Toon posts:

Schakeling met extra automaat klapt er direct vanaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PutsMartijn
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-09 03:23
Wie kan mij helpen bij het volgende:

Wij hadden in het verleden een aantal keer kortsluiting in de buitenverlichting. Uiteindelijk het probleem gevonden; een kabelbreuk, waarbij de fase kabel een stukje open lag. Oftewel; na iedere fatsoenlijke regenbui klapte de stroom eraf. Ik heb de kabel vervangen en daarmee dit probleem opgelost.
Omdat ik vaak meerdere dagen aansluitend van huis ben ivm werk en mijn vriendin niet wederom wil belasten met zo’n mogelijke situatie dacht ik slim te zijn en de buitenverlichting apart te zekeren.
Mocht er in de toekomst nogmaals een kabelbreuk of om andere reden een kortsluiting komen in de buitenverlichting wil ik dat enkel de verlichting wordt uitgeschakeld, niet het gehele huis.
Ter info: de tuinverlichting staat gekoppeld aan een lichtsensor, waardoor deze bij zonsondergang/opkomst automatisch in/uitschakelt.

Voor de duidelijkheid: zolang ik dus geen extra alamat gebruik kan ik mijn tuinverlichting dus gewoon (in combinatie met & zonder de KAKU) met een reguliere stekker op het stroomnet gebruiken zonder enig probleem.

Als ik een extra schakelaar zoals een alamat (zie uitleg hieronder) tussen deze stekker van de verlichting en de verlichting zelf plaats, dan tript die alamat direct. Voor mij is het 100% onverklaarbaar waarom een extra alamat direct tript, maar eenzelfde soort automaat / alamat in de meterkast er gewoon op blijft staan 8)7

Schematische tekening

Hieronder een foto van de meterkast.

1: hoofdschakelaar

2: 4 polige aardlekschakelaar

3: specifiek de automaat Hager C16 30ma. Op deze automaat zit onder andere de fase + neutraal die naar de garage loopt, waar op de garage zolder dus uiteindelijk een stekker zit aangesloten waar de tuinverlichting op zijn beurt zit.

Als ik nummer 1, nummer 2 of nummer 3 uitschakel, dan zal de tuinverlichting ook uitschakelen.

Dit is wat ik reeds heb geïnstalleerd:

1: Een geaarde stekker op de buitenverlichting, waardoor deze dus volledig los te koppelen is van het netwerk

2: Omdat de automaat er diverse keren was afgeklapt en steeds moeilijker online bleef, heb ik de automaat vervangen in de meterkast voor een nieuwe (eenzelfde Hager C16)

3: Omdat onze aardlek uit 1982 was en er ook diverse keren was afgevlogen bij kortsluiting + bij diverse blikseminslagen, heb de aardlek vervangen in de meterkast voor een nieuwe Hager. We hebben krachtstroom, dus vandaar deze variant met dezelfde hoeveelheid aansluitingen die de oude ook had, 3x IN 3x OUT + N in + N out. Zover ik heb gelezen is dit een Duitse, maar veilig te gebruiken goedkopere versie dan de Nederlandse.

Nu bedacht ik mij een andere oplossing: ik sluit deze stekker niet direct op het net aan, maar ik zet hier een extra zekering tussen (soort automaat stekker)

Probleem: de ingebouwde automaat klapt er gewoon direct van af als ik de stekker insteek. Haal ik de stekker er tussen uit en steek ik deze gewoon in een stopcontact, blijft de stroom er gewoon op! :(

Oplossing: Ik koop een fatsoenlijke B16 aardlek automaat om te proberen of het gewoon aan deze Sygonix stekker lag:

Probleem: zelfde probleem als met de Sygonix stekker, deze aardlekautomaat klapt er gewoon vrolijk direct af als ik deze aanzet. Oke ik heb een C16 automaat in de meterkast hangen, dus ik een C16 aardlekautomaat gekocht om te kijken of deze wel erop blijft > Negatief; probleem precies hetzelfde met de C16 aardlekautomaat.
Ik heb zowel bij de Sygonix als beiden alamats ook geprobeerd de stekker te draaien zodat de Fase + Neutraal sowieso op 1 van beide manieren direct met elkaar verbonden zijn, helaas zonder succes.

Al met al: ik word gek! :P

Oplossing: Onze buitenverlichting bestaat niet uit 1 lampje, maar 24 x 3W LED spotjes (nee geen kermis, maar een grote woning / tuin :P ). Ik las op internet dat automaten er door sommige lichtbronnen (LED in veelvoud) soms snel af kunnen slaan bij het inschakelen van deze lichtbundel ivm de ingebouwde LED drivers in deze spotjes. Hier bestaan opstart begrenzers voor:

Nu lijkt mij dit hoogst ongebruikelijk, volledig onnodig en overbodig, maar ik heb er maar 1tje besteld (nog niet in huis - nog niet kunnen testen).
Ik vraag mij echter dus af of dit wel een oplossing gaat vormen. Ik meen ook dat als ik wil dat een automaat voor de verlichting er eerder af moet slaan dan die in de meterkast, ik vooral een automaat moet installeren met een lagere A waarde + snellere afschakeling / lagere ma waarde dan de geprobeerde B16 of C16 aardlekautomaat met 30ma aardlek. Als deze B + C16 deze schakeling al niet doorstaan, dan slaat een lichtere en sneller schakelende variant dus sowieso af lijkt mij.

Weet iemand mij AUB een oplossing aan te bieden die wel werkt? Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de extra automaat en aardlekautomaten er gewoon direct afklappen, maar zonder deze de stroom gewoon online blijft.

[Voor 17% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 02:55]

Beste antwoord (via PutsMartijn op 26-08-2021 13:31)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:23
Misschien is er gerommeld met hoe de verlichting aangesloten zit en komt de fase van de ene groep (zeg groep 1) en de nul van een andere groep (zeg groep 2). Als die groepen achter dezelfde aardlekschakelaar staan, dan gaat het goed (maar is het niet ok natuurlijk).

Als je dan een aardlelautomaat (of stekker) plaatst na groep 1, dan schakelt die inderdaad direct af. De stroom loopt dan terug via een andere nul.

Je zou dat makkelijk kunnen controleren: als dat het geval is kun je de buiten verlichting af schakelen met twee verschillende groepen. De ene groep schakelt de fase af en de andere de nul. In beide gevallen loopt er dan geen stroom meer.

[Voor 22% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-08-2021 12:02]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Alle reacties

• PutsMartijn
De aardlekschakelaar die ik heb afgebeeld is identiek aan die ik besteld & geïnstalleerd heb.

Ik kan niet aan de Eaton zien waardoor hij uitschakelt zover ik weet.

Ik heb het enigszins oke aangesloten, maar nog niet 100 % netjes afgewerkt. Op de rails van de Hager mini kast die ik heb geïnstalleerd is nog een dubbele ruimte beschikbaar voor de opstart begrenzer die ik hopelijk snel in huis heb. De witte ronde tussenstekker is een KlikAanKlikUit schakelaar, waardoor ik de lampen s nachts rond 0100u automatisch uit laat schakelen, omdat wij daarna 90% van de tijd geen vrienden / familie meer over de vloer hebben.
Ik heb alle hierboven genoemde testen uiteraard allemaal zonder deze KAKU schakelaar geprobeerd (zonder succes). Daarnaast werkt het verder dus gewoon perfect met deze KAKU stekker ertussen, zolang ik die extra automaat / alamatten gewoon er tussen uitlaat.

Bij deze een foto:

[Voor 34% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 04:22]

• PutsMartijn

Mensen bedankt voor jullie reacties!!

Ik ben er dankzij jullie achter gekomen dat het witte snoer welke ik had aangesloten op het stroomnet, blijkbaar toch ergens een extra vertakking had van de fase of nul kabel.

Ik heb een volledig nieuw verlengsnoer aangesloten op de alamat en deze op een stopcontact aangesloten en nu werkt het wel!

Hierbij tevens nog 2 foto's van boven en onderzijde van de aansluiting. De groene aardkabel heb ik naast de alamat lopen en de neutraal in de N. de inkomende stroom aan de onderzijde en de uitgaande stroom (naar de verlichting) aan de bovenzijde. Dit heb ik verder niet aangepast in het proces.

Als ik het goed begrijp moet ik de B16 alamat vervangen door een (2-polige) B-kar 6A of 10A alamat of automaat? Ik weet niet of deze nog te vinden zijn in een lagere aardlek schakeling dan 30ma, maar ik ga in ieder geval op zoek!
Ik weet niet of een alamat vereist is om te voorkomen dat de aardlek in de meterkast afslaat bij kortsluiting, of dat ik gewoon een voor een automaat kan gaan ipv alamat.

[Voor 15% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 14:48]

• PutsMartijn
Ik had een van de 2 volgende opties gevonden; wellicht werkt dit of is het gewoon weg niet mogelijk om een zekering in te bouwen die 100% vd keren eerder zal afslaan dan de aardlek / automaat waar de groep op zit in de meterkast?

Schneider A9Z20216 aardlek-beveiligingsschakelaar iID, 2P, 16A, 10mA, type A

HAGER AARDLEKAUTOMAAT 1-POLIG+NUL 6A B-KAR 30MA

[Voor 55% gewijzigd door PutsMartijn op 26-08-2021 15:02]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee