhms uitkomen, als dit enkele kiloOhms of lager is heb je een aardlek.
Kan zijn dat de kabels te lang zijn om een lek te meten zoals ik hierboven al noemden dus beter iemand met een megger apparaat laten komen. als je tussen fase en aarde meet kan je al twijfels trekken bij mega ohms je wil eigenlijk niks meten het zelfde in het display als dat je de pennen van de meter nergens op hebt staan.

Wat je trouwens wel kan doen om te kijken of het aan te langen kabels ligt.

Een haspel van 50 meter tussen de stekker aansluiting zetten. Als de automaat er dan in blijft weet je dat het ergens in het veld goed mis is.
Maar dan wel weer die haspel er tussen uit halen kan namelijk best gevaarlijk zijn dit soort problemen.

• timberleek
M.l. schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:09:
Dergelijke metingen met een multimeter zijn in de meeste gevallen waardeloos.
Bij die paar volt meetspanning vallen een hoop kabeldefecten niet door de mand.

Daar heb je echt een isolatietester voor nodig.

• tijs000
timberleek schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Zo werkt het niet. De stroom in de hele kring is hetzelfde. Dus ook als je de automaat 20 meter dichterbij zet verandert er niks.
Te lange/dunne kabels kunnen inderdaad wel het uitschakelgedrag van automaten beïnvloeden, maar daarbij maakt de locatie van de automaat niet uit.
Als de weerstand van een kabel te hoog wordt kan je kortsluiten wat je wil dit wordt niet waargenomen door je automaat. Heb hierover een cursus nen3140 gehad waar dit gewoon getest werd. Volle sluiting geen getripte automaat. Dus dan is mijn advies alle verbruikers er af en fase en nul meggere dan weet je zeker dat je niet ergens een kortsluiting hebt.

En als de totale kabel lengte bijv 150m is en de 2 de automaat zit 20m naar de eerste automaat kan dit wel degelijk het probleem zijn.

[Voor 8% gewijzigd door tijs000 op 26-08-2021 10:23]

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Je 2e automaat zit na een stekker?... Heb je niet gewoon de nul en de fase omgedraaid?

• timberleek
tijs000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Als de weerstand van een kabel te hoog wordt kan je kortsluiten wat je wil dit wordt niet waargenomen door je automaat. Heb hierover een cursus nen3140 gehad waar dit gewoon getest werd. Volle sluiting geen getripte automaat. Dus dan is mijn advies alle verbruikers er af en fase en nul meggere dan weet je zeker dat je niet ergens een kortsluiting hebt.

En als de totale kabel lengte bijv 150m is en de 2 de automaat zit 20m naar de eerste automaat kan dit wel degelijk het probleem zijn.
Ja bij lange kabellengtes (of te dunne kabel voor die lengte) kan de kortsluitstroom te laag worden voor een betrouwbare uitschakeling.
Maar het maakt niks uit of de automaat dan aan het begin of halverwege de kabel zit.
Daar haakte ik op in.

De kabel meggeren is in dit geval niet onverstandig, de kans op een isolatiefout of aardlek is groot bij dit soort installaties.
Maar een situatie met te grote kabellengtes spoor je er niet mee op. Dat vereist een "normale" (wel laagohmig met hogere spanning dan een gemiddelde dmm) weerstandsmeting een kortsluittest of spanningsval meting.

• Xander
Eddie001 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:21:
Weet je zeker dat je je buitenverlichting alleen via deze stekker voedt? Misschien was dit alleen het punt om te schakelen en komt de voeding vanuit een ander punt vanuit de bestaande groep. Dan heb je de fase wel 100% afgezekerd op de nieuwe zekering van je verlichting maar je nul niet. Dan tript hij ook.
Goede vraag inderdaad: Wat zit er nu precies aangesloten achter die stekker. Komt die afgaande leiding op enig punt weer samen met andere installatie of gaat het echt alleen direct naar de tuinverlichting toe?
sypie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:09:
In dat kastje: zit de vaste installatie aan de bovenkant of aan de onderkant van die automaat aangesloten? In het geval de vaste installatie aan de bovenkant zit en je apparaten aan de onderkant heb je een mooie widowmaker gemaakt. In het andere geval, dat de vaste installatie aan de onderkant zit en je verbruiker aan de bovenkant heb ik niks gezegd.
tijs000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:50:
En hoe heb je de extra automaat aangesloten je sluit ze namelijk altijd met ingaande stroom onder en uitgaande boven, ik kan het niet heel goed zien maar op de foto lijkt dit andersom te zijn. Weet niet of dit voor de werking iets uitmaakt maar daar kan iemand zich lelijk in vergissen.
Dit maakt bij de meeste componenten niet uit.

Widowmaker? Lol, er zijn groepenkasten die bij de fabrikant vandaan komen met de voeding aan de bovenkant van de aardlekschakelaar.
tijs000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Als de weerstand van een kabel te hoog wordt kan je kortsluiten wat je wil dit wordt niet waargenomen door je automaat. Heb hierover een cursus nen3140 gehad waar dit gewoon getest werd. Volle sluiting geen getripte automaat.
Ja en weet je hoe dat komt? Omdat de kortsluitstroom te laag is om de automaat te trippen. Maar die stroom is dan in het gehele circuit zo laag, dus ook bij de 2e automaat...

[Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-08-2021 10:35]

• tijs000
"Maar het maakt niks uit of de automaat dan aan het begin of halverwege de kabel zit.
Daar haakte ik op in."

Tuurlijk wel.
Die 2de automaat heeft waarschijnlijk minder weerstand tot het laatste punt omdat die de eerste zoveel meter kabel niet heeft. Het stuk tussen meterkast en garage. of zit ik er nu helemaal langs

• Xander
tijs000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:35:
"Maar het maakt niks uit of de automaat dan aan het begin of halverwege de kabel zit.
Daar haakte ik op in."

Tuurlijk wel.
Die 2de automaat heeft waarschijnlijk minder weerstand tot het laatste punt omdat die de eerste zoveel meter kabel niet heeft. Het stuk tussen meterkast en garage. of zit ik er nu helemaal langs
Ja je zit er helemaal langs.

Bij kortsluiting op het verste punt zal de stroom in het gehele circuit gelijk zijn. Dus bij alletwee de automaten loopt dezelfde kortsluitstroom.

Het punt waar je kortsluiting maakt, maakt natuurlijk wel uit voor de stroom. Maar waar in het circuit je deze vervolgens meet maakt geen verschil.

• tijs000
Xander schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Ja en weet je hoe dat komt? Omdat de kortsluitstroom te laag is om de automaat te trippen. Maar die stroom is dan in het gehele circuit zo laag, dus ook bij de 2e automaat...
Daar zit inderdaad wel wat in.
Weer wat geleerd
Ik zal het er eens met een collega over hebben die zou hier wel verstand van moeten hebben

• timberleek
tijs000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:35:
Tuurlijk wel.
De automaat meet geen kabelweerstand. Hij meet simpelweg hoeveel stroom er door hem heen loopt.

En die is aan het begin van de lus exact even groot als aan het einde van de lus.
Er kan niet halverwege de kabel ineens meer stroom gaan lopen.

Normaal gesproken is de aansluiting voor de automaat zwaarder dan daarna waardoor er geen limiterende factor is voor de automaat.
De hoofdkabel van je huis kan niet zelden makkelijk 200A leveren. Dus in de totale kabelweerstand bij een sluiting in de achtertuin speelt die amper een rol.

Mede hierom zijn er ook regels over kabeldiktes bij verschillende lengtes. 2.5mm2 is dikke prima voor 16A, totdat je hele lange kabels krijgt, dan komt de maximale kortsluitstroom weer in een gevarengebied. Ik weet de getallen zo niet uit mijn hoofd, maar volgens mij is de maximale lengte voor 2.5mm2 op 16A iets van 50 tot 75 meter. Daarboven moet je eigenlijk een stap dikkere kabel hebben.

• Xander
tijs000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

Daar zit inderdaad wel wat in.
Weer wat geleerd
Ik zal het er eens met een collega over hebben die zou hier wel verstand van moeten hebben
Een C16 automaat heeft een kortsluitstroom van 160A (10x IN) nodig om magnetisch te trippen. Om die stroom van tenminste 160A te laten lopen mag je bij 230V een circuitimpedantie van maximaal 1,43Ω hebben. Deze circuitimpedantie hangt uiteraard af van de kabellengte.

Maar wanneer je vlak voor de plaats van kortsluiting nog zo'n zelfde automaat inbouwt, wordt de circuitimpedantie natuurlijk niet lager (eerder hoger door wat extra overgangsweerstand). Er gaat dus niet meer stroom lopen. Het is natuurkundig sowieso onmogelijk dat door de 2e automaat meer stroom loopt dan door de 1e automaat (waar moet die stroom vandaan komen?). Kortom er loopt dan bij allebei te weinig stroom.
timberleek schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:44:
De hoofdkabel van je huis kan niet zelden makkelijk 200A leveren.
De kortsluitstroom is gelukkig zelfs een veelvoud hoger dan die 200A. ;)
Mede hierom zijn er ook regels over kabeldiktes bij verschillende lengtes. 2.5mm2 is dikke prima voor 16A, totdat je hele lange kabels krijgt, dan komt de maximale kortsluitstroom weer in een gevarengebied. Ik weet de getallen zo niet uit mijn hoofd, maar volgens mij is de maximale lengte voor 2.5mm2 op 16A iets van 50 tot 75 meter. Daarboven moet je eigenlijk een stap dikkere kabel hebben.
Ligt aan de karakteristiek van de beveiliging. Voor B16 is dat ca. 100m, voor C16 maar de helft.

• Xander
Maarehm, ik verwacht dat de kortsluitstroom / circuitimpedantie geen factor is in deze casus. Ik vermoed dat de aardlekbeveiliging tript, niet de kortsluit/overbelastingsbeveiliging (zit die überhaupt in zo'n PRCD tussenstekker?).

Een aardfout in de tuinverlichting is natuurlijk niet ongekend. Het vreemde is dan wel dat de aardlekschakelaar binnen niet tript.

Dat zou natuurlijk een fout met aansluiten kunnen zijn. Bijvoorbeeld als de leiding na de extra automaat weer samen zou komen met een leiding van vóór die automaat. Bijvoorbeeld als er een 4-aderige grondkabel ligt voor het voeden van verlichting en contactdozen welke de nulgeleider delen, hoef je niet te proberen om alleen voor de verlichting een aardlekautomaat te plaatsen.....

Of, de aardlekschakelaar binnen is defect. Heb je die wel eens getest @PutsMartijn ? Het liefst met een tester die de uitschakeltijd en -stroom meet natuurlijk, maar een keer op de testknop drukken is wel het minste.

Of dit kan een (wel heel toevallige) uitleg zijn:
timberleek schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:15:
Op zich kan het dat de tweede aardlek er uit gaat en de eerste niet. Ze horen aan te spreken tussen de (uit mijn hoofd) 11 en 30mA. Dus als de "tweede" exemplaren een stukje gevoeliger waren dan die eerste kun je dit krijgen. Al is het wel heel toevallig dan.
Maar ook dit kan een uitleg zijn:
Wilke schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:41:
BazzH schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:54:
En in 2017 hebben ze dat weer teruggedraaid en ervan aangegeven dat het niet meer dan "onwenselijk" is. De standaard is nu inderdaad 1 fase ALS, maar 3 fase ALS is dus niet verboden.
Dit advies is er natuurlijk niet voor niets. In een 3-fasen installatie kan een lekstroom gedeeltelijk worden opgeheven door een lekstroom in een andere fase. Misschien zit er in één van de andere groepen achter die 4-polige aardlekschakelaar ook een fout die de correcte werking verhinderd.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:37

BazzH

Kei-goed...

Natuurlijk is dat advies er niet voor niets. Maar het mág dus wel.
Wij hebbben hier een 3 fase groepenkast, maar daar zit helemaal geen 3 fase ALS in. De krachtgroep is een aardlekautomaat en de overige groepen zitten verdeeld over 3x 1 fase ALS (even uit mijn hoofd).

Think smart........ Act stupid........

• Xander
BazzH schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:45:
Natuurlijk is dat advies er niet voor niets. Maar het mág dus wel.
Dat spreek ik toch niet tegen?

Ik zeg alleen dat de achterliggende reden van dit advies wel eens bij TS zou kunnen spelen, waardoor die aardlekschakelaar wellicht niet uitschakelt bij een aardlekstoring in de tuin.

Vergezocht misschien maarja. :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 22:16
Misschien is er gerommeld met hoe de verlichting aangesloten zit en komt de fase van de ene groep (zeg groep 1) en de nul van een andere groep (zeg groep 2). Als die groepen achter dezelfde aardlekschakelaar staan, dan gaat het goed (maar is het niet ok natuurlijk).

Als je dan een aardlelautomaat (of stekker) plaatst na groep 1, dan schakelt die inderdaad direct af. De stroom loopt dan terug via een andere nul.

Je zou dat makkelijk kunnen controleren: als dat het geval is kun je de buiten verlichting af schakelen met twee verschillende groepen. De ene groep schakelt de fase af en de andere de nul. In beide gevallen loopt er dan geen stroom meer.

[Voor 22% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-08-2021 12:02]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• PutsMartijn

Mensen bedankt voor jullie reacties!!

Ik ben er dankzij jullie achter gekomen dat het witte snoer welke ik had aangesloten op het stroomnet, blijkbaar toch ergens een extra vertakking had van de fase of nul kabel.

Ik heb een volledig nieuw verlengsnoer aangesloten op de alamat en deze op een stopcontact aangesloten en nu werkt het wel!

Hierbij tevens nog 2 foto's van boven en onderzijde van de aansluiting. De groene aardkabel heb ik naast de alamat lopen en de neutraal in de N. de inkomende stroom aan de onderzijde en de uitgaande stroom (naar de verlichting) aan de bovenzijde. Dit heb ik verder niet aangepast in het proces.

Als ik het goed begrijp moet ik de B16 alamat vervangen door een (2-polige) B-kar 6A of 10A alamat of automaat? Ik weet niet of deze nog te vinden zijn in een lagere aardlek schakeling dan 30ma, maar ik ga in ieder geval op zoek!
Ik weet niet of een alamat vereist is om te voorkomen dat de aardlek in de meterkast afslaat bij kortsluiting, of dat ik gewoon een voor een automaat kan gaan ipv alamat.

[Voor 15% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 14:48]

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

wat je nu hebt zou ik ook niet doen.

Je hebt een onderverdeler gemaakt met dezelfde A als in de meterkast.

16A in hoofdverdeler is 10A in de onderverdeler, ná een hoofdschakelaar in die onderverdeler.

Dat kastje wat je extra gekocht hebt is normaal gesproken voor de uitbreiding van je hoofdverdeler, niet om ergens anders op te hangen.

• mauricej
Als ik de TS goed begrijp zit deze aardlekautomaat aangesloten na een stekker. Dan kan de spanning dus op de bruine of blauwe draad staan, afhankelijk van hoe de stekker in de WCD zit.
Nu maakt dat voor de werking van de alamat en de tuinverlichting niet uit en als het goed is schakel je je de boel uit voordat je in de installatie aan het werk gaat, maar het kan toch voor verrassingen zorgen.
Het is wat mij betreft op het randje als het gaat om een overzichtelijke installatie. Ik zou in ieder geval even meten of de bruine draad of blauwe draad onder spanning staat en indien nodig de stekker omdraaien.

• PutsMartijn
Ik had een van de 2 volgende opties gevonden; wellicht werkt dit of is het gewoon weg niet mogelijk om een zekering in te bouwen die 100% vd keren eerder zal afslaan dan de aardlek / automaat waar de groep op zit in de meterkast?

Schneider A9Z20216 aardlek-beveiligingsschakelaar iID, 2P, 16A, 10mA, type A

HAGER AARDLEKAUTOMAAT 1-POLIG+NUL 6A B-KAR 30MA

[Voor 55% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 15:02]

• PutsMartijn
mauricej schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:50:
Als ik de TS goed begrijp zit deze aardlekautomaat aangesloten na een stekker. Dan kan de spanning dus op de bruine of blauwe draad staan, afhankelijk van hoe de stekker in de WCD zit.
Nu maakt dat voor de werking van de alamat en de tuinverlichting niet uit en als het goed is schakel je je de boel uit voordat je in de installatie aan het werk gaat, maar het kan toch voor verrassingen zorgen.
Het is wat mij betreft op het randje als het gaat om een overzichtelijke installatie. Ik zou in ieder geval even meten of de bruine draad of blauwe draad onder spanning staat en indien nodig de stekker omdraaien.
Bedankt voor je tip, zal ik zeker even doen _/-\o_

• PutsMartijn
Een jaar geleden bij de kabelbreuk, wist ik niet dat dit de oorzaak was van de kortsluiting, waardoor ik als noodoplossing de tuinverlichting op een stekker heb aangesloten, zodat mijn vriendin deze makkelijk kon afzonderen van het stroomnet als ik niet thuis was.

Nu is dus de bijkomstigheid mocht dit ooit een keer in de toekomst gebeuren en we bijv. op vakantie zijn, dat ons huis (incl. diepvries, koelkast, camera's / alarmsys. etc) volledig offline gaan, tenzij we de tuinverlichting uittrekken natuurlijk...

Als ik dit kan voorkomen door zo'n alamat is dit het niet de sjiekste oplossing, maar volgens mij mag dit op zich wel, doordat je volgens mij achter een stekker 1 en ander mag aansluiten zoals een aardlek, maar weer niet direct op het normale stroomnet, omdat ik duidelijk geen gediplomeerde elektricien ben.

Daarbij had ik de ervaring dat als de verlichting dus niet via stekker was aangesloten, waarmee ik zou kunnen afzonderen de groep in de meterkast, ik de automaat en/of aardlek er onmogelijk terug op kreeg omdat er dus een kortsluiting op de groep van de tuinverlichting was.

Een aparte groep in de meterkast maken voor de tuinverlichting mag geloof ik ook niet zomaar (correct me if I'm wrong), want dit zou een 5e groep op 1 aardlek, waarbij 4 groepen geloof ik de max is.

[Voor 28% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 15:15]

• mauricej
Nu ik er nog eens over na denk, was mijn eerdere opmerking niet juist. Voor een aardlekschakelaar kun je zonder probleem de fase en nul verwisselen.
Maar voor een automaat (inclusief een aardlekautomaat) maakt het wel uit.
De nul is niet beveiligd tegen overstroom en kortsluiting. Dus als iemand de stekker omdraait en je hebt sluiting naar aarde, dan doet dat ding helemaal niets. Je bent dan afhankelijk van de vorige beveiliging.
Dat zal hier waarschijnlijk wel voldoende zijn, maar toch iets dat ik niet zou aanraden.

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik heb gewoon een extra (16A) groep in mijn meterkast aangesloten waar alle buiten elektra op aangesloten zit. Even goed gekeken welke groepen in mijn huis op welke aardlekschakelaar zaten aangesloten en de boel zo aangesloten dat er in huis niks boeiends uitvalt als de elektra buiten een storing heeft. Dus koelkast en CV e.d. blijven gewoon doorgaan terwijl de verlichting en stopcontacten op de slaapkamers achter dezelfde aardlekschakelaar als de buitenboel zitten. Dus zelfs als bij aardlekken is er alleen wat verlichting e.d. dat het niet doet in huis.
Lijkt me een stuk duurzamer dan jouw, sorry, knutselwerkje.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-09 22:26
mauricej schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:10:
Nu ik er nog eens over na denk, was mijn eerdere opmerking niet juist. Voor een aardlekschakelaar kun je zonder probleem de fase en nul verwisselen.
Maar voor een automaat (inclusief een aardlekautomaat) maakt het wel uit.
De nul is niet beveiligd tegen overstroom en kortsluiting. Dus als iemand de stekker omdraait en je hebt sluiting naar aarde, dan doet dat ding helemaal niets. Je bent dan afhankelijk van de vorige beveiliging.
Dat zal hier waarschijnlijk wel voldoende zijn, maar toch iets dat ik niet zou aanraden.
Een alemat zal gewoon afschakelen indien er stroom naar de aarde vloeit. Hij meet het verschil tussen fase en 0 en indien dit groter dan 30 mA is, schakelt hij af. Dit is onafhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit.

Lost In Music

• timberleek
Sgrovert schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Een alemat zal gewoon afschakelen indien er stroom naar de aarde vloeit. Hij meet het verschil tussen fase en 0 en indien dit groter dan 30 mA is, schakelt hij af. Dit is onafhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit.
Dat is niet helemaal waar.
De stroom loopt alleen tussen fase en aarde (of iets anders).

Dus een test trucje bij bijvoorbeeld wasmachine problemen is om de stekker even om te draaien.

Stel dat er lekkage is tussen de "fase" input en de behuizing klapt de aardlek eruit. Draai je de stekker om zit die lekkage tussen nul en aarde. Dan is er "niks aan de hand" (wel degelijk, maar je snapt wat ik bedoel).

Dus afhankelijk van de oorzaak van het trippen van de aardlek kan het wel degelijk helpen.

• mauricej
Sgrovert schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Ach natuurlijk, ik zat te veel te denken aan een onbeveiligde nul van een automaat, maar voor sluiting naar aarde reageert het aardlek-deel natuurlijk wel.

En als er geen lek naar aarde is, loopt een overbelasting of kortsluiting ook altijd door de wel beveiligde pool.

Het risico is dus kleiner dan ik dacht, maar ik zou het nog steeds niet aanraden.

• mauricej
timberleek schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Dat is niet helemaal waar.
De stroom loopt alleen tussen fase en aarde (of iets anders).

Dus een test trucje bij bijvoorbeeld wasmachine problemen is om de stekker even om te draaien.

Stel dat er lekkage is tussen de "fase" input en de behuizing klapt de aardlek eruit. Draai je de stekker om zit die lekkage tussen nul en aarde. Dan is er "niks aan de hand" (wel degelijk, maar je snapt wat ik bedoel).
Ook dan is er kans dat de aardlek tript. Bij sluiting tussen nul en aarde verdeelt de retourstroom zich over nul en aarde. Afhankelijk van de verhouding van impedanties en van de grootte van de belasting, kan de stroom de via aarde loopt makkelijk groter zijn dan 30 mA. En dan spreekt de aardlek dus aan.

• PutsMartijn
Is het dan niet zo dat de eerder genoemde "Schneider A9Z20216 aardlek-beveiligingsschakelaar iID, 2P, 16A, 10mA, type A" die een max lekstroom van 10ma hanteert eerder zal afschakelen bij een lekstroom in de tuinverlichting dan de aardlek van 30ma die ik in mijn meterkast heb?

Sorry, maar toch een vraag naar de bekende weg; ik mag zeker niet een aftakking maken van de hoofdschakelaar naar een nieuwe aardlekautomaat, die ik dan naast de 4 bestaande groepen kan plaatsen?

Dit lijkt zoals ik jullie begrijp namelijk de enige oplossing, want iedere andere automaat die ik achter de bestaande aardlekschakelaar zal plaatsen, geen enkel nut heeft.

Zou een andere (dure) oplossing wellicht zijn om mijn tuinverlichting aan te passen naar 12/24v door het systeem te vervangen door

- 24 spotjes GU10 12/24V (ipv huidige 230v)
- transformator 230 > 12/24v?

[Voor 39% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 16:38]

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-09 22:26
In de meterkast kan idd een tuingroep met de alamat bijgemaakt worden. De alamat komt dan idd direct achter de hoofdschakelaar. Dit is de meest bedrijfszeker oplossing.
In principe komt dit neer op een uitbreiding van de meterkast.

Lost In Music

• wobb
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 31-08 08:03
je kan zoveel differentiëlen plaatsen als je wil maar zolang je de eerste hoofd differentieel niet vervangd door een selectief exemplaar "type S" deze valt trager af dan een" type A."ga je niet gegarandeerd zijn dat de hoofd difrentieel niet samen uitvalt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee