Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Dag allen, voor mijn schoonouders ben ik bezig met een PV installatie, maar met een wat lastig dak. Situatie (nummer 23):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DMnCrh6/23.jpg
  • Dak achterzijde ca. 520cm x 560cm, hoek 40 graden op Zuid-West met dakkapel van ca. 250cm breed.
    Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GdNCJFF/dak-achter.png
    Helaas zowel schaduw van de dakkapel, als bomen en pijpjes. Dit is de boom rond 19.00:
    Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nbD8snm/A-19-00-A.jpg
  • Dak voorzijde ca. 520cm x 560cm, hoek 40 graden op Noord-Oost, geen schaduw.
Hij heeft een aantal adviseurs langs gehad, maar die kwamen vooral met (te) dure systemen (Enphase) of wilden alleen bijvoorbeeld 7 panelen op het dak aan de achterzijde leggen i.c.m. met een Solaredge systeem. Ik heb het idee dat het ook nog wel anders kan, daarom zelf de volgende opzet gemaakt:
  • Omvormer: Goodwe GW3000D-NS met 2 MPPT trackers, een opstartspanning van 120V en voltage bereik van MPP trackers van 80-550V
  • Achterzijde 7 panelen Trina Solar Vertex 395 wp, Maximum Power Voltage-VMPP van 34V plus 7 Tigo optimizers, totaal 2.765 wp
  • Voorzijde 6 panelen Trina Solar Vertex 395 wp, Maximum Power Voltage-VMPP van 34V, totaal 2.370 wp
Mijn vraag is vooral of de zes panelen aan de voorzijde op Noord-Oost voldoende zijn om de omvormer een beetje op tijd te laten opstarten. De zes panelen komen volgens mij op max 6*34V=204V terwijl de omvormer al minimaal 120V nodig heeft, gaat dit een beetje efficient werken? Suggesties zijn welkom en alvast bedankt! :)

[ Voor 10% gewijzigd door DOK op 24-08-2021 22:45 ]

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Een Goodwe en 7 Tigo's? Pardon, pak dan gewoon SolarEdge. Wel met p404 of p505 met deze aantallen.
Dat werkt dan gewoon beter en zoveel prijsverschil blijft er dan niet over... Je hebt nogal een lijst met schaduwbronnen opgegeven, zonder ons wat te laten zien.

204V vs 120V is geen enkel probleem. Panelen leveren bij een scheet aan licht al bijna de volledige spanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DOK
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:22:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Een Goodwe en 7 Tigo's? Pardon, pak dan gewoon SolarEdge. Wel met p404 of p505 met deze aantallen.
Dat werkt dan gewoon beter en zoveel prijsverschil blijft er dan niet over... Je hebt nogal een lijst met schaduwbronnen opgegeven, zonder ons wat te laten zien.

204V vs 120V is geen enkel probleem. Panelen leveren bij een scheet aan licht al bijna de volledige spanning.
Dank voor je reactie. Ik heb een tekening van de achterzijde en een foto van de boomschaduw (=voornaamste schaduw) toegevoegd. In de zomer doet deze rond 18.30 intrede, de foto is van 19.00.

Voor zover ik weet is een Solaredge met optimizer niet efficienter dan de Goodwe plus Tigo optimizer en ligt de minimale opstartspanning juist hoger toch? Monitoring per paneel e.d. is voor mijn schoonouders niet belangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DOK op 24-08-2021 22:37 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Tigo's kunnen alleen de uitgaande spanning van het paneel verlagen. Dit doen ze als ze merken dat een paneel minder presteert. Ze kosten mjn of meer hetzelfde als Solaredge optimizers... En kunnen minder...

Ik heb inmiddels een aantal voorbeelden langs zien komen waar tigo's de omvormer in de war brengen, want tigo's doen iets anders dan de tracker algoritmes op ontworpen zijn. Een aantal voorbeelden waar mensen de tigo's eruit gehaald hebben. Nee, van mijn kant geen positief advies.

Zie ik daar een heel mooi groot plat dak?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
De slechte ervaringen ontstaan vermoedelijk wanneer er geen onderlinge communicatie tussen de verschillende Tigo's onderling, en met de omvormer is.
Er komen steeds meer stringomvormers die geschikt voor Tigo zijn doordat ze met elkaar kunnen communiceren (via Cloud Connect van Tigo).

SMA natuurlijk (want die hebben een (meerderheid? belang in Tigo). Hier een lijstje van approved converter, maar ook Goodwe kan met Tigo integreren. En sinds kort ook Growatt.

Zelf heb ik intensief gekeken hoe een Tigo werkt omdat er een defect bleek te zijn. Dat nadeel van mogelijk defect gaan geldt voor ieder stuk elektronica onder de panelen. Ik heb er nu 1 in gebruik (zonder cloud connect) en dat gaat perfect ism met een oud model Growatt

Je zou ook kunnen beginnen met een goede omvormer met schaduwmanagement (=SMA: scant iedere 6 min). Alternatief is Goodwe. Maar iig de oudere scannen maar 1x uur wat bij complexe schaduw wellicht te weinig is

• WackoH
Oh, en over die startspanning... Compleet negeren zoals Ronald ook al schreef.
De enige omvormer die bij mij met de startspanning (van 80V) aan gaat, is die in de testopstelling met 3 paneeltjes erop.
Voor een normale opstelling is alleen de hoeveelheid licht (=Watt) die op het gezamenlijke panelen vallen van belang om de omvormer aan te laten gaan, en te laten produceren (dat zijn nog 2 verschillende zaken...)

• DOK
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:23:
Tigo's kunnen alleen de uitgaande spanning van het paneel verlagen. Dit doen ze als ze merken dat een paneel minder presteert. Ze kosten mjn of meer hetzelfde als Solaredge optimizers... En kunnen minder...

Ik heb inmiddels een aantal voorbeelden langs zien komen waar tigo's de omvormer in de war brengen, want tigo's doen iets anders dan de tracker algoritmes op ontworpen zijn. Een aantal voorbeelden waar mensen de tigo's eruit gehaald hebben. Nee, van mijn kant geen positief advies.

Zie ik daar een heel mooi groot plat dak?
Als ik het nog eens nazoek zie ik ik niet echt een groot voordeel qua opbrengst van Solaredge t.o.v. Tigo (https://energieanders.nl/optimizers). Dat Tigo's niet met elke omvormer goed werken weet ik, maar wel met SMA en Goodwe, vandaar de keuze voor deze omvormer.

Daar ligt inderdaad een prachtig mooi plat dak, maar helaas met nog veel meer schaduw van die boom :/

• DOK
  • Niet online
WackoH schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:44:
De slechte ervaringen ontstaan vermoedelijk wanneer er geen onderlinge communicatie tussen de verschillende Tigo's onderling, en met de omvormer is.
Er komen steeds meer stringomvormers die geschikt voor Tigo zijn doordat ze met elkaar kunnen communiceren (via Cloud Connect van Tigo).

SMA natuurlijk (want die hebben een (meerderheid? belang in Tigo). Hier een lijstje van approved converter, maar ook Goodwe kan met Tigo integreren. En sinds kort ook Growatt.

Zelf heb ik intensief gekeken hoe een Tigo werkt omdat er een defect bleek te zijn. Dat nadeel van mogelijk defect gaan geldt voor ieder stuk elektronica onder de panelen. Ik heb er nu 1 in gebruik (zonder cloud connect) en dat gaat perfect ism met een oud model Growatt

Je zou ook kunnen beginnen met een goede omvormer met schaduwmanagement (=SMA: scant iedere 6 min). Alternatief is Goodwe. Maar iig de oudere scannen maar 1x uur wat bij complexe schaduw wellicht te weinig is
Dank voor je reactie ook. Ik heb zelf een SMA 5.0 met 21 panelen en 2 Tigo's naast een pijpje op het dak. Werkt hier prima, ben wel benieuwd hoe je wist dat er bij jou een Tigo kapot was? Wat ik begreep is dat Tigo's in ieder geval al lange tijd goed werken met SMA en Goodwe omvormers, zo lang de schaduw functie van de omvormer aan staat. Vandaar de keuze voor een Goodwe omvormer, voordelige keus in dit geval. Die schaduw scan frequentie is nieuw voor mij, zal nog eens op zoeken :)

• WackoH
Ik had, nadat de string van 9 panelen al een tijdje draaide, twee Tigo's geïnstalleerd.
Dat leek goed te werken, maar door een opmerking hier op het forum heb ik de stringspanningen voor en na installatie met elkaar vergeleken. Het bleek dat die onder vergelijkbare condities ~20V lager was geworden.

Vervolgens Tigo's uitgebouwd (stringspanning werd weer als voor inbouw) en 1 voor 1 op een paneel aangesloten. Het bleek dat eentje het wel deed, maar geen hogere spanning dan 12 V gaf (terwijl V_oc = ~40 V), waar de andere 2 Tigo's wel gewoon de V_oc lieten zien. Aangezien de V_mpp = 32V, verklaarde dat dus die 20V die ik miste.

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 25-08-2021 22:43 ]

Pagina: 1