Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irfan1
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-06-2022
Beste,

Ik werk al 17 jaar in de Sales. Ooit begonnen als deur aan deur verkopen en inmiddels doorgegroeid naar Sales Manager (10 jaar management ervaring)

Door omstandigheden heb ik helaas nooit mijn studie kunnen afmaken, maar IT heeft mij altijd al getrokken.

Nu overweeg ik om mij te laten omscholen middels een bootcamp als full stack developer.

Ik weet dat ik een enorme stap terug ga maken ivm salaris etc, maar daar doe ik het ook niet voor.

Mijn vraag is, hebben anderen hier ook ervaring met een omscholingstraject en hoe reëel is het dat ik met een bootcamp als junior aan de slag kan?

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Waarom niet beide doen. Parttime bootcamp doen in avonduren/weekend en bij bedrijf parttime als dev werken. Je kunt met zelfstudie er ook achter komen of het leuk is. Maak een android app of een webapp in een taal die je leuk lijkt en solliciteer bij een bedrijf voor 1 a 2 dagen in de week (of desnoods een stage). Ik zou niet gelijk je schepen verbranden. Ken zat mensen die 4 dagen in de week een normale baan hebben en in het weekend hun passie volgen (geluidstechnicus, fotograaf, dj etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irfan1
Dank voor je reactie.

Ik zit nu in de ww en kan via het uwv een betaalde bootcamp van 6 maanden krijgen, zo kan ik mij fulltime focussen op mijn studie.

Maar zelfstudie is nooit verkeerd, waar kan ik dit doen? Heb suggesties?

Alvast bedankt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Irfan1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:10:

Alvast bedankt
www.udemy.com
www.freecodecamp.com
www.codecademy.com

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Wat is je ervaring met IT / developing tot op heden en wat is de reden dat je niet in je huidige beroepsgroep een andere baan zoekt vanuit je WW?

Je kan vast een appje maken na deze workshops maar of men vervolgens echt op je zit te wachten is natuurlijk de vraag als je verder geen relevante ervaring hebt met 35+ (gokje). Via detachering is er vast werk te vinden maar of je hier dan direct vrolijk van wordt.

Is je doelstelling realistisch? Wat is je verwachting van een functie als full stack developer?

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

De belangrijkste vraag. De vraag waarmee alles staat of valt is:

Waarom wil je developer worden?

Ik heb vorig jaar ook een omscholing gedaan. Eerst heb ik via Udemy zo'n beetje alle cursussen gedaan die ik kon vinden, daarna gesoliciteerd en een behoorlijk goede kans gemaakt.
MAAR!
Ik ben mij altijd met development bezig blijven houden. Heb altijd mijn hobby projectjes gehad, kende dus verschillende talen en de typische dingetjes van die talen, ik begreep wat CI/CD betekende, had een notie van TDD en design patterns.
Als die intrinsieke interesse er niet is dan gaat het heel erg lastig voor je worden. Als je al die jaren niets met development gedaan hebt acht ik de kans klein dat er een intrinsieke interesse is.

Dus....
En daar sterk aan gelieerd: Wat heb je de afgelopen jaren allemaal in het vakgebied gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:40
Irfan1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:29:
Beste,

Mijn vraag is, hebben anderen hier ook ervaring met een omscholingstraject en hoe reëel is het dat ik met een bootcamp als junior aan de slag kan?

Ja ervaring mee en het is reëel want er zijn genoeg bedrijven die graag developers willen.

Dat gezegd hebbende ze willen junioren met een goede mentaliteit. Je hebt achterstand t.o.v. IT geschoolde mensen die starten. Je hebt wss achterstand qua leeftijd omdat nou eenmaal de publieke opinie is, hoe krom dit natuurlijk is. Je zult deze achterstand zeker in de eerste jaren flink moeten optrekken door puur eigen tijd er tegen aan te knallen door het lezen van boeken/oefenen en moeten tonen dat je leergieriger bent dan die 22 jarige schoolverlater.

Voor mij was dit de eerste 2 jaar zo'n 10 uur extra naast de 40 uur van het werk. Nu 3.5 jaar verder wekelijks een code rommel avondje en extra uur wanneer ik dit nodig acht. Iets rustiger, maar ik heb nog een lange weg te gaan om een 'goede' developer te worden vind ik zelf.

Kortom als je bereid bent om je hard skills te ontwikkelen met extra inzet, kun je met je social skills die je waarschijnlijk hebt vanuit de sales zeker een goede developer worden.

Lijkt je dit nou niks dan kun je altijd nog als tester binnen rollen. Eerst met het handje testen -> helpen bij automatische testen en bekend worden met de code -> beetje bij beetje testen gaan ontwikkelen en ga zo maar door. Binnen mijn organisatie zou dit een wat meer 'organische' groei zijn vind ik.

Soms halen ze hier hun neus op voor mensen zonder IT opleiding, maar ik vind dat ze beter hun neus op kunnen halen voor ongemotiveerde mensen. Tegenwoordig kan er veel meer qua switchen, maar vroeger gebeurde dit ook al als je de achtergronden hoort van de mensen die je tegenkomt. Alle goede mensen die ik spreek zijn zeker niet allemaal geniën, vaak niet zelfs. Mentaliteit is wat ze allemaal hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Furion2000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

Soms halen ze hier hun neus op voor mensen zonder IT opleiding, maar ik vind dat ze beter hun neus op kunnen halen voor ongemotiveerde mensen.
Volgens mij vaak juist het tegenovergesteld. Er is weerstand tegen mensen die denken even de IT in te rollen zonder affiniteit maar met een papiertje wel even het geld binnen te trekken.

Default blanke hetero

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 10:31
Beste,

Ik werk al 17 jaar in de Sales. Ooit begonnen als deur aan deur verkopen en inmiddels doorgegroeid naar Sales Manager (10 jaar management ervaring)

Door omstandigheden heb ik helaas nooit mijn studie kunnen afmaken, maar IT heeft mij altijd al getrokken.

Nu overweeg ik om mij te laten omscholen middels een bootcamp als full stack developer.

Ik weet dat ik een enorme stap terug ga maken ivm salaris etc, maar daar doe ik het ook niet voor.

toon volledige bericht
Er zijn ook bedrijven die traineeships aanbieden. Ik denk dat als je al meer kennis je hebt je zeker een goede kans hebt om ergens aangenomen te worden. Gezien je ervaring in sales kan ik me voorstellen dat bij een consultancy partij je goed aan de bak kan. Zeker als zij ook nog goede trainingen aanbieden.

Mijn vraag is wel: Waarom specifiek full-stack? Het maakt ook nog uit welke stack dan. Full stack in het MS ecosysteem is Azure, MSSql, eventueel Cosmos, C# en dan mogelijk nog Html, CSS en Javascript/TypeScript (en eventuele libraries die je nog wilt leren) of wellicht een mobiel platform. Als je iets met Php, NodeJs of volledig mobiel platform wilt doen veranderd de stack.

Het is me niet helemaal duidelijk of je die keuze al hebt gemaakt. Als je geen idee hebt, dan ik zou eerst focussen op één ding - zij het cloud, back-end of front end. Ga dan verder kijken of het bevalt en welke kant je op wilt. Je kan dan altijd nog as you go extra er bij pakken en voor full stack gaan.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:40
@Irfan1 Heb je al programmeerervaring? Het is makkelijk om gewoon zelf aan de slag te gaan.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Erwin537 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:18:
Mijn vraag is wel: Waarom specifiek full-stack?
Dat is wat dit soort 'bootcamps' aanbieden; je wordt opgeleid tot generalist, meestal met een front-end focus, met een erg breed maar 'shallow' kennisniveau.

• Furion2000
Ebayzo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:08:
[...]
Volgens mij vaak juist het tegenovergesteld. Er is weerstand tegen mensen die denken even de IT in te rollen zonder affiniteit maar met een papiertje wel even het geld binnen te trekken.
Staat 'zonder affiniteit' niet gelijk aan ongemotiveerde mensen? En over welk papiertje heb je het dan? IT opleiding of die bootcamp stempel?

Waar ik vooral op doel is dat ze op basis van die bootcamp je categoriseren in een bepaalde groep en er wat van vinden. Ik opteer om even te wachten met 'vinden' en kijken naar mentaliteit en inzet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Irfan1 Hou er ook rekening mee, dat bedrijven die developers zoeken, vaak echt voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Men wil het liefste iemand die jong is, net van school komt en echt al een boel in zijn mars heeft en vele wensen van het lijstje aftikt. Die personen zijn echt stukken goedkoper immers. Ik heb van 2015 tot dit jaar webdevelopment (PHP) geprobeerd, en hoewel ik een boel geleerd heb, ben ik uiteindelijk nooit echt lang bij bedrijven gebleven.

Ik wil je hiermee niet ontmoedigen, maar hou er wel rekening mee dat jij duurder zal zijn dan de jonkies die net van school komen en hetzelfde kunnen als jou, tegen een veel lagere maandlasten en dus interessanter zijn voor bedrijven. Je zult dus echt meer waarde moeten bieden boven het standaard starters salaris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:30:
@Irfan1 Hou er ook rekening mee, dat bedrijven die developers zoeken, vaak echt voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Er is juist een enorme vraag naar goede ervaren developers. Het is niet voor niets dat zoveel developers uiteindelijk gaan ZZPen, en dat gaat niet bepaald om een 'dubbeltje'.

Je moet je wel realiseren dat je met een bootcamp of vooral zelf-studie in een hele andere vijver zit dan de mensen met een opleiding.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:35:
Er is juist een enorme vraag naar goede ervaren developers. Het is niet voor niets dat zoveel developers uiteindelijk gaan ZZPen, en dat gaat niet bepaald om een 'dubbeltje'.
De 'enorme' vraag komt vooral omdat bedrijven een specifieke set eisen/wensen hebben die zij zoeken in personeel. Ondanks vele beloften komt het uiteindelijk neer op 1 diing, dat jij vooral voor hen veel geld oplevert (dat is ook normaal binnen een bedrijf natuurlijk), maar voor hen ook zo minimaal mogelijk kost. Er worden in vacatures en sollicitatiegesprekken bijna gouden bergen beloofd (tijd in de week voor eigen projecten / zelfontplooiing of opleidingsbudget zijn toch wel de bekendste voorbeelden), maar ook, begeleiding bijvoorbeeld, daar komt uiteindelijk niets van, bij elk bedrijf. Jij moet gewoon direct eigenlijk alles in huis hebben en voor een prikkie jouw werk doen, omdat de afgestudeerden een fractie kosten van jouw salaris. Bedrijven zijn echt kieskeurig geworden en met Corona is het alleen maar kieskeuriger geworden, omdat men zeker wilt zijn dat het geld goed besteed is. ;)
Je moet je wel realiseren dat je met een bootcamp of vooral zelf-studie in een hele andere vijver zit dan de mensen met een opleiding.
Ik heb zelf veel kennis opgedaan tijdens zelfstudie, ben ook vaak wel aangenomen bij bedrijven als zijnde de junior, maar doordat er van begeleiding en opleiding (ondanks toezeggingen vanuit het bedrijf) niets van gekomen is, heb ik dus ook niet veel verder kunnen groeien, naast de eigen hobby projecten die ik al had.

Maar uiteindelijk was ik dan weer wel degene die te weinig groei heeft laten zien en aan het einde van het tijdelijke contract te horen kreeg dat ik kon vertrekken. Als ik dan te horen kreeg dat men van mening was dat ik eea te kort kwam en bij doorvragen luchtige antwoorden kreeg, dat ik voor mijzelf moet bepalen welke kant ik op wil, moet aangeven wat ik nodig heb en men dan kan overwegen hoe men mij zou kunnen helpen, dan is het voor mij op een gegeven moment ook klaar. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2021 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Beste,

toon volledige bericht
Ik werk 10+ jaar als full stack developer en ben sceptisch over bootcamps. Voornamelijk omdat het wordt gepresenteerd als een snelle manier iets te leren, wat weer mensen aantrekt die die snel resultaat willen hebben met weinig inzet. Terwijl softwareontwikkeling juist geduld en doorzettingsvermogen vraagt. Een afgerond opleiding van 4 jaar zegt niet zoveel over iemands niveau maar wel over hun vermogen om zichzelf voor langere tijd aan iets toe te wijden.

Leeftijdsdiscriminatie komt in de IT erg veel voor. Als je 40+ bent heb je veel minder kans op een baan als een junior, zelfs als je veel minder loon accepteert.

Maar persoonlijk lijkt me verschrikkelijk om met 10+ managementervaring als junior te moeten werken. Je hebt in die rol namelijk ook veel minder zelfstandigheid dan je nu waarschijnlijk gewend bent.

Ik zou aanraden meer te zoeken naar een baan waarbij je IT en je huidige ervaring kan combineren. Bijvoorbeeld een commerciële/managementfunctie bij een IT bedrijf. Met name kleinere bedrijven/startups als je dichter bij het ontwikkelwerk wil zitten. Er zijn zat functies voor mensen met goede people skills en gevoel voor techniek die klanten kunnen helpen met complexe technische vraagstukken zonder dat je softwareontwikkelaar hoeft te zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Ik heb zelf veel kennis opgedaan tijdens zelfstudie, ben ook vaak wel aangenomen bij bedrijven als zijnde de junior, maar doordat er van begeleiding en opleiding (ondanks toezeggingen vanuit het bedrijf) niets van gekomen is, heb ik dus ook niet veel verder kunnen groeien. Uiteindelijk was ik dan weer wel degene die te weinig groei heeft laten zien en aan het einde van het tijdelijke contract te horen kreeg dat ik kon vertrekken. Als ik dan te horen kreeg dat men van mening was dat ik eea te kort kwam en bij doorvragen luchtige antwoorden krijg, dat ik voor mijzelf moet bepalen welke kant ik op wil, moet aangeven wat ik nodig heb en men dan kan overwegen hoe men mij zou kunnen helpen, dan is het voor mij op een gegeven moment ook klaar. ;)
Maar wat verwacht je dan? Dat ze op een magische wijze je groei gaan zien zonder dat jij het zelf laat zien of communiceert? Dat ze een volwassen persoon ambitie gaan aanpraten?

Jij moet aangeven dat je binnen het bedrijf verder wil ontwikkelen in hoek x, opleiding y noodzakelijk vind, boek z gelezen hebt en dit en dat gedaan hebt.

Mensen zien zonder dat je communiceert maar een fractie (die ijsberg) van wat je doet, je moet dus actief zijn in het tonen van deze zaken en zo hou je het in de hand. De gasten van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' voelen zich oncomfortabel hierbij en ik vond het ook een hoop geslijm, maar je mist daardoor wel de boot. F*ck dat dacht ik op een gegeven moment en het was 1 of 2 keer oncomfortabel alleen als je dan de boot niet mist dan verdwijnt dat al snel. Het thuisfront vind het ook maar raar en doet er lacherig over (zij denken nog steeds zoals ik dacht), maar de resultaten spreken voor zich. Het is allemaal een spelletje wat je vaker moet spelen om er beter in te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Furion2000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:58:
Jij moet aangeven dat je binnen het bedrijf verder wil ontwikkelen in hoek x, opleiding y noodzakelijk vind, boek z gelezen hebt en dit en dat gedaan hebt.
Da's allemaal heel leuk en aardig maar als je in de "onbewust onbekwaam" hoek zit heb je geen flauw idee van welke richtingen er zijn, welke opleidingen noodzakelijk zijn of welke boeken van toepassing zijn.

"Vertel maar wat je wilt dan regelen we het wel" is een zwaktebod. Het is een manier van een manager om zijn eigen verantwoordelijkheid (de ontwikkeling van zijn team) af te schuiven. Een manager moet een idee hebben waar hij met de afdeling naartoe wil en hoe dat te bereiken. Heeft ie dat niet dan mag je je afvragen wat hij daar in godsnaam doet.

Ik weet precies waar ik met mijn team naartoe wil. Samen met het team bespreken we dat en kijken we wat daar voor nodig is. Ontwikkeling is een team effort en nooit een "Vertel maar dan regelen we het wel".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Bedrijven zijn echt kieskeurig geworden en met Corona is het alleen maar kieskeuriger geworden, omdat men zeker wilt zijn dat het geld goed besteed is. ;)
Dat heeft weinig met Corona te maken. Bedrijven beginnen in te zien dat slechte developers een netto negatieve bijdrage leveren.

En lonen voor werknemers (developers) stijgen ook gewoon op dit moment. Je kunt met 4 jaar HBO op den duur prima 80-100k verdienen.
Ik heb zelf veel kennis opgedaan tijdens zelfstudie, ben ook vaak wel aangenomen bij bedrijven als zijnde de junior, maar doordat er van begeleiding en opleiding (ondanks toezeggingen vanuit het bedrijf) niets van gekomen is, heb ik dus ook niet veel verder kunnen groeien. Uiteindelijk was ik dan weer wel degene die te weinig groei heeft laten zien en aan het einde van het tijdelijke contract te horen kreeg dat ik kon vertrekken.
Tja. Er is maar een persoon verantwoordelijk voor je carriere en dat ben je zelf. Je kunt zelf ook naar bedrijven op zoek gaan die hier meer sturing in geven. Die zijn er wel. Grote integrators als Cap Gemini geven bijvoorbeeld heel veel meer structuur dan een klein PHP bedrijfje. Vooral kleinere web dev bedrijfjes zijn hier gewoon slecht in, en dat zijn ook vooral de "dubbeltje op de eerste rang" bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Croga schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:02:
Da's allemaal heel leuk en aardig maar als je in de "onbewust onbekwaam" hoek zit heb je geen flauw idee van welke richtingen er zijn, welke opleidingen noodzakelijk zijn of welke boeken van toepassing zijn.
Mensen die je exact vertellen wat je moet leren en welke kant je op moet houdt op na de middelbare school. Het ene bedrijf heeft meer middelen/structuren om je op te leiden. Maar ook bij de bedrijven met veel structuur moet je zelf ownership nemen van je carriere.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:10:
Mensen die je exact vertellen wat je moet leren en welke kant je op moet houdt op na de middelbare school. Het ene bedrijf heeft meer middelen/structuren om je op te leiden. Maar ook bij de bedrijven met veel structuur moet je zelf ownership nemen van je carriere.
Er is een reden waarom ik stel dat zoiets in overleg gebeurt. Zwart/wit is nooit goed. Dus een manager die zegt "Zoek het uit" werkt niet en een manager die je een lijstje geeft werkt ook niet. Een manager die een idee heeft en dat overlegt zodat je met z'n allen een richting kunt bepalen waar ruimte is voor eigen inzichten lost dat probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Croga schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:02:
[...]

"Vertel maar wat je wilt dan regelen we het wel" is een zwaktebod. Het is een manier van een manager om zijn eigen verantwoordelijkheid (de ontwikkeling van zijn team) af te schuiven. Een manager moet een idee hebben waar hij met de afdeling naartoe wil en hoe dat te bereiken. Heeft ie dat niet dan mag je je afvragen wat hij daar in godsnaam doet.

Ik weet precies waar ik met mijn team naartoe wil. Samen met het team bespreken we dat en kijken we wat daar voor nodig is. Ontwikkeling is een team effort en nooit een "Vertel maar dan regelen we het wel".
Dat klopt ik redeneer vanuit het moment als je al een paar jaar bezig bent. Maar voor een junior is dat toch nog simpeler? Junior developer wil (medior) developer worden en een mate van zelfredzaamheid krijgen. Dat is z.s.m. beter, sneller worden in de taken die je voorgeschoteld krijgt en dat stukje team effort onder de knie krijgen.

Blijven redeneren vanuit goede managers heeft een ontwikkelaar toch geen bal aan? Als de gemiddelde manager op een bepaald manier redeneert en te werk gaat, moet je toch die manier ook toepassen, niet verwachten dat de manager ineens een goede manager word? Je hebt alleen jezelf in de hand.

Als het over persoonlijke groei gaat zul je ook persoonlijk moeten aangeven welke richting je op wil. Daarna ga je samen kijken hoe je dit passend krijgt binnen de afdeling of binnen je team. Alles is natuurlijk ondergeschikt aan de belangen van de afdeling en teams. Het is een combinatie wil ik dan stellen en in jou reactie vind ik het nogal over komen als een team cyborgs.

edit:
Ik zie dat je nu wel bedoelde dat het een grijs gebied is en dat het van twee kanten moet komen, maar dan blijft staan, als het bij een gemiddelde manager niet genoeg van zijn kant komt, dan zal de medewerker een tandje bij moeten zetten om het zelfde resultaat te krijgen. Resultaat is wat telt en dat heb je dus voor een groot deel zelf in de hand.

Zelfs als dat een manager moet leren werken met developers en niet alleen een team 'goede developers' moet kunnen leiden. Puur omdat de realiteit is bij veel bedrijven die niet de middelen of de visie hebben om alleen maar goede developers te werven. Wil je dat dan weer veranderen zul je als manager naar boven toe weer extra effort moeten tonen om het tekortkomen van de volgende schakel in de ketting te verbeteren en dat resultaat te behalen wat jij wil :+

[ Voor 17% gewijzigd door Furion2000 op 26-08-2021 10:32 ]

• Hydra
Croga schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:21:
Selectief quoten is niet heel handig.... Er is een reden waarom ik stel dat zoiets in overleg gebeurt. Zwart/wit is nooit goed. Dus een manager die zegt "Zoek het uit" werkt niet en een manager die je een lijstje geeft werkt ook niet. Een manager die een idee heeft en dat overlegt zodat je met z'n allen een richting kunt bepalen waar ruimte is voor eigen inzichten lost dat probleem op.
Mee eens hoor, maar in mijn ervaring hebben eigenlijk alle bedrijven waar ik als werknemer voor gewerkt heb dat wel gedaan. Wat er mogelijk was, verschilde wel weer (de ene heeft 10k budget per jaar, de andere 500 euro) maar ik heb nooit meegemaakt dat ze niet tenminste willen medenken.

Maar wederom; ik denk dat de ervaringen nogal gekleurd zijn. PHP web dev bedrijven e.d. zijn hier vaak gewoon enorm slecht in.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:46
Irfan1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:10:
Dank voor je reactie.

Ik zit nu in de ww en kan via het uwv een betaalde bootcamp van 6 maanden krijgen, zo kan ik mij fulltime focussen op mijn studie.

Alvast bedankt
Laat me raden, het gaat om deze bootcamp https://www.novi.nl/full-stack-developer?
Het type omscholer waar bedrijven voor open staan zijn jonge mensen met een bachelor opleiding of hoger en een veel motivatie.
Als je geen 20'er meer bent maar de rest van het plaatje klopt wel dan is er nog vanalles mogelijk. Stel je bent wel jong maar qua opleidingsniveau matcht het niet dan is het wel een stuk lastiger.

Ik zou 2 dingen goed onderzoeken:
- Je kans op slagen met deze bootcamp. Zoek mensen op linkedin met een vergelijkbaar profiel + deze bootcamp. Zijn ze succesvol terecht gekomen?
- Of je dit echt leuk gaat vinden. Een sales persoonlijkheid is niet altijd de juiste match voor zeer analytisch werk. Je kan alvast wat zelfstudie gaan doen om te kijken hoe leuk je het vindt. Dit moet echt zonder zelf discipline gaan. Het leren en bijspijkeren houd niet op na een bootcamp. Je hebt dan nog een enorme kennis achterstand op andere starters in een vakgebied waar sowieso al veel doorgaande studie nodig is.

• Irfan1
Croga schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 07:28:
De belangrijkste vraag. De vraag waarmee alles staat of valt is:

Ik heb vorig jaar ook een omscholing gedaan. Eerst heb ik via Udemy zo'n beetje alle cursussen gedaan die ik kon vinden, daarna gesoliciteerd en een behoorlijk goede kans gemaakt.
MAAR!
Ik ben mij altijd met development bezig blijven houden. Heb altijd mijn hobby projectjes gehad, kende dus verschillende talen en de typische dingetjes van die talen, ik begreep wat CI/CD betekende, had een notie van TDD en design patterns.
Als die intrinsieke interesse er niet is dan gaat het heel erg lastig voor je worden. Als je al die jaren niets met development gedaan hebt acht ik de kans klein dat er een intrinsieke interesse is.

Dus....
En daar sterk aan gelieerd: Wat heb je de afgelopen jaren allemaal in het vakgebied gedaan?
toon volledige bericht
Ik heb helemaal geen ervaring met coderen. Wel filpmjes op youtube bekenen wat ik tot zover mogelijk kan verwachten

Ik wil richting data warehousing gaan het opzetten en inrichten ervan.

In de bootcamp leer ik werken met Pyton, sql en java.

• Irfan1
Erwin537 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Er zijn ook bedrijven die traineeships aanbieden. Ik denk dat als je al meer kennis je hebt je zeker een goede kans hebt om ergens aangenomen te worden. Gezien je ervaring in sales kan ik me voorstellen dat bij een consultancy partij je goed aan de bak kan. Zeker als zij ook nog goede trainingen aanbieden.

Mijn vraag is wel: Waarom specifiek full-stack? Het maakt ook nog uit welke stack dan. Full stack in het MS ecosysteem is Azure, MSSql, eventueel Cosmos, C# en dan mogelijk nog Html, CSS en Javascript/TypeScript (en eventuele libraries die je nog wilt leren) of wellicht een mobiel platform. Als je iets met Php, NodeJs of volledig mobiel platform wilt doen veranderd de stack.

Het is me niet helemaal duidelijk of je die keuze al hebt gemaakt. Als je geen idee hebt, dan ik zou eerst focussen op één ding - zij het cloud, back-end of front end. Ga dan verder kijken of het bevalt en welke kant je op wilt. Je kan dan altijd nog as you go extra er bij pakken en voor full stack gaan.
Ik wil me gaan focussen op digitaliseren van bedrijven. Denk dan aan data warehousing opzetten en uiteindelijk richting consultancy en dan wellicht als zzper

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Furion2000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:58:
Maar wat verwacht je dan? Dat ze op een magische wijze je groei gaan zien zonder dat jij het zelf laat zien of communiceert? Dat ze een volwassen persoon ambitie gaan aanpraten?
Dat verwacht ik niet, maar als men van te voren wel beloofd te zullen helpen met opleiden en begeleiden, maar uiteindelijk zonder zelf ook maar iets te doen of te helpen, wel vind dat ik te weinig groei heb laten zien, maar men ook aangeeft dat ik in hun ogen niet de kwaliteiten van een 'webdeveloper' heb, maar vervolgens wel aangeeft dat ik zelf moet kijken wat ik wil leren, dan ben je gewoon raar bezig. Je hebt dan immers een eigen idee van wat dat precies is, dan weet je ook wat er aan schort, anders kun je niet aangeven dat 'het niet goed is'. En weet je dus ook waar ik aan moet werken om de juiste kant op te gaan. Maar toen ik dat vroeg, gaf men opeens niet meer thuis.
En je denkt, dat ik dat niet gedaan heb? :? Alles werd afgeschoten. Vaak zat dat ik om feedback gevraagd heb ook, kreeg dan te horen dat alles goed was. Maar als puntje bij paaltje komt, was er blijkbaar iets waardoor k toch niet goed genoeg was. Vraag ik er naar wat dat dan is, dan moet ik dat zelf maar bepalen? :? Hoe dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Irfan1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:29:
Ik heb helemaal geen ervaring met coderen. Wel filpmjes op youtube bekenen wat ik tot zover mogelijk kan verwachten
Dan zou ik eerst beginnen met een gratis cursus. In mijn eerste jaar informatica zaten ook allemaal mensen die het heel leuk leek. Maar toen bleek dat zelf doen een ander verhaal was, en 80% viel in het eerste jaar uit.

Ga eerst ff een paar maanden besteden aan een (bijna) gratis cursus (free code camp, the odin project). Dan krijg je een beeld van of je het uberhaupt wat vindt. Je loopt nu te hard van stapel.

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:33:
En je denkt, dat ik dat niet gedaan heb? :? Alles werd afgeschoten. Vaak zat dat ik om feedback gevraagd heb ook, kreeg dan te horen dat alles goed was. Maar als puntje bij paaltje komt, was er blijkbaar iets waardoor k toch niet goed genoeg was. Vraag ik er naar wat dat dan is, dan moet ik dat zelf maar bepalen? :? Hoe dan?
Dan ga je toch weg? Nogmaals je hebt ervaring met een heel specifiek soort werkgever.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Dat is nogsteeds geen antwoord op de belangrijkste vraag: WAAROM wil je dat? Wat is je drijfveer?

Wat betreft dat bootbcamp: Programmeertaal is maar één ding. Wát ga je met die talen leren? Ga je leren hoe je productie-rijpe code moet schrijven? Hoe je onderhoudbaar en aanpasbare code moet schrijven? Ga je TDD leren of patronen? Ga je leren hoe je code in productie zet en hoe je zorgt dat ie niet omvalt?
Programmeren is echt het minst belangrijke onderdeel. Zorgen dat je kunt blijven programmeren zonder dat alles regelmatig omvalt, zorgen dat je datgene maakt waar de gebruiker op zit te wachten, is allemaal veel belangrijker en veel groter onderdeel van het "Waarom".

• Irfan1
Johnny schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Ik werk 10+ jaar als full stack developer en ben sceptisch over bootcamps. Voornamelijk omdat het wordt gepresenteerd als een snelle manier iets te leren, wat weer mensen aantrekt die die snel resultaat willen hebben met weinig inzet. Terwijl softwareontwikkeling juist geduld en doorzettingsvermogen vraagt. Een afgerond opleiding van 4 jaar zegt niet zoveel over iemands niveau maar wel over hun vermogen om zichzelf voor langere tijd aan iets toe te wijden.

Leeftijdsdiscriminatie komt in de IT erg veel voor. Als je 40+ bent heb je veel minder kans op een baan als een junior, zelfs als je veel minder loon accepteert.

Maar persoonlijk lijkt me verschrikkelijk om met 10+ managementervaring als junior te moeten werken. Je hebt in die rol namelijk ook veel minder zelfstandigheid dan je nu waarschijnlijk gewend bent.

Ik zou aanraden meer te zoeken naar een baan waarbij je IT en je huidige ervaring kan combineren. Bijvoorbeeld een commerciële/managementfunctie bij een IT bedrijf. Met name kleinere bedrijven/startups als je dichter bij het ontwikkelwerk wil zitten. Er zijn zat functies voor mensen met goede people skills en gevoel voor techniek die die klanten kunnen helpen met complexe technische vraagstukken zonder dat je softwareontwikkelaar hoeft te zijn.
toon volledige bericht
Ik wil richting data warehousing gaan het opzetten en onderhouden hiervan.

In de bootcamp leer ik werken met html, python, sql en java.

Uiteindelijk wil ik dan richting consultancy kant op gaan gezien mijn sales ervaring. Wellicht na wat ervaring met coderen. Power BI en dan als zzper erbij.

Maar mijn twijfels zitten of ik een kans krijg om ergens vlieguren te maken als developer.

Het salaris maak ik mij niet druk om na ervaring en mijn sociale skills komt dat wel weer na een aantal jaar.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:08:
Dat heeft weinig met Corona te maken. Bedrijven beginnen in te zien dat slechte developers een netto negatieve bijdrage leveren.
De ervaringen die ik hier deel, zijn van 1 bedrijf, ik merkte daarbij duidelijk verschil voor en tijdens Corona. Ook gedurende sollicitaties merkte ik gewoon dat men veel zekerder wilt zijn. Je gaat mij niet wijs maken dat Corona daar geen invloed op heeft. Ik heb het zelf vanuit de praktijk bij 10+ sollicitaties gezien tussen Oktober 2020 en Maart 2021.
Tja. Er is maar een persoon verantwoordelijk voor je carriere en dat ben je zelf.
Dat snap ik, maar ik vind wel dat als er toezeggingen/beloften gedaan worden, dat ze ook nagekomen moeten worden en dat gebeurd dus praktisch nergens.
Je kunt zelf ook naar bedrijven op zoek gaan die hier meer sturing in geven. Die zijn er wel. Grote integrators als Cap Gemini geven bijvoorbeeld heel veel meer structuur dan een klein PHP bedrijfje. Vooral kleinere web dev bedrijfjes zijn hier gewoon slecht in, en dat zijn ook vooral de "dubbeltje op de eerste rang" bedrijven.
Ik heb in de genoemde periode zat bedrijven gesproken, groot en klein en allen waren wat dat betreft redelijk van hetzelfde laken een pak.

Ik merk echt dat je een ander beeld hebt dan hoe de praktijk er werkelijk aan toe gaat, in elk geval voor de regio waar ik voornamelijk in werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Irfan1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:36:

Dat soort bedrijven neemt vrijwel geen mensen aan die niet tenminste een zware beta achtegrond hebben. Bootcamps 'voeden' vooral web dev bedrijven die niet kunnen betalen voor mensen met een informaticaopleiding.

Ze houden je een mooie vette worst voor waarschijnlijk, maar dat is gewoon niet realistisch.

Maargoed, nogmaals: ga eerst gewoon zelf aan de slag. Kost je niks.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:35:
Dan ga je toch weg? Nogmaals je hebt ervaring met een heel specifiek soort werkgever.
Ben ik nu ook, zij verlengden uiteindelijk het contract immers niet. Maar goed, het is wel de rode lijn geweest vanaf dat ik begon in de webdevelopment (2015) tot en met nu. Ik heb serieus mijn vingers gekruisd in de hoop dat het bij het bedrijf waar ik nu zit goed gaat. Al is dat geen webdevelopment meer (doen veel met XML, XSD en XSLT e.d.), maar ik ben best onzeker geworden door de ervaringen van de afgelopen zes jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:37:
De ervaringen die ik hier deel, zijn van 1 bedrijf, ik merkte daarbij duidelijk verschil voor en tijdens Corona.
Okay. Misschien moet je je dan realiseren dat die ervaringen een stuk beperkter zijn dan die van mij. Ik ga het hier bij laten verder, want we vervuilen dit topic nu wel heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irfan1
Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Dan zou ik eerst beginnen met een gratis cursus. In mijn eerste jaar informatica zaten ook allemaal mensen die het heel leuk leek. Maar toen bleek dat zelf doen een ander verhaal was, en 80% viel in het eerste jaar uit.

Ga eerst ff een paar maanden besteden aan een (bijna) gratis cursus (free code camp, the odin project). Dan krijg je een beeld van of je het uberhaupt wat vindt. Je loopt nu te hard van stapel.
Dank voor je reactie en advies ga ik zeker doen voordat ik echt een besluit neem.

Thanks voor jr advies, waard het enorm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:40:
Okay. Misschien moet je je dan realiseren dat die ervaringen een stuk beperkter zijn dan die van mij. Ik ga het hier bij laten verder, want we vervuilen dit topic nu wel heel erg.
Het is niet dat alleen jouw ervaringen de absolute waarheid zijn natuurlijk, zo laat je het wel overkomen. ;) Best wel denigrerende toon zet je hier neer, jammer.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2021 10:43 ]

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:41:
[...]
Het is niet dat alleen jouw ervaringen de absolute waarheid zijn natuurlijk, zo laat je het wel overkomen. ;) That's all I am saying.
Zoek even "selection bias" op, dan snap je waar ik het over heb. Ik ben in 20 jaar bij heel veel bedrijven binnen geweest, en kom op een ander niveau binnen vanwege mijn ervaring en opleiding. Zoals ik al zei; jouw ervaring is beperkt tot 1 bedrijf absoluut aan de onderkant van de markt. Dit is dus een gevalletje Dunning-Kruger.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:44:
Zoek even "selection bias" op, dan snap je waar ik het over heb. Ik ben in 20 jaar bij heel veel bedrijven binnen geweest, en kom op een ander niveau binnen vanwege mijn ervaring en opleiding. Zoals ik al zei; jouw ervaring is beperkt tot 1 bedrijf absoluut aan de onderkant van de markt. Dit is dus een gevalletje Dunning-Kruger.
Je doet een aanname die nergens op slaat. Het is niet 1 bedrijf; het zijn er meerderen en zeker niet 'van de onderkant', die denigrerende toon is echt hopeloos. Hoe kan ik anders van 2015 t/m december 2020 met tijdelijke werk contracten geleefd hebben (en überhaupt bij 1 bedrijf)? :?

Ik deelde de ervaringen van 1 bedrijf, maar over de gehele linie van de afgelopen jaren, was het vooral rinse and repeat, bij diverse bedrijven dus.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2021 10:48 ]

• Irfan1
Croga schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Dat is nogsteeds geen antwoord op de belangrijkste vraag: WAAROM wil je dat? Wat is je drijfveer?

Wat betreft dat bootbcamp: Programmeertaal is maar één ding. Wát ga je met die talen leren? Ga je leren hoe je productie-rijpe code moet schrijven? Hoe je onderhoudbaar en aanpasbare code moet schrijven? Ga je TDD leren of patronen? Ga je leren hoe je code in productie zet en hoe je zorgt dat ie niet omvalt?
Programmeren is echt het minst belangrijke onderdeel. Zorgen dat je kunt blijven programmeren zonder dat alles regelmatig omvalt, zorgen dat je datgene maakt waar de gebruiker op zit te wachten, is allemaal veel belangrijker en veel groter onderdeel van het "Waarom".
De reden waarom, is dat veel bedrijven willen digitaliseren en ik van mening ben dat het toekomst perspectief biedt. Het nog wel blijken of ik het leuk ga vinden, hier ga me zelf is meer in verdiepen.

Goeie opmerking "wat ik met deze talen leren" mocht ik ermee besluiten door te gaan, dan is dit zeker een vraag die bij de opleidingsinstituut zal neerleggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
[...]

Persoonlijk lijkt python EN java mij geen goede combinatie als beginner. Ik weet niet of andere dat ook zo vinden?
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:33:
[...]
Dat verwacht ik niet, maar als men van te voren wel beloofd te zullen helpen met opleiden en begeleiden, maar uiteindelijk zonder zelf ook maar iets te doen of te helpen, wel vind dat ik te weinig groei heb laten zien, maar men ook aangeeft dat ik in hun ogen niet de kwaliteiten van een 'webdeveloper' heb, maar vervolgens wel aangeeft dat ik zelf moet kijken wat ik wil leren, dan ben je gewoon raar bezig. Je hebt dan immers een eigen idee van wat dat precies is, dan weet je ook wat er aan schort, anders kun je niet aangeven dat 'het niet goed is'. En weet je dus ook waar ik aan moet werken om de juiste kant op te gaan. Maar toen ik dat vroeg, gaf men opeens niet meer thuis.

[...]
Als ik iemand in een gesprek op een persoonlijke belofte wijs en hij doet dit niet dan is dat voor mij ook een showstopper, voor iedereen mag ik hopen. Dan heb ik het over salarisverhogingen, promoties, opleidingen etc. maar die belofte tot begeleiding is zo vaag dat ik dat niet zie als een harde belofte. Deze staan bij mij overigens ook op altijd op papier. Als ik een goede manager heb dan is dat mooi meegenomen.

En correct je moet je niks van mij aantrekken als je dat allemaal hebt gedaan en van jezelf kun zeggen dat je echt alles gewoon hebt laten zien en gecommuniceerd hebt. Zoals je het omschreef las ik 0 initiatief vanuit jezelf.

Ik zie alleen al wel dat je redeneert vanuit het resultaten gesprek. Het is eigenlijk al allemaal 'niet' gebeurd volgens management, ze hebben het beeld al gevormd, ze zijn eigenlijk al klaar met je?

Waar ik vooral op doel is dat het vooraf duidelijk is wat er gedaan en laten zien moet worden om als goede medewerker gezien te worden en dan vooral doelend op het eerste gesprek waar de doelstellingen etc. besproken worden. Proactief vs reactief.

- SMART doelen opstellen waardoor het voor beiden duidelijk is of het behaald is of niet
- Interesseren in de manager zoals gewoon vragen wat hij graag ziet van een ontwikkelaar als dit onduidelijk is voor je. Als je iemand leert kennen vinden ze je ook automatisch aardiger en gaan die gesprekken vaak 75% over koetjes en kalfjes.
- Als ze je niet kunnen vertellen welke hardskills ze graag zien bij een echte developer, kun je hier later op terugkomen als je deze informatie hebt vergaard bij je collega's. Direct kudo's voor initiatief.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 26-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Irfan1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:47:
Goeie opmerking "wat ik met deze talen leren" mocht ik ermee besluiten door te gaan, dan is dit zeker een vraag die bij de opleidingsinstituut zal neerleggen!
Je moet wel weten dat dit soort 'bootcamps' maar als 1 doel hebben; geld verdienen. Het zal ze aan hun reet roesten of jij een baan gaat vinden, ongeacht de mooie verhalen.

Maargoed; dit is allemaal erg voorbarig. Gewoon met FreeCodeCamp of The Odin Project beginnen eerst. Als je dan alsnog voor een Bootcamp oid gaat, heb je al een flinke basis te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Furion2000 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:48:
Als ik iemand in een gesprek op een persoonlijke belofte wijs en hij doet dit niet dan is dat voor mij ook een showstopper, voor iedereen mag ik hopen. En correct je moet je niks van mij aantrekken als je dat allemaal hebt gedaan en van jezelf kun zeggen dat je echt alles gewoon hebt laten zien en gecommuniceerd hebt. Zoals je het omschreef las ik 0 initiatief vanuit jezelf.
Toen ik in 2015 begon verwachtte ik wel meer begeleiding omdat ik toen echt net begon, dan toen ik in 2019 bij de vorige werkgever begon. Ook destijds meermaals erop gewezen, maar kwam nooit echt iets uit, door de jaren heen uiteindelijk natuurlijk wel steeds mondiger daarin geworden en natuurlijk heb ik wel eea aan dingen gedaan en dergelijken. Door de ervaringen van de andere bedrijven merkte ik hoe eea in de steel stak, natuurlijk ga je dat dan ook doen. Dus nee, ik heb echt niet stil gezeten, echt wel mijn best gedaan. Op de feedback kwam ook vaak gewoon een positief antwoord. Toen ik in 2020 hoorde bij de laatste werkgever waar ik zat, dat men vond dat ik niet goed genoeg was, kwam dat ook best als donderslag bij heldere hemel. Nog geen twee weken later hoorde ik vervolgens dat men al besloten had om mijn contract niet te verlengen...
Ik zie alleen al wel dat je redeneert vanuit het resultaten gesprek. Het is eigenlijk al allemaal 'niet' gebeurd volgens management, ze hebben het beeld al gevormd, ze zijn eigenlijk al klaar met je?
Bedrijf in kwestie is een zelfsturend bedrijf; management is er dus niet, de teams doen alles zelf. Dat kan zeker goed werken en veel voordeel bieden, maar qua persoonlijke groei werkte het mij dus vooral tegen.
Waar ik vooral op doel is dat het vooraf duidelijk is wat er gedaan en laten zien moet worden om als goede medewerker gezien te worden en dan vooral doelend op het eerste gesprek waar de doelstellingen etc. besproken worden. Proactief vs reactief.
Dat was dus niet het geval. Elk teamgenoot heeft zijn/haar eigen beeld bij wat een goede webdeveloper is, die teamgenoten zeiden dus gezamelijk dat ik niet goed genoeg was, gezamelijk zeiden ze dat het aangeven waar dat precies door kwam lastig was en dat ik zelf maar met dingen moest komen... Uiteindelijk werd het een cirkel waar ik gewoonweg niet uit kwam, maar ook niet uit kon breken. Uiteindelijk dus de rest van mijn contract uitgezeten, omdat bepaalde werkzaamheden die ik deed, wel goed waren en die mocht blijven doen tot het einde van mijn contract of als ik eerder weg wilde en een andere baan had.
- Als ze je niet kunnen vertellen welke hardskills ze graag zien bij een echte developer, kun je hier later op terugkomen als je deze informatie hebt vergaard bij je collega's. Direct kudo's voor initiatief.
Dat heb ik dus gedaan destijds, zie hierboven. ;)

Maar ik werk nu gelukkig elders en is dit zwaar offtopic mbt de vraag van de TS, ik wilde de TS alleen aangeven dat je als je een carrière switch maakt, naast goed moet kunnen onderbouwen waarom je zo'n switch maakt, wel een heleboel in je mars moet hebben om het te laten slagen, waarvan ik hoop dat het hem wel lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:23:
[...]
Maar wederom; ik denk dat de ervaringen nogal gekleurd zijn. PHP web dev bedrijven e.d. zijn hier vaak gewoon enorm slecht in.
Die bedrijven hebben dan ook helemaal geen enkele behoefte aan goede programeurs. Voor een wordpress template fabriek zijn goede programeurs vooral duur en voegen ze veder niets waardevols toe. In mijn ervaring komt er alleen echt iets van groeien terecht als ook de werkgever er bij gebaat is.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 10:31
Irfan1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Ik wil me gaan focussen op digitaliseren van bedrijven. Denk dan aan data warehousing opzetten en uiteindelijk richting consultancy en dan wellicht als zzper
Volgens mij heb je dan vrijwel niets aan een full stack developer bootcamp. Kijk in welk ecosysteem je wilt gaan werken, welke tools komen daarbij kijken. Kijk naar ETL processen en tools.

Ik zit totaal niet in de data warehousing, misschien dat iemand die dat wel zit nog wat betere tips kan geven.. Mijn opvatting is althans dat het weinig echt programmeren is, meer queries schrijven en misschien wat minimale transformaties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Uiteindelijk wil ik dan richting consultancy kant op gaan gezien mijn sales ervaring. Wellicht na wat ervaring met coderen. Power BI en dan als zzper erbij.

Maar mijn twijfels zitten of ik een kans krijg om ergens vlieguren te maken als developer.

Het salaris maak ik mij niet druk om na ervaring en mijn sociale skills komt dat wel weer na een aantal jaar.
Met jouw achtergrond is inderdaad richting BI-tooling juist interessant. En CRM hoek natuurlijk.

Op de een of andere lopen topics hier altijd een beetje hetzelfde, blahblah, denk maar niet dat je zomaar de IT in kunt.

Die kant waar jij op wilt, is het voornamelijk aansluiten, en kunnen werken met al bestaande programma's. Daar heb je vaak niet meer dan een paar scriptjes voor nodig. En daar is een bootcamp van een half jaar meer dan genoeg voor waarschijnlijk. Zelf als je weinig aanleg hebt, moet je in die tijd de belangrijkste dingen kunnen leren.

Uiteindelijk zijn ook dat alleen maar tools. En moet het goed en slim toepassen grotendeels uit jezelf komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
sugarlevi01 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:31:
Op de een of andere lopen topics hier altijd een beetje hetzelfde, blahblah, denk maar niet dat je zomaar de IT in kunt.
Want dat is ook zo; met alleen een bootcamp en geen enkele vorm van beta opleiding of ervaring, sta je echt helemaal achteraan een hele lange rij.

Die tijd dat je met een beetje computer kennis ergens een PHP site in elkaar kon gaan hacken is gewoon voorbij. Software is gewoon groter en complexer geworden. Natuurlijk zijn er bedrijven die nog steeds 'kleine' sites maken, maar daar zie je dat er steeds meer geautomatiseerd wordt: waarom duizenden euro's betalen als je met Wix zelf prima iets kan maken?

Dat we mensen waarschuwen is puur om te voorkomen dat ze veel geld (dit soort bootcamps zijn duur) steken in iets met alleen maar loze beloftes. De bootcamp 'scams' uit de VS komen ook naar de EU overwaaien, en hier is de situatie nog lastiger omdat onderwijs gewoon veel goedkoper is.

Is zelf-starten mogelijk? Ja. Maar je dit daar dat dit vaak mensen zijn met een Beta achtergrond, uit zichzelf gewoon heel veel programmeren omdat ze het leuk vinden, en zo aan een baan komen. Dit soort mensen opent hier geen topics. Deze topics zie je elke week wel langskomen en het komst bijna altijd op hetzelfde neer; mensen 'lijkt' het leuk, terwijl ze geen idee hebben hoe niet leuk complexe shit is waar je niks van begrijpt.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

In dit geval wordt het traject vanuit UWV vergoed, dat maakt het kostenplaatje al minder relevant. Zelf ook een gesubsidieerd bootcamp-traject gevolgd en ik kijk er positief op terug. Uiteraard kan je ook zelf alles op zolder met een Udemy-account bij elkaar schrapen en leer je wellicht nog meer, hetzelfde valt te zeggen over menig HBO-studie, maar niet voor iedereen werkt die setting en die volledige ongeleide zelfstandigheid.

Soms heb je ook wat aan het netwerk wat zo'n bootcamp-toko al heeft, zeker als het een wat meer gevestigde naam is.

Heeft UWV het over een specifiek traject, zo ja bij welke organisatie?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Hydra
MsG schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:09:
Uiteraard kan je ook zelf alles op zolder met een Udemy-account bij elkaar schrapen
Dat is niet wat gezegd wordt. Wat gezegd wordt is dat 'ie eerst eens moet gaan kijken of programmeren iets voor 'em is voordat hij veel geld/tijd besteedt aan een bootcamp.

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:39:
[...]
Ben ik nu ook, zij verlengden uiteindelijk het contract immers niet. Maar goed, het is wel de rode lijn geweest vanaf dat ik begon in de webdevelopment (2015) tot en met nu. Ik heb serieus mijn vingers gekruisd in de hoop dat het bij het bedrijf waar ik nu zit goed gaat. Al is dat geen webdevelopment meer (doen veel met XML, XSD en XSLT e.d.), maar ik ben best onzeker geworden door de ervaringen van de afgelopen zes jaar.
Het is ook een vicieuze cirkel. Je bent beginner en omscholer, dus begin je ‘onderaan’ bij een wordpress boertje. Bij het UWV is dat zelfs de standaard, van wat ik hoor.

Onderkant van de markt dus mag niks kosten. Geen structurele begeleiding.

Je collega’s willen heus wel helpen, maar regelmatig lange peer program sessies zitten er niet in, omdat ze het al veel te druk hebben met alle andere deadlines en het eeuwige brandjes blussen.

Op het einde van de rit vinden ze dan ‘ dat er niet genoeg uit je komt’ en mag je weer op zoek naar werk…

Dit is iets dat (in mijn ervaring) vooral aan de onderkant speelt. Dus eigenlijk zou je nu een stap omhoog moeten doen. Maar ja, je voelt je al mislukt in het ‘instapwerk’. Dus een stapje omhoog ligt bepaald niet voor de hand.

Bovendien werken serieuzere bedrijven meestal niet met Wordpress, maar met frameworks. Door jouw werk heb jij minder tijd gehad om daar ervaring mee op te doen. Dus wordt de volgende stap ook weer in de Wordpress hoek. Waar je weer tegen hetzelfde probleem aan loopt.

Het is lastig om weer uit zo’n cirkel te komen. Om dat te voorkomen werk ik daarom bewust vier dagen, zodat ik de vijfde (en het weekend ) kan gebruiken om me te ontwikkelen in richtingen waar wel toekomst in zit. Zo blijf ik altijd in beweging (hoop ik).

Offtopic, maar dit lessen zijn zeker relevant voor omscholers die nog aan het begin staan, dus post ik het toch even.

[ Voor 3% gewijzigd door Brandaris01 op 26-08-2021 13:58 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Brandaris01 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:57:
Bovendien werken serieuzere bedrijven meestal niet met Wordpress, maar met frameworks. Door jouw werk heb jij minder tijd gehad om daar ervaring mee op te doen. Dus wordt de volgende stap ook weer in de Wordpress hoek. Waar je weer tegen hetzelfde probleem aan loopt.
Mijn vorige werkgever wil ik echt niet 'de onderkant' noemen (die zelf prijzen wint en won, maar ook voor haar klanten), die pakt echt geen projecten op om een Wordpress website neer te zetten, werken ook vooral op basis van diverse frameworks, net wat het beste past bij de wensen van de klant. :) Dus ook daar speelt het.
Het is lastig om weer uit zo’n cirkel te komen. Om dat te voorkomen werk ik daarom bewust vier dagen, zodat ik de vijfde (en het weekend ) kan gebruiken om me te ontwikkelen in richtingen waar wel toekomst in zit. Zo blijf ik altijd in beweging (hoop ik).
Punt is/was bij mij, dat ik wel vijf dagen moet werken, omdat ik anders simpelweg niet rondkom. Even 20% minder salaris is voor mij geen optie.
Offtopic, maar dit lessen zijn zeker relevant voor omscholers die nog aan het begin staan, dus post ik het toch even.
Yes, daarom reageerde ik ook.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Irfan1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

De reden waarom, is dat veel bedrijven willen digitaliseren en ik van mening ben dat het toekomst perspectief biedt.
Eigenlijk is niet passie maar baanzekerheid je drijfveer.
Niets mis mee overigens, maar maakt bepaalde functies wel lastiger.

Je zou je ook kunnen oriënteren op een low/no code traject?
Misschien sluit dat beter aan, is redelijk eenvoudig te leren en wordt steeds meer toegepast.

MSX 2 rulez more

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52
[...]
Waarom wil je daarvoor HTML, Python en Java leren?

Het klinkt een beetje alsof je programmeren ziet zoals in Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen het ICT vakgebied vereenzelvigd wordt met helpdeskmedewerker.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 26-08-2021 14:14 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:46
Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

En lonen voor werknemers (developers) stijgen ook gewoon op dit moment. Je kunt met 4 jaar HBO op den duur prima 80-100k verdienen.

[...]

Tja. Er is maar een persoon verantwoordelijk voor je carriere en dat ben je zelf. Je kunt zelf ook naar bedrijven op zoek gaan die hier meer sturing in geven. Die zijn er wel. Grote integrators als Cap Gemini geven bijvoorbeeld heel veel meer structuur dan een klein PHP bedrijfje. Vooral kleinere web dev bedrijfjes zijn hier gewoon slecht in, en dat zijn ook vooral de "dubbeltje op de eerste rang" bedrijven.
dit is misschien offtopic maar developer rollen waarbij je 80-100K kan verdienen zijn op 1 hand te tellen denk ik en uiterst zeldzaam. Mogelijk met meer management achtige taken dat je daar in de buurt kan komen maar alsnog blijft dat echt de top 1% ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:03:
Mijn vorige werkgever wil ik echt niet 'de onderkant' noemen (die zelf prijzen wint en won, maar ook voor haar klanten), die pakt echt geen projecten op om een Wordpress website neer te zetten, werken ook vooral op basis van diverse frameworks, net wat het beste past bij de wensen van de klant. :) Dus ook daar speelt het.
Dat maakt weinig uit. Al die web development bureau's werken op ongeveer dezelfde manier. Ze concurreren vooral op prijs dus er is vrijwel geen ruimte voor iets anders dan gewoon code schrijven. Een goed salaris is niet mogelijk, dus de goeie developers vertrekken het snelst. Het is lastig om uit dat circuit te komen, wat je zelf ook merkt.

Je ervaring dat er vrijwel niks mogelijk is, is gewoon een gevolg van die onderkant van de markt waar je in vast blijft zitten. Ik heb zelf kort (6 maanden) voor een dergelijk bedrijf gewerkt, en er is een immens verschil met de bovenkant van de markt.

• Hydra
PainkillA schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:34:
dit is misschien offtopic maar developer rollen waarbij je 80-100K kan verdienen zijn op 1 hand te tellen denk ik en uiterst zeldzaam.
Niet in de stack en locatie waar ik in actief ben hoor. 80k+ zie ik regelmatig geadverteerd worden op LinkedIn (gaat wel om senior functies natuurlijk, dat krijg je niet na 5 jaar). Voorbeeldje na echt 5 seconden scrollen op m'n LinkedIn. En dat is 100k+, 80k+ zie ik nog veel veel meer.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-05 13:46
Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Dit soort mensen opent hier geen topics. Deze topics zie je elke week wel langskomen en het komst bijna altijd op hetzelfde neer; mensen 'lijkt' het leuk, terwijl ze geen idee hebben hoe niet leuk complexe shit is waar je niks van begrijpt.
Yup. En je motivatie en gedrevenheid wordt meteen op de proef gesteld aan al die momenten waar je nog tot laat in de avond/nacht aan een probleem werkt om het opgelost te krijgen. Het bouwen en werkend zien is leuk en haal je ook voldoening uit, maar dat is bij lange na niet eens de helft van je tijd. Het meeste van je tijd ben je aan het spenderen om continu problemen/bugs op te oplossen. En daar moet je van houden.

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:46
Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:47:
[...]

Dat maakt weinig uit. Al die web development bureau's werken op ongeveer dezelfde manier. Ze concurreren vooral op prijs dus er is vrijwel geen ruimte voor iets anders dan gewoon code schrijven. Een goed salaris is niet mogelijk, dus de goeie developers vertrekken het snelst. Het is lastig om uit dat circuit te komen, wat je zelf ook merkt.

Je ervaring dat er vrijwel niks mogelijk is, is gewoon een gevolg van die onderkant van de markt waar je in vast blijft zitten. Ik heb zelf kort (6 maanden) voor een dergelijk bedrijf gewerkt, en er is een immens verschil met de bovenkant van de markt.
Ik zie dat het java is. Dat schijnt om de een of andere reden meer te betalen dannon java webbased applications

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:47:
Dan ben ik wel even benieuwd wie volgens jou dan een partij is dat PHP webdevelopment doet vanuit 'de bovenkant van de markt'.

• Hydra
PainkillA schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:58:
Ik zie dat het java is. Dat schijnt om de een of andere reden meer te betalen dannon java webbased applications
Het gaat niet om de taal maar om het soort applicaties.

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:59:
[...]
Dan ben ik wel even benieuwd wie volgens jou dan een partij is dat PHP webdevelopment doet vanuit 'de bovenkant van de markt'.
Ik zeg toch niet dat die bedrijven er uberhaupt zijn? Als jij perse bij PHP e.d. wil blijven zul je vooral dit soort bedrijven vinden. Ik ken de PHP markt verder niet of nauwelijks; niet mijn focus.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 26-08-2021 15:04 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:03:
Ik zeg toch niet dat die bedrijven er uberhaupt zijn?
Je laat wel lijken alsof ze er wel zijn, vandaar dat ik je om voorbeelden vroeg.

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:04:
Je laat wel lijken alsof ze er wel zijn, vandaar dat ik je om voorbeelden vroeg.
Nou, "je laat lijken", ik heb niets in die buurt gezegd. Da's jouw interpretatie. Grote bedrijven die meer geld bieden, doen dat meestal omdat ze complexere software bouwen. En daar zie je toch wel een beweging weg van dynamische talen over het algemeen. Dat wil niet zeggen dat er geen PHP clubs zijn die 80k+ betalen, alleen zie ik die natuurlijk niet op mijn LinkedIn omdat ik in een heel andere stack gespecialiseerd ben. Recruiters benaderen mij ook niet voor PHP klussen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:07:
Nou, "je laat lijken", ik heb niets in die buurt gezegd. Da's jouw interpretatie.
Je impliceerde het, dat is (imo) hetzelfde als laten lijken, inderdaad.
Grote bedrijven die meer geld bieden, doen dat meestal omdat ze complexere software bouwen. En daar zie je toch wel een beweging weg van dynamische talen over het algemeen. Dat wil niet zeggen dat er geen PHP clubs zijn die 80k+ betalen, alleen zie ik die natuurlijk niet op mijn LinkedIn omdat ik in een heel andere stack gespecialiseerd ben. Recruiters benaderen mij ook niet voor PHP klussen.
Maar dan is het wel vreemd, dat je van PHP zegt dat dat 'de onderkant van de markt' is, terwijl mijn vorige werkgever, de neus ophaalde voor 80k voor een PHP-project. ;) Die wilde toch echt (voor een beetje website) al minimaal 6 cijfers voor de komma zien en dan had je nog (uiteindelijk) maar een webshop. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:40:
Maar dan is het wel vreemd, dat je van PHP zegt dat dat 'de onderkant van de markt' is, terwijl mijn vorige werkgever, de neus ophaalde voor 80k voor een PHP-project. ;) Die wilde toch echt (voor een beetje website) al minimaal 6 cijfers voor de komma zien en dan had je nog (uiteindelijk) maar een webshop. ;)
Wat heeft dat te maken met je salaris? Dat je werkgever veel meer vraagt is nogal wiedes. Die club waar ik 6 maanden voor gewerkt heb, vroeg ook 80k voor een simpele app. Maar die betaalden echt niet 80k per jaar voor een senior (was rond de 45k per jaar). Bedrijven hebben nu eenmaal overhead.

Ik weet niet precies wat je nu wil. Wil je je eigen positie verbeteren dan wil ik met alle plezier mijn ervaring e.d. delen. Wil je een welles-nietes discussie, dan houdt het hier op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat dit in bovenstaande bedrijven je met zo'n passieve houding als hieronder beschreven niet veel verder komt in je carrière.
[...]
Als ik dan te horen kreeg dat men van mening was dat ik eea te kort kwam en bij doorvragen luchtige antwoorden kreeg, dat ik voor mijzelf moet bepalen welke kant ik op wil, moet aangeven wat ik nodig heb en men dan kan overwegen hoe men mij zou kunnen helpen, dan is het voor mij op een gegeven moment ook klaar. ;)
Daarbij een gratis tip. Netwerken helpt. Zelfs op Tweakers. Dat was in mijn geval het begin van een route waaraan ik mijn huidige baan sinds begin dit jaar te danken heb. Pak het dan alleen niet zo als bij @Hydra aan.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:17:
Wat heeft dat te maken met je salaris? Dat je werkgever veel meer vraagt is nogal wiedes. Die club waar ik 6 maanden voor gewerkt heb, vroeg ook 80k voor een simpele app. Maar die betaalden echt niet 80k per jaar voor een senior (was rond de 45k per jaar). Bedrijven hebben nu eenmaal overhead.

Ik weet niet precies wat je nu wil. Wil je je eigen positie verbeteren dan wil ik met alle plezier mijn ervaring e.d. delen. Wil je een welles-nietes discussie, dan houdt het hier op.
Ah, ik dacht even dat jij sprak over projecten, niet over salaris. Een discussie hoeft voor mij ook niet. Ik ben nu prima tevreden op de functie die ik nu heb, na 6 jaar aanrommelen als webdev ben ik er intussen wel klaar mee, al blijf ik hobbymatig altijd wel bezig (en wil ik ook dingen die ik geleerd heb in het verleden gaan implementeren (zover mogelijk) bij mijn huidige werkgever).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CurlyMo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:37:
Ik kan me goed voorstellen dat dit in bovenstaande bedrijven je met zo'n passieve houding als hieronder beschreven niet veel verder komt in je carrière.
Ik wil het topic niet verder vervuilen, maar heb niet alles alhier verteld, alleen het relevante. Daarnaast zit ik prima bij mijn nieuwe werk, dus is het vooralsnog niet nodig. Ook bedankt voor de tip, ik zal dat proberen in het achterhoofd te houden, mocht dat in de toekomst nodig blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:46:
Ah, ik dacht even dat jij sprak over projecten, niet over salaris.
Okay. Da's zeker ook mijn fout dat jij het zo interpreteert? :)

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
CH4OS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:03:
[...]
Nouja, wellicht dat het niet 1 op 1 wordpress gebonden is, prima. En ook aan de onderkant (bij Wordpress boertjes) worden prijzen binnengesleept.

Maar heus, er zijn genoeg bedrijven waar dit probleem niet/minder speelt. Sinds recent krijg ik iets mee van het werk van een vriend van mij. Hij geeft leiding aan een team van developers. Het verbaasde mij echt hoeveel tijd hij neemt voor het technisch coachen van developers. Dus code uitleggen, peer programming, uitgebreide code reviews met nuttige feedback.

En ook op andere vlakken is er een wereld van verschil. Werken in een rustige omgeving ipv een rumoerige kantoortuin. Duidelijk uitgeschreven opdrachten in plaats van doorgestuurde emails met wat screenshots erin. Dat soort omstandigheden geven je als beginner een veel betere kans om te laten zien wat er in zit.

En dit is heus geen uitzonderlijk bedrijf. Geen FAANG oid. En ook geen groot bedrijf. Het kan dus wel. Sterker nog, volgens hem en een andere kennis is dit redelijk standaard.

Dat is iets waar ik naartoe wil werken. En dat is meteen ook de reden dat ik zo weinig reageer, heb ik eigenlijk helemaal geen tijd voor! Dus morgen en in het weekend weer verder met de oefenprojecten. *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Brandaris01 op 26-08-2021 18:08 ]

• Irfan1
MsG schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:09:
In dit geval wordt het traject vanuit UWV vergoed, dat maakt het kostenplaatje al minder relevant. Zelf ook een gesubsidieerd bootcamp-traject gevolgd en ik kijk er positief op terug. Uiteraard kan je ook zelf alles op zolder met een Udemy-account bij elkaar schrapen en leer je wellicht nog meer, hetzelfde valt te zeggen over menig HBO-studie, maar niet voor iedereen werkt die setting en die volledige ongeleide zelfstandigheid.

Soms heb je ook wat aan het netwerk wat zo'n bootcamp-toko al heeft, zeker als het een wat meer gevestigde naam is.

Heeft UWV het over een specifiek traject, zo ja bij welke organisatie?
Ik ben vrij om te kiezen, zolang het om een krapteberoep gaat.

Welke richting heb je een bootcamp in gevolgd en hoe heeft het je geholpen bij een baan/nieuwe carrière?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:17:
Okay. Da's zeker ook mijn fout dat jij het zo interpreteert? :)
Geen idee waar je op doelt met deze vraag, ik denk dat het maar retorisch is. ;)

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Want dat is ook zo; met alleen een bootcamp en geen enkele vorm van beta opleiding of ervaring, sta je echt helemaal achteraan een hele lange rij.

Die tijd dat je met een beetje computer kennis ergens een PHP site in elkaar kon gaan hacken is gewoon voorbij. Software is gewoon groter en complexer geworden. Natuurlijk zijn er bedrijven die nog steeds 'kleine' sites maken, maar daar zie je dat er steeds meer geautomatiseerd wordt: waarom duizenden euro's betalen als je met Wix zelf prima iets kan maken?

Dat we mensen waarschuwen is puur om te voorkomen dat ze veel geld (dit soort bootcamps zijn duur) steken in iets met alleen maar loze beloftes. De bootcamp 'scams' uit de VS komen ook naar de EU overwaaien, en hier is de situatie nog lastiger omdat onderwijs gewoon veel goedkoper is.

Is zelf-starten mogelijk? Ja. Maar je dit daar dat dit vaak mensen zijn met een Beta achtergrond, uit zichzelf gewoon heel veel programmeren omdat ze het leuk vinden, en zo aan een baan komen. Dit soort mensen opent hier geen topics. Deze topics zie je elke week wel langskomen en het komst bijna altijd op hetzelfde neer; mensen 'lijkt' het leuk, terwijl ze geen idee hebben hoe niet leuk complexe shit is waar je niks van begrijpt.
toon volledige bericht
Hij wilt ook niet echt applicaties gaan ontwikkelen.
Datawarehouse, beetje frutten met behulp van python met de data, en mooie dashboardjes maken. Is niet een hele applicatie bouwen.

Microsoft is nu bijvoorbeeld opeens helemaal hip. Met powerbi, sharepoint, azure en alle mogelijkheden, flows, en de 'apps' van microsoft. Kun je van alles, en je moet een beetje logische kunnen nadenken en wat code bij elkaar kunnen zoeken. Maar je hoeft de software niet zelf helemaal uit te vinden, je hoeft zelf geen powerbi of azure te bouwen, maar wel op de fundamenten daarvan zelf iets maken.

Waar bedrijven vroeger systeembeheerders hadden voor werkplek-en serverbeheer en misschien nog enkele applicatiebeheerders. Komen er nu steeds meer specialisten en analisten bij, om juist dat soort pakketten in te richten en er verder mee kunnen werken. Om alles liefst zo realtime mogelijk zo mooi mogelijk zichtbaar te maken.

Maar het is vaak net voorbij het niveau van import- en export csv'tjes mbv macro's in excel. Je moet wel wat van databases weten, zelf weten in te richten, datakoppelingen kunnen maken met de bestaande databases, eigen scriptjes kunnen schrijven, en de voorkant mooi op kunnen maken. Het vereist best wat tijd-en aandacht, meer dan de meeste handige harries die in veel bedrijven de excels beheren kunnen.

• Hydra
sugarlevi01 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:30:
Hij wilt ook niet echt applicaties gaan ontwikkelen.
Misschien. Maar ik denk dat we het beste de TS kunnen laten vertellen wat hij wil :)

• CurlyMo
[...]
Datawarehouse, beetje frutten met behulp van python met de data, en mooie dashboardjes maken. Is niet een hele applicatie bouwen.
Dat is niet wat datawarehousing is ;)
Je moet wel wat van databases weten, zelf weten in te richten, datakoppelingen kunnen maken met de bestaande databases, eigen scriptjes kunnen schrijven, en de voorkant mooi op kunnen maken. Het vereist best wat tijd-en aandacht, meer dan de meeste handige harries die in veel bedrijven de excels beheren kunnen.
Als je de data-analyse bedoelt dan is een wetenschappelijke achtergrond ook wel een pré.

• Bossie
  • Laatst online: 15:13
[...]
Maar het is vaak net voorbij het niveau van import- en export csv'tjes mbv macro's in excel. Je moet wel wat van databases weten, zelf weten in te richten, datakoppelingen kunnen maken met de bestaande databases, eigen scriptjes kunnen schrijven, en de voorkant mooi op kunnen maken. Het vereist best wat tijd-en aandacht, meer dan de meeste handige harries die in veel bedrijven de excels beheren kunnen.
Dat is helaas wat veel mensen denken dat BI/Analytics is ;)
DWH is toch echt wel een zwaardere tak van sport.

Mijn advies is voornamelijk om online wat introductie cursussen te gaan doen om een indruk te krijgen wat de verschillende richtingen die in dit draadje genoemd worden daadwerkelijk wat uit te diepen.

Op basis daarvan kun je altijd nog een beter geinformeerde keuze maken dan blind ergens in te stappen, het voordeel van IT is immers dat er een overdaad aan digitaale studiemogelijkheden zijn (de certificaat uit-melk-industrie moet immer ook door kunnen gaan :+ )

Is het overigens persee de genoemde bootcamp of bied het UWV meerdere opties aan ?
Misschien denk ik te simpel, maar als in de WW zit dan zou ik sowieso een gratis half-jaar studie meepakken toch :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• CurlyMo
Bossie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:43:
[...]
Dat is helaas wat veel mensen denken dat BI/Analytics is ;)
DWH is toch echt wel een zwaardere tak van sport.
Waarmee nog steeds niet duidelijk is of @Irfan1 nu datawarehousing wil doen of data-analytics / BI wat toch echt heel verschillende dingen zijn. Ze doen beide iets met data inderdaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 15:13
CurlyMo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Waarmee nog steeds niet duidelijk is of @Irfan1 nu datawarehousing wil doen of data-analytics / BI wat toch echt heel verschillende dingen zijn. Ze doen beide iets met data inderdaad :)
vandaar de opmerking om in de genoemde oprichtingen wat introductie trainingen te doen, gewoon even een middagje/avond per item in de basis verdiepingen om een betere indruk te krijgen wat het allemaal is.

Dan ben je in ieder geval iets meer geinformeerd dan wat nu het geval blijkt te zijn.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:32
Ik zou sowieso via een onlineplatform kijken wat je interesse heeft, maar ook of het je wel ligt.

Ik doe nu zelf via CodeAcademy cursussen Python, SQL en BI, gewoon omdat dat me al heel lang leuk en nuttig leek. Leuk vind ik het zeker, maar ik merk ook dat ik er nooit écht goed in ga worden. Mocht ik het ooit al professioneel willen (nee dus), dan blijft het waarschijnlijk bij werk aan de onderkant van de markt en daar zou ik zelf niet gelukkig van worden. Voor mijn zondagmiddagen is het echter een prima besteding en voor het werk komt het vast ook nog wel eens van pas.

Ik krijg het idee dat je geen heel concreet beeld heeft van het soort werk dat je uit zou willen voeren én of je er aanleg voor hebt. Daar zou ik dus eerst maar eens wat meer werk van maken.

Dat het UWV betaalt, is leuk, maar als het nergens toe leidt dan is het zonde van tijd en budget.

[ Voor 7% gewijzigd door Brunniepoo op 26-08-2021 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 19:07
Bossie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

vandaar de opmerking om in de genoemde oprichtingen wat introductie trainingen te doen, gewoon even een middagje/avond per item in de basis verdiepingen om een betere indruk te krijgen wat het allemaal is.

Dan ben je in ieder geval iets meer geinformeerd dan wat nu het geval blijkt te zijn.
Eens. Ik heb een keer iemand gehad die ook web developer wilde worden toen hij van mij hoorde wat je er mee kon verdienen. Hij was vastberaden: ik ga het doen.

Ik heb hem toen aangeraden om de introductie tot web development op MDN is te doorlopen, waar je zo nu en dan ook wat oefeningen aangeboden krijgt.

Hij heeft het niet lang volgehouden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Irfan1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Ik ben vrij om te kiezen, zolang het om een krapteberoep gaat.

Welke richting heb je een bootcamp in gevolgd en hoe heeft het je geholpen bij een baan/nieuwe carrière?
Misschien een andere denkrichting:

Geen expert etc., maar wel ervaring met een partner die ook zonder relevante vooropleiding de ICT in is gerold. Ze begon als functioneel tester en vervult vaak ook coördinerende/aansturende rollen bij releases maar zit inmiddels in de hoek van testautomatisering.

Dat is wel een hoek die je een wat zachtere landing heeft, denk ik. Want wat zij ook merkt is dat je zonder de 'vlieguren' eigenlijk de talen niet genoeg eigen kan maken. Een beetje kip/ei-verhaal natuurlijk.

Je kunt ook nog de kant op van product owner bijvoorbeeld, waarbij je eerdere ervaring van pas kan komen. Zoiets kan dan vervolgens een springplank zijn naar een andersoortige en meer technisch-inhoudelijke functie.
Pagina: 1