Nieuwe hotel schakeling knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik probeer hier thuis een schakelaar te vervangen door een nieuw model (en nieuw design), maar snap niet helemaal hoe ik het moet aansluiten, dus hoop op hulp van jullie.

Zie hier de foto hoe het nu zit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jEQBhJSvuvTGjv0nQDPMvUUEHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0kMtHy4V8bYRJlPFkVY8rRh.jpg?f=fotoalbum_large

2x bruin en 2x zwart dus. Vooral die 2 bruine draden snap ik niet helemaal.

Nieuwe schakelaar is zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwiqGs6oPoyyGtzRhpZHByFaZ1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0R9DMVDJtWjTomqllPbvxXN5.jpg?f=fotoalbum_large

En de handleiding zegt dit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc97ougQCEj9OwSRcSGka660HgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwXZ3iAW30ZNevgRhUQKpHbB.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit correct aansluit ? :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat de rechter bruine draad de aanvoer is (want komt rechts in de doos samen met nul en aarde). De twee zwarte draden zijn voor de hotel/wisselschakeling. De tweede bruine draad zal wel doorgelust zijn vanuit de aanvoer. Misschien wordt deze gebruikt voor een stopcontact.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
KabouterSuper schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:39:
Ik vermoed dat de rechter bruine draad de aanvoer is (want komt rechts in de doos samen met nul en aarde). De twee zwarte draden zijn voor de hotel/wisselschakeling. De tweede bruine draad zal wel doorgelust zijn vanuit de aanvoer. Misschien wordt deze gebruikt voor een stopcontact.
Er zit inderdaad een stopcontact rechts van de schakelaar. Dus ik moet die 2 bruine draden gewoon bij elkaar doen in de nieuwe schakelaar zoals ze nu ook zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 09:40
KabouterSuper schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:39:
Dit ^ (was hetzelfde aan het typen)

Ik denk alleen dat de bruine die van boven komt de aanvoer is en de rechter de doorlus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
cytherea schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Dit ^ (was hetzelfde aan het typen)

Ik denk alleen dat de bruine die van boven komt de aanvoer is en de rechter de doorlus.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik had het stopcontact rechts op de foto niet gezien. Best aannemelijk dat aanvoer dan van boven komt en tweede bruin + nul + aarde richting stopcontact gaat.
DennusB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Er zit inderdaad een stopcontact rechts van de schakelaar. Dus ik moet die 2 bruine draden gewoon bij elkaar doen in de nieuwe schakelaar zoals ze nu ook zitten?
Ja dus. Misschien slim om onze hypotheses te testen door de draden van het stopcontact te bekijken.

[ Voor 30% gewijzigd door KabouterSuper op 25-08-2021 13:44 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
DennusB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Als de nieuwe schakelaar dit kan kun je hem doorlussen. Anders moet je er een lasklem tussenzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
cytherea schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:44:
[...]

Als de nieuwe schakelaar dit kan kun je hem doorlussen. Anders moet je er een lasklem tussenzetten.
Het lijkt er op dat dit kan, zie foto :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rvq9dVRiyBnQW90kZR-QM0UBD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKnDE0zAvLmBiplk0EROvFL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
KabouterSuper schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik had het stopcontact rechts op de foto niet gezien. Best aannemelijk dat aanvoer dan van boven komt en tweede bruin + nul + aarde richting stopcontact gaat.

[...]

Ja dus. Misschien slim om onze hypotheses te testen door de draden van het stopcontact te bekijken.
Stopcontact even losgemaakt, die zit zo :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn71RBw8lWfbBQrNRfRtmnogyRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpR1PqzdLYZ4X3R9WVzUTK4t.jpg?f=fotoalbum_large

En die bruine draad komt idd uit de linker kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
DennusB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

Het lijkt er op dat dit kan, zie foto :

[Afbeelding]
Kon ook haast niet anders, dan op dezelfde manier doorlussen als de oude. Komt helemaal goed :)

Even opletten dat je geen koper ziet, dus niet te kort en niet te lang afstrippen en goed erin drukken. Je moet eraan kunnen trekken zonder dat hij los schiet.

[ Voor 14% gewijzigd door cytherea op 25-08-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
cytherea schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Kon ook haast niet anders, dan op dezelfde manier doorlussen als de oude. Komt helemaal goed :)

Even opletten dat je geen koper ziet, dus niet te kort en niet te lang afstrippen en goed erin drukken. Je moet eraan kunnen trekken zonder dat hij los schiet.
Super bedankt voor al je snelle reacties. Om zeker te zijn heb ik het nog even getekend op de foto van de nieuwe schakelaar. Klopt dit zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BLS89W5tK1zKTY_3kA3FO64hd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UOILdUK7r90GFe6ln2jX8g8k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee. Je moet goed naar de pijlen kijken. Bruin is ingaand, zwart uitgaand, in dit geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYlIMKdzsh_-NysL2fiDdyhhPGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vdg8JbS35hg7oqa3CBXgKQ6u.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:04:
Nee. Je moet goed naar de pijlen kijken. Bruin is ingaand, zwart uitgaand, in dit geval.
[Afbeelding]
Helder, dankjewel. Ik ga het eens proberen zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Het is gelukt hoor. Thanks allemaal :D

Pagina: 1