Zitmaaiende tweakers, ik heb u nodig! (onderhoud zitmaaiers)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Jawel, ook ik ben lui van aard en laat mij voortbewegen door een zitmaaier om het gras kort en bondig te houden. Dat bevalt mij uitstekend, echter vergt zo'n machine uiteraard onderhoud.

Vooral het maaidek is een ding. In gras zitten zuren die het maaidek aan kunnen tasten. Ik blaas het met een compressor schoon, maar krijg het niet helemaal schoon.

Nu kreeg ik een tip van iemand die het maaidek inspoot met WD40 en het daarna met een doek schoonmaakte. Toegegeven, je veegt een deel makkelijker weg. Nadeel is dat het gras extra lijkt te kleven bij een volgende maaibeurt.

Zo ziet mijn maaidek er uit na een schoonmaakbeurt met de compressor. Na elke maaibeurt doe ik dit uiteraard maar ik zou het graag helemaal schoon willen hebben. De dikke stukken gras zijn er allemaal af, dit is een heel dun laagje gras wat behoorlijk vastzit aan het maaidek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B2PA2zFSTzGsyeWeFNB55YDWD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w4oeo0iXtfwXp9xvQMMDKpJR.jpg?f=user_large

Wat kan ik verder nog doen om mijn maaidek glanzend schoon te houden? Wat gebruiken jullie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:46
Na elke maaibeurt? Heb je tijd over, ik doe dit 2x per jaar, in de zomer en na de laatste maaibeurt. Ook slijp ik de messen dan even met de vijl meer niet en eens in de twee jaar olie vervangen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
MijnCommentaar schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:14:
Na elke maaibeurt? Heb je tijd over, ik doe dit 2x per jaar, in de zomer en na de laatste maaibeurt. Ook slijp ik de messen dan even met de vijl meer niet en eens in de twee jaar olie vervangen,
Ja, ik doe het na elke maaibeurt. Het kost me misschien 20 minuten extra maar dan weet ik zeker dat ik mijn gereedschap in goede conditie houd. Zitmaaiers zijn nu niet echt heel goedkoop, ik had er een leuke 2e hands auto van kunnen kopen. Iets om zuinig op te zijn dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:38
Buurman van mij heeft aansluitingen voor tuinslang op de kap gemaakt, laten draaien met water spoelt alles schoon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
bvdbos schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:28:
Buurman van mij heeft aansluitingen voor tuinslang op de kap gemaakt, laten draaien met water spoelt alles schoon...
Dat klopt, sommige maaiers hebben die optie ook. Maar ik zou het maaidek vooral niet met water schoonmaken. Vaak krijg je daar op langere termijn meer schade van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als eens een keer gewoon een harde handveger gebruikt :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:45:
Als eens een keer gewoon een harde handveger gebruikt :?
Jazeker, maar het is een heel dun laagje gras en zit echt vastgeplakt.Heel hard vegen met een doek zorgt er voor dat je het wel ietsjes weg kunt halen maar op sommige plekken krijg je het bijna niet weg.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk dat je een utopie probeert te bereiken, een gebruiksvoorwerp na elk gebruik in fabriekstoestand terugbrengen kost een enorme bak tijd en energie die nihil resultaat gaat opleveren.

Als je het echt wil, een doek met benzine of remmenreiniger zal wel helpen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:36
Is het een probleem, afgezien van het idee dat het niet helemaal schoon is?
Het is best veel tijd om daar elke keer 20 minuten aan te besteden terwijl het resultaat je niet eens bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ASW1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:57:
Is het een probleem, afgezien van het idee dat het niet helemaal schoon is?
Het is best veel tijd om daar elke keer 20 minuten aan te besteden terwijl het resultaat je niet eens bevalt.
ik doe het vooral om het maaidek in goede staat te houden. Bij een vorige maaier deed ik het praktisch niet en na een jaartje of 2 zag je al dat het aangetast was. Dat wil ik graag voorkomen.

Ik ben nu niet helemaal tevreden met het resultaat maar er moet toch een manier zijn om het laatste stukje aanslag van gras weg te kunnen krijgen.

Als het me 20 minuten kost om mijn gereedschap in goede staat te houden heb ik dat er graag voor over. Een maaidek vervangen is immers ook niet goedkoop (huidige maaidek alleen al 2500 euro)

Ik denk dus dat dit laagje wat achterblijft schade kan aanrichten aan het maaidek. Gras wat achterblijft kan funest zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 24-08-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:54
Jeetje ik kijk er alleen onder als m'n messen niet meer draaien. En hij doet het al 10 jaar zonder problemen. Ok eens per jaar laat ik een onderhoudsbeurt doen.

Maargoed, misschien met scotch Brite? Lijkt me dat het laatste er dan wel afgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Woudtwe schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:06:
Jeetje ik kijk er alleen onder als m'n messen niet meer draaien. En hij doet het al 10 jaar zonder problemen. Ok eens per jaar laat ik een onderhoudsbeurt doen.

Maargoed, misschien met scotch Brite? Lijkt me dat het laatste er dan wel afgaat?
Dat heb ik in het verleden ook gedaan, maar je leest eigenlijk overal dat het beter is om regelmatig schoon te maken. Mijn ervaring is dat als je dat een paar maaibeurten niet doet er helemaal geen beginnen meer aan is.

Ook voor de mulchfunctie is het belangrijk om te zorgen voor een schoon maaidek.

Dit lees ik bijvoorbeeld hier:
Schoon maaidek, beter maairesultaat
Na elke maaibeurt is het aangeraden om de resten grasafval uit het maaidek te verwijderen. De stoffen in het gras kunnen het maaidek namelijk aantasten. Vooral bij een mulching maaier is het schoonmaken van het maaidek belangrijk, zodat de grassnippers de volgende maaibeurt ook nog voldoende kunnen circuleren.
En die paar minuten extra vind ik ook niet erg, het is best ontspannend om je materiaal weer in orde te hebben. Dat is ook onderdeel van de tuin onderhouden vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Met een stevige (staal)borstel er onderdoor, en ieder jaar het mes even aantikken met de slijptol.
Doe ik ook ieder jaar met de motor maaier en dat gaat al 25+ jaar goed.
* Anoniem: 239824 moet nog even zoeken neer iemand die met het maaibeest zo nu en dan mijn tuin wil aantikken.. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:48
je zegt dat hij plakt na het schoonmaken. doe eens ptfe spray ? (als test)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Dat klopt, sommige maaiers hebben die optie ook. Maar ik zou het maaidek vooral niet met water schoonmaken. Vaak krijg je daar op langere termijn meer schade van.
Water lijkt me geen probleem, dat gras is ook niet kurkdroog. Waar ben je banger voor, permanent vastgeplakt gras of water dat na een uurtje of wat vanzelf weer is verdampt. En als dat je grootste angst is dan dep je hem toch weer droog? Je bent nu ook 20m in de weer met van alles en nogwat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:00:
[...]

ik doe het vooral om het maaidek in goede staat te houden. Bij een vorige maaier deed ik het praktisch niet en na een jaartje of 2 zag je al dat het aangetast was. Dat wil ik graag voorkomen.

Ik ben nu niet helemaal tevreden met het resultaat maar er moet toch een manier zijn om het laatste stukje aanslag van gras weg te kunnen krijgen.

Als het me 20 minuten kost om mijn gereedschap in goede staat te houden heb ik dat er graag voor over. Een maaidek vervangen is immers ook niet goedkoop (huidige maaidek alleen al 2500 euro)

Ik denk dus dat dit laagje wat achterblijft schade kan aanrichten aan het maaidek. Gras wat achterblijft kan funest zijn.
je bedoelt de complete zitmaaier?

als je de grote brokken er maar af hebt.
En als na paar jaar onderkant verf verliest dan schuren en weer spuiten.

Maar goed, de onze doen wij weinig aan (optisch) en is denk ik 12 jaar oud.

komt wel een keer eentje die kan mulchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:41
Kijk ik dan even met mijn engineer-petje op, dan vraag ik me vooral af wie dat ontwerpproces heeft goedgekeurd. Voelt een beetje alsof je in het afvoerputje van je douche materialen gebruikt die niet tegen zeepresten kunnen :X

Klinkt mij dus vooral als een cover-your-ass-ivm-garantie-zinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Ik denk dat @Teijgetje hier waarschijnlijk wel het één en ander van weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:28
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:10:
[...]

Dat heb ik in het verleden ook gedaan, maar je leest eigenlijk overal dat het beter is om regelmatig schoon te maken. Mijn ervaring is dat als je dat een paar maaibeurten niet doet er helemaal geen beginnen meer aan is.

Ook voor de mulchfunctie is het belangrijk om te zorgen voor een schoon maaidek.

Dit lees ik bijvoorbeeld hier:

Schoon maaidek, beter maairesultaat
Na elke maaibeurt is het aangeraden om de resten grasafval uit het maaidek te verwijderen. De stoffen in het gras kunnen het maaidek namelijk aantasten. Vooral bij een mulching maaier is het schoonmaken van het maaidek belangrijk, zodat de grassnippers de volgende maaibeurt ook nog voldoende kunnen circuleren.

[...]

En die paar minuten extra vind ik ook niet erg, het is best ontspannend om je materiaal weer in orde te hebben. Dat is ook onderdeel van de tuin onderhouden vind ik. :)
Er zitten niet heel veel stoffen in gras wat dit aan kan tasten hoor, want dan houden de spullen het geen 10+ jaar vol ;) Wat wel belangrijk is (en dat doe je ook, zij het dat de meesten dat minder vaak doen) is dat je de grote bulk weghaalt, omdat die het maaiproces (en mulchproces) kunnen verstoren, waardoor het mulchen niet meer (goed) gebeurt.
Dat kleine beetje gras wat er zit zou ik lekker laten zitten eerlijk gezegd, het vormt op deze manier ook een beetje een beschermlaagje tegen vers/ nat gras wat er (opnieuw) aan gaat plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voskuh_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:31
Haal je dan elke keer het maaidek ervan onder en dan weer afstellen dat ie netjes recht eronder hangt? Dat lijkt me een hoop gedoe.
Wij doen het eronder schoonmaken eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:12
voskuh_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:29:
Haal je dan elke keer het maaidek ervan onder en dan weer afstellen dat ie netjes recht eronder hangt? Dat lijkt me een hoop gedoe.
Eén van de voordelen van een frontmaaier. Ik haal ook enkel de grote bulk weg. Eén keer geprobeerd om grondig schoon te maken, maar leek me erg zinloos aangezien één maaibeurt verder er niks meer over was van de noeste arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:47

Roy

Hobbies?

Ik maak het maaidek meestal 2 keer per jaar schoon, en slijp dan ook even de messen. Uiteraard is de mooie laklaag er binnen no-time vanaf, maar dat moet geen probleem zijn. Vergeet niet dat een dergelijke machine gemaakt is voor die taak.
Ik heb de zitmaaier altijd binnenstaan, dus de grasresten drogen snel op, waardoor ik eigenlijk geen problemen met roest oid heb. Mijn huidige zitmaaier is al 10 jaar oud (Viking MT 6127), maar nog totaal geen probleem met slijtage aan het maaidek.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tuinslang aansluiten, tijdje "maaien", dan nog even droog "maaien" en eens per jaar naar het onderhoud brengen.

Werkt tot nu toe prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38
Grappig om te lezen dat sommigen hun maaidek niet/nauwelijks schoonmaken haha. Ik doe na elke maaibeurt flink een harde handborstel er doorheen halen en om de zoveel maanden de hogedrukspuit er op om daarna wel direct te drogen. Ik heb het maaidek aan de binnenkant ook behandeld met Hammerite om het roesten tegen te gaan.

Als ik hem niet vaak genoeg schoonmaak merk ik dat er gewoon een hele dikke harde laag ontstaat, wat voor mijn gevoel niet goed kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-04 21:04
Leuke om op te reageren,

Allereerst Ik weet niet wat voor Rolls Royce onder de zitmaaiers je hebt, Maar als je 2500 euro kwijt bent om een maaidek te laten repareren/vervangen ben je toe aan een nieuwe dealer want je wordt genaaid waar je bij staat. Het maaidek (de metalen hoofdconstructie) is zelden of nooit toe aan vervanging, en mag niet meer kosten dan een paar 100 euro. De messen, snaren, lager blokken, spanners ect. wel maar dat is tientjes werk... De kans is groter dat de motor stuk loopt, en zelfs die kosten nieuw bij lange na niet zoveel.

Voor wat betreft het schoonmaken geld de stelling goed is goed genoeg. De messen moeten vrij kunnen draaien en de luchtstroom rondom de messen moet vrij zijn van grote obstakels. Heb je veel / grote aangekoekte stukken dan beperkt dat de werveling en daarmee bijvoorbeeld de mulch functie of de uitworp.

- Als je zoveel als mogelijk je gras maait wanneer het droog is, is een keer in de 2 a 3 weken de harde borstel er door meer en dan ook echt meer dan voldoende.

Reinigen met een hogedrukreiniger zou ik zeker niet doen, hiermee heb je alleen maar meer kans op stukken en overmatig risico op slijtage / beschadiging van je lagers. Die keerringen zijn stof dicht onder normaal gebruik. Die zijn echt niet bestand tegen de 100 - 140 bar aan druk die een hogedruk reiniger levert.
Dat wil niet zeggen dat je je dek niet mag spoelen. Hiervoor kan op elk dek een Gardena aansluiting gemaakt worden. Het is dan een kwestie van even de tuinslang er op klikken en de messen laten draaien tot het losse vuil er af is. Daarna nog even na laten draaien om 90% van het water kwijt te raken. Tot slot zet je de maaier vervolgens het beste weg op de hoogste stand (meeste lucht circulatie).

Reinigen met een staalborstel, scotchbride ect. is helemaal uit den bozen, Het grootste probleem voor een maai dek op langer termijn is roest. Een staalborstel beschadigd de lak alleen maar onnodig. Een harde borstel of handveger s echt meer als genoeg. Een maaidek gaat overigens niet roesten door het gras, maar door de lakbeschadigingen welke ontstaan door zand, steentjes of takken. Beter rij je dus om die molshopen heen i.p.v. dat je ze plat schuift.

De groene aanslag van het gras kan voor de lak / het maaidek geen kwaad. Wil je dit toch verwijderen, doe het dan alleen aan het eind van het maaiseizoen met biologische algen reiniger of auto shampoo. Als alles schoon en droog is kun je het maaidek het beste insprayen met WD40 of siliconenspray tegen roest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:03:
Wat kan ik verder nog doen om mijn maaidek glanzend schoon te houden? Wat gebruiken jullie?
Stoppen met maaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 13:11
Ik maai ongeveer elke 4 a 5 dagen het gras met de zitmaaier. Ik haal alleen grote "dotten" gras uit de bak wanneer ik heb gemaaid en het nog een beetje vochtig was oid. Of wanneer ik merk dat hij veel moeite heeft tijdens het mulchen.

Daarnaast haal ik de bak er tijdens het maaiseizoen er gemiddeld 2x onderuit om de messen te slijpen en spuit ik hem gelijk schoon met de cleaner. Ik heb wel een gardena aansluiting op de maaibak zitten, maar ik vind de rommel die het geeft het niet waard tov de hoeveelheid gras die hij ervanaf gespoeld krijgt. Dus die gebruik ik eigenlijk niet.
Ik slijt ook wel 1 a 2 v-riemen per seizoen, dus zodra die klapt, kijk ik gelijk naar de messen en evt gras resten.

Elke winter haal ik de maaibak er helemaal onderuit, spuit deze schoon met de cleaner. Vervolgens haal ik de losse verf eraf met een staalborstel (op accutol en slijptol) en zet de bak opnieuw in de verf.
Dit gaat al jaren goed, deed ik voorheen ook bij mijn ouders toen ik nog thuis woonde en dat maaidek is ruim 15 jaar meegegaan.

Ik vind het echt onzin om de bak schoon te likken na elke maaibeurt. Het blijft tenslotte wel een gebruiksvoorwerp. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het moet verwaarlozen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
leecher schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

Water lijkt me geen probleem, dat gras is ook niet kurkdroog. Waar ben je banger voor, permanent vastgeplakt gras of water dat na een uurtje of wat vanzelf weer is verdampt. En als dat je grootste angst is dan dep je hem toch weer droog? Je bent nu ook 20m in de weer met van alles en nogwat.
Wat ik jammer zou vinden is als het dunne laagje aanslag voor verdere schade zou zorgen. Als ik dat kan voorkomen door dat ding na een maaibeurt even schoon te maken zie ik het probleem niet.

Ik bedoel, je maakt je tuingereedschap toch ook even schoon als je het hebt gebruikt?
jbdeiman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Er zitten niet heel veel stoffen in gras wat dit aan kan tasten hoor, want dan houden de spullen het geen 10+ jaar vol ;) Wat wel belangrijk is (en dat doe je ook, zij het dat de meesten dat minder vaak doen) is dat je de grote bulk weghaalt, omdat die het maaiproces (en mulchproces) kunnen verstoren, waardoor het mulchen niet meer (goed) gebeurt.
Dat kleine beetje gras wat er zit zou ik lekker laten zitten eerlijk gezegd, het vormt op deze manier ook een beetje een beschermlaagje tegen vers/ nat gras wat er (opnieuw) aan gaat plakken.
Daar zit ook wel wat in, ik was in de veronderstelling dat dit laagje ook schade zou kunnen veroorzaken omder er zuren in zouden zitten.
Woody179 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:41:
Leuke om op te reageren,

Allereerst Ik weet niet wat voor Rolls Royce onder de zitmaaiers je hebt, Maar als je 2500 euro kwijt bent om een maaidek te laten repareren/vervangen ben je toe aan een nieuwe dealer want je wordt genaaid waar je bij staat.

De groene aanslag van het gras kan voor de lak / het maaidek geen kwaad. Wil je dit toch verwijderen, doe het dan alleen aan het eind van het maaiseizoen met biologische algen reiniger of auto shampoo. Als alles schoon en droog is kun je het maaidek het beste insprayen met WD40 of siliconenspray tegen roest.
Ik heb een Stiga Park 320 met een elektrisch maaidek. Geen Rolls Royce dus maar voor mij wel een mooie Merrcedes. Deze zijn gewoon niet heel goedkoop, ik ben bewust voor een nieuwe gegaan omdat ik geen zin had in de ellende van een ander.

Als de groene aanslag verder geen kwaad kan laat ik dat uiteraard gewoon zo en volstaat dus wat ik nu doe. Dat was eigenlijk ook het antwoord waar ik naar op zoek was. :)
voskuh_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:29:
Dit maaidek heeft een 'quick flip' systeem. Door 2 hendels om te draaien kun je het maaidek kantelen voor onderhoud.
Stalensnuitje schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Kijk ik dan even met mijn engineer-petje op, dan vraag ik me vooral af wie dat ontwerpproces heeft goedgekeurd. Voelt een beetje alsof je in het afvoerputje van je douche materialen gebruikt die niet tegen zeepresten kunnen :X

Klinkt mij dus vooral als een cover-your-ass-ivm-garantie-zinnetje.
Wat het probleem vaak is met maaiers is dat ze wel eens een steentje tegenkomen. Die zorgen voor schade aan de lak en de hogedrukreiniger kan er voor zorgen dat er meer lak afbladdert. Geen lak is in de regel vorming van roest.

Dat is ook precies wat ik wil voorkomen. Extra schade op de stukjes waar de lak heeft losgelaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 25-08-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
kun je dan niet beter zo'n slagvaste coating eronder kwasten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janvanpuffelen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-04-2022
Neem een geit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:39
Ik maak mijn zitmaaier alleen schoon als ik merk dat hij het moeilijk begint te krijgen. Vaak zit hij dan helemaal vol en dik vast gekoekt spul er bij. Schoonmaken duurt dan wel een dikke half uur.
Dit is vaak 2x per seizoen. Maar wanneer er veel nat gemaaid wordt, wat je niet altijd kan voorkomen. Dan gebeurt het vaker.

De reden dat ik heelt zelden doe is dat ik er moeilijk bij kom. Ik moet dat zware logge ding op zijn zij tillen en dan iets onder de wielen plaatsen. En dan nog vindt ik het lastig er bij komenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVG7ZlGbKhLevRKV6t6H8HWecaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvFHAv4gWTbPHjrXiGuJVww5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door barry86 op 25-08-2021 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:03
@Anoniem: 258387
Ik maak de maaitractor vrijwel altijd schoon, en het maaidek ook.

Vooral nat gras is imo een killer. Mijn maaidek kost ook 1000+
Daarvoor heb ik een handige cliplift aangeschaft (deze, idd duur maar de X305R kostte normaal ca 7000 nieuw, en is zwaar, die wil je dus niet omgooien. ;) ) waarmee ik de maaitractor simpel optil en schuin zet zodat ik bij het maaidek kan, onderhoud kan doen of de messen vervangen.(wel even de bougiekap(pen) los trekken, beter safe dan handsfree >:) )
Meestal steek ik de dikke plakken weg en spuit/boen daarna het dek en de ventilator schoon, hetzij met de slang/spuit, hetzij met de HD spuit als die er staat.
Voor steken gebruik ik de vlakke "schraap-punt" van een afwasborstel, dat krast niet en is sterk genoeg om het gras weg te schrapen, en met de borstel kan je gelijk even boenen.

Hoewel droog gras maaien minder plak oplevert zet het gras toch ook aan. Het probleem met gras is inderdaad dat de toplaag keihard uitdroogt, maar de plak eronder nat blijft en voor rotting zorgt bij de beschadigde verf. (idd door bv steenslag).
Echt heel dunne laagjes (zoals op jouw foto) kunnen geen kwaad die drogen door, de dikke plakken wel, en zorgen, zoals ook al gezegd, ook dat de flow van het dek minder is en hij dus slechter/minder mooi maait.
Met de twee slangaansluitingen spoelen vind ik een erge troep geven, zowel op de grond als waar het uitgeblazen wordt, dat doe ik dus niet zo vaak. Even op de lift en de grote stukken wegsteken en even schrobben gaat sneller.
Ik moet daarna toch met de veegmachine het terrein aanvegen.

In de winter krijgt het dek (en machine) een grote (schoonmaak)beurt en een goede lik verf, John Deere-geel uiteraard, dan kan er weer een seizoen mee geragd worden.

Een Teflon of PTFE spray zou helpen de plak te verminderen maar dat gebruik ik nooit.
Een lapje met plantaardige olie schijnt net zo goed te zijn, en ecologisch, maar gebruik ik ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 25-08-2021 22:10 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:46
ik maak hem zelf al jaren aan einde seizoen schoon and thats it.Zon briljante husqvarna weer je zo de frontmaaier omhoog klapt om erbij te kunnen. Wel toen ik hem had gekocht maaidek nieuwe delen ingelast en in fatsoenlijke verf gezet wqnt hij was heel schoon maar ook heel verroest.
verder alle onderhoud zelf; messen slijpen of vervangen, even smeren, nieuwe olie nieuw bougie nieuwe riemen klaar.
ik heb ooit op youtube ofzo een meer dan briljante opstelling gezien van iemand die verzonken in een rooster 3 hogedrukspuitkopjes had zitten en daarboven een touw aan een schakelaar had hangen. die reed de zitmaaier boven het rooster, zette de maaier aam, trok aan het touw, pssshttt, boel schoon.
wow. dat je daar zoveel tijd in kunt stoppen om het te willen maken. Respect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:39
Anoniem: 258387 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:34:

Ik bedoel, je maakt je tuingereedschap toch ook even schoon als je het hebt gebruikt?
Haha eeeeh nee? 8)7 Overigens heel gedisciplineerd om dit te doen, maar ik denk dat de meeste mensen niet zo zuinig met hun gereedschap omgaan ;)

Heb zelf ook een Stiga frontmaaier met quick flip. Die flip ik om de 2 a 3 maaibeurten om vervolgens met een siliconen lepel (zo'n keukending), de grote klonten gras eruit te halen. Als ik echt de tijd heb spuit ik vervolgens de rest weg met de compressor. Dit gaat al jaren goed.

Bij de vorige zitmaaier (model trekkertje), deed ik het heel sporadisch met de tuinslang. Die maaier is na 15 jaar overleden, maar dat lag niet aan het maaidek.

Het belangrijkste is om het gras niet te nat te maaien. Dat voorkomt veel vastgeplakte ellende.

• The Eagle
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FWIW: Ik heb geen zitmaaier maar gewoon een elektrische van Bosch. Dat ding heb ik inmiddels een jaar of 8 in gebruik en is nog nooit echt helemaal schoongemaakt. Nou is dat met die 6 vierkante meter gras die ik heb ook niet snel nodig :+ Maar toch, als ie echt van onderen aangekoekt zou zijn steek ik het af met een schroevendraaier en dan weer gaan met die banaan. Zolang ie het maar doet. Je hoeft er niet van te eten ofzo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 22:57

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Hier een frontmaaier-bezitter, hier gaat na _elke_ maaibeurt even de tuinslang er tegenaan.
Tuinslang, dus bewust geen hogedrukspuit. Een hogedrukspuit kan funest zijn voor de lagers.

Ik heb een simpele Stiga, waarbij je de V-snaar moet losgooien en twee clips los trekken om het maaidek naar vertikaal te kantelen. Dan haal ik eerst met de hand de grote klodders gras weg, en doe dan met de tuinslang op "sproei/nevel" en een handbezempje alle aangekoekte zooi weghalen.

Te truc is in mijn geval, dat het metaal dus glad blijft, en er ook bijna niets hecht, waardoor het de volgende keer ook weer goed te reinigen is. Na het afspuiten/borstelen, laat ik hem een uurtje of twee in de zon drogen (dus maaidek omhooggeklapt) en pas als 'ie droog is, gaat alles weer terug in de maaistand. En daarna mag de maaier weer in z'n garage.

De rolbezem schoonmaken is trouwens een heel ander kunstje... Die heeft de neiging om allerlei zooi rondom de lagers op te willen wikkelen. Dat is dus gewoon ouderwetsch pulken om het schoon te houden :/

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Om een indruk te krijgen....zo ziet mijn maaidek er uit als ik het niet schoonmaak.
Dit is van redelijk "droog" gras en slechts een week oud,de bovenlaag is opgedroogd, daaronder rot het lekker vochtig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teJhETEGNSgVmvIrq88Jv53r_LU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vnf0n4eRtGw83iob1g1VCXLF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE3-6ZBIG_jjNsfrJ-ys8rmdYx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqMuGpVlC51SOjFo0oR9FkTJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LYnFb66fTbeJjgIbm1U2Y0QXG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8SP5s6dp4V91aydGJEzyQZ2.jpg?f=fotoalbum_tile

Vorige week zaterdag dacht ik dat het droog genoeg was en ging lekker maaien.
Ik had eindelijk de aanbouwset "gekregen" (€310 voor een paar stukje ijzer) en deze er onder gezet, zodat ik de verticuteerhark (en sneeuwschuiver/scoop) voorop kan zetten en dus verticuteren, maaien en rollen in één werkgang kan doen.

Na 4 baantjes, waarbij ik vond weinig vermogen te hebben, en eerst dacht dat dat door de hark voorop kwam die te diep stond, rook het een beetje smeulend....... :?
Na inspectie bleek een hulpwiel van de aandrijflijn compleet kapot te zijn, en ook een tweede hulpwiel was aangetast, net als de aandrijf V-snaar flinke beschadigingen had. :(
Verdere inspectie en demontage liet zien dat het kapotte aandrijfwiel een vastgelopen lager had waardoor de v-snaar het plastic schuurde/verwarmde en de korrels gesmolten PP zich afgezet hadden op het naastgelegen hulpwiel, en door het geschuur was de v-snaar half af...... :(
Dus verder smerig weggezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehCuS_VNC41B8CGuyzI_LsNgh-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qq1e3ZeWsvFp3NnOTS0HQ1K6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BYwuhvHHU62Amstd11rhB_ZgrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azK508vHCXOCq2Mo9qfdZnV4.jpg?f=fotoalbum_tile

De boosdoener(s) en v-snaar.

Gelukkig heeft John Deere dan weer wel heel goede exploded view tekeningen op hun site waardoor vervangende onderdelen snel gevonden waren. 2 wielen a €25 en een v-snaar a €100 waren dus ook snel besteld. :(

Vorige keer toen er een veer van het maaidek gebroken was, en ik ook nieuwe v-snaren daarvoor mocht halen, kreeg ik al te horen dat de aandrijfsnaar vervangen wel een dingetje was....die zat namelijk overal tussendoor.
De dealer had geen woord gelogen, om de snaar te vervangen moest de maaier grotendeels uit elkaar. :X
Maaidek er onder uit, stuurinrichting los, andere hulpsystemen los.
Uiteindelijk moest ook het zitgedeelte er af om een bout te kunnen verwijderen die de pedalen verbindt, zodat na ontspannen van een veer die de pedaal-as terugtrekt de v-snaar over en langs pedaalgedeelten geleid kon worden. Beetje vlechtwerk met snaren en creatief met kurk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s_9UX_o-Iv3YtsdGmAX34rVoUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqNPru8QbF6uqvX8caQOeUgI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBsXBSAUet7-F7IaK49ysmU6n38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8C7PdxL2RdFkxOhbL8lp3zVM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbMfLYlJ3O5wZt2g9qTvQ4aXyhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYNVGMI3Dc8sWtGTbdkqE31E.jpg?f=fotoalbum_tile

Al met al ben ik daar een uur of 4 mee bezig geweest.
En gelukkig had ik bij de Lidl een parasol gekocht voor €5 die erg van pas kwam tijdens de regen. >:)

Maar met succes en zeker € 500 goedkoper dan de dealer had gekost. _/-\o_

De nieuwe wielen en snaar zijn prachtig. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oBJ1eoREf5NRfV6ryGrMEiSQmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h25LlvhwD18n7lNOlnbiM5pZ.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de sleutelhanger die bij de pen zat die ik bij de onderdelen kreeg, daar doe je het natuurlijk voor. :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKCRwfBGZp-Oc3Xxg4pGvlLrVOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZbL6CiKi6HFImkvIwPdobuK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog even de messen slijpen en er weer onder dan kan hij er voorlopig weer tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 20:30
Woody179 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:41:
Teijgetje schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:00:
Een Teflon of PTFE spray zou helpen de plak te verminderen maar dat gebruik ik nooit.
Een lapje met plantaardige olie schijnt net zo goed te zijn, en ecologisch, maar gebruik ik ook niet.
Helpt het om het maaidek in te spuiten met een van bovenstaande? Voornamelijk om aangedikt gras te verminderen tegen het maaidek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het beste is in de epoxy of 2 componenten verf zetten.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Jcrs7 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:30:
[...]

[...]

Helpt het om het maaidek in te spuiten met een van bovenstaande? Voornamelijk om aangedikt gras te verminderen tegen het maaidek.
Nee, opbouw van gras verkom je alleen door het zo droog mogelijk te maaien. Maar zelfs dan zal het gras altijd iets opbouwen door het vocht in het gras zelf. Zolang het mes vrij rond draaid is er niks aan de hand. Enige reden wanneer vaker poetsen nodig kan ziin is als je nog een oude maaier hebt met een ijzeren maaidek... Tegenwoordig is dat haast allemaal kunstof of een aluminium/magnesium legering.

Denk maar zo, dat beetje gras wat aankoekt beschermt je bak ook tot op zekere hoogte. Als je een kewr een steentje of molshoop (of wat dan ook) maait dan raakt het dat en niet je bak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Jcrs7 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:30:
[...]

[...]

Ik zou het je niet kunnen zeggen, ik maak het dek vaak schoon, zeker als het gras wat vochtiger was.
Ik gebruik geen van alle.
Ik geloof dat een keramische coating redelijk tot goed werkt.

Zoals @Woody179 zegt, maaien doe je met droog weer, en ook dan koekt het aan.
Probleem met aangekoekt gras is dat het alleen van buiten opdroogt en dus waar het tegen het dek zit vochtig blijft, wat bij goedkope dekken roest kan veroorzaken.
Beter regelmatig tot vaak schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
@digifun, @Woody179 en @Teijgetje,
Dan zal het maaidek afgespoten worden met de waterslang en met de hand worden schoongehouden. Regelmatig onderhouden kortweg gezegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Jcrs7 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:04:
@digifun, @Woody179 en @Teijgetje,
Dan zal het maaidek afgespoten worden met de waterslang en met de hand worden schoongehouden. Regelmatig onderhouden kortweg gezegd!
Epoxy kan wel tegen zuren die van het gemaaide gras komen. Het duurt trouwens wel een jaar of 20 voordat zo'n dek is doorgeroest.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
barry86 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:52:
Ik maak mijn zitmaaier alleen schoon als ik merk dat hij het moeilijk begint te krijgen. Vaak zit hij dan helemaal vol en dik vast gekoekt spul er bij. Schoonmaken duurt dan wel een dikke half uur.
Dit is vaak 2x per seizoen. Maar wanneer er veel nat gemaaid wordt, wat je niet altijd kan voorkomen. Dan gebeurt het vaker.

De reden dat ik heelt zelden doe is dat ik er moeilijk bij kom. Ik moet dat zware logge ding op zijn zij tillen en dan iets onder de wielen plaatsen. En dan nog vindt ik het lastig er bij komen[Afbeelding]
@Jcrs7 @barry86
Ik kan je een zitmaaier lift aanbevelen, dat lijkt een flinke investering, zeker de hydraulische, maar je rijdt je maaier er op en krikt dat ding schuin zodat je overal bij kan. Scheelt je rug, wel even een spanbandje om het wiel om hem aan de lift te zekeren.
En misschen kan een simpele schroefas met de accuschroevendraaier omhoog en omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBzPvM71f3NckvXkFMcJP1l4JxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQ4aEpUje5V8onuWLFaybYgH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To6nlyzyDQbENF6OSmnESkQxgvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUcreoqP5UVKFTrPxS0J22az.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE-yhCDRwRE6T1_rIQHctyuwPAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmAA3PKi3MquV4NUnEpXjIG1.jpg?f=fotoalbum_tile

Bijkomend voordeel is dat je simpel je messen los kan maken om ze te slijpen.
Ik denk dat ik toch wel elke 1,5 maand de messen slijp (andere reserve scherpe set er op dan), ik heb denk ik wat meer te maaien, ca 6000 m² + de buren, en van grond raken worden de messen toch wel bot na een maand.
En scherpe messen geven een mooier maaibeeld.

En natuurlijk scheelt het ook als je iets repareren moet onder de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggitman
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-07-2022
Ben jij in het bezit van een Stiga Villa of Ready, zitmaaier of een Husqvarna dan zou ik hem toch maar elke keer na het maaien schoonmaken. U mag natuurlijk beslissen, doe je het niet is je maaidek versleten op de helft van de levensduur van je motor. Briggs en Stratton of Honda. Ik heb nu de maaier 2 keer niet schoongemaakt ( maaidek is een jaar oud) 2e maaidek overigens. En de originele lak spuit je er op de meest aangekoekte plaatsen gewoon af. Wel met een hoge drukspuit van 100 bar. Ik raad aan om je maaidek ( wat overigens heel simpel te kantelen is aan voorzijde) met een stoomcleaner schoon te houden en echt goed schoon. Ik heb mijn vorige maaier helemaal laten weg roesten en dat was jammer. Heb jij een bepaald merk zitmaaier gekocht van een ander merk dan kan de kwaliteit van het maaidek 10 keer zo hard zijn en roest het nauwelijks. Dit ijzer is dan ook een stuk dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Teijgetje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:56:
[...]

@Jcrs7 @barry86
Ik kan je een zitmaaier lift aanbevelen, dat lijkt een flinke investering, zeker de hydraulische, maar je rijdt je maaier er op en krikt dat ding schuin zodat je overal bij kan. Scheelt je rug, wel even een spanbandje om het wiel om hem aan de lift te zekeren.
En misschen kan een simpele schroefas met de accuschroevendraaier omhoog en omlaag.

Ja ik heb zo'n simpel schroef ding.
Maar vind het toch een gedoe en dat scheef staan hmm, nu zet ik de maaier op dezelfde poten/houders waar ik de auto op zet met dezelfde prettige krik, dat gaat toch gemakkelijker en als t de C4 grand picasso kan houden moet de zitmaaier geen probleem zijn..

Op mn maaidek zit een aansluiting voor tuinslang, Husqvarna raadt aan na elke maaibeurt even te soelen via die poort, zou ik eigenlijk moeten doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Silent7 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Maar vind het toch een gedoe en dat scheef staan hmm, nu zet ik de maaier op dezelfde poten/houders waar ik de auto op zet met dezelfde prettige krik, dat gaat toch gemakkelijker en als t de C4 grand picasso kan houden moet de zitmaaier geen probleem zijn..

Op mn maaidek zit een aansluiting voor tuinslang, Husqvarna raadt aan na elke maaibeurt even te soelen via die poort, zou ik eigenlijk moeten doen :)
Ik heb een hydraulische, fluitje van een cent. Wel stukken duurder. Ik ben ca 5 minuten bezig om hem op zijn kant te zetten.
Met de 4-tons garagekrik krijg ik hem wel omhoog maar dan kom ik er alsnog moeilijk bij, die krikt maar 50 cm. En als je hem zoals je zegt op dezelfde assteunen zet als je auto dan moet je er toch onder kruipen om erbij te kunnen lijkt me. En vergt ook een investering, al gebruik je die dan voor je auto ook.
En krik je dan achter of voor? Voor kan ik de achterremmen vastzetten, achter moet ik blokken/wiggen voor de voorwielen gaan plaatsen.
In beide gevallen is die 50 cm niet genoeg om er gewoon bij te kunnen, en is er een risico op verrijden.
Dat schuine is nou net handig omdat je er gewoon bij kunt zonder er onder te hoeven liggen, en zonder dat de maaier weg kan rijden.

Alle producenten adviseren het maaidek schoon te maken na het maaien, en dan zijn zulke slangaansluitingen inderdaad een goede optie. (y)
Niet zaligmakend, maar zolang je het dek op de grond zet, de zijuitgang dicht, en de maaier aan voor een tijdje, dan wordt het aardig schoon.
Bij mij blaast hij dan groen water uit de achter-grasafvoer, als daar kleurloos water uitkomt is hij redelijk schoon.
Ik laat hem nog wel even draaien, van de grond, zodat hij enigszins droogt. Wegzetten met een zeiknat onderdek zou ik niet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 12-07-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jcrs7
Teijgetje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:56:
[...]

@Jcrs7 @barry86
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Bijkomend voordeel is dat je simpel je messen los kan maken om ze te slijpen.
Ik denk dat ik toch wel elke 1,5 maand de messen slijp (andere reserve scherpe set er op dan), ik heb denk ik wat meer te maaien, ca 6000 m² + de buren, en van grond raken worden de messen toch wel bot na een maand.
En scherpe messen geven een mooier maaibeeld.

Ik heb in de garage een put waar ik de zitmaaier boven kan zetten, dus messen wisselen is geen probleem. Of ik haal mn maaidek los door 4 borgclips los te halen en eronderuit te schuiven.
Silent7 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Zo'n poort voor het maaidek heb ik besteld en zal eens kijken of dit goed gaat werken.

M'n maaier is een John Deere van 2005 en het maaidek laat op de bovenkant op 3-4 plekjes de lak los, verdr is deze prima in orde.
Pagina: 1