Toon posts:

Moderne versterker/actieve speaker op oude platenspeler?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JimSt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-10-2021
Ook in ben aangestoken met het vinylvirus, en heb misschien een mooie platenspeler op het oog; de oude Marantz platenspeler van mijn opa (zie foto's). Het is een (iets oudere) platenspeler waar nog een versterker aangesloten op moet worden om muziek eruit te krijgen. Mijn vraag is of je een moderne versterker kan aansluiten op een oudere platenspeler, en zo ja, welke (duurste hoeft niet :P)? Of is actieve speakers aansluiten ook een optie?

Mijn dank is groot!

Alle reacties

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Eerste hit op Google:

https://www.bax-shop.nl/b...p-versterker-of-speakers/

(is minder moeite dan het antwoord uittypen voor je hier)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:30
Je hebt een voorversterker / pre-amp nodig als de beoogde versterker geen Phono ingang heeft.

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 08:01
Het Grote Vinyl Topic Deel 3

Hier staan in de TS al een paar Pre Amps genoemd die het waard zijn eens te gaan bekijken/beluisteren.

Instagram:Ambitielozemeisjes

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:31
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=5921.0

Lees bovenstaande even door... het is uiteraard maar een enkel forum, maar blijkbaar is die tt-42 helemaal niet zo'n beste speler; slechte elementen en niet te 'kalibreren'.

• Mrs Redhair
Het is maar net wat je eisen zijn als beginner in de vinylwereld.

Wat beter is is ook maar voor iedereen anders. Laat TS eerst maar eens bekend worden met de materie, dat upgraden komt later wel.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:25
Het is denk ik ook belangrijk mee te nemen wat je zelf wilt. Heb je wel zin om naast de platenspeler ook nog een versterker te hebben staan en neem je voldoende aan een paar actieve speakers?

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 10:09
MicGlou schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:44:
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=5921.0

Lees bovenstaande even door... het is uiteraard maar een enkel forum, maar blijkbaar is die tt-42 helemaal niet zo'n beste speler; slechte elementen en niet te 'kalibreren'.
Kijkend naar het element en de platter, dan komt die nog steeds met kop en schouders boven ieder Crosley-achtige speler uit.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:31
hellum schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Kijkend naar het element en de platter, dan komt die nog steeds met kop en schouders boven ieder Crosley-achtige speler uit.
Tja... als je zaken met de bodem van de markt gaat vergelijken komt het meeste er wel beter uit ;)

Maar aangezien TS eventueel zaken wil aanschaffen om het werkend te krijgen, waarbij je dus ook investeert om een platenspeler werkend te krijgen dmv een voorversterker... dan zijn er ook betaalbare alternatieven die niet of niet veel duurder hoeven te zijn maar je wel van beter speelgoed voorzien.

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 10:09
MicGlou schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Tja... als je zaken met de bodem van de markt gaat vergelijken komt het meeste er wel beter uit ;)

Maar aangezien TS eventueel zaken wil aanschaffen om het werkend te krijgen, waarbij je dus ook investeert om een platenspeler werkend te krijgen dmv een voorversterker... dan zijn er ook betaalbare alternatieven die niet of niet veel duurder hoeven te zijn maar je wel van beter speelgoed voorzien.
Mijn opmerking slaat vooral hier op:
JimSt schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:50:
Het is een (iets oudere) platenspeler waar nog een versterker aangesloten op moet worden om muziek eruit te krijgen.
De "moderne" platenspelers met ingebouwde versterker zijn voor zover ik weet bijna allemaal Crossley en klonen. Dan ben je met deze gewoon veel beter af. + Misschien nog emotionele waarde.

Dit had ik direct zo moeten quoten |:(

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:27

Sorbo

Uw hulp in huis!

hellum schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:05:

De "moderne" platenspelers met ingebouwde versterker zijn voor zover ik weet bijna allemaal Crossley en klonen. Dan ben je met deze gewoon veel beter af. + Misschien nog emotionele waarde.

Dit had ik direct zo moeten quoten |:(
Klopt, maar er zijn tegenwoordig ook moderne, fatsoenlijke platenspelers met ingebouwde pre-amp voor een normale prijs, van oa. Pro-Ject bijvoorbeeld. Maar dan nog steeds is de Marantz die OP heeft een prima optie volgens mij.
JimSt schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:50:
Mijn vraag is of je een moderne versterker kan aansluiten op een oudere platenspeler, en zo ja, welke (duurste hoeft niet :P)? Of is actieve speakers aansluiten ook een optie?
De goedkoopste oplossing is een simpele losse Phono Pre-amp (kosten een paar tientjes) en een goed setje actieve speakers (simpele Edifiers bijvoorbeeld). Dan heb je een basissetje wat degelijk klinkt, maar niet per se heel eenvoudig uit te breiden is naar een Home Theater setup oid.

Als je dat laatste wil, kun je kijken naar iedere moderne versterker met ingebouwde phono pre-amp, of een losse phono pre-amp en een versterker met een line-in ingang.

• Mrs Redhair
Of een platenspeler met pre amp zoals de Audio Technica AT LP140XP die hier ook staat naast de Technics SL1210mk2, maar die AT is gewoon net zoals de Technics aangesloten op een pre amp van het mengpaneel.

Maar TS heeft met een losse pre amp van een paar tientjes al de goedkoopste oplossing voor wat hij/zij wil.

Uiteindelijk kun je het zo gek maken als je maar wilt :)

[Voor 29% gewijzigd door Mrs Redhair op 25-08-2021 13:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee